DAPUR RUMAH SEWA

Hai assalammualaikum dan salam sejahtera, salam #stayathome. First of all, aku nak ucapkan terima kasih pada admin kalau cerita aku ni disiarkan. Aku dah jadi silent reader kat fiksyen shasha ni almost 6 years dah start aku form5 (ha kira sendiri umur aku berapa) dan baru ada terasa nak kongsi kisah aku .
Ok aku asal selangor (anak jawa). Ok aku nak cerita pasal rumah sewa yang aku stay dengan family aku. Alkisahnya bulan jan 2019 bapak aku buat renovation rumah (tapi more to buat rumah baru sebenarnya sebab memang dia kasi roboh terus satu rumah). Jadi kami satu family carilah rumah sewa terdekat area rumah kami sebab malas nak cari jauh2.

Jadi cari2 kami pun jumpa satu rumah sewa 1km lebih kurang dari rumah kami. Rumah ni kecik je 2 bilik je yang kalau keluar bilik terus ruang tamu dan dapur dengan ruang tamu jaraknya setapak je . sepatutnya kecil lah untuk kami 10 orang tapi sebab fikir nak duduk kejap je, bapak aku pon seal deal dan sewa untuk sampai bulan 4 sebab dianggarkan rumah kami siap dalam jangka masa tu lah.

Ok gangguan semua ni yang mula perasan aku lah sebab selalu baca kisah2 difiksyen shasha ni. hehehehe.. Gangguan bukan bunyi guli bagai tu tapi bau darah di area dapur. Awalnya aku syak adik aku yang sedang datang bulan lah tak basuh bersih2 (kesian dia kena marah dengan kami) tapi time orang lain pula datang bulan bau tu still ada. Time orang tak datang bulan pun still ada. Tapi kami tak layan sangat sebab bau tu kat dapur je. Keduanya, bahang kat dapur tu terasa sangat. Korang bayangkan eh korang dari dapur menapak je keruang tamu terus jadi sejuk yang bagi aku sangat tak logik. Jadi kami memang tak suka pegi dapur melainkan untuk masak, mandi semua tu.
ketiganya, makanan yang kami simpan didapur cepat basi tapi kalau simpan dekat ruang tamu elok je sampai kemalam sampai ke pagi esok pon elok je. Telur pon cepat busuk , barang2 masakan pon cepat rosak walaupun belum sampai tarikh luput.

Gangguan makin teruk bila abang kami yang sudah kahwin datang singgah rumah kami. Dia teringin nak makan laksa mak aku buat jadi balik kerja tu singgah jap rumah sewa kami sebab dia nak tapau laksa. Ok abang aku ni hijab dia terbuka jadi masuk je rumah kami dia terus meluru ke dapur dan marah-marah suruh benda tu keluar

” kau buat apa kat sini?”
” kau keluar sekarang! ”
” jangan kacau keluarga aku!”

ha lebih kurang macam tu lah. Lepastu dia keluar dari dapur, salam mak aku (dan amik laksa dia) lepastu terus balik meninggalkan kami terpingga2. Dan disini lah silapnya, abang aku ni memang boleh nampak tapi dia ni baran sekali pakej dengan bebal. Suka tunjuk hebat dan akhirnya yang terkena kami sekeluarga.

Gangguan berat mula berlaku.

Satu malam tu adik aku yang kedua last tengok tv sampai lewat malam. Ok tv kami ni terletak dekat sebelah gerbang/pintu masuk ke dapur (kitaorang letak langsir sebagai penghadang). Tengah best2 dia tengok tv tiba-tiba langsir tu macam berkibas kena tiup angin, dia biar je sebab fikir angin kipas. kibas punya kibas dia ternampak sekilas pandang ada bayang kat dapur tu. Yelah dapur kan gelap kami tutup lampu, jadi dia cuba fokuskan mata dia. Ha amik kau kepala terapung dengan mata benda tu tepat bertentang dengan mata dia. Berlari dia masuk bilik tinggalkan tv terbuka , yang mana membuatkan mak aku bebel marah dipagi hari.

Kisah kedua dari mak aku pula. Mak aku ni ada kencing manis jadi setiap malam dia akan bangun ke tandas tepat pukul 3/4 pagi, memang patern dia macam tu. Jadi malam tu mak aku bangun dalam 3.15, tengah lalu nak menuju kedapur tu mak aku terasa ada orang pegang kaki dia, sekali tengok adik aku yang bongsu (nak terkencing juga). Jadi berteman la mak aku malam tu. Lepas mak aku settle masalah dunia dia, adik aku pula masuk. Nak dijadikan cerita sebab adik aku ni takut sangat dia asik tanya mak aku ada kat luar ke tak? sampai penat mak aku jawab. (yelah mak aku selalu cerita kat dia pasal cerita hantu yang “dah ke belum” sebab nak suruh dia buang air dulu sebelum tidur sebab dia ni selalu ngompol orang jawa cakap, walhal dah 7 tahun). Jadi adik aku tanya lagi sekali tapi kali ni ada yang jawab sekali dengan mak aku .

