JokesCop – Hostel

[INTRODUCTORY]
Kejadian nie jadik mase aku dekat U kesayangan. U aku nie di pakai sistem apartment. satu student, satu bilik, satu apart ade 4 bilik.. So, maybe untuk keselesaan atau saje nak kaut keuntungan lebih (satu bilik RM248 in which rate2 rumah sewa area situ RM 300 – 400 je time tue).. and yg paling menghanginkan student yg tak brape nak rajin mcm aku, tiap2 sem kene book bilik lain2 (kalau dapat bilik same, nasib la), kene pack barang tiap2 sem, kene move in tiap2 sem.. So disebabkan aku pun dah tahap sophomore time tue, aku dah ade set of friends yg nak duduk satu rumah..

So mcm nak book tiket Air Asia RM 0, kami pun duduk la depan PC (book online) masing2 sebab nak book rumah untuk duduk bersama, umpama sekumpulan lelaki tak bertamadun, kami menjerit2, memaki-hamun berebut rumah dengan student lain.. pertarungan selama 4 jam nak “chop” bilik dirasakan mcm battle of Gondor nie di akhiri dengan kami dapat la duduk bersama…

Lepas je abis sesi chop bilik tue, kami pun packing dan balik ke kampung masing2 (cuti sem) dengan masing2 puas hati dengan nasib yg menimpa kami.. that what we felt at that time.

[SEMESTER START]
Sem baru pun start, dengan masing2 ade cita2 sendiri, ade yg nak study, nak main game online, nak makan dekat kedai sume makanan rm3, ade yg nak dapat/jumpe/break dengan awek, ade yg nk majukan bisnes jual rokok batang (biasela, kalau yg berkerja pun ade sengkek, ape lagi student kan), kami pun check-in la dalam bilik kami, tingkat 8, bilik hujung.. bilik idaman para penyewa, sebab takde bilik mengadap koridor, so buglar safety. Permandangan luar nampak masjid, tasik, apartment wanita.. bak kate mat salleh, perfecto~

Masuk je rumah tue, masing2 ke bilik masing2 nak un-pack barang2.. aku yg agak terrer nie, bawak 2 beg je, beg baju dan beg PC (disamble abis) mejadikan aku unpack warrior dan bole site visit ke bilik member2 lain.. Bilik 1st, sebelah aku, kawan dari sekolah rendah aku, kite namekan die Anton la yer.. bilik tengah, pemandangan paling cun skali, sebab betul2 atas parking motor, senang nak usha motor dah stand ke belum, jatuh ke idak kalau belom.. masuk je bilik die aku tgk katil die disamble, aku pun gelak sakan la kat die.. sape la dengki bilik die pi disamble katil..

Then 2nd room, Master bedroom, Syeik… bilik die paling besar.. aku tengok tengah tertonggeng2 mop lantai, badjet neat freak lettew, tapi kalau abis sem, bilik die paling bersepah.. and then the last room, Apis, bilik yg paling perfect skali pada aku, sebab dekat dengan toilet. Masuk bilik die aku tengok Apis tengah merungut2 sebab ade banyak tompok air kat dinding, warna kuning2 pudar.. So, aku dengan Anton pun bantai gelak la tengok nasib yg menimpa Apis.

BTW, bilik aku xde yg pelik, sume in place, cume laci robok penuh dengan kesan cucuh rokok..

[FIRST NIGHT]
Aku kluar dengan budak2 same kelas dengan aku untuk makan malam and balik rumah.. Jam pukul 10 ke 11 mcm tue, gelap.. sekor manusia atau kambing pun takde.. perasaan dalam hati aku, maybe budak2 nie pi berendut la tue.. biase la, masing2 kan ade komitmen, awek dulu baru osmet.. Sume pintu bilik tertutup.. So, NVMla, aku pun single and not ready too mingle yet, aku pun trus masuk la dalam bilik.. bukak PC, layan blog, fesbuk dsb.. mase tue blog is a thing, sume orang ade blog aku rase.. aku blog walker je..

Then aku dengar bunyik orang bukak pintu rumah, aku ingat sape2 balik, so NVMla, biarla, bukan tanggungjawap aku sebagai suri rumah solehah nak sambut hubby balik, tak yah la aku tegur.. truskan je la mubie.. Then, pintu bilik aku kene ketuk, kluar2 tgk si Anton rupenye.. Die pun masuk bilik aku nak pinjam towel, towel die nak buat sejadah sebab die lupe bawak, tak nak kotorkan lagi.. Then, die pun kluar.. selang 20 minit dengar Anton jerit..

Anton: WEYHUII!!! PENGSAN KE PENGSAN DALAM JAMBAN TUE??

Keluar2 tengok si Anton tengah maki hamun pintu jamban. Aku pun tanye la..

