Tiada siapa yang tahu TITIK HITAM sang pelaku. Ia terlihat saat LAYARAN DI LANGIT pengakhiran
“Georgie Denbrough! Faster! Dah pukul 7.55 ni!”
Kaki kecil nya menyarung kasut putih “Aye Aye Kapten!”
“Habis tu Cik Man tutup kedai dah semalam?”
Mama yang berdiri di sebelah tingkap kereta mengangguk “Hum. Baru plan nak jalan jalan KL, pergi makan Nasi Beriani Cik Man. Tak sempat la nampaknya.”
Budak lelaki berpakaian kemeja biru berlari kearah kereta yang sedang menunggu. “Bye Bye Mama!” Butang bajunya di butangkan hingga ke paras leher. Rambut depan hampir menutupi dahinya yang luas. Pintu kereta sebelah pemandu di buka, dan dia terus melompat duduk.
“Shiro! Let’s go!”
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
“Kenapa Shiro tak jalan?” memandang dengan mukanya yang bulat sambil memuncungkan bibirnya.
Aku pusing ke kiri memandangnya “Sebab Kapten Georgie Denbrough tak pakai seat belt!”
“Okey, Kapten Bill.”
Kali ini dia berjaya memasang tali pinggang keselamatan tanpa bantuan orang lain.
“Tapi kenapa Kapten Bill SELALU tak pakai seat belt?”
Erk! Alamak! Dia perasan rupanya! “Selalu kerusi Kapten Bill yang pakai seat belt. Kenapa?”
“Hahahaha, sebab six pack Kapten Bill rasa tercekik kalau pakai! Tak boleh bernafas! Faham? Hahaha. Cubit karang, dah jum gerak. Lambat dah ni.”
“Kenapa Bill panggil kereta ni Shiro? Kan Jazz?”
“Shiro tu nama kereta ni. Kereta ni kan warna Putih. ‘Shiro’ tu dalam bahasa Jepun, maksudnya Warna Putih!”
“Kenapa Bill suka bagi nickname dekat semua benda? Kereta? Cat? Hamster?
“Hahahahahaha! Tak tau. Tabiat Bill dari budak, suka bagi nickname. Kan comel!”
“Hehehe. Comel macam Georgie!” sambil menunjukan gigi susunya yang penuh terusun.
Kereta berhenti betul betul di depan pintu pagar yang tertulis Tabika Kemas. “Belajar rajin rajin tau!” sambil membetulkan kolar baju Kapten Georgie.
“Malam tadi Georgie nampak kakak baju merah yang dulu dulu tu.”
Aku berpura pura tak mendengar “Nanti masa balik tunggu dekat depan ni tau! Jangan naik Van pulak.”
“Bill dengar tak ni?!” nada suaranya mula merengek.
Sekali lagi aku berpura pura tak mendengar “Nanti balik school kita main game dekat Arcade nak?”
“Arcade?! Nak! Nak! Nak! Yea! Promise?!” jari kelingking tangan kanannya berada di awang awangan menunggu di sambut.
“Promise! Hehe.” dengan melilitkan jari kelingking Kapten Georgie dan Kapten Bill, aku kena membawa Georgie ke Arcade selepas tamat waktu sekolah.
“Yeah! Bye Bill. Love you”
Aku mengusap rambut sendiri, jari aku tersekat di sekala dua kerana rambut yang aku sisih rapi ke belakang tersangatlah keras kerana wax dan spray rambut.
‘Malam tadi Georgie nampak kakak baju hitam yang dulu dulu tu‘
Tiba tiba teringat kata kata Georgie pagi tadi. Tak kan benda tu datang kacau lagi? Adoi! Bertimbun timbun masalah yang datang. Masalah Georgie satu, masalah aku lagi lah. Masalah aku? Nak buat atau tak? Seronok dapat tolong orang tapi………….
Tak ada siapa yang dapat aku luahkan. Mama dan Papa? Memang tak la. Nanti aku yang kena marah pulak. Abang dan Kakak? Aku tau jawapan yang bakal di katakan pada aku. Kawan? Mana boleh, tak ada siapa yang tahu rahsia aku selain ahli keluarga aku.
Georgie sedang leka bermain permainan di Arcade. Aku duduk sambil memerhatikanya di pintu masuk. Hari Isnin, tak ramai yang datang. Ah! Serabut! Boleh botak macam ni! Aku cuma ingin kan pendapat! Tu je! Patut aku teruskan atau berhenti? Tapi macam mana kalau perkara yang terjadi pada Georgie berulang? Aku tak nak! Aku mencapai cawan polisterin putih. Eh. Starbuck? Selalu aku duduk dekat Starbuck aku borak dengan dia.
Kejap.
Dia?
Ha’ah! Diaaaaaaaaaa!
Dia boleh kot?!
Aku terus teringat sahabat lama yang aku tinggalkan sebelum masuknya bulan Ramadan tahun 2017.
Mungkin dia boleh tolong?
Tapi itu mustahil. Aku tak boleh bercakap dengan dia lagi, sebab sebelum ini aku pernah mencuba berhubung dengan dia, tapi gagal. Tapi tiba tiba aku ingin mencabar keupayaan luar biasa aku. Aku terus pejamkan mata.
Bertenang!
Fokus!
Aku menggunakan nama abang aku sebagai platform. Itu je cara terakhir aku nak berhubung dengan dia.
“Hey”
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Senyap. Tiada jawapan. Aku cuba lagi dan lagi! Sampai terkeluar urat urat di dahi aku yang luas. Aku cuba pergi ke bahagian paling dalam fikiran aku pada masa lampau… Cuba lagi dan lagi…. tiba tiba,
“Hoi! Hahahahahaha. Mana mana kau boleh jumpa aku ni? Macam mana weh? Hahahahaha. Hebat lah kau! Hahahahahahaha. Aku memang kenal sangat aura ni, memang kau! Hahahahaha. Macam mana sekarang sihat ke? Hahahaha.”
Ya, dia la siapa lagi. Jin (Pontianak) yang pernah menjadi sahabat aku sebelum ni. Hampir 5 bulan lamanya sejak kali terakhir aku bercakap dengan dia (Cerita EL 7 dan Cerita EL 8) dan aku langsung tak menyangka yang aku boleh bercakap dengan dia lagi.
“Er, yea aku ni. Heee.”
“AKU DAH AGAK NI KAU! HAHAHAHA! RINDU BETUL DENGAN KAU! HAHAHAHA.”
Amboi! Suka betul si Hantu ni bila dengar suara aku. Macam orang kena sampuk pulak ketawa tak berhenti-henti. Aku pun sebenarnya tak sangka dia seronok sampai tahap macam ni. Hantu pun boleh kena sampuk?
“Suka betul kau yea?” aku meyindir.
