Puaka Burung Tekukur

Assalamualaikum warga FS, terima kasih kerana telah memberi sokongan dan komen positif pada tiga siri “Si Man pemburu rusa”. Kali ini saya akan berkongsi kisah pengalaman ngeri si pemikat burung tekukur. Ini terjadi pada abang saudara ku sendiri dan dia menceritakannya kepada aku. Ok sudah menjadi kebiasaan aku akan beri “tagline” aku pada permulaan cerita hahaha. Bagi yang tidak mengenali aku, Aku Kero, orang yg tidak pernah nampak atau terlihat makhluk-makhluk halus, hantu dan jembalang secara langsung tetapi aku dikelilingi orang-orang yang mempunyai kisah-kisah mistik, aneh, dan menyeramkan.

Abang saudara aku akan namakan sebagai “Razmi” dalam kisah ini. Seorang pemuda tinggi lampai, berkulit hitam manis dan dalam lingkungan umur 30an. Sudah menjadi hobinya sejak dia bujang lagi dalam “permainan”burung tekukur ini. Burung tekukur diberi nama begitu mungkin kerana ianya berbunyi seperti namanya” tekuku… Kur”. Burung tekukur yang tidak asing di kawasan kampung-kampung dan bunyinya yang memecah suasana petang kampung saling bersahut-sahutan sungguh menenangkan. Bagi pemikat burung tekukur, amat mendatangkan gian sekiranya mendengar bunyi burung tekukur ini. Lenggok suara, degup bunyinya yang lunak pasti mencabar kepakaran si pemikat burung tekukur membawa “burung pikat(burung tekukur yang sudah terlatih) ” beraksi dan menewaskan burung yang mahu dipikatnya. Pasti pernah kita dengar spesis burung yang dikategorikan sebagai “keras” dan “berpenunggu” seperti burung wak-wak, ayam hutan dan lain-lain, tetapi jarang sekali kita mendengar burung tekukur juga dikategorikan sebagai berpenunggu.

Di halaman rumah sebuah kampung yang terletak di kampung teluk, pasir panjang, port dickson terlihat seorang pemuda sedang membelek-belek burung tekukurnya yang dijadikan burung pikat. Jari-jarinya dijentikkan menghasilkan bunyi, burung tekukur yang berada di dalam sangkar layang itu memberi respon dengan galaknya menghasilkan bunyi “te ku ku Kurrrr”. Razmi mengambil sangkar burung tekukurnya itu lalu meletakkanya di atas meja. Dibukanya ikatan pada kaki burung itu, lalu dimasukkan ke dalam cetok atau sangkar burung pikat yang lebih kecil Supaya mudah dibawa ke tempat memikat nanti. Racik yang tersimpan di dalam laci tidak lupa dibawanya sekali. Bagi yang tidak tahu apa itu racik, racik ialah salah satu peralatan yang digunakan untuk menangkap burung tekukur. Racik adalah jerat kaki yang dipasang berdekatan dengan burung pikat. Kaki burung tekukur liar akan tersangkut pada gelung racik ketika hendak berlaga dengan burung pikat. Tanpa berlengah lagi, Razmi menghidupkan motor honda Ex5 nya lalu memecut ke satu lokasi yang telah dia lihat pagi tadi bagi memikat burung tekukur. Lokasi yang ditujunya adalah ladang kelapa sawit yang luas dan menjadi tempat “bermain” burung-burung tekukur ini.

Agak jauh kedalam ladang sawit juga Razmi membawa burung pikatnya kali ini. Perjalanan mengambil masa hampir setengah jam daripada pintu masuk ladang sawit itu. Sesudah sampainya dia di situ, Razmi memilih satu kawasan lapang dan tanpa berlengah lagi racik dipasang dan burung pikatnya itu dikeluarkan daripada cetok dan diletakkan di atas tanah. Razmi berlalu pergi dari situ dan duduk di bawah pohon tidak jauh daripada lokasi burung pikatnya tadi. Lastik yang dibuatnya sendiri tergenggam pada tangan kanannya dan beberapa biji batu dibuat peluru diletakkan di sisinya. Ini untuk menjaga keselamatan burung pikat kesayangannya itu daripada binatang pemangsa yang mungkin akan memakan burung itu seperti burung lang sikap, ular, biawak, anjing liar dan lain-lain.

