Korban MH17

Assalamualaikum.ku kenalkan diriku sebagai Qilla.Impian menjadi pramugari adalah cita2ku sedari kecil..Alhamdullah tahun awal tahun 2003 aku diterima bekerja di syarikat penerbangan Nasional tanah air.terdetik untuk berkongsi kisah seramku di laman page ini kerana gesaan temanku.Aku bukan penulis hebat.silap sedikit ayat pada karanganku pasti menyinggung mana2 pihak. .kerana kisah ini terkait dengan kisah sedih tragedi pesawat yg di tembak jatuh di negara Eropah Timur..

Pada tahun 2014 Kita digemparkan dengan tragedi Maha dahsyat.sekali lagi Kita terpukul di negara ini dengan tragedi malang berlaku dalam industri komersil penerbangan tanah air.di dalam akal satuku sudah membisik apakah aku harus meletakkan jawatan sebagai pramugari tanda aku sudah tekad.tetapi mengenangkan mak dan ayah yg harus ku tanggung.tekadku terhenti di situ.itu cuma dugaan tuhan.ujianNya.Lagipun nyawa Dan ragaku sudah serasi dengan syarikat penerbangan ini kerana aku sudah meletakkan segala komitmenku pada kerjayaku.

Kaca tv Dan corong radio bergema berita muktahir mengenai pesawat itu.korban yg tewas akan dihantar pulang secara berperingkat.Apa pun terjadi tugas harus diteruskan.senyum harus terlempar Manis kepada penumpang2.jiwa Dan ragaku melayani untuk memberi layan terbaik tetap diselesaikan.tugas harus diteruskan bagi mengembalikan imej penerbangan.

Flight Management Building.tempat para crew cabin berkumpul sebelum penerbangan.tempat briefing dan segala urusan dijalankan di sini….Hari itu Ada notis mengatakan akan ada jenazah para crew akan dihantar pulang..ramai crew2 mengenakan selendang hitam dan memegang jambangan bunga KE kompleks bunga Raya tanda penghormatan terakhir.sukar digambarkan keadaan ketika itu.air mata sebak mengalir meratapi pemergian para nyawa yang tidak berdosa.aku juga begitu turut menyertai para crew untuk memberi penghormatan terakhir kerana aku juga pernah bertugas dengan beberapa crew yg terkorban dalam pesawat malang itu.

Malam itu bermula segala…setelah pulang dari tugas.aku ingin ke bilik air yg terletak di aras Dua bangunan flight Management building.maklum ingin menukar ape2 yg patut.(bendera merah).setelah selesai semuanya.di kamar sebelah.ku dengar Ada esak tangis seorang wanita…ah mungkin saja Ada yg lagi menonton YouTube ketika didalam tandas gesa hati kecilku.aku berada di dalam toilet mungkin dalam 6 7 minit.tetapi tangisan itu tetap sahaja memecah ruang didalam toilet tidak berhenti Dan semakin mendayu.aku seperti xsedap hati.bulu tengkuk ku Mula meremang…seakan seperti suara merintih kesakitan…..

Mendayu ..merintih..dinding toilet Dari Bahan abestos di kanan ku itu di tampar perlahan .tappp tapppp tappp ..tangis mengiringi…seminit terhenti…tapp tapp tapppp…bunyi menangis sayu lagi….aku bangun dari tmpat duduk toilet Dan seraya membuka Pintu perlahan…tiada apa.ah ….mungkin aku lagi kepenatan.aku memeriksa bilik sebelah.tiada siapa cuma air menitik bergenang membasahi lantai.mungkin dari gema dari dinding sebelah.percayalah aku lagi takut air turbulence Dari hal2 seperti ini… Aku menuju ke cermin membetulkan make up ku.lampu toilet tiba2 dimmed kelam seperti Ada bulp the rosak.uish..apa lagi ini.

Mataku terpaku……Ada sesuatu di belakangku…..ya dia lengkap ….berpakaian seperti ku….tetapi pakaian …hancur rabak di bahu.rambutnya kusut…dia cukup ku kenal.manis…sopan tutur katanya.pernah selfie bersama.tetapi dia bukan seperti biasa..dia…yg terkorban dalam pesawat malang itu.dia sugul sayu.tetapi xmenyeramkan.wajahnya…(bukan seram)tetapi sangat menyayat hati.dia tunduk.bahunya tersedu2 terangkat turun naik mengiring tangis.

