Salam warga FS. Apa khabar korang semua? Duit BR1M dah habis belum? Kahkahkah
Kali ni aku nak kongsikan cerita aku ber-mini reunion dengan kawan-kawan aku dan mengutip kisah-kisah lain yang berlaku ketika aku ke Terengganu hujung tahun lepas.
……
Jarum pendek jam dekat dinding bilik office aku dah dekat nombor 1. Jarum panjang dekat nombor 11. Lima minit lagi nak habis office hour. Aku capai telefon, aku whatsapp si Ikram sepupu aku yang pernah muncul dalam Assalamualaikum. Aku mintak dia siap cepat. Kejap lagi, aku terus pergi rumah dia. Aku ada misi hari ni. Hantar mamat kaki auta ni ke KLIA tengah malam nanti. Sebelum tu, aku dan dia akan ke rumah kawan aku.
Aku gigihkan diri drive menuju ke KL. Balik rumah bagitahu mak aku pun tak, apatah lagi bagitahu bapa aku. Aku whatsapp je diorang, cakap maybe balik lambat nak kena hantar Ikram pergi KLIA. Dah janji dengan dia nak tolong hantarkan. Padahal hati aku dah melonjak keriangan nak berparti kejap lagi. Bukan parti liar pun. Cuma makan-makan sambil buat mini reunion.
Member aku, si Fakrul, yang aku ikut rombongan dia kahwin dekat Terengganu hari tu, nak buat housewarming. Dia pindah rumah baru lepas kahwin dengan gadis Terengganu tu. Dia beli rumah baru dekat sebuah taman perumahan baru siap. Rumah teres. Seperti biasa, lokasi dirahsiakan. Banyak duit budak ni beli rumah baru. Auditor merangkap bisnesman separuh masa la katakan. Takde la housewarming beriya-iya sangat. Cuma jemput kawan-kawan rapat, dia buat makan-makan kecik-kecik je. Malam tadi dah jamu orang masjid buat doa selamat, siang ni turn untuk ber-barbecue dan shellout pula dengan member-member rapat.
Masa kitorang sampai dekat area taman tu, aku nampak Ikram dah melilau-lilau mata pandang kiri kanan.
“Macam tak ada orang duduk lagi je kat sini.” Kata Ikram.
“Taman baru siap. Biasalah.” Aku balas sambil mata tercari-cari lorong yang betul. Waze memang dah tak boleh pakai dah. Kawasan taman perumahan tu belum update lagi. Waze tak dapat cari. Aku cari landmark yang paling dekat je. Selebihnya, kitorang gigih cari jalan sendiri guna instruction dari Fakrul. Tak ramai lagi yang duduk dekat situ. Dalam satu baris tu, boleh la nampak 5 6 rumah je yang ada kereta, ada penghuni.
“Tapi betul jugak. Berani gila Fakrul duduk taman baru macam ni. Dah la jauh dari jalan utama. Tak ramai orang duduk, kalau ada hantu kacau malam-malam nak mintak tolong siapa?”, aku masih belum insaf.
Bila kitorang sampai dekat rumah Fakrul, aku terpaksa park kereta jauh sikit. Banyak kereta dah depan rumah dia. Dia panggil ramai orang ke? Kata parti kecik-kecik untuk member-member je, ni ramai sangat apa cerita? Aku ni jenis kalau ramai orang macam ni, dari extrovert boleh bertukar jadi introvert. Tapi, dalam banyak-banyak kereta tu, aku kenal satu kereta. Kereta Amirul Adib, watak utama dalam Sotong.
“Weh, ramai gila! Kau cakap dia ajak member rapat je. Ni macam nak buat kenduri. Segan lah aku doh. Dah la tak kenal budak Fakrul tu.” Ikram bersuara.
“Alah, ikut je la. Family dia je kot semua ni. Jangan risau lah. Aku dah bagitahu Fakrul aku bawak kau. Dia ok je.”
Masa kitorang tengah menapak berjalan ke rumah Fakrul di bawah cuaca terik tu, aku tinjau-tinjau area situ. Nampak macam rumah Fakrul je yang baru diduduki. Rumah lain semua kosong lagi. Ada lah satu rumah hujung sekali sana. Cina kot sebab nampak pondok sembahyang warna merah tu. Tak lama lepas tu, aku dengar ada suara perempuan panggil dari belakang. Mimi. Watak utama dalam Novel Bernyawa. Fakrul ajak juga minah kaki novel ni?