“Mana tak sukanya! Dah lama tak borak dengan kau. Hahahaha. Tiba tiba tadi aku rasa ada gelombang manusia dalam fikiran aku, dan tiba tiba aku dengar suara kau. Aku memang kenal sengat! Mesti kau! Macam mana kau buat weh?”
“Haha. Entah. Aku guna nama abang aku jadi platform cari kau.”
“Tapi dah tak ada sisa sisa bahagian aku dalam fikiran abang kau. Macam mana boleh kau jumpa aku lagi? Hahahaha.”
“Entah. Aku cuba cari kau dari fikiran abang aku dan aku yang paling dalam. Senang cerita aku cari memori masa lepas aku bercakap dengan kau, dan aku tak tau pulak menjadi. Tada! Hehe.”
“Maksud kau, kau cari balik memory masa lampau fikiran abang kau yang pernah bersambung dengan aku?”
“Yea. Lebih kurang kot.”
“Peh! Kau dah makin hebat la sekarang! Hahaha. Kau dah jadi ‘Time Traveler Telepathy’ Haha!”
“Hahaha. Mengarut lah!”
“Hahahaha. Hebat lah kau! Kagum aku! Rindu sangat. Hahahaha.!”
“Amboi! Dari tadi gelak, suka sangat kau yea?!” aku mula rasa pelik dengan Pontianak ni.
“Gila tak suka?! Rindu kot dengan kawan Manusia aku ni. Hahaha.”
“Hahaha. Aku tak rindu kau pun. Wek!” aku betul betul menjelirkan lidah.
“Ada apa panggil aku ni tiba tiba? Rindu gila dekat kau! Hahaha”
“Tak habis habis. Saja je.”
“Tipulah! Aku kenal kau lah, kau sendiri cakap tak nak panggil aku kecuali hal penting. Mesti ada sebab ni kan?”
“Hum. Yea.”
“Kan dah agak. Hahaha. Cerita lah. Mana tau aku boleh tolong.”
“Aku stress la!”
“Stress? Sebab apa?”
“Baru baru ni aku ada post cerita pengalaman kena kacau dengan hantu dekat satu blog. Nama blog tu Fiksyen Shasha. Aku ada cerita yang aku boleh berkomunikasi dengan Jin. Jadi ramai pembaca yang follow cerita aku mintak aku scan dorang ada benda yang kacau ke tak. Aku serabut lah! Stress!”
“Pasal tu ke?” Pontianak tu menyoal ringkas.
“Yea!”
“KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH!”
Cis! Tak guna! Geram pulak aku di buatnya. Pontianak tu gelakkan aku? Berdekah dekah pulak tu! Ikutkan kan hati, macam nak belasah je badan yang tak ada jasad tu! Sabar jelah!
“Apa yang kelakar tak guna?!”
“HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA.”
“Okey bye!”
“Maaf maaf! Hahahhaha. Tapi memang kelakar!”
“Apa yang kelakar setan?”
“Aku tak boleh percaya kau strees sebab ni, sebab kau ni jenis yang COOL! Masalah besar macam mana pun, kau tenang je, tak tunjuk langsung rasa risau kau tu dekat orang lain. Kerja kau senang! Gaji best! Ramai kawan! Keluarga kau sayang kau! Kena kacau hantu pun kau sempoi je. Kau sendiri pernah cakap, hidup kau paling bahagia dekat dunia sekarang ni. Tapi kau stress sebab orang suruh kau scan badan dorang ada Jin kacau ke tak? Sebab tu je? HAHAHAHAHA!”
“Habis gelak ke setannnn?”
“Maaf la yea, sebab memang kelakar. Tapi kau orang paling sempoi! Tapi sebab ni kau stress, kelakar sangat. Hahaha. Okey! Okey! Tak kan la sebab tu pun kau stress?”
“Hummm. Entah lah. Aku takut sebenarnya.”
“Takut? Sebab kelebihan yang kau ada sekarang ni?”
“Yea. Sebab ramai yang mintak tolong, tapi aku takut. Sebab hari tu aku tolong sorang kakak ni, suami dia kena kacau dengan saka yang umurnya 7,000 tahun! Lepastu ada yang kena sihir. Lepas aku buat tu, aku rasa dada belah kiri aku sakit tiba tiba.”
“Jadi?”
“Aku takut! Aku sendiri tak tau macam mana kelebihan aku ni berfungsi sebenarnya. Apa lagi akibatnya? Aku tak tau! Macam mana kalau Jin Jin tu pulak kacau aku? Lagi lagi orang yang kena santau atau sihir? Ada jaminan ke tak ada kesan dekat aku? Aku sendiri tak tau! Badan aku demam tiba tiba sehari lepastu!”
“Humm. Aku faham perasaan kau.”
“Bila aku tengah bercakap dengan kau sekarang ni, apa sebenarnya yang kau rasa?! Kau boleh nampak aku? Tau aku dekat mana?!”
“Sebenarnya, aku cuma boleh dengar kau. Aku tak boleh tau kau dekat mana, nampak kau dan kau tengah buat apa. Tapi bila pertama kali kau bercakap dengan Jin tu, mesti dia akan marah kau kan?!”
“Yea. Semua marah”
“Jin tu marah ada sebab, gelombang kau guna lagi besar dan kuat dari Jin. Kau tau tak kenapa semua Jin marah dan suruh kau keluar dari fikiran dorang?”
“Tak tau.”
“Sebab dorang tak boleh putuskan atau halang telepaty kau dari fikiran dorang. Hanya kau sorang je yang bole. Sebab tu dorang semua marah dan suruh kau keluar. Aku sendiri sekarang tak boleh putuskan atau halang gelombang fikiran kau dari aku. Kau sorang je! Tapi aku sendiri tak pasti akibatnya.”
“Macam tu ke?” aku minta kepastian.
“Betul! Sumpah tak tipu. Kelebihan yang Allah S.W.T bagi kau ni, bukan calang calang tau. Sebab tu semua Jin takut dengan kau. Dulu pun aku takut dengan kau. Sebab kami boleh dengar suara kau je. Tak tau siapa. Ustaz ke. Imam masjid ke.”
Perasan resah aku hilang mendegar telatahnya “Haha. Sekarang takut lagi tak?”
“Errr. Sikit la. Masih takut. Haha.”
“Hahahah.Sengal”
“Kau antara Manusia yang paling berani aku pernah kenal. Beratus ekor Jin yang dah kacau kau, kau masih kuat sampai sekarang kan. Cuma kau fedup dengan benda benda tu. Kau berani marah dan maki Jin kot. Tak ramai yang hati batu macam kau! Haha.”
“Hum. Sebenarnya ada dua benda yang aku takut.”
“Apa tu?”
Bil!!
Georgie berlari ke arah aku “Bill, nak duit lagi, kad dah kosong tak boleh main.”
