Ikut

Assalamualaikum. Terima kasih, admin sudi siarkan cerita ini. Semoga terhibur.

#1

SALAKAN anjing jiran mengejutkan aku dari tidur. Hahhh… pukul 4.30 pagi, bisik hatiku tanpa perlu tengok jam sebab setiap pagi, bila masuk je pukul 4.30, anjing itu tak pernahlah tak menyalak. Entah apa yang disalaknya tapi memang sah bukan orang sebab aku pernah intai di tingkap dan aku tak nampak pun kelibat sesiapa lalu kat depan rumah kami. Nak kata salak hantu, anjing tu menyalak, bukan melolong.

Masa mula-mula pindah ke sini tiga tahun lalu, aku bengang sangat dengan jiran aku tu. Sebelum subuh lagi anjing dia dah membingit. Melengking-lengking bisingnya sedangkan aku belum puas tidur. Lama-lama salakannya jadi jam loceng. Masa bulan puasalah yang paling best. Tak pernah lagilah aku miss sahur sejak berpindah ke situ.

Menggeliat untuk hilangkan lenguh, tiba-tiba tersentuh sesuatu yang lembut di sebelah kiri. Aku menoleh. Lah… aku tersenyum. Terlupa aku dah nikah.

Nailah. Isteriku. Baru dua minggu aku menikahinya tapi hari ini aku terpaksa tinggalkan dia selama seminggu kerana ada urusan penting di belah Pantai Timur.

Aku usap pipi gebu Nailah. Dia menggeliat.

“Abang…” rengeknya manja. Dengan mata terpejam, dia mengangkat sedikit badannya. Dia tarik tangan aku bagi mendepangkan di atas tilam, kemudian dia berbaring mengiring di celah ketiakku. Kepalanya kat atas bahu aku. Tangannya memelukku. “Anjing rumah depan ni bising betullah… kacau orang nak tidur je,” omelnya. Kemudian dia diam, hanya bunyi nafasnya yang aku dengar. “Erm… pukul berapa abang nak gerak?” soalnya, menggosok-gosok hidung lepas tu dia peluk aku balik.

“Lepas mandi abang geraklah.”

Nailah mendengus. Aku senyum sebab aku tahu jawapan aku tu tak menjawab soalan dia.
“Pukul berapa abang nak mandi?” Dia melayangkan soalan yang lebih tepat. Hidungnya digosok lagi.

“Ni nak mandilah ni.”

“Alah…” Nailah mengunci tubuhku dalam pelukan. “Pergilah lewat sikit.” Dia merengek lagi, keberatan melepaskanku. Yalah! Pengantin barulah katakan. Dua minggu berkepit, dua minggu tak pernah berlekang tiba-tiba terpaksa berpisah jauh selama seminggu.

Aku faham. Aku pun berat hati nak tinggalkan dia tapi apakan daya, cutiku sudah habis dan aku ada tanggungjawab yang maha besar sekarang.

“Cepat abang gerak, cepat abang sampai,” kataku.

“Alah… kan ada highway. Lima jam aje sekarang ni. Buat apa nak pergi cepat-cepat sangat? Ada perempuan lain ke kat sana?”

“Ai?” Aku mencubit pipinya.

“Habis tu?”

“Okeylah.” Aku peluk dia dengan erat. Walaupun tak puas hati, namun aku ikutkan kehendaknya. Kena fikirkan hatinya juga, tak boleh dah buat perangai bujang aku tu lagi.

“Hmmm… macam tu lah…”

“NAK ikut…” Nailah merengek semasa aku masukkan beg pakaian ke dalam boot kereta. Muka monyoknya ditayangkan padaku. Bibirnya memuncung, membuatkan aku tak sampai hati nak tinggalkannya seorang diri di rumah.

“Jom. Pergi siap. Abang tunggu.”

“Mana boleh. Esok ayang dah start kerja.” Nailah mencebik.

“Habis tu macam mana? Nak ikut ke tak ni?”

Dia menggeleng. Lenganku dipautnya. Aduh, ayang… jangan buat macam ni.

“Ambik emergency leavelah.” Aku bagi cadangan.

“Nak cakap apa?”

“Cakap ayang demam.”

“Takkan demam seminggu kut.”

“Habis tu?” Aku merenungnya. Sebenarnya, aku pun berat hati tinggalkan dia bersendirian sebab takde siapa yang dikenalinya di situ. Ibu bapa kami nun jauh di utara.

“Takpelah. Seminggu je kan.”