JC: Anton, apsal marah pintu jamban? Die bukan bole bercakap pun..
Anton: Ni kamjad mane berak lame sangat dalam nie ntah, setahun dah aku tunggu.. WEYHUII!! KLUAR LA WOI!!! sambil isap rokok

Anton: Mase ko balik tadi sape kat rumah ?
JC: Entah, takde orang pun, lampu pun tak bukak..
(Aku dengan Anton pun tengok satu same lain, of course, in very unromatically way possible)
Anton: Pencurik kut.. Die menyorok dalam nie (sambil melangkah 2 tapak kebelakang)
JC: Apis kut, die kalau berak tak bole bercakap..
Anton: KALAU KO TAK BERCAKAP AKU TENDANG PINTU NIE, WEYHUII!! BERAK MCM TGK WAYANG!! LAME NAK MAMP*S!! (Anton tendang2 pintu tue)

Disebabkan aku tak nak Anton pecahkan pintu jamban sebab baru 1st day, tak kan nak bayar harge pintu kat pihak management.. suwey satu sem.. Aku pun try la tombol.. Pffff~~ Pffff~~ pintu terbukak (pemikiran 0.03 saat: Jangan la aku nampak bahagian2 badan Apis yg tak sepatutnye aku nampak).. takde orang, sepi, empty dan neglected ye kawan2 jamban tue.. Aku pun ape lagi.. Bantai gelak kuat nak mampos la dekat Anton..

JC: WAHAHAHAHAHAHAHA, BWAHAHAHAHAHAHAHA, Ko tunggu jamban kosong ke ?
Anton: Woi kamjad!! tadi kunci kut.. ade bunyik air lagi sambil orang berdehem lagi..
JC: WAHAHAHAHAHAHA, ape jenis manusia la marah jamban kosong!!!

Anton dengan muke merah masuk ke jamban dan meneruskan aktiviti yg terencat tadi.. Disebabkan aku nie agak blur pada bende2 mistik, so, aku tak saspek ape2 mase tue sambil tunggu Anton keluar sebab nak gelakkan die balik.. Malam tue, bile sume osmet aku balik, kami bergelak sakan kat Anton sebab marah Jamban.. 1-2 minggu gak la kitorang buat2 marah jamban kosong depan Anton sebelum masuk jamban.. Boys always be boys la kan orang tua-tua cakap..

[FIRST MORNING]
Pagi esoknye aku bangun tdo and rase mcm bende pedih kat bawah hidung aku. aku pun rabe2 la and rase mcm ade kuping luke yg agak tebal dan dalam. aku tengok cermin, 3 strike y’all.. mcm kene cakar.. Then, aku keluar la nak tanye Anton, tengok die tengah belengeng sambil isap rokok mengadap luar tingkap.. Aku nampak mcm kuping tebal kat belakang badan die.. 3 strike jugak y’all, tapi panjang lagi la..

JC: Anton, apsal blakang badan ko calar? Ko tido atas kertas pasir ke ?
(Anton pusing dan nampak kuping atas bibir aku )
Anton: Woi kamjad!! orang lain tumbuh misai, ko tumbuh kuping ape jadah ? MWAHAHAHAHA~

Mase kitorang tengah bergelak ketawa tue, Syeik (Owner Master Bedroom) kluar dari bilik air tengok kitorang.

Syeik: Pasai pa? Pasai pa? Pasaipa hang ade kesan cakar nie ?
(FYI: Syeik nie agak obsess skit pasal bende2 dari kubur nie, dan paling penakut, cerek air bunyik pun die bole melompat)
Syeik: Nie lain macam nie, hang dah azan rumah ke belom ?
JC: Mane sempat, mase aku kluar, korang tak azan ke ?
(Dua-dua geleng kepale)
Anton: Dah lambat woi, nanti aku balik kelas aku azan la..

Aku dengan Anton mmg tak pedulik sangat bende2 mcm nie.. Pendapat aku, azan tue nak umumkan kat penghuni sedia ada, tuan rumah sebenar dah datang, so back off!!!. Maybe pendapat Anton, adat istiadat diraja keluarga die.. Syeik plak maybe azan nie pendinding rumah ke ape ke.. Well, pendapat masing2, hak masing2 la kan.. Well, kitorang pun naive.. So, kesimpulannye, aku dengan Anton ade calar, sorang mirip kumis, sorang mirip kepak x tumbuh betul..
[AFTERNOON]
2nd day naik Semester, memang sibuk dengan aktiviti bukan study. cthnye: pegi kelas sembang + lepak dengan classmate, update ape yg jadik mase cuti, amik sticker vehicle dll. Mmg mase paling busy la dalam sepanjang sem pada aku. So disebabkan daya ketahanan badan aku terhadap penat agak kurang haritue + muke aku tak brape nak hensem sebab ade kuping, aku amik keputusan nak tapau makanan kat fudcourt then balik rumah makan + movie + afternoon nap. Sampai je aku kat rumah, aku dengar suara Apis dengan Syeik mcm tengah bergaduh dalam bilik Apis.

Owh, and the kepelikan di situ, takde sape pun tegur pasal kuping tue. In which, quite impossible apabile kakak-kakak gossip dalam class aku tak notice kecacatan pada muke aku. Sedangkan sebelum nie, baju aku tak iron pun kene tegur, hari-hari kene tegur, sebab aku bukan jenis iron baju pun.. tak kan la kuping besar mcm jari ni takde orang perasan.

