Darah Haid & Ponti

Salam. First sekali aku nak ucapkan terima kasih kat fiksyen fasha sebab publish cerita aku. Aku jugak nak mintak maaf kalau cerita aku tak mencapai tahap seram korang. Tapi aku rasa aku patut share sebab benda ni penting untuk korang yang ada anak, adik, kakak, sedara, sepupu perempuan.

Nama aku NS. Ok. Cerita yang korang akan baca nanti memang kisah benar jadi kat diri aku sendiri. Benda ni jadi tahun 1997 masa tu aku darjah 6. Banyak cerita seram jadi kat aku sepanjang hidup aku yang dah nak mencecah 32 tahun ni. Nanti ada masa aku karang lagi, tapi kenapa aku pilih cerita ni dulu untuk share sebab aku rasa segala perkara pelik yang jadi kat aku sampai sekarang. Semuanya bermula atau puncanya dari cerita aku yang ni. Kire lepas kisah ni aku macam diminati benda benda seram ni. Ok jom mula.

Kisahnya masa aku darjah 6 aku duduk kat Tanjung malim pasal mak aku sambung belajar buat ijazah kat UPSI. So kitorang sewa rumah kat Taman Orked tak silap aku.

Rumah teres setingkat ada 3 bilik. Rumah ni takde pintu rumah pasal die terus pakai sliding door je untuk keluar. Taman ni masa aku duduk dia macam perumahan paling hujung sekali kat Tanjung Malim. Memang takde rumah dah lepas tu (Sekarang dah maju dah). Kat kawasan perumahan aku ni, depan belakang hutan tebal penuh pokok getah. Kat belah tepi taman perumahan pulak ada kubur yang penuh salib tu. Kira kalau nak balik rumah aku ni, memang ko tak boleh elak.

Tetap kene lalu sebelah kubur. Sebelum kubur ada sungai kecik. Ada la budak budak yang kadang2 mandi kat sungai tu. Pasal tepi sungai ada pokok rambutan pulasan yang lebat berbuah walaupun takde orang jaga buah dia tak pernah stop. Aku kalau balik sekolah naik basikal, terliur je tengok buah buah yang masak ranum tu.. Tapi disebabkan dia betul betul sebelah kubur aku tak berani lah makan. Tak pasal pasal kang aku melekat lak kat pokok tu.

Ok pasal cerita seram yang jadi kat aku ni. Aku kan darjah 6 masa tu, baru dekat setahun datang period. Aku tak tau pulak cara cara yang betul nak buang pad darah period ni. Kira setiap kali period aku just buang je pad yang berdarah tu dalam tong sampah. Selama dekat setahun tu la cara aku buang pad darah period aku. Sampailah 1 hari ni aku period dalam hari ke 3 kot kire memang darah haidnya tengah banyaklah dalam pad. Macam biasa aku buang je dalam plastik sampah. Takde balut ke apa. Just buang macam tu.

Then malam tu mak aku ada kelas malam kat UPSI buat projek seni dia sampai tengah malam. Kira tinggal lah kitorang 4 beradik. Ayah aku masa tu ada kem ke kursus tak silap. Sebab yang aku tau masa benda ni jadi memang kitorang adik beradik je kat rumah. Mak aku ni sebelum pegi mana mana dia akan pesan macam macam kerja rumah untuk kitorang settlekan. Kira bila dia balik semua siap. Malam tu abang aku ditugaskan buang sampah kat tong sampah luar. Maka abang aku ni ambiklah sampah bungkus nak buang. Tapi malam tu abang aku tak masukkan dalam tong sampah sebab dia malas buka pagar plus dia nak kejar buat benda lain.

Dia letak je sampah tu kat depan sliding door. Tinggal macam tu je. kitorang ni kalau time mak ayah takde biasalah masing masing buat bende yang dilarang buat. Mak ayah kitorang ni Straight gila peraturan dalam rumah. Hehehe. Time malam tu, semua cepat cepat settlekan keje yang mak aku pesan, lepas tu masing2 gerak. Ada yang pegi baca komik. Ada yang dok menyalin lagu kat radio. Dok rakam permintaan lagu kat radio tu pakai tape. Ada yang dok mengadap TV. Kira semua busy dengan hal masing-masing. Korang pon sama kan buat camni. Hahaha. Ok. So bila kita buat bende yg dilarang buat ni. Of course lah kita macam terhendap hendap bila dengar bunyi apa apa. Takut mak ayah tetibe balik kan.

