“HIJABKU TERBUKA”

Assalam.. “Aku/saya” dalam kisah ini adalah watak shabat sek sy.
Moga terhibur
‘HIJABKU TERBUKA’

Kisah Seram 17

Disini saya ingin kongsikan pengalaman sepanjang bekerja di Istana yang ketika itu masih didalam pembangunan dan di dalam gudang penyimpanan barang.. Harap cerita ini tak disaman..

Dulu.. Aku bekerja sebagai buruh kasar di Istana.. Angkat kayu.. Angkat perabot.. Bersih jalan dan mcm² lagi laa aku buat.. Mase nie isteri mengandungkan anak pertama.. Kena kerja kuat laa..

Lepas tu aku n the geng disuruh utk bekerja sampai malam.. OT.. Mmg suke laa dpt duit lebih.. Jadi time tu, aku n the geng kena angkat karpet kalau tak silap aku laa ke tingkat 3.  Aku pown dah lupa..

Trip yg ketiga angkat karpet, aku dgn kawan aku sorang lagi nie tak jumpa jalan.. Padahal dah 2 kali angkut.. Ikut jalan yang sama.. Tapi tak jumpa pintu yang kita org masuk awal² tu.. Aku dgn kawan dah pelik.. takkan tak jumpa..

Jalan pown dah sama.. Kami turun balik.. Naik sekali lagi, sah mmg tak jumpa pintu.. Masa nie kwn aku dah meremang.. Siap cakap.. “Kir, kiter nie okey tak..??” Aku jawab laa, “eh okey jer.. Kenapa..??”

Aku dah rasa lain mcm nie kir.. Jilake tiba² rasa sunyi.. Tengok kiri kanan mmg suram.. Yer laa.. Lampu xbanyak yg buka.. Mmg suram giler.. Lepas tu, aku cuba call kwn² lain tapi xdpt..

Aku pun tinjau laa ke hulu kehilir.. Kau nak tau apa jadi..?? Kawan aku panggil aku tapi di arah yg berlainan.. Aku ke kiri, tapi dia panggil aku arah ke kanan.. Siap bercakap lagi.. “Woi ! Aku ade sebelah sini giler.. Kau jgn main²”..

Dia tengok aku, lepastu muka jadi pucat.. “Kir.. Aku nampak kau masuk bilik situ tadi.. Kenapa kau ada sebelah sini..??” Aku masa nie dah marah dan takut, “mana ada kau jgn main² laa sial.”. “Sumpah aku nampak kau kat situ td, jalan laju masuk bilik tu, aku igt kau nak tinggal aku..” Dia bersungguh-sungguh meyakinkan aku.

Memang seram.. Aku dah rasa yg aku diganggu.. Aku diam.. Istighfar.. Jadi aku turun balik ke tingkat 2.. Karpet aku tinggal mcm tu jer.. Tak tau laa pulak aku tersalah masuk bilik lain.. Dalam tu Besar giler.. Mmg boleh sesat..

Sampai jer tengah² ruang dlm bilik tu, aku meremang.. Seperti diperhatikan.. Kawan aku dah pucat lesi.. Bila aku perhatikan, dalam bilik tu mmg banyak cermin.. Dan dalam cermin tu, aku peraasan  yang aku  sedang diperhatikan oleh diri aku sendiri.. Kau faham tak..??

Sebab tu bahaya kalau tengok cermin lama² nie.. Aku dgn kawan keluar balik.. Tapi kwn aku xtak perasan pown pasal cermin tu.. Aku mmg dah tak tahan lalu aku ajak kawan aku lari sampai tingkat bawah.. Jumpa jer pekerja kat situ, dia tanya kenapa..?? “Alaa, biasa laa tu..”.  Aku tak cakap banyak terus mintak izin utk pulang.. Seram giler dgn keadaan dalaman tu dah laa besar..

Beberapa hari lepas tu, aku sekali lagi ditugaskan dgn beberapa orang untuk selesaikan di tingkat 3 kot.. Tapi sudut berlainan.. Kali nie bertiga.. Yang nie aku ringkaskan cerita sbb aku tengah taip nie pown dah seram..

Tengah kami syok buat kerja.. Aku dua org duduk bawah.. Sorg lagi naik tangga pasang ape aku tak ingat.. Langsir kot.. Tiba-tiba dengan tak semena² kawan aku tu terjun dari tangga dan bagitau ternampak ada org kat luar tingkap..

Bapak sial.. Sekali lagi aku igtkan, dalaman masa tu mmg suram dan sunyi.. Aku n the geng dah gabra.. Tapi kami masih disitu dan beranikan diri.. Tak sampai 10mnit elepas tu, kedengaran ‘PEREMPUAN MENGILAI’.. Damn.. Serius aku cakap, kami lari bagai nak gila.. Tak cukup tanah beb.. Masing-maing dah luipa dunia sebab ketakutan. Serius mmg aku jelas dengar.. Keluar peluh jantan bukan sebb penat berlari, tetapi sebb ketakutan yang teramat sangat.

Ya Allah.. Kuatkanlah jiwa aku yang sedang menaip nie.. Hahahaha.. Buat cerita luar rumah dengan pemandangan kubur.. Dengan ingatkan semula kejadian² nie.. Tiap² malam mmg port aku kat situ.. Fuhhh.. Okey aku sambung balik..

Dimana aku n the geng yang lain kena buat OT lagi.. Tapi kali nie bahagian dapur.. Laluan dye mcm masuk bawah tanah gitu.. Mmg line tak der, sunyi.. Mase nie aku bawak lori pasir tu.. Yg saiz sederhana utk angkut barang dapur..

