Ini adalah sambungan dari kisah #dammerung- Kereta Idaman Radzi (1)
Sekali lagi diingatkan, ini bukan cerita aku. Just copyright from #dammerung dari mforum.cari
Apa yang membuatkan aku tertarik nak share kat Fiksyen Shasha ni sebab cerita dammerung sangat menarik dan bukan typical horror story. Gaya penulisan juga amat menarik. So I just want to share with you guys. Enjoy reading!
Kisah 22: Seleksi Cerita Pendek Terpilih Dua Bahagian – Kereta Idaman Radzi (Bahagian Akhir)
Kawasan parkir flat kos rendah yang didiami Radzi biasanya sunyi sepi waktu malam. Rata-rata penduduk melepak di rumah sambil layan TV, ada lah beberapa budak-budak bujang melepak tapi mostly dekat area tangga. Tapi malam itu, perkarangan kompleks flat sesak dengan para penduduk. Ini semua gara-gara sekumpulan kanak-kanak mendakwa terlihat hantu di kereta Radzi ketika pulang dari mengaji.
Punya lah ramai orang kat area parkir sampai orang jual ais krim dan roti pakai motorsikal datang entah dari mana pun join sekali. Radzi pada mulanya tak nak turun tapi lepas kakaknya paksa sebab melibatkan kereta dia, terpaksa juga lah ikut serta. Kata Radzi, no big deal pun. Walaupun majoriti penduduk di situ adalah dari kategori working-class, tak ada siapa nak mengaku percaya ada hantu berkeliaran kat area flat diaorang. Just budak-budak aja lah beriya-iya percaya. Radzi pakat gelak je bila ketua komuniti blok rumah kakaknya tanya betul ke kereta ada hantu dalam nada bergurau. Kata Radzi “Ada Pak Aji” sambil berseloroh dan diikuti gelak tawa yang lain.
Padahal masa tu dia jeling juga ke arah kereta sambil berdoa janganlah benda alah tu bikin show. Pada mulanya Radzi pelik kenapa ramai gila yang turun kalau semua tak percaya hantu, tapi bila fikir balik mungkin semua dah bosan dengan rutin harian sama tiap-tiap hari jadi bila ada kejadian macam ni, tak kisahlah kelakar macam mana pun, semua nak menyibuk sama. Dari nak ‘tengok hantu’ bertukar jadi tengok Proton Knight. Masa tu kata Radzi dia dah jadi macam car salesman dengan orang keluar masuk kereta dia.
Kemeriahan berakhir lebih kurang 40 minit selepas itu. Radzi ambil keputusan untuk alih kereta ke bahagian lebih tersorok kerana tak nak kejadian penampakan oleh penduduk setempat berulang lagi. Dengan susah payah Radzi tolak kereta ke hujung tempat parkir berdekatan pagar kerana situ tak ramai orang lalu-lalang. Setelah memastikan pintu kereta berkunci, Radzi pulang ke rumah kakaknya. Baru beberapa langkah, terdengar suara gadis remaja di belakang.
“Jangan lah balik…”
Radzi terpaku. Nak lari nanti kereta dia jahanam dek hantu, nak stay, belakang ada hantu weiii. Radzi dalam dilema. Lepas considering the good, the bad and the ugly of that situation, masih membelakangi kereta, Radzi bersuara…
“Tolong jangan kacau aku dan kereta aku, aku tak kacau kau”
“Apa lah abang ni, kate kita kacau dia pulak” Balas suara di belakangnya dengan penuh manja.
Radzi telan air liur. Slow-slow dia putar ke belakang.
TU DIA! Jembalang mata sepet berdiri kat tepi kereta sambil menyeringai tayang gigi-gigi tajam.
Kata Radzi masa tu dia rasa macam kena simbah dengan air batu. Seram sejuk satu badan. Dalam sekelip mata hantu tu dah ada kat seat passenger depan, seolah-olah ajak Radzi jalan-jalan dengan dia naik kereta.
Setapak demi setapak Radzi undur ke belakang. Dia kena make sure jembalang tu tak ikut dia balik so mata dia terpaku pada makhluk dalam kereta sambil berundur. Seperti tadi, dalam sekelip mata juga jembalang mata sepet hilang dari pandangan.
Mata Radzi melilau cari benda alah tu. Mana pula dia hilang.
Tiba-tiba…
“Hik hik” Ketawa manja betul-betul di belakang telinga Radzi. Masa tu juga dia terbau bau bunga melati dan juga bau bangkai berselang-seli.