So masa tu aku dengar bunyi pagar terbukak camtu. Macam bunyi orang balik nak masuk rumah la.. Pastu menggelabah kitorang semua pegi berlakon study. Tunggu punya tunggu takdak siapa yang masuk. Aduii. Kena game. Tak tau pasal apa kitorang sorang pon takde yang nak bukak pegi tengok sapa kat luar. So lepas takde sape balik masing2 sambung buat hal masing2. Sampailah dalam 15 minit camtu tiba tiba dengar mak aku memekik kat luar panggil kitorang. Masing masing berpisat lari keluar bukak sliding door.

Masa tu lah.. Aku nampak plastik sampah kat luar yg abang aku buang tadi da terburai sampah sampahnya. Dan yang elok terletak tengah tengah porch rumah aku tu pad period aku! Yang dah kering! Takde langsung kesan darah! Pad tu keadaan koyak dia macam kene cakar kucing. Tapi hakikatnya? Aduhh. Pontianak ke jembalang aku pun tak tau. Mak aku bising gila. Soalan pertama mak aku. Buang pad basuh tak? Aku cakaplah tak. Apa lagi kena tunjal tunjal la kepala aku.. Mak aku bising la kenapa buang pad tak basuh. Tu darah kotor. Makluk halus suka macam macamla mak aku cakap tak berhenti. Mak aku suruh ambik pad tu sekarang. Pegi basuh. Selawat bungkus elok elok buang. Aku pon menggigil gigil la tengok pad aku sendiri. Dah kering kontang macam kene vacuum. Habis semua darah. Padahal aku baru je buang sebelum abang aku buang sampah.

Dah 2 hari macam tu lepas dah reda sikit marah mak aku. Aku tanyalah apa sebenarnya mak aku nampak tengah malam tu. Mak aku cakap masa dia balik. Dia nampak ada 2 ekor yang warna putih rambut panjang tu. Sorang baru terbang. Sorang dok mengadap lagi pad aku. Tapi mak aku tutup mata baca baca ayat al quran buka mata hilang dah benda tu. Mak aku cakap menggigil gigil dia malam tu. Plus dia marah sangat dan risau sangat apa akan jadi kat aku pasal darah haid aku yang dah kering kena hisap tu.

So. Lepas kejadian ni lah, aku ni macam banyak kena ganggu. Macam macam benda. Sampailah sekarang. Aku masih kena gangguan. Masih lagi berubat. Cuma aku macam dah lali dgn benda benda ni. Selalu kalau masa aku kene kacau aku takleh nak bagitau sesiapa. Lepas benda ni hilang baru aku boleh cerita. So korang yang perempuan perempuan. Ada anak perempuan. Ajarlah anak anak perempuan ni dari masa mula mula datang period tu macam mana nak uruskan pad yang penuh haid tu. Aku masa kena.. memang aku tak tau caranya. Sadiss betul. Oklah. Nanti kalau aku free aku cerita kisah basikal seram, kisah 2 orang budak yang follow aku balik dari kem kat hulu langat tu. Tq u olls sudi baca cerita aku. Ambillah iktibar dan teladan dari cerita aku ni. Assalamualaikum. Bye

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

35 thoughts on “Darah Haid & Ponti”

  1. first time komen kat sini, tapi sepatutnya mak kena ajar anak benda2 macam ni, dah lah siap pi tunjal kepala anak lagi tu adoii

    Reply
  2. Ada satu blog kt Facebook ckp percaya benda ni khurafat, ape lah bodoh betul admin blog tu, dah mmg makhluk halus suka dgn bnda2 kotor, mmg dijilat lah darah kt pad tu kalau tak basuh.

    Reply
    • tu la…ade yg cakap tak payah basuh pon tak pe tp yg penting kene bungkus dgn paper..sebab nye dlm artikel tu cakap “kalau kite luka kite akan tampal dengan kapas kan, bile kite tukar kapas, kapas yg kene darah luka tu ade kite basuh dulu sebelom buang…?same la jugak dengan darah haid pon..tak payah basuh pon tak pe…lagipon org dulu2 tak de pad..dorang pakai kain je..sebabtu la dorang akan basuh sebab kain tu dorang akan pakai lagi”..gitu la yg artikel tu cakap…plus katenye tak ade dalil pon untuk mewajibkan basuh…tapi kite wanita ni takkan la rela nak buang camtu je tanpa di basuh dlu kan..