“Nah RM5.00 je, pastu kita balik tau.” Dia terus nak berlari pergi ke kaunter, sempat aku menangkap tangannya “Dengar tak sayang?!”
“Hehehe. Yea dengar, Love you.”
Pekerja kaunter di Arcade baik sungguh melayan kerenah Georgie, ikut kan hati nak je aku mintak nombor awek kaunter tu, tapi tula. Aku ni PEMALU!
“Sorry, Georgie datang tadi mintak duit.”
“Georgie? Siapa?”
“Adik aku la.”
“Kenapa nama bukan Melayu? Macam Mat saleh. Hahaha.”
“Laaaaaa, tak tau ke, aku ni anak orang Sarawak. Haha. Nama adik aku Muhammad Georgie. Tu arwah atuk aku yang kat Sarawak bagi. Tapi aku saja panggil dia Georgie Denbrough, sebab nama dia sama dengan watak budak dekat cerita hantu IT Badut tu! Aku suruh dia panggil aku Bill Denbrough, sebab tu nama abang Georgie dalam cerita hantu tu. Tak sangka, melekat nama Bill tu sampai sekarang. Tapi dia sorang jela yang panggil. Muka pun lebih kurang.”
“Hahaha. Mesti comel adik kau. Apa yang kau takut tadi?”
“Satu, macam mana kalau Jin tu nanti kacau aku pulak? Sebab aku dah fedup, sebab tu la aku malas nak alami benda benda tu. Bosan tau tak! Aku cukup bahagia dan tenang sekarang ni! Aku tidur setiap malam nyenyak sampai ke subuh. Tidur sorang sorang tak ada dah mimpi hantu. Terbang. Bangun terkejut. Kena kacau! Cukup cukup bahagia hidup aku sekarang! Aku bersyukur sangat! Aku takut kalau aku tolong orang scan sana sini, nanti aku pulak yang kena kacau!”
“Yea. Aku faham.”
“Kedua. Macam mana kalau aku selalu guna kelebihan yang Allah S.W.T bagi nanti, deria ke enam aku yang lain pulak terbuka? Mula mula Astral Projection dan sekarang Telepati. Macam mana kalau selalu guna benda ni, Hijab aku pulak terbuka? Benda2 lain pulak? Aku tak nak nampak Hantu dekat mana mana! Cukuplah aku dah kena kacau bertahun tahun. Bosan tau tak! Aku tak nak family aku risau aku macam dulu lagi!”
“Hummm. Yea aku faham sangat. Kalau macam tu jangan guna lah.”
“Erghhhh. Tapi aku kesian dengan orang yang mintak tolong dekat aku, sebab dulu aku pernah ada dekat tempat dorang. Aku tau macam rasanya.”
“Hehe. Kau memang antara Manusia yang paling baik pernah aku jumpa. Mungkin Allah S.W.T bagi kelebihan tu bersebab. Kau pernah cakap macam tu kan?”
“Entahlah. Sebab tu aku stress sangat sangat sekarang ni!”
“Dah. Dah. Kalau kau rasa tak nak, jangan guna. Orang akan faham situasi kau.”
“Jadi tak payah tolong dorang? Apa pendapat kau?”
“Hummm. Pendapat aku rasanya kau patut guna!”
Ha? “Pulak, sebab apa?”
“Aku sepatunya backup kerabat Jin aku, suruh kau jangan guna. Tapi untuk kes ni, aku sokong kau sangat! Haha. Mungkin kau antara Manusia yang akan tolong anak cucu cicit adam dari kena kacau Jin. Mungkin ada hikmahnya satu hari nanti? Betul tak?”
“Hehe. Tak sangka Jin akan keluarkan kata kata yang macam ni.”
“Hahaha. Mungkin satu hari nanti aku akan masuk Islam. Mana tau kan.”
Aku termenung sambil memandang Georgie yang asyik bermain “Hum”
“Jangan takut la. Kau antara Manusia yang ada kelebihan luar biasa yang aku sendiri tak tau macam mana sebenarnya, tambahan lagi, kau orang yang berilmu. Kau tau apa yang kau buat dan risikonya. Kan?”
“Insyallah.”
“Kau fikir la baik baik. Aku akan sokong apa pun keputusan kau. Kalau kau rasa mana yang terbaik, kau buat. Keluarga dan kawan kawan pun fikir macam tu jugak. Itulah pandangan aku. Hehe.”
“Hum. Yela, tapi sebelum tu, kau tak tau lagi kan nama aku kan? nama sebenar aku…….”
“Jangan! Jangan! Jangan bagi tau aku! Kalau aku tau, kiranya kita dah berkawan. Manusia dilarang berkawan dengan Jin kan? Aku tak nak kau dapat dosa sebab tu. Jadi baik tak payah okey? Hahaha.”
“Hahaha. Okey. Jadi kita ni orang yang lalu lalang dan terserempak dan berbual. Boleh macam tu?”
“Pon boleh! Hahaha.” Dia hanya mengiakan.
Aku menutup separuh muka aku dengan tangan kiri menahan gelak “Hahahaha. Macam tu pun boleh ke?”
“Selagi kau tak mintak aku nombor ekor. Haha.”
“Tapi jangan lupa aku tau. Panggil la aku sebulan sekali ke. Kalau ada masalah, luah je dekat aku. Aku akan tolong kau.”
“Aik? Lain macam je? Jangan cakap kau suka aku?”
“Sikit la. Hahaha.”
Cara dia bergurau kadang kadang sampai aku lupa rupa wajah Pontianak “Gila! Merepek je!Hahahahahaha.”
“Hahaha. Jangan lupa contact aku tau!”
“Yea. Kalau lapang nanti atau apa apa aku panggil kau okey.” bersungguh sungguh betul dia.
“Okey. Dah jangan stress stress okey?! Hahaha.”
“Okey! Bye perempuan.”
“Haa? Perempuan?”
“Jin pun ada Jantina kan? sebab tu aku panggil kau perempuan. Bukan sebab kau bertukar jadi Pontianak okey! Haha”
“Oh, sebenarnya aku LELAKI.”
“Hah? What the…”
(Nota: EL nak ucapakan THANK YOU sangat sangat dekat salah sorang pembaca CERITA EL dekat Fiksyen Shasha ni yang bagi EL Novel IT (STEPHEN KING)! Masa dapat bungkusan dari GDEX, baca alamat, Kinokuninya KLCC?! Melompat-lompat macam budak kecik suka dapat buku! Bila buka pembalut hadiah buku tu lagilah. My Favourite Writer! My Favourite Book! My Favourite Movie! IT!