“Betul takpe?”

“Hmmm…” Nailah memeluk lenganku. Kepalanya dilentokkan di atas bahuku.

“Jangan macam ni, ayang…”

“Okeylah. Abang pergilah. Lagi seminggu kita jumpa.” Tanganku dilepaskannya.

“Nombor telefon emergency semua abang dah lekat kat peti ais. Nombor pengerusi taman ni pun ada. Apa-apa hal, ayang mintak tolong dia. Dia okey. Dia baik,” pesanku.

Nailah mengangguk. Aku cium dahinya. Dengan berat hati aku masuk ke dalam kereta. Memang berat hati sangat aku nak tinggalkan dia. Entahlah. Aku pun tak tahu kenapa.

“On the way nanti sembang dengan ayang. Ayang nak bercakap dengan abang sampai abang tiba ke Terengganu. Tak dapat ikut pun takpelah. At least ayang boleh temankan abang dengan cara tu,” kata Nailah.

“Okey. Tapi keluar tol Setiu kita tak boleh sembang lagi tau. Abang kena guna Waze.”
“Okey.”

SEPANJANG perjalanan tu aku rasa lemah. Rasa mengantuk. Walaupun bersembang dengan Nailah, namun aku rasa penat sangat. Sempat tidur sekejap semasa singgah di RnR. Ingatkan lepas tu segarlah badan tapi tak jugak. Masih mengantuk dan lemah.

Keluar dari tol Setiu, aku cari stesen minyak dulu. Di highway tadi malas aku nak isi sebab kena beratur panjang. Badan dahlah penat. Selepas isi minyak, aku set Waze sebab aku memang tak tahu jalan kat situ. Yang peliknya, Waze aku ni macam main-main pulak. Sekejap dia detect alamat yang aku taip. Sekejap lagi dia off sendiri dan suruh aku isi balik alamat tu. Buat perangai pulak dia. Aku dahlah bad mood.

Zzzzz… zzzzz… zzzzz…

Aduh, dia buat perangai balik. Dah elok dah tadi. Kejap lagilah aku betulkan. Masuk simpang dulu, lepas tu berhenti tepi jalan dan bubuh balik alamat.

Aku bagi lampu isyarat untuk membelok masuk ke simpang di sebelah kanan. Rasa macam tak betul je jalan tu sebab nampak macam jalan kampung tapi mungkin jalan short-cut. Waze ni memang suka bagi jalan short-cut. Hari tu aku nak balik ke rumah, dia pergi bawa aku naik ke Bukit Tunku! Sampai depan OUM sana dia bawa. Dahlah tengah malam. Hari ni aku harap dia tak buat hal lagilah. Aku nak cepat sampai ke destinasi supaya aku dapat berehat dengan secukupnya.

Krek krek krek…

Eh, apa pulak ni? Enjin kereta tiba-tiba m**i!

“Allah, apa pulak ni? Takkan minyak kut. Aku baru je isi penuh tak sampai setengah jam tadi. Takkan dah habis? Enjin ke? Alah… ni yang aku malas ni. Aku mana reti nak baiki enjin. Nak cari pomen pun kat mana kat sini? Tempat ni pun aku tak tahu kat mana,” omelku sambil keluar dari kereta. Marah betul aku. Perjalanan masih jauh. Ada beratus kilometer lagi. Kereta pulak buat hal senja-senja ini.

Sebenarnya, sejak keluar dari stesen minyak tadi lagi dah aku rasa tak sedap hati. Beria-ia aku fikir nak cari hotel bajet, nak tidur semalam di situ sebab aku dapat rasa macam sesuatu yang buruk nak jadi kat aku tapi aku tepis perasaan tu dan aku ambil keputusan untuk teruskan perjalanan. Aku tak suka fikirkan benda-benda negatif ni, terutamanya bila berjalan jauh sebab aku pernah kena dahulu. Aku layan fikiran negatif aku dan benda yang aku fikir tu betul-betul terjadi. Hampir jahanam hidup aku dibuatnya. Memang taubat nasuha aku selepas tu.

Aku periksa telefon pintarku sekali lagi. Masih tak ada servis. Menyumpah aku dalam hati. Kejap-kejap inilah pun kau nak m**i. Tadi, walaupun kau buat hal, sekurang-kurangnya ada servis. Aku masih boleh buat panggilan walaupun ada bunyi bising. Haih! Sakit betul hati aku dibuatnya.