Syeik: Aku tau, rumah nie memang ade bende!! Anton dengan JC dah kene cakar smalam.
Syeik: Ni dinding bilik hang plak jadik lagi nie.
Apis: Dude, ko nie mengarut je lah, bende biase je nie.

Aku pun masuk la bilik Apis nak tau ape cite budak2 nie. Tgk2 dinding bilik Apis yg ade tompok2 air yg warna kuning2 pudah tue mcm berkulat dah, warna hijau lepas tue basah. In which, make no sense, sebab smalam takde lumut. Unless kalau die super lumut or jambang Syeik yg bole magically tumbuh dalam mase sehari..

Apis: Nie tandas atas bocor la nie, air mengalir, tumbuh la lumut.. ko merepek ape?
(kate Apis sambil tengok aku masuk bilik)
Apis: Dude, cantik misai.. Sengih

JC: (diplomacy) Ko pi resident cakap pasal bende nie, nanti makcik cleaner bersihkan lettew. Kecoh ape ?
Syeik: Kene azan woi rumah nie, sume tempat!!
Apis: Azan ler dulu, aku nak keluar lunch nie..
Syeik: JC, ko azan tau, aku kluar dengan Apis..

Syeik ni ade lesen motor and kete, tapi die tak confident bawak kenderaan, so lunch ke, school ke, either kitorang bawak or die jalan kaki.. So normal-lah kalau die kluar skali dengan Apis. Aku pun kasik assurance kat Syeik and makan dulu sambil tengok movie, lepas tue aku nak azan la.. tapi, yg bestnye.. tilam sudah memanggil aku tdo, aku terlelap dan terlupe nak azan.

Aku sedar2 je dah lepas maghrib, dah pukul 8 lebey.. Biaselah, anak remaje, makan kene banyak, tidur kene oberdos, rokok 1 kotak sehari.. it a phase occay, sume orang ade.. Aku bangun and keluar je sume orang dah balik tgh duduk kat ruang tamu sambil sembang2 plus sapkok. Aku tgk muke Syeik pucat tengok aku..

Syeik: JC, dah takda!!!!
JC: Jadah ape ko merepek ?
Syeik: parut hang!!! dah takda..

Aku rabe2 atas bibir aku, mmg xde bende, aku trus pegi cermin tengok, mmg dah hilang dah kecacatan sementara dimukaku..

Aku keluar bilik balik untuk menyaksikan adegan tak munasabah antara Syeik dan Anton. Syeik suruh Anton bukak baju sambil menjerit2 mcm budak histeria.. And Anton pun akhirnye bukak baju and parut belakang badan die pun ilang. Pelikkan, memang pelik pun, kitorang agak terpinga2 gak la time tue. Then, mcm the flash, Syeik lari ke bilik Apis dan bukak pintu.. Nasihat bergune aku, kalau seorang bujang sedang menutup pintu, janganlah kamu sekali2 membuka pintu bilik mereka, kerana 80% of the time, adegan muntah darah akan berlaku.. Tapi kali nie the other 20% happen.. lumut2 dalam bilik Apis sume hilang.. bersih, suci, murni keadaan dinding beliau.. Mcm takde ape2 berlaku..

Tapi rakan2 sekalian, keadaan ini pada pendapat aku tidak membuktikan sama sekali yg kami mengalami pengalaman mistik. Mungkin kuping2 aku dengan Anton tue pulih sebab metabolisma kami seperti Wolverine, atau makcik cleaner le-femme-Nikita kan* rumah kitorang dan bersihkan dinding bilik die. In which, in the eyes of sceptical mcm Syeik die nampak rumah tue keras. Tapi kedegilan majaroti osmet aku men’deny’kan sume bende nie menyebabkan majority always win eventhou it wrong..

2nd Day, lepas mahgrib itulah buat pertama kalinya, rumah kami diazan kan oleh Syeik dengan suare separa menangis di dalam bilik Apis. Aku, Apis dan Anton cume bole tengok sambil rase annoying dengan fiil Syeik.
[SEVERAL DAYS AFTER]
Memang hari2 ade je bende pelik jadik kat kitorang, tapi aku dan Anton mmg tak amik port, cite2 pelik yg kecik2 nie actually Apis yg ingatkan kat aku mase kitorang jumpe 2-3 tahun lepas, kalau bukan die yg ingatkan, hatta sampai cicit aku dapat gelpren pun aku tak tau bende tue pelik. Menurut cerite Apis, barang ilang pastu jumpe balik banyak terjadik mase tue, antara barang2 yg selalu ilang adalah songkok haji die. Apis nie memang synonim dengan songkok haji die, tapi die pakai kat rumah je, rambut die nie jenis potong 1 mate, so untuk mengelakkan rase sejuk agaknye, die selalu pakai bende alah nie.

