Rumah Tua – 40 Tahun.

Assalamualaikum, hai peminat-peminat FS semua! Urul kembali untuk menceritakan kisah yang pelik , seram dan lucu pun ada yang terjadi dalam hidup Urul🫶🏽 .

Aku pernah cerita tentang Kampung Pokok Neem & Mama Dan Along. Sesiapa yang tak baca lagi boleh lah baca ya , yang dah baca tu terima kasih ✌🏽✨ .

Kali ni aku nak cerita tentang Rumah Tua-40 tahun . Aku harap kau orang semua imagine ya , baru lah seram 🤣🫶🏽.

Bismillah :
So kejadian ni terjadi pada tahun 2010. Ada banyak kisah yang pelik terjadi di rumah ni tapi 3 kisah paling seram dan ngeri yang terjadi semasa kami sekeluarga berpindah rumah tua ni .

1 . Waktu ni baru-baru je pindah. Rumah ni kosong selama 10 tahun walaupun dibina sudah 40 tahun. Agak lama kan rumah ni kosong ? Bak kata orang, kalau sebuah rumah tiada penghuni selama 30 hari , akan ada penghuni ‘lain’ untuk tinggal dan anggap sebagai rumah’nya’ . Bayangkan rumah ni kosong selama 10 tahun beb , mahu taknya segala puak dalam rumah ni 🕸 .

Waktu ni aku pergi sekolah, abang-abang dan ayah aku pergi kerja . So mak aku je lah yang urus rumah setelah berpindah tu . Adik aku pun masih kecil lagi . Waktu tu mak dengan adik aku di rumah , mak kemas sana sini , adik aku main-main dengan barbie dia . Mak aku perasan macam ada orang perhatikan dia dari bilik stor, tapi mak biarkan je sebab kalau dilayan kang menjadi . So mak buat-buat tak tahu . Tiba-tiba mak aku terperasan ternampak rambut budak 7 tahun macam tu lah agaknya , mak aku tak fikir apa dah , dukung adik aku terus dia pergi rumah pakcik aku yang berdekatan .

2 . 5 hari kemudian , selepas siap kemas barang dah perabot rumah . Tiba masanya untuk tidur . Abang-abang aku masuk bilik mereka masing-masing . Ayah pula kerja pak guard malam so dia balik pagi jam 7 . Aku , mak dan adik aku masuk bilik kita orang . Abang aku seorang ni pula tak dapat tidur so dia start main game . Aku dengan adik aku tidur , mak aku pula nak call makcik aku saja ajak borak sebelum tidur . Tiba-tiba mak aku dengar ada orang baling segala barang dapur cawan sudu mangkuk pinggan periuk ha semua lah . Mak aku apa lagi bangun , terus pergi tingkat bawah nak check dapur . Mak aku fikir tu abang aku nak makan agaknya tapi bukan , buka lampu dapur terus tak ada pun kat lantai dapur .

Mak aku pelik , tapi mak aku macam tak fikir benda lain dah . Apa yang dia fikir cuma penat and kepala dia berat je masa tu . Mak aku naik atas and masuk bilik , tak sampai 5 minit abang aku yang syok tengah main game tu dengar benda yang sama , dia panggil mak aku dulu sebelum dia sendiri pergi check bawah tu kat dapur , mak aku jawab panggilan abang aku . Abang aku cakap benda yang mak aku dengar tadi . Apa lagi , mak aku dengan abang aku turun bawah , check dapur sama-sama . Hampehhhh , tak ada apa pun . Semua okay je . Mak aku dah mula rasa dah . Mak aku cakap pergi tidur and ignore je .

3 . Ha ni paling seram . Waktu ni atok aku ada , atok aku tidur di ruang tamu sebabkan dia penat dan tak larat nak naik bilik atas disebabkan tangga . Abang aku pula , macam biasa lah lepak malam . Waktu ni dia balik pukul 12:30am ngam-ngam tengah malam dia balik memang dapatlah padahnya . Lagi-lagi dia nak masuk ikut pintu dapur belakang tu penuh dengan hutan , nak tengok ular ke sawa ke kala ke harimau ke semua lah yang ada kat belakang tu . Tapi ada sebuah pokok nangka yang besar tepat sekali ada depan pintu belakang kami . Abang aku call mak , mak taknak angkat sebab marah dia balik lambat . Abang aku pun ketuk pintu je memanjang , dia ketuk-ketuk tiba-tiba dia nampak benda yang pelik . Aku tak tahu nak explain macam mana aku harap kau paham lah cara aku nak explain ni .

Okay dia nampak kaki , satu je . Kaki yang koyak berdarah dok lompat-lompat tepi pokok nangka tu . Abang aku jerit tapi mak aku ignore sebab faham sangat dengan perangai abang aku tu . Tapi jeritan tu senyap , bunyi ketukkan pun dah stop . Mak aku pun pelik , dia pergi check . Buka pintu dapur je terus nampak abang aku tengah berbaring pengsan mak oiiiii kelakar pun ada tapi tu pengajaran tak pernah dengar cakap orang tua . Padahnya lah . Insaf terus tak pernah masuk ikut pintu belakang walaupun di siang hari . Membe trauma beb .

Banyak yang terjadi , kadang mak aku dengar juga orang berbual , berbisik , gelak tawa . Tapi tak ada orang . Cuma bunyi je . Kadang mak aku nampak ada seluar jeans berdiri atas mesin basuh . Haihh macam-macam terjadi dah tak tahan . Mak aku panggil ustaz untuk pagar rumah ni and baca doa keselamatan . Alhamdulillah selepas tu , tak ada apa yang terjadi .

Sekian , terima kasih semua yang sudi baca . Maaf kalau tak seram tapi ni pengalaman yang sebenarnya terjadi dalam hidup aku . Banyak cerita lagi , aku akan share dengan awak-awak semua inshaAllah .

Terima kasih admin FS , kerana menerima kisah hidup ku . Akan ku kembali lagi dengan izinNya 🫶🏽.

Pesanan khas : Kalau sesiapa nak pindah rumah , tolong lah “ cuci” dulu rumah tu dengan doa-doa dan surah-surah suci untuk keselamatan sekeluarga dan untuk diri kau . Penting sangat-sangat .

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Urul

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 54 Average: 3.7]

7 thoughts on “Rumah Tua – 40 Tahun.”

  1. Yg masalah nya perlu ke nak watak atok ko tu dlm citer ko…apa kena mengena citer pasal abg ko dgn atok ko tdo bwh tu…

    Reply
    • Abg dia takut la nak masuk ikut pintu depan sebab atok dia tido kat ruang tamu bawah. abg dia kan balik lewat malam.itu la kaitan atok dia dlm cerita ni..

      Reply
  2. Terbaik.. Nasihat berguna ‘cuci ‘ klau xcuci myesal xguna, xbalik mdal oo hahaha.. bukan kita ja mnuumpang di bumi Allah S

    Reply
  3. mak ignore jeritan abang… walaupun dia nak ajar a lesson kat abang, harap jangan buat lagi la macam tu. kot2 abang tu memang dalam bahaya dan takda sapa nak tolong. mujurlah dia pengsan saja. buat la apa2, marah ke, tenyeh telinga tapi janganla ignore jeritan anak.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.