Sampai dekat depan rumah, nampak sliding door terbuka luas. Dekat laman depan ada barbecue pit, tapi masih tak dihidupkan api. Dari luar, nampak macam tak ada orang langsung dekat ruang tamu. Lengang.
“Assalamualaikum!” aku panggil dari luar.
“Waalaikumsalam.” Elmira menyahut dari dalam sambil bawak besen yang penuh dengan perapan ayam. Elmira: gadis Terengganu yang berjaya menjadi suri hati Mr.Auditor. Lepas tu, Amira Auni muncul bersama-sama sepaket arang. Amira Auni: isteri Encik Sotong. Perut dah besar. Wah! Sesotong-sotong dia, boleh tahan juga! Kahkahkah.
“Bi!! Wan dengan Mimi dan sampai!” dia melaung bagitahu Fakrul yang entah buat apa dekat dalam.
“Masuklah. Fakrul ada dekat dapur tengah siapkan barang-barang shellout.” Sambung Mira lagi.
Aku dengan Ikram masuk. Mimi stay dekat luar, borak-borak salam laga pipi dengan Mira dan Amira. Bila aku masuk, aku rasa macam ada benda tak kena tapi aku tak tau apa. Aku masuk dapur jumpa member-member lama yang dah berbulan tak nampak batang hidung ni. Masing-masing ligat depan kuali. Fakrul tengah sibuk memasak barang-barang shellout tu dalam kuali besar. Amirul Adib ada tolong sekali. Dunia dah terbalik ke apa? Geng-geng jantan ni pula duduk dapur. Geng-geng wanita pula duk angkat barang bbq ke depan. Cam ni lah jadinya kalau lelaki lagi terer masak dari perempuan.
Masa aku tengah sibuk tolong siapkan meja untuk shellout, telefon bimbit Ikram berbunyi. Bunyi sama macam phone aku. Apa lagi, aku pun raba-raba poket aku cari phone sebab ingatkan itu bunyi phone aku. Tak ada. Maknanya tertinggal dalam kereta lah tu.
Aku keluar dari rumah Fakrul tu, nak pergi dekat kereta. Baru selangkah aku keluar, bulu roma aku meremang. Matahari masih terik dekat langit sebelah barat. Cis! aku dah kena main. Siang-siang buta pula tu. Apsal la setiap kali ada benda best aku nak buat (contohnya hari ni ada parti kat rumah Fakrul) mesti aku kena kacau. Ada je setan yang iri hati dengan aku.
Aku pandang kereta aku yang aku park jauh gila. Lebih kurang selang 6 buah rumah dari rumah Fakrul ni. Sebab tadi, ada banyak kereta dekat depan ni. Tapi sekarang, mana pergi semua kereta tu? Mana? Mana?!! Lengang je kawasan depan rumah tu. Kalau cerita cowboy orang putih tu, mesti dah ada gumpalan jerami bergolek kena tiup angin.
Jalan tu kosong. Tak sesak dengan kereta pun macam tadi. Kereta aku jauh kat sana, kereta Mimi lagi jauh kat sana. Sama-sama kena game. Patut la tadi aku rasa tak sedap hati, rasa macam ada benda tak kena. Rupanya, sebab dalam rumah Fakrul lengang tak ada orang. Kereta banyak kat depan, tapi tak ada tetamu pun kat dalam rumah. Sepatutunya aku dah dapat rungkaikan hal ni sejak tadi lagi.
“Kata nak ambik phone. Tercegat buat apa depan pagar tu?”, Ikram tegur sambil datang ke arah aku. Tak sempat aku nak jawab, “Weh, mana semua kereta banyak-banyak tadi?”, Ikram terperanjat.
Kira-kira nak masuk Asar, barulah ramai lagi member-member kitorang yang lain sampai. Memang plan asal Fakrul nak buat makan-makan ni lepas Asar. Aku saje je datang awal kot-kot boleh tolong apa-apa.
Kaer, Arfa, Mina dan Haida (Terganggu di Terengganu) ada datang sekali satu kereta. Kaer dengan Arfa ni pakai sedondon, ada apa-apa ke?
Rahman Si Carut (Midnight Movie) pun ada datang, dengan girlfriend dia. Nak show off girlfriend la tu. Ni entah girlfriend ke berapa entah. Tak pernah lekat lama.