Aku perhati keliling sambil menggeliat mengendurkan urat. Harap-harapnya adalah orang lalu kat situ atau ada rumah kat kawasan tu atau apa sajalah yang boleh membantu aku. Tetapi entah apa malang nasib aku petang itu, jalan tu sunyi. Terlalu sunyi macam tak pernah digunakan. Pelik betul! Seingatku, sejak aku belok masuk ke jalan ni tadi, belum ada kereta yang memotong kereta aku atau bergerak di hadapan atau di belakang aku, atau berselisih dengan aku. Sekarang pun sama, tak ada sebuah kenderaan pun yang lalu. Motosikal pun tak ada!

Pelik betul.

Tak mahu fikirkan yang bukan-bukan, pandangan kutalakan pada jalan tar, kononnya nak cari kesan minyak petrol yang menitik. Kut-kutlah tangki minyak aku bocor walaupun hatiku kata, tangki minyak aku tak bocor. Macam yang hati aku kata, tangki minyak kereta aku tak bocor sebab tak ada kesan minyak menitik pun kat atas jalan raya. Maknanya enjin kereta akulah yang rosak. Baru semalam hantar servis, hari ini sudah rosak!

“Bagus! Baguslah sangat!” Aku lepaskan kekecewaan, mencarut memaki pomen yang servis kereta aku semalam dalam hati. Dia buat apa dengan kereta aku semalam? Buat bodoh?

Mendidih dada aku semasa aku buka penutup enjin. Mendidih sebab aku tengok apa pun aku tak tahu. Cek minyak hitam aku tahulah. Atau cek air kat dalam radiator. Itu pun sebab aku wajib tahu tentang dua benda itu, wajib belajar semasa nak ambil lesen kereta. Yang lain, haram. Tutup balik penutup enjin. Sekali lagi aku memaki-maki pomen kat pusat servis tu dalam hati, sambil menyelitkan makian pada diri sendiri sebab lari semasa arwah abah nak ajar aku hal-hal enjin kereta. Lari lagi. Sekarang, padan muka aku!

Sambil bersandar pada kereta, aku perhati keliling. Zass! Tiba-tiba terasa macam ada angin menampar pipi aku hingga terpejam mata aku. Bila aku buka semula mata, aku mulai rasa lain macam. Seram sejuk hingga merindingkan bulu roma. Bulu tengkuk yang tegak terpacak aku gosok dengan tapak tangan.

‘Haish, apa pulak ni?’

Aku tahu hari dah senja tetapi suasana masih terang, tak patut aku berasa takut. Tapi angin yang menampar muka aku tadi tu angin apa? Tiba-tiba je datang dan terus menghilang. Macam… ah, malaslah aku fikir. Dahlah tempat tu sunyinya menyeramkan.

‘Ah! Jangan fikir.’

Tapi makin lama makin seram aku rasa. Terasa macam ada sesuatu berdiri kat sebelah aku dan sedang merenung tajam kat aku. Melancut peluh dingin aku. Debak debuk jantung aku. Walaupun takut, aku memberanikan diri menoleh dengan perlahan-lahan. Fuh! Memang tak ada apa-apa pun kat sebelahku ni tapi… mengapa aku masih berasa seperti ditenung? Rasa macam ada benda berdiri kat sebelah aku?

Sepantas kilat aku palingkan muka ke arah lain sambil berpeluk tubuh. Dapat rasa nadiku berdenyut laju pada kulit tangan yang bertindih, malah aku dapat dengar bunyi jantungku berdegup kuat dengan ritma yang tak tentu arah. Peluh mencurah-curah keluar, melencunkan baju kemeja yang aku pakai. Rimas, aku tarik bahagian bawah baju kemejaku lalu membebaskannya daripada jerutan tali pinggang seluar panjang yang aku pakai.

Terfikir, mungkin lebih baik aku duduk kat dalam kereta je tapi kat dalam kereta panas, dan kalau ada kejadian di luar logik akal terjadi semasa aku duduk di dalam kereta, macam mana aku nak lari? Benda-benda halus ini jangan dibuat main. Kreatifnya lain macam!

Jadi, selepas menimbang baik buruknya, aku buat keputusan berdiri kat luar sajalah dan bersandar pada kereta. Apa-apa hal, aku boleh lari balik ke arah dari mana aku datang tadi. Beres!