Within that few seconds, Radzi tak tahu apa terjadi. Sedar-sedar je dia dah kat hospital.
Menurut kakaknya, Radzi ditemui tak sedarkan diri, terbaring kat parkir waktu Subuh oleh penduduk setempat. Dan ada lagi satu berita mengejutkan…
“Radzi, kereta kau dah kena curik” Kata kakaknya dengan tenang.
Radzi terdiam. Tak cakap sepatah pun. Dalam kepala otaknya bermacam benda difikirkan. Dia tahu ni mesti kerja jembalang tapi macam mana jembalang tu curi? Takkan drive sendiri kot.
Fast forward few days later. Radzi pergi ke Klang, rumah tuan punya kereta. Nak report polis tak boleh sebab kereta tu bukan atas nama dia dan dia cuba telefon apek tu banyak kali tapi tak berangkat. Last sekali, ada pemberitahuan mengatakan nombor tiada dalam perkhidmatan.
Sampai di kawasan perumahan, rumah apek yang dia pergi haritu kosong macam takda orang duduk. Jiran sebelah cakap rumah sebelah dia dah bertahun takda orang duduk. Pulak dah, rumah siapa yang dia datang haritu? Walaupun dia datang rumah apek tu berdasarkan memori berapa hari lepas, Radzi rasa dia tak salah rumah. Alamat pun masih ada dia simpan.
Dia telefon pula tabloid yang dia jumpa iklan pasal kereta tempoh hari. Kata orang surat khabar, diaorang dah tak keep track maklumat-maklumat benda dah lepas. Ye lah, zaman belum ada komputer, mana lah orang nak keep track setakat iklan kecik kat surat khabar.
Radzi pada awalnya bercadang nak buat laporan polis pasal atas dasar dia di scammed oleh apek tu, tapi dinasihatkan oleh abang ipar supaya jangan proceed sebab dia beli kereta tu pun takda black & white agreement, so anytime boleh backfire balik.
Anggap ajalah it’s a life lesson that cost satu ribu ringgit.
Berpuluh tahun berlalu, Radzi pun dah moved on with life. Dia berhijrah ke Miri, Sarawak dan berkahwin dengan orang sana. Kegilaan dengan Proton Knight pun dah pudar since keluarga makin membesar dan sekarang (tahun 2010) adalah proud owner of Perodua Alza (antara first orang yang pakai kat area Miri).
Dari semasa ke semasa, Radzi masih membelek majalah Auto Trader, dengan harapan terjumpa semula Proton Saga hatchback “Knight” berwarna biru navy…
TAMAT
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
8/10
8 sepatutnya 4 bintang. haha.
5 bintang sebetulnya…hehe..thanks sudi baca…credit goes to dammerung
Best
maira bagi 9.2/10….
banyak lagi kan cerita kris lepas ni??
cerita orang banyakla..haha..btw ingatkan nak post banyak kisah dr writer dammerung since dia da bg greenlight…banyak story dammerung yg best utk dikongsikan di fs ni…tp dammerung pon da jadi writer fs…so kena minta permission utk post story dia instead of him…btw thanks baca….credit goes to dammerung
9.8/10
0.2 mane???
potong markah sbb setori da tamat.. hahaha
so lepas ni kena create endless story la ni??? nanti takut tak terlarat pulak..haha
Sebenarnya time baca tak seram pun, tapi kalau kena kat aku. Terkincit jugak lah kot.
~bau bunga melati dan juga bau bangkai berselang-seli~
kalau aku tak boleh beza dah tu. Hahaha
dammerung ni nama orang ke?
bukan real name la…just stage name writer ”dammerung”…dammerung ni banyak koleksi kisah paranormal dan mistik…story yg dia sharekan semua interesting dan bukan typical…
oh ok ok ~
6/10 je lah
cak
Hahaha..mediCAK ke??
x tenang la hidup Juri nampaknya.. hahahaha
Sibuk lah korang ni.
Org tngah bersedih ni.huhu
Aku tgh hiburkan ko ni juri..
Alololo..sedih plk die..hahaha
Ko g la crk mangsa lain ajak gadoh..?
@Cikbambam dah tak ada pengganti.. sebab tak ada yang lagi bebal dari dia.kahkah
@F.F mana ada angau.. aku okay la.huhu
CAK
tengah angau dengan si cak cak ke tuu? hahahahahha
hehhhh ko ni. tak senang aku nak buat keje. baru sekejap aku takde.
KO PAHAL??
