Satu Hari Sebelum Hari Persandingan

Assalamualaikum semua kembali lg aku dalam fiksyen shasha. Terima Kasih banyak-banyak admin sbb siarkan kisah aku sebelum ni.. Mungkin aku baru menulis jadi agak kabut sikit. Okey kisah kali ni aku ingin ceritakan ‘Apartment Dewan S** H***** dekat tengah ibu kota kuala lumpur siapa yang tau tau lah… Mungkin ada juga yang pernah terkena..

Ceritanya bermula pada malam hari resepsi bersanding belah aku (belah prempuan) jarak hari nikah dgn hari bersanding ialah seminggu sbb family aku memang tak suka kelam kabut kalau ada majlis-majlis macam ni.. Lepas nikah memang aku tak jumpa husband kate orang tua-tua kene habis kan sanding belah perempuan dulu, kalau tak nanti seri tak naik. Katenye laa.

Maka malam sebelum majlis dalam pukul 9mlm, husband aku call dan berbincang dia kata:
Husband: Sayang, tak kelam kabut ke kalau kita gerak asing dari umah? Kene ada pukul 8pg dekat dewan nnti?
Aku: Habis tu na buat camane? Kita mane boleh tidur sekali pon. Nanti nenek bising. Malas nak dengar die bebel nanti time majlis die tarik muka malas laa.

Husband: Bukan la tidur sekali Ya Allah ke situ pulak fikir. Maksud ayang, kita (syg dgn kakak syg) and (ayang dgn adik ayang) tidur la kt apartment yang dewan bagi tu. Kan ada dua apartment.
(Dewan ada sediakan dua apartment, utk pengantin bersiap and satu lg untuk family pengantin kalau datang dari jauh)

Aku: Kejap la syg bincang dgn ibu. (aku pon letak la phone)

Lepas tu aku cari ibu aku, aku pon sampaikan la pesan suami aku tadi. Ibu aku ckp ‘eh korang tidur je la alaa sehari je pon na jadi apa lantak la da kawen dah halal takyah la dengar ckp nenek kau tu’ ‘Kau pergi je nanti pandai la ibu cakap kakak kau teman kau kt sana jgn lupa amik sekali barang2 na bersiap nnti takut ada tertinggal2 pulak nanti, tu haaa checklist ada atas meja makan tu’
Aku pon call la suami aku ckp’ ibu suruh tidur sana sebab taknak kelam kabut nanti amik la syg dlm 30 minit lg la sebab nak settlekana baju-baju pengantin ni’ laki aku pon rep ‘ha okey’.
Da mcm pencuri aku curi2 kua dari uma ya Allah na gelak pon ada, padahal da halal hahah!
Sampai je perkarangan parking ‘Dewan S** H*****’ tibe2 bulu roma aku meremang kebetulan mmg ada function mlm tu walaupon terang berderang aku rasa meremang sgt. Dengan pokok besar2 tapi aku rasa kalau pagi mmg nyaman la tak panas budak2 boleh main kat luar masa majlis nnti kalau bosan duduk dalam dewan.
Aku tanya husband aku, ‘yang mane apartment nye? Tak Nampak pon?’
Lepas tu husband aku muncungkan mulut ‘tu mende depan tu tingkat atas tu”
Aku pon mcm senyum2 kelat dalam hati mak aihh gelapnyee. Lepas tu masa nak keluarkan barang dlm kereta, adik ipar aku pon smpai dgn sepupu2 aku, diorang mmg kamceng. Adik ipar aku pon ckp ‘kak nad kitorang jimba brumah sebelah tau’. Aku pon angguk seronok yeay ramai yang ada malam ni, dalam beberapa minit aku da terlupa pasal seram aku tadi.