Aku terpana x berbuat apa…Ya Allah…mendiang.(*****)…ingin ku rapat tapi ku tahu itu bukanlah dia lagi.mukanya terangkat perlahan.dan langkahnya lemah ke pintu…
Ingin ku ekori.tapi kaki bagai dipaku..selang beberapa minit.aku Kembali normal…aku melangkah keluar.ingin ku cepat2 untuk meneruskan tugas ku untuk penerbangan lewat malam itu.hatiku bermain tanda Tanya..kenapa dia hadir….? .aku bukan lah rapat dengan mendiang….cuma sebagai crew yg pernah bertugas sama di dalam beberapa penerbangan sebelum kejadian malang itu.aku melangkah longlai.

tugas harus di TERUSKAN kerana ini kerjaya yg ku pilih …aras Dua toilet itu agak jauh.aku suka di situ kerana jarang diguna Dan sedikit privasi Dan bersih.ternyata malam itu menemukan aku dengan “dia”….semoga dirimu tenang di Alam Sana temanku…..Amin….

46 thoughts on “Korban MH17”

      • Xpe nanti Saya suruh admin padam cerita ini sebab Saya pun x suka memberi keraguan pada pembaca.semoga dapat memuaskan hati and la berdua.terima kasih.nanti Saya cakap ngan kawan Saya.screenshot tunjuk Kat dia yg pengalaman dia tu fake..tq guys….peace no wars

        Reply
    • Fake Kan….sayalah penulis dia…pengalaman kawan.kalau korang rasa fake.fake lah ….. Buat ape try hard nak yakinkan org mengatakan sesuatu kebenaran….berdiam diri Dan berterima kasih sebab mengatakan cerita fake adalah jalan terbaik.no ISU for me at all….

      Reply
      • Its not fake..memang ada perkara2 macam tu yang jadi selepas kejadian tu.saya salah seorang crew di kargo yang yang menunggu pesawat berkenaan tiba pada hari kejadian untuk “unloading” barang/cargo.
        Saya juga terlibat semasa penghantaran tiba barang2 mangsa nahas di kargo.
        Nanti saya akan ceritakan pengalaman saya di kargo berkaitan pesawat ini

        Reply
    • Sukati hang ja dok kata karya org fake!!!! Bodoh!!! Cuba hang plak yg dok tuleh pahtu org dok kata crita hang fake. Apa hang rasa ha bodoh?!!! sial!!!

      Reply
  1. Maaf sedikit teguran…
    Rasanye cukuplah sekadar sangat atau teramat dahsyat…
    Sifat MAHA tu terlalu besar dik…

    Papepon…
    Dapat bygkan kesedihan yg menyelubungi seluruh crew selepas kejadian kan…
    Alangkan kami yg x kena mengena pn sgt bersedih…

    Reply
    • Perkataan MAHA tu menggambarkan apa ye? Sangat dasyat = teramat dasyat = maha dasyat. Sama kan? Tak perlu dijadikan isu pun. It is just a word. Peace no war🤘

      Reply
      • Entahlah…saya pun xtahu Maha tu khusus untuk nama tuhan aje ke…
        Maha maksud saya disini pun untuk menunjukkan betapa besarnya impact kejadian tu sampai satu dunia mengecam kejadian tu.
        Xtahu pulak dalam FS ni penulisan saya pun “Maha” kecaman…..di tuduh fake…xkan nak menokok tambah…..baru nampak cam sedap dibaca…dorang xbaca Komen Kat FB page Ni…Ada Komen sorang staff mas yg baca Ni diruangan Komen….dia siang2 pun x berani g toilet aras Dua tua.yg keja Klia aje Tau bangunan tu ape.

        Reply
        • hi el! persetankan je mulut2 puaka tu u, tak kena kat diri sendiri boleh la cakapkan. Jangan serik please kongsikan lagi cerita2 seram ok

          Reply
          • Otai2 yg Dari subang pindah Klia selalu pesan mulut jangan cabul keja Kat Klia…sape penah keja Klia aje tau….bekas sawit hutan ngan tapak tinggal org asli kot…..tq awak

        • Kt subang pun dah ada macam2 cerita dari otai2.memang mulut tak boleh cabul kat klia ni.plus kat kargo siap ada crack keranda..seram nak ingat balik

          Reply
    • MAHAraja Lawak Mega (dah la Maha. Ada Mega lak tu). MAHAguru. Jom kita serang Dewan Bahasa sbb menyalahgunakan perkataan Maha.

      Reply
  2. Qarin mendiang yang sedih sbb pemergian mendiang dalam keadaan jasad yg x sempurna.
    Ada dgr cerita…lepas kemalangan maut kenderaan di tow ke balai polis. Bila malam, terdengar Qarinnya meratap.
    Bagi roh pula telah berada di alam barzakh, selesai urusannya dengan dunia.

    Reply
  3. Hanya teguran secara terbuka… Sebagai umat Islam HARAM bagi kita mendoakan/menyebut ayat “semoga roh mendiang aman di sana” atau “R.I.P (rest in peace)” atau apa2 ayat yg sama maksud dgnnya kepada si mati yg bukan Islam. Kerana kita wajib beriman kepada salah satu kepada perkara ghaib iaitu SIKSA KUBUR.

