Hospital Swasta

Assalamualaikum buat semua pembaca! Aku baru mencuba nak cerita kisah ni dalam FS. Sekian lamanya aku jadi pembaca setia FS sejak beberapa tahun lepas. Hebat gilalah kebanyakan penulis dalam ni. Maaf, aku tak pandai bercerita, tapi aku teringin nak share!

Kisah ni mungkin tak panjang mana. Tapi aku nak ceritakan buat tatapan umum tentang kewujudannya. Memang tak asing lagi kalau HOSPITAL, mesti ada kisah misterinya. Okay, cerita ni adalah dari mak aku sendiri yang dah bekerja dekat sebuah hospital swasta terkemuka di Ampang. Aku tak naklah mention hospital mana. Nanti kawan aku yang kerja dekat sana tu nanti takut pulak nak pergi kerja (haha)! Okay, kisah ni terjadi hampir 12 tahun lepas.Agak lamalah, sebab mak aku dah retired dah pun sekarang ni! Dia kerja dekat sana since hospital tu mula buka lagi. So banyak sangat aku nak cerita, tapi ni aku kasi satu kisah dulu ye.

Satu malam tu, aku diajak oleh mak aku untuk teman dia datang kerja kejap, sebab nak check patient. Mak aku bukanlah doktor, tapi pembantu dekat sana. Untuk bahagian mak aku ni, ada masanya kena datang malam sekejap untuk urusan pesakit-pesakit ni. Masa tu aku memang tak sukalah nak ikut sebab aku penakut sejak azali (haha). Yalah, masa tu umur aku baru 14 tahun macam tu. Apa benda cerita aku dengar, semua aku takut!

Okay, tapi… sebab aku kesiankan mak aku yang sorang-sorang nak pergi kerja tu, aku pun ikut sajalah. Then, sampai sana, macam biasa, punch card dekat tingkat LG. Kalau korang yang dah biasa dekat hospital yang tak banyak blok ni, LG semestinya tempat bilik mayat. Fuhh!

Mak aku pun pergilah uruskan pesakit dia. Habis, aku? Semestinya melilau sorang-sorang dekat bilik_bilik lain. Aku meronda-ronda macam tu lah. Oh, ya… ada bilik special mak aku ni, tempat dia nak set-up barang-barang dia. Sekejap lepas tu, dia panggil aku suruh teman, sebab pesakit dia dekat bilik lain ada beberapa orang lagi. Aku pun temanlah. Bilik tu sejuk jer. Dingin. Aku berdiri, pandang sekeliling, aku nampak ada katil yang kosong. Aku pun pergi dekat katil tu, duduk. Nampak jer aku, mak aku jerit, “JANGAN DUDUK!”

Terkejut aku… terus aku bangun, duduk tepi. Tak lama kemudian, rasa bosan, aku pun lepaklah luar. Dalam pukul 12:00 a.m, lepas dah siap semua, mak aku ajak balik. Sambil nak balik rumah tu, aku tanyalah, “Mama, kenapa malam ni Mama ajak orang teman? Selalu tak ajak pun?”

Mak aku diam sekejap. Lepas tu dia pun jawab, “sebenarnya ada cerita SIANG tadi. Sebab tu Mama ajak kau teman.”

“Uish… apa ceritanya?”

***

Cerita dari mak aku…

Waktu tu pukul 3:00 p.m. Dia dalam bilik special tu, dia tengah set-up barang and kemas bilik tu. Bilik tu korang imagine macam wad, tapi ada komputer tepi tu. TV apa semua adalah. Tengah dia mengemas, remote TV yang pesakit guna untuk panggil nurse tu dia campak atas katil. Tiba-tiba …

“SHRHHHHHHHHHHHJJHHHHHH…” TV tiba-tiba terpasang, tapi tak ada siaran. Bunyi statik. Lepas tu, keluar view bilik tu sendiri. Lupa nak cakap, atas tepi TV tu ada kamera CCTV kecil untuk pantau pesakit bila guna bilik tu tengah malam.

