Kisah Seram dekat Site Project KTMB

Kisah Seram dekat Site Project KTMB

Aku just nak share pengalaman aku sepanjang aku keje sepanjang track rel ketapi dari rembau ke tampin n9.. (sorry klo bahase tunggang langgang) hehe

1/8/2009 aku start keje (mase tu baru nk clearing site).. bos aku tubuhkan satu team untuk clearing site start dari stesen ketapi rembau sampai ke tampin.. aku terlibat jugak time tu sbb aku ni leader team tu.. kena check services mcm paip air ke, kabel elektrik ke sebelum dorang start keje.. (panjang plak mukadimah nye.. hehe)

1st kes – Memandangkan aku kena jalan dlu sebelum team aku jalan, aku bwak la 2 orang budak indon jalan atas rel ketapi tu.. area tempat tu klau x silap aku kampung C****** ***.. aku ngn geng aku nmpak la satu kawasan perkampungan lama yang mcm dah kena tinggalkan.. aku pelik jugak kenape satu kampung pindah.. kat area tu ade la 6 7 bijik rumah tp sume penduduknya dah pindah..
Tetibe budak indon aku, (nama die hasnan) buleh pulak die gi kat umah2 kosong tu.. nk kencing die cakap.. buruk betul prangai.. hehe.. tak sampai 5 minit die dah berlari datang kat aku.. ”jom balik” die ngn muke cuak ajak aku balik.. kejadahnye ntah.. kje x siap dah nk ajak balik.. die ckp kat aku die nmpk ade org tua duk dlm umah tu.. die ckp die kena baling batu mse tgh nk kencing tu.. die ckp batu tu dr dlm umah.. perghh!! padehal baru pukul 2 petang, hantu ape siang2 nih??..

Aku ngn bdk2 indon ni cuak jugak lah.. aku jalan 2 3 tapak atas batu rel tu, aku ngan geng aku dengar ade org menjerit kat umah tu.. (utk pengetahuan u all, kawasan tu kat tengah2 hutan, takde jalan masuk melainkan rel ketapi..) ape lagi, mcm pelesit la aku lari tapi dah jauh aku lari aku nmpk budak indon yang kena baling batu tadi berdiri je kat ats rel tu.. nak mampus ke ape.. aku ngn sorang budak indon tu jerit mcm nk roboh anak tekak pun die buat dek je..

budak indon sorang ni aku x tau la ape die bace, dalam jawe bunyi nye, pastu die tiupkan kat batu pastu die baling dalam semak.. pastu denga mcm ade bende dtg ngejar batu tu.. pastu tetibe budak indon yg buat dek tu berlari kat kitaorg.. sampai je umah kongsi, die cite kat aku die nmpk ade org tua datang berlari kat die.. mcm nk serang die.. (tu la, sape suh kencing kat tempat die hehe) org tua tu lari bwk keris.. mne ade org zaman skang pkai keris kan?

besok nye aku terserempak ngn org kampung kat ctu, pangkat atuk aku jugak lah kan.. aku pun tanye lah pasal kejadian semalam.. atuk tu jawab slambe je, tu belaan bomoh yang tinggal kat ctu dlu.. sejak die meninggal, satu kampung tu die kacau.. belaan die cari tuan baru.. org kampung kat situ takut nk dduk situ lagi.. patut la angker je aku tgok kawasan tu.. suram je.. ade bende buat perkampngan baru kat situ.. tu la pengalaman aku atas rel ketapi dlu..

2d kes– kejadian mase middle project..
cite ni mase aku kena stay up kat railway track sebab site aku banjir.. (air dah naik sampai batu balast)..
Masa kejadian ni, aku bertiga.. aku supervisor sub cont., membe aku supervisor main cont. ngn sorang lari budak ukur tanah (budak survey).. mase tu dah pukul 11 pm (aku ingat lagi sbb aku sempat tengok jam).. aku mcm biase la, ngn aktiviti ngacau membe aku tido atas lori tu pastu membe aku sorang lagi men gitar sambil duk ats railway track tu.. nk mampus kena langga ketapi agknye.. hehe.. tgh syok2 layan lagu awie atas track tu ttbe membe aku jerit, ketapi sampai!! so, kitaorg pun bangun la pergi kat tempat selamat.. ye la kan, ketapi tu laju, kang klo x g tempat len, kompem aku putus 3 atas track tu.. aku pun ngn bebudak ni g la lepak jauh ckit dr tack tu.. budak yg tido ats lori tu aku biar ka je sbb lori lebih kurang 4 meter dr track ckup jauh dr ketapi..

