Jangan Ikut Nenek Tu!

Assalamualaikum readers FS. Terlebih dahulu aku ucapkan terima kasih pada admin FS sebab sudi siarkan cerita aku yang tak seberapa ini.

Ok, ini merupakan kali pertama aku siarkan cerita di sini. Nama aku Dakmi. Okay cerita ini berdasarkan pengalaman aku sendiri. (Note: Maaf kalau tak seram dan aku bukan sasterawan, jadi mungkin bab bahasa agak kurang). Ada beberapa pengalaman meninggalkan kesan kepada diri aku ni. Okay lets begin.

Cerita pertama: Jangan ikot nenek tu!

Benda ini jadi masa aku form 5 kat salah sebuah mrsm ni. Masa tu, ada histeria besar-besaran. Dah macam annual event masa tu. Budak-budak yang dah lama belajar kat situ (dari Form 1 sampai Form 5, aku masuk time form 4) cakap ini benda biasa berlaku. Benda start jadi masa kat surau kalau tak silap aku. Aku tak berapa ingat sebab jenis tak amik port sangat.

Fast forward, aku balik asrama awal malam tu, kebanyakkan form 5 ada dekat surau termasuk roomate aku. Disebabkan aku duduk asrama lama, satu bilik dua orang je and bilik kami jenis takde pintu, boleh nampak bilik depan and yang memisahkan bilik aku dengan bilik depan cuma hallway.

Kebetulan masa aku balik tu, adalah beberapa budak form lain jugak dalam asrama tu, cuma diaorang budak tingkat atas (asrama dua tingkat), so aku kat tingkat bawah ni kira kosong lagi la. Yang lain pergi makan supper rasa aku. Hanya ada aku sorang je. Lepas letak beg, baru nak buka tudung, tiba-tiba ada sorang budak form 1 ni berlari masuk bilik aku.

Terperanjat gila aku time tu, dah lah tengah ada histeria. Nasib baik tak jerit. Aku tanya la apahal ni. Dia kata kawan dia tengah buat benda pelik (nak ikut nenek something katanya). Ah sudah! Dah la aku sorang je. Aku tanya la akak form 5 lain takda ke? Dia jawab takda, akak form lain semua takut. Pulak! Nak tak nak, aku naik jugak la tingkat atas. Buatnya dia main cekik-cekik dengan kawan dia, kang jadi kes lain pulak kang.

Sampai kat bilik dia, aku tengok bilik dia gelap, bilik depan, kiri kanan pon gelap. Lampu yang ada cuma dari hallway je. Ada la dua, tiga orang budak form 2, tengok apa jadi then terus lari. Lari ke surau mungkin, aku tak tahu. Yang tinggal cuma aku dan beberapa form 1 yang lain.

Aku jenguk masuk bilik dia, tengok dia tengah berdiri membelakangkan aku mengadap tingkap dalam gelap tu. Panggil dia, adik? Adik? (Time ni jantung dah nak tercabut dah). Dia pusing sikit je, lepas tu dia gelak then dia pengsan. Aku masa tu dah macam what the hell? Kengkawan dia semua takut nak masuk, nasib baik dia ni kecik je orangnya, aku cempung dia pindah naik atas katil.

Lepas tu, aku suruh roomate dia buka lampu and kawan dia panggil akak form 5 yang lain kat surau. At the same time, aku baca ayatul kursi, time tu adik ni (aku tak ingat nama dia, kita letak Alia je la) dah meracau-racau cakap nak ikut, nak ikut. Seram memang jangan cakap la, meremang je bulu roma aku. Mata aku pulak asyik nak tengok penjuru kiri bilik, entah kenapa time tu.

Aku tanya la roommate dia, macam mana boleh kena. Dia kata si Alia ni masuk bilik je terus jerit cakap ada nenek dalam bilik panggil dia suruh ikut balik. Aku tanya lagi ikut balik mana?. Roomate dia jawab BALIK KE TASIK. Ah sudah! Memang ada tasik kat mrsm ni, tapi kecik je. Aku pun tak berapa arif sangat dengan mrsm ni.

Tunggu kawan aku sampai macam jauh sangat surau dengan asrama padahal dekat je. Ah tak boleh jadi ni. Aku bukan pandai pun hal-hal macam ni. Aku terus baca 3 qul, then sambung ayatul kursi dalam hati memang aku niatkan minta pertolongan dari Allah S.W.T.

Lepas aku baca semua tu, aku bisik dekat telinga si Alia ni, Alia dengar tak akak panggil? Balik dik. Mai follow suara akak. Alia, alia. Balik dik. Mai balik dik. Jangan ikut nenek tu. (Entah mai mana petua bisik-bisik ni, time tu aku buat je apa yang aku rasa betul, ikut gerak hati.).