Beres tak beres, bulu romaku tetap meremang dan aku semakin gelisah kerana masih berasa diperhatikan. Perasaan tu sangat kuat hingga aku yakin memang ada sesuatu berdiri kat sebelah aku ni. Aduh, kena kacau ke pulak, bisik hatiku. Janganlah lemah semangat sebab takde siapa yang boleh tolong aku. Tapi macam mana aku nak lawan? Aku, ayat Kursi aku tahulah. Ayat pendinding lain memang aku tak hafal. Nak buat apa? Sebelum ni tak perlu.

Aku memberanikan diri sebab orang kata kalau kau takut, lagi kuat dia mengacah jadi aku talakan pandangan ke serata arah dengan gaya anak jantan, kononnya gangguannya tak langsung meresahkan hati aku. Tapi semakin aku pandang keliling, semakin resah aku jadinya sebab di kiri kanan jalan raya tu memang tak ada rumah atau kedai, malah sebatang pokok pun tak ada. Hanya kawasan lapang. Lapangnya seperti jelapang padi cuma kat sini padinya digantikan dengan lalang yang kekuningan.

Kalau aku tak silap, kawasan lapang itu bermula kira-kira seratus meter selepas aku masuk ke simpang jalan tu tadi. Sebelum tu ada pokok-pokok dan kedai. Selepas tu terus lapang, seperti tanah yang ditinggalkan. Sebiji motor pun aku belum nampak lalu kat sini. Heh, angin pun tak bertiup kat situ!

Zass! Sekali lagi angin sepintas lalu tu menampar muka aku, seolah-olah cuba mengingatkan aku yang ia wujud. Berbintil-bintil kulit lengan aku menyokong bulu roma yang berdiri. Aku berasa seram. Seram sangat. Angin tu bukan angin biasa. Bukan! Angin… tiba-tiba lalang di tengah kawasan lapang, kira-kira tiga puluh meter dari aku, bergoyang. Mula-mula perlahan je tapi semakin lama semakin kuat ia bergoyang.

Cuak, aku meraba pintu kereta tanpa mengalihkan pandangan dari lalang yang bergoyang tu. Aku cuba tarik tombolnya tapi pintu tu tak mahu terbuka pulak. Argh! Celaka. Apa pasal pulak ni? Terpaksa aku pusingkan badan aku menghadap pintu kereta tapi kepala tetap aku palingkan ke belakang sebab aku kena perhatikan lalang yang bergoyang tadi. Aku kena perhatikan kat mana musuhku berada.

Dengan menggelabah aku tarik tombol pintu keretaku, berkali-kali aku tarik tetapi pintu keretaku masih tak boleh dibuka sedangkan ia tak berkunci!

Aku semakin panik. Tubuh badanku menggogoh digulung ketakutan yang keterlaluan bila melihat lalang yang bergoyang mulai bergerak ke arahku. Ia bergerak laju. Sangat laju. Aku semakin menggelabah. Peluhku semakin mencurah-curah. Tombol pintu itu aku tarik dengan sekuat hati, dengan kasar.

‘A’uzubillahiminassyaitonirrojim…’

Serentak, pintu kereta terbuka dan aku tercampak ke atas jalan raya dek kerana kuatnya tenaga yang aku gunakan untuk membuka pintu itu tadi. Aku jatuh tergolek tapi tak sempat melayan sakit bila terdengar bunyi lalang yang bergoyang kuat. Terus aku bangkit lalu aku menerjah masuk ke dalam kereta, kunci semua pintu, naikkan tingkap sebelah pintu pemandu. Tubuh badan aku menggogoh. Nafas aku mengalahkan lenguhan lembu. Ketika itu aku berasa macam nak menangis. Sumpah, aku takut!

Terketar-ketar aku memulas kunci kereta, cuba hidupkan enjin yang dah m**i. Aku pulas banyak kali sambil membaca ta’awwuz macam tadi tapi memang enjin kereta aku tak mahu hidup dah. Bunyi spark pun tak ada. Celaka! Celaka sangat! Kenapa kau tak mahu hidup?
Lalang yang bergoyang dah semakin mendekati. Dah menghampiri jalan raya. Ya Allah! Tak dapat aku bayangkan apa akan terjadi kalau aku tak larat bangkit selepas terjatuh tadi. Entah ular sawa entah harimau yang sedang menghendap aku. Memang jadi habuanlah aku kalau ia menyerang semasa aku terbaring tadi.

Aku capai besi pengunci stereng yang aku letakkan kat atas tempat duduk penumpang hadapan. Aku pegang kuat-kuat, pegang dengan dua belah tangan, bersedia untuk menghempuk ‘benda’ yang keluar dari lalang itu.

