SIHIR

Assalamualaikum dan hai buat semua readers FS . Aku perkenalkan diri aku dgn panggilan kayy dan untuk pengetahuan korang , aku hanyalah seorang budak perempuan yg tinggal di sebuah pulau . Ha , pulau mana tak perlu lah aku nak ceritakan ye . Since ni cerita pertama yg aku nak submit di page FS ni , so awal² lagi aku nak minta maaf kalau penulisan aku tak menarik . Objektif aku sekadar nak share pengalaman je dgn korang semua . Ha , jom lah kita mula ….

( 2015 )

Masa ni aku darjah lima , masih budak mentah lagi kan . Aku memang jenis yg percaya benda² ghaib ni , yela atok aku pandai bab mcm ni jadi aku memang dah dibiasakan belajar benda² ghaib . Nak dijadikan cerita , masa tu aku balik sekolah .

Sampai je dekat rumah , aku masuk lah bilik dan letak beg sekolah apa semua . Pastu aku duduk lah kejap dekat tepi katil sebelum nak pi mandi , masa tengah duduk tu aku perasan yang kaki aku macam rasa something . Jadi , aku pun belek lah dua² kaki aku . Sepanjang aku belek , aku rasa kaki aku ngilu² . Jadi aku endahkan saja lah . Yela , budak² lagi mana ambik port sangat benda cenggini ye dok ? Settle mandi apa semua aku pun pi lah dapur tolong mak aku pastu sibuk² main apa semua tah .

Malam pun menjelma dan kami sekeluarga memang selalu sangat kumpul ramai² (tak lah ramai mana pun , mak , ayah , aku , dan adik aku dua orang tu je) . Kitorang tengok lah tv , time tu tengah 999 kot . Dalam best² aku melayan 999 tu , kaki aku rasa ngilu lagi . Aku pun angkat lah kaki aku pastu dok belek² lagi sampai ayah aku tanya “dah kenapa dok belek² kaki dari tadi tuu ? Tak senang duduk langsung dari tadi tengok tv kamu ni” aku pun bagitahu lah yg kaki aku ngilu . Ayah aku pun positif je lah , masuk angin kot ha .

Selang beberapa minggu ,
Bila aku pijak kaki aku ke lantai , rasa macam ada jarum beribu² dok cucuk kaki aku weyy . Tak larat sungguh , aku tengok kaki aku takdak apa pon . Langsung tak de benda pelik² . Berubah warna pun tak , masih elok nampak fresh mcm kaki orang hidup . Dah tu , aku tengok tapak kaki aku . Perghhhh sekali tinjau je , aku dah bole nampak yang tapak kaki aku ada mcm air² . Alaa korang tahu lah kan yg mcm bulat² ada air tuu , bukan satu tau . PENUH satu tapak kaki ha rasa nak menjerit pula . Tapi disebabkan aku masa tu kurang bijak , aku pi cucuk pulak lah guna jarum . Haduiiii aku pun tak tau lah kenapa dah aku masa tu . Dalam beberapa hari , kaki aku makin teruk . Selalu sakit , ngilu ya amat , tak boleh nak bediri sangat , lama kelamaan kulit kaki aku mengelupas .

Korang boleh bayangkan tak betapa down nya aku masa tu ? Allah ja yg tau macam mana putusnya harapan aku nak hidup . Tengok keadaan aku mcm tuu , selera makan hilang sekali dgn selera nak hidup . Lebih² lagi masa tu aku budak , tak tau dah nak buat apa . Minda budak² bukan kuat sangat pon , alaa korang pun tau . Dah tu mak dgn ayah aku rasa lain dah , dorang cuba ikhtiar . Cari orang yg boleh ubatkan aku , ramai jugak orang aku pergi berubat tapi hampeh semua tak ngam . Bermacam² cara yg aku dah lalu tapi ada satu benda yg sama dari semua tukang ubat tu , cerita yg dorang ceritakan dkt aku pasal apa yg jadi ni . Semua cerita dorang sama weyy . Nak tau apa dorang kata ? Ha meh aku cerita ….

– sebenarnya sakit yg dekat anak kamu ni bukan sakit biasa . Sebab tu kalau bawa pi klinik , doktor cuma boleh cakap jangkitan kuman . Tapi sebenarnya tak . Ada jiran depan rumah kamu ni , lap benda sihir ni dekat kasut sekolah anak kamu . Pasal tu lah , sihir ni mula dari kaki . Dia nak anak kamu merana ni , tak focus pelajaran apa semua . Nasib baik bawa berubat cepat , kalau lambat ? Tak ke gelap masa depan budak ni . Kecik lagi , baru tahun 5 .

Ha dah dengar explaination dari semua tukang ubat tu , aku pun tawakal je lah . Aku start naikkan semangat aku balik , kuatkan diri , tak nak down dah . Jadi start dari situ penyakit aku mula beransur baik dan dah tak de . Sembuh dah tapi ….

Sihir ni tak berhenti di situ ja , dgn aku yg tak pernah menyangka benda ni akan jadi lagi , tiba tiba hidup aku suram balik .