” mak, ada kat luar lagi tak ?”
” adalah “, ditemani dengan jawapan ” takda “.

jadinya dengan selambanya adik aku buka pintu semata nak tengok mak aku ada ke tak sebab dia dengar mak aku cakap takda. Mak aku pun terkejut lah. Lepas pastikan mak aku ada dia sambung hajat dia. Esok paginya mak aku bebel kat dia sebab dia ngompol.

” Malam tadi dah pergi tandas pon ngompol lagi ke? bila nak besar kau ni? ”
” Bila masa pula orang pergi tandas? “, balas adik aku.

Ha jeng jeng jeng. Mak aku terdiam sebab bila fikir balik malam tu adik aku tidur dalam bilik bukan ruang tamu. Jadi siapa yang teman mak aku malam tadi? (korang fikir lah sendiri).

Kisah ketiga pula. Aku dengan adik aku yang ketiga terakhir dalam bilik malam tu. Tiba-tiba kecoh kat luar bilik macam bunyi muzik orang main wayang kulit tu. Kami berpandangan serentak, tapi kami anggap bunyi dari tv jadi kami biarkan je. Tapi makin dibiar makin kuat, jadi adik aku bangunlah nak keluar tengok siapa yang pekak sangat sampai tengok tv kuat2 sangat. Bila nak buka pintu, tombol pintu tak boleh nak pusing macam ada orang tahan dari luar. Aku pun bangun lah nak tolong. tetap tak boleh, jadi kami malas nak layan sebab fikir siblings kami saja nak sakat dan sambung main fon. Dan secara tiba-tiba bunyi muzik tadi berubah jadi suara orang ketawa, lagilah menguatkan teori aku yang diaorang saja nak sakat kami berdua. (time ni adik aku dah tak sedap hati sebenarnya sebab suara ketawa tu lain macam) dan aku dengan bebalnya pegi cakap.

” ha gelak lah, aku tampar sampai terkeluar biji mata baru tahu ”

dan pintu terbuka sendiri , dan kami nampak abang kami yang dah kawin tu tanpa biji mata!

” kau ni tampar aku kuat sangat sampai terkeluar biji mata aku “, sambil tunjuk biji mata kearah kami.

Terus aku tutup mata dan jerit minta tolong. Adik aku yang kat sebelah pon sama. Lepastu aku tak ingat apa dah, yang aku tahu aku bangun terjaga kat ruang tamu dengan adik aku kat sebelah yang masih belum sedar dengan semua ahli keluarga aku dan abang aku yang dah kawin tu pon ada sekali. Aku terkejut dan bangun peluk mak aku sebab takut (trauma doh).

” ha tu lah kau belagak sangat pergi marah benda tu kenapa? memandai halau benda tu kenapa? Kau tengok apa jadi dekat adik-adik kau ni “, marah bapak aku kat abang aku.

Sebenarnya bapak aku memang dah tahu ada benda tu masa seminggu masuk rumah ni dulu, benda tu memang tinggal kat dapur tu. Jadinya bapak aku minta dia jangan kacau keluarga aku sebab nak halau memang tempat dia, kitaorang yang datang menumpang (sebab tu dia duduk dapur je). Tapi sebab abang aku memandai halau dia, dia marah lah dan kacau kami sekeluarga ni ha. Tapi benda ni pon pandai dia kacau bila bapak aku takde kat rumah je, bila bapak aku ada dia tak kacau.

Jadi disebabkan rasa bersalah abang aku bagi kami tinggal dirumah dia. sebab benda ni marah sangat dah, bapak aku ajak bincang pun tak nak dah. Tapi barang-barang semua kami tinggalkan kami bawa apa2 yang patut je.

Proses renovation rumah kami minta siapkan bahagian dapur dulu supaya kami boleh tinggal disana sementara mereka siapkan bahagian hadapan.

Sebenarnya banyak lagi cerita macam kakak aku nampak kelibat, bunyi orang ketuk tingkap. Tapi aku cerita yang major je. Akhir kata, maaflah kalau jalan cerita aku atau cara penyampaian aku tak menepati citarasa sebab aku bukan budak sastera dan terima kasih sebab sudi baca. Kalau ada rezeki dan sambutan dari para pembaca , aku akan cerita lagi pengalaman-pengalaman family aku.

sekian terima kasih…

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

2 thoughts on “DAPUR RUMAH SEWA”

Leave a Comment