Bila Hati Telah Hitam

Assalamualaikum peminat2 fs. Thanks admin kalau sudi publish cerita aku yang tak seberapa ni. Nama aku N. Bila baca kisah hasad dengki manusia yang fs publishkan baru-baru ni, aku terbuka hati nak ceritakan kisah yang berlaku pada arwah mak aku. Al-fatihah untuk mak. Awal-awal aku bagitau ni bukan cerita seram ye, cuma perkongsian pengalaman hidup..

Aku cerita serba sedikit tentang arwah ye. Mak aku seorang wanita yang pada aku sangat kuat. Bukan saja dari segi mental, tapi juga dari segi fizikal. Kerja kuat dan jenis yang tak reti duduk diam. Pagi bangun pukul 3 pagi nak bungkus nasi lemak, bungkus kuih-kuih untuk hantar ke kedai. Dalam pukul 8.30 siap-siap nak g keja dah. Balik kul 5.00 petang. Malam prepare buat kuih untuk jualan esok pulak. Masa tu kalau tak silap aku mak aku kerja kat kedai makan kawan dia. Jadi tukang masak, kadang2 duk kaunter bayaran.

Sampai satu masa, mak aku berhenti atau pun diberhentikan, aku tak pasti sebab mak aku tak pernah cerita susah senang dia dan die buat keputusan nak kerja as cleaner kat uitm dekat rumah aku. Ramai kawan-kawan ajak kerja kat situ die kata. As long as mak happy, kami anak-anak ok jer. Ayah aku pun tak kesah. Sebelum g kerja, mak aku dah siapkan makan lauk pauk semua. Bagusnya mak. Ayah aku pun kerja tukang rumah je, naluri seorang isteri kan. Nak tolong suami. Ayah aku izinkan.

Nak dijadikan cerita, (aku tak berapa ingat, aku cerita yg aku ingat je k..sorry) dalam 3 bulan mak aku kerja jadi cleaner, tiba-tiba mak aku demam. Mula-mula demam biasa, mak aku still g kerja, sebab dia memang tak boleh duduk diam. Lagak macam orang tak sakit. Kami dha larang, rehat je kat rumah die kate demam sikit je. 2 3 hri lepas tu kaki die sakit. Mak kata ade tersepak tunggul masa kutip sampah bawah pokok. Ok la, kami terima je la jawapan tu. Family aku memang culas bab klinik or hospital, sakit la camne pun. Kalau da terpaksa sangat baru la g pijak lantai klinik.

Kami risau, demam mak tak kebah2. Mak da start tak boleh tidur malam. Setiap kali tidur setiap kali tu dia akan terjaga, mak cite ade benda hitam berat duduk atas dada die sampai tak boleh nak bernafas. Kalau tak kena tindih, mak tidur n akan mimpi ade budak kecik datang dalam mimpi dia ajak mak pergi satu tempat, tapi mak tak nak ikut, dia paksa2 mak ikut, mak tolak ajakan die sampai mak terjaga.

Mak dah hilang selera makan, badan dah kurus, muka dah cengkung. Mak dah tak larat sangat dan kakak bawak g hospital, doktor kate mak takde ape2. Demam dan angin je. Aku masa tu tak dapat tolong banyak, sebab mak aku ni selagi die boleh buat sendiri die buat sendiri.

Mak dah tak boleh duk dalam rumah, mak kate panas, bila dah panas, membebel dah jadi macam orang lain, bukan mak. Ayah layankan saje. Tabik kat arwah ayah, sabar dengan isteri die yang tengah sakit. Siang mak ok. Start lepas asar die da start jadi lain. Dipendekkan cerita, kami decide nak bawak mak jumpa kawan mak yang pandai jugaklah berubat, sampai je kat rumah kawan mak tu, kawan mak tengok mak dan dia terus suruh mak balik, dia kate dia tak mampu. Dia suruh cari orang lain.