Aku jenis tak banyak bawak barang personal, so maybe makhluk tak semenggah tue abis idea nak sorokkan barang aku kut, setakat nak sorokkan stok meggi ke, lighter ke, rokok ke, aku pedulik ape, aku paw je la budak2 lain. Dah namenye remaje, kalau tak paw hak milik rakan sebaye bukan remaje la kan.. kan.. kan…

Yang aku paling ingat lagi kes Anton, sume kemeja dalam gobok die ade kesan terbakar, mcm kene iron.. mengamuk la budak tue, di maki hamunnye almari. Of course, memule maki jamban, lepas tue maki almari, budak nie mmg ade masalah dengan barang tak bernyawa. Tapi yg magically-nye lepas maghrib, baju die terus okay, takde ape2 dan almari bilik die bau mcm ada bangkai cicak.. Apis dengan Anton abis selongkar gobok nak carik bangkai tue, tapi macam cerite mistik yang lain2 la, tak jumpe ape2 selain duit syiling Anton yang banyak sampai dapat beli sekotak rokok Winston merah 20. Nasib Anton, badan die nie keding sikit, so baju2 kemeja Syeik menjadi mangsa keadaan time tue.. Aku ingat pasal kes nie sebab mase tue Syeik bergaduh dengan Anton sebab selalu pinjam kemeja die then tak basuh.. Mwahahahaha~

Tapi bende2 kecik nie memang kitorang buat dek je.. Ala, setakat barang misplace, or baju kene iron.. Ade lagi masalah dunia yg lagi besar dari nie.. So tak swag la kalau nak amik port?

[THAT ONE EVENING]
Aku balik rumah awal mase tue, hari Sabtu kalau tak silap aku sebab satu rumah keluar, aku tak brape ingat, tapi aku pikir takde orang la kat rumah lah time tue. Sampai je kat rumah, time tue dah agak senja, aku pun lepak2 la kat ruang tamu sambil bace komik yg aku baru beli.. FYI, Sofa kayu yang aku duduk tue betul2 mengadap pintu bilik mandi.. Tengah2 alpa bace komik..

PALABAMMMMMMMM!!! (pintu bilik mandi tertutup, dengan kuat)

So, aku pikir, okay la, pintu bilik mandi tertutup, cool.. Dalam dunia nie, selain jin, syaitan dan mambang tanah, elemen angin juga wujud or bende paling simple aku pikir mase nie, salah sorang osmet aku nak mandi.. Then bunyik like somebody turn on the pili (pili apart aku berkarat, so kalau turn on, bunyik die agak kuat, terutama kalau rumah sunyi ).. So normal la, masuk bilik mandi, turn on pili air, normal la, buat ape kalau masuk bilik mandi tak turn on pili kan? bukan mandi namenye, namenye “suspicious activity”.. Lelaki bujang teruna la katekan.. MWAHAHAHAHA~

Then, aku dengar bunyik air shower keluar, (air shower apart aku tue laju dan kuat, perghhh~ mmg 1st class, takde hotel aku pernah duduk laju mcm air apart U aku).. In which, normal la kan, dah bukak pili, air kluar, tak kan batu bata yg kluar, mandi darah ler nanti kite yer kawan2, so nasihat aku, pastikan shower rumah anda tak mengeluarkan batu bata ye kawan2.. Then, in a short few second, bunyik air tutup.. Then, bukak.. Then, tutup.. Then, tutup.. Then, bukak.. Then, bukak.. U’olls get what I mean kan..

Aku memang tak pikir ape2 lg mase nie, maybe salah satu pantang larang Apis dalam bilik air, die tue banyak pantang larang especially dalam jamban.. Aku pun tak sure kitab ugame mane die bace.. Then, sebelum otak aku sempat process ape2, aku tengok lampu bilik mandi kejap tutup, kejap bukak, tutup balik, bukak balik, sebijik mcm disco dah aku tengok bilik mande tue.. Time nie lah, pemikiran 0.03 saat dalam kepale aku teringat bende2 pelik yang aku pernah dengar dan alami sebelum nie.. Ade satu perasaan yg mcm menyerap masuk dari hujung jari2 tangan aku menjalar terus ke tengkuk yg membuatkan segala bulu2 yg ade dilaluannye naik secara automatik dalam keadaan mendadak. Ini Kerana:

Sebab 1 : Impossible, lampu bilik air ini boleh di bukak tutup, sebab suis lampu kat luar..
Sebab 2 : Ade annoucement yg apart kitorang ade ganguan bekalan air selame 2 hari.. sebab pagi tadi sebelum kluar rumah, aku mandi (cuci muke dan gosok gigi) pakai air mineral je.

JC: (Jerit) JINTAT!!!!!!
(Sambil aku membuat aksi flying kick melepasi coffee table dan terus berlari ke luar rumah)

Malang sekali pada aku, pintu rumah aku tertutup dan aku mengalami pengalaman melanggar pintu rumah secara slapstik sebelum sempat aku pulas tombolnye.. Dalam separa sedar ketika berlari dari rumah nie, aku mcm terdengar ade suare orang tgh gelak.. bukan gelak style Anton MWAHAHAHAHAHAHAHA~~~~.. Tapi mcm Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee~ mengilai. Larian aku yg tak cecah simen apart nie terus ke lif.. Of Course, aku lari ke lif, sebab, kalau aku lari ke tangge depan rumah aku, aku kene turun tangge 8 tingkat.. Hantu ke Jin ke, prinsip aku, kalau nak turun apart naik lif.. takde la penat sangat yer kawan2..