Tib-tiba guard datang:
Guard: Maaf ye, ni semua nak ke mane ye encik? Tanya guard kt suami aku.
Husband: Oh kami tempah dewan ni utk esok, (sambil suami aku tunjuk resit) jadi malam ni kami bermalam kat apartment ni la.
Guard: Tinggal kat mane?
Husband: Rumah kami kt Cheras je pakcik.
Guard: laa dekat je kenapa ta tidur rumah kan lg selesa rumah sndri. (masa ni aku da nak marah dah ni, byk tanya lak pakcik ni. Tp suami tetap sabar melayan)
Husband: Mcmni pakcik kami taknak kelam kabut nnt sebab tu kami bermalam kat sini lgpon kami dah bayar termasuk apartment ni dpt free dr pekej kami amik. Rugi kalau tak guna. lg satu rumah kami ada sedara mara dr jauh dtg bermalam. Agak ramai takut ta selesa nnti.
Guard: eh tape pakcik tanya je. Tp muka die mcm seolah2 risau taknak kami bermalam kat situ.
Sambil2 tu aku da agihkan barang2 yg na di bawa naik. Nasib la ta berapa byk jus set eksesori dan baju and kasut pengantin je dlm 7 org sekali angkat tak perlu ulang alik turun naik tangga sbb guard tu kata apartment kami di tingkat 2.
Masa nak naik tu, guard bawak kami naik tangga hujung and tak naik tangga yg paling dekat dgn kami. Aku pon tanya la ‘pakcik kenapa tak naik sini dekat sikit’ guard tu pon jawab ‘kunci tu ada kat kawan saya dia terbawak balik, die kerja shift pagi’ aku jadi pelik bkn guard perlu ada semua kunci ke tak kisah la shift pagi ke malam. Tapi sebab penat and malas na bergaduh aku diam je lah.
Masuk je apartment, sumpahhh aku ckp mcm uma tinggal yang da lamaa takde org duduk. Laki aku pon bg salam and suruh aku masuk, aku mcm ase menyesal dtg sbb mmg berhabuk and mcm dah lama kene tinggal. Satu apartment ada dua bilik. Lepas tu aku tanya adik ipar aku dgn adik sepupu aku. ‘tidur je la satu apartment ada dua bilik ni, bilik pon besar’ diorang pon menyakat aku ‘taknak la kak nad taknak la kacau org na honeymoon sambil gelak mengekek2’ merah padam juga la muka aku. Aku ckp ‘eh tape la bkn ada apa pon akak letih na tdur je’. Diorang still menolak aku tau sgt la semua nak berjimba nak main game la tu.
Aku ckp dgn husband, teman aku sbb aku na mandi jap badan melekit. Dia pon okey sambil main phone. Sebelum pg bilik mandi aku capai phone and aku tgok kawan aku ada 9 missed call aku malas nak layan bkn sbb apa sebb terlmpau penat. Pastu aku bukak wasap kawan aku yg call tu die tanya aku, Alia nama dia. “wei Nad ko book dewan S** H***** ke?? ‘ko da kat sana ke?? Boleh tak call aku jap kalau kau free?” Sumpah aku mmg penat and aku ckp dalam hati takpelah kalau nak tau direction dekat card kawen pon ada google map pon ada masa tu aku ta ingt waze dah ada ke belum. Sebab sejujurnya aku bkn sombong atau apa tapi haritu mmg aku penat tak terdaya sbb malam sebelum tu melayan tetamu dr jauh. Jumpa caterer and rehearsals. Lepas tu baju longgar kene berlari pg fitting. Hanya Allah je tau betapa penat nye aku semlaam dgn arini.
Masa nak masuk bilik air tu suami aku tanya ‘syg na mkn ta ayang lapar laa’ pastu aku kaget jap die na keluar pg bungkus makanan ke? Aku ckp ‘na pg bungkus ke??’ sambil muncung sedepa tanda protes. Dia kata ‘tak la order mcdonalds je la, penat la nak kua balik’ legaa aku dgr aku ckp okey order la aku punye sekali dgn budak2 tu punye. Suami pon start call and order…