Aku ngn membe aku nmpk lmpu ketapi (spot light ketapi ni dr jauh dah leh nmpk sbb terang n sebiji je spot light).. bunyi ketapi dah kuat dah.. aku ddk la atas batu sambil tunggu ketapi lalu.. nak dekat 10 minit ketapi x lalu-lalu jugak.. aku dah rase lain macam mase tu.. aku tnye kawan aku, nmpak x ketapi tadi? die ckp die x nmpk.. aku ngn membe aku g la ats track tu tengok mne pegi nye ketapi tu.. terbalik masuk gaung ke, ape ke.. :@

Tapi ape yg aku nmpk ngn membe aku tu sangat mengejutkan perasaan kitaorg berdua.. ketapi tu bleh palk behenti kat tengah2 jambatan tu.. (ade sebuah jambatan konkrit, dlu besi tapi skang dah buat baru, pkai konkrit) aku ngn membe aku pe lagi, trus la nk g kat ketapi tu.. kut2 rosak ke, terlanggar org kampung ke ape ke kan, aku kjut kan membe aku yg tido tadi ajk g skali.. jarak ketapi tu x de la jauh sangat lebih kurang 50 ke 60 meter dr kitaorg.. kitorg jalan lebih kurang 10 minit tapi x jugak sampai kat ketapi tu.. ketapi tu mcm mengundur ke belakang pulak..

Aku dah rase lain macam,.. tempat rata, track lurus, tapi kenape ketapi ni aku rase makin lame makin jauh dari kitaorg.. kitaorg lari g kat ketapi tu ttp jugak x sampai2.. mcm berlari setempat je.. letih sangat kitorg pun rilek kat ats trek tu.. kitaorg bangun je tp ketapi tu dah xde,.. gelap je kawasan tu…. pe lagi, aku dah angkat kaki dulu.. takut ketapi len ade kat blakang.. bende tu mcm nk khayal kan kitaorg je.. leka duk ngejar ketapi antu tu, ketapi real kat blakang sapu kitaorg palk.. membe2 aku pun ikut je lepak kat lori balik..

x sampai 5 minit kitaorg lepak kat lori, ketapi kontena dari singapore lalu.. nasib baik kitorg sempat patah balik.. klo x jadi sayur la kitorg atas trek tu.. mengucap panjang kitaorg mase tu..
Besok nye bos aku offer aku g tempat semalam suh aku jage site untuk kali kedua nye sbb xde staff nk jage.. aku ckp direct je depan bos aku, ”bos jaga site sorang2.,. saya x mau m**i muda, saya belum kawen lagi”.. hehehehe.. seriau aku nk g situ lagi..

Kisah ke 3
Ni aku nk cite plak rumah kongsi yg budak2 indon aku duduk.. no rumah tu 104 kuaters lama Ktmb.. betul2 tepi track depan tokong cina.. klo orang sana mmg tau la tempat ni..
Kuaters ktmb ber nombor 104 ni kitaorg jumpe mase aku tgh cari akses utk lori ngn mesin aku masuk.. aku tanya org2 kampung kat situ dorang cakap temapt tu keras.. (mmg la keras kan? batu balast kan banyak) hehe..

Puas aku ting tong ngn orang kampung, aku masuk la kat area kuaters tu ngn geng aku tu.. mcm biase la, budak indon 2 orang tu.. dah tau lokasi jalan masuk, paip air ngn letrik sume aku report la kat bos aku.. bos aku pun cferdik jugak, die suh budak indon tu duk situ buat kongsi.. kat sini lah terbongkar semua rahsia..

kat area kuarters tu ade sebijik bangunan lagi besa sket dari bagunan kuarters tu.. aku rase tu mayb stor taupun rumah bos dorang.. ntah aku pun x tau sangat sbb tu bangunan omputih.. aku pun belum lahir mase tu.. kuarters tu palk mcm umah teres tapi bilik die kecik sangat.. kotak 4 segi ke.. mcm bilik la manakala tandas die pulak jauh kat lereng bukit.. bangunan ni boleh dikatekan oldskool juagk la sebb design lama..

