Percutian ke Pulau di Terengganu

Hi guys. Tak tau lah cerita aku ni kena reject atau dipublishkan. Tapi kisah ni diinspirasikan dari kisah benar dari kawan aku sendiri. ‘Aku’ dalam cerita ini adalah kawan yang menceritakan kisah ni. Serious masa aku dengar cerita ni pun, takut jugak. Itu aku laa, tak tau korang pulak lepas baca ni. Kita mula yaa.

Lepas habis SPM pada tahun 2010, aku dengan member aku plan nak pergi bercuti. Cuti-cuti malaysia je, tak mampu lagi masa tu. Plan punya plan, dengan sebulat suara kami pilih nak bercuti kat sebuah pulau di Terengganu. Ahli yang confirm pergi ada 7 orang. Aku, Bob, Shafiq, Zack, Wan, Acip dan Yus. (semua nama samaran, sebab dorang peminat page ni jugak. Malulah dorang nanti kalau guna nama betul). Hari yang dinantikan telah pun tiba. Semua dah packing barang2, bob dah la badan besar pastu siap bawa gitar lagi. Yelaah bercuti kat pulau kan. Masa tu kita guna kereta ayah si Zack. Masing2 takda lesen tapi berani mati juga nak redah ( jangan tiru aksi ini). Dalam perjalanan semua excited tp mula2 je. Lama2 skit seorang demi seorang tertidur. Tinggalkan drver, dan aku sebagai pemandu arah.

Setelah 6 jam perjalanan, kami sampai ke destinasi. Kami sampai agak lambat. Dah masuk waktu maghrib. Lepas tu cepat2 cari penginapan. Nasib baik kaunter tu buka lagi. Tapi yang tak baiknya, chalet murah semuanya dah ada orang. Chalet kat situ ada 6 je. 5 buah dah ada org. Tp mak cik tu bagi offer terbaik malam tu. Dia cakap yang belum ada penghuni tu murah, sewa pulak rm60 satu malam. Uishh, tak boleh jadi ni, dah nak malam. Murah pun murah. Tanpa fikir panjang, kitorang pun bayar laa. Tp masa aku tengah bayar tu, sorang pak cik ni bagi isyarat kat zack. Dia jelirkan lidah dia pastu bulatkan mata sekali. “Gila agaknya orang tua ni”, fikir aku. Banyak kali beliau ulang benda sama. Tapi kami tak endah sebabkan mak cik tu cakap, ada sekumpulan student perempuan baru cek in sebelah chalet kami. Lepas tu sama time snorkeling dengan group kitorang pulak tu. Kemain happy la budak2 ni. Lepas settle bayar semua, mak cik tu bagi terus kunci.

Nak ke chalet ni, kami ingatkan dekat rupanya jauh ke dalam hutan. Yang mak cik tu cakap chalet student perempuan tu sebelah rumah, penipuan semata mata. Jarak sebuah chalet ke sebuah chalet kemain jauh lagi. Tp gagahkan jugak la memandangkan masing2 dah penat. Sampai kat chalet kami ni, mak aihh. Besarnya chalet ni. Dah la murah, perabot semua ada, ada 2 bilik. Jadi kami decide sapa yg tido dalam bilik dan tido luar. Keputusan di tangan, wan, shafiq dengan yus kena tido luar. Yang lain tido dalam bilik. Lepas tu mai pula satu masalah, bilik master tu tak boleh buka pula. Aduhh, kena berhimpit lah tido satu bilik tu. Masing2 taknak tido sebelah bob sebab badan dia bau dan kuat dengkur. Last2 acip mengalah memandangkan aku dengan zack dah berkorban siang tadi. Dah kemas2 barang semua, letih punya pasal kitorang tertidur. Acip terbangun sebabkan dengkur si Bob, dia tengok jam. “Aduhhhh, dah pukul 12.30 lah weyy”, suara Acip memecahkan kesunyian rumah. Aku pun turut terbangun. Acip kejutkan semua ajak makan sebab memang dh lapar sangat masa tu.

Leps bersiap kitorang pergi cari kedai makan. Memang susah nak jumpa. Pusing punya pusing, nasib baik ada sebuah gerai ni. Apa lagi, mencekik la kitorang kat situ. Sambil tu akak tu tanya kitorang duduk mana. Zack jawab la kat chalet no 6 kat area tu. Terkejut muka akak tu.

Dia cakap, “akak dh 32 tahun duduk sini, sampai sekarang akak tak berani jejak situ”.

“Kenapa kak?”, tanya aku.

“Tempat tu keras, lagi2 chalet kat situ. Pasal dulu ada satu keluarga mati sebab kena rempuh dengan kepala air (tak jauh dari chalet no 6 tu ada satu air terjun). Sampai sekarang mereka tidak dijumpai”, jawab akak tu.

Kitorg pulak buat muka selamba cakap tak percaya benda2 keras ni. Bukan tak percaya tapi tengah syok melahap. Lepas makan semua kitorg gerak balik. Sampai chalet kitorang chill2 kejap. Blom nak tido lagi kan. Nak ambil angin malam, yus buka tingkap kt chalet tu. Tapi satu tingkap je tak boleh buka. Tolak lah macam mana sekali pun, memang tak boleh. Last2 biarkan je laa. So masing2 pakat nak buka cerita hantu. Sorg2 kena ada cerita sendiri. Giliran Zack yg paling seram. Dia cerita pasal rumah lama dia dulu ada hantu perempuan. Masing2 kecut perut, berpelukan pulak tu. Tiba2 tingkap yg payah nak buka td tu berbunyi “kreeeeekkkkkk” perlahan lahan. Semua biji mata tertumpu ke arah tingkap tersebut. Sepi. “PPAAAAAAMMMMMM!!!”. Bunyi tingkap tersebut seolah olah ada daya yg menghempas. Apa lagi, mencicit la semua berlari ke dalam bilik. Sampai bilik pulak boleh bertengkar sbb dah deal sapa tido luar atau dalam. Mana muat . Nak taknak kena gak dengan deal td.