[THAT FRIEND’S HOUSE: PART I]
Aku nampak Syeik dengan Apis ada kat dalam rumah tue sambil buat muke ketat tengah duduk bersembang dengan penghuni2 rumah tue.. Derang terus pandang aku yg sedang mempamirkan aksi atlet balapan kat koridor sambil suruh aku masuk rumah tue.. Aku dengan rase mcm telah terselamat dan diselamatkan pun gegas masuk ke rumah tersebut.. Lepas aku ceritekan pengalaman aku yg tak senonoh kat budak2 rumah nie, aku tengok muke masing2 putih mcm zombi cite the Walking Dead dah.. Aku pun bangun nak check air dekat sinki, ternyata, yg keluar tue adalah serdak2 karat je.. Mmg air belum ade lagi pun..

So, persoalannye…
Ape yang derang sembangkan sambil muke ketat ?
Sapekah yang mandi kat apart aku ?
Apsal tuan mandi tue bole bukak dan tutup lampu bilik mandi dari dalam ?
Kenape rumah aku boleh ade air? Adakah tuan mandi tue seorang yg bole mengeluarkan air semasa ganguan bekalan air ?
Adakah bakatnya berguna kepada penduduk2 yg mengalami masalah ganguan bekalan air ?

[THAT FRIEND’S HOUSE: PART II]
Rupe-rupenye siang tue si Syeik dan Apis nie ade pengalaman mistik derang tersendiri kat rumah tue. Mase derang siap2 nak pi lunch derang dengar mcm ade suare orang dok kemas2 bilik dari bilik Apis. Derang ingat pencurik yg masuk tengah selongkar barang2, so derang pun siap sedia la nak letup sape2 yang ade dalam bilik tue, Senjata pilihan Apis adalah helmet dan Syeik pulak adalah kerusi makan kayu dan helmet dikepalanya.. Then, perlahan2 derang jalan ke bilik Apis nak sergah sape2 yg derang sangka pencurik tue. Bile masuk je bilik si Apis, takde sape2, lengang, empty and neglected.. Derang nampak mcm ade bende melintas laju keluar dari tingkap. So mcm biase lah, Si Syeik yg over paranoid nie ingat entiti and Apis ingat burung masuk.

Actualy, more information.. Suasana rumah aku tue kecuali mase matahari naik, memang suram dan kelam je.. Even mase tengah hari or Senja mmg kene bukak lampu, kalau tak, hidup kami diselubungi kegelapan la jawapnye.. Selain perabot2 default dan kasut2 yang bersepah mcm ape, alat2 memasak cume ade cerek air dan rice cooker, pinggan dan gelas ade la dalam 2-3. Sebab kitorang jarang dilanda keadaan sengkek kecuali Anton, jarang yg masak kat rumah.

[THE FIRST TIME]
Then, lepas make sure xde ape2 pelik yg dalam bilik Apis, derang pun keluar tapau makanan and terus balik ke apart. Bile nak masuk rumah tue mase time nak bukak pintu. Pintu mcm stuck, tak boleh nak bukak, puas dah derang pulas kunci rumah dalam tue.. Still tak bole nak bukak, mcm stuck je tombol.. In which, kitorang mmg suke main2 mcm nie, hold tombol dari dalam, so, kalau pulas kunci mcm mane pun, memang tak jalan.. And tepi pintu rumah tue ada tingkap 2 cermin yg pakai kunci selak and kalau nak bukak kene tolak ke luar rumah. Disebabkan kami lelaki, langsir?? pffff~~ perkara yg paling tak munasabah bagi kitorang untuk pasang.. So dari cermin tingkap tue boleh nampak ke dalam rumah… Cube digest peta dibawah, mane tau korang bole agak2 mcm mane situasi Apis and Syeik..

| ___ |
| | W| |
| | A | |
| | L | SINK |
||D|| L |_| | ||
/ | | / WIND \

Peta Ringkas:
D = Door
WIND = Window
SINK = Sinki rumah

Dari luar pintu Apis nampak mcm ade kelibat orang berdiri kat belakang tingkap tue, die pun ingat ade sape2 la kat dalam rumah nak ranjau derang.. Tapi kepelikan berkalu disitu adalah kerana 2 sebab:

Sebab 1 : antara tingkap dan pintu tue ade dinding, so adalah Impossible nak hold pintu sambil tersengeh2 kat belakang sinki. Melainkan ade 2 orang buat khianat or tangan si pengkhianat tue panjang mcm Nang Nak..
Sebab 2 : dalam rumah aku, takde sape2 yg mengamalkan budaya 80-an, di mana lembaga di belakang sinki tue rambutnye mengerbang. (mengikut kata Apis)

Disebabkan Apis dah rase lain macam je and nasib baik Syeik tengah sibuk pulas kunci tombol. Apis pun tepok bahu Syeik dan ajak pi makan tapau kat rumah Bad( apart yg depan lif tue).. Ekceli, Apis pun nampak macam sipi2 je lembaga tue, sebab keadaan rumah yg gelap.

