Kerana desakan hidup manusia berhutang. Kerana hutang manusia berdendam. Hendak disalahkan siapa? Si penghutang ataupun si pemiutang?
Keluarga aku bukanlah keluarga yang terlalu senang. Tapi tidak juga boleh dilabelkan susah. Hidup kami sekeluarga sederhana. Mak aku seorang ibu tunggal. Mujur juga masa ni cuma aku je yang masih bersekolah. Kakak aku dah kahwin. Dah ada keluarga sendiri. Jadinya fokus mak aku cuma pada aku je la.
Nak dijadikan cerita, mak aku ni memang jenis peramah. Dengan semua orang dia boleh buat bersembang. Dan dengan semua orang juga boleh nak berkawan dengan mak aku. Dan dalam masa yang sama, mak aku ni ada satu jenis sifat yang buatkan aku dengan kakak aku selalu bising. Mak aku ni jenis yang cepat kesiankan orang. Tak kiralah orang tu dia baru kenal ke, dah lama kenal ke, saudara mara ke tidak. Pantang orang buka mulut minta tolong. Laju je dia menolong, dengan alasan tak sampai hati.
Disebabkan sikap inilah mak aku terkena. Ceritanya. Ada seorang pakcik (Cik Talib). Cik Talib ni, aku tak tahulah dekat mana mak aku kenal dia. Asalnya orang negara seberang tapi dah jadi pemastautin tetap dekat sini. Masa kami baru-baru pindah, Cik Talib ni la yang mak aku upah untuk renovate rumah kami. Dan mungkin lepas dari tu la Cik Talib suami isteri rapat dengan mak aku. Pada mulanya tak adalah kitorang syak apa-apa sampailah satu hari tu Cik Talib ni minta tolong dari mak aku untuk pinjamkan dia RM500. Katanya ada masalah sikit dan janji dalam sebulan akan bayar semula.
Dah cakap kan yang mak aku ni jenis cepat kesiankan orang. Jadinya mak aku pun pinjamkanlah Cik Talib ni duit RM500 tu tanpa pengetahuan aku ataupun kakak aku.
SEBULAN KEMUDIAN
Selepas sebulan dari tarikh Cik Talib ni berjanji nak bayar, bayang dia suami isteri langsung tak pernah nampak. Masa ni aku pula dah nak naik sekolah. Disebabkan sekolah aku tu sekolah swasta maka nya duit yuran sekolah memang mak aku kena standby lebih. Bukan apa, takut ada apa-apa penambahan yang nak dibayar. Dan duit yang mak aku pinjamkan pada Cik Talib tu la cagarannya sebagai duit standby.
Mak aku cuba juga call Cik Talib dengan isteri dia. Tapi kedua-duanya macam nak melarikan diri. Call tak berjawab. Mak aku nak pergi rumah dia, rumah dia pula mak aku tak tahu. Nak tak nak terpaksa mak aku bagitahu kitorang (aku dan kakak) berkenaan dengan hal Cik Talib ni. Benda dah jadi, nak bising pun dah tak guna. Duitnya dah terlepas ke tangan orang. Suka atau tak, masa ni mak aku dah start macam nak redhakan je la duit tu hangus macam tu je.
Berbulan-bulan jugalah mak aku cuba untuk cari Cik Talib ni. Tapi tak jumpa. Tak ramai orang yang tahu rumah dia dekat mana. Sampailah satu hari tu, mak aku terjumpa dengan biras Cik Talib yang baru je sampai dari kampung. Kebetulan. Mak aku terus minta tunjukkan dekat mana rumah Cik Talib. Masa ni mak aku pergi dengan abang ipar aku. Niat mak aku cuma nak bertanya, samada boleh bayar ataupun tidak. Menurut cerita dari abang ipar aku, rumah Cik Talib ni agak menyeramkan dan agak tersorok sikit. Dari jalan besar memang tak boleh nampak rumah dia. Sampai je rumah dia, mak aku bagi salam. Berjawab. Cik Talib yang keluar sambut mak aku. Tapi mak aku langsung tak dipelawanya masuk. Cukup setakat berdiri didepan rumah.
Cik Talib : Akak nak apa datang rumah saya ni?
Mak : Menziarah. Kau laki bini dah lama sangat tak nampak muka. Entahkan hidup entahkan mati.
Cik Talib : Orang sibuk kerja kak.
Mak : Yelah. Ni akak nak tanya, duit yang kau pinjam tu bila boleh bayar? Bukan apa, akak nak bayar yuran sekolah anak akak.
Cik Talib : Hai kak, orang naik sekolah dah berbulan dah. Takkan baru sekarang nak bayar.
Mak : Dia sekolah swasta Talib. Yuran kena bayar tiap-tiap bulan.
Cik Talib : Dah tahu tak mampu tu kak, masuk je lah sekolah biasa. Tak payah bayar yuran tiap bulan. Nanti-nantilah saya bayar duit akak tu.
Mak : Kau berjanji sebulan Talib. Ni dah lebih tiga bulan dah. Waktu nak pinjam bukan main manis muka.
Cik Talib : Dah saya tak ada duit. Nak bayar macam mana.
Mak : Kalau kau tak boleh bayar. Bagitahu, bukan akak yang nak kena bertandang rumah kau. Dah macam akak pula yang berhutang dengan kau. Tak apa lah Talib, kalau kau tak nak bayar. Kau juga yang menanggung nanti. Akak balik dulu.
Mak dengan abang ipar aku terus bergerak. Tapi belum sampai beberapa langkah Cik Talib ni bersuara mengugut mak aku.
Cik Talib : Sebelum saya yang tanggung. Akak dulu yang akan menderita!!!
Selepas sebulan dari peristiwa mak aku ke rumah Cik Talib tu. Tiba satu pagi tu mak aku jatuh terduduk. Langsung tak boleh berdiri. Nasib baik juga masa tu aku cuti sekolah.
Mak : Hani tolong mak.. kaki mak sakit ni.
Terkocoh-kocoh aku bangun dari tidur bila dengar suara mak aku merintih. Aku keluar je dari bilik nampak mak aku dah terduduk dekat atas lantai. Aku papah mak aku bangun untuk duduk dekat kerusi. Tapi mak aku langsung tak boleh gunakan kaki dia untuk bergerak. Sudahnya mak aku mengesot dan dengan susah payahnya mak aku cuba untuk duduk atas kerusi.