‘You’ll float too’
Haha. Thanks! Sayang nak buka pembalut buku tu! Tapi tak sabar nak baca lagi! Hehehe. Actually, EL dah ada buku IT tu, tapi edition yang lama la tahun 1986. Tapi buku baru ni cover dia gambar Georgie Movie IT 2017! Memang nak beli dan baca lagi sebab lupa banyak! Hahaha. Thanks sangat! EL tolong tak seberapa pon, semampu yang boleh. Tak sangka dapat upah! Hehe. Thanks jugak dekat Admin Fiksyen Shasha yang post semua cerita EL! Oh lupa. Thanks jugak dekat Pembaca setia Fiksyen Shasha dan Penulis yang lain. Sayang korang semua!
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
EL memang orang sarawak ke? duduk mane?
duduk Semenanjung! Haha
El ada buat skim pinjaman buku tak? mcm kat library tu? hahahah nice story tho
nak pinjam ke? HAHAHA.
Thanks Army!
Scan saya boleh tak? :p hahaha
mesin scanner rosak. fax je ada. boleh ke? hahaha
boleh, e-mail je la kot 😀 hahaha
awak dah sembuh ke armyy? 😀
luka-luka dah kering. dah lincah balik. alhamdulillah
syukur alhamdulillah~ 😀 Jaga diri baik1 ya!
amboi!
Haha. tak buat dah. kenape?
just wanna ask for your opinion about my dream..
Setiap tahun saya akan mimpi suatu mimpi yang sama dan berulang-ulang semenjak saya remaja (10years old).
-Memasuki istana kaca yang luas saujana memandang, segalanya berwarna putih, di lantainya tedapat sungai susu yang mengalir perlahan, di luar istana terdapat air terjun dan dikelilingi kebun bunga mawar merah
-Saya menjadi ratu (Duduk di singgahsana, memegang tongkat kerajaan, mengenakan mahkota berlian dan pakaian diraja berwarna putih)
-Dihadapan saya pula ada rakyat jelata yang seolah-olah menunggu arahan saya (semuanya mengenakan pakaian putih, lelaki / perempuan)
-Saya disana cuma berlari-lari anak dan bermain dengan dayang2 istana, bergurau senda.
SETIAP TAHUN saya pasti akan mengalami mimpi yang sama. Dan saya pula tidak tahu apa makna yang tersirat disebalik mimpi saya tersebut.
adakah saya…..
wow. Maaf la. EL pon tak pasti kalau mimpi mcm tu apa sebenarnya. Benda tu ada ckp, banyak lagi rahisa Allah yang kita tak akan pernah terfikir dek akal.
Bagi nombor.
Insyallah EL tolong.
please email me at [email protected] for more inquires~ i’ll be waiting, thanks EL
nsyallah. esok yea. penat dah ni.
its okay EL, just take your time. takde paksaan la,im not asking you to scan me or whatsoever. just need your opinion aboit my dream. thats all~ thanks and have a good rest~ ★☆★
Hahaha. tu kena tanya Pakar Mimpi lah. I’m not.
tapi menarik mimpi tu. Hehe
please check your email ya! thanks EL 😀
Baju hitam atau baju merah ?
Akak pn kompius. Merah ke itam??
nanti EL explain cerita 12
erm…knp cam hambar ye story ni..? sorry EL. 4/10 for it.
sbb tak ada kena kacau, just borak dengan member.
Eeehh ehh sukanya dia…..haaha..eh jin tu laki lah..dia suka kt el sikit..kunyit ke apa jin tu..wakakaakakakkk..jgn mare dik el..rupanya rmai yg mtk di scan kan..akk x mtk apa..cuma mtk bg jd adk ipar ja..wakakakakkk
HAHA!
Ape la kak, Jin tu suka kawan jela. dia tak pernah ada kawan Manusia.
dah hari tu! Adik Ipar! Tapi tak nak bagi no adik. ?
nk bg dek nonnnn…tp kt sni kah.ig ada x.fb ke.blh text
Hahaha. Identiti Rahsia! Akak la bagi dulu
[email protected] nti el htr emel pastu akk kasi.
OK dah! haha
Makcik rasa dalam nak buat keputusan besar/kecik, pulangkan pada Allah. Buat solat istikharah mohon petunjuk.
EL pernah dengar pasal Ben Halima abderraouf tak? Dia buat ruqyah. dia buat dgr cara mengislamkan jin2 kafir y merasuk.apa y membezakan dia dgn y lain adalah dia ni mkcik rasa genius, dia memohon pada Allah agar ditunjukkan tentera jin Islam kepada jin kafir/setan y ketakutan xmahu keluar dr badan kerana takut dibunuh ketua jin @penyihir lain.jadi ini mbuat jin y mau keluar & memeluk islam tselamat dr dibunuh.ada makcik tgok pengrukyah lain y buat, tp jin tu keluar je dh kena bunuh jin lain y dhntar.
Panjang pulak cite makcik.sebenarnya,
Makcik cuma nak cadangkan ayat2 Quran y dia guna semasa ruqyah tu.boleh hafal & gunakan.sebab senang.
Sbb tuan ponti tu kata jin cuma dgr suara EL tp xtau dimana..lg senang klu dibaca ayat2 Quran..ni mkcik imagine je.
Lg 1,ada y ckp ben halima sesat,kerjasama dgn jin..tp makcik xnmpk tang mana dibuatnya.rs dia xkwn gn jin pon..er mkcik tgok dia kt youtube indo.bhs bukan english,jd ditranslatekn ke indo.bkn org malaysia.sekadar share.
TAK BERAPA FAHAM. hummm.
Dia sesat ke macam mana?
Haha. EL ada je buat solat mintak petunjuk, nanti org ckp EL belagak pulak. Tulis Camry je pon org dh cop EL nak tunjuk kaya. EL tak nak show sngt benda2 mcm solat. sbb benda tu kita buat hari2, dan biar kita je tau. EL cerita berkaitan dengan Jin je. ?
Mkcik rasa xsesat.org fitnh kot..mkcik mksudkn bacaan ruqyah y dia buat tu sgt bagus utk ajak jin msuk islam.Boleh dipelajari.dia ckp jin plg mudah diajak msuk islam sbb mereka nmpk cahaya stp kali ayat Quran dibaca..(kena pndai pilih ayat).
Haa..mengalir2 pahala org y mgutuk tu dkt EL.dpt 2 pahala.pahala org y kutuk.pahala kesabaran klu bsabar.
haha. Tak pernah terniat nak masukan dia Islam. tapi dia byk kali cakap, mungkin satu hari nanti dia masuk Islam. Hehe
Asslmmkm EL,
Yezza EL kembali lagi…
Asik mngomen jek
Mudah2an kan,sape tau Abg Hensem Ponti memeluk Islam,
Who knows kan
Nnti sambung lagi k
???
Hahaha. Kalau asyik CERITA EL je nanti org bosan. hee
kan! harap2 si gila tu dapat Hidayah Haha
Mudah2an c gila dpt hidayah…
Haiipp,
Xde makna bosan yer,
Slain EL,
Mnunggu c Faz lak yer citer, kisah c Adam tu..