Hakim dan Shima (7 Syarat Mbah) pun ada datang. Harap-harap adalah diorang announce tarikh kahwin nanti.
Lisa dan Zamir (Filem Pendek) datang bawak anak perempuan diorang. Dah dua orang anak diorang ni.
Dan ada lagi beberapa orang member kitorang yang rapat, yang aku tak pernah ceritakan kisah diorang sebelum ni. (In the future maybe, siapa tahu?) Family Fakrul pun ada juga. Mak dia, ayah dia dan family Kak Long dia. Diorang ni yang paling aku nak jumpa sekali sebenarnya. Sebab diorang ada cerita apa yang berlaku tempoh hari di Terengganu.
Sementara nak tunggu maghrib, nak jemaah ramai-ramai, mak Fakrul pun buka topik seram.
“Hari tu, korang sedar tak ada kubur belakang homestay tu?”, makcik tanya kat kitorang yang join rombongan tu. Yang lain, yang tak join, duduk melopong dengar kitorang berbual.
……
CERITA MAK FAKRUL
Acik sampai je dekat rumah tu, apa yang Acik nak buat mula-mula mestilah ke tandas. Hujan sepanjang jalan buat Acik rasa nak terkucil. Bila Acik masuk dekat dalam, nampak Fakrul tengah menyembang dengan kawan-kawan dia yang ikut serta rombongan keluarga Acik ni. Beruntung Fakrul ni ada kawan-kawan macam ni. Tak adalah datang makan kenduri je.
Acik hidang makanan yang Acik masak siap-siap dari KL, atas meja dekat dapur. Budak-budak ni tak makan lagi. Suka Acik tengok diorang makan masakan Acik, siap puji sedap lagi. Nak-nak si Wan tu, kuat makan tengok gayanya. Alhamdulillah.
Acik masuk ke tandas. Tandas kampung. Tau la kan ada lubang udara kat atas, taknak bagi orang dalam tandas tu lemas. Tandas tu tak ada tingkap. Bila ada lubang tu, Acik boleh lah dengar apa yang ada dekat luar. Masa tengah buang air, Acik terdengar bunyi ada benda jatuh kat belakang tandas tu. Bunyi macam kuat. Macam orang jatuh pokok. Atau bunyi buah nangka gugur.
Acik keluar dari tandas, Acik pergi ke singki dapur. Acik nak buka tingkap. Tapi tingkap dia macam ketat, tak boleh nak bukak. Tapi Acik usahakan juga. Tarik punya tarik, akhirnya terbuka dan tersergam indah sebidang tanah luas yang penuh dengan kubur lama atasnya. Acik intai-intai ke luar, kot-kot nampak apa benda yang jatuh tadi. Tak ada apa-apa.
“Mak jenguk apa tu mak?”
“Tak ada apa lah. Saje nak tengok pemandangan luar ni.”
Acik rahsiakan apa yang Acik dengar tadi. Taknak anak menantu cucu tetamu Acik ni takut. Acik tutup balik tingkap tu, nanti kecoh pula diorang ni belakang rumah ni ada kubur.
Subuh esoknya. Macam biasalah Acik bangun awal sebelum azan lagi. Acik nampak kawan Fakrul, si Wan baru keluar dari tandas. Lepas tu ingatkan dia nak sambung tidur, tapi tak! Dia pergi dekat meja makan, dia buka tudung saji. Ada lebihan roti john yang beli dekat pasar malam, malam tadi. Dia ambik sepotong, dia ngap selamba je. Budak ni membela ke apa?
“Awal bangun?” Acik tegur
“Sakit perut. Dah buang, rasa lapar pulak.” Dia jawab lepas tu gelak.
“Elok lagi ke roti john tu?”
“Elok lagi.” Dia ngap lagi sepotong.
Fakrul bangun join dia lepas tu. Bila masa pula budak ni makan berat pagi-pagi buta ni? Ni kes neves nak akad la ni karang. Hahahaha.
Acik tinggalkan Fakrul dengan Wan. Acik ke bilik mandi. Nak mandi sebelum solat subuh. Masa Acik tengah mandi, Acik terdengar suara budak kecik menangis. Mula-mula Acik buat tak tau je. Sebab tu mungkin suara cucu-cucu Acik, atau anak jiran Acik (jiran Acik pun ikut juga rombongan tu). Tapi bila Acik tanya masing-masing masa sarapan, siapa nangis subuh tadi, semua cakap tak ada sorang budak kecik pun yang bangun.
