Tiang Tanpa Seri

Assalamualaykum wbt dan salam sejahtera buat pembaca setia FS. Terima kasih buat admin FS kerana sudi menyiarkan ceritaku ni.

Apa yang akan aku ceritakan adalah cerita sebenar kejadian. Sebenarnya, rasa agak gusar bila aku mula menulis sesuatu seperti ini.

Kisah yang akan aku ceritakan ini mungkin kisahku sendiri, mungkin juga bukan. Cuma ku harapkan pembaca semua mengambil iktibar atas cerita ini. Cerita tetap juga cerita, mungkin ada yang benar dan ada yang ditokok tambah sebagai penambah perisa dan penyedap cerita. Namun, apa yang ingin ku ketengahkan adalah intipati dan pengajaran melalui cerita ini. Itu yang paling penting! Kita mungkin ada mengalami peristiwa misteri, samada ianya benar ataupun khayalan. Tetapi, aku ada suatu yang nak diceritakan..

Aku (adalah pencerita)

Aku tinggal di rumah yang ayahku bina sendiri dari tulang empat keratnya. Ayahku mempunyai kemahiran bertukang. Jadi semua kerja bertukang dilakukannya sendiri tanpa mengambil upah dari sesiapa. Dari rumah kecil hinggalah rumah itu cukup besar untuk kami sekeluarga. Semuanya dilakukan sendiri oleh ayah dengan bantuan ibuku.

Rumah kami pada asalnya rumah kayu 2 tingkat yang mempunyai bahagian beranda tempat kesukaan aku dan kakak bermain. Bila kami semakin dewasa, tiang rumah itu semakin uzur. Jadi ayah mengambil keputusan untuk membaik pulih rumah dan mengekalkan rumah bawah sahaja tetapi lebih besar agar selesa untuk keluarga kami yang makin membesar.

Tetapi bila diamati, ruang jarak dan bilik bawah masih sama. Ayah cuma menambah 2 bilik untuk kakak dan abangku yang sudah berumah tangga. Aku tetap punya bilik sendiri kerana cuma aku yang masih tinggal di kampung meneruskan persekolahan. Abang dan kakakku semua telah berhijrah ke negeri lain.

Kisah tiang seri rumah lama ini tak pernah diceritakan semasa aku kecil. Ayah kata, dia tidak mahu menakutkan aku yang selalu tinggal sendirian di rumah. Dalam tempoh 2 tahun, Ayah dan Ibu kerap kali berulang ke rumah Arwah Opah semasa hayatnya. Tinggallah aku bersendirian. Adakalanya sehingga lewat malam aku tinggal sendiri kerana Opah sakit kuat dan hanya MakCik ku seorang yang menjaga Opah dan Atuk. (Kini kedua-duanya serta Ayah telah pun pulang ke Rahmatullah) – Al Fatihah.

Aku masih ingat tiap kali aku tidur lewat menonton ‘Saturday Midnight Movie’ (waktu tu tiada astro, hypptv mahupun intenet) ataupun melayan radio (tiada hanphone) sambil study (ceewaah rajin giler), kadang kala aku terasa seperti diperhatikan. Jarak bilik aku dan ayah agak jauh. Bilikku terletak di depan, sebelah ruang tamu. Bilik Ayah dan ibu pula berada di belakang berdekatan dengan bilik air dan dapur. Bilik kosong dijadikan bilik sembahyang dan stor kerana abang dan kakakku jarang pulang ke kampung kecuali cuti panjang sahaja.

Pernah di suatu malam, aku bersendirian di rumah dan waktu itu hujan lebat. Ayah dan Ibu pula terkandas di rumah Opah kerana hujan yang lebat. Jam menunjukkan pukul 9 malam, dan tiba-tiba bekalan elektrik terputus dek kuatnya guruh yang berbunyi. Terkejut aku yang memerap di dalam bilik. Aku meraba-raba berjalan ke arah almari di ruang tamu untuk mencari lampu suluh. Tak berjumpa. Lantas aku berjalan perlahan-lahan ke arah dapur untuk mencari lilin. Di luar keadaan gelap, angin kuat menderu-deru, kedengaran bumbung rumah bahagian belakang diketuk-ketuk pelepah kelapa. Berderau darahku mendengarkannya. Itu yang aku fikirkan bila bunyi kuat itu kedengaran. Sewaktu melalui bahagian tengah rumah, bulu romaku tiba-tiba berdiri. Mungkin sebab sejuk. Aku masih cuba berfikiran positif. Alhamdulillah, berjumpa lilin yang dicari. Aku cuma duduk di dalam bilikku bertemankan lilin sebatang. Aku tak sedap hati duduk diluar menunggu mereka pulang. Dalam tak tahu nak buat apa, tiba-tiba bunyi seperti pintu bilikku diketuk. Lagi berderau nak m**i menahan terkejut. Aku tidak berani membuka. Dalam hati menyumpah kenapalah aku tak kunci pintu bilik. Aku memandang pintu bilik tidak berkedip. Namun sunyi, mungkin aku tersalah dengar. Nak menjenguk memang taklah. Aku cuma terjaga bila Ibuku membangunkan aku yang rupanya tertidur di bucu katil. Punyalah takut sampai tertidur merenung pintu bilik.

