Saka Keturunan

assalamualaikum warga fs yang setia.semoga kalian semua sentiasa dalam lindungan rahmat allah s.wt.

sebelum aku menceritakan kisah benar yang tak kan aku lupakan dalam keluarga aku ni, aku memperkenalkan diri aku dulu, aku joe (mcm biasa la bkn nma sbnr ye tak). kisah bermula begini..

tahun 1998 .. ya tahun tu aku baru darjah 6.. sepulangnya aku ke rumah dari sekolah dngn menaiki basikal aku mcm biasa campak beg dan nak pegi makan kat dapur. malangnya mak aku lewat plak masak .aku tak tanya plk mak aku kenapa lewat masak sbb aku nmpak mak aku nak pegi solat waktu tu, solat zuhur. Aku pun ada dapat tugasan dari cikgu kemahiran hidup suruh buat tabung dari tempurung kelapa jadi alang2 aku tunggu mak aku masak baik aku pegi buat selesaikan tugasan tu dekat belakang rumah.

Sedang aku tengah membersihkan bulu2 dekat tempurung tu, telinga aku yang agak capang2 ni tertangkap bunyi macam mak aku panggil aku. ‘abg’ ‘abg’ mcm tulah tapi versi slow motion.. selalunya mak aku kalau panggil 1 kilometer pun bleh dengar lagi. Aku buat endah tak endah je la sebab aku rasa mungkin mainan telinga aku je kot tapi naluri seorang ank aku rasa tak sedap hati aku terus masuk kat dalam umah, aku pergi dapur sbb aku tengok mak aku masih bertelekung lagi so aku pun tanya

nape ma? panggil abg? (abg ni nme panggilan aku dlm family)
mak aku : ‘ tadi ada orang tua datang kat dapur ni minta garam, ma tak kenal, bila ma nak pergi ambil garam, garam habis tinggal secubit’

aku : habis tu ma bagi tak?
mak aku : tak bagi sebab tak cukup sangat lagipun ma tak masak lagi. tapi bila tak bagi dia marah ma dia pukul badan ma pakai tongkat dia.(masa tu jugak mak aku rebah)

Allah.. ayat pertama muncul dalam mulut aku. bila masa plk ada orang datang sedangkan aku kt blakag umah , kalau ada orng dtg pun mesti aku nmpk sbb pintu dapur tu dekat sangat dengan blakang umah dan mesti melalui aku.. Aku terus papah mak aku..wallahi memang tak larat nak papah mak aku sbb aku kecik tapi dengan bantuan allah aku dapat papah mak aku sampai ke bilik, bkn dukung ea. papah, waktu tu mak aku macam sedar tak sedar..

Aku baringkan mak aku, aku ambil yassin letak bawah bantal, dahla kt umah aku sorang2 sbb abg2 dan kakak2 aku, adik aku tak balik lgi. Aku tarik nafas plan2 aku cakap kat mak aku, aku nak pergi panggil orang datang tapi waktu tu mak aku dah mula meracau.. sies seram ..dengan berbekalkan nekad aku terus melompat kat tingkap terus keluar rumah. korang mesti tau tingkap rumah adabi (yang tinggi tu cmtula) .tak sia2 aku buat latihan tingkap ni sebab bila mak aku nk bedal aku je mesti aku lari ikut tingkap. haha. ok sambung balik.

Sampai je aku di rumah kwan mak aku, aku terus bgitahu cerita sbrnya pada kawan mak aku, dia suruh aku balik dulu tengok mak nanti dia menyusul. alhamdulillah rumah dia dengan rumah aku dalam 200 meter cmtu je jaraknya. Aku smpi je di rumah terus aku pegi kat mak dan duduk dekat mak.. time tulah mak aku mintak pelik2 .apa punya jin la yang check in kat mak aku ni.

antara permintaan mak aku
karpet kuning, langsir kuning dan selendang kuning.. aku diam ja aku suruh mak aku istigfar bnyak sementara tunggu kawan mak aku datang je adik beradik aku pun balik.. fuh legaa.. aku cerita kat dorang, then abg aku yg no 2 tu pegi panggil 1 bomoh ni. kiranya dia mmg terknal dekat kmpg aku. tunggu punya tunggu akhirnya kawan mak aku dtg..