(Buat2 garang)
cite dammerung ni rasanya dah banyak org dah khatam kan.. kak mami folo semua cite dam kat forum.. cite dam seme best n unik.. mcm dibawa ke situasi cite tu kalau dia menulis..
kan… saya pon da khatam story dia sampai latest story yg pasal ‘bisnes baru ayah’ tu..tp dammerung belum sambung lagi story tu..huhu
waaaa kena baca citer dam ni….
Sambungan nye pendek plk..sekali nafas da setel..Rate keseluruhan setori cikbambam bg 8/10..
Nice..sambungan cite pendek tp melengkap kan stori yg lepas..kereta idaman radzi (1)..hantu pncuri..haha
So, kereta tu masih menjadi misteri ke? Kesian radzi. Nah bahu ~ hahahahhaahha
.
nak belek auto trader je. cer tengok dalam mudah hahaha
Kalau jembalang yang curi takpe lagilah buatnya orang yang curi kereta tu? Mampu gelak je
ini fazahmad citer kawan aku psyco tu kew?
ATUK LAH FAZ AHMAD TU CU…..INI CLONE ATUK HUKHUKHUK…..
oh ye tuk? nsem fazahmad ni berkenan pulak.kikiki
aku dah lame jd silent reader ni kak/dik oii . menggeletis aku tgk kau ni hazriza .
kau dah kenapa? tibatiba je nak kata aku itu ini. jeles?
xjeles lah sengal . menyampah tau tak menyampah . gedik eh ko ni ?
hahahaha ‘maka mereka pun bergaduh berebutkan faz ahmad’..
seronok jdi pemerhati ni hahahaha
hahhhahaahahhahahahahahahhahahhahah. maybe sebab faz ni tukar gambo kot.
hahahahaha mungkin jugak
#mudahterhibur
ko diamlah feeya . aku bukan berebut nak faz . menyampah tgk perempuan mcm dia ni .
hahaha sernok ye feeya.. x nak join ke???
dorang tepikat kot dengan renungan tajam faz?
~lawan! lawan! tengok sape yg menang. hahaha
jgn marahh. ???
maira pun rasa macam tu medicak… hahaha
hahahahha nati awak pun kena sound ngn cik C tu. sis dah sentap ni kena sound..
sob sob sob
oi chill lah, tak kan sentap kot.
Medicakcakcak ni mcm Elizabeth Tan kaannn…
Tgk gambor tgh bg mkn ikan tu…
Cantek…
elizabeth tong. gambo edit kak yulie. huhu. dari jauh. cuba tengok dekat2. mcm jamban tak siap. huhu
hahahah takde maknanya nak join, kena sound mcm org atas ni tak memasal je hahahahha
Hahaha sediakan popcorn…
weh Faz. Ini gambar kau ke Rashid? Senyum kau tu macam seram je. wakakaka
Rashid senyum lagi seram haha
Hahahhahaha. Tapi kompom lepas ni, kalau aku baca cerita kau, watak Rashid tu aku terbayang gambar muka kau senyum seram gitu.
Hahah kann…
Mcm ada aura pembunuh bersiri… ??
faz dah berpunya lah. kahkahkah
#lariiiiii ?♀️?♀️?♀️
Cikbambam punye..???
nak jugak.. maira punya!!
Kawan kawan semua. Ini dia Medi awek aku. Dia gangster kecik dekat sini.Sila takut dekat dia.Sekian
Wuuuu..hahaha
Kau juga lah faz..tbaik
tak takut kenak hentam juri fs ke? hahahahaha. untonglah medi jadi rebutan ramai hahahahahaha.
ayat ko boleh buat aku kena kecam seumur hidup. huhuhu
aku bagi kau pujian tau medi. bersyukur lah anda ye. hahahahhahaha
korang ni kan. dari tadi lagi aku peratiiii. aku diam je. sekali lagi ada yg nak ngada2 dgn faz. siap korang ehh.
#oktakdear?
