Hantu Adab’less’

Salam pembaca FS, saya pernah hantar satu entry tajuk Faceless, terima kasih admin siarkan, terima kasih banyak. Banyak komen pasal saya campur aduk dialects dalam perbualan, memang saya suka cakap campur2, seronok sebab rasa wahhh, so Malaysian. Hew3! Orang Pahang, membesar di Pahang kemudian Perak, degree di Kedah, masters di Germany dan sekarang PhD di Spain, I love languages. Umuq 29, masih single sebab takde orang nak, bahaha. Okay dah, actually banyak pengalaman seram masa belajar & travel melihat dunia yang luas ni. So saya bahagikan mengikut tempat. Pasal cara perbualan dengan pak cik, memang macam tu sebab beza umur tak jauh.

Bali.
Pergi Bali ni masa degree, pegi dengan kawan baik lagi 3 ketul, let say nama deme Mok, Ping, Arin. Aku namakan diri sendiri sebagai Atoi. All girls. Reason pegi Bali ni sebab kakak si Arin ni macam showing her gratitude la sebab kitorang bertiga ajarkan dia baca Quran selama kitorang kat Kedah tu. Alhamdulillah sekarang dia boleh baca Quran lancar sebab aku memang dari kecik kene push bab2 agama, Mok & Ping budak sekolah agama & sekolah Arab. Okay, masa dah sampai Denpasar, Arin dah booked satu hotel dah, so Arin called supir yang kakak die dah tempah semua, sambil dok ushar2 & borak2 nak buat apa semua. Trip ni memang trip cuci kaki tangan la kiranya, bawak badan & duit belanja je.

Sampai hotel, biasalah populasi di Bali ialah beragama Hindu. Dah checked in, kitorang menapak la cari bilik, biasalah aku yang ditolak dulu. Dok dongak2 cari bilik, si Mok dok pegang2 tangan aku, aku pun dah kenapa kau? Aku straight okay. Pelepuk dia tepuk kepala aku, bebel2 macam la aku kebuluq kat hanq sangat Atoi hoi. Dah la huduh, harap katang je. Aku gelakkan je la. Okay, meh nak cite layout bilik tu. Bilik tu macam studio apartment, ada satu kitchen, satu bathroom + toilet, 2 katil king, meja makan untuk 4 orang dan of course TV. So, bukak pintu masuk je terus nampak tv dulu sebab apartment ni mengunjur ke tepi, sebelah pintu masuk dapur & belah kiri beds dengan bathroom.

Tapinya, bukak-bukak pintu je jantung aku dah terpelanting bersepah sebab bukak pintu nampak tv, sebelah tv ada patung kayu tinggi aku, lebih kurang 163cm macam welcoming kitorang. Cis. Bagi salam, baca2 sikit, masuk kaki kanan terus semua lompat atas katil sekali dengan backpack atas belakang, semua tak semenggah. Tak senonoh. Masa tu dah nak Maghrib macam tu, so kitorang decided nak mandi2, solat, masak pastu tidur je, simpan tenaga untuk meredah onak duri esoknya. Disebabkan aku kawan yang baik, aku cakap aku mandi last sekali lah, kasik chance. Diorang dah siap semua, diorang cakap, “Atoi, ko mandi & solat la, kitorang rayap cari telur, beras & roti sket2”. Aku pon okayyyyy, belikan aku Coke ke Pepsi satu please, sebab nak hilangkan angin pusaran cinta dalam perut.

Aku dah tutup pintu, deme pon berlepas, aku masuk bathroom nak mandi, tengah syiok mandi ada ketukan lemah kat pintu bathroom, aku macam huih, pantas sungguh meminah ni pulang, pakai hantu raya ke. Tapi aku diam je, dia ketuk lagi. Eh kau, nak mandi la. Eh dia retaliate dengan ketuk lagi kuat sampai bergegor pintu bilik air tu. Aku pon cepat2 amik wudhuk, keluar dan! Dan, baju2 kitorang bersepah macam kene kubang! Tahu kubang? Orang Tganu & Klate tahu la demo ke. 😀 Oh my gosh, aku dah meremang, cepat2 pakai baju semua, capai telekung, solat dulu pape pon. Eh tengah solat dia main selak2 telekung aku. Dah aku mikir ni nak baca bacaan dalam solat ke nak baca ayatul qursi ni.

