Salam sejahtera semua. Ini permulaan cerita yang saya cuba hasilkan. Maaf kalau pembaca bosan. Saya bercadang untuk menulis cerita fiksyen pengembaraan mistik. Jadi saya harapkan komen dan teguran. Kecam boleh. Tapi jangan kecam sangat. Saya ni berhati tisu. Hehehehe. Kalau ada soalan, tanya je dalam komen. Nanti saya akan cuba balas. Oh, ya! Plot cerita ini saya cadang ditentukan oleh pembaca. Game Book concept.
BAHAGIAN 1 : MENJEJAK FARIS
Ayyan mendongak ke langit. Hamparan kelam malam disulami malap cahaya bulan menggitari pandangannya. Malam ini bintang kurang kelihatan tidak seperti biasa kelana Ayyan sebelum ini. Mungkin disebabkan kepulan awan yang memenuhi segenap sudut langit sejak maghrib tadi. Ayyan melihat jam tangannya. Kurang tiga minit masuk pukul sembilan. Masih jauh lagi perjalanan menuju ke Estodania.
“Faris, tunggu aku datang. Aku dalam perjalanan. Bertahanlah sahabat.” ujar Ayyan perlahan lalu melepaskan hembusan nafas ringan. Perjalanan menuju ke Estodania terpaksa direhatkan sebentar. Di hadapannya kini terbentang luas Laut China Selatan. Dia buntu memikirkan cara untuk melintasi laut itu. Malam ini, dia akan berhenti rehat di pinggir Belawai ini untuk memikirkan ilham menyeberang hamparan laut di hadapannya itu. Sepatutnya dia sudah berada di Tanah Emas sebulan yang lepas. Sepatutnya sekarang dia sudah hampir dengan Estodania yang terletak di penghujung tanah Asia itu. Sepatutnya dia sudah hampir dengan sahabatnya, Faris. Selepas Tanah Emas, Ayyan hanya perlu berjumpa dengan Tok Kandek yang telah berjanji membawanya ke Estodania. Ayyan melabuhkan punggungnya di atas batu besar yang mengunjur ke arah selatan.
Estodania. Satu kerajaan muluk yang terletak di hujung tanah besar Asia. Kerajaan Estodania adalah antara kerajaan yang kaya dan paling kuat di rantau Nusantara ini. Kerajaan yang ditadbir oleh Permaisuri Isabella itu sudah lama menguasai perdagangan air dan udara. Faris, sahabat sepermainannya telah merantau lebih awal ke tanah serba moden itu demi mengejar cita-citanya. Faris yang berkulit sawo matang bermata bundar bercadang hendak menjadi juru terbang. Cita-citanya itu tidak mungkin dapat dicapai jika dia terus mendiamkan diri di tanah leluhurnya.
“Aku kalau dah besar nanti nak pandu jet macam tu,” Faris menunjukkan jari ke langit. Lima buah jet pemantau Kerajaan Estodania terbang melalui perkampungan mereka menuju ke arah utara. Memang Estodania merupakan kerajaan yang sangat maju sejak dulu lagi.
“Kau nak jadi tentera Estodania ke?”
“Yup. Kalau nak pandu jet macam tu kenalah jadi tentera Estodania kan?” Faris berkata dengan yakin.
“Estodania jauh sangatlah Faris. Kau ingat senang ke nak pergi sana!”
“Ayyan. Sejauh-jauh Estodania, akak kau dah sampai sana. Duduk menetap di sana sehingga beranak-pinak dan tak pulang-pulang. Maksudnya tak jauh manapun.” ujar Faris membela niatnya.
Memang benar, kakak sulung Ayyan sudah hampir lima tahun meninggalkan kampung halaman kerana pergi merantau ke Estodania. Katanya, hendak menuntut ilmu di sana. Kebetulan pada masa itu, Permaisuri Isabella sedang mencari guru wanita yang boleh menjadi pendidik di Istana baginda. Namun, selepas tiga tahun di perantauan, kakak sulungnya senyap tanpa mengirimkan sebarang berita. Entahkan bernyawa atau tidak. Walhal, awal kelananya, mereka selalu bertukar khabar.
“Kau rasa Farihah masih hidup tak?” tanya Faris. Mata mereka masih dihalakan ke Laut Sulawesi. Kulit kayu mati dikupas-kupas sebagai hiburan.
“In shaa Allah dia masih hidup. Selagi kami belum dikirimkan mayatnya, selagi itu dia masih hidup. Kita fikir yang baik-baik. Mengapa? Rindu?” ujar Ayyan.