~dear kauuuuu. hahahahahaha
hahhahaha terbaikkkkk
tengah asah pedang ni
Korang buatpe je?
hahaha..ok..nampak nye jurifs ade pesaing hebat..hahaha
Sian faz..asal letak gambar je ade org gado..pasni faz letak gmbr cikbambam je la ye..?
kan… x memasal orang tu tambah stress.
ramai betol peminat faz. huhu
hahaha terkejut jugak tiba2 je dia muncul nak marah2 sume org, period berpanjangan kot hmm
Jgn dilayan feeya org gila ni
Baik letak gambar kucing.. hahaha
Cadangan yang bagus tu biar semua takut nak komen bila tengok Faz pakai gambar cikbambam kakngah kawasan haha
haha..sejak bile plk den naik pangkat jdk kak ngah kawasan ni..tu pangkat kak mami la..hahaha..
lebih afdal kalo faz pakai gmbar kak yulie..konfem sume gigil lutut nk komen2 ngn faz..hahaha
Akk nk suggest gak td…
Tp akk x cukup jambu plak utk watak seorg FAZ…
Hahahhaha…
kang singkong jeles. kahkah
Hahaha singkong lagi handsome dari aku kot. Pergilah dekat singkong. Jangan ganggu aku. Aku nak bahagia dengan medi je ni haha
shing shing…
Bunyi hayunan pedang
HAHAHAHHAHA.
ko dengar tak faz? Jurifs dah hayun pedang. sekali lagi ko cakap, mmg habislah ko. hahahahaha
Faz.. tunggu kt corner.
1 on 1
entah korang ni. pegi jelah kat singkong. singkong tu hensem kot. lagipon dia tengah mencari suri hati mr graphic designer. ye ke singkong??? hahaha. aku main ckp je.
#hensem
#tinggi
#sado
#maskulin
#no1dalamcartasetiapminggu
#dudaanak4
#bukankunyit
ehem..ehem..pegi kt singkong??ingat cikbambam akan berdiam diri ke??berani2 la korg kacau singkong..cikbambam perati je ni dari jauh..huhuhuu
**duda anak 4 tu kelaka oiii..hahahaha
**yg pasti bukan kunyit..singkong jejaka tulen..
psttt! ko ni cikbambam. macam biasalah. aku tolong ko. aku saja letak duda anak 4. nanti takdelah yg berminat dekat singkong. bijak kan aku?? aihhh! mmg tak dapat disangkal lagi.
aduhh..nape x bgtau awal2..ok2..betul la tu singkong duda anak 4..ish3..4 da anak singkong..dasyat sungguh..huhuhu
**kebijaksanaan ko xdpt disangkal lg medicak..syabas beteh..syabasss..
tulah. kalau nak singkong. kena jugak terima anak2 singkong. dahlah nakal2 anak singkong. org yg sabar je boleh. hish. kalau aku, aku taknak dgn singkong. duda anak 4 kot.
?????
erm..tu la..cikbambam yg bambam pun blh kurus ni kalo jaga EMPAT anak singkong tu..ish3..EMPAT tau..i repeat EMPAT..hahaha
EMPAT! ye cikbambam! EMPAT. HAHAHAAHA
#misiberjaya
?
aku rasa kite hampir berjaya..yeahhh..
**bini singkong ade bape weh???
aku dah tanya org. setakat skang yg aku tahu. 3 org cerai hidup. sape2 yg nk si singkong ni, pikirlah masak2. jgn judikan hidup anda.
mmm, sikit lagi cikbambam
~harap sgt2 singkong tak nmpak. sebab komen tak boleh delete. ?
fuyoo..3 org cerai idup..hahaha..sbnr nye aku xde modal nk merepek da..kalo bab merepek mmg ko hebat kn medicak..hahaha..
**aku risau je singkong nmpk komen ni weh..seram sejuk ni..huhu..harap2 die SKIP komen ni..
Aku asapkan juga korang berdua ni.. Haha
Ya Tuhan part duda anak 4 itu sesungguhnya aku d pitonah..
(Ini off record)
Part lain tu aku nak marah pun da x guna.. Dah memang itu kebenarannya..
Ini begurau tau.. Acik2 bawang jgn pula nak mengamuk x pasal tentu.. Haha
HAHAHAHAHAHAHAHA. part yg lain tu betul lah? kecuali dudaanak4. HAHAHAHAHA
~aku tepksa buat mcm ni untuk selamatkan ko dgn cikbambam. hahahaha
DI INGATKAN SEKALI LAGI. INI SEMUA GURAUAN SEMATA2. TIDAK BERKAITAN DGN HIDUP ATAU PON YG MATI.
~operasi membersihkan nama singkong
hahaha..sian singkong dipitonah..
x pasal2 viral plk singkong duda anak 4..
Haha.. Part lain tu aku x bole kata tidak.. Tanya mak aku pun dia akan ckp ye.. Haha
yang lain tu cikbambam x kisah..yg paling penting #bukan kunyit..
hahaha..
besttt..
lpas ni jgn pulak ko plan nak memiliki penyapu nenek ye cu…
Wow, scammer punya hantu. Dah kebas duit orang tu seribu, dia ambil balik keretanya.