      Reply
      • time gua skolah dulu lebih kurang 10 tahun lepas, ada sorang madam ni siap datang bagi ceramah lagi. sebijik macam yang adura quote tu. balik tu gua kabo mak gua. fuhh. nasib tak ditunjalnya pala madam tu oleh mak gua plak. ???

        Reply
    • admin fb tu tak salah. tp takde la sampai khurafat. mcm manusia juga. Allah halalkan makan haiwan tp bukan semua haiwan halal dimakan. betul tak? tp ada tak manusia yg makan haiwan yg tak halal a.k.a haram dimakan? ada kan… mcm tu la juga dlm dunia jin. walau pun Allah tetapkan makanan jin ni tulang dan asap, tp masih ada jin yg makan makanan yg diharamkan utk mereka. manusia pengamal ilmu hitam pun, ada yg minum darah sedangkan darah tu diharamkan diminum oleh manusia. kebanyakan jin2 yg buat keje2 mcm ni, biasanya jin kafir. ada juga jin islam yg buat keje mcm ni tp tak banyak sebab mcm manusia, tak semua jin islam itu baik. tolong betulkan kalau saya silap. cuma nak kongsi pengetahuan…

      Reply
  3. Alahai emaaakkk…
    Dah nak setahun anak tu period…
    Tak penah ke ditanye anak tu selama period cemane cara handle tu…
    Busy bebenor yerr…
    Takkanler semua harap cgu sek yg terangkan…
    Abis tu klu cenggini gaya emak tak amik tau, sok lusa mak jd cgu usah harapler ade inisiatif nk sukarela bg ilmu kt anak murid psl hal2 camni…
    Makanya…akan ade lg sorg anak yg akn kena tunjal sbb buang pad sesuka hati…
    Huhuhuhuuu…

    *kdg pergi certain tempat boleh wujud situasi agk mustahil utk membasuh pad ni… Makanya lipat dan bungkus elok2, bace bismillah dan doa bebyk semoga Allah pelihara dan jauhkan dr berlaku perkara2 tak diingini… InsyaaAllah…

    Reply
    • Ye la.. mngkn mak penulis xtnjuk cara2 y btul.. tp saya ingt lg.. slain dri mak saya, kt skolah pn ada bnyk kali la bdn ngo dri luar dtg bt progrm first period ni, ckgu jmpat.. sonok msa tu sbb dpt mcm2 smple percume pad.. huhu…

      Reply
      • Oyekee…
        Sonokler cmtu…
        Sek akk xde pon…
        Sek ren, sek men x penah plak dgr crmh cmtu…
        Cara2 handle pad tu pon x penah tau…
        Pestaim kena senyap2 paw pad kakak…
        Bajet tau ar plak kaannn nk senyap2…
        Esok pagi subuhnye kantooiii…
        Hahhaahhahaah…
        Dah mcm org eksiden lantai bilik tu meraaahhhh…
        Terkejut terkujat termenjerit kakak akk mse tu ingt apehal adik die dh bleeding tetbe cmtu…
        Pdhal akk sedaaaapppp je tdo mcm xde pape berlaku…
        Adeeeehhhh….
        Pastu kena mrh ar sbb poyo nk berahsia bagai…

        Reply
  4. kata mak ayah straight gila peraturan dalam rumah tapi anak buang pad macam tu je tanpa dibasuh selama setahun punn sampai tak perasan eh? hmm kebersihan kena jaga, makhluk gitu memang suka benda benda yang kotor.

    Reply
  5. Sedangkn darah dr pad yg aku basuh pun ada org “ambik” buat guna²… ni kan pula pad yg x berbasuh… pengalaman aku masa blaja dulu.. Alhamdulillah.. semuanya dh ok selepas berubat…

    Reply
    • Klu dh org nk buat keje jahat, benda kotor cmtu pon deme sanggop korek ekkk…
      Eeeuuuwwww jijiiikkknye…
      Ape jadi dlu…???
      Shareler…

      Reply
  6. Sedangkn darah dr pad yg dibasuh pun ada org “ambik” buat guna²… ni kan pula pad yg x berbasuh… pengalaman aku masa blaja dulu.. Alhamdulillah.. semuanya dh ok selepas berubat…

    Reply
  7. aku frst time period,mak aku dah ajr cra2 bsoh pad tu sblm buang..sbb org tua kta bnda tu ska kot drah kotor nie..tp xlogik jugk dlm setahun tu mak dia lngsong tak tau ank dia buang pad tanpa dicuci..

