Rumah Pusaka Nenek

Assalam pembaca2 FS sekalian. Rasanya hari tu ada post story tapi admin tak publish mungkin ada masalah teknikal. Tak pe lah. Hari ni nak story sikit pasal rumah peninggalan arwah nenek saya sebelah bapa. Oh lupa nama saya Wahyu. Sebenarnya rumah nenek ni memang dah lama ada keseraman dia sebelum dan selepas nenek meninggal. Jadi ada beberapa versi cerita lah ye..

Cerita 1

Ni cerita mak long saya. Ada satu hari ni dia balik kampung nak jenguk2 nenek kat kampung. Jadi dia sampai tuh dah tengahari. Lepas makan semua tu azan zohor. Jadi dia tumpang sembahyang kat bilik belakang. Rumah nenek saya ada 2 bilik je dan dekat atas semuanya. Rumah kampung. Masa dia solat tuh dia perasan ada orang ikut dia solat. Macam makmum lah kiranya. Mak long ni alhamdulillah lah kuat iman jadi teruskan je solat tuh. Time lepas sujud die bangun untuk tahiyat akhir, die nampak ada lembaga duduk menghadap tingkap. Die sembahyang hadap tingkap means bende tuh membelakangkan mak long. Lepas bagi salam pandang balik dah tak de. Time baca doa die macam dengar ada orang Amin kan doa. Mungkin jin baik??

Cerita 2

Kisah kakak saya pulak. Time ni malam ada apa x suri sebab dah lupa. Kakak saya, saya dengan mak saya lepak duduk kat tangga depan rumah. Tangga tu memang menghadap laluan masuk. Lepastu, kiteorang nampak kereta pakcik kiteorang masuk dan terus ke belakang. Masa die pass by kiteorang, kakak cakap “cik Azlan datang dengan isteri dia lah ma”. Saya pun macam accept je lah sebab x nampak. Masa pakcik saya naik rumah, mama terus tanya mana isteri pak cik saya. Terus pak cik saya cakap yang dia datang sorang2 je. Satu rumah diam hahaha.

Cerita 3

Story saya pulak. Ada satu malam ni, masa tuh malam raya tak silap. Saya dengan sepupu sepapat semua main bunga api , mercun bagai depan rumah. Tengah syok2 main, sepupu saya Iqa cakap “Nenek dah balik lah wei” . Kiteorang pon tengok je lah sambil tunggu nenek naik rumah tapi yang pelik nenek jalan Street je tak toleh x ape. Kiteorang ignore sampailah Kak Ina, kakak sepupu kiteorang ajak kiteorang makan. Berlari2 pergi dapur last2 nampak arwah nenek tengah makan ketupat. Masa ni memang sopan santun kiteorang makan sebab kiteorang terfikir sapa yang lalu depan rumah.huhuh

Sampai sekarang rumah tu tetap kosong tapi di penghuni oleh hamba2 Allah yang x nampak. Baik ke jahat diorang Wallahualam. Orang yang lalu lalang pon cakap yang rumah tuh little bit scary. Al-Fatihah tuk arwah nenek. Nenek meninggal lagi 4 hari nak raya 2016.

6 thoughts on “Rumah Pusaka Nenek”

  1. Lagi budak wechat..kaki typo..

    Kiteorang pon tengok je lah sambil tunggu nenek naik rumah tapi yang pelik nenek jalan Street je tak toleh x ape.

    Street acik kau..straight laa…. jalan cerita 1.5/10..tak seram

    Reply

Leave a Comment