Mr Brian

As salam Fs readers dan admin. Jika cerita ini tersiar so this is my 3rd. Thank u admin for publishing it.

Pada tahun 2012, ketika aku bekerja dengan syarikat perumahan terbesar di negara. Banyak kisah suka, duka, pahit dan seram.

Yang seram…ini antara salah satu dari pengalaman pengalaman semasa bekerja disana.

Petang,selepas asar aku bergegas berjumpa mr Brian, seorang jurutera mat salleh yg akan masuk kerumah barunya.Mr Brian berasal dari britain. Isteri katanya orang asian.Selesai beramah mesra ala kadarnya, aku pun melakukan pemeriksaan inventory ke setiap sudut rumah.Mr Brian nampak suka dan selesa.Aku lihat isterinya hanya duduk di dalam kereta yang di parkingkan betul betul di depan rumah. Kereta mr Brian parking berhadapanan dengan kereta company.

Isteri mr Brian hanya tersenyum melihat kami. Mungkin dia malas hendak turut serta. Matahari masih terik walau dah lewat petang. Foreigner memang ‘fragile’ dengan cuaca panas. Aku faham.
Mungkin juga kerana ingin membiarkan kami menyelesaikan apa yg sepatutnya.Lagipun mr Brian cuma akan ‘fully’ menetap lusa.

Aku memulai dengan memeriksa dapur,bilik tingkat atas dan ruang makan.Paling akhir adalah bilik org gaji yg terletak di belakang sekali di tingkat bawah.
Memandangkan pada petang itu kami tutup pukul 4:30,aku bergegas ingin menyelesaikan segalanya secepat mungkin. Badanku berlegas. Sedari awal pagi, aku sudah sibuk menguruskan kemasukkan pekerja pekerja asing ke rumah mereka.

Aku menuju bahagian belakang rumah. Pintu bilik orang gajiku buka.

Ya rabbi.

Kotornya.

pasti team cleaner kami terlupa. Bau hapak menyengat hidung. Aduh macamana boleh miss ni. Aku meneruskan kerja aku dulu sambil memikir apa ayat sesuai untuk ku sampaikan pada mr Brian nanti.

Aku memeriksa tandas,memeriksa lampu dan alat pemanas dalam bilik tu. Semua masih berfungsi dengan baik.

Allah.

Aku terkejut. Berderau darahku. Terasa bahang panas naik ke muka.

Isteri mr Brian tiba tiba bediri di belakang sambil turut menjenguk ke dalam tandas.Wajahnya serius. Mungkin tak puas hati. Tadi kata dah bersih semua.

Aku meminta maaf atas keadaan bilik tersebut dan memberitahu bilik itu kami bersihkan lagi nanti.Dia cuma menangguk lalu berlalu pergi tanpa berkata sepatah pun padaku.

Aku mengeluh kecil. Kena set date secepatnya untuk cleaning. Bukan aku tak tau ‘peel’ orang luar ni. Dia cakap ok tapi komplen juga. Tapi aku masih ingat mr Brian kata mereka tak ada orang gaji. Tapi janji tetap janji.

Selesai saja aku terus mengunci pintu bilik org gaji dan menemui mr Brian yg sedang duduk di ruang tamu.Aku mula menerangkan dan meminta maaf atas kecuaian pihak kami. Mr Brian buat muka selamba. Setelah menandatangani beberapa dokumen penting,aku menyerahkan kunci kunci rumah. Aku juga berjanji untuk menghantar cleaning team isnin depan. Mr Brian cuma mengangguk kecil. Raut wajahnya serius dan tak ‘friendly’. Fine. Aku pun dah penat.

‘’Brian,bolehkah saya pinta copy id isteri anda .Saya perlu untuk memasukkan detailnya ke dalam komputer”

“untuk apa?”

‘’Untuk pas kereta, gym, access to our facilities, insuran dan lain lain”

“saya rasa tidak perlu..kerana saya seorang saja yg akan tinggal dirumah ini”

“Ok, jadi isteri anda tidak menetap?” aku menunjuk ke dapur dimana ku lihat isteri Brian bediri sedang memerhatikan kami.

Mr Brian memandangku.