Ayah aku tak putus asa, dia cari orang lain untuk ubatkan mak. Orang tu datang rumah, dan dia mulakan sesi perubatan. Pakcik tu mintak mak duduk dan lunjurkan kaki, dia baca2 apa tah, aku tak berape dengar sebab aku tengok dari jauh. Kesian mak aku, dia libas2 belakang mak aku dengan daun yang die bawak. Selesai dia ubatkan mak, pakcik tu pun cerita, ade benda yang menumpang. Dia tanya mak ade sakit kaki ke sebelum ni, mak cakap la ade.

Pakcik tu kate, mak ade tersepak ‘rumah’ benda tu. Tapi pakcik tu dah buang la, Alhamdulillah. Lega la kami dengar. Aku tak tau pakcik ni betul ke tidak, dia kate bawah rumah kitorang pun ade benda tertanam. Bila da 1 gangguan masuk dalam badan mak, yang lain2 pun nak join jugak. Maknanya bukan cuma 1 tapi banyak. So pakcik tu mintak ayah aku sediakan cuka nipah, banyak botol jugak la. Dan dia suruh gali 1 bahagian bawah rumah, konon tempat benda tu tertanam la. Dan dia siram dalam lubang tu dengan cuka nipah.

Lepas berubat dengan pakcik tu, mak aku sihat sekejap, tapi sakit datang balik. Tak boleh tidur tak boleh makan, duduk dalam rumah tak boleh, panas panas mak kata, so kami pun bawak mak tidur rumah paksu, sebelah je rumahnye mengadap je pintu dapur rumah aku dengan rumah paksu.

Dipendekkan cerita lagi, kawan baik mak kat kampung sebelah dapat tau mak sakit, anak kawan mak tu kawan kakak aku. Bila kakak aku cerita semua pasal mak, kawan mak tu pun cadangkan sorang hamba Allah ni, nak kate bomoh pun tak nak kate ustaz pun tak tapi die pandai mengubat orang. Anak kawan mak pun pernah kena buatan orang dan dia yang ubatkan. Alhamdulillah sembuh dengan izin Allah. Kawan mak aku tu senang letak nama cik Melah la. Cik Melah suruh kakak aku hantar gambar mak aku kat dia, sebab dia nak tunjuk kat ustaz tu, panggil ustaz la senang.

Lepas hari kakak aku bagi gambar mak kat cik Melah, dan cik Melah dah tunjuk kat ustaz tu. Cik Melah pun datang jenguk mak aku, dia bagitau la ape yang ustaz tu cakap. Dia kate, sakit mak ni dah berat. Tengok dari muka mak yang dah gelap macam hangus tu, dengan cengkung tu ustaz tu kate orang nak buat mak sampai mak meningg*l. Memang kami perasan, muka mak gelap macam jeragat pun ade, tapi mak tak kena panas pun. Ustaz kate boleh nak ubatkan, tapi die mintak bayaran mahal. Kami macam what? Dia ni berubat pakai ape smpai nak mintak bayaran macam tu? Kami berkira-kira la nak percaya ke tak, ustaz tu pun tak paksa. Paksu aku memang tak setuju la kan. Hmmm…

*Masa ni aku terpikir, pakcik yang ubat mak dengan cuka nipah segala bagai dapat detect ke x yang mak aku kena santau time tu? Or dia xtau tapi buat2 ckap ade menumpang la ape semua. Husnudzon je, mungkin ilmu pakcik tu xberapa kuat nak detect santau yang kuat amat tu.*

Sambung balik. Ambik masa jugak nak buat keputusan tu, mak aku dah tak boleh nak tahan, pejam mata je kena tindih, mimpi bukan2. Sampai tahap pukul 3 pagi mak ajak ayah tidur kat beranda luar rumah paksu sebab dalam rumah takleh tidur, panas. Ayah aku temankan lah sampai ke pagi. Ni maksu aku citer, sebab aku tidur kat rumah aku, rumah sebelah.

Akhirnya kata putus pun dibuat, mak aku nak jugak berubat dengan ustaz tu. Kami yang lain pun setuju la jugak, sebab kesian dekat mak, mak yang tanggung sakit bukan kita. Buat pertama kali ustaz tu datang rumah, nak tengok depan2 macam mana keadaan mak. Dia dah geleng kepala, kesian mak dia kate. Kalau tak silap aku, ustaz cakap santau tu dari siam. Kalau lame lagi ni lagi seksa mak. Cik Melah yang bawak ustaz tu datang rumah, dan dia ade sekali la maknanya.