Apis: Syeik, aku rase, kite makan rumah Bad je lah..
Syeik: Pasaipa? Pasaipa? Depa tengah khianat kita nie. Sat, aku try test..

Haaaaaa, disinilah penggunaan “malaun” agak tepat dikenekan ke atas Syeik yer kawan2, ble takde ape2 berlaku, die lah orang yg paling sibuk. Tapi, bile tengah berlaku kejadian penampakan, die yg blur. So, disebab kan Apis tak nak adegan pengsan+papah+lempang berlaku keatas osmet sendiri, die pun cepat2 tarik belakang kolar baju Syeik untuk mengheret budak tue.. 2-3 tapak ke berjalan beredar dari rumah puaka niyang sari tue, Apis dan Syeik dengar pintu rumah diketuk bertalu2 dari dalam.. Aku quote ape Apis cakap..

“Kalau orang tua-tua panggil langkah seribu, kitorang level langkah sepuluh ribu” – En. Apis

[MUJIB]
Time tengah berbincang dalam rumah Bad tue memang masing2 dah agak cuak dah.. Yer la, selame nie dengar orang lain berlagak dengan ke”angker”an rumah mereka, tapi kali nie pengalaman tue jadik first hand kat kitorang. Actually second hand la bagi Apis, rumah kampung die mmg angker, hantu jamban katenye, maybe sebab nie lah die banyak pantang larang dalam jamban, tapi.. mcm aku cakap, masing2 punye kitab, masing2 punye pasal. So, kitorang amik keputusan nak panggil sape2 yang arif nak suruh tengok2kan keadaan rumah kami.

Okay, Kat sini, korang nampak tak permasalahan di situ? Circle of friend kitorang, memang takde sape yg arif pasal bende nie. Memang la ade yg kuat solat, tapi bab2 mistik nie, orang yg kuat solat tue sendiri cuci kaki serrender nak jejak kaki kat rumah kitorang. Yang claim bole buat bende2 mcm nie pun dok tak abis2 cite kisah die lawan entiti berupe lembu new zealand pakai loceng sambil mengeluarkan bunyik mcm kambing kene sembelih kat bukit belakang apartment. So korang nilaikanlah sendiri, adakah beliau orang yg reliable nak mintak tolong. Nak mengadu kat Ustaz or Imam surau bawah mcm segan plak, yerla, even kalau kitorang kire pakai tangan sebelah kanan je pun, jumlah kami jejakkan kaki ke surau tue. Sure tak terbukak2 gengaman tangan tue (tak pernah pi surau).. So, kang free2 kene tauliah yg berbunyik ala2 “mu ble dah susoh baru nak datang surau, kalau tak jangan harap”..

Disebabkan ego kami terlalu besar mengalahkan king kong, kami terpakse mencari alternatif lain. Nasib la Bad ade sorang kawan yg die rase bole bersihkan rumah kami.. Bukan bersihkan mcm makcik cleaner tue ye kawan2, kalau makcik cleaner yang hari2 Anton dok menggatal, takde la masalah nak panggil. Bad kate die ade seorang kawan yg dinamekan oleh aku Mujib. So kitorang pun call la Mujib nie, call-call si Mujib nie trus cakap.

Mujib: Haa, Bad rupenye. Ade rumah kene kacau ke ?
(Hah ape lagi, terkedu la Bad, terrer sangat si Mujib nie, terus tau niat die call)
Bad: Mane ko tau? Humang haih, terrer sungguh ko nie..
Mujib: Mu ble dah susoh baru nak call aku, kalau tidak jangan harap.

Rupe2nye eh yob, si Bad nie pun sepesen je dengan kitorang, cume ego die je tak macam King Kong. Tapi Mujib kata malam tue tak boleh, die kate nak buat preparation. Bukanlah preparation menurun ke ape ke. Nak study Quiz katenye.. Halau setan, halau setan gak, kalau fail karang, kene repeat sem, tak ke payah nak menjawap dengan orang tua. takkan nak cakap, fail sebab sibuk tolong halau setan, ye tak? Kang, tak pasal2 orang tua Mujib halau Mujib dari rumah. So, kitorang yg sporting dan understanding nie pun kasik la Mujib chance nak study. And die kasik assurance akan datang melawat rumah kami esok.