Budak indon ni plak x tido kat dalam kuarters tu tapi dorang tido dalam lori 10 tayar.. lori angkat batu tu.. nak dikate kan cite, budak indon yang sorang lagi ni, nme die Alim nk g membuang.. dah x tahan sangat die g lak kat bangunan yg macam stor tu.. dah setel sume die bangun trus nk g kat lori.. tapi masa on the way tu dia ditegur oleh satu lembaga yang menyerupai budak kecik.. budak kecik tu umo dalam area 5 taun mcm tu.. budak dah pandai bercakap..

ape plak kejadahnye budak kecik ni g kat tempat sunyi tu malam2, gelap palk tempat tu.. budak kecik tu cakap dalam bahase yang indon tu x paham.. budak indon tu cakap bukan bahase melayu tapi bahase lain.. (bukan bahase jawa taupun bahasa malaysia)

dalam keadaan yang macam tu, si indon ni nak melangkah kaki pun x bleh mcm kne paku kat tanah je.. aku x tau la si alim ni bace ape kan tapi lain palk yang jadi, budak kecik tu berubah bentuk jadi makin lama makin besa sampaikan nampak kaki je.. sayup tinggi badan budak kecik tu.. si hasnan yang duk layan feeling dlm lori tadi melompat turun dari lori bile nmpk kawan die dah mendongak langit sambil meracau2 je..

malam tu dorang x tido pun kat kawasan tu tapi dorang tido kat bus stop (depan skola rendah b****).. kesian plak aku tengok.. cite tu x abis kat situ je.. mcm2 yang jadi pada mlm keesokan harinya..

Malam kedua..
Kontena yang menempatkan budak2 indon ni dah pun sampai dari kuantan (bos kitaorg dari kuantan).. mlm ni dorang x tido la dalam lori.. kiranya dah ok ckit lah dari mlm semalam.. tapi xde letrik ngn air lagi lah coz kontena datang petang.. x sempat nk arrangekan.. dorang terpaksa la guna cara haram utk dapat kan bekalan tu.. (korang paham2 je la kan) hehe..

kali ni, datang sorang indon lagi, nme die abu dari kuantan jugak.. datang ngn kontena tu tadi.. bos dah tambah budak indon sbb keje makin banyak.. si abu ni langsi jugak, kencing men taruk ikut die suke je.. orang baru kan, so, budak2 lama ni nk kne kan die la.. dorang cakap klo nk buang air, g la kat stor tu.. (tempat si alim kne mlm semalam).. si lurus ni pun pegi la membuang kat situ..

dah bis membuang, xde plak pape yang jadi kat si abu tu.. 2 ekor ni pelik la jugak npe dorang kne tapi si abu ni x kene (si abu ni x jerit pun xde berlari datang kat dorang).. dorang ni pun kuar la carik abu kat luar.. dorang nmpk si abu tgh lepak2 kat atas rel sambil merokok.. ditegur2 tapi si abu ni x menyahut.. senyap je..
Hasnan ngn alim ni x sedap ati, so dorang g la kat abu yg tgh duk layan feeling sensorang tu.. kesian plak duk sensorang.. so, dorang pun teman kan la abu tu.. setapak je lagi nk sampai kat abu ttbe si abu yg dari tadi menundukkan muke ni memandang ke arah si alim ngn hasnan.. terkejut dorang bile melihat wajah si abu yang xde mate tu.. mulut sambil isap rokok tapi mate xde.. kosong bijik mate nye.. (kelompong org n9 cakap)..

dengan selipar tercabutnya, dorang pun berlari g ke arah kontena n bile sampai die tgok si abu dah nyenyak tido.. siap blowoff lagi.. sape yang dorang nmpk atas trek tadi tu? aku pun sampai skang x tau sape org yang xde mate tu.. seram plak aku ingt2kan balik..

Kisah ke 4,

Aku mase tu baru 1st time kje jage site time bulan2 pose sbb slalunye aku akan dduk kat ofis je time mcm ni.. malas nk g site sbb panas.. hehe..

nak dijadikan cite aku kne jugak trun g site memandangkan bos aku dah bising aku slalu lepak kat opis men tenet.. aku pun gerak la mcm biase g site kat area kg ch****** *** tu.. aku ingat lagi time tu tengah ari, jam tepat pkul 12.00 aku ikut je trek tu sensorang cari budak2 aku kje kat mne.. ye la kan, trek tu kan panjang n then dorang plak bukannye keje satu tempat je.. kje clearing ni makin lame, makin jauh dorang bersihkan site..

time aku jalan atas trek tu aku pandang la jugak depan blakang coz takut ade tren lalu, kang x jumpe alan balik aku nnti.. sedang aku toleh kat belakang je aku ternampak ade sorang nenek ni melintas trek.. aku pun pelik jugak sebab nenek ni dah bongkok gile pastu pakai tongkat besi berkilat.. (tongkat moden ckit) aku pun cam kan lah tempat die melintas tu sebab t senang aku nak paking moto.. x la jauh sangat aku bejalan sensorang ats batu balast tu..

aku pun patah balik cari kat mne orang tua tu melintas.. aku cam ade sebatang pokok besa betul2 tempat nenek tu melintas tadi..aku pun g la kat sane.. tapi sampai je aku kat sane, alangkah terkejutnye aku yang tempat tu adalah kawasan paya.. xde sesape pun nk meredah paya tu sbb kawasan paya tu besar.. aku x syak benda tu hantu sebab bulan pose mane ade hantu.. aku rasa jin islam sebab bertentangan dengan paya tu ade masjid.. masjid tu mase tu ade orang tua2 belajar mengaji.. aku rasa makhluk ni tumpang solat dekat masjid tu kut..