Masa sujud aku boleh rasa tangan panas pegang p******g aku, hantu biang! Kuangajo, huhu. Cepat-cepat bangun sudahkan solat. Masa baca doa lepas solat tu sambil tutup mata, aku dengar kitchen macam ade orang berkemas. Hadoyai, bebudaks, cepat la pulang kepadaku. Siap solat, kemas2 baju yang disepahkan oleh entiti biadap tu, aku bukak surah al Baqarah kat phone sambil ikut baca. 30 minit kemudian, Mok, Arin & Ping sampai tergesa-gesa ketuk pintu macam nak roboh. Dalam hati korang dengan hantu satu spesis, tak nyempat. Bukak je pintu, berebut masuk pastu dilanggornye aku sebesor alam tu. Arin & Ping dah berlari naik katil dah sambil heret aku, Arin tutup pintu. Pucat sorang2 muka, aku pon pucat jugak, tumpang pucat sebab tadi dah kene kacau. Haha.

Diorang cerita masa balik dari convenient shop, diorang rase ada benda follow balik, masa jalan kat hall hotel nak ke bilik, dengar bunyi orang berjalan kat belakang tapi tengok takde orang pon. Lepas masak-masak makan, kitorang pon lepak atas katil & plan apa nak buat esok & hari seterusnya. Tengah bincang-bincang, tingkap dapur ada orang ketuk, mula-mula kitorang biarkan aje. Masa tu aku dah macam panas sebab sampai tak lebih 24 jam dah mukaddimah nak gurau-gurau kasor, kasik la chance dulu, hari last kacau ke hape. 5 minit kemudian ketuk lagi, tapi kali ni lagi kuat, si Arin dah pandang aku, Mok & Ping dah kumat kamit macam train laju Jepun dah baca ayat Quran semua.

Arin tolak aku suruh check kan dapur, aku pandang dia, tanya pesal aku der? Arin cakap, “sebab kau kalau terkejut kau akan lempang, tumbuk atau sepak benda yang terkejutkan aku”. Untung-untung hantu tu kene kickboxing dengan malam ni Atoi. Sinis menghiris hati betul confession kawan. Aku pun jinjit-jinjit pi dapuq dengan Arin, of course la Arin melekap kat badan aku macam pinggan nasi, sampai aku boleh rasa dia bernafas, ish budak ni. Kat dapur aku intai-intai, tapi intai sekadar intai, kepala 5 km dari cermin. Nampak macam kosong je, dekatkan sikit kepala, intai lagi, hah kau! Gedebang!!! Aku tak tahu apa yang langgar cermin tu, terpelanting aku kebelakang, Arin dah lari bersepah pegi kat Ping & Mok. Mengucap panjang aku, mula nak marah.

Aku hentak balik cermin tu dengan tangan, sebab tak puas hati jatuhkan macho aku. Dah hentak balik mencicit lari naik katil, terus bersila atas katil tengok budak 3 ketul tu. Aku pun, “korang pandang mende kat aku? Tengah berdebor ni!”. Aku separuh jerit kat diorang. Tapi sumpah jantung aku jatuh bersepah dua kali dah hari tu. Arin “kitorang pun takut beb. Yang langgar cermin dapur tadi warna putih la Atoi. Ko tak perasan ke?”, tanya Arin pada aku. “ Sebab tu aku tak pakai spec aku tadi. Hek3! Acah intai, bukan nampak pon. Dah tidur la weh, esok nak berawal-awalan”, aku suggest kat deme suruh tidur je la, nak buat apa lagi. Nah, malam tu berhimpit 4 orang satu katil, ntah pape, baik mintak bilik satu king bed je macam tu. Semua melekap dekat aku, dalam hati aku ape bende la korang ni. Aku dah la tak boleh tidur menyempit.

Tidur punya tidur, pukul 3.30 pagi lebih kurang, aku terjaga sebab aku dengar bunyi macam gamelan & gong, masa yang sama jugak aku rimas sebab tangan si Mok betul atas leher aku, tidur buas boleh tahan. Masa tu tak rasa apa lagi, sebab aku fikir oh mungkin ada ritual diorang yang buat awal pagi. Try lelap balik, tarik selimut rasa macam tegang, macam orang tarik kat hujung. Haiyoo, sape pulak tarik selimut aku ni, dah la bunyi gamelan dengan gong tum akin kuat, seriau dah. Benarkan la aku tidur weh, esok nak buat onar. Gagahkan jugak bangun nak tengok siapa tarik selimut kat kaki, rupanya Mok! Kaki die yang berat besor bas tu tindih, pelepuk aku tepuk kaki dia supaya alih sikit. Aku lepuk tu sebab geram pun, aku penat berdebor ingat hantu tarik. Ish. Aku pun baring cuba lelap, dalam 30 minit cuba ulik mata terfikir nak pindah katil sebelah yang dekat dengan bathroom tu, nak tidur sorang konon, aku bukak mata nak bangun, nampak ada susuk hitam tengah baring atas katil tu, bentuk macam lelaki, tapi besar dan panjang.