Aku memang tak tahu nak buat apa dah waktu tu. Kalau luka boleh juga dibalut. Kalau terseliuh boleh la diurut sikit-sikit. Ni sakit jenis yang macam mana pun aku tak tahu. Mak aku cuma cakap kaki dia sakit. Sudahnya aku call kakak aku.
Pagi tu juga kakak aku bawa mak pergi klinik Bila doktor cek, doktor cakap berkemungkinan urat sebab mak aku tak ada patah kaki dan sebagainya. Doktor tu pun aku tengok yakin tak yakin je dengan diagnos yang dia bagi tu.
Hampir dua minggu mak aku langsung tak boleh berdiri. Bergerak dalam rumah pun mengesot. Pengurusan diri mak aku, kakak aku yang jaga sebab aku dah kena balik asrama. Stress dan sedih jugalah nak tinggalkan mak aku dalam keadaan dia macam tu.
Satu hari tu mak andak aku datang tengok mak aku. Dan mak andak aku cadangkan untuk bawa mak aku berubat cara kampung. Kami setuju je kalau itu je caranya untuk pulihkan mak aku. Mak andak dengan kakak aku yang bawa mak pergi berurut dengan seorang makcik dekat satu kampung tu. Makcik yang mengurut tu kata, mak aku punya penyakit ni takkan baik kalau setakat diurut. Kena berubat dengan orang yang lebih arif.
Bermulalah sesi mencari segala orang-orang yang arif dalam hal-hal yang macam ni. Tapi langsung tak ada perubahan pada mak. Tetap sama juga. Sampailah satu hari tu Makcik Sirah (kawan mak aku) dapat tahu tentang keadaan mak aku. Dia terus shoot dari kampung ke rumah kami. Makcik Sirah ni berleter panjang pada aku dengan kakak sebab tak bagitahu dia awal-awal pasal mak kami. Makcik Sirah ni pandai juga mengubat orang. Dan tak tahulah macam mana kitorang boleh terlupa kepakaran dia masa tu.
Dekat dua minggu makcik Sirah duduk dekat rumah kami. Dia yang usaha mengubatkan sakit mak aku. Mulanya diurut, lepas tu dia ada juga la mengubat dengan cara menggunakan telur ayam. Mak aku panggil, ‘mengalin’. Orang tua-tua tahulah istilah tu. Aku tak pernah dengar pun. Aku cuma tengok je dia mengubat mak aku. Alhamdulillah, dari mak aku langsung tak boleh berdiri sampailah dah boleh. Tapi masih belum kuat. Mak aku terpaksa gunakan tongkat. Makcik Sirah cakap, ada orang yang sakit hati dengan mak aku. Dia kalau boleh nak buat mak aku tak boleh berjalan langsung, jadinya mak aku tak boleh nak cari rezeki untuk kami. Siapa? Tak ada disebutnya.
Dan lepas tu, makcik Sirah ni bagi satu nombor telefon. Nombor Pak Nardi. Pak Nardi ni orang indonesia dan menetap di indonesia. Tapi dia boleh mengubat dari jarak jauh.
Malam Jumaat tu mak aku call dan ceritakan tentang sakit yang mak aku alami. Pak Nardi tu minta kami sediakan air dalam satu bekas dan diletakkan di atas sejadah menghadap kiblat. Dia akan bacakan air tu dari jarak jauh. Wallahua’alam. Bukan sekali dua mak aku call untuk berubat dengan Pak Nardi tu. Banyak kali. Dan Alhamdulillah, berkat diizinkan Allah, mak aku dah boleh berdiri dan berjalan semula. Walaupun mak aku dah boleh berjalan seperti biasa tapi kudratnya sangat lemah.
Menurut kata makcik Sirah lagi, penyakit yang dihantar untuk mak aku tu, takkan keluar atau sembuh sepenuhnya. Penyakit tu akan terus menetap di satu tempat dalam badan mak. Dan tempatnya di pinggang. Mak aku sekarang tak boleh duduk dan berdiri terlalu lama. Kesannya pinggang mak aku akan sakit.
Dan sepanjang tempoh mak aku sakit tu. Selain dari mak aku, rumah kami juga dihantar dengan pelbagai gangguan. Ada masanya aku nampak macam kelibat orang dekat ruang tamu rumah. Ada masanya aku dengar periuk belangan jatuh dari atas ke bawah tapi bila aku pergi tengok, tak ada apa-apa. Dan ada masanya juga, aku rasa macam ada benda dalam bilik air yang duk perhatikan kami.
Waktu mula-mula mak aku sakit. Dalam dua minggu pertama macam tu. Si pelaku ni hantar orang sebagai wakil diri dia datang rumah kami. Kononnya nak menziarah mak aku. Tapi hakikatnya, dia nak tengok apa yang dah dia lakukan pada mak aku tu berhasil ataupun tidak.
Dan sampailah sekarang ni si pelaku tu masih berniat tak baik pada mak aku. Ada sekali tu dia terserempak dengan mak aku yang baru balik dari klinik.
Si Pelaku : Kak.. sihat?
Mak : Sihat Alhamdulillah.
Si Pelaku : Kuat dah akak berjalan sekarang?
Mak : Allah masih bagi peluang pada akak.
Mak aku memang akan jawab yang baik-baik je. Sebab mak aku cukup tahu kenapa si pelaku tu bertanya. Dan dari mana kami tahu dia tu adalah si pelakunya??? Allah tu Maha Adil, kami tak pernah minta untuk tahu siapa yang buat kerja tak baik macam tu. Tapi ada seorang hamba Allah yang ada kait mengait dengan si pelaku tu yang bagitahu kami angkara siapa sebenarnya.
SEKIAN…….
Assalammualaikum sahabat FS sekalian. Thanks dan love you admin sebab sudi publish cerita aku ni. Cerita yang aku kongsikan ni bukanlah cerita seram. Tak ada hantu pun dalam cerita aku ni. Cuma ambillah apa-apa yang bersifat baik dan boleh dibuat pengajaran sebagai teladan. Dan yang buruk datangnya dari kelemahan aku.
**NOTA : MAAFLAH INTRO TERLAMPAU PANJANG SAMPAI TAK PERASAN DAH ENDING (dibolehkan untuk skip intro kalau tak rajin nak membaca hihihi).
