Cincin Batu Arkidku

Assalam kepada readers yg dikasihi. Dan xlupa juga pada admin yg dihormati. Hmm aku xpasti la cerita ni seram pada pandangn pembaca atau x. Tapi maybe ade joleb (menarik) sikit dalam kisah yg aku nak karangkn ni.

Pernah dengar tentang batu arkib x? Adakh korang tahu tetang kelebihan yang ada pada arkib asli. Hmmm pada awalnya aku xde la expert sangat pasal bende ni. Tapi lepas member aku ni cerita tentang miracle yang ade pada batu arkib ni. Of course la aku sangat taa’jub kan. Cerita ni lebih kurang 3 tahun yang lalu. Masa tu member aku ni selalu je kne rasuk. Sebab rumah yang kitaorg duduk ni memag ada berpenghuni. Lepas beberapa bulan tu, member aku ni baru dpt tahu rumah yg dia duduk tu memang tempat buang benda. Dekat belakang rumah tu memang hutan abis la.

Kejadian ni berlaku sewaktu member aku ni baru balek dari study group. Lebih kurang pukul 10 macam tu baru dia tahu balek. Bile dia masuk je dalam bilik. Terus member aku ni jerit panggil aku. Mau tak terkejut aku. Aku terus bergegas pegi dekat member aku sorang. Meroyan ape tah tetiba menjerit tengh2 malam ni. Bile aku tanya dia kenapa. Terus member aku ni kata ada rambut hitam bersepah dalam bilik dia. Aku ni pon curious la nak tahu ade rambut ke x dalam bilik dia. So aku terus pegi bilik dia tengk kalau ada kex. Tapi yg aku tengk cuma bilik yg bersih tersusun je. Mana ade rambut aku tengk kot. Menoya betul la member aku ni. Lepas je aku lihat dalam bilik xde pape pun. Terus aku kata kat member aku yang sorang ni.

“xade pape pun. Kau terlebih khayal sngt doh.” Lepas je aku kata. Terus aq bla masuk dalam bilik. Sempat aku tengk muke mmber aku. Pelik agknya sebab ape yg dia tengok lain dri yg lain.

Pernah sekali tu, member aku cerita yang dia pernah nampak ade org laki dok cangkul dekta belakang rumah waktu malam. Kalau nak katakan rumah sewa kitaorg dulu tu memang xde pagar. Memag senang penyangak nak masuk rumah. Tapi selama duduk tu xde la ape2 yg berlaku kecuali orang yang x dijemput ade la masuk rumah tanpa izin kn. Tapi mmg selalu kena kat member aku jela. Kesian aku bile dengn dia ni. haha

Ada satu hari tu member aku ni dengar orang bercakap2 dekat dapur waktu asar. Pong pang pong pang. Mcm orang tengah masak kat dapur. Bile dia jenguk ke dapur. Xde sape. Sunyi je petang tu. Member aku ni fikir mungkin mainan perasaan die je kot. Dia bagardi (patah balek) la balek nak masuk bilik. Baru je beberape langkah nak masuk bilik. Terus langkah dia berhenti. Sebab member aku ni dengar bunyi orang selak kertas. Perlahan dia toleh ke meja depan. Ada satu buku yang muka suratnya terbuka dok diatas meja. Masa tu kawan aku perhati je lama buku yang ada kat atas meja. Bile lama sangat pandang, member aku ni terpana sebab buku yg di ats meja tu diselak lagi. Seperti ada orang yang sedang membaca buku ketika tu. Xde ribut angin kot masa tu. Bulu roma dah remang habis. Xpuas hati lagi member aku terus melulu ke arah meja depan. Sebab dalam fikiran dia cume nk ambek buku tu je. Masa dia nak datang dekat meja tu terus buku yang terbuka luas tu tertutup kuat. Rapat. Bunyinya mcm marah. Member aku ape lagi terkejut punya pasal terus masuk bilik.