Sekali lagi terjadi padaku semasa aku sibuk dengan persediaan peperiksaan. Aku selalu tidur lewat untuk study. Adakalanya aku memang akan tidur dahulu dan bangun pada jam 4 pagi untuk meneruskan study. Di sekolah petang itu kawan-kawan aku sibuk bercerita pasal hantu tak tahu kenapa. Serentak dengan itu, kecoh kampung sebelah ada serangan orang minyak. Jadi cerita hantu memang tengah hangat masa tu. Aku tak ambil port pun benda-benda ni.

Nak dijadikan kenangan padaku, malam itu aku tidur agak lewat. Tengah aku menelaah, tiba-tiba ada seekor labah-labah memanjat kakiku. Aku berjaya m******h labah-labah itu walaupun dalam hati berkata-kata. Tak pernah aku melihat labah-labah yang hitam besar seperti itu dalam rumah ni. Oleh kerana kakakku pulang dari kampus, jadi malam itu aku punya teman tidur. Kami bersembang macam-macam perkara sehingga masing-masing tertidur. Sudah jadi petua ibu jika tidur berdua, kepala kami mesti berada di arah bertentangan. Malam itu aku tidur menghala ke arah pintu, di kaki katil manakala kakak di kepala katil.

Tiba-tiba aku dikejutkan dengan sentakan yang kuat, aku yang masih mamai terkejut kerana separuh badanku berada dilantai. Hanya bahagian pinggang hingga kaki masih berada di katil. Tersentak dengan keadaan itu, badanku jadi sejuk beku. Dengan keadaan terkejut gorilla (lebih dari terkejut beruk) aku cepat-cepat bangun dengan susah payah naik semula ke katil. Nasib ada selimut, terus aku selubung diri dengan selimut. Otak masih berfikir, apa benda ni? Siapa yang tarik aku ke bawah? Mengigil seluruh badan. Aku pejam mata, tak berani membuka mata. Aku bangunkan kakakku tidur di sebelah berkali-kali sehingga kakiku hinggap pada kepalanya. Namun, dia tetap tak bangun. Bila aku beranikan diri membuka mata dibalik selubung itu, aku seaakan-akan ternampak sesuatu terapung di syiling. Masih ku ingat seperti rambut-rambut terurai. Aku tak tengok lebih, cepat-cepat aku pejam mata rapat-rapat. Mulut terkumat-kamit ingin membaca ayat Al-Quran tapi ‘failed’! Satu ayat pun tak keluar dari mulut. Tak lama selepas itu aku terasa disentap ke bawah semula. Allahuakbar, hanya Allah yang tahu perasaanku masa itu. Aku cuba baca ayat Kursi, masih tak boleh. Lidah seperti kelu, aku seperti tak boleh bergerak melawan. Satu je yang boleh ku sebut dengan kuat. Aku sebut Allah, Allahuakbar! Beberapa kali sehingga aku terlepas dari kekakuan itu. Barulah aku boleh membaca ayat Kursi walaupun terketar-ketar. Kembali ke dalam selubung, tetap cuba membangunkan kakak yang tidur m**i tu, tapi dia masih tak bangun. Aku tak pasti berapa lama tempoh gangguan itu. Aku terus-terusan membaca Ayatul Kursi.

Tak lama lepas itu, aku terdengar bunyi seperti lampu dipasang. Inginku jerit memanggil Ayah dan ibu tapi aku batalkan kerana aku tak nampak cahaya lampu pun dari bawah pintu bilikku. Serentak dengan itu tiba-tiba aku terdengar jeritan kuat, hilaian ‘benda’ tu! Bunyi hilaian itu begitu dekat dengan telinga sehingga berdesing. Ianya seakan suara wanita mengilai tapi lebih nyaring (sebab tu sehingga sekarang aku paling benci dengar hilaian hantu-hantu yang dibuat-buat dalam cerita hantu melayu ni) hilaian yang kudengar itu seperti mengejek aku yang ketakutan. Aku mengigigil dalam selubung sehinggalah tertidur. Aku bangun pagi selepas kakakku membangunkan aku berkali-kali untuk ke sekolah. Dia pelik melihat aku tidur memeluk lutut seperti ketakutan. Aku juga lupa tentang gangguan itu sehinggalah aku selesai mandi pagi. Sebaik sahaja aku ingat semula, aku menangis kuat. Terkejut seisi rumah pagi itu dengan tangisan ketakutanku. Ayah, Ibu dan kakakku terkejut bila aku ceritakan gangguan semalam. Terus demam aku hari itu. Ayah membuatkan air ubat bacaan ayat suci Al-Quran untuk mengembalikan semangatku semula. Sejujurnya itulah gangguan paling ‘extreme’ yang pernah aku hadapi.