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
ok
-,-‘
ko buat muka penyu ke tu?
tak. muka kura kura. hm
ke labi-labi?? haha gurau ye FF
ataupun siput ngensot? hm haha
siput ngensot tu.. siput ba alif ba ya ea FF?? haha
HAHAHAHAHA yelah kot. hehe. Maira! nak nama fb? hehe
maira takde fb FF… sob~sob~
ape doh, komen gitu….hahahahhaa…selekeh laa ang cu medicakk
morning nek!!!!!!
MORNING CU MAIRA…NENEK BELOM BACA LAGI CITE KO…JAP LAGI NENEK BG REVIEW EA…
okay nek…
ok cu
errrrrrrrrrrr
2
3
4
Last..
hahahahahha hai syer!
5
6
7
8
**tengah kira hutang ke ni? hahahahahaha
Waah!
waah kenapa toncet??
Teruja cerita #Maira keluaq lagi.
Wah dolu,baru baca.
HAHA!
teruja ea?? Maira ni menyelitkan citer je… citer pula tu entah apa-apa je…. hihi
Cerita yang ada mesej tu Maira.
Betuilah,bila bagi duit orang pinjam ni,sendiri segan nak mintak balik.
Sampai sendiri lupa.
Yang berhutang tu,ambik paham lah.
Takkan tunggu nak merangkak kek sano haaa.
okey, sebenarnya pelaku tu mmg cik talib ke maira?
hemoh-hemoh rasa??? hihih
hmmmm.. macam lah, macam je.. hehe.. ssh jugak kan.. dia yg berhutang, dia lak over. adoyaiii
macam la kan???? hahaha biasalah tu manusia
Buat yg malas nak baca.. ini sinopsis untuk story ni..
Cerita Kerana hutang ni menceritakan tentang seorang lelaki yang meminjam duit tapi bila dia nak bayar kita tak tau.. (Orang mcm ini biasa aku panggil hantu hutang)
Sekian.
1st comment!!
#Maira gula kasar 2 kilo.. kirim salam kat mak tu.. teruskan berubat yang penting semangat kena kuat.. 9/10
1st komen si cak cak cicak tu singkong. hahahahahahahha.
takpe. bagi je singkong. aku okay.
amboii.. pasrah sangat bunyi kau tu hahaha
tau.. tapi aku konpiden level tinggi so aku kena konpiden yg aku adalah pengomen yg pertama.. haha
jangan tinggi sangat singkong. nanti gayat. hahahaha
singkong tak gayat tinggi sbb tu konpiden tinggi sangat.. haha
hahahahahahha FF terhibur lagi dengan singkong ni. hahahahaha.
hahaha.. F.F mudah terhibur dgn komen singkong kan.. syabas beteh
maira ni dah tergelak x cover2 tiap kali baca komen abg singkong.. hahahaha
tanjat omak maira nnt.. cover2 sikit dik hahaha
depan mak kena cover abg singkong… kalau tak dah kena pulas telinga dah buat perangai macam tu.. hahaha
hahaha.. buat muka serius la.. gelak sorang2 kang mak ingat maira dating.. haha
HAHAAHAAHHAHAHA you made my day! hahahahaha
Maira nak dating bawak mak sekali.. hahahaha
syukur mak dapat anak macam maira ni. hahahahaha.
hahaha bukan apa FF.. senang kalau mak reject maira terus cari orang lain pula..kah!!
amboi hahahahah bagus cadangan tu!
maira pun kompiden yg abg singkong 1st komen..
*maira back up ni abg singkong…
mekaseh la dik maira oii.. nah ambk gula kasar lagi sekilo.. haha
amboi..amboi… baru borong sekontena gula kasar ke apa abg singkong ni???? tahula tiara ada tu… ahakssss….
hahaha.. jgn la d mention karang menggila lagi dia .. abang singkong kan saudagar gula.. haha
baiklah.. adik maira menurut kata abg singkong.. hahahaha
saudagar gula?? patutlah…………
baru je beberapa minit lalu tpkir nak jd saudagar gula.. haha
hahaha…. kalau camtu maira jadi adik saudagar gula la.. asisstant okay??
bole la.. haha abg singkong ok je
payment kira macam mana ea? haha
x yah la kira payment.. kira tolong ikhlas je.. haha
alaa abg singkong ni…. kede tau.. hahahaha
hahaha.. jimat bukan kede..
gula kasar aceepted abg singkong… insyaaAllah maira kirim salam dekat mak sekarang jugak! hahaha
Tiara is love you
haha
haha je?
reply buat syarat ea??? hahahaha
haha karang d label sombong pula..
hurmmmm sedih tiara
x yah la sedih2.. wat lek wat pis yo
singkong!!!!!!
oii haha terperanjat aku..
Tiara nak kawan dengan singkong boleh?
nak kawan x de hal.. kawan je la.. haha
nak kawan takde hal so kalau nak kawen boleh?
tiara.. apa kata tiara kawan je dulu dengan abg singkong.. kawen tu bile dah ade chemistry… okay x??
hurmmmmm
mana gambar?
sebab ko lah, singkong dah buang gambar. haha
#?
BOLEH. SINGKONG CAKAP BAGI NO TELEFON. NANTI SINGKONG CONTACT
Diamlah kau!!! kacau mood tiara lah dia ni
heh ko nak kena asap ke? ???
dia mai dah singkong.. tiara mana tenggelam.. hehe
aku kena slow down dlu la kak mami kalau dia dtg.. haha
okaay singkong.. gambo semua da tuka kan.. ati2 dik.. seram
da buang gmbr hahaha baik kak mami
baguih naaa adik kak mami.. ??
pengajaran : janganlah jadi pemurah sangat bab2 hutang ni . nnt diri sendiri yg merana .
petama kali. ayat ko mmg bernas.
#alhamdullilah
#SyukurMalaysiaMasihAman
hahaha
ko mengata aku ke ? huhuhuhu .
ye. mmg.
maira sokong statement medicak ni… pagi2 ni sejuk sikit hati
hihi. hai maira! selamat pagi.
morning medicak cantik.. hihi
*dahdapatpujukJuri??
#berkabung
kejap je ni . dtg giler aku tahulah kome nantii .
datanglah gila ko. aku dah standby.
tQ la camellia bg rate…
like aa sikit karang aku jd hulk balik karang taw lah .
ye camellia.. maira dah vote up tu…
aku dah vote down balik
Asal ?
okay thanks maira erm .
pulakkkkkkk luna ex faz.
kahkah
maira dah tahu kenapa dia ni meroyan semalam.. hahaha
sebab apa maira? ex faz ke? haha
bukan… maira agak.. dia nak attention faz.. dia ade komen dekat citer faz KAP
aku like statement kau.. mcm ini la baru best..