    Reply
    • Kita tahu ke pengakhiran hidup dia macam mana? Tak mustahil kan kalau Allah gerakkan hati dia untuk mengucap syahadah sebelum dia pergi.? So tak perlu nak sabitkan hukum ‘HARAM’ tu sesuka hati ye. Berat sangat tu. Sedangkan ulama pun berbeza pendapat dalam perkara2 zhonni macam ni. Lek lek sudehhh..😑😑😑

      Reply
  4. IT DOESNOT MATTER FAKE OR NOT BUT MY FRIEND ALSO DIED IN MH17 TRAGEDY.
    APA2 PUN PLS RESPECT. TO THE WRITER. ITS OK. PPL WONT STOP GOSSIPING UNTIL IT REALLY HAPPENDED TO THEMSELF. BARU LEH NILAI FAKE OR NOT.

    Reply
  5. Terima kasih berkongsi cerita..kisah2 pramugari dan crew saya suka baca..terus kan kisah2 lain ya.. Di FS ni mmg kena kental sikit dgn komen2 org.. Dari komen2 boleh tau perangai org mcm mana.. Ambik yg positif je dan berlapang dada..

    Reply
  6. Best.. Tp kenapa penceritaannya terlalu pendek.. Mngkin cu bole selitkan kisah2 misteri lain, cthnya misteri ketika penerbangan, misteri ketika bertugas atau misteri ketika menginap di sesebuah tempat.. Nek doakan semoga cu sentiasa berada dlm keadaan selamat ketika dan selepas bertugas..

    Reply
  7. Dont worry EL..hnya kita yg krja sana tau apa terjadi..sy pn disana before..kami lagi la kna escort mayat2 semua..tuhan ja tau perasaan sedih..sdg kn kita bkn kena mgena pn sedih..tp perasaan seram mmg ada..the day b4 smua mayat dtg kami dh kena mcm2 dugaan..tmasuk sy sndri..tmpt nma nya klia hgn dibuat mainan..sbb sjrh dulu tmpt dia kwsn org asli n hutan..dlm kwsn klia ni ada kwsn pnmptn kubur lau xslh sy..ni tau pn dr kwn2 skerja..

    Reply
    • Maaf nk tanya ….toilet ni di bangunan FMB ….yg sebelah post one kan?ada bridge utk crew utk ke MTB klu x salah….saya pernah kerja di KLIA sbg staf AIC….mcm2 cerita kat KLIA…..bila saya join keje baru tau mcm2 cerita ada…..masih lg bekerja? Klu x salah diFS ni pun ada cerita ttg yg nahas MH 17 ni…..dipintu masuk /laluan bridge…..dgn kat opis…..bertembung dgn krew yg berkebaya x ber kaki….

      Reply
  8. Nice. Teruskan bercerita. Jgn risau sgt pasal tuduhan fake. Inikan Fiksyen Shasha, karya bebas. Klu taknak fake, sila la baca Facebook sana, kt sana semua ceritanya benar belaka.

    Reply
  9. Xperlu nak pertikai cerita seseorang sebab setiap org berbeza pengalaman..xperlu kondem org..nak baca silakan..xnak baca ketepikan..mudah sahaja..thank EL atas pengkosian cerita awk..teruskan bercerita…

    Reply
  10. best lah cita akak. akak, please smbung lagi? saya suka sgt2 cerita mcm nie. nmpk je tajuk nie trus tekan, mmg best. saya pun teringin jgk nk krja jdi pramugari, tpi confidence level kurang haha. bila teringat esk paper last, tetiba semangat nk trus kerja haha. apapun, cerita akak mmg best. thumbs up

    Reply
  11. Jangan ambil hati sgt dgn komen2 di sini.
    Sebelum ni lagi teruk pembaca mengomen penulis.
    nasib baik takde kena komen salah letak titik perpuluhan.

    Reply
  12. bagi aku konvoi penghormatan terakhir tu membazirkan duit n tenaga askar…buat sekadar2 sbb nk ikut belanda….”DIAORAG BUAT, XKAN KITA X BUAT..MANA BOLE..JATUH LA IMEJ KITA”…camtu la agaknya..

    Reply
  13. Ape yang fakenya.. Setiap kali bace cerita yg related dgn KLIA ni, rasa mcm sy berada dsitu.. Cerita ni smpai.. Seram2, sedih..

    Reply
  14. It was really heart wrenching 😭 I have no relation with anyone yang terkorban in the flight, tapi it’s okay.. may they rest in peace.. dan dimudahkan semua perkara di alam kubur.. amin..

    Reply
  15. My housemate uncle is the captain .. Arwah Ayah Ran (kapten amran) . When they send the body back to Tanahair , inside some of the casket only part of hands , legs etc . The impact was so so bad that some of the bodies remain unknown and unidentified .. whatever it is May their soul rest in peace . AlFatihah untuk semua yang terlibat dalam kejadian serangan pesawat MH17 .. #mh17inmemories

    Reply

Leave a Comment