Siri first seram… second nie hurmmmm….#$%^&*#$^%%…
best
Terbaik Damm
9/10
Ala.. Kontot je sambungan dia. Tp best.
hahaha dari awal dh kne.. lesap 1k huhu
thank you!
10/10 i bagi kat u noq…
epic
NAH ATOK BAGI LIMA BINTANG!!!!!!
Hai tukkk lame menyepi??
ATOK BARU SIHAT DAN BARU FREE NI UHUK UHUK (USHA NENEK HANG MAIRA) ADA NAMPAK NENEK KEBAYAN TAK????
Nenek bizi tuk… nenek pesan jangan kacau & cari dia… haha
Bila atuk ada..nenek teda..bila nenek ada..atuk pula teda..hmmm.. mencuriga kan..
erm bolehlah sampai dekat hati aku . 2/10 . penulis ni laki ke perempuan ? tolong jwb sebelum aku mengamokk .
KO SAJA KE APA NI CU BAGI EMPAT BINTANG KE KO TYPO… 2PERSEPULUH ACIK KO LAH…KEDEKUT BINTANG BETUL HUHUHUHUKKK… NI ATUK DAH JAWAB KO JGN NAK MENGAMOK LAK KANG ATUK SEBAT KO KANG….
ko diam la org tua . sejak bila ko jd atuk aku ni ? suke aku lah nk bintangkan cerita ni bape pun . semak betul org tua ni .
‘ke’ kot
ok..jawapan ko mmg win..hahahahaha..
.
Hati2 la kalo nak beli kereta secondhand.. Kalo harga munasabah murah tu mesti ade something wrong dgn kereta tu.. Jgn jadi mcm Radzi, kereta lesap, duit 1k terbang..
#donekomen
Ntah2 tu mmg keje apek tu…
Jual keta memurah pastu soh antu die kaco then dgn duplicate key die curik keta tu…
Sok lusa jual lagi, kaco lagi, curik lagi…
Dan seterusnyeeee…
Siap upah jiran tu soh kate yg umah tu dh bertahun org x stay…
Sebulan buat sekali dh untong besorr…
Lepas buat bayor installment keta dgn duit minyak tol semua…
Cerdik cerdik cerdik…
i am addicted to your setori dammerung..thanks to you Kris sebab share this story..???
Thank You
9.9/10 ??
Story #dammerung best as always.
mudahterhibur la baca komen korang kt sini. Rasa mcm x normal bukak FS boleh gelak gelak – sepatutnya feeling tu agak spooky skit tapi mmg tak la bila perhati komen2 abg kakak kwsn ni. Hilang stress kerja. Thank u! ? yang ada #penyakithati tu, bawak2 la simpan untuk diri sendiri ok ?
Cikbambam pun kalo baca balik blh gelak sorg2..tah ape la ktorg merepek ni..jom la merepek sekali..tp sblm merepek kene bg rate & komen pasal setori dlu ye..kalo kene kecam cikbambam xtahu eh..haha?
aida jarang la cikbambam buka FS. Kalau buka pun time tengah stress atau break je (tuntutan kerja mengatasi segalanya), so takleh nk join korang merepek haha. aida boleh buat stock geli geli je komen korang ni. kipidap k. tapi kadang2 jadi tak best bila ada unsur2 #sakithatitengokkebahagiaanoranglain
Hahaha cam mana pun nak jugak jadi org first yg pakai kereta baru…
Setori best… 8.5/10
Yg curi kete tu plak kne usik..tp skrg 2017..kt mne kete tu skrg kn..uhuhuhu
hmm…kalo Uncle tu Jin/Iblis….duit yg dia bg tu ke mana? huhu….
Best citer ni
Best giler….??
miri??siapa agaknya ya..aku budak miri..
kat miri tak bnyk kisah seram aku dgr tp pengalaman aku sndri kna hnta peneman oleh ex husbnad aku 2 thun jugak aku menderita..xsangka msh ada insan mcm dia pdahal umo dia br 16 masa tu.
bdak miri??? hai,,nak tnya kat miri kat mane tempat best nak pegi ea?? hehe..
?
best
Okay best
mne plk uncle apek ni tetiba hilang??
kete pun lesap.
ke apek tu guna ilmu pahtu bila dh asik kena kacau baik punya, dia curi blk kete tu cari mangsa baru.