……
“Itu je lah yang Acik kena. Tak seram sangat pun. Kak Fiza kena lagi seram.”
Semua mata beralih ke Kak Fiza pula.
“Ish, mak ni. Kita pula. Taknak lah orang cerita.” Kak Fiza cuba untuk mengelak. Tapi lepas desakan demi desakan, dia pun buka juga mulut.
……
CERITA KAKAK FAKRUL – KAK FIZA
Malam kedua kita dekat homestay tu, Akak teman Abang Johari dengan anak Akak, Haziq tengok TV. Orang lain kebanyakkan dah tidur. Masuk pukul 12, Akak nak masuk bilik tidur dekat dalam, tak manislah perempuan tidur luar kan. Akak biarkan je Haziq tidur dengan abah dia depan tv tu.
Tapi, Akak tak tau apa yang jadi dengan mata Akak. Macam ada benda hadang penglihatan Akak. Akak tak jumpa pintu masuk ke bilik. Ada dinding je. Akak gosok-gosok mata, memang sah ada dinding je. Tak ada pintu. Akak taknak kejutkan Abang Johari, nanti Haziq terjaga pula. Budak ni kalau terjaga karang, menangis bising satu rumah.
Akak tutup tv, sebab semua dah tidur. Akak bangun, akak pergi tinjau satu kawasan dalam rumah tu. Semua dah tidur. Ruang tamu bawah, ruang tamu atas, ruang tv semua senyap. Siap ada yang berdengkur lagi. Akak pergi bilik air, akak nak cuci muka.
Balik dari bilik air, akak harap lah pintu yang hilang tadi tu Cuma sebab akak mengantuk. Tapi, tak! Akak masih tak jumpa pintu bilik. Bukan bilik akak nak tidur tu je. Bilik orang lain pun semua tak ada pintu. Akak dah tak ada pilihan, akak tidur je la dekat ruang tv tu. Sebelah suami akak, Abang Johari.
Akak baru letak kepala 5 minit, tv tiba-tiba terbuka. Siapa pula yang gatal tangan bukak tv malam-malam ni. Aku bangun, tengok tak ada sesiapa pun yang tengok tv. Dekat ruang tv tu cuma ada kami berempat je. Akak, anak Akak, suami Akak dan Fakrul yang tidur atas sofa. Akak jenguk tengok Fakrul, dia pejam mata siap berdengkur. Jadi, siapa yang bukak tv?
Akak tutup la tv tu. Akak baring semula. Tak sampai lima minit, tv tu terbuka balik. Masa ni akak dah mula start meremang. Akak kejut Abang Johari. Tapi, dia langsung tak bangun. Tidur mati. Akak beranikan diri tutup tv tu lagi sekali. Siap dengan suis tv tu akak cabut.
Akak baring, akak pejam mata. Lepas lima minit macam tu, tak ada dah tv tu terpasang semula. Akak lega la sebab benda tu dah tak kacau akak. Masa tengah baring tu, akak pun berpusing la ke kanan, menghadap ke arah Fakrul yang tengah baring atas sofa tu.
Ya, Allah! Meremang satu badan akak bila akak nampak ada makhluk hitam tengah bertenggek atas sofa tu dekat kaki Fakrul. Bentuk macam mencangkung sambil tenung Fakrul.
“MasyaAllah!! AllahuAKbar!!” akak jerit kuat-kuat. Tapi makhluk hitam tu langsung tak berganjak dari situ. Dia pusing pandang akak, akak nampak mata dia bercahaya warna merah.
“Allahu Akbar! Allahu Akbar!” itu je zikir yang mampu akak sebut. Akak takut sangat sampai lupa semua ayat-ayat pendinding. Sangat kuat akak jerit sebenarnya. Tapi, tak ada seorang pun yang bangun. Fakrul dan Abang Johari yang ada dekat situ pun lena je tidur. Akak takut sangat. Akak pusing baring menghadap Abang Johari. Akak baring rapat sangat dengan Abang Johari. Akak dah nangis masa tu.
Tak lama lepas tu tv tiba-tiba terpasang semula. Ya Allah, benda tu main tv tu pulak. Baru je tadi Akak tutup tv tu. Siap cabut suis lagi. Ni dia pasang balik. Sengaja nak kacau Akak. Akak curi-curi pandang ke arah tv. Akak nampak benda hitam tu duduk mencangkung atas tv tu pula. Tv yang jenis lama, jenis besar tu. Bukan tv flat screen. Dia pandang akak balik. Mata merah bercahaya. Mulut tersengih luas macam dari telinga sampai ke telinga. Lepas tu dia lompat ke arah akak sambil nganga mulut luas-luas. “Ya Allah!!” akak jerit kuat-kuat sambil peluk Abang Johari.
