Hi pembaca, saya X (bukan nama sebenar) & saya seorang perempuan. Saya ada seorang kawan yang hijabnya dah terbuka, saya gelarkannya Y saja & dia juga seorang perempuan. Y mempunyai 3 org anak dan berumur antara 5 thn, 4 thn & 2 thn. Anaknya yang 4 thn berada dirumah neneknya pada malam tersebut. Kisah ini berlaku semasa saya bermalam di rumah Y, suami Y tiada di rumah pada hari itu & pada waktu tersebut saya belum mengetahui bahawa hijab Y telah terbuka & saya tidak tahu bahawa rumahnya memang keras (tapi dalam hati saya memang dah rasa rumah tersebut keras dan langsung tak terdetik untuk bertanya bagi mendapatkan confirmation dari Y kerana saya penakut, lebih baik tak tahu dari tahu).
Kisah ini tidaklah menyeramkan & kisah biasa2 saja. Ini cumalah experience pertama saya tidur di rumah yang memang “ada” benda tu. Dalam pukul 9-10 malam, saya ke rumah Y selepas habis lepak dengan kawan2 yang lain. Rumah Y adalah flat kuarters. Sebelum ini, saya memang telah 2-3 kali ke rumah Y, dan rumah Y and the whole kuarters tersebut sememangnya mempunyai “aura” yang menakutkan. Setiap kali lalu/masuk je gate utama, confirm akan rasa “something”, and automatic bulu roma meremang walaupun di siang hari.
Pada malam tersebut, saya dan Y lepak didapurnya & anak2 nya berada diruang tamu menonton tv. Masa kami tengah syok2 melepak, tiba2 anak Y yang berumur 2 thn menangis serta mengamuk sambil meniarap di hallway yang menuju ke dapur. Lalu kami berdua segera bergegas keluar untuk melihat anaknya dan saya yang masih dalam keadaan separa normal (under influence of tenang) saya pun hanya mengekori Y dari belakang kerana saya tak berani duduk sorang2 didapurnya itu kerana paranoid saya pada waktu tersebut sungguh tinggi.
Perbualan antara saya dan Y roughly :
X : Y, kenapa dgn anak kau ni?
Y : Oh takda apa2 kot mungkin dia mengantuk..
X : Oooh..selalu ke begini?
Y hanya mengganguk.
Y coba untuk menenangkan anaknya namun anaknya tak henti2 mencoba untuk melepaskan diri dari Y dan setelah anaknya berjaya melepaskan diri lalu anaknya berlari ke master room mereka dan terus pergi ke toilet dan meniarap (muka ke lantai) sambil menangis-nangis menghentak tangan dan kaki. *nasiblah lantai toilet tersebut kering. Pada saat tersebut, bulu roma saya memang dah terpacak lurus dan meremang melihat gelagat anaknya itu, berhempas pulas jugalah si Y coba untuk menenangkan anaknya (pada waktu ini, kami semua berada di master room termasuk anaknya yang berumur 5 thn). Saya dan anaknya yang berumur 5 thn tersebut hanya berdiri di penjuru katil sambil melihat Y yang tengah struggling untuk menenangkan anaknya. Kemudian, Y menyuruh saya mengambil radio di ruang tamu rumahnya (radio bateri yang mempunyai surah2)
Y : X tolong ambilkan radio surah kat luar tu.
X : Hmm nooo, i wont go out alone, dont u dare paksa me…if i go out, u have to go out with me..
Y : Aieeeeeeehhh (sambil gelak kerana tak tahan melihat kelakuan saya yang berada dalam keadaan ketakutan) ambil je, tak jauh pon , tu dekat sofa luar tu, katanya.
Setelah selang beberapa kali Y menyuruh dan memaksa saya mengambil radio tersebut & saya masih juga resist dan hanya kaku serta tidak berganjak (jarak dari bilik ke tempat radio tersebut adalah dalam 8-10 langkah) lalu Y pun mengalah dan menemankan saya ke ruang tamunya mengambil radio tersebut. Setelah masuk semula ke bilik, Y masih lagi bertungkus lumus menenangkan tangisan dan amukkan anaknya yang semakin menjadi2. Saya dan anaknya yang berumur 5 thn cuma duduk di penjuru tilam & do our own thing…
Y : X tolong ambilkan kertas kuning di atas meja tu..