Masa aku nak mandi bukak paip masya Allah air karat keluar punye la bau tengik mungkin paip tu da lama ta di gunakan. And nak tunggu air jernih bukan main lama lg. aku pon dok scrub2 la dlu sementara na tunggu air jernih. Lama juga aku tunggu dlm 15 mint baru air jernih ada. Tgah2 syok mandi husband aku jerit ‘ syg na amik mcd kat bawah tau’ aku pon jerit ‘okey!’. Aku siap-siap mandi kua bilik air. Bilik aku gelap gelita! Aku mcm pelik sape tutup lmpu takan suami aku kot. Pg ruang tamu pon gelap gelita. Aku mmg kaget kejap nak kata apartment ni jenis pakai access card ta juga sbb guard mmg bg kunci je td. Ak upon bukak la lampu semua. Bukak tv and masuk balik bilik sbb na pakai baju.

Masa tgah sikat rambut,aku dgr sayup je bunyik brek kreta ‘eeekk eeekkkk eekkkkk’ dlm hati uihhh ‘Tokyo drift’ tau ta bunyik kalau org brek emergency tu mcmtu laa. Tp aku pelik ehh ta abis2 lagi bunyik die. Aku bukak tingkap dan jengahkan kepala sbb nak check bunyi apa tu, nampak pulak laki aku tgah borak dgn guard and budak mekdi yg delivery makanan kami. Aku jerit la ‘syg lama lg ke? Cepat la naik’ pastu aku tiba-tiba jadi malu dan masukkan terus kepala dlm apartment. Dalam hati aku ‘astaga apa la diorang fikir nnti bila aku ckp mcmtu, sambil tepuk dahi’ kot ye pon tunggu je la husband naik. Sejujurnye aku mmg lapar. Sbb mmg ta selera na mkn dr pagi bz die mengalahkan Menteri.

Aku pon baringkan diri atas katil, hujung kaki aku ada almari tp ukiran kayu lama mmg cantik aku letak baju persiapan kawen aku dlm tu dgn segala tengkolok eksesori. Aku wasap husband aku ‘naik la cepat lapar ni’ tibe2 aku rasa gegaran ‘cis die tak bawak phone’. Aku call la adik ipar aku ‘ Mad ada order mekdi sekali ta dgn along td?’ tp suasana bising gila. ‘Mad kat mane ni bising nye’ rupenye diorang da berjimba pg karoke smpai ati ta inform aku.
Lama sgt da husband aku ni turun tak naik lg.

Tiba-tiba lampu terpadam! Aku kaget and terkejut. Eh takde letrik ke. Aku pon pg ke tingkap and keluaran kepala sbb nak panggil husband soh naik, tp hampa dekat gurad tu dah takde org mungkin dlm perjalanan naik. Aku pon membatu kan diri Cuma ada cahaya dari luar je. Aku jd panas hati time2 mcmni pulak takde letrik yg laki aku tak reti2 nak bawak phone sekali. Tgah mengumam dlm hati tiba-tiba aku dgr suara budak. Ye suara budak dlm 5 6 org mcmtu. Nyanyi lagu ‘selamat hari jadi’ aku terdiam dada laju mcm tak le nafas, mane dtg bunyik ni? Sape pulak yg nyanyi. Siap ada ketawa sinis yg menyeramkan, lepastu pintu almari kayu aku terkuak sedikit.

Ya Allah masa tu jantung rasa mcm na berhenti takde angin takde ribut kenapa leh terbukak. Lagu hari jadi tadi makin sayup. Suara budak makin halus. Aku mmg tak tunggu lama aku terus na kua punye gelap gelita dkat ruang tamu ada cahaya emergency light je kt ceiling, berdebuk aku jatuh sbb terlanggar meja, aku ta tunggu lama aku terus na keluar bukak pintu. Pintu terkunci ye gais terkunci aku jerit ayang!! Bukak pintu ayang!! Tp yg aku dgr org ikut balik apa aku jerit ‘ayang hehehe buka pintu ayangggg’ aku masa tu mmg ase nak pitam semua ada. Da la esok na bersanding. Tibe2 aku dgr suara dr depan. Aku lega suara husband die kata ‘bukak pintu ni baca apa2 bukak je!’ aku pon balas ‘ta boleh!! Da cuba tp ta boleh!!’.

