Ekspidisi Tanah Perkuburan

Ekspidisi Tanah Perkuburan

Aku ada satu kisah nak dikongsikan. Kisah ni berlaku ketika aku sedang belajar di salah satu ipta di Melaka pada tahun 2013. Waktu tu aku tahun pertama menetap di hostel yang dibekalkan pihak kampus, hostel aku bukan dalam kampus macam korang tengok dalam tv tu. Hostel aku kat luar kawasan kampus tapi tak jauh pun dengan kampus.

Kita berbalik pada kisah seram ni, masa tu pukul 9 malam macam tu, aku dengan 3 orang lagi kawan tengah borak pasal hantu hantu ni, dah puas sembang terdetik nak pergi tempat seram. Kebetulan hostel kami ni dekat dengan kawasan perkuburan cina dan kristian yang agak besar jugaklah. Kami pun set pukul 12 tengah malam ke atas keluar.

Jam pukul 12.30 pagi, aku, Man, Shah dan Bob (bukan nama sebenar) bertolak ke kawasan perkuburan dengan menaiki kereta Bob. Man dan Shah ni orangnya berani, based on dari pengalaman mereka berbual pasal benda mistik ni. Jadi aku trust depa dua ni, so takda masalah kalau depa dua ni ada. Man ada pesan apa apa jadi jangan lari, jangan kalut, relaks ja. Aku dan yang lain pun ikut ja pesan Man. Sampai ja di kawasan perkuburan, kami pun berhentikan kereta betul betul bawah pokok. Masa tu agak cerah jugaklah sebab bulan mengambang jadi memang nampak jelas la kawasan situ. Bob bagitahu dia tak nak turun, katanya nak jaga kereta, sebab dia yang drive. ..takpalah kami bertiga ja turun.

Kami pun berjalan di sekitar kawasan kubur tu, dengan berbekalkan kayu sebab takut ada anjing liar. Lampu suluh pun pakat ada sorang satu, suluh sana sini, ambil gambar sana sini, takda apa yang pelik berlaku. Tengok semula gambar hampeh takda apa pun. 30 minit lebih berlalu kami pun turun ke kereta, kesian Bob sorang sorang dalam kereta.

Masa dalam kereta, Bob macam diam, aku tanyalah ‘’hang awat diam,dah ngantok ka?”. Dia bidas dengan nada yang agak cuak,“korang tau tak masa aku sorang sorang dalam kereta tadi, ada orang baling batu kecik ke arah tingkap aku, dia macam nak suruh aku toleh ke arah tingkap tu”, katanya macam batu kecik yang atas jalan raya tu. Man pun balas “perasaan ja kot, takpa takpa jom kita balik, mungkin tu tanda tanda ‘dia’ suruh kita balik.

Tapi Masa nak gerak balik tu, depan kereta kami ni ada la satu tiang lampu, jarak dia dengan kami mungkin dalam 100 meter macam tu. Aku terperasan macam ada satu susuk lembaga berdiri betul-betul bawah lampu, tapi dengan jarak 100 meter lembaga tu kelihatan memang jelas, seolah olah sedang perhatikan kami. Man dan Shah pun nampak. Selang beberapa saat susuk tubuh yang kami nampak tu hilang.

Kami pun bergegas balik,lepak mamak dulu. Lepak punya lepak akhirnya kami berempat pakat mengantok. Apa lagi kami pun gerak lah balik hostel, sampai ja di hostel dalam pukul 3 pagi,si Bob ni terus naik bilik dia tingkat 4. Shah pun bilik lain gak,aku dengan Man ja yang serumah. Rumah kami ada 3 bilik,aku tido bilik aku dengan roomate aku. Man tido dengan roomate dia. Dalam rumah aku tu ada 6 orang, yang pergi ekpedisi tu aku dengan Man ja,lagi 4 orang tak pergi. Shah pun malam tu tido rumah aku,katanya dia malas nak panjat rumah dia di tingkat 4. Dia tido di ruang tamu.

Esok tu lepas kelas, kami berempat serta 4 orang lagi housemate lepak minum petang. Sambil tu pakat bercerita pasal hal semalam tu. Shah pun mula bercerita. Dia kata masa dia tido kat depan semalam ada la sedikit gangguan. Lepas kami semua tido, dalam 15 minit macam tu, dia kata macam ada orang berjalan dari dapur sampai ke betul betul hujung kepala dia. Sunyi sepi waktu tu, kedengaran bunyi tapak kaki memijak mijak lantai datang dari dapur sampai ke hujung kepala dia. Sampai ja di kepala dia, orang tu berenti agak lama jugaklah seolah olah macam perhatikan dia. Shah ni tido meniarap jadi dia tak nampak orang tu cuma dia pasti memang ada orang betul betul di hujung kepala dia. lagipun dia ni jenis berani skit. Balai polis gombak lama selamba ja dia redah. So dia pun layan ja, sambil sambil tu baca jugak doa doa.

Salah sorang housemate aku yang tak pergi bagitahu, masa kami sampai rumah lepas pergi ekpidisi tu, kan aku gitau tadi 3 orang ja yang masuk rumah. Housemate aku yang tak pergi ni,dia kata dia macam perasan yang masuk rumah 4 orang, dia ingat si Bob la sorang lagi tu. Cuma dia kata tak nampak muka sebab samar samar maklumlah gelap. Dia pun diam jela mati mati ingat Bob ikut masuk rumah. Kami pun tatau sapa orang terakhir yang masuk rumah sekali dengan kami. Sorang lagi housemate aku yang tak pergi, katanya malam lepas kami balik dari espidisi, dia pun macam kena ganggu. Masa dia tido, dia macam tercari cari bantal peluk dia, dalam kegelapan dia meraba raba cari bantal, akhirnya jumpa termasuk bawah katil sebab dia ni suka tido atas lantai bentang toto. Dia pun peluk la bantal tu. Dia rasa agak pelik skit sebab bantal yang dia peluk tu macam sedikit basah basah, dia rasa peluh kot, maklumlah panas masa tu. Selang beberapa minit dia rasa rimas sebab basah, dia pun tolak bantal tu masuk bawah katil, dia pun pusing mengadap berlawanan arah. Alangkah terkejutnya dia, sebab bantal peluk dia ada sebelah tilam dia lepas dia pusing, jadi yang dia peluk tadi tu tu?? Dia pun tak pusing dah mengadap katil sampai ke pagi.

Aku?? Mujurlah aku tak kena ganggu, stakat feel feel tu ada lah. Cuma pagi tu ja waktu aku mandi nak siap pergi kelas dalam pukul 11 pagi macam tu, rumah kosong sebab housemate semua dah pergi kelas, tinggai aku sorang jelah. Waktu mandi tu rasa macam ada orang cuba nak bukak pintu bilik air, seolah olah macam nak masuk padahal rumah kosong sunyi sepi,buat bodo jela waktu tu.

Untuk kisah aku kali nii biarlah sampai disini saja. Sekian terima kasih.

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

2 thoughts on “Ekspidisi Tanah Perkuburan”

Leave a Comment