X : Kertas kuning apa? Untuk apa kertas kuning tu ? (Dalam hati dah takut sebab saat ini saya dah fikir bukan2..dan masa tu saya dah terfikir pasal kertas kuning yang dilekat kat dahi hantu cina)
Y : Ambil je, tu kertas tu yang macam menu tu (sambil Y menunding jari ke arah kertas tersebut yang berada di atas meja di depan kami)..
X : Kertas tu untuk apa?
Y : Nak cari surah…
X : Why nak cari surah? Apahal nak tukar2 surah? Ok je surah ni and tak perlu la kan nak tukar2 ehhh, ok je surah ni. Why pulak tetiba nak cari specific surah??? (Bertalu2 soalan yang sama saya tanyakan pada Y pada waktu itu, namun Y tetap tidak mengendahkan soalan saya dan radio tersebut memang tgh on ketika itu)
Lalu setelah beberapa kali berdebat dengan Y questioning her back & forth mengenai kertas kuning tersebut saya pun mengalah dan mengambil kertas tersebut dan memberikan kepadanya. Kertas tersebut merupakan senarai nombor surah2 didalam radio tersebut. Y hanya membisu sambil mulutnya terkumat kamit seperti membaca sesuatu (doa la kot bisik hatiku) sambil Y menekan butang radio mencari surah yang dimahunya. Pada waktu ni saya dah memerhati keadaan sekeliling kerana berasa seram sangat.
Dengan lampu bilik di off, hanya bercahayakan lampu dari ruang tamu..pintu bilik tak tertutup. Kemudian saya teringat bag dan barang2 lain saya masih di dapur, lalu saya menyuruh anak Y yang berumur 5 thn mengambilnya kerana saya takut untuk ke dapur. Lepas itu, anaknya (5 thn) baring disebelah ibunya, namun saya menyuruh anaknya itu untuk scoot over a little bit kerana saya mahu baring di antara Y & anaknya yang berumur 5 thn (hehe pada waktu ini saya memang selfish kerana saya memang penakut level 9/10).
Y masih lagi dalam proses menenangkan & menidurkan anaknya (2 thn) tadi. Saya pula bermain2 dgn anaknya berumur 5 thn tersebut dan tiba2 anaknya mengatakan bahawa dia tidak dapat tidur dan mahu tidur disebelah ibunya..dengan rasa berat hati saya pun menukar position dan memberi ruang kepada anaknya untuk baring di tengah2 di antara saya dan Y. Hampir almost 20-30 mins, kedua2 anaknya pun tidur. Lalu saya dan Y pun menyambung sesi lepak kami di dapur. Sepanjang di dapur tersebut sememangnya bulu roma saya sentiasa terpacak tegak tapi saya abaikan perasan takut tersebut.
Setelah puas lepak kami pun masuk ke master room untuk tidur. Keadaan sekeliling bilik tersebut memang seram dengan langsirnya terkepas kepus terkena angin kipas siling. Proses melelapkan mata saya tidak susah kerana sememangnya badan dan otak saya dah “tenang” namun hati saya masih lagi takut. Saya pun terlelap sampai ke pagi. Lepas bangun pagi saya terus balik ke rumah. Alhamdulillah saya tidak mengalami apa-apa kejadian yang tak diingini.
Selang beberapa hari, saya berjumpa dengan Y (bukan dirumahnya), saya pun bertanya kepadanya mengenai perihal kisah malam tersebut. Lalu Y pun menceritakan segalanya bahawa sememangnya malam tersebut benda tu ada & mengganggu anaknya. Y memberitahu bahawa jarang juga benda tu mengganggu anaknya sampai begitu. Dia berkata anaknya lama dah tak kena kacau dan dia pun pelik kenapa malam tu maacm “lain” pulak permainanya kali ni .