Sambil-Sambil tu aku meraba na cari kunci, dan tertoleh kt pintu bilik aku yg terbukak luas tu. Hanya Allah je yg tau. Muka aku pucat lesi. D***h mcm tak naik smpai atas. Aku nampak seorang perempuan duduk mencangkung depan pintu sambil kepala di geleng-geleng kan. Sambil2 tu die gelak sayup je ‘heheh heheh’ . Mcmtu. Aku mengigil kaki terkunci mulut terkunci aku terduduk. Aku nampak slow2 die datang kat aku terbang melayang. Aku jerit ‘Allahuakbar’!!! Allah maha besar!! Sambil menangis2. Mata aku ta berani bukak tapi yg pasti aku dpt rasa sejuk sebelah aku. Sejuk mcm dalam peti ais. Aku dpt rasa ada kain terlanggar2 kat tgn kiri aku. Aku tekup muka, aku nangis. Aku cuma doa kat Allah biar la aku pengsan dr rasa semua ni. Selang beberapa saat pintu apartment aku ada org bukak gedegang!!!.

Pakcik guard and husband aku rupenye, aku lemah, longlai aku terjelepuk kat lantai. Guard tu terus azan sempat aku dgr merdu btol suara pakcik tu. Penuh penghayatan. Dan tibe2 lampu semua terpasang. Aku ckp kat suami aku aku taknak tdur sini aku na balik aku ta sanggup. Suami aku peluk aku die minta maaf sebab ta bawak phone. Rupenye diorang pon dah kene dlu masa nak naik ke atas td. Naik2 tangga tp ta smpai apartment kami. Suami aku tgn bercalar2 sebab cuba Tarik pagar yg na naik ke apartment kami. Padahal ta berkunci tp ta boleh bukak. Aku ckp aku na balik. Aku taknak tdo sini. Suami pon call adik dia minta dia dan sepupu2 aku dtg utk amikkan barang2 kami yg kat atas.

Bila kami semua kat bawah, pakcik guard tu kene pergi check dewan sebab function mlam da pon habis die minta izin pergi dlu die suruh kami duduk dalam pondok guard tu dan die bukakan ayat suci al-quran. Kami pon duduk la dlm pondok tu. Mmg aku smpat mengerling ke arah pokok2 besar situ Nampak la satu susuk kain terbang dari satu pokok ke satu pokok, aku terus peluk suami aku. Suami aku ckp ‘sabar kita tunggu mad pastu kita balik’ pastu aku tolak suami aku, aku ckp ‘smpai hati tinggalkan syg kat atas sorang2 dok sebok menyembang dgn guard and budak mekdi!’ dia ckp die minta maaf bukan menyembang die ckp. ‘sumpah ayang bkn borak kosong dgn pakcik guard and budak mekdi tu td syg, pakcik tu cuba warning ayang jgn duduk apartment tu and budak mekdi tu kebetulan mmg pernah terkena kt area sini juga’ ‘jadi pakcik tu minta kita keluar sekarang juga’. Aku tergamam.

Die sambung lagi ‘masa syg kua kan kepala tu, sumpah ayang Nampak ada prempuan rambut pnjang kt belakang syg, ayang pon mmg campak maknan nak naik atas dgn pakcik guard tu tp pagar kami ta le bukak’ kami usaha Tarik pakai kunci semua tak boleh, lepas pakcik baca2 baru ayang dgn pakcik boleh bukak’ bkn takat tu je ‘kami naik2 tangga tp ta jumpa apartment kita syg’ sumpah ayang ta tpu’

Yang aku kenal suami aku die memang tak pandai menipu sbb aku mmg cepat tangkap kalau die tpu, tapi bila tgok lengan die yg clar balar tu aku jd kesian dekat die. Apelah nasib aku dah la esok nak sanding, dgn keadaan yg tersangat letih dpt dugaan mcmni. Aku redha dgn ketetuan Allah mungkin ada hikmah. Selang beberapa minit aku Nampak adik ipar aku masuk perkarangan parking. Die kua je kereta, abg die bg arahan suruh kemas kan brg kalau nak tidur sini terserah.

