LANGSIAQ
Nama kampung aku Bagan. Terletak di P.Pinang. Satu masa dahulu kampung aku pernah kecoh dengan dengan macam2 kisah seram. Hantu galah, hantu komkom dan paling famous dah tentu kakak langsuir. Orang utara sebuat ‘langsiaq’ baq hang. Natang jin langsuir ni pernah singgah rumah aku. Begini kisahnya..36 tahun lepas…
Dulu masa kecil rumah aku jenis rumah kayu 2 tingkat. Besar la juga. Ayah aku guru agama di kampung tu. Kami ada 12 beradik. Bilik tidur aku di tingkat atas, sharing dengan abang aku lagi 2 orang. Waktu tidur port aku selalunya kat tengah, depa dua tidur kiri kanan jadi bodyguard dan tukang kipas haha. Dulu2 mana ada kipas karan. Semua main himbau guna tangan.
Bilik tu berdinding anyaman rotan. Jadi waktu malam hang boleh nampak cahaya lampu jalan tembus masuk ke bilik. Kalau ada orang berdiri kat luar pun hang boleh nampak bayang2 dia.
Satu malam tu kami 3 beradik tidur macam biasa. Abang2 aku guard kiri kanan. Aku terjaga jam 2pagi. Ya aku dah pandai tengok jam masa tu. Jam jenis loceng vintage ada tepi tempat tidur kami. Aku terjaga seorang diri, abang2 aku ghaib dibuai mimpi. Bila dah terjaga susah pula nak pejam balik. Maka layan perasaan sorang2 lah.
Tetiba time aku nak pejam untuk sambung tidur, dengan jelas aku dengar pintu dapur kat bawah kena ketuk. Kemain kuat. Macam ahlong nak minta hutang. Lama juga dia main ketuk2 sampai aku tak boleh lena. Perasaan memang dah menggelabah biawak tapi aku buat relax sebab kiri kanan ada bodyguard.
Selang lama sikit bunyi ketukan hilang. Waktu itulah aku nampak satu makhluk ni panjat dinding bilik dari luar. Nampak clear shadow silhouettenya hasil simbahan lampu jalan. Macam cicak tapi besar. Dia panjat perlahan sambil rambut menjurai ke kaki. Aku memang hang jangan tanya la apa jadi, kancing gigi bang. Nak kejutkan abang2 aku pun tak mampu dah. Aku keras macam tongkoi tengok natang sial tu panjat sampai ke alang paling atas….dan dia jengoi kepala dia separas hidung kot celah lubang angin.
Mata dia putih semua, melilau skodeng dalam bilik. Aku buat2 pengsan. Mata pejam tapi buka sikit. Kejap pejam kecap buka sikit2. Sama macam masa tengok cerita seram kat tv.Tiba tiba mata dia terpaku kat aku. Macam tau2 aku tengah skodeng dia balik. Jadah punya syaiton. Berpeluh dah aku masa tu. Aku cuit sikit abang aku dengan harapan dia terjaga tapi haram tak pun. Tidur tahap memerang tengah hybernate. Mata langsuir tu terus tala kat aku. Aku tak berani nak gerak banyak. Maklum la pengsan. Nanti kantoi jenuh nak menjawab. Dah la ayat kursi pun tak pass lagi.
Tengah aku control pengsan tu tetiba datang satu tangan tutup mata aku perlahan2. Aku dengar suara berbisik sangat perlahan hampir tak keluar bunyi..
“Tidur…jangan tengok”
Rupanya abang aku punya tangan. Dia pun nampak, dia pun buat2 pengsan. Jibake betul awal2 taknak bagitau nak acting sama2. Jadi aku pun pejamkan mata dan teruskan lakonan sampai ke pagi. Aku tak tahu bila yang aku lelap. Sedar je dah subuh, ayah gerak bangun nak ke sekolah.
Aku cerita kejadian tu kat ayah, ayah cuma diam tak kata apa2. Rasanya ayah lebih mengerti cuma dia taknak anak2 jadi takut. Yang kecoh mak aku. Dia punya beletiaq laaaa…..
“Kuang ajaq punya langsiaq, jam 3 pagi ketuk pintu. Taktau ka budak2 nak sekolah!” and bla bla bla..
Rupanya satu rumah dengar tapi depa tak nampak. Yang nampak cuma aku dengan abang. Rezeki kami .
Sekian
hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
loqlaq naa hantu tu
Loqlaq la jugak main panjat2 dinding. Kuang asam
best n kelakar
mujur dye tak cakap loghat utara… ” awat hang tak tidoq lagi kaa”
Dia punya slang penang… Adoi… Seram jadi kelakar.
Syabas penulis. Pandai dia menulis, nampak santai walaupun kisah benar.
Mujur dia tak main cak2. Hahaha
Hurm.. Macam tu rupanya langsuir. Ku anit tak pernah tgk natang tu. Ish.. Takut.
Lepas ni tulis lagi ek. Ku anit tgu…
Terima kasih. InsyaAllah ada kelapangan akan menulis lagi 😊
Haha gelak besaq cheq baca ceghita hang dik ooi
Seram..pasa masa yang sama lawak..hahaha
Boleh nampak gambaran family yang penyayang.
syokk…x taww nk gelak ka nk rasa seram….hahaaa…lawak pon ya jgk
lawak weh !
“maklum la..pengsan… ” hahaha
Hai la org png..kot mana pun pelat tu mesti ada..aku yg abroad 11thn pun pekat lg slang😆
Amboiii…rasa macam dok dengaq hangpa cerita baik punya kelolo. Pandai pulak tu tulis, clear explanation sampai boleh bayang. Serammmm
sana mmg port sgla nate tu.. sbb bagan pon kg aq sndri .. ahaha
Best and kelakar! Saya mengantuk terus segar mata. Ahahahahah Tq🤣