Cik Melah kata, “tolong la ubatkan, kesian saya tengok keadaan kawan saya ni”. Ustaz kata “insyaAllah”. Frst ustaz datang dia tak ubat lagi, dia cuma tengok, agaknya nak selidik dulu kot dan nak kaji cara ubat pulak lepas ni. Tu dalam fikiran aku la. Sebab dia datang dia tanya itu ini. Dah, pastu dia kate, “nanti saya bagitau kat cik Melah barang apa yang kami kena sedia untuk mengubat mak nanti”.

Satu petang tu, benda yang memang aku tak boleh lupa, mak tengah tidur. Aku pun ambik angin kat luar duduk kat tangga. Aku ade bela kucing, warna hitam dan nama pun Hitam la, dia baik sangat dengan mak. Manja dengan mak. Dia datang dari belakang rumah, dekat mulut dia ade something, dia lalu depan aku. Aku pun panggil la dia, dia macam nak tunjuk kat aku apa yang ada kat mulut dia tu. Aku pergi la dekat dengan dia dan ambik benda kat mulut dia, rupanya cebisan daun keladi. Aku tanya dia, nak buat apa ni? Dia tengok je aku, aku pun macam nak main2kan dia la, aku campak dalam lopak air bawah rumah, dia usaha jugak nak ambik daun tu, rela masuk air g kutip balik daun tu. Aku tak fikir apa la lepas tu, buat tak tau je. Kucing kan. Apa yang nak difikir sangat.

Lepas maghrib, cik Melah kol. Dia kate ustaz nak datang ubatkan mak malam ni. Kena sediakan mug, mangkuk air, lagi ape aku lupa dan last sekali daun keladi. Aku terkejut la sikit, mungkin kebetulan si Hitam tu bawak balik daun keladi petang tadi, atau dia nqk bagitau daun keladi tu guna untuk ubat mak. Hmm. So bermulalha sesi berubat. Ustaz ambik daun keladi, buat macam kelongsong dan letak dalam mug, masukkan air dalam tu, dan balut mug tu dengan kain. Dia buat 3 kelongsong, means 3 mug la. Dia selimutkan mak dari hujung kepala hingga kaki, mug pertama ustaz letak kat atas dahi.

Mug kedua dekat perut dan mug ketiga dekat lutut. Pastu ustaz baca2 apa kami tak brape clear, dalam 20 min camtu. Ustaz ambik mug2 tadi dan mintak mangkuk kat maksu. Ustaz bukak balutan kain n tuang air2 dalam kelongsong tu dalam mangkuk. Mula-mula ustaz suruh ayah tengok, pastu yang lain-lain tengok, ustaz kate, nilah yang ada dalam badan mak selama dia sakit ni. Orang panggil santau angin. Aku pun tengok dalam air tu, ade serbuk kaca berkilat2 ade serpihan halus2 tajam. Ustaz panggil ayah, ustaz suruh ayah ludah dalam mangkuk tu 3kali dan g buang air tu jauh2.

Nampak perubahan pada mak. Muka mak dah tak gelap lagi, cerah macam kulit asal dah. Ustaz tanya, “macam mana rasa?”. Mak kata, “da ringan sikit rasa badan”. Ustaz kata lagi,” kamu ni ada angin dalam hempedu, ustaz dah ubatkan sekali la so buat masa ni pantang makan yang sejuk-sejuk dulu”. Kami pun iyakan je la. Ustaz pun nak beransur balik, cik Melah dah tunggu kat luar. Dia tanya ustaz tau ke sapa yang buat mak ni, ustaz kata dia tak boleh bagitau direct, dia just bagi gambaran. Dan dari gambaran tu kami tau sape yang buat, ustaz siap cakap lagi, orang tu ade kedai makan, dia tak puas hati dengan mak sebab duit. Ustaz kata kalau dah tau sapa yang buat, seeloknya jangan berdendam, biarkan dia dengan hidup dia, nanti Allah akan balas. Kedai dia sekarang pun da tak ramai orang. Doakan semoga dia mendapat hidayah.