Dmanakah Kak Yulie,rindu kat dia
entah. Kak Yulie beranak kot. Hahaha. nk mesej kat fb kak yulie nanti laki dia marah lah. hehe
ish.. mana ada orang kutuk EL. eh ada ke? haha
kai jgn banyak tanya.. ada ke x de orang kutuk..redhoo je la.. g sambung buat setori..
aku nak jalan jauh ni tkut nnt x sempat pula baca setori kau..
sape KAI ? ?
mana ada org kutuk, tak baik buruk sangka. ?
Haha.
Nak g mana? Arab? Haha
EL la aka kai bahar haha… nak g sabah.. hahaha
haha. Good luck. Jatuh bangun sendiri
Itu anak Shiekh abderraouf tu, pengamal perubatan islam…ayah die mmg trkenal dan ramai jg murid
Siapa tu?
Betul, saya pun pernah dengar yang kita x boleh berkawan dengan mereka, baik ke jahat ke still x boleh kawan. Tapi bila saya baca cerita Nyi Ro Ro Kidul tu mcm ermmm, kenapa pulak keluarga dia benarkan kaum kerabat ni lindungi diorang, bukankah kita x patut berkawan pun sebenarnya?
Saya harap korang x kecam lah, sebab saya sendiri pernah dgr ceramah psl ni dan saya nampak EL sendiri pun cakap x leh kawan dgn diorang kan?
Yup! I know that. EL ada cerita dekat CERITA EL 8.
Tapi EL bertanye je, tak ada mintak lindung ke apa. Hahaha. sbb dulu saka nak dtg pon buang, apa lagi nak bawak? Haha
For you I understand, cuma yg cerita Nyi Ro Ro Kidul tu, saya mcm ermm x tau nak ckp apa, sebab mmg x blh berkawan pun sbnrnya, apatah lagi ni siap bg perlindungan jaga keluarga turun temurun tu dah jadi saka sbnrnya.
BETUL!
Nyi Ro Ro Kidul tu cite dkt FS ke mana? ada baca. tapi tak berapa nak faham. myb kena writer explain mcm mana.
Cuba search Lagenda Nyi Ro Ro Kidul kat FS ni, ada 5 part semuanya. Saya kadang malas nak baca detail sebab dah ase macam baca komik Pedang Sakti dan sewaktu dengannya…
Betul.. Minta perlindungan dr yg maha berkuasa shaja..
Betul
Omakkk aihhh .. gmbar dye..
Sadis sunggohh…
gambar sape?
Sampaikan salam saya pada adik Georgie.
Haha. Ok zul
pestime aku baca cerita EL nie . wow wow. Fiksyen Shasha semakin misteri,kat ofis nie aku rasa aku sorang jer yg berani baca FS sbb ada staff praktikal kat ofis aku nie,bila aku kenalkan FS dia baca sehari jer pastu seram dah nk bukak FS.
sm.. aku srg je baca FS kat opis nih. aku srh kolig aku baca, mati2 dia tanak.. nak baca krt je. lol
KRT tu apa?
KISAH RUMAH TANGGA (KRT) huhuhuhuhu
???????
hahahhaa..haah..sama..tgh pikir apa krt tu…huhu..
haha
Kumpulan Rukun Tetangga hahaha
tu la.. ingat KRT taman perumahan. Haha
Haha. Benda tu tau ?
Oyeah!
Ohayo
sebenarnya baju dia hitam ke merah?
nanti sambung EL explain why
saya pun nak tanya soklan y sama..
Wakakaka…..lelaki rupenya jin tuu…tapi npe jd pontianak..pape pun smg EL Happy selalu..jgn stress 2 ok..harap dpt baca lg bnyak kisah EL..teringin nk knl..
sebab apa? CERITA EL 12 nanti dia bagi tau sebab. Haha
knl? knl sape?
Opocottt kau El
Komen paling terbaik! Haha
alahai comel je perangai pontianak..pandai dia nak rindu2 ni.haha
jgn di comelkan pontianak tu cikimy.. kang dtg sekor.. haha
haha..kalau puji dia takpe kot.dia takde nak kacau..
aik? Takut? Haha
Insyaallah x takut lg kot.. Haha x prnah dan x hingin nampak.. Takut nnt hilng pedoman.. Hahaha
hilang ke kacakan. Hahaha
dorang kan mcm kita gak. Hahaha. tapi memang dia happy sngt bila mula mula cakap tu.
dapat bayangkan muka dia seronok dapat cakap ngan EL..kita plak rasa macam tacing.haha,ngan nasihat2 dia tu..rasa kalau tak fikir dorang ni seram..rasa takde nak takut kot.hahaha
rupa dorang sebenarnya mcm kita. 90% sama.
Pontianak tu jelmaan 🙂
Assalam tau da nape suka budak…, saya tak pernah lalui benda mistik yang extreme ni tapi saya ada baca benda ni bila seseorang tu nampak tu gangguan walaupun boleh tolong orang lain dia tak sepatutnya terjadi dan kene g berubat, benda tak normal. Ini yang saya dapat masa search kat internet dulu, mungkin ustaz tu tak nak benda yang camni ni pesongkan hati, pe pun berbalik kepada Al-quran dan hadis. Semuanya datang daripada Allah, wassalam.
Dah pergi jumpa Ustaz. Tak ada apa yang kacau EL bila EL ada telepatic . How? ?
Mungkin Allah tahu EL boleh terima semua ni n mungkin juga hikmah untuk EL mendalami ilmuNya, In Sha Allah.. semoga dipermudahkan urusan..Aamin..
Amin
8/10 utk setori El.. aku tunggu lagi next setori.
Haha. Tak seram pun dapat 8? Thanks abang kacak ?
Abang kacak hahaha aku sekeh juga khai bahar ni.. Aku setori2 dari penulis terpilih je aku x kan rate low..
1st sbb quality setori..
2nd sbb effort yg kau buat dlm setiap penulisan tu kemas.
3rd ulang balik no 1 n 2.
berani samakan aku dengan Kai .. sape tu? Hahaha. cis.
Hahahahahhahaha cerita sembang je. Tak segan ke.
Tak kena boleh la SEMBANG
Hantu banyak gelak la…bt apa la kwn..x boleh jd kwn tu..
Betul
hantu tu jenis mudah terhibur dik . mcm minah-2 menggeletis pon iye gelak lagi banyak dari berbual.. sekali geng sajat daaa..
Dia terlampau suka! Tu je. Haha.
Tak berapa nak seram. Berbaur fiksyen. Hambar.
Fiksyen? terpulang la nak percaya ke tak, tepuk dada tanya iman sendiri. Tak pakse pon.