#Syukur
Kawan EL pinjam duit RM500! Bila mintak, itulah inilah.. hummmmm
mmg camtu la perangai manusia yg suka meminjam.. pasni el wat black n white kalo nk bg pinjam..
transaction ada je. bukan apa, GAJI dia lagi besar dari kita. tapi hutang takat 500 tak mampo. Adoi~~~~
Bukan apa, bila fikir kawan2. dalam bank pon ada duit lebih.. Apa salahnya tolong orang. Ada yang nak bayar bill api la.. bayar kereta. kita ni fikiran kan kawan2.. EL punya prinsip,
KITA TOLONG ORANG SEKARANG, NANTI ORANG TOLONG KITA 🙂
betul EL.. maira pun fikir macam tu walaupun kadang2 tak berapa nak ikhlas sebenarnya
bukan tak ikhlas kot, sbb kita dah tau BETAPA SUSAHNYA CARI DUIT. Hehe 🙂
el zaman skg kawan susa senang cam el ni susa nak cari.. sb tu kawan kita kena teliti.. kak mami punya style kawan kalau tak datang manfaat utk both side kak mami tak kawan.. dalam byk kawan sorang je melekat di ati kak mami.. yg len gitu2 je.. kadang gaji beso lagi buas napsu.. camne tu gaji 10k belanja 20k? org cmni kita takyah tolong dah.. liar sangat napsu..
EL bagi je, tapi tengok la sebab apa dia nak pinjam.. kita pon bukan kaya raya. Haha
tu la kita cari duit dok tinggal anak kat org sb duit.. ingat kita ni ada gua rahsia ke nak main bagi je.. berjerih meleleh berlendiaq ketiak tau.. okay tu kak mami tipu.. kak mami dok je depan pc 8-5 hahaha
betul kak mami.. duduk depan pc 9-6 sampai rabun meningkat2.. bukan senang cari duit.. tu sebab maira sekarang berkire sikit. tak ramai kawan pun takpe la asalkan tak menyakitkan hati
Hahaha. cari la kawan yang tak mempergunakan
office hour la tu hahaha
Tiara suka dengan cerita ni sebab tiara tak suka dengan orang berhutang yang lupa pada hutang.
tiara! ni kau ke? yg singkong tu?
#peminat
wahhh x sangka…hahaha
jangan sebok hal orang
tiara jangan la marah2.. medicakk tu peminat tiara tau..
dia buat tiara marah
tQ tiara.. lamanya Tiara x muncul.. bizi ke??
virus pink tiara kena block dengan admin T.T kena pakai email baru
laaa kesiannya Tiara.. xpe.. semua orang kenal tiara..
virus ni tak pink tiara tak suka T.T
Tiara tukar la dp pink yg tiara suka…
kalau tak suka, letak jelah gambar ko, hihi
Tiaraaaaa ~ mengamit kenangan zaman persekolahan …
**Alaaa nyanyi jerrrr~ hehehehe
hurmmmm
alaaaa tak leh nyanyi ke? hmmm
kahkah. padan muka
padan muka. haha
diamlah!!!!!
?Tiara.. menggamit kenangan zaman persekolahan..Tiara..ku mimpi kita bersanding atas kayangan?
**Jangan kecam..haha
Eh? sama nyanyi laaa hehe jom duet? hahahahahaha
Bah..jangan kasi lama..hahaha..sambung lirik tu..haha
hahahahahah FF tau sampai takat tu je. hahahahaha
Lahh..hahahaha
haa tiara si rc ni pon bebayang macam hensem je.. boleh ganti cinta tak kesampaian ko.. singkong tu bam punya.. dalam fs ni rc single.. kat lua tak tau da kawen ke apa.. kena pm tepi..
?? ??? ???..mami..hahaha..kenapa mami recommend aku..kenapa bukan c abu je..haha
Belum kawin lah mami..19 tu still young..hahaha
haaa rc tengok dia nak try ko dik.. ala 19 kalo dikawenkan keluar anak jugak dik.. kihkihkih
hahahahhahaha amboi kak mami
Dia nak singkong tu mami..i know tiara is loyal to singkong..kikiki
nak sanding dengan tiara? awwww
Ianya cuma mimpi tiara..haha
hahahaha jahat rc bg harapan palsu
Ehh..kan dah cakap dalam lagu tu..haha
Cik talib ke yang buat mak camtu?? Allahu.. Baik sangat pun salah.. Jahat sangat pun salah gak. Kalau tak menolong, di kata nya kita ni sombong lah, kedekut lah hm manusia manusia ~
Semoga mak cepat sembuh yee. Kesian kat mak. Dan semoga si pelaku tu insaf dengan perbuatannya tu.
Anytime update tau keadaan mak camne.. hehe
tQ FF…
Alhamdulillah mak maira dah boleh berjalan cuma tak kuat sangatlah.. tak boleh berdiri @ duduk lama. Si pelaku tu masih belum puas hati lagi sampai sekarang… cuma kitorang still layan baik. Just berpada-pada je la.
Syukur alhamdulillah.. semoga beransur pulih. hm yelah kan. kena berhati hati lepas ni tau. layan dia macam biasa je.
ikut hati… nak je kejor dengan penyapu bila dia datang rumah.. tapi nanti lain pula yg dibuatnya.. hahaha bersabar tu lebih baik kan?
jangan ikut hati sangat maira. hehe. kalau nak kejor dgn penyapu, nak kena guna penyapu nenek kebayan hahaha baru ada akai. hahahahaha
hahaha… maira gayat. suruh nenek je la sebat bagi pihak maira
dh lama ke benda ni jadi?
dari maira sekolah menengah lagi.. dan sampai sekarang family maira masih dalam perhatian dia..
dah berapa lama maira?
sama perangai mama org, lembut hati sangat. sampai rm beribu, beberapa org juga yng buat loan tanpa pulangan lagi.
betul laa, jangan lembut hati sangat, tapi kadang yang datang tu kawan rapat, saudara mara. susah nak kata tidak.
semoga mak #maira cepat baik ye 🙂
tQ Pheerrero.. tu la.. jahat org berdendam.. baik org aniaya.. serba salah jadinya…
Nice. nak buat baik pun kena tengok orang jugak skrg ni.
