Masa kak B darjah 6, jadual kak B memang padat. Pagi sekolah kebangsaan, petang sekolah agama, lepas asar kelas mengaji quran (personel), lepas maghrib pon kelas mengaji quran. Lepas isyak tuisyen kat rumah cikgu di tingkat 5 berek polis. Weekand tuisyen lagi. Petang weekand je pun dapat main dengan kawan-kawan.
Tuisyen malam habis pukul 10 malam. Lift sebelah rumah pula kebanyakan masa tak boleh berhenti di tingkat 8. Tapi lift hujung boleh berhenti kat tingkat 8,cumanya memang akan busy bila 1 je lift boleh guna. Jadi, kak B prefer guna tangga. Bukan tinggi pon, dari tingkat 5 ke tingkat 8. 60 anak tangga je.
Lepas isyak, kak B akan balik rumah hantar quran dan ambil buku tuisyen pula. Sebenarnya banyak kali dah kak B ‘dipanggil’ di setor tingkat 6 tu. Tapi tak pernah ambil pusing.
( kat berek polis tu, setiap tingkat ada bilik setor di kawasan tangga. Bersih je. Jadi tempat main atau tempat berkumpul untuk budak-budak)
Tak tahulah kenapa, haritu boleh terdetik nak tengok siapa yang panggil. Selama ni kak B fikir kawan-kawan kak B yang menyakat. Lagi-lagi geng budak lelaki. Kak B ingat lagi, ada sorang abang tu suka sangat tarik rambut kak B. Kalau kak B pakai tudung dia tarik tudung pula 😅
Balik kelas tuisyen, masa tu pukul 10.30 malam, masa kakB naik tangga ada yang memanggil
‘basyarah’ ‘basyarah’ ‘basyarah’
Separa berbisik suaranya. Kak B pun buka pintu setor tu. Samar-samar je dalam tu, macam cahaya lilin tapi takde orang. Kak B masuk dalam lagi, memang sah takde orang. Tahu kak B buat apa?
Kak B naik tangga, masuk kat setor ayah kak B simpan barang, ambil mercun yang kak B sorok. Masuk semula setor tingkat 6 tu. Kak B baling mercun tu. Meletop letop mercun dalam setor tapi takde orang pon keluar. Sudahnya kakB balik rumah.
Esoknya weekand, pagi-pagi kak B keluar rumah pergi setor tu. Takde bekas lilin, yang ada hanya bekas mercun, setor tu kosong je, tapi ada bau bunga yang macam kat kubur tu. Since tu, kak B dah tak guna tangga tu. KakB guna tangga 1 lagi.
Tapi, lain pula jadinya. Setiap malam mesti nampak sebentuk tubuh kat tingkap. Kak B tidur dengan adik-adik kak B, so takde la takut. Mula-mula takde apa-apa, tapi lama-lama ada suara.
‘basyarah taknak kawan dengan saya ke? Saya suka basyarah’
Kak B buka tingkap, tapi takde orang pun. Bila tutup tingkat tu ada pulak. Pelikkan. Lagi pelik, rumah kak B tingkat 8.
Kak B diamkan je, sebab fikir mainan perasaan je kot. Makin lama, bukan kat tingkap dah, tapi kat beranda belakang. Betul-betul kat pintu bilik tu. Dan laluan nak ke toilet.
Kak B cerita kat uztazah, uztazah suruh bagitahu parents tapi kak B tak buat pon. Kak B biarkan je. Last-last bagitahu tok, tok ajar baca 7x Alfatihah, 7x 4 qul, 7x ayatul kursi dan 21x bismillah. Baca setiap kali sebelum nak tidur.
Hari pertama buat, still nampak dan boleh dengar nama kak B dipanggil-panggil. So kak B buat setiap malam. Lama-lama takde dah ‘benda’ tu.
Cuma, lain pula jadinya, setiap kali tuisyen akan ada seekor kucing yang akan follow kak B. Kucing tu warna hitam, ekornya kontot warna putih. Tapi, siang kak B tak pernah nampak pon kucing tu. KakB biarkan je, konon nak jadikan kawan la, sebab kak B balik tuisyen sorang-sorang. Tapikan, suatu hari tu, kucing tu ‘tegur’ kakB.
‘kita kawan, basyarah’
Kak B campak buku, ambil kucing tu hempuk-hempuk kat dinding, lepastu campak kat bawah. Kak B campak dari tingkat 8. Hamik kau, kacau aku lagi.
Masatu kak B dah start bengang, benda apalah yang kacau aku selama ni. Tu sebab kak B buat macamtu. Lepastu kak B terus balik, kak B ajak adik kak B turun bawah, nak tengok kucing yang kak B campak tu. Tapi, sampai bawah, kucing tu takde pon. Nak pergi tengok kat setiap tingkat macam tak kuasa pulak. Last-last balik rumah je. Dan kak B masih lagi dengar nama kak B dipanggil-panggil.
Sampailah satu hari, nenek kak B datang rumah, melawat anak cucu. Dan malam tu, kak B terjaga dari tidur, sebab terdengar suara. Kak B nampak nenek kak B kat beranda belakang.
‘jangan kau kacau anak cucu aku’
Tu je yang kakB dengar masatu. Lepastu dengar macam bunyi kepak burung yang besar terbang. Makin lama makin hilang bunyi tu.
Yang bestnya, kak B tak terfikir pon tu hantu (masatu) sekarang ni bila teringat terasa seram pulak, lagi-lagi masa tulis semula kisah ni, berdebar pula rasa.
InsyAllah ada masa aku akan bercerita lagi.. Sekian… Assalamualaikum…
Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit
Hebat Kak B! Cerita lagi nanti.
Yang part kucing tu dahsyat betul…hehe..nasib baik bukan kucing betul, kalau tak, kesian kucing tu kena campak ke bawah :,(
kelakarlah kak B ni..seronok plak baca citer ni jadi x seram dah hahaha..
Terbaik kak B.. Mesti best kawan dgn kak B ni
Ko nak kawan ngan kak B tu kena jaga hatinya elok2 sb kalo dia marah alamat pendek umur ko dik.
Kak B ni mmg keturunan berani ni..mcm x takut lgsung dgn bende tu..bravo kak B