“Mestilah rindu. Takkanlah tak rindu pujaan hati.” balas Faris sambil merebahkan dirinya di atas pasir. Tangan didepakan.
“Don’t you miss her too? Your sister.”
“Of course, I do! Akak sendiri kot. Tapi kita hanya mampu mengirimkan doa. Tak kan lah nak pergi Estodania cari dia. Tak mampu aku. Masih budak lagi”
“Jujurnya, aku ragu dia masih hidup. No offense! Dengan apa yang berlaku di Estodania tiga tahun yang lalu, tipis peluang nak bernyawa,” luah Faris jujur tanpa mempedulikan bahawa dia sedang mendakwa bahawa kakak Ayyan itu sudah meninggal dunia.
Ayyan mengambil segenggam pasir lalu membalingnya ke muka Faris.
“Kurang ajar punya member! Kau memang nak akak aku mati ke?” pasir dibaling berkali-kali. Faris bingkas duduk lalu menepis tangan Ayyan.
“Ooii.. rilekslah aku cakap possibility je kot! Nak mengamuk kenapa?!” ujar Faris diiringi dengan tawa.
Bayu dari Laut China Selatan membelai kulit Ayyan dengan lembut. Dia biarkan. Mindanya menerawang jauh ke kisah-kisah yang berlaku setahun lalu. Ketika Faris masih menjadi sahabat yang menemaninya menjala ikan di perkampungan mereka. Sungguh saat itu dia rindu kepada sahabat sepermainannya itu. Dia dan Faris membesar bersama. Rumah mereka saling berhadapan antara satu dengan yang lain. Hampir setiap hari, Faris menjadi rakan sembang bersama Farihah, kakaknya. Sehinggalah Faris meluahkan rasa cintanya kepada Farihah. Tindakan Faris itu menyebabkan Farihah mula mengasingkan diri daripada mereka lalu akhirnya memilih untuk merantau ke Estodania.
“Ayyan! Ayyan!!” suatu petang Faris bertempik memanggil namanya. Ada nada kegirangan pada suaranya. Ayyan pada masa itu sedang menjahit pukat datuknya yang koyak. Duduk di atas batang pokok kelapa yang telah ditebang-tebang. Pukat di hadapannya diikat pada tiang-tiang kayu yang disusun rapat dan bersilang.
“Hah… kau ni dah kenapa macam toyol terjumpa guli terkinja-kinja?” tanya Ayyan sebaik sahaja Faris tiba di sebelahnya. Faris hanya melemparkan senyuman sumbing seperti kanak-kanak yang diberikan permainan baharu.
“Macam mana kau tahu toyol kalau terkinja macam aku buat tadi? Kau pernah nampak toyol?” sakat Faris.
“Pernahlah. Dia nak curi ikan aku..”
“Seriuslah? Sekarang dia ada tak?”
“Dah dah.. tak payah nak mengarut. Ada apa? Kenapa kau happy tak ingat dunia ni?”
“Baca ni!” Faris menghulurkan sehelai kertas berwarna emas yang digulung-gulung.
Ayyan membuka gulungan kertas tersebut. Ada tinta merah yang menghiasi kertas emas tersebut. Kertas berwarna emas seperti ini dia pernah nampak tiga tahun yang lalu. Tampak kertas tersebut sama dengan kertas yang diterima Farihah ketika dia mendapat surat lantikan menjadi Fuqaha di Istana Estodania. Kertas berwarna emas ini tanda urusan diraja dan hanya surat-menyurat rasmi dari istana sahaja yang dibenarkan dicetak di atas kertas seperti itu. Maksudnya, Faris juga mendapat lantikan untuk menjadi tenaga kerja di istana mega itu? Ayyan membaca satu-persatu perkataan yang dicatat menggunakan tinta merah. Jemputan Kadet Juruterbang Diraja.
“Tahniah Faris.. Akhirnya tercapai juga cita-cita kau,” ujar Ayyan. Suram.
“Laaa… tu je reaksi kau?” rungut Faris.
“Dah tu? Kau nak aku buat macam mana?” Umumkan sekampung?”
“Tidaklah sampai macam tu sekali… agak-agak lah.” Faris merampas kembali surat tawaran di tangan Ayyan lalu mengambil tempat duduk di sebelah kanan Ayyan. Ayyan menyambung kerjanya menjahit pukat yang koyak.
“Kau tak happy ke, Yan?” tanya Faris. Senyuman di wajahnya mulai pudar.