Sampai jer kat dapur, geng² lain kena masuk utk ambil barang.. Jadi aku sorang² duk kat lori sambil layan rokok.. Mase nie laa aku dengar kawan aku panggil ‘KIR !’.. Tapi aku tak sahut.. Sebab masa dia panggil tu, bulu aku meremang..

Aku tengok kat satu sudut tu, nampak mcm kelibat orang mcm nak main sorok².. Sekejap ada, sekejap xder.. Korang pown penah alami kan mcm nie.. Mase nie aku dah hampir menangis ketakutan..

Tapi Allah Maha Mengetahui, Geng² lain sampai tepat pada waktunya.. Tapi aku cover tak nak bagi diorang. Kalau bgtahu nanti dorang pun akan takut.  Kalau dorang lambat sampai, tak tau laa apa jadi dengan aku.. Malam tu aku bekerjalah dengan ketakutan..

Tak sampai disitu jer, ia masih mengekori.. Last trip masa tu kena buang kayu² dan sampah².. Kau tau xkena buang kat mana..?? Tu, atas bukit laluan pekerja asing tinggal..Tak silap belakang asrama UITM.. Nuh, atas bukit tuuuuuu..

Nak tak nak mmg kena buang.. Aku dan 2 org lagi kena pergi.. Jadi masa tu aku xberapa berani sebab mula² tadi dah kena ganggu.. Jadi aku berborak laa nak hilangkan rasa takot..

Sampai tengah² laluan ke bukit, lori tiba² jadi berat.. Kawan aku mmg perasan, tapi mungkin sebab naik bukit.. Aku yg bawak lori mmg perasan lain mcm nie.. Dah tekan minyak habis tapi xnaik².. Jilake.. Tengok cermin belakang, aku nampak ‘MAKHLUK BERBULU’..

Korang bayangkan suasana gelap tapi aku masih nampak dia yg berbulu tu.. Kwn aku tiba² bagitau bulu roma naik.. Aku cover nie kes sejuk nie.. Xder pape laa.. Xlama pown, dia terus hilang.. Ingat sampai situ dah setel laa..

Time nak angkat badan lori yg kat belakang tu, kawan aku dua org nie turun utk buka kunci papan utk mudahkan sampah² jatuh.. Tiba² aku nampak kawan aku nie dia duduk depan lori aku..

Dye duk tenung jer aku.. Nampak samar² sbb biasan cahaya lampu tu tak menghala tepat ke arah dia duduk tu.. Tapi betul, mmg kawan aku ader kat situ..

Aku xlayan laa.. Lepas semua sampah clear, aku tengok kawan aku masih ader kat situ.. Belom sempat aku cakap ‘NAIKLAH WOI’, dua² orang tadi naik ke tempat duduk.. Aikkk..?? Dua org..?? Habis kat depan tu siapa..?? Aku cakap dlm hati..

Bila aku tengok, dye masih duduk bercangkung kat situ.. Makin lama tgok makin besar kepala aku.. Sumpah atas bukit tu mmg gelap.. Tangan kaki semua dah ketar².. Aku alihkan pandangan dan kuatkan diri utk bawak lori nie turun bawah..

Tapi aku pastikan yg duduk sebelah aku nie mmg betul² kawan aku.. Siap aku tgok bawah ‘okey ader kaki’.. Akhirnya aku sampai bawah dgn tubuh dah ketar². Esoknya aku tak pergi kerja.. Aku masih dalam ketakutan…

Xsemua kenalan yg aku ceritakan takut dye org takut nak bekerja..

Part Gudang penyimpanan barang..

Aku skipkan cerita sbb dah panjang lebar nie.. Masa tu, kiter orang berehat kat gudang tu sementara tunggu hujan reda.. Gudang besar jugak la.. Semua brang ada..

Tengah syok aku tidur rasa pulak nak terbuang air kecil.. Lepas tu aku nampak kawan aku nie dia juntaikan kepala kat tingkap berhampiran dgn bilik air tu.. Konon nak intai² laa.. Tandas dia nie menghala ke atas sikit tak sampai pown tingkat 1..

Jadi aku pergi laa tandas, berselisih dgn kawan aku nie.. Aku cakap laa ‘Benggong natam nie main wak tubik pale gitu’.. Dia xcakap pape pown.. Dia terus blah sambil aku gelak sorang²..

Lepas setel semua, aku duduk kat port aku baring tadi.. Ehh kawan aku duk juntai² lagi sambil tengok aku.. Aku gelak laa.. ‘Woi giler’.. Hahahahaa..

Maser nie kwn² aku yg lain lepak kat luar gudang.. Bersebelahan jer.. Lepas tu, aku nampak kawan aku tadi nie naik motor sambil bawak makanan..

Eh !!! Tadi aku nampak siapa kat bilik air..?? Aku tanya kawan aku, kau pergi mana..?? Dia jawab “aku dari tadi lagi pergi beli makanan laa.. Lambat sikit sebab hujan..” Damn !!

Bermakna yg aku nampak tadi tu ‘MAKHLUK’ lain..?? Seram gilerrrr.. Tapi aku tak bagitau sorang pown Tapi masa ni,  kemana pergi mesti aku berteman.. Dah trauma pergi bilik air tu..

Aku ada banyak cerita berkenaan dgn tempat gudang dan istana nie, nie pown dah panjang lebar.. Dah lenguh jari².. Nanti laa ader masa aku sambung..

Fuhhh.. Aku pulak seram nie dah habis taip…

Bunga
FOLLOW FB KAMI.

4 comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.