Xbeberape minit tu baru aku balek. Sebab member aku ni memang dah pesan awal2 dekat aku soh balek sebelum azan. Dia xsuka dok rumah malam2. Takut katanya. Lepas je aku bagi salam. Terus member aku terpa kat arah sambil pegang tangn. Aku tengok muka dia pucat masa tu. Aku tanye die kenapa. Kawan aku cume tunjuk meja je. Bile aku pandang meja, xde ape pon. Xkn member aku nampak kot. Aku cume geleng kepala. Bile member aku ni toleh semula ke meja. Buku yang dia pandang tadi dekat atas meja dah xde.

Hingga sampai satu tahap tu, member aku ni bole meroyan nak keluar rumah waktu malam. Menjerit2 tentu hala. Aku risau la karang jadi pape2. Aku jugak yang susah nanti. Dahla depan rumah kitaorang tu ade jalan raya. So aku terus pegang bahu member aku ni kuat. Aku cakp kat bende yang masuk dalam badan member aku ni.

“Kau nk hidup ke atau nak m**i.? Pilih antara 2 tu.” Mata aku memang pandang tepat mata mmber aku ni. Lepas je aku cakap macam tu, terus bende tu keluar dari badan kawan aku. Nak mengusik pon agak2 la. Melampau betul.

Terpaksa la aku papah member aku yang pengsan ni masuk bilik. Berpeluh badan aku dibuatnya.

Sampai la ade satu hari ni dan hari2 yang berikutnya jugak. Member aku x dikacau lagi. Kalau x memang gile penat nak layan dia yang kne sampuk hari2. haha. Ada satu hari tu member aku tunjuk cincin arkib dekat aku. Masa tulah die cerita semuanya. Dia xkne ganggu macam dulu lagi sebab pakai batu ni. Nak kata bnde tu tahyul, aku xde la kisah sangat sebab setiap batu arkib yang org pakai. semua batu tu berdoa dan berzikir pada Tuhan. Batu hidup je yang berselawat. Tapi kalo yang dah m**i, kesan berkah pon xde sangta. Lagipun batu2 arkib ni memang dipakai waktu zaman nabi lagi. Keistimewaannya bile ketika solat. bnyk manfaatnya.

Aku tanye kat mmber aku ni. Ape nama batu yang dia pakai. Katanya mani gajah. Dia bagitaw aku. Batu ni ade seseorang bagi kat dia sempena hari jadi dia. Orang tu kata batu ni untuk halau penyihir atau bnde yang datang mengacau. Lepas aku dengar ape yg dia cakap tu. Aku terus kata kat dia.

“Solat tu penting nak hindar dri bnde ni. Salah satunya sebab takut dalam diri kau tu. Tu yang asyik meroyan je slalu.”

Member aku bengang habis bile aku kata macam tu. Soalan yang buat aku terkedu
bile dia tanye kat aku.

“Apsal kau xkena kacau ye.? atau pun kau langsung xcerita dekat aku.?”

Bile member aku cakap macam tu, aku terus diam dan bagi senyumn kat dia. Sebab ape? Aku rasa bende macam ni xpenting aku nak cerita kat dia. Rahsia tu memang aku kne pegang sampai aku m**i sekalipun. Xsemua cerita perlu dikisahkn. Sebab jalan cerita aku ni tentang batu arkib bukan tentang diri aku. Jangan tanya kenapa. haha

Terlalu bnyak aku termenung, terus member aku kata kalau aku nak arkib ke x. Boleh dia tanye member dia yang hadiahkan arkib ni. Mne beli. Lepas je member aku cakap macam tu terus aku jawab.

“Batu Fairuz.”

“Batu apa tu.?” tanye member aku ni

“Pemurah rezeki.”

Lepas je aku balas macam tu. Terus aku tinggalkan member aku sorang2 kat ruang tamu. Pandai2 la kau cari sayang oi. Itu pun kalau ade jual kt malaysia. huhuhu

.

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

23 comments

  1. Soraaanngggg lagi…
    Sila rujuk komen kat artikel sebelum yg ni tajuk SANTAU tu…
    Same gak komen akk dik…
    Fenin…fenin…

  2. hang nih cerita apa benda nih seman oi ? tak paham aku nak hadam cerita hang, hadoyai. lain kali letak tajuk caca merba .

  3. ngeri betul cerita dia..siap bagi orang berpikir lagi last cerita tu..nak google pun takut,takut terjebak percaya tahyul..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.