Dia x kena kat diri sendiri mana nak percaya. Dalam dunia ni ada banyak bende manusia tak tahu. Kita kena berfikiran terbuka.aku x nk terlepas sbb nak tahu jugak pasal makhluk lain ciptaan Allah SWT
Lumrah manusia. biasa dah. hehe
Taktau la nak komen apa… meiyo bagi empat bintang…tapi per berapa, biarlah rahsia.. Kipidap el! ?
slalu per 5 kan.. haha
Hahahaha.betul tu singkong & keju..
Arigato Meiyonubis chan!
El hang sembang dengan abam ponti tu suara dia macamana.. Gemersik gemersik ke rock rock ke atau macam suara hati, dengar tapi tak berbunyi ?
macam Haqiem Rusli? Haha
Dibiarkann begitu sajaaaaa…
Terikat namun tak bertaliiii..
Hmm kalau suara gitu kompem la dia abam..lain la kalau suara haqiem rusli tak baligh..
jangan lari kalau dia MENGILAI! HAHAHAHA
Kuajaqqq anggg.. Pi tido la el..
haha! Ingat berani
tak best!!!
Tak best tak payah baca. tak paksa.
Tak best x payah comment ?
Stress, minta petunjuk kat Allah, El. Allah sentiasa ada jalan yang terbaik. Takdir Allah kita takleh sanggah, tapi kita boleh mohon kepada NYA agar dipermudahkan urusan dunia akhirat.
Faham, memang benda ni kalau tak dapat kita, dia kacau famili kita, tapi semua dengan izin Allah.
Dia nak buat apa pon dia kena mohon izin Allah dulu.
So semoga kuat hadapi segala ujian. ?
#mel macam mana sekarang dah ok ker??
Alhmdulillah dah dalam fasa pemulihan. Tapi masih kena buat semua. Takleh leka dah. Hehe tq
MEMANG tak nak tulis bab2 solat ni, sbb takut takut ada yg ckp ‘Perlu ke’
tak nak org main2 kan benda mcm tu. sbb benda tu benda2 wajib kita. mintak tolong dekat Allah. EL tulis jenama kereta pon org nk belagak, PEDO la. Haha ?
Sesi luah perasaan ea El. Hahaha lek ah. Biase la tu. Ujian kita kan lain2. Hari ni hari Mel. Esok hari El. Kan dekat2 tu. Hahaha
amboi. Hari jadi ke apa? Haha. tula. Dugaan kita kan 🙂
kak anje nangis masa tengok citer IT tu, x seram tp sedih sbb kasih sayang abang pada adiknya..
Sama la! Lagi2 part ??
aku perati je ko ni semua brand ko sebut camry jazz starbuck..btw ko sapura dept mane eh? aku ade cousin keje situ gak kot2 kenal
ITU MEMANG STYLE MENULIS EL!
Suka mention benda2 yang wujud dekat Malaysia ni. TnG, Smart Tag. sbb benda tu dari pengalaman dari EL sendiri. Apa yang ingat. Tulis.
Btw, sapura banyak. Thales, Digital, Resource. bersepah satu KL.
Bersepah???? Hahaha lawak ko ni
Ia. mcm2 SAPURA kau nak
mcm la glamer sgt cousin ko tu..ko bkn keje sapura mana la nak tau sapura tu ada banyak..cite ijam pembohong tu ko caye lak
hahahaa. kau tak caye ke edd?
Nasib en.L x jadi scan ai hrtu… Kesian en.L.. Harap bertabah… Rupanya scan org pun kne tempias eh… En.L sila kongsi pengalaman lg yer… Sbb cerita2 Kat sini da bnyk pengajarannya…
Nk share td kne marah dgn mak… Sbb tnyer klu ambik pasir kat pntai buat balik da bnda ikt x.. Kne bongok sebiji… Hihi
hum.. mesti la. Ustaz pon kena tempias!
Tak adalah. mungkin kalau yg berpunya, tapi jgn ambik la benda2 kalau jumpa. Lagi2 kat pandai. Orang buang JIN dekat laut!
Erm niat nk ambik tu buat perhiasan jer… Tp tulah takut jugak… Hihi mema rmai buang jin kat laut… Tq for advice..
Eh mkcik selalu kutip pasir,siput2 cantik stp kali ke pantai..tak boleh ke?
tak di galakan! takut BERPUNYA. susah! nanti nak kena pulangkan
Lupa nk pesan tlg share citer kne gngu lpz scan org yer…
#tgahtunggustorybrudrEL
Cantik ke apa, JANGAN! Ok. Haha
cite ganggu lepas scan?
yang tu tak tulis agi ?
tulis el.
Haha. Insyallah kalau sempat.
Assalamualaikum EL, cerita yg menarik walaupun tak berapa nak seram, semoga kau success selalu..anyway kamek orang Sarawak juak..
Haha. kamek dah kelaka, memang tak seram pon. bual2 mcm tu je. sesi luah perasaan. Hehe
El ni yg pakwe qalisa eh. Btw citer best
PAKWE qalisa? what? Hahahaha.
Yelah sbb style gamba sama then el hensem qalisa tu lawa baq hang. Mana lah tauuu hehe. Oh bkn eh
Haha. Best nya kalau jodoh si Qalisa. ehhhhh
bak hang!
Wow kira suka qalisa lah ni eh. Haha qalisa mana qalisa. Time ni pulak tak muncul ?
entah. dh lama tak nampak
Hahaha aduh mana qalisa ni. El dh rindu ni ?
haha
Kirim salam kat Abg ponti tu hahaha
nak dia suruh dtg malam malam? Hehe
Jangaan cukuplah pernah jumpa akk ponti dulu…huhu
wow! post la story
Aq peminat setia cerita EL. Hahaha sokong kau.Tolong sambung ye.aku slalu tunggu ✌
Hahaha. amboi. Ada peminat pulok. Thanks Qis. baru post. bulan depan yea sambung. hehe
Hmm bulan depan… nk SPM ? ????????????
SPM lagi penting, tak payah baca! FOCUS ALL A+!
Tak pe la .Nanti pandai pandai la cari masa nak baca.haha ?
haha. okiedokie.. Good Luck!
?
GOOD
El!!!!please sambung lg.btway mcmna el blh bljr telepati tu?boleh ajarkan x?haha..abh alng merawat org skit kne saka sntau jgk.along xleh kmunikasi cme leh nmpk dn rsa glombang aura dorg.tp nk cbe buat mcm el lah.haha..mnrik cta el.truskan penceritaan el
Belajar? err. tak tau la. semula jadi after dah kebanyakkan sangat kena rasuk. Hahaha.
nampak? lagi hebat! Huuu
Pendapat Mel, dari penceritaan El ni, pembaca dapat tahu;
keadaan orang yang nak bantu ni bukan senang. Risiko banyak, impak yang kena kat diri, kesan2 dia.