“Saya tidak membawa isteri saya..isteri saya di Indonesia”

“Maaf Jadi itu cuma kawan anda?’ Aku menunjuk lagi ke arah ‘wanita’ yang bukan isteri lelaki itu. Eh! mana dia?!

Tiba tiba hilang sekelip mata.

Aku memanjangkn leher mencari kelibat wanita tersebut.Mr Brian mengerutkan keningnya yang lebat. Dia memberi reaksi hairan dan ‘irritated’.

“Saya tidak bawa siapa siapa, cuma saya seorang saja sedari tadi….are u ok?”

Mr Brian terperasaan wajahku yg berubah. Aku mula men’cerna’ apa yang terjadi.

“Is this unit, haunted?’ Ada hantu?”Brian cuma tersengih. Nada nya tedengar sinis.

“Kamu orang asia percaya hantu?” Aku terkedu juga dengan kata-kata lelaki itu. Not today mr Brian. Selesai hal rumah kau ni, aku nak balik, mandi, makan, solat, tidur!

‘“No,not at all, if you would excuse me, saya pergi dulu mr Brian, kalau ada apa apa lagi hubungi saya, our office number is right there’”Aku menghulur name card. Setelah semua selesai aku lekas lekas mengemas barangku dan siap sedia untuk pergi.

Setelah berbasa basi aku terus keluar dan menapak laju menuju ke kereta. Tiba tiba hatiku di garu garu untuk menoleh.

Jantungku seolah berhenti berdegup.

Bayangan seorang perempuan berbaju putih, rambut separas bahu memandangku dari jendela bilik tengah.

Aku terpaku. Itulah perempuan yang ku sangka kan isteri lelaki mat saleh tu. Itu juga perempuan yang ku nampak dalam kereta mr Brian, di bilik orang gaji, di dapur.

Kami berbalas pandang dalam beberapa saat. Tiada yang menakutkan tentang perempuan itu kecuali wajahnya yang terlihat pucat.

Tiba-tiba tubuh perempuan tersebut direntap kasar. Tirai yang terbuka di tutup serentak. Aku sempat menangkap wajah sayu perempuan tersebut seolah minta belas kasihan.

Siapa yang merentap perempuan itu?

Mr. Brian kah?

Tapi tadi dia kata, hanya dia saja dirumah itu. Kalau pun dia ada membawa orang lain.
Kami tak kisah sebenarnya. Kami faham.

Lekas-lekas aku menyuruh, pemandu syarikat kami, Pak Yus, untuk pergi dari situ.

Bercelaru juga otakku memproses apa yang terjadi hari itu. Serabut otak aku! Aku menyandarkan tubuhku. Macam macam hal.

“Kau ok tak Hud?”

Spontan aku memandang Pak Yus yang sedari tadi hanya menunggu diluar.

“Ok pak Yus, letih je rasa hari ni” Pak Yus hanya tersenyum.

“Rehatlah..banyak bezikir” aku pandang pak Yus. Orang tua ni tau ke apa?

Oleh kerana aku tersangat letih. Aku malas nak panjangkan tentang hal tu. Takkan habis. Jin dan syaitan ada dimana. Lagipun estet perumahan kami ni besar. Banyak rumah kosong. Biasalah.

Tapi siapa yg rentap perempuan tu?

Perempuan tu orang betul betul atau hantu? Atau aku yg over-thinking?

Tu lah soalan yg sampai hari ni aku tak dapat jawab.

Lain kali aku akan cerita lagi jika ada kelapangan.

Thank you for reading.

Salam dari Borneo.
.


18 thoughts on “Mr Brian”

  1. Menarik. Dh lama x baca kisah menarik mcm Ni. Kawasan perumahan baru mmg ramai benda lain nak tumpang. Nak test rumah baru la kot. Haha.

    Rsnya Ada family lain yg tggl rumah tu sebelum Mr. Brian masuk. Maybe yg rentap perempuan tu bapak dia or Mak dia. Xnk bg org lain Tau. It happens a lot. Hehe.

    Reply
  2. setakat gini cite tergantung x usah publish la..ak pon da tegur admin byk kali filter dlu cite sblm publish even bacaan sini free pun.its bout reader feeling u know cowboy.

    Reply

Leave a Comment