Sejak peristiwa itu aku jadi sedikit berani dari sebelumnya. Aku tak pasti apa kaitannya dengan tiang seri yang dikatakan Ayah itu. Tetapi bila Ayah ceritakan perihal tiang seri yang tak berseri itu, kisah gangguan itu menerjah memori. Mungkin ada kaitan, mungkin tidak. Kejadian itu berlaku selepas Ustaz disekolahku mengajarkan kami yang ingin menduduki peperiksaan dengan ayat-ayat pendinding dari gangguan Jin dan syaitan. Termasuklah cara bacaan Ayat Kursi sebagai pendinding. Biasalah, waktu peperiksaan seperti ini tekanan semakin tinggi, gangguan pun senang singgah jika kita lalai. Ustaz tu turut berpesan, bila dah belajar mesti ada ujian yang datang. Tup-tup aku yang kena ujian tu.

Secara mata kasarnya, tiang seri itu sudah tiada sejak ayah membaik-pulih rumah lama itu. Sehingga kini aku pun tak tahu di mana tempat tiang seri itu berada. Ayah cuma bercerita di akhir-akhir usianya. Aku pun tak pasti kenapa Ayah tiba-tiba membuka cerita. Ayah bercerita sambil kami duduk bersembang di meja luar. Ayah kata dekat tiang seri tu ada ‘benda’ tapi Arwah Nenek (panggilan Atuk sebelah Ayah) dah pasung. Dia tak kacau orang, jadi jangan takut pulak. Takut pada Allah sahaja. Pesannya. Aku yang biul tidak terfikir untuk bertanya lebih lanjut kerana tiang seri tu pun aku tak tahu di mana. Jadi, aku tak ambil port pasal tiang seri itu.

Bila diingat semula, aku pernah beberapa kali ditindih ketika tidur. Pernah juga sewaktu kakak iparku baru masuk dalam keluarga kami, ‘benda’ itu bergurau dengannya. Masa tu kakak iparku memasak sarapan pagi. Cekodok yang digorengnya meletup-letup sehingga muka dan tangannya terpercik minyak panas. Metetup-letup sehingga ke syiling. Ada yang dah diangkat pun masih meletup-letup di pinggan. (Ruginya takda camera phone nak rakam masa tu, kalau tak jadi cekodok viral lah!). Kiranya ‘first time in history’ orang masak cekodok meletup-letup. ‘Lastly’ abang keluar beli sarapan. Kejadian itu nampak lucu sehingga jadi bahan usikkan kakak iparku sampai sekarang. Tapi bila difikirkan kembali. Pelik sangat.

Terjadi juga dengan abang Iparku masa mula-mula dia masuk dalam keluarga kami. Diceritakan semula, bila malam raya abang ipar yang kepenatan membantu membuat persiapan raya tertidur tanpa mandi terlebih dahulu. Dia kemudiannya dikejutkan seperti ada kain jatuh ke muka. Bila dia membuka mata dia terlihat seorang perempuan yang berwajah pucat sekilas. Terus dia terbangun terkejut. Tapi wajah yang dilihat itu tidak dapat diingat.

Sejak Ayah dah tiada ni, rumah itu kami tinggal sepi. Ibu tinggal bersama kami kerana kami tak bisa membiarkan ibu hidup sendiri dikampung. Biarpun ada saudara-mara dan jiran-jiran terdekat tapi kami lebih senang Ibu tinggal bersama kami. Bila ada kelapangan kami akan pulang bercuti di kampung. Tetapi sejak akhir-akhir ini kami tidak lagi pulang bermalam di situ kerana rumah itu sudah sangat usang untuk diduduki bukan kerana berhantu atau berpenunggu. Aku pun tak pasti jika ‘benda’ itu masih terpasung di bekas tiang seri itu atau ia telah berpindah? Wallahua’lam.

 

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 5 Average: 4]

13 thoughts on “Tiang Tanpa Seri”

  1. Namun, dia tetap tak bangun. Bila aku beranikan diri membuka mata dibalik selubung itu, aku seaakan-akan ternampak sesuatu terapung di *syiling. *

    silin bukan syiling.. ade satu cerita tu duk bertengkar psl ejaan siling ni hehe.

    btw cter best tp x leh related ape kaitan tiang tak berseri ngn gangguan u.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.