Jika ada binatang-binatang ini menghampiri burung pikatnya, pasti akan dilastiknya bagi menakutkan binatang-binatang itu. Razmi duduk tenang di bawah pohon itu sambil telinganya meliar mendengar bunyi yang datang daripada burung pikatnya, ia galak berbunyi memecah kesunyian petang di ladang sawit itu. Tidak lama bunyi “cabaran” daripada burung pikatnya itu disahut bunyi burung-burung tekukur liar tidak jauh daripada tempatnya itu. Bersahut sahutan bunyi cabaran tekukur-tekukur di situ namun tidak ada seekor pon tekukur liar yang berani turun dan menghadap burung pikatnya itu. “te ku kuuu kurrr” “teku kuuu kurrrr” “te ku kuuuu kurrrr”, masih tiada seekor tekukur liar yang menghampiri.

Bunyi yang tadi Bersahut-sahutan daripada jauh sudah tidak berbunyi lagi. Mungkin tekukur tekukur liar tidak berani mencabar kehebatan burung pikatnya itu. Suasa petang kembali sunyi sepi di ladang sawit itu. Angin sepoi sepoi meniup dedaunan sawit dan daun-daun pokok itu seakan akan melambai lambai ditiup angin. Suasa petang yang damai itu mengasyikkan dan menenangkan fikiran Razmi. Sedang leka dia menghayati keindahan suasana petang di ladang sawit itu tanpa dia sedari hari sudah pun lewat petang. Langit yang kemerah-merahan menunjukkan senja bakal tiba dan langit akan diselubungi kegelaoan malam. Ladang sawit itu terlihat gelap dan sunyi.

Razmi bingkas bangun daripada tempat duduknya lalu dikemas racik dan dimasukkan semula burung pikatnya ke dalam cetok. “tiada rezeki aku hari ini” ujar Razmi dalam diri. Sedang dia memasukkan memasukkan cetok dan racik ke dalam raga motornya itu, telinganya tertangkap bunyi burung tekukur liar. “Te ku kuurrrr, te ku kurrrr” bunyi itu yang memecah suasana sunyi senja di situ. Sungguh lunak bunyi burung tekukur itu, lebih hebat daripada burung pikatnya itu. Jika berhasil dia menangkapnya, pasti dia akan menjadi “jaguh” dan burung itu akan jadi pikat yang terbaik. Hatinya dipenuhi rasa ingin memiliki burung itu, rasa ingin tahunya memuncak lalu motornya dihidupkan lalu mencari punca bunyi itu.

Razmi membawa motornya mencari dimanakah burung tekukur itu berada. Sehinggalah dia tiba di satu kawasan lapang dan terdapat sebatang pohon mati yang tidak berdaun dan sangat tinggi melebihi pokok-pokok sawit disitu. “Teku kurrr, te ku kurrrr”, sememangnya bunyi itu datang daripada pohon itu. Berkemungkinan burung tekukur liar itu bertenggek di atas salah satu dahan pohon mati itu.

Razmi lalu mendongakkan kepalanya ke atas dan meninjau ninjau setiap dahan pohon itu mencari sosok burung tekukur liar itu. Sehinggalah dia terlihat di satu dahan pohon itu terdapat satu sosok yang agak besar daripada saiz seekor burung. Diamatinya betul-betul kerana keadaan suasana yang sudah agak gelap, barulah Razmi dengan jelas melihat sosok itu. Ianya adalah sosok tubuh sebesar seorang kanak-kanak lelaki, berwarna hitam gelap sehingga tidak terlihat wajahnya, bersayap seperti seekor burung dan bertenggek di hujung dahan pohon itu sambil berbunyi “te ku kurrrrr, tekukurrrrr”. Razmi yang terkejut, dengan pantas menaiki motornya dan memecut laju keluar daripada ladang sawit itu.Entah apa penunggu atau puaka yang dilihatnya di atas po on mati itu.

Syukurlah tiada apa-apa yang terjadi padanya ketika terserempak dengan puaka burung tekukur itu. Ternyata burung tekukur juga berpuaka seperti burung wak wak dan lain-lainnya. Haruslah kita beringat ketika kita memikat burung tekukur tidak elok sehingga waktu senja dan maghrib. Kerana waktu dan ketika itu, jin-jin galak dan banyak yang keluar.

Sekian terima kasih.
-kero-

hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

6 thoughts on “Puaka Burung Tekukur”

Leave a Comment