……
“Akak tak sedar apa yang berlaku lepas tu. Mungkin akak pengsan sampai ke subuh. Akak terbangun pun bila mak kejutkan akak. Sebab akak bukan tidur dekat ruang tv tu, tapi akak tidur dekat sofa dekat dapur.”
Aku masa tu dah gosok-gosok tangan dah meremang. Member-member aku yang perempuan mula duk silang-silang tangan sesame diorang. Khusyuk dengar cerita.
“Mana ada hantu dalam dunia ni.” Bapak Fakrul mencelah lalu ketawa sinis. Dia duduk dekat muka pintu sambil hisap rokok.
“Abang kena lagi best.” Abang Johari, suami Kak Fiza, abang Ipar Fakrul pula bersuara. Semua fokus ke arah dia.
……
CERITA ABANG IPAR FAKRUL – ABANG JOHARI
Malam terakhir kitorang dekat homestay tu, kawan-kawan Fakrul dah balik. Aku join adik-adik ipar aku dan biras aku pergi memancing. Memancing kat pantai malam-malam macam ni memang feel dia lain. Best!
Tapi yang tak bestnya bila malam tu ada benda ikut kitorang balik homestay. Aku dah pesan siap-siap dekat mak, jangan kunci pintu tepi. Sebelum mak masuk tidur pun, mak dah mesej aku cakap dia tak kunci pintu tepi dan dah pesan kat semua orang dalam homestay tu jangan kunci pintu tepi tu. Tapi, masa aku balik, pintu tu tak boleh buka. Boleh ditolak, tapi macam ada orang dari dalam tolak balik pintu tu taknak bagi aku masuk. Aku tolak kuat, dia tolak balik. Sampaikan aku terpaksa marah, “Woi! Aku sakit perut ni! Takde masa nak main-main!” Elok je lepas tu pintu terbuka. Bila aku jenguk dekat dalam, tak ada orang pun belakang pintu tu. Malah tak ada orang pun dekat ruang tu. Sebab ramai dah balik masa tu. Tinggal family aku ni je.
Dalam pukul 4 pagi macam tu barulah kitorang balik ke homestay. Tak mandi tak apa, terus masuk tidur. Aku tidur dekat ruang tamu atas. Masa aku mengiring ke kanan, dalam samar-samar gelap tu aku nampak bapak mertua aku yakni bapak Fakrul, tengah berdiri dekat ruang tamu bawah sambil pandang aku. Ruang tamu bawah tu rendah sikit, so hanya nampak dari paras dada ke kepala je dari posisi aku baring ni.
Abah bukan sahaja pandang aku, tapi dia macam bangun duduk, bangun duduk. Macam main cak-cak dengan aku. Kejadah apa bapak mertua aku ni nak main cak-cak dengan aku. Pagi-pagi buta pulak tu. Aku bangun dari baring, aku duduk. Aku perhati betul-betul bapak mertua aku tu. Dia tak penat ke duk cak-cak dengan aku. Bangun duduk, bangun duduk.
“Abah dah kenapa?”, aku tegur la, kot-kot la dia panas ke apa walhal tak logik pun alasan aku tu.
“Hmm?” aku dengar suara abah dekat belakang aku. Laa, rupanya bapak mertua aku steady je tidur kat sebelah cucu dia yakni anak aku, kira-kira dua belah kiri aku. Jadi, siapa yang duk duduk bangun duduk bangun kat ruang tamu bawah tu?
Aku toleh semula ke arah ruang tamu bawah tu. Ambik! Dah berpunjut dah ‘bapak mertua’ aku tu. Tak berhenti duduk bangun duduk bangun. Aku apa lagi. Tarik selimut, selubung satu badan. Anak aku yang tidur dekat sebelah pun aku dah tak hiraukan dah tak berselimut.
……
Kitorang solat maghrib ramai-ramai dekat ruang tamu. Fakrul jadi imam. Lepas habis solat maghrib berjemaah, ramai yang mula bersurai. Keluarga Fakrul semuanya balik, tak tidur situ.