-rmai pulak dah tukar dp, tapi mcam seram je kalau tukar dp, in case one day kalau kena kecam mesti sampai ke luar pun kne kecaman huhu
hihihi.. tukar je dp tu feeya…. kut kalau berlaga bahu tepi jalan dah boleh notice tu feeya..
hahaha.tak payah la tukar
hahaha mmg taknak pun.. tersalah komen kaw2 kena nati
hahaha taknak la, tengok sorg2 yg muncul mcm2 perangai, menakutkan. hahaha
kesian kat mak si pencerita…
tQ Amy sudi baca
Ni la org bila nk meminjam bkn main baik kalah angel, bila dituntut utang kalah si devil perangainye?
betul tu mummy… bermacam ragam manusia ni..
kesiannya mak maira.. ada ke di layan camtu bila mak maira datang.. bukan datang serang.. datang tanya elok2.. kalo kak mami malunya.. awak da la lelaki.. meminjam duit kat perempuan ibu tunggal pulak tu.. kak mami dulu mula2 kawen susah bio tak makan dari berhutang.. bukan ape.. takut camni la tak boleh bayar pastu naya orang lagi.. ada pulak duit dia berbomoh dajalkan orang.. baik duit tu bayar hutang.. alahai manusia..
tQ kak mami baca… yang sebenarnya bukan dia berbomoh tapi dialah bomohnya.
lahhh kalau leh membomoh wat lah keje baik sembuhkan sakit orang.. cari duit bayar hutang.. tepuk dahi kak mami gn si gile tu..
entahlah kak mami.. maira tak tahu otak dia berfikir macam mana.. dahlah muka scary
manusia ni banyak sewel skang.. dia salah di buat mcm kita salah.. kak mami tak penah bagi pinjam duit kat org sb takut hati kak mami tak redha kalau dia tak bayar.. kak mami tak sebaik mak maira boleh rilex je..
betul tu kak mami.. maira pun tak dapat nak ikut macam mak… mak maira tu semua benda dia nak redha je.. nasihat dia.. ‘apa orang buat kita telan je. Allah tahu’ tapi masalahnya.. mulut maira ni lebih cepat dari otak.. hahaha…
Nice.. soalan..maira gula kasar sama ngan hani ke..second..mak dah sembuh..?
tQ RC baca…
Jawapan :
1) maira gula kasar dgn Hani orang yg sama… Hani family & kwn2 tedekat je yg gune…
2) Alhamdulillah sembuh tapi x sepenuhnya… dah boleh berjalan cuma x kuat sangat
You’re welcome..owhh bgitu..ok hani gula kasar..
Lahh..memang x bole sembuh ke..kesian kat mak hani..
setakat ni memang tak boleh sembuh…. tapi tak tahulah kalau belum sampai masanya.
Owhh..yakin je hani.. setiap sakit ada penawar nya..semoga mak hani cepat sembuh..
innalillahiwainnailaihi rajiun… kami tawakal je sekarang
ehh selapan mana? hahahaha
Nta..haha..yg sesembilan pun x nampak lagi batang hidung dia..haha
sakit pulak hati kita yg baca .
rasa nak lempang-lempang , pijak-pijak ..
rasa nak pergi bakar si pelaku..
lawooo benar perangai buat orang macamtu..
bloody shit!
haha.. kranberi.. sabar..
kesian mama maira ~
jangan lupa boh garam sket kranberi..
tak mau bubuh garam …bubuh serbuk mercun
biar padan muka dia melecur..
lagi licik ko dik.. haha
Bawak bertenang… hahahah
terlebih emo sebab kisah ttg mak …
ye laa ..mak kan sorang je ..
sape2 leh ringkaskan cerita ni tak?malas nak baca bg ringkasan jer kat aku
malas tak payah baca. komen je.
pendek je bro
Cerita ni menceritakan tentang seorang lelaki yang meminjam duit tapi bila dia nak bayar kita tak tau..
nah..
yg lagi memalukan dia pinjam kat ibu tunggal tak pat bayar disantet pulak ibu tunggal itu..
Hahaha cmne ko leh ada kat fs ni klo malas mmbaca.???? p baca dulu. X panjang pon…. hakak tunggu ni?
kan? malas betul dengan org malas nak membaca, komen nak pula. mengada.
Malas baca tak payah baca. tak ada paksaan pun.. hihi
HUTANG WAJIB DIBAYAR WALAUPUN “TAK DIMINTA!!!!!!!”
Betul tu EL… amalan banyak mana pun akan tergantung sebab hutang
Kawan Mama EL pinjam 200, sampai 5 tahun tak bayar bayar.. rasa nak pukul je! Hahaha
hahaha.. EL baru rasa je kan?? belum pukul kan?
Anak dia baru meninggal bulan lepas. rasa2 mcm tak akan di bayar. padahal kawan baik mama. hummm. entahla 🙂
membe laki sye masa study pinjam hampir 1000k lebih, sye terpksa bagi sbb final projek team dgn dia. lepas study senyapppp je. sye pulak yg segan nk contact dia
ex classmates maira merangkap ex maira pun macam tu juga… tiap kali nak buat assignment takde duit pinjam duit maira.. then bila dah grad & x jd bertunang… langsung x nk bayar.. maira x minta pun tp 1 family dia tau dah apa yg dia buat tu.. hahahahaha
Bagi tau je family dia. hahaha
1,000 K? WOWWWW
ye 1k.. tp saya suruh bayar separuh pun takpe , and dia bru je byar and tak say thak you pun huhu
biokan dia tak bayar esok kat akhirat habis pahala dia dok membayar hutang..
mana leh… kita nak guna duit Hahahaha
Setuju el… klo org tu lupa kita peringat. Bukan apa kesian kat dia nnti merangkak cari at akhirat
kan.. Heeee. boleh ke macam tu? hahaha
Semoga mak Maira baik baik sahaja. Kita berhutang ataupun meminjamkan duit kita untuk si penghutang pun benda benda macam ni boleh terjadi. Berhati hatilah dengan siapapun kita nak berhutang ataupun nak pinjamkan duit tu bimbang jadi perkara yang tak diingini macam ni
tQ Faz… betul kata Faz tu. Kita menolong dengan niat yg baik.. tp orang membalas dgn cara menyakiti. Allah je yg akan balas perbuatan dia.. maira & family dah redha je… nak banyak cakap takut makin teruk pula nanti dikerjakannya.