“Yang dapat kerja tu kau, bukan aku. Aku tumpang bahagia je lah,” jawab Ayyan.
“Yang kau tak nak apply dulu kenapa?” bentak Faris. Ayyan memandangnya.
“Tak minat!” jawab Ayyan pendek lalu menyambung kerjanya.
“Tak pe lah Faris. Kau pergi je. Okey lah tu. Allah dah tunaikan impian,” sambung Ayyan. Tangannya masih rancak menjahit mana-mana bahagian pukat yang koyak. Hanya ada sedikit lagi yang perlu dijahit selepas hampir sejam duduk di pinggir pantai tersebut.
“Nanti kalau ada pengambilan baru, kau apply lah.. Boleh kita tinggal sekali. Sewa rumah sama-sama,” ujar Faris.
“In shaa Allah. Jangan risaulah. Lagipun aku malas nak tinggalkan kampung. Siapa yang nak jaga datuk aku di sini. Farihah dah hilang tanpa khabar. Kalau aku menyusul, kelak menangis pula orang tua tu. Kau pula, jangan hilang macam akak aku,” ujar Ayyan. Faris tergelak.
“Tak pelah.. kalau hilang,, hilang bersama cinta hati. Sweet ape… sehidup semati,” balas Faris.
“Sweet kepala otak kau!” bentak Ayyan. Cobang diketuk ringan di dahi Faris.
“Nanti kalau ada apa-apa berlaku, cari kami di Estodania tau. Siapa tahu suatu hari nanti, kota raksasa itu diserang garuda.” senda Faris.
“Tengoklah kalau aku ada mood”
Ayyan melepaskan nafas berat. Permintaan Faris itulah yang mendorong dia meninggalkan kampung halaman. Lagipun, datuk yang dia sayangi telah kembali ke rahmatullah beberapa bulan yang lepas. Meninggal dunia tanpa sebab. Tiba-tiba sahaja datuknya itu terlentok rebah ketika mereka sedang bersembang di pangkin rumah. Usai dikebumikan, Tok Ketua menyampaikan amanat datuknya. Dia diminta ke Estodania mencari Farihah.
Ayyan bangun dari batu tempat dia duduk. Kaki diatur ke kawasan berpasir. Kapsul Bulma dikeluarkan. Hanya berbaki tujuh biji. Pondok kecil dijelmakan untuk dia berteduh malam itu. Usai diwujudkan pondok tersebut. Ayyan mengambil air wuduk lalu mendirikan solat Isyak dan dilanjutkan dengan sedikit zikir pada wiridnya. Sekadar untuk memohon perlindungan dan bantuan daripada yang Maha Khaliq. Sesungguhnya, perjalanannya ke Tanah Emas tidak semudah yang dia sangkakan. Selepas jatuhnya empayar gagah Permaisuri Isabella, seluruh Nusantara seperti dilanda malapetaka sehingga hampir semua teknologi yang mereka miliki tidak berfungsi sama sekali.
Selesai memuji-muji Allah yang Khaliq, Ayyan menyediakan ruang pembaringannya lalu kembali termenung mengimbas kisah-kisah yang memaksa dia memulakan kelana ini. Pandangan dipancarkan ke bumbung pondok. Gelap.
“Tok Ketua! Tok Ketua…!” tergopoh-gapah Pak Ethihar berlari ke rumah Tok Ketua. Kebetulan pada masa itu, Ayyan sedang menemankan datuknya bertemu Tok Ketua.
“Estodania dilanda musibah!” lapor Pak Ethihar terketar-ketar.
Tok Ketua cuba mengawal reaksi mukanya yang sedikit kaget mendengar perkhabaran ini.
“Sekali lagi?” soal Tok Ketua.
“Belintar liar menyerang kota sehingga semua musnah. Banyak pesawat marak disambar api..” sambung Pak Ethihar.
Pesawat? Faris! Jantung Ayyan berdegup kencang mendengar khabar yang dibawa oleh Pak Ethihar itu. Faris merupakan salah seorang juruterbang diraja. Sudah pasti dia akan menjadi kemudi hadapan jika berlaku sebarang petaka di kota perkasa itu. Usai mendengar berita itu, hati Ayyan meronta-ronta hendak menyusul Faris ke Estodania. Datuknya sendiri menyedari hal ini dan memintanya ke Estodania. Tetapi, Ayyan tidak mahu meninggalkan datuknya seorang diri di kampung tersebut. Apabila ajal tiba menjemput datuknya, barulah Ayyan boleh meninggalkan kampung halaman dengan tenang iaitu beberapa hari selepas berita musibah Estodania disampaikan oleh Pak Ethihar.