Mak aku terkejut. Dia nak off balik TV tu. Tiba-tiba keluar Kak Ti terbang dari tingkap.Tapi macam lutsinar gitu badan dia. Terbang dari tingkap ke pintu masuk bilik tu. Sound TV tu automatik naik bunyi. Berdesing!

Kaget! Mak aku terkedu sebab siang-siang hantu keluar pulak. Dia terus lari ikut pintu tu jugak sebab nak pergi mana lagi kan. Dah satu tu jer pintu yang ada (haha). Dia panggil nurse, suruh teman semua.

Dan malam tu, dia kena datang balik untuk kerja dia tu. Sebab tu dia beria ajak aku teman! Aku pun macam perghh! Nasib baik mak aku cerita lepas dah balik. Kalau dia cerita sebelum pergi, memang aku tak nak teman! Hahaha!

Okay, aku sayang mak aku . Dah tua dah pun dia sekarang. Banyak lagi aku nak cerita sebenarnya. Sebab, korang bayangkanlah, dia kerja situ semenjak hospital tu mula dibuka! Sampailah dua tahun lepas, dia decide nak berhenti.

Terima kasih kerana membaca.

Salam Ramadhan semua!

145 thoughts on “Hospital Swasta”

  1. NAK LAGIIIIIIIIII !!!!

    Tulis panjang2 please lain kali!!

    Katil yang mak awak tak bagi duduk tu kenapa? Ada orang baru meninggal ke apa?

    Reply
  2. makin mengarut je komen kat sini.. mcm bodo batak perhatian.. acah kelakar plak tu..

    (hasani hasanah hasanol hanat hanat hambar sekalian kalau nk carut aku silalah.. sikit aku tak heran.. i don’t have time to entertain desperate attention seekers and idiots)

    Reply
    • bapak..mak..bakal akak ipa..ade attention seekers bodo ni mntk perhatian..
      meh la kite join carut kt sini plk..hahahaha

      Reply
    • Hmmm Kau da kenapa? Hmmm Komen ni perabis data kau ke? Well we don’t need your attention pun nak entertain kat fs ni. Hmmmm Ngko ngan si sani tu baik g nikah kat thailand sana. Acik mami tgk macam sesuai sangat da setan korang.

      Reply
      • ye mak..betul tu..marah die lg..tapi mak jgn bg dorg kawen..nanti makin ramai la perangai cam hasani kt dunia ni..susah kite nk handle..huhuhu

        #donebatuapi

        Reply
    • atuk bagi pihak keluarga HASANI minta maaf atas tindak tanduk keluarga kami. Inilah jadinya jika kurang kasih sayang dalam keluarga serta hasil dari persetubuhan haram seterusnya melahirkan generasi yg jahil dan bodoh seluruh keturunan. Atuk sekali lagi mita maaf bagi pihak keluarga HASANI.

      Salam Ramadan….

      Reply
          • time kasih kakak..tapi ape kaitan byr yuran tadika aku dgn kecerdikan aku?
            aku mmg semulajadi cerdik tau..tak mcm hasani..pura2 cerdik

          • komen ko ni je dh tak cerdik sanah oiii… klu akk tak byr yuran tadika ko tu…mana dtgnya kau nk kenal ABC

    • Ke hadapan Caca Membong..

      pakcik mintak maap di atas perilaku keluarga pakcik.. ngko kena tau ca, semua nih jadi sbb anak pakcik si sani bodoh tuh! dgr2 kakak kamu si emma membong tu single lagi ye dok?? meh lah kenal kan dia dgn pakcik ni haa..

      Reply
  3. Assalamualaikum.. Saya di sini ingin menegur beberapa individu yang tidak menggunakan ruangan komen ini dengan betul.. PLEASE STOP MAKING silly jokes.. comment sections are created not for this purpose .. For that ‘happy family’ , hasani, atuk hasani, adik or whatever it is.. Please be professional here .. We dont want to read your jokes, okay?.. Yes.. Your comments sangat menganggu.. I’m here to advice you kindly so please take it rationally .. Tq

    Reply
  4. Mohon admin tolong block off segala keturunan Hasani ni. Naik menyampah aku tgk semua comment2 dia kat semua cerita2 kat sini

    Reply

Leave a Comment