**Ada yang bukak mulut lepas tu, mak berhenti sebab orang yang buat mak tu tuduh mak ambik duit dia kat kaunter sebab mak duduk kat kaunter masa tu. Kira ada selisih faham la..

Sampai macam tu sekali dia buat mak aku. Walhal mak aku banyak tolong dia. Jaga kedai dia. Aku kenal mak aku, dia takkan ambik hak orang, orang ambik hak dia pun dia redha je. Alhamdulillah, hari ke 3 lepas berubat, mak aku sihat sangat, boleh bangun boleh makan boleh minum macam biasa, ni maksu aku cerita, aku takde masa tu. Maksu cakap, mak ajak kakak g ambik angin kat pantai.Kakak pun bawak la, dekat maghrib baru balik, mak macam tak nak turun dari kereta, dia kata seronok duk dalam kereta.

Kami happy la mak dah sihat, dan maalm tu mak sesak nafas, panggil la ustaz tu balik, dia datang. Dia tanya hari ni mak makan apa, maksu pun cerita i tu ini n kat pantai makan pisang goreng. Ustaz pun kata, pisang tu sejuk. Kan da cakap takleh makan, maksu kata makan tak banyak pun, dia tengah ada selera bagi la rasa sikit. Ustaz kate takpelah benda dah jadi, dia pun ubatkan mak. Dah selesai ubat tu dia tanya mak camne, mak angguk cakap dah lega, cuma penat sikit, nak tidur. Ustaz pun kata, “tidur la, saay balik dulu”.

Dalam 15-20 min lepas mak tidur masing-masing g la wat hal yang tergendala, maksu tengah makan, menghadap ke tempat mak tidur, die tengok mak macam pelik, tarik nafas dalam-dalam. Maksu panggil adik beradik aku semua duk keliling mak, ayah kejut kejut mak, mata mak tetap pejam. Ayah ajar mak mengucap, mulut mak je bergerak, kami adik beradik da menggigil dah. Takut nak hadapi keadaan tu. Akhirnya mak menghembuskan nafas yang terakhir depan anak2 dan suami pada tarikh 17.3.2009..

Pergilah mak, tunggu kami di pintu syurga ya.
Semoga mak tenang di sana. Al-fatihah..
3bulan mak aku menderita. Bergembiralah orang yang buat mak aku sakit tu. Bertaubatlah.
Tapi aku tak salahkan orang tu, kami tak berdendam pun dengan dia. Tu dah bahagian mak aku, orang buat dia sakit tu asbab je, memang da Allah tetapkan ajal mak sampai lepas baik dari berubat. Kami redha..

Ingat kucing Hitam tu? Dia gigih nak tengok jenazah mak, dia panjat ikot bumbung. Nak masuk kat bilik tak boleh, orang halau. Dia duduk la kat ruang antara dinding dengan bumbung tu tengok mak. Sedih pulak tengok keadaannya. Hmmm. Selesai semuanya, Alhamdulillah, cuaca hari pengkebumian mak redup, sejuk je. Ramai yang cakap wajah mak cerah, senyum je sambut orang yang datang ziarah dia. Alhamdulillah.

Setahun lepas tu, 17.4.2010. Ayah aku meninggal dunia. Akibat jangkitan kuman dalam d***h. Masa dia sakit ada jugak dia cakap nampak pelik-pelik, based on abang aku punya cerita la. Tapi kami anggap tu normal sebab orang sakit kan. Badan lemah, macam2 kita nampak. Oleh sebab dia sakit tak lama, seminggu je ayah demam, Allah s.w.t jemput ayah.

Kebetulan ataupun takdir, cinta hingga hujung nyawa. Tarikh yang sama, bulan je lain, kubur arwah ayah dengan mak aku pun sebelah2 je. 🙂 Al-fatihah untuk keduanya.

So setakat ni je la cerita aku. Maaf kalau takda kena mengena dengan tema page ni huhu. Terpulang pada admin nak publish ke tak. Aku tak kesah. Sekadar perkongsian pengalaman, terpanjang pulak. So aku nak pesan kat sini, dunia sekarang ni nampak je macam maju, tapi orang tetap dengan pemikiran lama, tak puas hati je nak santau la hantar itu hantar ini. Rambut pun sekarang da tak sama hitam, hati lagi la kita tak tahu. So waspada la dengan apa yang ada di sekeliling kita..