“Lindungi sahabatku Ya, Allah..” doa Ayyan lalu menutupkan matanya. Sekali lagi, nafas berat dilepaskan. Hembusan nafas itu sebenarnya adalah lambang keluhan yang disimpankan di dalam hati. Kelana seorang diri seperti ini sememangnya membosankan dan memenatkan. Rindu pada sahabatnya semakin menebal setaip kali dia memikirkan kelana sendirian yang dia lakukan.
Tiba-tiba, pintu pondoknya diketuk dengan kuat. Bunyi ketukan itu seolah-olah ingin merobohkan pondok kecil yang dia dirikan.
“Siapa itu?” tanya Ayyan. Senyap. Tiada sebarang jawapan. Bunyi ketukan pintu yang mengganas tadi juga diam.
Usikan alam sebelah mungkin. Gumam hati Ayyan. Dia membaringkan dirinya semula.
“Buka pintu!!” satu suara bertempik kuat kedengaran dari luar sehingga menyebabkan Ayyan terkejut. Dia bingkas bangun lalu membuka pintu. Tiada sesiapa. Hanya kelam malam dan bunyi deruan ombak yang kedengaran.
“Siapa di sana? Jangan bercanda wahai makhluk Allah” ujar Ayyan cuba memberanikan diri sendiri. Masih tiada jawapan yang kedengaran.
“Jika ada sebarang masalah, mohon tampilkan diri. Saya bantu setakat mampu,” ujar Ayyan lagi. Masih tiada jawapan yang diberikan. Dalam kepekatan malam itu, Ayyan dapat melihat kelodak air laut mula bertukar warna. Dari warna hitam kelam, rona-rona cahaya biru mula kelihatan. Kocak air semakin deras dan meninggi sehingga membentuk satu jasad.
Masya-Allah! Muslihat apa pula yang dikirimkan oleh Pawang Benayat kali ini. Bungkam Ayyan. Pencak kakinya mula dipasak. Dia sedar, malamnya kali ini tidak akan setenang yang dia harapkan. Pertempuran dengan alam sebelah akan bermula sebentar sahaja lagi. Walaupun luka di bahu kanannya masih belum kebah, dia akan cuba untuk bertarung sekudrat tenaga. Dia harus menang kerana dia harus hidup. Jika dia mati, bagaimana dia hendak menyusul Faris di Estodania.
Petaka yang menimpa Estodania sebenarnya adalah ulah Pawang Benayat. Walaupun warisan peninggalan arwah datuknya masih belum dikuasai dengan sempurna, dia harus mencuba untuk menang sekali lagi dalam pertarungan malam ini. Tidak boleh mati.
Cerita seterusnya saya akan tulis berdasarkan pilihan yang paling banyak dipilih pembaca. Keputusan pilihan saya akan ambil sehari selepas cerita ini disiarkan oleh admin. Nyatakan dalam komen. Let’s the game begin. Kalau tak dapat sambutan.. sendulah gamaknye. Have fun guys… be supporting.. hehehe.
Apakah yang berlaku kepada Ayyan?
A. Dibawa ke Alam Bawah Laut
B. Bertarung di Daratan.
C. Dihantar ke masa hadapan
D. Teleport ke Estodania.
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
D
D
Disebabkan hidup aku penuh krisis sekarang ni, maka aku vote A. haha. biar berliku sikit.
A
saya jawap B..
Keputusan anda muktamad??
Ya,saya yakiin dengan jawapan saya.B
A
aku nak A, alam bawah laut. Sebab macam best je.
Saya pilih B. Cerita awak memang menarik.Jalan cerita, gaya bahasa,sangat hebat! 😄 Saya macam dibawa masuk ke dalam cerita.Teruskan berkarya!
aku nak C ~ hmm
xkesah la.. asalkn sambung~
Aku suka ngan penulisan ko.. mcm baca novel hikayat… cuma aku sedikit konpius ngan watak n tmpt sebab banyak sangat.. (aku rasa aku sorg je kot yg konpius. Huhuu)
Kalo ikotkan aku, semua A B C D aku nak… sbb kalo ko gabungkan semua part tu dalam satu cerita mesti gempak… tapi sebab kena pilih satu je, aku pilih D…
Tapi A pun cam best gak.. haihh.. huhuu
A pleaseee wehh..hahah
Oii.. aku rasa baru je tinggal sekejap da panjang komen aku.. hahahaa
Okay laa okay laa… aku amik A.. aku nak tgk si Ayyan ni bnafas pakai O2 tank ke pakai insang.. hahaha
hahah yessss..marilah kite menanti…
vote A lah syer! aku nak tahu dia cerita pasal alam laut pulak. alamakk ai, kalau D tu, aku selalu teleport.