Then aku sambung baca ayatul kursi dekat telinga si Alia ni. Pastu panggil lagi nama dia. Tiba-tiba keluar cecair warna hijau dari mulut si Alia ni. Warna dia sebijik macam warna tasik tu. Dia keluar sekali dengan rumpai air yang selalu kita jumpa kat dasar kolam atau tasik tu. Ini REAL aku nampak, aku siap tarik rumpai tu keluar dari mulut Alia. Perasaan aku toksah cakaplah, semua ada. Tapi aku maintain cool depan junior (jaga air muka beb! haha).

Lastly, aku iqamat tepi telinga si Alia ni. Then, aku panggil lagi, kali ni macam tegas sikit, Alia balik! Zupp si Alia ni buka mata pandang aku. Lepas tu, dia muntah keluar cecair hijau tu. Aku bagi dia minum air, then aku tanya awak siapa? Yela kot, orang lain yang sampai. Naya anak orang. Nasib dia jawab saya Alia. Allah! Aku punya bersyukur la, sampai tahap peluk-peluk (padahal sebelum ni, dia pun aku tak kenal. Haha). Aku tanya la dia, awak pergi mana?. Si Alia ni jawab, ada nenek panggil saya suruh ikut balik, saya tak nak, dia tarik tangan saya. Dia bawak saya pergi dasar tasik. Lepas tu, saya dengar suara akak suruh saya balik. Saya follow la suara akak.

Aku masa tu, kaget jap sebab menda tu menjadi. Alhamdulillah semua tu ilham dari Allah S.W.T. Tak lama lepas tu, kawan aku sampai. Aku tanya la asal lambat weh. Dia pandang aku pelik je, lambat menda. Aku berlari kut, nak sampai sini. Aku masa tu, memang diam tak terkata. Tak logik rasanya sebab dia memang sampai lambat bagi aku.

Wallahualam. Lepas bagitahu apa jadi kat si Alia ni, aku suruh kawan aku takeover sebab tiba-tiba aku rasa penat dengan mengantuk yang amat. Aku balik bilik, solat Isya’ terus tidur. Roomate aku tanya pun, aku buat derk je. Mengantuk. Esoknya, baru aku tahu cerita yang si Alia budak sixth sense (panggilan asrama untuk yg ada kelebihan). Lepas tu, kawan aku yang jaga si Alia tu kena kacau masa tidur (tak pasti kena kacau macam mana).

Selang dua hari dari kejadian tu, Alia ada jumpa aku. Katanya nak tunjuk aku something. Aku cakap la lepas prep petang, akak datang bilik Alia ok. Korang nak tahu dia tunjuk aku apa. Lukisan (drawing). Lukisan yang menyeramkan.

Ada gambar wanita mengendong something (aku tak pasti apa), dan rambut dia panjang. Sebelah muka wanita ini dilitupi oleh rambut dia. Sebelah muka yang nampak tu, dia lukis lawa. Sebelah yang tertutup tu aku tak tahu dan aku tak nak tahu.

Aku tanya la, asal tunjuk kat akak. Si Alia ni boleh jawab entah pastu sengih kat aku. Seram woi dia sengih!. Aku apa lagi, amik lukisan tu semua (dia ada dalam 2, 3 helai), mintak lighter kat ketua asrama then aku pergi bakar. Yang macam nak mencarutnya, boleh pulak part lukisan perempuan tu je tak nak terbakar. Puas aku nyalakan api. Tak jugak terbakar.

Last aku niat dalam hati, nak lukisan tu musnah then aku iqamat. Barulah dia terbakar. Then lepas je terbakar tu, ada bau yang kurang enak menyusul. Aku apa lagi, cepat-cepat lari masuk asrama balik bilik. Aku cerita hal lukisan tu dekat roomate aku dengan ketua asrama (pun kawan aku jugak), the best part is, lukisan tu sebijik dengan kisah budak-budak histeria ni. Diaorang describe nampak perempuan tengah kendong something then dunia diorang gelap. Tau-tau dah histeria.

Selingan – ada sekali tu, satu MRSM dilanda masalah blackout (mungkin lupa bayar bil, husnuzon). Jadi ketua asrama arahkan kami semua berkumpul di tengah hallway dan hallway dipasang lilin (inilah tujuan lighter itu disimpan, haha). Mana budak yang lemah semangat, penakut dan sebagainya dikumpulkan berdekatan dengan kami form 5, ada la dua tiga orang budak form 1 dan diantaranya ialah si Alia.

Aku masa tu duduk agak ke dalam bilik sedikit jadi kuranglah nak duduk berhimpit antara satu sama lain. Dah lah panas. Budak form yang lain ada yang siapkan homework, ada baca buku dan geng aku banyak bergosip dari buat kerja. Haha. Si Alia ni duduk betul-betul depan bilik aku mengadap aku dan roomate. Sedang kitaorang bergelak sakan, tiba-tiba si Alia ni bersuara.

“Ada something dekat bahu akak” Alia tunjuk pada aku.