Kisah ke 5

Ni pasal perigi lama dekat chainage 493.175.. (lebih kurang chainage ni kut, ingat2 lupe lah) perigi ni kitaorg jumpe lepas je procced next level site clearing pas je siap clearing kat kampung yang abandon tu.. perigi ni pelik ckit coz ia berbentuk 4 segi.. budak indon aku panggil Sanden, macam mainhole ulititi kat tepi2 jalanraya tu.. bentuk macam kotak tapi besar pastu dalam plak tu..

nak dijadikan cite, mesin excavator kitaorg nk kambus la balik la perigi ni kan sebab mengganggu keje kitaorg.. ye la kan, buat nye jatuh dalam perigi tu ke, orang2 kampung jatuh dalam tu ke mne la kite tau kan.. sebelum bende tu jadi, kitaorg pun kambus la balik.. setel je keje2 kambus perigi tu siap, kitaorg pun gerak la balik.. mesin kitaorg tinggalkan kat sebelah umah nenek ni.. budak2 indon tu mlm2 jage mesin tu.. dorang tido dalam lori yang dorang slalu pakai tu..

aku pun pelik jugak npe la dorang ni slalu kne kacau.. dorang ni banyak ilmu kut.. aku pun x paham.. malam dorang tido kat ctu, dorang kne alihkan pulak.. si alim kat tepi batu balast (nasib baik x atas rel ketapi) pastu si abu plak kat dekat kebun getah.. hasnan x ikut sebab die jaga kongsi.. dorang cite la kat aku sebelum dorang tido, ade sorang pakcik ni datang kat die.. pakcik ni pakai baju putih pastu x pakai slipar.. kaki ayam je.. org tua tu tnye kat die, mcm mn die nk minum, nak mandi,perigi die dorang dah timbuskan.. die marah2 kat budak indon tu.. budak indon tu x tau pape sbb time tengah kambus perigi tu dorang xde.. dorang kat site lain.. hanye aku ngn drebar mesin tu je ade kat tempat kejadian..

si alim nasib baik tersedar awal pas kne pindahkan tu.. klo lambat aku rase ilang dah sorang pekerje bos aku.. manakala si abu plak besok nye baru jumpe sebab kebun getah tu semak ckit.. cari2 rupe2nye die tido sebelah busut.. salah aku jugak kut sebab petang tu aku lupe plak nk cite kat budak indon tu kawasan tu ade perigi buta.. aku rasa budak indon tu marah kat aku tapi dorang xleh marah sbb aku bos dorang kat site..

besok nya, supervisor main cont datang sebab bos aku tau die ni pandai cket bab2 macam ni.. sprvisor ni cina.. dia datang jejak kan kaki je dia dah senyap dah.. x bagi sesape pun cakap.. dia cakap ada banyak benda kat sini.. suma melayu punya.. aku pun cuak jugak la dengar.. dia boleh perli2 aku lagi cakap klo nak timbus tanah, panggil dia dlu.. (macam tau2 je aku nye keje tu)
dia pun ttba je blah pastu cakap jap g dia datang balik.. macam biasa lah, dia bawak barang2 sembahyang dia.. aku x amik port la sbb dia nk sembahyang kan.. x lama pastu dia macam meracau2.. macam cakap sensorang aku tengok.. aku tengok dia genggam tanah.. dah lain macam plak aku tengok.. pastu dia terbaring ats tanah.. aku x paham betul lah dengan ritual dorang ni..

x lama pastu dia cakap cina ngn bos aku (cina ngn cina mesti la cakap cina kan).. bos aku dah pandang semacam kat aku.. aku tengok bos aku mcm hangin je ngn aku, aku trus blah.. x nk menempah maut depan orang ramai2 tu.. tapi silap aku jugak.. aku x minta izin nak kambus perigi tu.. yang jadi mangse budak2 indon aku.. kesian dorang.. aku dengar cite, hasnan dah balik indon pastu x balik2 lagi dah keje ngn kitaorg.. serik kut..

Anton

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 49 Average: 4.5]

3 thoughts on “Kisah Seram dekat Site Project KTMB”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.