ko teleport ke hati aku ke cak..huhu
kakakaka, oi gila, ko pegi cari kumbang lain lah dohh. rasa seriau pulak aku dgn ko ni. hahaha
hahahah cakkk..kite kapel tahun depan la cak
istifar cakk, istifarrrr, jangan ko dengar rayuan ni. jangan sesekali ko tejeremus ke lembah hina. hahaha
kahkahakahahakha … ngong nye cakkk..orang sirius ni..
terus bahasakan diri orang ke? kakakaka
delu, plisss jgn merayu aku, aku iman senipis bawang, aku bukan kumbang, betul, tak tipu,
abes tu nak panggil sayang ke..ehemmm
omg. ko bukan bunga? omaigaddddddd~
sayang atok ko. huhu
dahlah delu, tak bestlah main game macam ni. bosan.
ok..kalau bosan jom…kite gi makan..haha
Oii delu… cek jantina dulu woii… kang salah jantina kang wat naya je…
hahahha..syer..aku ajak jummpa medi taknakkkkk
elehh, jom jelah, ko berani ke nak jumpa aku?
hmm?
jom..next year??
ha ajommlah, tapi ko jgn kecewa pulak delu. kakakaka
takde nye nak kecewa cakkk..hukhukkkkk
yelah, aku takut ko kecewa je, sebab aku bukan kumbang. kakakaka
jap nak nangis…hahahahh
haa, menangislah ko sekarang, dari ko menangis di kemudian hari.
It’s tearin’ up my heart when I’m with you.
But when we are apart, I feel it too.
And no matter what I do, I feel the pain with or without you
Baby I don’t understand
Just why we can’t be lovers
Things are getting out of hand
Trying too much, but baby we can’t win
Mesti ko google lagu ni kan cak..huhuhu
ehh takdelah, aku yahoo je.
Hengko tu da kompem ke belum kumbang ke bunga?? 😂😂😂 aku risoo je ko tgh konpius ngn jantina sdri…
hahahhaha…okeyla2 insappp…
Last aku baca story 2 sempadan. Lebih kurang mcm gini jugak ceritanya. Alih2 penulis stop cenggitu jek. So utk ko, kalo serius nak menulis story mcm ni, part by part, make sure ko konsisten la. Jgn baru 4,5 part ko dah sendu stop separuh jalan.
so? pilihan jawapan tokwan apa? A B C ke D?
Aku pilih C ke masa hadapan. Untung2 ada la kereta terbang seperti yg diwar2 dari zaman aku kanak2..hahaha
kalau tokwan pilih C, aku pon sama jugaklah. huhuhuhu
nanti kita naik kete terbang sama2
Hmm kann.. kalo jenis yg sparuh jalan ni yg punah harapan.. huhuhuu
tokwan pilih yg mana? Cer kaboo
heshh, sebuk je ko ni syer.
Syer pergi membawa diri
hati2 syer. kakaka
Dah pilih C, moga penulis masukkan kereta terbang dlm next story..huhu
cerita dah best.. tapi banyak sangat watak dan lokasi..
Diva rasa keliru. Ada sesiapa yang boleh ubati resah serta kekeliruan ini?
*tetibeee
Diva bagi 4 bintangggg…
I vote for D. Reason being :
1. For me, it’s better if conflicts start di Estodania. Even he has been teleported to Estodania, he is still struggle to find his friend, Faris and his sister, Farihah. A lot of conflicts will occur here.
2. Maybe in order for him to teleport to Estodania, there is condition applies. Eg: time limit for how long he can stay there.
2. Once he reached Estodania, he will meet different kinds of people; someone he can trust and someone who ends their loyalty to him where the benefits stop. Well, it’s up to writer how to kembangkan lagi plot ni bila sampai di Estodania and I am sure you have something in mind kan. ~,~
3. With his shoulder injury, it’s better to avoid any other fight and worsen his condition coz he still need to survive and start looking for his two beloved person. Unless if he has some kind of energy booster or anything like that to use afterward.