    Reply
  8. setahun lebih dah period,xkan xtahu kot nak cuci ?aku dlu mak.aku siap ceramah bagai aja aku cara nak cuci pad,cuci bersih2 baru buang dalam plastik, mak aku cakap benda2 halus.ni suka pad yg bnyak drh macamtu ishh tkt ny

    Reply
  9. nice share sis. yg lelain tu amik iktibar. ajar anak² memasing. sbb jdik ibu ni xde silibus mcm sekolah. mungkin dh diajo tp dak² kadang kne di test mcm amik ujian tuuuu.. haha..

    70kali mungkin +

    Reply
  10. bukan kalau first period tuh, mak akan ajar ke cara nak handle ?
    aku masa first dtg, mak kerja..ayah yg ada kt umah .. ayah aku yg ajar . ? hahaha.. tp serius benda tu mmg suka darah haid ..

    Reply
  11. pengotor la punya pontianak…darah kotor pon dia nak jilat…haishhhhh…tp mmng betoi la…pad mmng kena cuci bersih baru boleh buang…kalo tak,mmng ada la benda yg suka numpang nnt…

    Reply
  12. Ya Allah!!! xkn laa mse memula kna period xtya ke kt mak tu cmne nk handle pad yg da diguna…kite ni siap bersabun lg basuh pad tu pya laa nk hilangkn bau darah tu…mak kite mse memula kite dtg period trus bgtw pad tu cuci pastu balut…jgn nk semborono je buang cenggitu…hisap dek hantu setan ktenye…

    Reply
  13. Aku pernah ada pengalaman, aku ni period memang dasyat gila sampat tak boleh nak bangun. Sakit nak mati lah orang kata. Terbengkok2 badan aku menahan kesakitan macam kena possess hahaha. Tapi, ada lah satu hari tu, aku macam tak selesa sangat dengan brand pad aku pakai tu. Bukan brand yg biasa aku pernah pakai. So aku tukar lah brand lain cepat2 sedangkan baru je aku letak pad yg aku tak selesa tu. And pad yg aku tak selesa tu ada kesan darah fresh tapi sikit lah. Aku dengan tak tahan sakit perut macam orang gila terus aku balut2 then buang dalam tong sampah bilik aku then terus makan painkiller then baring. Pulak dah, malam tu aku mimpi kena kejar hantu & kena tindih. Terus aku lari pergi bilik akak aku tidur dengan dia malam tu huhu. Taubat taknak buang mcm tu dah. Tapi tulah masa tu aku kritikal sangat keadaan aku hahaha.

    Reply
    • Ni aku tambah sikit..

      Tapi kebiasaannya aku basuh. Cuma haritu je aku tak boleh nak tahan sakit sangat. Ustazah & mak aku selalu pesan kena cuci pad yg berdarah. Takmau lah buang cenggitu je. ‘Benda2’ tu suka benda kotor. Housemate aku selalu time2 period tak cuci pad. Penuh darah2 tak balut tak apa, main buang je. Mak aii, hidung aku ni dah la sensitive. Bau hanyir betul lah bilik air tu. Haa pastu mengadu dekat aku kena ‘kacau’ lah apa la.

      Reply
  14. Salah si mak jugak…..anak dah nak dekat setahun period….tapi kenapa tak ajar anak cara² nak handle pad yang dah di gunakan.

    Reply
  15. Penulis ni dgn saya sebaya. Saya period darjah 6. Masa 1st haid tu mak mmg dah pantau. Masa nak cuci pad tu dia siap tunjuk lagi cara nak cuci. Buat cara praktikal ni lbh berkesan dr cara lisan. Alhamdulillah… Saya buat sampai sekarang mcm mak pesan. Penulis ni geli darah sendiri agak nya kot time tu.. saya cuci perah perah biar air mengalir masuk dlm toilet. Flush.. pad tadi basuh sekali lagi last dlm air campuran clorox. Perah lagi sampai bersih.. carik carikkan..bungkus dlm kertas, buang dlm tong sampah. Untuk perkara berat mcm tu bagi saya, biar buang masa. Drpd menanggung benda tak elok.

    Reply
  16. penulis tak nak tanya mak nya cara bersihkan pad.
    maknya pun sama tak ada inisiatif nak ajar anak cara bersihkan pad.

    semoga jadi iktibar buat kita semua yang perempuan ni supaya tak jadi perkara mcm ni.

    bak kata orang, malu bertanya sesat jalan.

    Reply

Leave a Comment