“Tolong Ambilkan Losyen Ibu”

Assalamualaikum pembaca FS, first of all thanks FS kalau publishkan cerita aku ni.

Aku so far tak pernah lagi la kena kacau dengan benda-benda halus ni secara direct, kalau dalam mimpi tu pernah la. Tapi tu pun aku tak sure sama ada mimpi tu semua mainan tidur ke atau betul benda tu nak kacau aku ke or orang hantar ke sebab bila bangun tidur selalunya aku akan just cerita kat member-member ke or parents pasal mimpi aku tu and then abaikan je or buat stok gelak je lepastu, sebab kadang-kadang hantu dia macam ntah pape.

Tapi ni bukan nak cerita pasal mimpi aku, ni aku nak cerita pasal pengalaman adik aku.

Adik aku ni dulu masa kecik memang macam lemah semangat kot sebab senang menangis, even benda takda apa sangat pun sikit-sikit nak nangis, sensitif la bak kata bapak aku. Macam aku plak memang pantang kalau budak lelaki tapi asyik nak menangis je, banyak kali jugaklah aku ugut nak panggil dia Afiqah sebab kuat nangis kalah pompuan (nama dia Afiq bukan nama sebenar). Memula bapak aku marah gak la sebab takut dia jadi lembut betul kang satu hal plak sebab selalu sebut jadi doa kan, tapi lastly bapak aku tak tahan and bengang sebab dia sikit-sikit nak menangis, bapak aku plak ugut adik aku nak panggil dia Afiqah huhu~ Lepastu aku take note supaya tak cakap benda-benda mengarut lagi sebab takut bapak aku terpengaruh hahaha.

Ok taknak merapu dah, start dari cerita yang tak seram.

LEMBAGA HITAM 1

Ada satu malam ni, belum pukul 11 malam lagi kot aku rasa, masa tu adik aku darjah berapa aku tak ingat, tapi dia tengah tengok dvd cerita Ultraman ke apa ntah, and kabinet tv tu sebelah tingkap ruang tamu. Tingkap ruang tamu tu jenis tingkap nako yang ada dua pembuka, meaning kau boleh bukak 4 cermin bahagian atas je and 4 cermin bawah tu tutup. Boleh bayangkan tak?

Mak aku memang akan bukak sikit bahagian atas tu sebab nak angin masuk. Kalau orang nak intai dalam rumah, kena jengket kaki, kecuali orang tu sangat tinggi. Tapi kalau orang tu tinggi sekali pun still akan nampak mata je kalau nak intai dari luar tingkap tu. Mak aku akan tutup tingkap bahagian atas tu time maghrib ngan time nak tido je.

Kisahnya, elok adik aku layan dvd, dia terperasan ada bayang macam orang lalu tepi koridor tingkap tu belah luar. Dia buat taktau je, tapi orang tu macam slow sangat jalannya, and dia perasan dari ekor mata dia, bayang tu macam stop lama tepi tingkap tu. So dia pun pandanglah tingkap, ingat jiran kitorang ke kan, and guess what? Dia nampak lembaga hitam yang tinggi gila, berdiri betul-betul tengah tingkap tu sambil tangan dia depa kan kiri kanan boleh sampai ke hujung kiri and kanan tingkap tu, and slowly macam nak tundukkan kepala dia nak intai dari tingkap yang terbukak tu.

Dan adik aku pun confirmlah menangis kan sebab itu je pun yang dia terer. Mak aku yang masa tu dalam bilik dia, terus keluar dari bilik, tak tanya apa, and jerit nama aku sebab dia ingat aku yang buat adik aku nangis huhu sampai hati. Esok tu adik aku kata taknak gi sekolah sebab dia rasa tak sihat, tapi mak aku tak bagi chance, suruh gak dia gi sebab dia kan mengada-ngada kan. But lastly memang dia demam betul pun and baru dia cerita apa dia nampak malam tu.

Masa adik aku cerita yang benda tu slowly nak tundukkan kepala nak tengok kat tingkap tu, aku bayangkan benda tu dalam stealth mode nak layan dvd ngan adik aku dan berharap dengan warna hitam, adik aku tak perasan dia kat situ, tapi spoiled.

Ok next! Cerita seterusnya ni pun macam seram suam-suam je. Huhu~

LEMBAGA HITAM 2

Kisah ni jadi masa adik aku dah masuk sekolah menengah. Tingkatan berapa aku tak sure pulak. Tapi masa tu tengah zaman lagu-lagu k-pop baru nak up. Zaman SuJu ngan Wondergirls baru nak up di kalangan dak-dak kolej. Sebab masa tu aku dah sambung diploma and akulah yang bawak masuk lagu k-pop dalam rumah tu. Even aku pompuan and adik aku lelaki, tapi dia selalu tiru apa aku buat. Sebab tu aku menyampah betul budak ni sebab try hard sangat nak get along ngan aku kononnya.

So berbalik pada kisah adik aku, pada satu malam, baru pukul 10 lebih macamtu, dia baring bersamar-samar dalam bilik dia atas katil ditemani cahaya lampu tangga flat kat luar, mengadap tingkap sambil dengar lagu k-pop sorry sorry tu~ Tiba-tiba dia rasa takleh gerakkan badan. Mata je boleh gerak pandang sekeliling.

Kepala katil adik aku ni sebelah pintu bilik dia, and pintu bilik dia dah takda tombol pintu, so dari ekor mata dia, dia nampak dari lubang tombol tu, parents aku tengah sakan borak kat meja makan. So dia tak lah cuak even masa tu dia rasa dia kena tindih kan.

