Siapa Waris Saka?

Assalamualaikum & Salam sejahtera diucapkan kepada semua pembaca. Terlebih dahulu diucapkan terima kasih kepada fiksyen syasya kerana sudi siarkan kisah ini.

Cerita yang aku nak sampaikan ni tidak la seseram mana & lebih kepada pengalamanan aku sendiri yang deal dgn benda² mistik. Aku bersyukur dengan satu kelebihan yang Allah izinkan untuk aku ni.

Kelebihan ni bukanlah hijab terbuka @ sixth sense. Tapi kelebihan dimana bila aku berada dalam situasi deal dengan makhluk lain tu aku dalam keadaan tenang malahan ada ja time aku taktau pun aku tengah deal dengan benda tu.

Semua kisah² ni bermula dari mak aku. Mak aku orang luar yang berkahwin dengan ayah aku. Dan triggernya mak aku jenis yang patuh beribadah tetapi sangat lemah semangat.

Benda² tu memang dah janji yang akan kacau umat Islam yang kuat ibadahnya kan? Tambah² mak aku orang luar & lemah semangat. Memang satu tarikan untuk makhluk² tu.

Aku yang tengah type ni pun sendiri tak pasti apa takdir yang Allah tetapkan untuk keluarga kami. In shaa Allah baik² saja.

Arwah tokwan aku meninggal disebabkan ‘benda’ tu. Sebelum arwah meninggal, arwah sempat berpesan pada tok aku (yakni dah arwah) untuk pindah rumah & jangan bawa satu barang pun dari rumah ni even satu jarum yang patah. Kisah pasal arwah tokwan aku tak clear sangat sebab ayah aku waktu tu pun 8 tahun.

Selepas berpindah (hanya pindah tapak pada sebelah kawasan sahaja) rupanya gangguan masih ada tapi tak berapa sangat. Sehinggalah mak aku berkahwin dgn ayah aku.

Mak aku sering kena ganggu. Sewaktu mengaji dengar ada orang berjalan diruang sebelah la, kekadang tengah tidur kaki kena rentap dan paling mak aku tak tahan.. Mak aku keguguran anak pertama.

Malah sewaktu giliran Aku pun, Alhamdullilah Allah panjangkan umur aku.. Aku nyaris² gugur juga tapi Allah gerakkan hati mak aku untuk balik kampung di Perak. Disana mak aku mengurut dengan bidan dan Bidan tu yang bantu urut & betulkan kedudukan aku balik yang hampir² nak jatuh kebawah.

Walhal sewaktu aku lahir pun heboh satu hospital sebab aku bayi paling kecik & ringan masa tu (mak aku lahirkan aku secara abnormal). Tok aku pun pada waktu tu taktau laa kenapa tak suka dengan kami berdua. Sebab tak tahan, mak aku ajak pindah. Jadi kami tiga beranak pelahan-lahan bina rumah sendiri berhadapan rumah tok aku.

Dari situ gangguan mula pelahan tetapi yang lain pulak datang (kisah ni nanti aku cerita dislot lain). Kisah berkenaan tok aku masih lagi aku pun tadak jawapan even dia dah meninggal..kenapa dia tak suka kami, bukan dia sahaja malahan seluruh adik beradik ayah aku yang tinggal serumah dengan tok aku seolah-olah pulau kami.

Dan bila salah seorang dari mereka mulai nak berubah kearah lebih baik iaitu cuba rapat dengan mak aku, mula dekat dengan ceramah² agama.. ada yang secara tiba-tiba jatuh stroke & meninggal hari yang sama. Ada yang stroke sampai diri tu seolah-olah bangkai bernyawa berbulan bulan kemudian dijemput Ilahi. Semoga roh mereka dicucuri rahmat Allah SWT (Al fatihah).

Sebelum mereka meninggal mereka pernah bercerita dengan Mak. Bermulanya arwah makcik aku yang stroke meninggal hari yang sama tu. Arwah selalu complaint malam² dengar bunyi ada benda bergolek² atas bumbung sampai kehujung tiba-tiba senyap² sepatutnya dengar bunyi jatuh kan? Ni tidak.

Dan arwah juga pernah bercakap dia takkan waris apa yang ada. (masih tanda tanya kerana malam tu arwah kena stroke & meninggal dunia).

Kisah kedua, arwah maklong aku pun Begitu. Selepas adiknya meninggal, arwah mula rapat dengan mak & masih ingat arwah pernah cakap dengan mak aku “hmmmp sampai m**i pun aku takkan ambik saka mak tu” dan pada esoknya hari arwah jatuh stroke dan berbulan bulan rawatan hospital sebelum arwah menghembuskan nafas terakhir.

Aku sendiri pun tak pasti adakah tok aku sambung membela ‘benda’ yang pernah kacau arwah tokwan aku atau saka lain? Semua tu aku tadak jawapan sebab aku tak rapat dengan arwah.

Bila aku dengar semua cerita ni aku jadi risau dengan ayah aku selepas arwah tok meninggal (korang boleh paham apa yg aku risau sebab arwah tok tak susah meninggal). Walaupun ayah aku dibenci habis² tok aku, Dia tak pernah buang ibu dia sendiri.

Aku tak berani serkap jarang apa² kerana ayahku masih lagi mempunyai dua adik perempuan. Seorang di Kuala Lumpur & seorang lagi maksu aku yang ada bersama dengan ayah aku sewaktu tok aku nak meninggal (tok aku meninggal dirumah maksu aku). So jawapan korang memasing andai laa sendiri. Lagi bagus Kita husnuzon yang baik².

Maaflah, cerita aku yang ni lebih kepada luahan panjang dari kisah seram pendek. Harap tadak yang maki or bagi komen² negative. Aku hanya type mengikut tona rasa hatiku.

In shaa Allah kalau korang sudi, dikemudian hari aku siarkan slot kedua kisah Kat rumah aku yang sekarang ni. Kisah mak aku ditumpang ‘benda’ bertahun² sampai 8 lembam dekat badan mak aku.

Kisah mana mak aku (lebih tepat benda tu) nak larikan diri dari rumah. Kisah aku yang kemurungan kerana diganggu secara emosi & in shaa Allah aku Selit sekali kisah² aku sewaktu belajar di IPTA.

Terima kasih yana sudi baca sampai habis. Semoga kalian dimurahkan rezeki Allah SWT. Aamiin.

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Aku Yang Bercerita

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

7 thoughts on “Siapa Waris Saka?”

  1. just abaikan orang orang yang comment negative tu. harap boleh sambung cerita ni sebab nampak macam best☺ and semoga keluarga awak tabah dengan ujian ni

    Reply
  2. aduhaii!!. .huhuhuu. .cube nk phm. .tp smpai dh abes bace msh xphm2 lg. .adeh. .kalu ad lg smbung ar cpt2 tp kasik detail lbeh sket yea. .aku yg bg komen. .t.t.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.