Masa tu, semua orang senyap. Aku dah mengelabah cicak dah, tapi bajet cool lagi. Dalam hati dah start baca ayatul kursi. Time tu, rasa macam nak sepuk je si Alia ni. Tapi kan, walaupun dia tunjuk apa semua, aku tak rasa meremang. Aku agak masa tu si Alia ni saja nak menyakat aku. Nak tunjuk yang dia sixth sense la kot. Aku tak nak keruhkan suasana jawab

“Biarlah jela dia, asal tak kacau orang sudah”.

Time tu, roomate aku dah gerak duduk jauh dari aku. Siot!. Haha. Aku pun malas nak layan, terus naik atas katil. Tidur.

Ada banyak lagi kisah pasal si Alia ni dengan aku. Tapi yang ini paling meninggalkan kesan pada aku. Sebabnya kejadian ini mengajar aku bahawa aku ini hamba kepada yang Esa Allah S.W.T. Kalau aku tak mintak pertolongan dari-Nya, agak-agak korang, dapat ke aku selamatkan si Alia malam tu? Benda ini buat aku insaf betapa aku tersangat la kerdil disisi-Nya. Maka betul la apa yang Ustaz-Ustazah ajar, segala perbuatan, amal harus dimulakan dengan niat. Dia mengajar aku, kalau kau bertawakal Lillahi Taala, maka apa saja yang berlaku adalah dengan keizinan dari-Nya. Wallahualam.

Nota kaki: Okay guys, ni baru first part dari aku. Kalau dapat sambutan, InsyaAllah, aku sambung part aku kena masa di matrikulasi. Sekali lagi maaf dari aku. Ini hanya pengalaman aku yang Allah S.W.T bagi aku peluang merasa. Kalau ada yang terasa, ucapan maaf aku hulurkan.

Dakmi.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Dakmi

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 5]

37 thoughts on “Jangan Ikut Nenek Tu!”

  1. Sebabnya kejadian ini mengajar aku bahawa aku ini hamba kepada yang Esa Allah S.W.T. Kalau aku tak mintak pertolongan dari-Nya, agak-agak korang, dapat ke aku selamatkan si Alia malam tu? Benda ini buat aku insaf betapa aku tersangat la kerdil disisi-Nya. Maka betul la apa yang Ustaz-Ustazah ajar, segala perbuatan, amal harus dimulakan dengan niat. Dia mengajar aku, kalau kau bertawakal Lillahi Taala, maka apa saja yang berlaku adalah dengan keizinan dari-Nya. Wallahualam.

    🙁 sedih ..

    Reply
  2. Betol tuuu…
    Kenkdg kita tak penah sedar akan kemampuan diri sendiri sampailah masa Allah menguji dan sejauhmana kita meletakkan Allah sebagai sebaik2 pertolongan…

    Zaman diploma, akk ni mmg dh jd ala2 nek moh…
    Mane ade budak histeria, di situ akk pasti akan ade…

    Tapi lain ngan zaman degree…
    Akk mmg buat senyap hal sendiri sbb mmg x involve pape AJK pon kt hostel tu…
    Sampailah satu hari ni, akk tgh lepak kt bilik member yg berlainan aras ngan blk akk..
    Member ni pon jenis x campur hal org…
    Tup2 tgh borak tu, tetbe ade siswi dtg blk tu tercungap2…
    “Mintak tolong boleh, kawan saya histeria…”
    Aiikkk pelik ni…
    Dalam beribu org kat hostel ni, seramai2 AJK yg ade, apsal ko tetbe dtg sni…????
    Xpelah, org dh mtk tlg, kita usaha jelah pape yg mampu…
    Ingtkan budak tu satu level situ jer, rupenye die dahlar dr blok lain dan level plak lebih tggi…
    Tanye gak kat die, cemane terpikir nk g bilik member akk yg jauuhhh tu…?
    “Entah…tetbe tergerak hati nak ke blk tu…”
    Akk pon dh HAAAA…APEKAH INI…???

    Reply
  3. Wow.. Dasyat part tarik rumpai tu.. Kembang tekak meiyo..hihi

    Dulu masa sekolah, wujud spesis acah acah sixth sense ni, lakonan dia real betol sampai Ustaz yang mengesahkan dia tipu je…tapi taktau la cerita benar ke tak, dengar dari mulut orang je.

    Pastu masa darjah 6,ada kes classmate meracau racau menangis, meiyo tak pandai pun cuma baca jela sikit sikit sementara tunggu cikgu datang, baca ayat qursi apa semua, iyelah darjah 6 tau apa sangatt.. Bila dia okey sikit, dia cakap dalam ramai ramai tolong baca semua tu, dia dengar suara meiyo je.. Ntahlah kenapa.. Padahal meiyo ikut ketor jugak.. Huhuhu.. Yang paling best sekali dia boleh balik sekolah awal, pastu dia cuti seminggu pergi pulihkan semangat.
    Meiyo taktau la apa yang ada kat muka meiyo, sebab kalau kat asrama dulu, kes histeria kecik kecik ni mesti meiyo kena panggil jadi salah sorang penolong???.

    Papepun, best cerita dakmi. Teruskan usaha!

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.