Masa dia cuba bertenang, dia terpandang ada satu mata merah kat bucu dinding bilik dia, and slowly dia nampak benda tu berupa lembaga hitam macam melekat kat dinding.

Lama gak la dia pandang memandang bertentang mata ngan benda tu sampailah mak aku bukak pintu bilik dia sebab dia sumbat earphone kan, so mak aku panggil dia tak dengar. Barulah dia boleh gerak.

Aku tau cerita ni pun sebab kebetulan masa nak bluetooth lagu k-pop terbaru kat phone dia, tetiba aku nampak mp3 surah yaasin. Aku pun sebagai kakak yang prihatin, kenalah menunaikan tanggungjawab aku untuk membahan dia kan sebab random gila tibber ada mp3 yaasin di antara lagu-lagu k-pop tu. Apa baranggg~ And barulah dia bukak cerita..

OK now masuk cerita yang betul seram ni, sebab masa kejadian aku saksi utama. Jeng jeng jeng~

AFIQ TOLONG AMBILKAN LOSYEN IBU

Waktu ni adik aku darjah 6 ke form 1 or form 2 macamtu kot aku tak ingat. Malam jugak dalam pukul 10 lebih macamtu.

Situasi dia, aku tengah dok main game kat laptop kat meja makan sambil menghadap tv. Adik aku tengah tengok tv. Kabinet tv sebelah kanan dia tingkap nako, and belah kiri kabinet tv ada pintu bilik aku. Sebelah pintu bilik aku pulak pintu bilik mak aku.

Lampu ruang tamu memang tutup, yang bukak cuma lampu dapur je, and sebab rumah aku flat tak besar, jadi lampu dapur tu pun sebenarnya dah cukup terang dah so takyah membazir bukak lampu banyak-banyak.

Mak aku ni memang sejenis kalau nak tido akan pakai bedak sejuk, pakai losyen, pakai stokin, selimut satu badan, dan baru beliau beradu. And mak aku memang akan tido tutup langsir bilik je and tak tutup pintu bilik. Setiap malam, tanpa gagal, mak aku akan panggil adik aku untuk ambilkan losyen kat meja depan dan tunggu sampai mak aku habis sapu losyen kat tangan, pastu letak semula losyen tu kat meja depan. Begitulah setiap malam.

Jadi, sedang aku ngan adik aku melayan tv lah game lah, kitorang dengar mak aku panggil, “Afiq..!”.. Then diam. So adik aku pun dah tau la itu mesti nak mintak losyen la tu. So adik aku pun menyahut la “Ye buuuu~” sambil ambil lotion kat meja and masuk bilik mak aku.

Masa dia selak langsir nak masuk bilik mak aku, aku nampak mak aku dah siap baring berbedak sejuk satu muka tapi belum berselimut lagi. Jadi aku pun biarkan je. Walaupun lampu bilik mak aku tak bukak, still boleh nampak samar-samar mak aku baring tu, especially bab bedak sejuk tu kan macam tepung gomak kan. Dalam 2-3 minit camtu, adik aku pun keluar dari bilik mak aku and letak losyen atas meja semula, lantas sambung tengok tv.

2-3 minit kemudian, pintu bilik aku yang sebelah kabinet tv tu, terbukak. Dan muncullah mak aku siap bertelekung sambil tanya adik aku cakap ngan sapa tadi?

Lupa nak cakap, mak aku memang akan solat dalam bilik aku, tak tau la kenapa, since dulu. So boleh bayangkan tak perasaan kitorang masa tu? Aku pandang adik aku, adik aku pandang aku, pastu kitorang tanya “Eh bukan ibu dah tido ke dalam bilik ibu tadi?” And mak aku pun tanpa membuka telekung, pergi ke bilik dia sambil marah “Aku tak kacau kauuuu, kau jangan kacau anak-anak akuuuu!” sambil bukak lampu bilik dia.

Aku tak ingat la dia ada sembur air yaasin sekali ke tak masa tu. Tapi yang aku ingat adik aku memang demam la weh lepastu.

Aku tanya adik aku, benda tu macamana rupa dia? Sebab adik aku yang gi bagi losyen kan huhuhu. Adik aku cakap, dia dah pelik dah sebab dia nampak macam hitam sangat je tangan mak aku masa tu, takdalah gelap sangat suasana kiranya selalu nampak la gak kaler kulit coklat pasir mak aku kan. And dia kata “mak” kitorang tu pakai losyen tu slow gila. Then lepastu benda tu cakap “Terima kasih ye Fiq..” macam selalu mak aku buat. Ahuhui~

Aku dengar aku hanya mampu menepuk bahu beliau dan meminta beliau pasrah dengan kejadian yang menimpa.

And ada lagi cerita pasal adik aku ni. Pasal pintu bilik mak aku terbukak sendiri lah, pasal dia nampak benda macam langsuir or pontianak bertenggek kat dahan pokok masa dia nak bukak pagar gelanggang silat dia lah, tapi aku rasa macam dah panjang sangat ni.

Ni pun aku type ni kat office kang nampak cam busy sangat menaip pun tak guna kalau kantoi ngan boss kan. So sampai sini dululah. Kalau korang rasa best, aku sambunglah cerita lagi next time. Kalau tak best, aku berhuhuhu je lah tak kecik hati pun ahuii~

#AHFAN

HANTAR KISAH ANDA: fiksyenshasha.com/submit

AHFAN

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 5]

4 thoughts on ““Tolong Ambilkan Losyen Ibu””

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.