Mulutku terkumat-kamit membaca ayat suci al-Quran. Habis berterabur al-Fatihah yang aku baca. Lidah aku macam kejang. Macam kena ikat. Berat semacam. Memang ada ‘benda’ yang sedang mengacau sebab aku solat tak pernah tinggal. Al-Fatihah itu aku baca lebih daripada tiga puluh kali sehari. Hafal sejak umurku lima tahun tapi sekarang, kenapa aku tak boleh membacanya dengan lancar? Dan enjin kereta aku ni m**i bukan sebab rosak tapi sebab ‘benda’ tu. ‘Benda’ tu yang mengacau enjin kereta aku macam ‘dia’ mengunci pintu kereta aku tadi!

Menggogoh, aku capai telefon pintarku. Terus aku menjerit bila tengok masih tak ada servis.

Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk! Tuk!

Aku menoleh. Serentak, cermin hadapan keretaku pecah.

“Arghhh!!!”

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Lawati laman facebook penulis: https://www.facebook.com/I.M.Jalut/

Imam Muda Jalut

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

176 thoughts on “Ikut”

      • Baby mikael ni. Ahh kau bende macam ni memang kau ler orang pertamanya HAHAHAHAHAHAHA. Aku suruh si hanan baca td tu weh tp sebelum tu aku cakap cenggini “Hanan kau nak baca citer seram versi Cikgu Suraya tak?” laju dia angguk katanya hujan hujan ni best layan benda benda mcm ni. Sekali dia dah baca itu yang aku kena sekeh dengan dia tadi. HAHAHAHAHA barbie perangai masing masing

        Reply
      • aku jeles bila kau g respon komen orang lain akan tetapi bukan komen aku..

        **tgh berdiri kat tepi tingkap opis (Tingkap da buka tinggal nak buang cincin je)
        ***ada air mata setitis gugur kat pipi..
        **Background music (Pulanglah by Aisyah)

        Reply
      • Hahaha..adoii..tegelak den baca komen ko ni singkong..siap ade lagu aisyah tu xleh blah..???

        Ok..cubaan nk ngurat jejaka lain gagal..aku cuba utk setia..?

        Reply
        • ok.. hahaha (tingkap da tutup balik)
          aku acah2 sedih dan sayu je tadi tu cikbambam..(orang mix2 mcm aku ni jarang la nak sedih)

          **da balik desk..(Opis aku tingkat 7..so tingkap mmg x bole buka)
          **background music (lagu jam di dinding terus berdetak)

          Reply
          • HAHAHAHAHAHAHAAAHAHAHA untung jadi Mika dipuja ramai walaupun xde siapa kenal dia mcm mana hahahahahaha!

          • Tanpa org sedar sbnrnye kat sini yg paling baik, jujur dan telus tu sbnrnye Faz…
            Sbb kebaikan Faz dlm memperihalkan yg baik2 ttg kawan2 die, makanya org pon dok tergila2kan Mika, Adam tu sume…

            Buat yg single dok mencarik jodoh tu, Faz ni antara pilihan terbaik…
            Sbb org yg baik2 akan bercerita kebaikan org…
            Org yg baik2 akn mendahulukan org lain berbndg diri die sdri…

            Eceeehhhh…
            Saka Doktor Cinta dan mariiii…

          • KEMBANG SEMANGKUK FAZ. TAMBAH2 KAK YULIE KAKLONG KAWASAN YG PUJI. CUBA KO TENGOK SELUAR KO FAZ? KOYAK TAK?

            #DENGKI

            HAHAHAHA

          • Sikit lagi nak terkoyak boxer ni kak
            bila baca komen kaklong kawasan FS ni hahahahahaha. Ala kak tapi kan sy memburukkan si Rashid tu ehh xpe kot sbb Rashid dah confirm2 bukan kawan faz dah hahahahaha. Sebab dah mcm mcm kitaorang lalui bersama hadap si saiko tu so kitaorang memang rapat lepas apa yg jadi kat kitaorang. Kalau dia tak baik mmg faz dah listkan aje pangai sorang sorang ni XD

          • Ehhh kalau dh terkena ngan org mcm Rashid pon ko nak puji tu ko yg senteng namenye…

            Akk ckp benda yg betol…
            Bior jahat mane pon mulut org tu, tp klu die x berat mulut cerita psl kebaikan org maknanye die dalam hati mmg baik…

            Tgk muke Faz pon lembuuuuttt jer air muke tu…
            Sejuk perot akk yg x mengandung ni tgk…
            Hahahahahha…

            Ops opppssss…
            Jgn sampai koyak boxer…
            Kang bertahun Mika bahan ko x abis…

          • Dia da putuskan aku.. Aku kini suda tidak ada kaitan dengan skandel dia.. Sungguh ku tak maaaaammmpu menahan rindu ahh ahh..