Aku dah, “Ya Allah”, sebab aku tidur tepi sekali menghadap katil kosong tu. Pehhhh, aku tutup mata balik berlakon nak pusing badan membelakangkan katil tu, sambil baca doa buka puasa, kau rasa. Huhu. Nak menitik air mata, ayatul Qursi semua lupa. Dah membelakangkan katil tu, aku doa je susuk hitam tu tak pegang p******g aku sebab membelakangkan dia, macam aku kene masa sujud time solat. Huhu. Tak sanggup kene raba dengan syaiton lagi sekali. Akhirnya aku tertidur, terjaga dek azan kat phone Ping, aku bangun pastu goncang-goncang katil sambil jerit, ‘’bangun korang!! Syaiton suka orang yang lambatkan solat!”. Menggelabah kambing semua bangun. Siap mandi, solat kitorang pon breakfast and siapkan bekal. Masa breakfast Ping cakap kene tindih masa tidur sebab die tidur sebelah dinding. Si Arin & Mok bahagia hendaknya malam tu tak kene kacau. Jadinya aku dengan Ping je la tidur tak lena. So kitorang decided nak tukar bilik pagi tu sebelum keluar, Alhamdulillah dapat. Malam seterusnya tak de apa-apa gangguan dah.

So tu pengalaman kene kacau kat Bali. Nanti ada masa saya tulis lagi pengalaman kene kacau kat Venice, Italy dan Tallinn, Estonia. Mind my language because first am not a writer and secondly am telling based on my experiences.

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 3]

30 thoughts on “Hantu Adab’less’”

      • Apa laa orang kaya nie…itu feeling dia….dia itu feeling…dan feeling itu dia…
        Jgn mcm tu.. orang kaya baik kan ??
        Orang miskin pun baik….
        Dan yang paling baik Anak Patung….huhuhu
        Yg nie baru syoq sendiriq…

        Reply
  1. best ko xpyh hirau la org nk kondem ko nulis..acah jek dorg tu org nak tau intipati cerita jek..heboh beno memasing jd cikgu bahasa meluat tau..nak fefeling seram bt crt sndri udah..

    Reply
  2. hehe ok je ..x kisah la bab language tu…bkn nk anta kertas periksa bahasa melayu pn kan…yg penting share pengalaman tu n org paham jln citer ^_^

    Reply
  3. Hahahaha!!.. adooii saket prot aku dok bace crite ni .. seram cmpor klakor.. trbaik citer akak ni !…??.. jgn lmbat sgt update yee..

    Reply
    • Rasenye dy x riak pon,tapi tafsiran kita yg membaca jd berbeza. Kalau dy bgtawu je lokasi2 yg dy pernah pegi,kang kata dy berlagak plak kaki travel?? Anggap benda tu sekadar notis kenapa dy pernah ada kat oversea. Ok?

      Reply
    • Positif sikit la akak. Kau ni mesti yg jenis suka dengki dgn pencapaian orang lain kan? X de pulak aq rasa writernni riak.don’t be too dumb okay?

      Reply
  4. aku xtaw nak feeling seram ka nak gelak
    hahhaha lawak part tampaq bontot ngan baca doa bukak posa.
    share lagi wehh, i will follow u ( abaikan komen negatif )

    Reply
  5. Betui2.. Keyboard warrior ni, tahu orang lain tak nampak muka dia, beranila dia. Kalau nak menegur pun biar berhikmah. Tapi, setiap orang ada cara/pendapat masing2 kan.

    Reply
  6. Salam kenalan cik Atoi.
    Wahh bestnya smbung master and phd kat oversea. Cita2. Tapi dah tersambung di malaysia. Huhu.

    Part yg kna usik time kita solat memang ada. Lagi bila kita nk solat sunat. Penah waktu duk asrama kna kacau. Jam 3.30 pg tengah solat nk rukuk tetiba ada menghulur kaki ala2 tarian inang. Dah takut solat xkhusyuk tp kena gagahkn. Last nk bg salam, benda pun sama tru gaya kita juga smbil senyum mengerikan. .

    Apa pun best cte cik atoi.
    Xsabar nk baca next cte.
    Good luck sistur.

    Reply
  7. Assalam…
    Hahahaha jln citer sempoi… terasa mcm aku pn ada dlm experience atoi ni… chill.. manusia mmg akn sentiasa xkn puas ati… aku xnmpk pn jln citer mcm siok sindrik atau berlagak sbb kstau lvl education si penulis…

    Kdg2 ada perkara yg perlu dimasukkn sbg info tmbhn utk memudahkn kita lg fhm jln citer… klu nk komen pn xyah la guna bhs kasar mcm xprnh diajar beradap…

    Teruskn menulis atoi… aku follow ko

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.