( 2016 )

Lebih kurang setahun ja penyakit aku sembuh , dah aku terkena lagi . Masa ni adik bongsu mak aku tinggal dengan kami sebab dia dapat kerja dekat sini . Happy lah kan sebab selama ni aku tidur seorang , pasni pula aku tidur berteman . Tapi , bahagia kitorang sekejap je bila tiba tiba satu hari ….

Tengah aku syok basuh baju dekat washing machine , tiba tiba aku ada perasan yg beberapa baju aku dan adik bongsu mak aku ni , HILANG . Nak difikirkan balik , siapa pula yg nak ambik sedangkan dalam rumah ni semua orang pun dah banyak baju . Disebabkan tak nak ambik pusing , aku teruskan basuh baju dan abaikan ja benda tu . Malamnya pula , aku dok bz lah belai fon aku sambil baring² . Mak cik aku tu pulak baring sebelah aku , sama juga belai fon hahahaha . Sampai satu detik ni ….

Bilik aku tiba tiba rasa panas tapi tak lah terus mendadak . Panas dia sikit sikit dan sikit dannnn aku tanpa berfikir panjang , aku pi lah buka tingkap bilik . Bayangkan lerr di kawasan perumahan yg sunyi , aku dok buka tingkap bilik padahal jam masa tu , 1:00 am . Aku buka tingkap dan terus tertidur pula , hairan .

Bangun esoknya , aku dgn mak cik aku ni terlambat bangun . Tak lain tak bukan , kitorang kemas je brg apa yg patut dan kelam kabut sorang nak pi sekolah and sorang nak pi kerja . Dalam gelap2 langit pagi tu , kitorang tak perasan sangat keadaan bilik . Sampailah masa masing² dah balik , kitorang perasan di dinding bilik tu ada tapak tangan . Jari runcing² perghhhh menariknya tapak tangan anda . siapa entah yg rajin tinggalkan tapak tangan di dinding bilik aku . Tapi bila difikirkan balik , tangan orang di rumah ni semua gedempol tau . Takdak nya tangan mcm tu , mcm bukan tangan manusia pun ada juga .

Ha disebabkan jenuh pikir itu ini , mak ayah aku panggil kenalan dorang ni datang rumah . Ee tekejut aku masa tu tau , nak tau kenapa ? Dia masuk rumah kitorang terus pi masuk bilik aku (memang terbeliak biji mata aku , privacy kot main terjah² dah kenapa ? Hang tu laki tau tau tau tau 😂) dah tu dia lurus terus pi tengok bahagian tingkap ,dan selamba badak je dia kata “panjang nye taring hang”

Amboi amboi , selamba je ye . Aku yg terketar mendengarnya ee . Dah tu dia buat lah apa yg patut dan benda tu pun berakhir . Hidup aku yg suram² ni pun dah boleh lah nak mencerah sikit sikit . Nak tau apa yg dia cerita ? Ha meh ….

Dia cakap , jiran yg sama juga hantar peliharaan dorang untuk curi baju kitorang berdua dalam mesin basuh , tu yg hilang² . Dan peliharaan tu masuk bilik kitorang sbb nak curi² lagi tapi tak dapat sbb kitorang dok selit yasiin di antara susunan baju dalam almari . Jadi dia tunggu depan tingkap bilik je lah , sempat lagi tinggalkan tapak tangan jadi kenangan ye .

Kisah sebenarnya lagi , jiran kitorang tu lelaki dua orang (beradik lah) . Dorang dah lama simpan perasaan dkt aku dgn mak cik aku ni (ha sudah malas lah aku nak melayan nye , dah lah aku baru 12 tahun . Dia dah habis sekolah , dah tu kerja melepak je . Ee memang tak nak lah aku pandang , kang dgn masa depan aku sekali gelap) . Jadi dia guna sihir untuk pikat kitorang lah pointnya . Baju² kitorang yg hilang tuu pun , tak tau lah dorang dah buat apa . Tawakal je , doa dkt Allah .

Sebenarnya ada lagi satu peristiwa di mana , aku masa tu tengah duduk di ruang tamu dan aku dapati dia berdua tengah letak burung peliharaan kat atas pokok yg menghadap rumah aku ni . Amboi , nak jadikan cctv ke ? Maaf lah ye , aku tak benarkan . Lepas je aku intai dia dah tak de , aku turunkan burung tuu . Burung tu pun bkn mcm burung normal , dia mcm burung dah kena santau . Tak gerak just jadi mcm patung .

Ha dah habis kisah aku , panjang nau dah ni . Maaf lah ye , cerita hidup aku ni mana ada yg pendek hahahaha joke² . Dah lah , terima kasih for all readers . Aku doakan kita semua dijauhkan dari semua keburukan mcm ni . Amin 🌸

Bye assalamualaikum .
– komen yg murni² ja na .

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Kayy

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 6 Average: 4.8]

2 thoughts on “SIHIR”

  1. Srs taktau nak takut ke nak gelak 😭😂 baru je feeling2 nak takut tiba2 gelak balik 😂 apeke lucu sgt cara dia cerita 😦👍🏻

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.