Pada waktu itulah Y menceritakan segalanya yang bahawa hijabnya memang dah terbuka and Y juga telah berkali-kali kena rasuk. Oleh kerana bimbang jikalau Y adalah bukan Y yang sebenarnya. Kami pun telah create password untuk kegunaan masa depan bagi memastikan bahawa Y adalah Y yang tulen. Setelah Y menghabiskan ceritanya, saya pun bergurau dan berkata kepada Y kemungkinan benda tu nak join saya “sesh” malam tu sebab itula permainannya “lain” kan….hehe
- hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
awak nih kawan yg x membantu la..even penakut tahan 10/10 pn bila kawan tuh dalam kesusahan..nak tenangkan anak lgi tolong je la..kalau takut sangat ajak je la anak kawan awk tuh teman..selfish yakmat..huhu
agreed! sakit hati plak baca citer ni… haha… kesian betul kat si Y tu dpt kwn mcm ni…
betol tu betol .. ade pulak nak baring tgh2 mase kawan ngan anak die baring tu .. dah la budak tu kecik lg nakkan ibu die .. pelik pelik .. ni cerita dari org yg mengada ..
Setuju..x menolong 1 hal…selfish 1hal lagi…pastu byk pulak soalnya…tgu la lps semua reda baru bertnya…
betul2… masa part yg kawan dia Y tu mintak kertas… byk soal btul… menyusahkan lagi adalah…xsangka ada kwn yg jenis mcm ni…
Setuju dgn komen2 di atas..ini bukan kondem..pandangan masing2 ?
Sorry sesgt…
Akk ni bknlah jenis sesukasuki nak maki hamun org…
Tapi bace citer ni serius bikin mendidih hati sampai ke otak…
Part seram xde tu akk x kesah sgt…
Tapi geram hangen tu bertimpa2…
Dah tau ko nk teman member tu yg ade anak2 kecik, yg kononnye surrounding umah tu ko asyik bgtau something seram bagai tu kan, yg ko dtg umh die kol 10 tu apehal???
Dtglah lps maghrib ke, ni dh nk tgh mlm br nk smpi…
Ntah2 ko punce membawak benda tu…
Pastu akk x taulah cemane punye otak ko ni lgsg xde inisiatif nak membantu sdgkan ko yg bgtau anak Y tu nangis mcm sbb sesuatu…
Otak beku satu hal, hati batu lgsg x membantu…
Kalau akk jd Y, akk halau dh ko sesiap mlm tu gak…
No point ko kengkonon dtg nk teman tp hakikatnye menyusahkan…
One word pursuits u well : BANGANG
Agreed! Malang seh dpt kawan mcm kau ni aduh. Dahlah nama x,y ,kau mmg tak reti tulis nama (nama samaran pun okay what). Dok x,y,dah serupa aku buat calculus doh. Kau ni act, nmpak berguna tapi act you’re not. Haha
Memang nampak berguna pon…
Berguna utk jd punching bag…
Huh…!!!
hahaha..betui tuh kak..kalau kt situasi Y mmg halau malam tuh jugak..stress dpt kwn mcm tuh..
Klu akk jd Y wpon hakikatnye akk mmg Yulie, akk angkat anak tu letak ats katil pastu seret X a.k.a X GUNA tu kuor umh putus sahabat…
kannnnn dah kene…seb baik Y tu bukan Yulie kan hahahaha…jgn marah kak
Klu Y tu Yulie, mmg die xdenye buat2 cerdik bajet bagus nk share citer ni kt sini…
kawan yg macamni pon ado kooo…aduii la…. menyusahkan btl..bkn meneman namanya nie
kalau aku sorry la nak kawan dah dgn ang..bukan membantu..menyusah lagi
ko ni kan X …mmg betol XYZ lah….boleh ko gaduh2 plak ngan member ko tu ea….aihhhhhh
org tengh susah siap cakap don’t you dare paksa me…eh2 kalau member aku tu aku cakap je ko xpayah nak speaking2 sangat ko nak tolong atau kau tolong berambus dari umah ni….aduh member jenis hape la ni…
ko yang seram bukan cerita ko yang seram…seramnyeeeee
yelah… baru baca dah sakit hati… org tak guna mcm ni pun ada kawan ker? selfish, banyak mulut dan tak boleh diandalkan diwaktu kecemasan… bukan nak kutuk, tp aku takkan kawan dgn org mcm ni…
Haha kwn selfish kn dh kne perli..klo aku la ak halau je ko kua.
Nyesal bace..buat sakit ati yo..tak penah tengok kak yulie marah smpai cmtu tau..haishhhh bikin panehhhh
Hangin je aku bc …seriusss…budak 5 taun ko suh amik beg??? …
Si X ni macam tak bagi anak Y tu tidur sebelah dia je,perangai macam budak kecik!!! Kalau aku jadi Y dah lama halau