Take care Maira and family. Bagus mak Maira tak cepat melenting bila kena tanya dengan ”orang” tu.Lepasni berhati hati sikit dengan orang baru kenal ni. Orang baru kenal ke dah lama kenal pun kena behave jugak. (pesan dekat mak)
baiklah.. sekarang juga maira call mak.. hihihi.. thanks Faz.. faz pun sama.. kena hati-hati..
weh faz aku suka kau yg mcm ni jgnlah dok mlyn mcm budak2 ni melalut bukan2,,,tercalar imej kau sbg seorg writer fav aku,,,xnkler kau kena condem ke nnt kan,,,anda mampu mengubanye!!! weh pempuan nama luna tu the real ex ko ke??? aku tanyer jer…
Okaylah aku serius mulai sekarang. Kau stalk aku eh. Aah dia je kenal nama penuh aku pulak tu dia pakai nama dia.
sedap nama ko faz. IZZ FAZEEL. lebih kurang nama aku pulak. hihi
#lastkomenko
#kangkokenakecam
kikiki. nak tahu jugak ko kan? sama jelah tu. ?
ko kate aku ke ? yee aku lah awek dia .
Nak menyamar jadi ex aku lah pulak haha pakai nama lain lah please Camel. Nanti aku kena kecam tak pasal pasal disebabkan kau. Nanti ada yang mengata pasal lelaki pun nak berebut. Aku malas nak melenting ke apa tapi dorang ni tak faham. Kau ni datang buat taik makin lah semuanya ada motif nak kecam aku 🙂
aku maksudkan yg nickname luna ex faz ni,,,betol ke awek kau faz dia kan yg meroyan semalam,,,, ke ada luna lain ni yg aku tk tahu?? :3
Ini camellia lah bukan Luna. Entah sape sape makhluk ni. Dia guna nama Luna ex aku. Ex aku ada comment dekat cerita aku kawan aku psiko 2 tu. Aku tahu dia tu ex aku sebab dia guna nama dia dan comment nama penuh aku. Tiba tiba si malaun ni pergi kecam pulak luna dan yang lain yang ada comment dekat cerita aku tu. Then guna nama ex aku acah jadi luna pulak
ko abaikan jela si giler tu…ex kau kena dajal bro dengan camellia giler tu dkt asrama seri murni…
Maira setuju dengan Faz bukan sebab Faz ni hensem tau Camel.. kau jangan nak fikir melencong pula. Cumanya…. kalau kau sendiri tak suka Faz duk melayan wanita2 di sini… kau pun janganlah nak menghuru-harakan hidup dia. Akak nasihat je ni… dari semalam dah macam tak best je sejak kau memunculkan diri Camel.. nak berkawan kami alu-alukan cumanya janganlah sampai bagi spoil mood dekat semua orang.
sebab tu kau meroyan eh tgk pempuan komen ex kau,,,, faham dah hahahahahaha,,,,,,
Setuju dgn komen Alucard..asyik merapu yg bkn2..drpd org minat, terus jd mnyampah.. stop posting such childish comment, please…
“…penyakit yang dihantar untuk mak aku tu, takkan keluar atau sembuh sepenuhnya..”
Allahu kesiannya, tak pasal pasal.
Amende lahai orang nak mintak duit orang balik, tapi lain jadinya.
#Maira best!
tQ Arya sudi baca… hati ni manusia ni kita tak tahu kan apa niat dia.. cakap bebaik sala.. cakap kasar lagilah salah
Sama sama, untuk cerita #Maira no problemos!
Yela Maira, tapi kalau kita diam dia buat buat innocent.
ehem
test test
kepada sesiapa yg berborak panjang tu,
kalau rasa nak komen yg bukan2. pegi forum lain. kalau tak aku asapkan korang.
#jgnkecam
#lariiiii
haha. wei. korang tahu tak? dah ramai yg kecam ni. pegilah baca. huhu
siapa yg kecam?.. haha
pegi baca dekat puteri saadong tu. tapi tak kecam ko lah. sebab ko lelaki.
~tak adil kan bila pikir balik? nak salahkan pompuan je. tepuk sebelah tangan tak kan berbunyi.
~faz pon kena kecam. huhu
#tetibe.
dekat puteri saadong tu kan yg ramai2 berangen dengan camellia tu kan??? ada yg kecam ke belah bawah2??
paling bawah sekali. goblin
okay dah baca.. siap komen sekali.. haha
kak mami da cakap last mlm td kak mami jahat n layan org suka kecam ni.. pasni kak mami wat taknampak je teruskan sembang menggeban mengepak cam biasa tanpa kecaman
ADe yg kecam ke??jap g cikbambam baca..?
hai kaklong. kahkahkah
#batuapi
siapa yg kecam medi?? maira tak nampak pun.. kecuali yg reply komen faz tu je la setakat ni..
kat mana medi? lantak dorang.. pakai data sendiri kot.. admin pon taknmarah..-
padan muka ko .
kesah ?? ?
?
jalan cerita dgn iktibar yg menarik maira. semoga mak awak sembuh sediakala hendaknya.
tQ missZ sudi baca…
review balik, mcm dpt agak siapa yg buat tu kan maira. sampai hati org dh sanggup2 tolong balas mcm tu. dia yg bhutang dia pulak yg sakit hati. Allahu.
*btw, panggil zee je. mcm formal sgt miss miss ni. ok dah tukor nama dah hehe. salam kenal 🙂
review balik mcm tau je spe yg buat mcm tu kat mak maira kan. sampai hati, org dh snggup tolong tp tu yg dia balas. Allahu.
*btw panggil zee je, formal sgt pulak miss miss ni. hehe. salam kenal.