Afterall, this is your story. Whatever decision you made and whichever route taken by Ayyan, I will still read your story bro. 😀
hebat english U.. setaraf Anita Serawak…
Jgn jeles AA. Hahahah
heh~ ko tak dengar lagi kalau aku sepiking, jenuh ko bukak kamus
U kalau dengar I speaking, jenuh U bukak baju…
aummmm….
kalau aku bukak baju, aku takut ko tak boleh move on dgn aku
#sado
Hahahahhahahah.. Habis la kau medi. Diva dah target ko.
hukhuk, takpela beb, ko handle lah dia. aku tak kuasa dah. menyesal aku, menyesal aku komen diva. kakakaka
Aku tengok dia punya aummmmm tu aku dah seram. Hahaha. There is no turning back medi. Smoga ko berbahagia.
bagi delu jelah. hahahaha
medi..ko tak pasan ke wehhhh…
perasan apa?
yang AA suke kat ko..hakhak
ko sengaja buat cerita ni.
maaflah delu, aku try hard nk dpat AA, tapi tapi, dia suka ko. Malam tu dia ckp. kalau sini boleh tepek ss, aku dah tepek weh.
tapi dia ada bila ko ada medi..nampak tak betapa chentanya dia kat ko..AA pls give us an answer…hahah
hahahaha, woi, buruk reputasi aku wei.
i disagree..cewah
U pembangkang ekk?
I likeeee.. walaupun I dah masuk UMNO tapi I berfikiran terbuka
*ttibeee
Diva, nyanyi satu lagu pleaseeee sempena kemasukan ko dalam Umno.
suara itu aurat bagi seorang wanitaaaa…
*berlari ambil telekung
OMGGGGG
Aurat wanita plak dahhh. Nama Azwan Ali, panggil Diva. Ko nak jadi ape ni Diva oiiiiii
ko gegel eh? huhu
tanya je
Gegel? Ape tu. Explain pleaseeee
aihhh ko ni, gegel tak tahu? ko ni mesti budak 80an
gegirl ~ perempuan ~ wanita ~
bukan ko. aku tanya Azwan Ali.
Sronok ko kutuk aku ek medi. Gegurl aku taw laaa. Gegel tu ingatkan gigil. Seram aku nak gigil2 dengan Diva kalau itu maksudnya. Hahaha
Aku suspect AA ni gegurl. Dari cara dia belari amek telekung tadi. Hahaha
alahhhh ko ni izul ~ pi lah reply dekat medi sendiri. sebok je nak reply kat aku jugak huhu.
iye dia gegel.. sebab tu aku tanya dia. huhu
Aku reply tros kat korang dua.
Nape dak FF nak emosi ngan aku lak ni. Thinking hard
ohhh habaq ah ~ huhu cakap lah awal2. hahahahahahahha
maaflah izul.. nak teh?
Maaf diterima. 😀
Milo ais ade?
takde. di FS, aku hanya pengedar teh. huhu
nak ke taknak?
taknak lah teh. Aku nak milo ais jeeeee
eh. samalah taste kita.
ehh. hahaha. larikkkk
jarang tau lelaki tolak offer teh aku. Jadi, aku assume ko budak lagi. Hm demi kau, aku gagahkan jua buat milo ais utk ko.
nampak x aku syg ko lebih?
Seriusla FF. Ko mmg torbaekkk.
Aku trima milo ais ni dengan mas kahwinnyaaaa……
Eh eh ehhhhhh..
SAH
Alhamdulillah
FF u cakap u sayang i lebih?? Now izul plak ke?
kasih sayang aku bagi sama rata.. tapi izul lebih sikit je. huhu
ko ni izul, lambat lah, sekilas ikan di air, aku dah tahu jantan betina, haihhh~
yela..confuse ar laki ke pmpuan. Tukarlah azwan ali tu jd nama Diva.
aku ko confuse tak? kakakaka
ko konpom gegurl kan? kan kan……
Aku suka milo ais tabur. Syoknya kalau dapat satu ikat tepi nih.
ye. aku mmg gegurl. Sejati. bukan mcm Diva AA
Milo mahal, minum air kosong jelah. baik untuk kesihatan. aku taknak ko kena kencing manis. nmpk tak???
betul ke gegel? meh sini nak cek jap
hehh. ko jgn masuk line FF.
nah! ambik ni ! 🔥🔥🔥
apeni main api api?