“Kenapa ye. Ke mana yang kita pergi mesti ada je benda-benda macam ni berlaku.” Aku mengemukakan satu persoalan masa tengah lepak-lepak kat ruang tamu, tunggu Isyak. Lepas Isyak karang aku dah nak kena hantar si Ikram ni.
“Haah. Pergi PD kena kacau. Pergi Ledang kena kacau. Pergi Tambun kena kacau. Pergi Gambang kena kacau. Pergi Terengganu pun kena kacau.”
“Mulut kau la celupar sangat.”
“Eh, aku pula. Aku bukannya selamanya celupar. Ada masa aku diam jugak kan?”
“Aku rasa geng kita ni kena badi la.”
“Badi apa sial?” Si Rahman menyampuk.
“Korang la ni. Ada saka tak nak mengaku.”
Semua gelak lepas tu.
“Saka-saka jangan sebut weh. Terasa bini aku.” Fakrul mencelah.
“Haa! Apa cerita pasal keris yang kau bagitahu kitorang dalam whatsapp hari tu?” Mimi bertanya.
……
CERITA FAKRUL
Aku akad nikah masa hari kedua. Tapi, majlis sanding masa hari ketiga. Jadi, malam kedua tu aku masih tidur dekat homestay. Dah jadi laki orang tapi still tak boleh tidur dengan bini. Adat, biasa lah tu.
Malam tu, aku nak solat isyak dekat dalam bilik mak. Sorang. Lepas aku ambik wuduk, aku masuk bilik, aku nampak ada keris atas katil. Aku ignore je la. Sebab masa tu aku fikir nak solat je. Lepas aku siap solat, masa bagi salam pandang ke kiri, terperanjat aku nampak keris tu ada dekat sebelah aku atas lantai. Aku pandang atas katil lepas tu, tak ada keris tu. Ah sudah! Takkan keris tu berjalan sendiri pula?
Aku langsung tak doa tak apa, terus bangun, ambik keris tu letak atas katil balik. Aku pergi dapur, aku join family aku tengah berborak. Wan and the geng tak ada. Keluar menjelajah bumi Terengganu malam tu.
Aku tanya mak “keris atas katil dalam bilik tu untuk sanding esok ke?”, sebab rasanya aku tak ada pula sewa keris.
“Keris datang dari mana pulak, bukan ke kau tak sewa keris?”, mak ni macam boleh baca fikiran aku pulak.
“Dah tu, yang atas katil tu keris apa?”
Mak bangun pergi ke bilik. Aku follow belakang. Abah steady makan cengkodok panas dekat meja dapur dengan yang lain-lain. Sampai dekat bilik, tak ada keris kat atas katil. Mak tanya, mana kerisnya? Aku cakap la, tadi ada dekat sini. “Kau silap pandang kot.” Mak sedapkan hati dia lepas tu dia terus masuk dapur balik.
Hari ketiga majlis resepsi. Penat gila. Petang tu pulak kena basuh kawah besar. Malam tu, rumah dah semakin beransur lengang. Saudara-mara ramai yang dah balik.
Masa nak solat isyak, sekali lagi aku nampak keris atas katil. Aku terus meremang. Baru je tadi sebelum ambik wuduk tak ada apa-apa atas katil tu. Elok je lepas ambik wuduk, keris tu ada dekat situ.
“Yang! Sini jap!” aku panggil bini aku yang tengah rancak berborak dengan sepupu sepapat dia dekat area pelamin dekat ruang tamu. Mira datang, dia tanya ada apa.
“Amboi. Awal lagi nak tidur pun.” Ayah saudara Mira sempat bergurau. Aku sengih je. Tak membalas apa.
“Tu keris apa?” aku tanya Mira. Nasib baik keris tu ada lagi dekat situ. Tak hilang macam semalam.
“Eh, apsal keris ni ada dekat sini? Siapa bawak keluar?” Mira ambik keris tu, lepas bawak keluar dari bilik. Dia pergi dekat satu sudut dalam rumah, ada almari besar kat situ. Dia ambik satu kotak kaca. Dia letak keris tu dalam kotak kaca tu.
Dalam pukul 3 pagi rasanya. Aku terjaga dari tidur. Sebab aku rasa katil macam terhenjut-henjut. Mata aku berat lagi. Penat sangat siang tadi. Tapi, katil ni terhenjut-henjut dekat belah kaki aku, tu yang buat aku terjaga tu.