*tadi dah komen x tau knp hilang. type lagi semula hahaha
memandangkan abg long kawasan Singkong & Keju dah buang gambar. aku pon akan turut serta.
haha
#terlaluhebatkecaman
oiii pakai je la trus.. aku tgh potosut ni.. nak buat gambr lg menarik.. haha
tak boleh. aku kena ikut ko. ko buang gambar. aku buang. ko letak aku letak. ko kn abg long kawasan. hahaha
hahaha.. bagus2.. wat lek wat pis yo.. aku da upload gmbr terkini aku.. lebih macho dr sblm ni.. tp x tau kenapa x kluar lg.. mas be samting werong samwer..
takpe wei. org tengok gambar alien ko ni pon dah cukup buat org menyanyi lagu slam jika kau rasa getarnya
ko sebut potosut kak mami gelak kuat gile kat opis..!teringat ketua kampung jkkkkk kampung pisang yg masa dia tengok video pompan joget.. dia mintak pak jabit sarpenkan video tu.. hahahaha..
ayat dia tu aduhai …betol la kata org kita bg orang hutang …yang berhutang macam xde apa ….yang bg hutang pulak susah …dunia…dunia….
teringat plak hutang den dengan kak yulie….aduyai belum setel;
tQ Apid sudi baca.. BTW ayat siapa yg diaduhaikan tu?? hihi
yela masa mak maira tu nak g jmpa pak talib…..dia pnya cara jawap macam kita berhutang dengan dia
Ouhh.. haah maira yg dengar cerita dari mak masa tu panas je hati.
sabar jelah maira….dengan org mcm tu kita keras dia lagi keras…
betul tu Apid
Nampaknya x dpt lah aku jadi first komen….
hahaha.. next setori kak nas standby je…
Tkut pula aku nak minta hutang. Yelah klien aku ramai x bayar lagi. Kang aku mintak aku plak kene santau hahha aku dh serik mende2 sihir ni
nas.. aku nk story dr ko lg.. mana mana
AKu sekali hantar dua story terus… tpi admin lom approve. Bergilir2. Jgn tamak ahahahaha baik aku buat fiksyen Nas kahkahkahkahak
terbaik juga tu kak nas.. maira boleh sent dekat FN je. hahaha
HAhaha kita2 hantar kat fiksyen kita2 je ahahaha komen panjang2 pon kite2 je doh ahahaha
lagi bagus ko buat fiksyen nas.. boleh aku meroyan berentam kat sana.. ko mesti okay punya kan! hehehe
AKu suka je. Ko nak berentam tertonggeng kat sana hahahha follower pon kita bersepuluh je hahaha
dah buat page fiksyen nas ke? dah standby nk follow ni. harap2 takde kecaman dekat fiksyen nas. hahaha
Bila nak ade next ceritanasa?
Rasanya dalam lagi tiga hari kot…. ahahaha memandai je aku
kan nas. aku pon sama sekentut gn ko.. letih wei lagi2 kalo kena lak tang laki tak sihat wei mintak ampun.. aku takut dia terbunuh aku time tak sedar.. laki aku skang bulan mengambang je mcm nak start jadi mcm tak waras.. tapi undercontrol la.. kat telinga katanya ada dengar org bisik2 ..
aku mmg payah bg org pinjam duit..sbb ni la..n plus aku xbp suka org ic merah dgn passport ni.xpenah dtg tangan kosong
err.. hihi tak semuanya kut El
Best
tQ Asiah sudi baca
Banyaknya komen..hihihi..
Meiyo tak baca lagi, takde mas skrg..
saje sibuk nak komen.. Hai #maira byee
hai Meiyo.. hahah bye
Ni Maira ke yang tulis?
Park dulu. Busy sikit
IzziSayang
#merajuk
Faz meh pujuk medicak ni
taknak faz
Taknak pula dah…. medi nak sape sebenarnya ni?? kah!
nak happy ending! kah!
JURIFS, REMOVE GAMBAR KO, AKU TAK SUKA. GUNA GAMBAR ALIEN JE.
jom lunch JURIFS?
Ye Juri.. maira yg tulis…
I lapar
why kena remove gambar?
korang mogok ke ape?
Haa.. tunggu kat tempat biasa.
I ambik you
jangan gtau Faz.
bukan mogok. aku tak suka org tengok ko.
~aku remove sebab aku nak taik kan org. kahkah
~ faz dgn i teman tapi mesra je.
KO JELES KE ORANG TENGOK AKU?HUHU
TAKPE AKU RELA DIMADUKAN.. DEMI MU..KAHKAH
wekkk. tak koseee i nak jeles. ???
YEKE TAK JELES. TAIK LA KO NI.
CAKAP JELA JELES!HUHU
nak paksa2 pulak suruh aku cakap.
ah! mmg tak lah. puipuipui
nak taik kan aku pulak. ?
ko ni kan. muka je nampak baik. lembut, segak, tinggi. eh! terpuji pulak.
tapi, mulut longkang.
Ko pun muka je cantik sireh bujur, bibir ayu, hati baik, hidung mancung,
tapi suka taikkan orang. Berak tak flush ke?
macam penah tengok je muka aku. separuh je aku letak. aku ni juling tau. dah2! ko remove gmbar ko.
oklah taik. dari aku cakap benda ????? kan kan?
#fliphair
aku tak kisah rupa.
aku suka orang bebal yang suka taikkan orang
aku suka bimbo macam medicak.kahkahkah
heh! ???
biarlah aku bimbo pon. janji tak bimbo dgn buaya darat.
BETUL TU..
BIARLAH FAZ TU SORANG2.. DIA RAMAI PEMINAT.
TENGOK AKU.. SETIA.. TAKDE PEMINAT. TAK CURANG..HMMHMM
promot diri ko ke? org cakap, selalu nya org yg mengaku setialah sebenarnya kaki kencing.
orang cakap. aku tak cakap.
~faz tu muda lah. i tak minat org muda2. tahu?
TAIK KO LAH
DAH PEGI MAIN JAUH-JAUH
AKU NAK SUBMIT CERITA NI KT FS
ko ni. taik kan aku pulak. ?
cite apa ko nak submit? cite lah sikit?
ko tahun berapa?
aku tahun 90.
Aku writer la, ko je tak tahu..identiti aku rahsia.
jadi? ko 27 lah? betul ke ko 27?
menyelit jap.. sebaya kan medi?? haha
jgn kacau dia.
#firstwarning
HAHAHA
wah wah wah.. defensive sangat ea?? hahahahah
okay malas kacau..
HAHAHAHAHHA. i gurau je maira. hihi
alahh ko ni, kalau ko berahsia identiti, macam nak jadi peminat cite ko? hahahaha. apa identiti ko? skrang jugak aku baca.
Ye Mediketiak..
Baru je sambut bday ke 27 aku.ahaha
tak payah aku nak dedahkan identiti aku.
Nanti aku up cerita pakai nama Juri. Ko tungguu~~
mediketiakk. hahaha. apa ko ni? ko ingat kelakar??
27 eh? hihi
bila ko nak submit? tak sabar? pasal hantu taik ke?
ehhh. happy birthday jurifs. hihi
~semoga dimurahkan rezeki
~semoga sihat selalu
~semoga bertambah tinggi & segak
Haha. sabo. tengah tulis ending ni.
