Kisah Seram di Asrama 4 Tingkat Kolej Swasta di Selangor

Assalamualaikum. Kisah ini terjadi tahun 2008-2009. Lepas SPM aku dapat offer sebuah kolej swasta daerah selangor. Asrama 4 tingkat disediakan dengan bayaran RM600 satu sem (6 bulan).

Setiap tingkat terbahagi kepada beberapa lorong koridor. Ada lebih 50 buah bilik yang saling mengadap pintu di setiap lorong koridor. Kalau jalan sepanjang koridor ni yang kita nampak hanyalah pintu-pintu bilik yang tertutup rapat (pintu autolock) dan hujung koridor terdapat satu emergency exit.

Manakala tingkap pulak bertemu tingkap. Setiap 2 bilik dipisahkan dengan toilet. Kawan-kawan bilik ini kami gelar toiletmate. Memang mewah la asrama macam tu pada aku. Ala-ala apartment gitu. Turun katil boleh terus pergi toilet. Tak payah menapak keluar bilik. 1 bilik dikongsi 3 orang.

Setiap weekend roomate aku dua orang akan balik kampung. Macam tu jugak dengan toiletmate. Yela diorang tinggal dekat-dekat je. Kampung aku jauh jadi aku selalu ditinggalkan sorang-sorang.

Malam pun tiba. Aku jenguk keluar tingkap dari bilik aku (tingkat 3), bilik seberang dari tingkat 1 sampai tingkat 4 semuanya gelap menandakan takde orang. Cuma kelihatan 2-3 bilik je yang terang.

Timbul rasa seram. Macam mana plak floor aku? Ntah-ntah tinggal aku sorang je. Cafe bawah pun tutup. Kalau tak, ade jugak dengar bunyi TV. Malam tu memang terasa sunyi. Terasa terlalu sunyi sebab mungkin ramai yang balik kampung membuatkan aku mengantuk. Dalam seram-seram sendiri tu aku layankan jugak mata.

Tepat jam 11malam aku dengar pintu bilik sebelah yang terpisah dengan dinding ni dibuka dan ditutup. Macam orang masuk bilik lagaknya. Kemudian terdengar bunyi petikan suiz dari bilik sebelah. Tak tau la mungkin suiz lampu mungkin suiz pluq. Kuat bunyinya. Tapi bunyi -bunyian tu tak langsung buat aku seram.

Lega rasanya sebab nampaknya bukan aku sorang kat floor tu yang tak balik kampung. Dan begitu la sepanjang weekend, bersambung sepanjang study week seterusnya sepanjang sem. Setiap kali aku ditinggal sorang, bunyi-bunyi itula yang menemani dan secara tak langsung buat aku rasa lega.

Kadang-kadang pukul 2 3 pagi dia bagi bunyi. Cuma peliknya pukul pukul 11 malam keatas je bunyi dan tak pernah pulak bertembung bila keluar bilik. Aku pun tak tau rupa budak bilik sebelah ni macam mana.

Kalau kenal nak jugak ajak pergi makan sama ke tapau makanan sama-sama ke. Kalau hari biasa hostel penuh takde pulak dengar pintu dan suiz segala. Mungkin tenggelam dek kebisingan roomate dan toiletmate kot.

Tapi baik pagi, baik petang kalau pergi kelas memang tak pernah bertembung. Budak ni tak pergi kelas ke? Soal aku dalam hati. Sehingga la habis sem, masuk sem baru. Waktu ni sem 2. Aku dapat bilik yang sama atas persetujuan dengan roomate sebab selesa dengan view bilik tu.

Cuma toiletmate kami bertukar. Toiletmate ni study course sama dengan roomate aku. Diorang selalu buat study group kat bilik aku. Dalam 3-4 orang tu ada sorang dari bilik lain. Dah selalu nampak muka kami pun jadi kawan.

Namanya Zai (bukan nama sebenar). Aku pun saja berbasi-basi, sem lepas dia duduk dibilik mana. Katanya dulu dia duduk bilik sebelah. Oh! rupanya dialah yang sepanjang sem lepas temankan aku dengan bunyi-bunyian.

“Tapi duduk seminggu je lepas tu mintak tukar bilik. Tak tahan kena kacau.” Aku dah terdiam. Lalu Zai pun membuka cerita. Setiap malam pukul 11 keatas, kadang-kadang midnight akan nampak perempuan berbaju putih lusuh duduk mencangkung ditengah bilik air mengahdap kearah bilik diorang dengan rambut panjang mengurai ke lantai.

Walaupun pintu yang memisahkan pintu toilet ditutup, diorang tau dia ada disitu. Sanggup pergi bilik kawan kat floor bawah tumpang toilet kalau dah tengah malam. Lepas cerita macam tu pada warden, warden bagi pindah dan tutup bilik tu tanpa penghuni. Toiletmate diorang pun pindah sama. Dan roomate aku pun mengiyakan yang kawan dia tu memang pindah bilik. Jadi, tahulah aku siapa yang teman aku dengan bunyi -bunyian sepanjang semester lepas

Dian

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 10 Average: 4.1]

9 thoughts on “Kisah Seram di Asrama 4 Tingkat Kolej Swasta di Selangor”

  1. Ni mcm kptm bangi.Sbb crita ni mmg kna dkt aku skrg.Aq tggl kedah,tiap mnggu room/toilet mate balik.Xdk teman.Sunyi sepi.tggl tgkt 3 mengadap ke masjid.Tapi mmg seram,mcm2 dh aku kna.

    Reply
  2. Mcm dekat unisel je ni. Hahaha . Apartment . 4 tingkat. N then gaya penerangan rumah tu pun cm unisel je. Haha

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.