Bilik tu gelap. Aku tekan lampu meja dekat sebelah kepala aku, Ya Allah! Mira tengah duk terlompat-lompat atas katil dekat belah kaki. Macam pocong tengah lompat. Tangan dekat dada, mata terpejam, kaki melompat-lompat. Dia mengigau. Aku terus bangun pegang dia. Elok je aku pegang, terus dia terkulai lembik. Aku baringkan dia atas katil tu. Sekali lagi aku meremang sebab dekat tangan dia, dia tengah genggam kemas keris tu.
“Yang! Yang!” aku kejutkan dia sambil goncang perlahan bahu dia. Tapi, dia langsung tak bangun.
Alternatif lain, pergi bilik air. Ambik air, titis atas muka. Itu yang mampu aku fikir masa tu. Aku pun bangun, keluar dari bilik, pergi ke bilik air. Lampu bilik air tu dah terpasang. Ada orang kat dalam. Tak lama lepas tu, pintu bilik air tu terbuka, Mira keluar dari situ. “Astaghfirullah al-azim!”
“Lah. Bi terjaga ke?” Mira tanya aku macam tu.
Kaki aku terus lemah weh masa tu. Aku terduduk dekat kerusi meja makan. Mira tanya kenapa? Aku diamkan je. Aku cakap aku mimpi ngeri. Takkan la aku nak cakap ada benda melompat atas katil dalam bilik menyerupai dia. Kang tak pasal-pasal dia histeria.
Esoknya bila aku bercerita pasal malam tadi masa sarapan dekat mertua, barulah mak mertua aku buka cerita. Keluarga dia ada keris warisan. Keris tu ada penjaganya. Penjaga keris tu akan menjaga keluarga tu juga. Dan keris tu boleh berjalan.
“Ktak! Ktak! Ktak!” keris yang ada dalam almari, dalam kotak kaca tu, berbunyi, bergetar-getar macam meronta-ronta nak keluar.
“Kitorang dah biasa.” Adik ipar aku suara halus belum baligh. Semua sambung sarapan masa tu macam tak takut langsung dengan keris tu.
……
Dalam sedar tak sedar. Jam dah pukul 9 malam. Aku nak kena hantar si Ikram ke KLIA. Rumah Fakrul dengan KLIA tu tak lah jauh mana.
“Wan, kau balik rumah terus ke lepas hantar Ikram?”
“Balik terus kot. Esok tengahari aku ada kenduri nak kena gi dekat Kuantan.”
“Tidur je la sini malam ni. Lepas hantar Ikram, datang sini balik. Makanan banyak lagi ni tak habis. Siapa nak habiskan ni kalau bukan kau?”
“Kau ingat aku ni tong sampah?”
“Hahahaha. Budak-budak ni pun tidur sini juga. Bilik banyak. Tidur sini ea. Ye ye.”
“Tengok la camane. Karang aku whatsapp.”
“Okeh. Cun.”
Dan aku terus memecut laju menuju ke KLIA.
-Bersambung-
- Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
Best! Suka btul aku bca crita kau.. Hihi.. Trnanti-2 cerita yg strusnya.. 😀
fuh…berpeluh baca…part pak mertua main cak2…adooiiii…seram…
part loncat atas kati tu lagi seram..shitt,
Betul ckp aloya tu seram kut masa bace ni
Giler kentang serammmmmmmm lahaiii!!!!
Meremang bulu roma, serius!!
Ptut la pnjang jela citeenya ?org sbelah nie haa dok bca start pkol bape tdiy? tk bis bis ??
Citer ni mmang best
Memang puas baca,tak sabar nak baca yang seterusnya.
mmg xde babak pertama ka? tertanya2
ada. p cari terganggu di terengganu. cari dekat fb je nnti kluar la tu.
Penjaga keris cik cong ker?
Serammmmnye…..
gila la weh bini kau lompat2,, nasib dia tak terlajak lompat kat kau..
Hahaha statement yg ni WIN hahahahaha
Best!!!
Tapi yang makan roti john tu betul ker ko dgn Fakrul?
Ker jelmaan?
duit brim da abes blum?
jeng kreng ….#@%,,…
harhar
part yg bapak mertua main cak cak tu serammm ?. best arr citer kauu love it ?
bestt
uish nampak bini terloncat2 tu yg takut tu. mak aih byk betul kisah seram #sicelupar ni ek
Best
waahhh.. part keris tu serammm… xbleh imagine perasaan fakrul time tuu