Dari riak muka adik ipar aku die mcm tau apa kitorang alami. Die pon pergi dgn sepupu aku yg lain naik atas amik baju2 kami. Pada masa yg sama kami pesan suruh die bukak ayat suci al quran supaya takde kesulitan masa na balik bilik dan apartment. Semasa menunggu mereka bawak turun barang, pakcik pon tibe di pondok guard tu. Nama pakcik tu pakcik kasim. Aku salam dan cium tgn die, die terkejut die tanya aku ‘kenapa nak’ aku ckp pakcik saya minta maaf sbb saya termarah pakcik dalam hati masa pakcik byk tanya td. Die gelak je die kata ‘takpe pakcik fhm silap pakcik ta inform awal2, takde la kamu kene teruk mcmni’ . aku pon duduk termenung.

Lepas da settle bawak turun brg, adik ipar aku tunjuk dekat husband pic di dlm handphone dia, ada tulisan pakai gincu dekat cermin bilik aku die tulis ‘JANGAN GANGGU KAMI” aku nangis lagi sbb aku mmg lemah bab2 mcmni. Aku capai phone and terus call ibu aku sambil nangis2. Jam pon da menunjukkan pukul 1.45pg, aku ckp kt ibu ‘org tak larat ase mcm tanak sanding esok boleh tak’. Ibu aku ckp pg hotel paling dekat dgn area situ die tunggu situ nnti. Aku pon ckp kt husband aku apa yg ibu suruh. Husband aku akur dan pg la ke hotel berdekatan. Dalam 25 minit ibu and papa aku pon sampai di hotel yg sama. Bdan aku panas aku demam, ibu aku check in kan utk kami. Dan aku tidur dgn ibu sambil-sambil tu ibu solat dan mengaji utk aku supaya aku pulih semangat. Ya Allah ibu, besarnya perngorbanan ibu, smpai skang aku takan boleh blas. Kasih ibu ke syurga.

Esoknya aku mmg penat hampir je aku pitam tp aku gagah kan juga utk resepsi aku. Dalam keadaan tak sihat dan badan yg lemah alhamdulillah aku mampu senyum utk satu hari tu. Smpai skang anak aku pon dah dua aku mmg takan lupa apa jadi kat aku malam sehari sebelum bersanding. Oh ye kawan aku yang call 9 kali tu rupenye die nak warning aku benda yang sama. Sumpah aku baru teringat die juga kawen kt dewan yang sama. Tu la kalau org call lebih dr sekali tu maknenye ada la benda penting nak di sampaikan, jgn la jadi mcm aku sombong bodoh. Sekian….

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

#bahulu

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

26 thoughts on “Satu Hari Sebelum Hari Persandingan”

  1. Apa bahasa mcm ni kak oittt..tolong laa jgn guna bahasa budak wicet kat sini..”na”,”ta”,”uma”…

    Boleh tak eja penuh je?sebijik je huruf lagi tu..aiyaaaa

    Reply
  2. tak payah tulis lagi kat sini ok?
    tak larat nak baca sampai habis.
    Ejaan banyak salah. mood nak baca pon hilang. Shortform pun berlambak aduh.

    Nak – bukan na
    Tak – bukan ta
    Rasa – bukan ase

    geram cikgu.

    Reply
  3. Apa kalau berborak betul-betul pun sebut “ta” “na” takda K ke? Saya ta na makan nasi. Boleh kena stress ringan sebab menyirap baca macamni. Hahaha

    Reply
  4. Aku baca sekerat da sakit hati. Tak nak baca lgsung. Bina ayat elok2 bukan ayat mcm nk brcerita dari mulut smpi kt telinga..

    Reply
  5. annoyed gila aku baca ejaan mcm ni. tak lalu nak habiskan walaupun mcm menarik. ta na ta na bangang apa siot. dah jadi mak org tu mengeja elok sikit. nanti anak masuk sekolah jgn dia yg ajar kau mengeja dah la.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.