Aku bekap ko FF..haha
ini nak menjatuhkan aku ni. hahaha
Hahahaha
tak payah. aku x perlukan bekap dr sesiapa huhu
dan2 la ko ngaku gegurl sejati. Hahaha
Ape yang nampak tak? Ko nak tunjuk yg ko ni caring la skang.kan kan……..
dah mmg kenyataan kot aku gegurl sejati.
hah!! mestilah. nmpk tak aku caring? aihhh. bukan senang tau aku nk caring. 💅🏻💅🏻
Part mane tu disagree. Aku betulkan balik demi ko. Eh? Hahahah
sibbaik I agree dgn U…
Jom bercinta?
*pose manja
hmm, nak disagree jugak lah. huhuhu
Medi, ko tak yah nak disagree skang. Ko layan diva tu dulu. Buat pose manja plak dah. Stress aku.~,~
aku diperangkap wei. aku lari dulu lah.
komen ko aku rate 10/10. kahkahkah
adiosss
Weh! Jangan blah dulu. Sian diva ni ha kesunyian.
haihh, demi ko izul, aku sanggup patah balik tau. aku rela layan diva, asal kan dia tak kacau ko.
hahahaha
Cepat betul ko berpatah balik. Kagum aku. Hahaha
tu lah aku ckp, bila aku dah pegi, jgn panggil aku. huhu
Skang aku pulak yg menyesal panggil ko balik. >,<
yelah, aku pegi. takpelah.
Aku nampak lagi ko berkeliaran kat cni. Roh ko ke medi?
di mana ada ko. di situlah ada aku. kakakaka
nati i wassep you izul..hik
tak payah, izul ws aku dulu.
Jangan berebut. Nnt aku balas ws korang. Haxhaxhax
hmm, tapi aku lagi special. sebab izul yg ws aku dulu. hmm, sorrry delu. kahkahkah
you da pk masak2 ke izul..you nak pilih i ke medi? tell meeeee
takperla, aku sanggup hidup solo sampai ke tua. Hahaha
sell expensive….
Kahkahkah. Lawak ko delu.
I am limited edition.
I loikkeee limited edition..ngeh2
hahaha… lawaklah korang.. aku terhibur… hahaha.. kena pilih satu drpd hgpa utk jadi watak dlm cerita ni.. haha
pilih i pelisss ..hahah
pilihlah aku!!
kick delu, izul, azwan, ff, semua aku kick
keji medi..aku sangkakan ko bunga yang harum mekar setaman kembang mewangi..rupanya..ah tidak sanggup aku meneruskan kata2..hatiku lukaaaaaaaaaaa
hah! baru ko tahu?? aku ni bunga bukan sebarang bunga tau. aku ni bunga di taman astakona, kau adoooo????
tak hadooo medi..sobs sobs…
sila beredarrrrr~~
sampai hati ko medi..demi watak ko sanggup memutuskan talian antara kita…hahahahha
demi publisiti, kemegahan, kemewahan, aku sanggup delu. aku anggup !
nyah kau dari sini ! hahaha
talian hayat ke?
takat la.. aku dah ada watak yg sesuai utk delustar dan medicakk ni.. korang tunggu next part
alaaaa, aku sorang dahla, delu takpayah
kick delu again
watak apa? aku nk standby baca skrip ni
hg boleh jadi naga kot medicakk.. nama pun sesuai dah.. delustar boleh jadi ikan duyung ke.. hehe
sampai hati hampa na? bagi kami watak naga. hampa kalau tengok kami, tak sampai hati kot nak bagi watak naga.hahahaha
awat delu jadi ikan duyung pulak? haaa? tak aci hampa ni. sob sob sob~
Org tamak selalu rugi medi..hak2
huh!! hateyou~ huhu
Delu tak boleh jadi ikan duyung wahai penulis. Terseksa mata kiteorang nanti tengok dia. Hahahaha
Mgkin u sorang yg terseksa izul…
wink2
No no. U tak boleh jadi ikan duyung. Pilih ikan lain.
Gimme one good reason whyyy i can’t be a mermaid?
Pilih la ikan yang sopan sikit ko ni pun. Aku hempuk kepala ko ngan bantal kang.
Youuuuuuu i da siap request kat zayn i duyung pakai hijab..so ok kan? U sukee takkk..haha
if pakai hijab and jubah all, bukan duyung dah tu. Panggil dugong boleh tak? Hahahah
I pakai niqab jr..xdelah jubahhh…huhu..tapi klu u nak i jadik dugong i relaaaa
hish. bebulu je aku tengok komen korang ni. hish hish hish
Kat mn yg berbulu tu medi?hakhak
mata aku ni haaaa. bebulu2. huh!