Sebab kan ramai sangat minta tolong scan. Mel suggest.. minta tolong dengan ustaz2 yang mahir, darrussyifa ke..
Abah Mel sendiri pun dah benti ubat orang. (Kalau orang yang tahu dia sape je, n mnx tolong, baru dia tolong). Sebab kesan nanti kat keluarga. Dia tak dapat, dia hantar yang pangkat tggi lagi. Kita nak tepis bukan senang. Sebab mcm El cakap, aura tu. Dia dah tahu tu kita.
Benda yang dah bersumpah sampai kiamat ni memang takkan duduk diam je.
Jadi, apa salahnye kita positif, kasi semangat kit kat El. Niat dia dah baek nk tlog orang. Mel faham, minta kat Allah jalan yang terbaik.
Tapi, dia tak tulis xbermksd dia tak buat kan? Mungkin ni cara penulis nak boost semangat dengan psyhology.. hehe.
Chill k. Xmo kecam2.
#kitaSpportWriters
kalau semua orang macam MEL alangkah bahagianya. huhu. mana ada kena kecam. tak ada lah. Hahaha.
Eh tu reply sambil kesat air mata ea? Hahaha
Hahaha. tak pon 😛
Ckp kt en.ponti bole apply jwtn kaunselor kt sekolah bermasalah, kt sektor kerajaan, xpun kt krt je
Bagus btul die bg nasihat..memberi semangat waja
Terima Kasih BAGI BUKU IT tu avatar 31 Hehehe.
ye sama2
jaga diri n kesihatan.
kita ada satu nyawa satu badan dan satu kali shj untuk hidup
(senyum…)
Haha. ye baik lah
Hye #mixkorea..patut la x ngaku jawa..org serawak ghupe nye..hahaha
Gaya penulisan mmg A..wpun xde keseraman dlm setori ni tp cikbambam suke sbb perbualan EL dgn abg ponti tu mcm comel..
Ade 1 persoalan yg cikbambam musykil..cmne nk beza kan ponti lelaki & pompuan?selak kain ke??
#janganmarahtanyaje
Nak tau beza?
meh, suruh abang Ponti datang dekat cik bam bam. nak tau jantan betina. Hahaha.
#KoreaTAU
Heyy..jangan laaa..Seram pulak rasa..Kalo yg dtg muka cam EL xpe la jgk..x seram sgt..???
#koreapalsticsugery
muka plastic Sugery ni yang but Georgie tertidur lena tau tak! Hahaha
Hahaha..georgie tido lena..kalo cikbambam tido x bangun2 kut?..hahaha
EL tlg scan cikbambam blh?tlg scan kenape cikbambam x kawen2 lg..adakah terkena sumpahan ex-boipren???? Hahaha
#iniguraubukanserius
tak bagun? terpukau la tu sampai PET! Haha
what? tu la. jgn main2 kan hati n perasaan orang. bagi no. meh
Hahaha..tepukau dgn muka khai bahar..?
eh,serius ke EL blh scan bab tu?hehe..cikbambam main2 je la..EL g tolong org yg lagi memerlukan k..??
**Cikbambam kn ‘baikkk’..mn penah mainkan perasaan org..hahaha?
tak nak sudah. Haha
hahaha..nakk..nakk..
bagi nama Hahaha
Jap2..tgu emel dr cikbambam ?
its okay EL, just take your time. takde paksaan la,im not asking you to scan me or whatsoever. just need your opinion about my dreams and my stories. thats all~ thanks and have a good rest~ ★☆★
Ok. Hahaha.
EL, do you have a vision on something might happens in a future? #curious
Before this yes. If you read my previous story CERITA EL 1 – 10, I have a vision about what happened tomorrow when I sleeping
actually tu apa? now dah hilang ke?
ASTRAL PRJECTION!
EL dulu leh kawal mimpi, nampak vision. But, Ustaz dah tutup. Hee
No. By dream only
EL cuma mengalaminya when EL tidur je la? pernah tak EL got the vision when you are fully awaken?
Assalamu’alaikum..
Hye maaf ganggu di ruangan komen 🙂
El, boleh sy dpt kn alamat email awak ? Ade beberapa prkra nk tnye.. pnting bg sy la.. risau nk share kt sini.. takut de family or kwan2 yg kenal.. sy perlu kn bntuan sedikit dr kamu wahai pemilik anugerah Allah… tinggal kn email awak or ape2 contact..
[email protected]
Please check your email ya EL, thanks! 😀
done
EL,can u help me?or maybe just be my friend?please..
mana satu ni? Haha
Ye saya. Kenapa Aidah?
EL,i really hope you reply my comment..
EL,i really hope you reply my comment..
Akhirnye.. Yg ditunggu2.. Hehe
Akhirnye.. Yg ditunggu2.. Hehe
El, got any page, fb yg bole di follow x?
Hahaha. maceh!
Identiti rahsia. Admin n sesetengah org je tahu ?
Owh.. Haha ni tetiba rsa nk jd geng penyiasat ni..
#jgnbiarkanhidupandadiselubungimisteri
Hahaha. Ada yg dh jumpa. kalau dapat HEBAT lah!
Almk EL da jumpa plakk… Cmnr niii… Ekekekeke
yeke? tipu laaa Haha
hahuaha..rahsia ehhh bakal adik ipar….nti x rahsia dh..siap blh masuk dlm mmpi lg borak ngn en.ponti…hahahahahaaaa
rahsia? haha. karang adik ckp sape Jantan Gatal ni? ce ane? haha
Byk sgt gelak mmber ko nie. Nk kate tersampuk dek setan mmg setan pun…haha. Pe2 pun, jgn stres2 nt cpt tue…hiks
memang dah SETAN! haha. dorang pon mcm kita gak. ada perasaan. Hee.
don’t worry, org selalu ckp EL 16 tahun ??
16? please…maybe 61 kot haha
#tangandibahumatakeatas
haha ummi ni win sangat..
ehh panggil ummi x salah ke? aku 27
#tabahlah wahai el..
tabah? motip! Hahaha
Haha…tq3
Umo kte sme…
Saya budak agi. hee
Harap ada balasan dari El ye..
dah balas kt atas.
Terima kasih..
welcome
mcm best jea sembang dgn hantu through telepathy tapi bila fikir balik.. SERAM WOI hahaha ?
Hahaha. yup, lagi2 bila teringat muka Ponti. ☠
mcm best jea dapat sembang dgn hantu through telepathy tapi bila fikir balik… SERAM WOI hahaha ?
Hai el..first time comment nie..boleh tolong scan ke??
nape sofea?
Masuk kerja pukul 9 ker?
hehehehe.. last komen 0851hrs
repot kat boss kang.
what? I LA BOS!
HAHA ?
patutla bila call/ email ke sykt tu jarang nak berjawab.
korang layan FS ek?
hahahaha
gurau saja na.
