Lengkoir – Bhg. 2

Aku Tulus, aku tak tahu kenapa orang lain nak kecam cerita aku. Padahal aku Tulus, Tulus dalam bercerita. Okaylah aku admit memang cerita aku kauorang tak faham. Okay now aku nak cita lebih dalam fasal Lengkoir. Macam ni sebenarnya cerita tu kawan aku daripada kawan ceritakan. Aku pun tertarik. Pastu aku dengan baik hati jadikan sebuah cerita apa yang dia kasi tahu tu. Sebenarnya kisah dia masih bersambung bro. Sampai sekarang.

___________________________________
“Bang apa kisah sebenarnya anak kita m**i? Kalau tahu akan jadi macam ni lama dah saya duduk sana jaga dia. Saya tak tahu pulak benda ni boleh jadi.”
Mak Zarizi merungut. Panjang lebar gak ah apa yang di bebel. Ayah Zarizi atau orang panggil dia Jalis. Dia je tak respon apa-apa. Nasib baik Zarizi dah pergi lama. Kisah ni dah masuk hari ke 15. Tapi bayang Zarizi masih lagi dalam fikiran diorang berdua.
“Kalau saya tahu, saya pon duduk sana.”
“Kalau kita saman hospital?”
“Awak ni merepek apa? Awak tahu tak bukan orang sana yang buat. Benda halus tahu tak benda halus? Lengkoir!”
“Abang!”
Pap!
Pinggan kaca tiba-tiba je jatuh kat dapur. Ah kucing kot. Tapi terkejut gak. Berderau d***h mereka. Kalau aku pon cam tu gak. Bukan leh buat main doe.
Tak lama lepas tu Mak dia gerak lah kat dapur. Sah pinggan jatuh. Tapi pelik. apahal berderai terus? bukan patah satu-satu.
“Abang!”
Mak dia panggil suami dia. Time tu memang meremang bulu tengkok mak dia. Rasa macam nak terjah suami dia kat ruang tamu je time tu.
“Apa?”
Suami dia dah datang. Buat muka pelik. Yalah panggil tak tentu pasal. Siapa je yang tak marahkan? Betul tak?
“Tengok apa yang jadi dengan kaca ni. Berderai terus.”
“Ah awak ni kucing tu yang buat.”
Ya memang Zarizi ada bela kucing. Kucing hitam kesayangan dia berwarna hitam. Tapi takan sampai macam tu sekali kucing tu buat.
Bush!
Kali ni apa pulak? Memang meremang. Sampai Jalis pon takut sama. Dahlah dia berdua je tinggal. Dan ex anak dia. Diorang hidup bertiga je. Bila hilang satu. Tinggallah dua.
Ah sudah buah kelapa jatuh. Bukan satu woi, dan bukan dua. Tapi 4 buah jatuh tak sama. Kejap beberapa saat sebiji jatuh kemudian dua dan tiga sampailah empat. memang pelik. Gangguan apa pulak yang datang ni.
Diorang habis macam fikir. Dahlah angin taka tapi buah kelapa jatuh tiba-tiba. Kalau nak jatuh banyak macam tu mesti ada angin ribut yang goncang baru jatuh, ni tak. Jatuh 4 sekali gus tanpa ada angin.
“Bang saya dah mula takut…”
Time tu mak dia dah mula gigil dah. Tak tahu nak buat apa. Tangan dia pon dah peluk lengan laki dia Jalis.
Tapi Jalis buat tak tahu kemudian kaca yang sepah tadi dia kutip. Adalah yang besar sikit-sikit tu dia kutip dengan tangan. Tapi yang pelik tu. Tangan dia berdarah tiba-tiba. Tak sentuh kuat pon. Tanda-tanda nak berdarah takda. Tapi tetap berdarah macam kena hiris kaca. Laju Jalis lepaskan kaca tu.
Time tu jugak ada macam rambut halus je rasa lalu kat belah telinga dia. Pastu dia marah bini dia. Jangan buat macam tu rasa geli.
“Ikat rambut awak betul-betul. Kalau tak saya p****g nanti.”
Marahlahkan dahlah time tu tangan berdarah tapi ada pulak yang buat pelik dengan dia.
“Mana ada bang, tiba-tiba nak marah kenapa?”
Ah apa lagi yang kacau? Jalis terdiam terus. Tak tahu nak kata apa. Tak jadi dah marah bini dia. Yang dia tahu dia lepaskan kaca tu terus. Masa dia tonggeng nak lepaskan. Bini dia tiba-tiba gigit lengan Jalis. Jalis pun tersentak.
“Sakit!”
Bukan perlahan tapi kuat. Dah kenapa? Ah macam dogeng tapi memang betul jadi. Isteri dia gigit. Lepastu Jalis tarik tangan dia laju.
“Awak ni kenapa? Tak cukup makan?”
Lama kelamaan tu isteri dia tenung Jalis lama-lama langsung tak bergerak. Rambut Bini dia tiba tiba panjang. Macam tumbuh lagi panjang. Bukan perlahan tapi laju. Jalis dah mula takut. Tangan yang d***h tadi makin lama makin laju keluar. Jalis dah tak tentu arah. Tak tahu apa da nak buat.
Dalam fikiran dia, mungkin benda di hospital yang ganggu keluarga Zarizi pula. Entah apa yang dia nak pon tak tahu.
“Abang! jauh dari dia.”
Jalis terkejut. Bini dia jerit dari belakang. Dia sumpah terkejut. Bila masa pulak isteri dia pergi ke belakang. Dia tengok balik kat depan. Ya merupa. Pusing balik kat belakang. Hilang. Kucing hitam yang diorang bela tu pulak dah mula meracau. Asyik bising je macam ngauman harimau.
Tak lama lepas tu Jalis jadi bengis. Dia pergi kat bini dia entah betul bini dia atau tak pon tak tahu lagi. Dia cuba tolak bini dia sampai jatuh. Hampir je nak jatuh.
“Abang, jangan!”
Suara tu datang dari ruang tamu. Ah dia makin gila, gila dengan suara macam tu. Tapi sebenarnya takda langsung pon. Memang pelik. Dia hadap semula hadapan dia.
Arghh…..
Benda tu dah mula teriak kat muka Jalis. Sumpah tak tahu bau apa. Macam bangkai pon ada. Dengan rambut panjang lagi. Bau busuk makin kuat tusuk hidung dia. Jalis lari lintang pukang kat depan rumah. Dia nak cabut lari. Time tu.
Kring!!!
Nani.
Sah nama bini dia kat telefon. Jalis tergamam. Dia baru teringat. Rupanya dalam keadaan sedih macam tu dia lupa semua benda. Dia cuma datang ambik sesuatu yang bini dia suruh amik kat rumah tu. Dia datang sorang je sebenarnya. Tapi yang peliknya sesuatu kacau dia sampai dia lupa semua benda.
Jalis sesak nafas lepas tu. Memang tak larat dah nak lari. Dengan tangan d***h lagi, dia memang letih tak bermaya. Sah sah lepas tu dia terus tersungkur atas jalan. Tah macam mana kaki dia sangkut akar. Pastu sembam. Habis muka kena tanah. Berdarah lagi. Bini dia telefon pon tak sempat angkat tapi tercampak jauh. Lepastu…. Nanti jelah aku sambung. Sebab cerita dia panjang lagi. Aku pon penat nak type lagi.

Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

TULUS

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

12 thoughts on “Lengkoir – Bhg. 2”

  1. Assalamualaikum, EN Tulus, saya nak buat pengakuan ikhlas….
    Sebenarnya saya kurang faham dengan cerita ni, boleh saya cadangkan supaya EN TULUS buat perenggan dan boleh tambah tanda bacaan supaya mudah untuk kami fahami jalan cerita EN Tulus,
    Cerita ni menarik, cuma sangat sukar untuk difahami, terima kasih

    Reply
  2. Admin, tolong blacklist aje si Tulus ni. Cerita dh la meraban, brangan mcm top writer nk men sambung2. Len kali kalau letih nk taip, draf dulu siap2. Kalau letih brenti, larat nnt sambung lg. dh siap setel sume baru send. Adoi

    Reply
  3. Dikk…cerita kau ni pendek bebenor..apekeheynye nk bsambung2..letih akak yop oii…klo letih stop taip dulu.tido…then bgun sambung balik.letih..tido..then smbung balik.bgitula seterusnya..da siap semua baru send.cite best.tp huruhara sikit…btulkn pnulisan.Akak bg Gred B j.cerita tu murnikan lg bg lagi tiptop n sng fhm..sekian..cpt smbung.akak nk goreng popcorn jap

    Reply
  4. Adoi…. Macam ni pun ada… banyak sangat lepas tu.. tu …. sampai la bersambung…. Gaya cerita ala2 novel seram tu macam dah ada

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.