Thanks thanks thanks wish.
hadiah takdeke? pulut kuning ke..huuhuuuu
macam nak bagi hadiah kalau takde no telepong. kahkahkah
#jgnkecamiuall
macam mana nak bagi no tepong ni?
#nextlevel
hehhhhh. cuba ko pm tepi admin. mcm mana nk bagi no tepong secara rahsia. antara ko dan aku.
Mimin.. tolong sambungkan jambatan..huhuuhu
harap admin baca. kahkah
teruk erk…dah laa hutang org taknak bayar, lpas tu dianiaya nya pulak org…mmg syaitaonnirrajim manusia seperti ini..
Ye nek… naudzubillah perangainye
hentak kan je kepala dia ngn penyapu lidi
kalau boleh nak hentak dengan pencakar rumput tu nek.. hahahaha
TU LAGI POWER..BIAR KAN BERPARUT MUKA DIA..BTW, BASED ON TRUE STORY KE CU MAIRA?
Manchego kalau org mintak nak pinjam duit mmg tak kan bagi amount yang dimintak tu manchego bagi amount yang ikhlas kalau tak dapat balik pun xpe . nak tolong org kena berpada pada la these days. Mak maira dah okay ke?
tQ Manchego sudi baca… alhamdulillah mak dah sembuh walaupun x sepenuhnya. Mak maira dah boleh berjalan cuma tak kuat macam sebelum kena
ooo..rupenya cerita benar ye cu..ish2…nek doakan mak maira cepat sembuh dan boleh berjalan seperti sediakala..
OK DAH BACE
KURANG ASEM JAWA BETUL LAH ORANG YANG BERHUTANG
LEPAS KAU LUMPUHKAN ORANG SEBAB TAKNAK BAGI DIA KUTIP HUTANG.
CERITA BESTM TAPI KURANG ELEMEN SORAM.
SO I BAGI 5/10 (AVERAGE)..HEHE
tQJuri.. lupa pula nak highlight yg cerita maira tak seram.. cuma perkongsian je..
dah bagi pinjam di buatnye kita pulakk . aih manusia manusia
tQ nanaaeiqa sudi baca
Done baca!
Sedihnyaa ada juga manusia tak tahu malu macam ni.
Dah berhutang buat tak tahu.
Bila kita tanya boleh bayar ke tidak sampaikan dia sanggup hantar benda benda khurafat ni semua.
Sekarang ur mom okay ke Maira?
tQ Luna sudi baca… Alhamdulillah my mum okay walaupun x sepenuhnya..
best truskan menulis,kipidap sis ?
tQ Cik Bunga…
Not bad.
tQ papaya man
Mak maira
Ishh.. Mengada la tepon ni.. Tekan lain kluar lain.. Ttiba da sent komen..
Nak cakp td, mak maira sebijik mcm mak syer.. Baik x btempat, cpt kesiankan org.. Pastu org dok ‘pijak’ kepala..
Geram gak .. Kita ni dah ler x leh tgk org lain buat mak kita…. Bole timbul gaduh nt.. Huhuu
hehehe.. betul tu Syer.. kite yg anak ni pula yg panas hati
hai cu..yahooo…esok johor cuti..jom jalan naik penyapu nak? ajak cu tembam sekali..eh ngn cu maira…ladies night today..cu faz ngn singkong tinggal!
ade 3 masalah sekarang ni nek…
1) esok cu maira kerja.. company ikut singapore punya cuti…. sob~sob~
2) abg singkong dah selamat pergi dinner nek. tadi dia cakap…
3) faz sekarang dah serius je nek.. (off record) haha!!!
Hanatnye si talib tu ye..bertabah lah penulis dan ibunya..jgn lah disantet kembali si talib tu pulak..nti takde bezanya dia dan penulis..huhu
Orang teraniaya akan dibantuNya..in sha Allah..
tQ Bob… kami 1 family redha je.. x berdendam pun..
Allah S.W.T berfirman dalam Surah Az-Zumar ayat 10,
“Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas”.
Jazakallahu khair?
Semoga Maira dan sekeluarga sentiasa tabah dalam ujian yang diberikan olehNya.?
tQ Airish..
ada sedara sis sampai meninggal kena buatan orang pasal hutang jugak lah ..
elok orang mcm tu kena panah petir je
ye betul tu sister.. memang ada yg lebih teruk lagi..
jahat! hm.. moga2 di beri hidayah.. smg mak awk cpt sembuh..kesian, org bg bunga di bls tahi
mcmmana la nak halalkan hutang tu klu yg berhutang pun mcm tu haihh
lupa kasi rate. Nah #Maira hehe
tQ Cahaya,,,,
rimasnye, komen2 lagi panjang dr crita..
dah kenapa semua nak jadi juri
ada plak jadikan ruang komen chatroom
tlglah… kalau nak review , review on cerita btol2..
xyah nak jual minyak kat sini
KAU NAK BACA KOMEN KE CERITA?
YOUR CHOICE
JURI… biaq pi la dia.. dia pun x review @ komen citer maira ni…
dia yang berhutang, dia plak yg mendengki.. haishhh..
Kesiannya Mak Maira.. tak paham kn org mcm tu,dia yg hutang tp kita pula yg kena. Apapun cerita maira bestlh
tak seram
Kerana hutang..
Ade gak hamba allah ni berhutang dngan sya..
tak banyak rm2k.. dah dekat 4tahun dah..
bile tnye bile dpt byar… dye kate dh bayar…
Melalui sipolan bin kepulan binti ketulan…
bile tnye kt sipolan ni..ckp xde pun si totolan bayar… ?? nk wt cmne ek??
#maira..
Cerita awak memang xseram..
Tapi pengajaran tu ade..
Nk seram memanjang tp xde pengajaran tak best gakk kan..
tQ Kak Ummi sudi baca cerita maira yg tak seberapa ni
?
Si gemuk???
Bukankah ade pepatah mengatakan, Buat Baik Berpada-pada, jadi beringat ingatlah kalau membantu… sama sama kite pelajari.
betul tu Batman
dia bayar tk hutang?
so ape jd ngn penghutang tu, masih ade di rmh tu ke?
dia masih hidup dengan aman damainya. Tapi dah tak tinggal situ dah
dari dulu dah tahu…. orang jahat selalu menang….