Hahaha. amboi2. mana ada la.
EL, tak tanya ke jin tu macam mana dia ramal nombor ekor? Diorg boleh tengok masa depan ke?
macam mana? nak tau betul ni?
Sy dah baca hampir semua cerita EL itu pun ada episod yg skip tak sempat baca lagi.
1 je nak cakap… baca cerita EL rasa macam tengah tengok movie.
Well done EL…
Haha. leh buat movie? Wow! Thanks #Maira
one fine day..maybe.. hehe.
Haha. U jadi pelakon la. ke Hantu?
haha… kalau I jd hantu… nanti hantu yg lari…
lari nampak diri sendiri ?
hahaha… kire I macam cermin utk dia la..
hantu kan tak boleh tengok cermin.
gambar tak de yang lagi seram ke?
semoga EL trus sihat and terus kuat .. Haishh! kene tggu next week pulak nk baca cite EL..
Amin!
Haha. hari2 bosan lak nanti
betul jugak tu .. ok laa sbg peminat setia dgn cerita2 EL.. sy tggu dgn penuh debar .. hahahahahha
Hahaha. berdebar gitu
Suka betul ponti tu dapat cakap dengan EL.. nampak mcm ‘dia’ menghargai EL sebagai kawan walaupun dia cakap tak nak jadi kawan..
tula, terharu org TERJUA jumpa kita yang biasa biasa ni ?
nebesnyee..pestime komen… suke sume cerita EL..hat ni pon best..
Haha. Thanks
Assalamualaikum EL. Paduhal ktk org sarawak. Ok apapun ktk antara writer yang kmk suka pas ya beruntung ktk dianugerahkan Allah S.W.T kelebihan ya. Kmk tunggu cerita best dari kitak k.
??
Ok sayang kita juak. Haha
hantu tu x habis2 gelak ^^ .Good luck El .IT memang best kn 😀
HAHA! Jangan lupa IT Chapter 2 . 2019 la tapi! Haha
haih org sarawak kah ktk el?salam peknalan,bes semua cta2 ktk koh,hehe
Hehe. Thank You cik bunga ???
sambong gik el. belalak maca. kipidap dongibab!
Heee. Thanks.
El, awak boleh tau ke kalau sy ni ade x yg berdamping 🙂
Cuba malam2 tanya, mana tau dia jawab. Haha
Masa mula2 bace dialog El dgn cik pon ni mmg aku da bygkan suare die lelaki, tp bila bace byk dialog2 slpas tu, terasa mcm EL lain die mcm perempuan. Skrg tb2 die lelaki plk, nk kena bygkan suara die lelaki plk da lpas ni…tp yg peliknye, EL pon blh xtau die lelaki. Suara die mcm mana sbnrnye EL???
Hahaha. tak pelik la. Pontianak, suara mengilai tu semua menyamar. Bentuk dorang lain. Nanti EL explain mcm mana bentuk dia betu.
El…pontianak tuu lelaki lahh…hahahahaI…lagi satu..patutlah aq chat xblas..okay² aq faham kau stress…klau rasa trtekan ker…cuba tnangkan fkiran,istighfar dan ingat Allah…inshaAllah Allah akan permudahkan sgala urusan kau…
eh.. mana tau dia laki? haha
Atas tuu kau dh ckap kan?hahaha…apa²…sbar²?…woii nnti bila dh tnang kau blas lhh chat…aq rndu ngan lwak kau?
Hahaha. Busy la.
Eh ehh eehhhh…
Curiga plak akk skang ni…
Ku sangkakan Cik Ponti, rupenye En. Ponti…
Udah nape En. Ponti stok Geng Sajat plak dah ni…???
Dahlar suke gelak besor…
Org kate gelak tutup mulut nnt masok setan…
Tp udah namenye setan, acaner nk tegur plak dah ni…
Mana menghilang? beranak anak ke 3 ke kak?
Hahaha.. Biasalah dorang, suka menyamar.
Hahaahhaha…
Tekaan ko mmg xleh blaahhh…
Kompideennn jerk…
Akk ade jelah mempoyo di setiap cerita…
Ko tu yg mane pegi??
Bertunang ke kenduri kekah anak???
Mana tau. Hahaha. Muda lagi ni la keje beranak je. Nanti dah tua. susah
Busy la kak , dekat Thailand ni. Hhahaha!
Ktk.. Kmk ada something mok tnyak.
tanya la. Haha
Mtk email ktk lok, leh sik..
El, bila nak sambung cerita kau (cerita EL 12)??
Tak sabar la..
Hi SPM Victim!
Hahaha.
dah hantar CERITA EL 12. Tunggu publish je . huhu
El ni aktif lg ke at FS…nk mnx tlg scan hrp dpt bntu aq ad “bnd” x… Sbb ad yg ko cite trjd gkk at aq… Btw klu ko still aktif ni no 0177756099 mnt tlg ye
El ni aktif lg ke at FS…nk mnx tlg scan hrp dpt bntu aq ad “bnd” x… Sbb ad yg ko cite trjd gk at aq… Btw klu ko still aktif ni no 0177756099 mnt tlg yer
Yang tentang astral projection tu betul ke normal? Means bila seseorang mengalaminya, takde kesan sampingan pada diri dia? Atau sebenarnya ada gangguan makhluk halus?
betul dan tak normal! Hahaha. ada.
kesanya kena kacau
Agak dah. Pelik juga tiba-tiba boleh kawal mimpi. Yang tak bestnya benda tu datang ganggu, orang lain tak nak kacau, aku juga yang kena.
well! you’re SPECIAL ! HEHE
Special ke? Scary ada la..
best… nak lg nk lagi…..
tahniah! orang first bagi bintang haha
EL ko rasa ko nak tolong org lagi x sekarang ni?
?
Best semua cerita2 awak. Bagi ilmu jugak pada saya, sangat berguna. Teringin nak jumpa
#hahahaha
el,, mcm mne el bole brani dgn bnda cam ni?? bkn sng nk adapt even da bese..
El pergi mna.?? Lama menghilang??
el lets be friend..lets meet up..im really want to know you..
lelaki rupanya hahahahahah mati mati ingat perempuan sampai baca dialog pun guna suara perempuan
Ku ingatkan perempuan rupanya lelaki 🤣🤣🤣🤣…
Memang dah agak EL confirm stress..
Aq yg belajar ruqyah skt2x ni pun x berani nak tolong org… Nak ubatkan diri sendiri.. malas pulak hahahahahaha.. so redha jer..
Saya cadangkan EL berkawan dengan peruqyah perubatan islam.. Ruqyah syariiyah namanya.. sambil2x tu dpt menimba ilmu.. x pun darul syifa.. Peruqyah ni ramai lelaki so senang sikit.. peruqyah wanita ssh nak jumpe tu pasal den x aktif..