Kawan mak aku ini terus pergi kat mak aku, dia pegang lada hitam ke bawang aku lupa lah, dia letak kat antara ibu jari kaki dan waktu tu jgk mak aku menjerit2 .proses berlangsung dalam beberapa minit dan jawapan kawan mak aku adalah, dia kata dia tak boleh nak keluarkan benda dalam badan mak aku, sbb bukan bidang dia.. dia suruh panggil yg lebih arif.. jadi kami adik beradik pun tunggu bomoh yang abg kitaorang panggil tu datang plk.. selang dalam beberapa jam tu ayah aku plk balik. lega skit ..fuhh.

kami dapat makluman yang bomoh tu akan dtg jam lepas asar jadi kami anak beranak tunggu je lah, yg menjaga mak aku kt bilik adik aku yg bongsu dan kakak2 aku.. dorang smbil mengaji kat bilik tu..rasa tenang skit .tak lama pun tenang tu. dah nak maghrib sekitar jam 6. (dulu pkul 6 dah hmpir gelap) akak aku yg no 3 menjerit cakap ada kepala dekat atas tempat lubang angin yg berjaring tu (org dlu2 suka betul buat tmpt angin yang pakai jaring tu) .

kepala orang terbang kata dia. aku pun acah2 berani dengan abah pegi kat dapur sbb kejadian ni terjadi kat dapur, smpi je tibe2 tingkap yang kat dapur terbukak sndiri. ceh main tingkap plk mambang ni.. ayah aku terus tutupkan tingkap .terus ayah aku ambil garam yang dia suruh abg aku beli kat kedai runcit tadi, ada la dalam 10 pack yang garam kasar tu. ayah ajak aku pegi blakng umah, ayah ambil parang smbil tebas2 dekat ranting2 pokok rmbutan tu ayah aku berdialog mcm ni seingt aku la

‘ kau nak garam kan, ambik ni’ smbil ayah melemparkan dengan tangam kiri dan tangan kanan menebas2 ranting2 kat situ. waktu tu aku nmpk betul kepala org terbang dri pokok rambutan ke pokok kelapa lepas itu hilang.. untuk makluman korang ayah aku ni pun boleh la skit2 bab2 mistik sebab askar kan dan mak aku pun sama. mak lebih arif bab2 mistik .ok2 smbung.

Selang beberapa minit kejadian tu bomoh tu pun smpi kat rumah. aku masa tu panggil bomoh tapi ada org panggil ustaz, yela zaman budak2 klu org berubat ke mesti panggil bomoh ye tak..jadi dia pun mohon nk masuk bilik mak aku. waktu tu dah maghrib .memang seram dengan mak aku dah meracau2..tapi aku tak boleh masuk bilik sebab budak2 .yang ada dalam bilik tu waktu rawatan akak2 aku dan abg, ayah aku. aku lepak luar dgn adk ada la jiran2 dtg sorang dua buat peneman..

dalam sejam jugak berubat macam2 aku dgr memjerit la menangis la.. aku sempat intai dekat lubang melalui bilik akak aku, aku nmpk mak aku tengah berjoget macam ala2 makyong tu.. terkejut aku sejak bila mak aku pandai berjoget cmtu plak.. leps tu mak aku pengsan ..aku acah2 pergi kat depan buat2 macam mnunggu bomoh tu pun kuar..

Alhamdulillah mak aku sedar tapi kami merahsiakan nya sampai saat ini….bukannya nk membuka aib keluarga tapi ada saka keturunan yang nak join mak aku tapi mak aku tak rela dan sebab itu dia sentiasa cuba mencari pewaris yang berjatina perempuan dari susur galur belah mak aku saja.. dan sekarang adik aku yang paling bongsu kena kacau dengan saka lahanat itu.. aku mohon moga ko kuat dik..mak aku pun dah takda…semoga kita semua sentiasa dalam lindungan allah s.w.t..Demi allah dan rasul..cerita ini adalah kisah benar dari aku.
wassalam.
(joejambul)

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

joejambul

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 79 Average: 4.6]

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.