So disebabkan rumah kami yg berkeadaan tak berape nak senonoh tue, kami amik keputusan tido je lah rumah Bad ramai2, tak mandi and gosok gigi semue.. Sape berani nak balik amik baju, towel dan toiletaries for sure la kene pegi sorang2. Walaupun aku yg agak berjiwa kental nie boleh je kalau nak balik rumah sejengkal tue, tapi, bak orang-orang tua cakap, “Kalau tak nampak, lagi bagus”. So aku amik keputusan untuk batalkan je lah niat pewira aku tue. Esok masih ada, esok je lah aku balik rumah.
[THE APARTMENT]
Pade mase yg dijanjikan, Mujib sampai kat rumah Bad.. Tersengeh2 mamat tue lepas bagi salam sebab tengok kitorang tdo bergelimpangan kat ruang tamu, dah mcm kem pelarian dah rumah Bad tue.. Bad bukanlah tuan rumah yg tak beradab sebab tak nak kasik kitorang tdo kat dalam bilik die yang ade karpet bagai, tapi die nie jenis kaki gayut phone, kalau bersembang dengan awek die, mmg mcm marathon, jenis yg lebih 5 jam on the phone.. So dari kitorang muntah darah dengan ayat2 berahi Bad tue, baik kitorang tahan sakit badan tido atas simen. Lagipun budak2 muda remaja kan, mane la paham erti tdo sakit pinggang. Kalau baye aku skarang nie tido atas simen, for sure esok bangun jalan membongkok. So, berbalik kepada Mujib, Mujib aku tgk mcm student2 lain yang biase2 je, pakai baju t-shirt, sluar jeans. takde la pakai serban ke, samping dan tengkolok ke. Yerla, halau hantu katenye. Mestilah ade pakai uniform ke hape ke. (no offense kepada sesape yg terasa, aku naive mase tue ). Aku berbisik kat Bad,

JC: (bisik) Apsal pakai mcm aku je Bad, betul ke idak nie? Ke die jenis bunuh lembu loceng gak ?
Bad: Hish, ko kalau tak nak bende tue duduk dalam bilik ko, baik ko diam je.

Lepas kitorang siap2 sume. Terus bawak Mujib pegi ke rumah, sampai je kat depan rumah Mujib pun cakap..

Mujib: Aku dah agak dah korang duduk kat rumah nie, kalau blok nie, meme takde rumah lain.
(tengok response Mujib tue, kami pun tanye kenape)
Mujib: Rumah nie memang dari dulu lagi mcm nie, dulu ade sorang (cina/india: aku tak sure bangsa ape) duduk sini, derang try halau tapi pakai ilmu2 derang. bla bla bla bla…

In which, aku mmg tak paham dan berape nak ingat ape bende yg Mujib nie cakap.. Die cakap mcm ade pasal puja or bagi makan bende tue la then something about bende kotor, sebab aku tak paham, so aku tak dapat pastikan ape isi yg betul2 cube Mujib sampaikan. Aku tanye Apis pasal bende nie, lepas die terangkan pun aku tak paham jugak, so kesimpulannye aku tak paham. Yang aku sure, Mujib memang familiar dengan rumah nie. Mase tue tengah hari, dalam pukul 2-3 petang, so kami pun masukla ke dalam. Pintu tertutup, yg aku sedar semalam mase aku tinggalkan rumah nie, pintu memang terbukak luas. Maybe angin ke ape ke.. Bukan masalah besar bagi kami, ade masalah lagi besar yg kat dalam tue tengah cube buktikan yg rumah tue die yang punye, dan namenye yang aku sure, bukan Ahmad Albab.

Masuk je dalam rumah yg agak suram dan gelap tue memang sangat menyeramkan. Sekali-sekale aku jeling2 dekat sinki tue tengok2 kalau ade ape2 yg berdiri kat situ. Or aku Jeling kat bawah meja study tengok kalau ade ape2 yg mencangkung ke. Biase la, naluri manusia, tak nak tengok, tapi gatal gak nak jeling2. Aku pun cuit bahu Syeik and tunjuk kat sinki sambil tersengeh2 dan aku tau pandangan Syeik tue maksudnye “Okay, tak kelakar, ko tak payah nak buat lawak”. Tibe-tibe kami dengar bunyi mcm bunyik angin menderu2, tak berape kuat, tapi mcm sayup-sayup.. Constant je bunyik die.. sekejap ade, sekejap takde.. Aku ingat aku sorang je yang dengar tapi lain2 pun dengar gak, muke masing2 time tue dah macam tapir tertelan buah kelape dah..

Mujib perlahan2 jalan masuk ke dalam rumah.. diikuti oleh Apis dan Syeik dan Bad.. Aku kat mane? Aku for sure la kat pintu.. No!! Bukan sebab aku nak lari ke ape, just aku lebih suke sandar kat pintu je kalau mengikuti pengalaman2 mistik.. (kononla kan)… MWAHAHAHAHAHA~~ Bende ble kite tak tau ke tak sedar ke, memang la kite tak takut.. Tapi sebab dah tau dalam rumah tue angker, ko nak masuk dalam2 buat ape ? Tunggu kat pintu je dah la.. Kalau bende tue keluar, lari je la.. Lepas tue bole gelakkan kawan2 yg terperangkap dalam tue.. ye tak?