Si delu ni degil nak jadi ikan duyung. Puas dah aku nasihat. Ko jadi naga tak per lah. Tak der lah aku risau
lahhh. aku nk ko risau kt aku. hahaha
mm mmm aku boleh tak izul jadi mermaid??? 😌
Tak bolehhhhh!
aku tanya izul. bukan ko! sila beredar
Izul ckp anything just tell me…kan sayang?😁😁
hancur hatiku, mengenang dikau. takpelah izul.
demi kebahagian ko aku sanggup beredar. Cinta tak semestinya memiliki. hukhukhuk
AA ade medi..menantimuuuu..zayn pon bole tahan…haha
dahlah delu. sob sob sob.
biarlah ku pegi. demi kebahagian semua orang.
Okay natikan kad jemputan tawwww..haha
jgn jemput aku. aku tak sanggup menyaksikan hari bahagia kau dgn dia.
Ko boleh dtg dgn sidiaaaa 👫
jeling kiri kanan
i da agakkk i akan dapat watak tu..orang teraniaya doanya makbulll..thank you zayn..pliss watak i duyung pakai hijabb puhlisss..i duyung mozlemahhh
taikk. aku rasa aku watak jahat dah ni. tidakkkkkkkk
Kan die ckp ko watak naga…hahaha
huh! ko tunggulah aku sembur api kat ko. 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
Ko lupe ehhh aku mermaid..ko sembur aku padam..ko sembur aku padam..sampai ke sudah citer tak habes..kaah
kakakaka. okaylah tu weh. at least watak kita sampai ke hujung cerita.
Mau give up writer ni medi kakakahh
Talian teleport cakkk
oi jangan libatkan aku gilaaaaaa!
aku taknak publisiti ~
die mmg libatkan sume orang dalam ni FF..
aaahhh aku taknakkkkk! ko tolong nasihat kan sikit budak tu delu.. asyik nak libatkan aku je. huhu
Ko rase si medi tu dengar nasihat ke..AA je yg boleh nasihatkan..haha
woi, jgn jadi batu api
ehh, aku nk tulis huruf lain tadi, tapi tekeluar FF, huhu
Alasan yang sering kali ku dengar ~
ehh, gerak dulu eh, aku rasa tak lama lagi aku top 1 balik ni. aku taknak cipta sejarah sampai 2x
Aku volunteer. U can choose me. Ko dah decide ke belum ni? A ke B ke C ke D ke.
mestilah dia pilih aku.
Medi memang keji giler. ~Manusia mudah lupa~
Dear penulis yang budiman, aku dapat watak ape? Wahahaha
bukan ko ke izul yg ajar aku jadi keji. Hmm. nama kita nak sama lah izul. haihh~ adakah ini? apakah yg terjadi ni? hahaha
Medi please? Jgn kacau izul…haha
kenyataan beb. nama kitorang sama. sesuai untuk digabungkan. hahahaha
Muntah darah~
Nak A or D 😊
B dulu beb lepas tu baru D..ada paham? Huhu
Saya nak A. Terbayang Fishman Island dalam One Piece.
D please .
C
Ai pilih “A”
D
nak D
A
Kapsul Bulma? Ini cerita Dragon Ball ke?haha
Tanah Emas kan tanah Nusantara (Swarnabumi)…jadi dekat jelah Estodania tu.
Cerita kurang jelas. Ayyan dah pernah ke Estodania ke belum?
Mestilah pernah kan kalau tak macam mana dia dapat Kapsul Bulma?
Dan lokasi keberadaan Ayyan sekarang di mana? Mesti bukan di Estodania kan? Sebab pilihan jawapan D tu dia teleport ke sana.
Cerita ok. Tapi banyak boleh diperbaiki.
Keep it up 7/10
hahaha.. kapsul bulma tu mmg inspirasi dri dragon ball.. teknologi dari Estodania. Tanah Emas tu semenanjung Malaysia.. haha.. memang dekat sgt lerr.. Ayyan dah pernah sampai ke Estodania? Belom.. dia baru nak pi.. mana dia dapat kapsul tu? Akan dijelaskan dalam cerita akan datang. Dalam cerita ini… Ayyan sekarang di Belawai.. salah satu tempat di Sarawak. Tq feedbacknye Juri Adil.. hehehe
Dhaifullah Az Zayyani.. adehh panjangnya nama nak taip . hihihi.
Okay 1st thing. Ada beberapa spelling error yang dapat Maira kesan. So far cerita okay. Pls sambung.
Untuk pilihan. Maira pilih B then A.
A
aq nak D
D kak
d