Salam sayang dari aku untuk FS fan.. 🙂

N

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

24 thoughts on “Bila Hati Telah Hitam”

  1. Terhapus dosa bila org dibuat sakit mcm tu. Makan pisang ke tak makan memang dah ditakdirkan ajal akan sampai masa tu. Biase bila org sakit lama, masa dah nk ‘pegi’ tu akan berselera sikit. Siapa yg menghadapi, bersedialah. Untuk org hati gelap tu, dia akan terima balasan setimpal.

    Reply
  2. Sedihnyaaa…semoga arwah mak & ayah penulis ditempatkan bersama2 org2 yg beriman, In Shaa Allah, aamiin.

    Bagus utk penulis & ahli keluarga yg lain. X simpan dendam dekat si pembuat. Moga di pembuat dilembutkan hati & bertaubat pd ALLAH.

    ALLAH syg arwah penulis, walaupun meninggal dalam keadaan diuji sedemikian rupa, tapi ALLAH tunjukkan pengakhiran yg baik pd arwah 🙂

    Sedih jugak bila baca part kucing tu.
    Nampak betul kucing tu syg kat arwah mak penulis.

    Reply
  3. Macam ni la mak sya kena tpi org tu bt sihir
    Guna ilmu siam nk bt smpai m**i . .
    Aduhh padahal ank bini dia mai dok pnjam garam gula asam kt rumah pun mak bgi
    but suami dia bt bkan-ii kt mak
    Kes nya ??
    nk pnjam rm200 kt mak
    tapi mak tak bgi . .
    huhh sabo je la dngan wak doyok a.k.a jiran dpan umah nie !

    Reply
  4. Sedih baca cerita ni.
    Saya pun nyaris kehilangan ayah sebab sihir jugak. Orang yg buat kat ayah tu, kawan sekerja ayah. Ayah dah anggap dia macam anak sendiri. Tapi dengki punya pasal, sanggup sihir ayah dgn sihir siam. Bukan main susah nak buang benda tu. Even ustaz2 yang datang pun,give up sbb sihir tu kuat sangat.. Sampai hati diorang buat mcm tu kat ayah. Bertabah lah yea.

    Sama2 kita doa agar arwah mak n arwah ayah penulis diredhai Allah swt.

    Reply
  5. kenapa xpeluk kucing tu kasi tgk mak?mcm kelakar kn soalan aku? apa pun moga tabah buat penulis dan keluarga..terima kasih kongsikan kisah ni..aku xtau nk komen apa…air mata meleleh ja ni ?

    Reply
  6. Ya Allah, cerita nie hampir sama dengan cerita saya. Arwah mak saya pun meninggal pada bulan 3 tahun 2009 dan arwah ayah pun meninggal setahun kemudiannya pada tahun 2010. Al fatihah untuk mereka semua. sedih sangat bila kenang balik

    Reply
  7. arwah ayah pun kene mcm tu cuma kene mmg dah lebih 10 tahun. arwah org berniaga. biasalah org dengki2 ni. alfatihah abah :’) setahun abah tinggal ijat

    Reply
  8. alfatihah untuk arwah mak & ayah penulis… moga ni jd iktibar untuk semua… bukan senang nk jd senang.. bukan susah nk jd susah… semua ade hikmah nya…. cerita awk buat sy rasa tkot perkara yg sama jd pada keluarga sy… sbb khiudpan seharian ktorg hanya berniaga… selalu perkara cmni punca nya duit jer… hmmm… takot ade peniaga lain yg iri hati… moga dijauhkan,,, amin….

    Reply
  9. Al fatihah buat kedua ibu bapa saudari.Kita punya nasib yg sama,cerita yg sama.Tp cuma arwah babah sy terkena lintasan.Arwah mak kna buatan org ditmbah lg dengan penyakit kncing mnis dia menambahkan lg pnderitaan arwah mak.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.