Sampai je kat depan bilik Anton, Mujib berenti, di pun tunjuk kedalam bilik tue menandakan bunyik tue datang dari bilik Anton. Mujib tolak pintu bilik tue perlahan2 untuk tengok ape yg ade dalam tue.. Dan bende yang memang tak dapat disangka2 berada dalam tue… Anton tengah berdengkur~~ Yer la, tak sangka la Anton bole tdo kat rumah niang rapik yang penuh dengan ganguan.. Tapi mamat gonjeng nie memang pesyen tido meninggal, kalau die kate nak bangun pukul 8pagi tue maknenye start kejut die pukul 5pagi.. Tue pun harapan die bangun 50/50.. Lepas kami buat beberapa siri bacaan Yassin dan tumbuk perut die bertubi2.. Baru la Anton dapat bangun.. Kami pun ceritakan la pasal ape yg terjadik.. Reaksi Anton mase tue adalah dengan ketawa terbahak2 tengok muke kitorang yg pucat lesi.. Cilakak punye beruang hibernate.. Aku tak sure mase tue Anton dalam keadaan denial or die memang tak percaye bende2 mcm nie.. Dah jenis hati kering cite la bende mistik ape jadah kat die pun.. Memang takde percayekannye..

Sambungan last part

49 thoughts on “JokesCop – Hostel”

  1. sekerat aku baca prolog pun tak sampai – sampai lagi.
    ayat campur english campur hipster campur pasar = rojak

    lain kali kalau nak tulis cerita dengan niat nak bagi orang senang paham cerita kita.
    pilih perkataan dan susunan ayat yang sesuai. bukan buat cerita untuk syok sendiri.

    Reply
  2. dia ni golongan dak2 wechat ke? apa ke benda NVM tuh? mobie?? aku baca awal2 je lepastu terus tk boleh nak go. maaf lah cerita siapa ni. cerita awk tk menepati citarasa pembaca.

    Reply
  3. on the contrary, this is good writing. cume penulis kne bt spell check. engaging, ade karakter. sedih sikit sbb slh platform. pembaca yg x matang

    Reply
  4. Aku terhibur… Tp aku faham knpa kau pilih nk spelling dgn perkataan x masuk akal.. Just for fun kan.. Don’t take it serius dude.. Anyway it’s better klau kau spell it formal ways.. Bg smua puas hati.. Bab laya buruk tu kau teruskan sbb aku ketawa lah jugak.

    Reply
  5. Good job kpd penulis.sy sje bce cerita mcm ni,ade unsur seram+komedi.xde la rse seram sgt.cme ade perkataan2 yg ssh nk phm.hrp blh diperbaiki

    Reply
  6. Best giler citer ni… time part lawak tu memang boleh buat bedekah-dekah.. dan part seram tu boleh buat aku takut nak baca sorang.. kipidap..

    Reply
  7. Dr segi bahasa memang la kurang..tapi tak payah la “rigid” sgt… open mind sikit.. cuba baca cerita dia.. memang kelakar + seram.. saya baca kat office, tergelak-gelak…

    Reply
  8. minum ketum ke dik? tak abis aku baca, tak sampai separuh dah bosan..tak seram langsung sebab bahasa entah apa2..camana la admin boleh publish?

    Reply
  9. Memang faham apa dia cerita..cuma rasa semak sebab campur2 bahasa english hipstur dia tu..aku kena baca balik line tu 2 3 kali nk fahamkan

    Reply
  10. aku sebenarnya tak tau nak seram ke nak gelak ke nak pening kepala dengan cerita kau ni. tapi not bad lahhh sempoi je baca dengan loyar buruk tu semua. just maybe next time kurangkan sikit guna ayat2 hipstur yelah pembaca ni ada segelintir yg baru keluar dri dewan bahasa dan pustaka.

    Reply
  11. Kepada yang marah tak puas hati tu, cerita ni sebenarnya diceritakan dalam FORUM CARI, oleh penulis JC. Sama macam cerita penulis Dammerung sebelum ni. Sepatutnya siapa yang submit cerita ni kat Fiksyen Syasya tulis dari mana sumber cerita ni, bukan setakat buta tuli copy paste macam ni. Tak memasal penulis sebenar kene bambu. Buat pembaca baru, cerita ni ditulis bertahun2 sudah oleh JC di Forum Cari.

    Reply
  12. Aku baca best je aku rasa.. mesti golongan makcik2 pakcik2 yg kena baca cerita serious setiap masa je yg tak suka cerita ni.. lagi 1, english yg dia guna simple english je, level2 budak upsr pun boleh faham la senang citer.. jadahnya korang tak boleh paham sbb dia selit English sikit2 tu.. lawak lah korang ni 😂

    Reply
  13. Salam, Yea! JokesCop aka ben eflek upload cerita kat FS, tapi kalau boleh nak minta update intro sebab ada reader tak tahu cara penulisan anda.

    Reply
  14. Cite ko best tapi pening aq nk hadam ayat2..dgn explaination ko yg lintang pukang.. ko phm kn… kn… ok la nk bace bab ke2😆😆

    Reply
  15. syok jea aku baca n hadam citer dia ni..readers yg lain especially kiki tu mgkin main baca tak hadam ayat terus nk maki..bosan sgt life tu..respect la kat penulis sbb mgkin ini cara dia menulis n berkarya..mcm bercerita..

    Reply

Leave a Comment