Paling lawak semua tidur letak tuala kat mata pastu ikat. Taknak nampak apa2 lah katakan. Suasana sepi lagi. Takda sorang pun bergerak. Mati kutu. Bob pun tak berdengkur weyhhh. Lepas tu baru la terasa seram. Tingkap tadi buat hal lagi. Dia buat bunyi lagi sekali. Kemudian pintu bilik dibuka, dengar tapak kaki org berjalan mengelilingi katil. Duduk di sebelah Bob, aku buka mata tengok Bob beralih arah. Muka menghadap acip sambil berpelukan dgn acip. Yang peliknya, nak tunggu pagi tu kemain lama lagi. Rasanya dah macam 2 3 jam. Tapi padahal baru 30 minit. Kena paksa jugak mata ni tido. Lepas tu takda gangguan dalam bilik.

Pagi tu dengar Yus menyumpah seranah. Semua terbangun. “Dah kenapa kau beruk? pPagi2 pun kena rasuk ke apa?”, tanya aku.

“Ni kau tengok ni, habis basah badan aku. Sapa kencing ni woiii!??”, jerit si Yus.

Rupanya si Shafiq kencing dalam seluar masa tidur. Adoiii, berdekah pagi2 tu tengok gelagat si Shafiq. Breakfast tu masing2 buka cerita. Yang paling teruk kena kacau adalah insan2 yang tidur luar. Ni cerita versi dorang.

Masa dorang dh siap2 nk tidur tu memang dah nampak dah ada susuk tubuh berdiri kat tepi tingkap, tapi dorang buat derkk je. Tilam dorgan pulak jenis yg belum buka plastik, so kalau bergerak memang akan ada bunyi. Tutup mata guna tuala sudah semestinya. Start tu dorang dengar bunyi tapak kaki pergi masuk bilik kitoanrg. Dorang ingat dorang selamat. Lepas tu, bunyi tu patah balik. Then betul2 berhenti kat atas kepala dorang. Yus ni ada perangai pelik bila tidur. Dia suka guna earphone then pasang lagu. Korang tahu, benda tu pegi cabut earphone dia dan bisik ntah apa benda pun Yus tak faham.

Yus ketatkan ikatan tuala mata dia. Benda tu ketawa kecil. Mungkin dia terhibur tengok gelagat si yus ni. Wan pulak, kena geletek tapak kaki. Dia ckp memang dia rasa kuku tajam tengah main2 tapak kaki dia, main2 dengan jari kaki dia. Sampai lah kat si Shafiq punya cerita. Shafiq pulak kena lagi piaww. Dia cakap masa dia dengar bunyi tapak kaki tu berhenti betul2 atas kepala dorang, dia pg buka tuala kat mata dia tu. Apa yg dia nampak? Dia nampak sorg perempuan muka hitam tengah pandang dia. Korang boleh bayangkan tak, bila baring then ada org berdiri bahagian atas kepala korang then tenung korang dengan muka tak sempurna? Itu la perasaan shafiq masa tu.

Dia terus baca ayat kursi, tunggang langgang dia baca. Benda tu ikut sekali, bila shafiq tersalah ayat. Benda tu gelak kecil. Tak nak kena lagi sekali, si shafiq tido mengiring membelakangi wan dan yus. Dia buka mata sikit, dia ternampak kain putih tergantung sebelah dia. Pastu dia pejamkan mata. Dia buka lagi sekali??? Dia tengok benda tu elok je mengiring menghadap dia. Tahap dia punya takut sampai dia terkencing dalam seluar. Bayangkan tilam tu masih berplastik, jadi memang merebak lah air kencing sekor ni kat wan dan yus haha.

Lepas settle story masing2, semua pakat nak blah dari chalet tu dan cari tempat lain utk bercuti. Duit snorkeling kitorang dah bayar biaq burn macam tu je. Last2 kitorang pergi kat sebuah lg pulau. Sana aman lah sikit. Sampai jugak hasrat nak bercuti.

Cuma nak cakap lah sebelum bercuti ke apa, siasat dulu latar belakang tempat tu. Jangan malu bertanya kt penduduk sekitar tu. Kalau ok, boleh laa. Kalau dorang ada warning ke apa, better cari tempat lain. Tu je cerita yg tak berapa nak seram lagi panjang dan merapu aku ni.
Gerak luu, pape roger.

8 thoughts on “Percutian ke Pulau di Terengganu”

  1. hahaha.. serius seram n kelakau… good story.. pengalaman best… sy penah kena hahaha.. naseb tk jd mcm shafiq tu…

    Reply
      • awok try search psl tok senik chalet.. ade bbrape kes seram ? Kes aku mcm dia ni jugak. Makcik staf tu bagi chalet terakhir katenye yg lain semua full. Pdhl aku pegi sane kosong je kiri knn. Smpai chalet je mmg dh mnyesal. Dok jugak la sbb hotel lain semua full.

        Reply

Leave a Comment