            **naik tingkat 8 pastu tenung jalan ke MCD.. (Kalau da x jammed bru nak g dinner sana)
            **background music(perjalanan jauh tak terasa. Karna hatiku melonjak sama)
            ***tkn button next utk background music yg lain(andai dapat ku undurkan putaran dunia.. Ingin ku ulang semula kata2 dan tingkah laku mu)

            Sekian

          • Hahaha..siap nyanyi lagu dangdut..patut nye nyanyi lagu putus terpaksa..hahaha

            Oii singkong..nape letak gambar..jangan..nnt ramai ngurat..??

          • Cikbambam pandang la bulan yg penuh tu.. Lps tu tnya hati cikbamban.. Abg singkong tunggu sampai esok pagi..

          • cikbambam dekat tingkap sedang merenung bulan..
            tebayang2 muka abg singkong kt bulan tu..

            #apeakumerepekni

          • ko apehal singkong letak gmbar. hahahahahaha. adoilah. kalau gitu rupa ko. aku takut faz pon tesangkut kat ko.

          • Hahaha giler faz nak mengunyit..

            Aku ltk gmbr sbb aku test market td.. Apakan daya cuma cikbambam yg berkenan kat aku..

          • Cik bambam ni playgirl fs ni. Nak mana satu ni? Hahaha mende sia aku nak mengunyit dgn singkong & keju pulak???

  1. Ending yg menyesakkan dada tak dapat menghilangkan meremang akk bace intro die…
    Berdebar2 nak teruslam bacaan memule bace tu sbb risau admin salah post story plak aannn…

    Wei penulis…
    Ko buat intro sikit punye mamantik camtu, sesungguhnye ko dh menyeksa perasaan EL, Faz, Singkong, CikBambam dan terutamanye GENG SAJAT tau…
    X usahler ko membygkan betapa loving couplenye kome berdua pengantin baru tu, siap merengek bagai…
    Adeeehhh riso akk bace td siap ttp mate sebelah tgk sipi2 jer tau…

    Klu ikot fasa jalan cerita ko ni, baru nk start masok isi kandungan tup2 dah brek mengejut camtu…
    Giloorrr mau botak tayar woo, botak kepala wei asyik nk ganti tayar baru cmni…
    Klu ko x smbg, mmg nk kena admin ni bg lepas cerita yg memperkotak-katikkan perasaan org zahir dan batin camni…
    Huh…!!!

    Reply
      • Gaya penceritaannye ala2 sinetron indon…
        Lameeeee panjang bebenooorr part usikan angin tu…
        Cer ko bygkan citer indon ble part saspen tu die zoom in kt muke lelame tu…
        Pastu punye berdebar tggu tup2 bersambung…
        Aaiisshhh saket hati tgk…
        Ghase nk bakor tv pon ade…

        Reply
    • den ok yo kak yulie.. perasaan den mmg da terbiasa di siksa hahaha..
      cuma tu yo den x puas ati kenapa x d panjangkan yo mamantik tu..

      Reply
    • Uiisshhh…
      Jgn dipanjangkan…
      Kang x pepasal akk trs rindu asben kt opis tu…
      Klu td akk ttp mate sebelah smpi typo, takot nnt pepanjang trs ketumbit mata akk ni singkong…
      Nayooo…

      Reply
  2. punyela eksaited bace..sekali bersambung….. damnnn…..dahla cite faz sambung lagi….aduhaiiiiiii….stress ahkak mcm ni….

    Reply
  3. sebelum baca cerita ne,aku baca komen dlu.. bila baca komen,aku tau cerita tak best tp lagi best komen2 korang kat sini ahahaha adooooiiiiii

    Reply
  4. Pehh…beratus komen.jnuh akak scroll nk komen.yg akak xfhm.ni apsl tergantung sepi citer kaw ni dik
    ….kemurungan akak.nk klimaks kottt..huhuu..sj btulla

    Reply
    • yg beratus komen tu xde kaitan dgn cerita ni akakkiut..
      mmg tergantung sepi pun cerita ni..
      cikbambam baca intro je..lepas tu terus komen..kahkah

      Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.