Assalamualaikum semua warga FS. Harini ini aku nak ceritakan kat korang tentang rumah sewa aku yang terletak di Cheras, dan kisah ni adalah kisah benar yang pernah terjadi dalam hidup aku. Aku belajar di salah sebuah kolej yang terletak berhampiran denagn rumah sewa tuh, pada tahun 2011 aku dan kawan kawan yang lain seramai 7 orang terpaksa duduk rumah sewa luar dari asrama kerana kami berbaki 1 semester sahaja dan bakal tamatkan pengajian, so asrama di berikan keutamaan pada pelajar pelajar junior.
Setelah beberapa bulan kami duduk di rumah sewa tersebut, tiba lah satu malam yang menakutkan. Pada hari khamis malam jumaat, jam lebih kurang 9.30malam aku dan shiela tiba di rumah, kami baru balik keluar jalan shoping complex berdekatan rumah sewa dan waktu kami sampai kawan kawan yang lain tengah sebok study kat ruang tamu, baik nya dorang! Hahaha… aku dah shiela pun berjalan masuk dalam bilik.
10:00 PM
Tiba tiba pintu bilik kami dibuka dan 4 orang housemate yang lain fira, lily, zila dan myra kelang kabut masuk dalam bilik muka masing masing ketakutan.
“Korang dah kenapa?” tanya shiela.
“M..m..mai… dia tetibe cakap sorang sorang, p..pastu dia senyum senyum” beritahu lily.
“aah weh.. dia senyum tengok kat dapur tuh. Dala dapur tuh gelap. Tuh yang kitaorang lari masok sini” sambung fira. Huish.. aku yang dengar ni pun meremang bulu roma. Berkerut dahi aku dengar dorang cerita. Shiela masih lagi buat muka selamba.
“korang tinggalkan dia sorang sorang kat depan tuh ke? Jom lah pegi tengok, kesian dia” memang dalam ramai ramai ni, shiela sorang je yang paling berani, yang lain semua penakut termasuk lah aku. Hahaha!
Bila kami buka pintu bilik, memang Mai ada kat luar tuh. guess what? Dia tengah menari. Menari yang ala2 mcm puteri dulu, macam Datin sri Tiara Jacquelina dalam cerita puteri gunung ledang. Sebijik! masa kami semua dalam ketakutan nak tenang kan Mai, tiba tiba dia jeling kami dengan pandangan yang tajam. Apa lagi, semua berlari masuk dalam bilik semula. Masa tuh jugak si Myra ni nampak tingkap bilik bergegar. Ape lagi menangis lah dia, dia ni dah lah paling penakut dalam ramai ramai kitaorang. Tak ada cara lain, kami pun telefon Ibu si Mai, nasib baik ibu dia pernah bagi no telefon tuh kat kitaorang, sebab ibu dia cakap Mai ni senang sakit, tuh yang ibu dia risau.
12:00 PM
Ibu mai pun sampai bawak seorang adik perempuan dia dan seorang Ustaz, kami ceritakan semua benda yang berlaku pada ustaz tuh, ustaz tuh pun baca baca surah pastu dia hembus kat Mai, serta merta Mai pengsan dan sliding door kat ruang tamu pulak bergegar dan adik dia pulak yang menari sambil ketawa. Masa tuh kami memang tak fikir apa dah, baca ayat kursi je mampu sambil peluk kawan kawan yang lain.
“bersihkan bilik ni, kotor” tiba tiba ustaz tuh bersuara sambil tunjuk kearah bilik tempat kami semua berkumpul tadi. Terkejut gila masa ustaz tuh cakap macam tuh. Menurut kata ustaz, bilik tuh kotor sebab masa balik tadi, aku dan shiela terus masuk bilik tanpa cuci kaki terlebih dahulu, ada benda kotor ikut dalam pada masa yang sama Mai pulak jenis lemah semangat dan dia boleh tau kewujudan benda tuh. Ya Allah, aku dan shiela menangis masa tuh rasa bersalah sangat kat dorang semua. Bila semua dah selesai, ibu Mai bawak Mai balik. Dan ustaz tuh ada bagi kami sebotol air untuk di jirus setiap penjuru dinding semua bilik dan ruang tamu.
3:00 AM
Kami semua solat Bersama di dalam bilik yang ustaz suruh bersihkan tadi, selesai solat kami baca Yassin dan jirus air yang di berikan ustaz tadi di setiap penjuru dinding rumah sewa kami. Tak tahu lah pukul berapa kami semua tertidur dan keesokan hari nya aku terjaga rumah sewa sunyi sangat, aku cari semua orang dalam rumah, TIADA! hanya tinggal aku dalam rumah sewa tuh. Tiba tiba aku teringat kejdian malam tadi, meremang bulu roma nasib baik lah tiada benda yang terjadi kalau tidak tak tahu la apa jadi kat aku yang penakut ni. Hahaha!
Bila kami dah habis semester, parents masing masing datang nak ambik barang. Ayah myra ada tanya kat pakcik security guard situ tentang rumah sewa kitaorang. Macam tak percaya apa yang pakcik security tuh bagitahu, dia cakap rumah yang kami duduk sebenarnya dah lama tak ada penghuni sejak ada kes tejadi, katanya rumah tuh dulu ada keluarga tinggal tapi dia mati kena bunuh oleh anak dia sendiri sebab apa kene bunuh pun tak tahu. Sejak dari situ tak ada orang duduk dah. Betul atau tak wallahu’alam. Tapi bila dipikir balik, depan rumah kami tuh ada cina duduk, anak dia selalu intai kami disebalik pintu. Pernah sekali tuh aku teserempak dengan aunty depan rumah sewa aku ni, masa ni aku baru balik kelas, aunty dan anak dia lelaki umur lebih kurang umur 6tahun aku tegur dia, tapi dia tak senyum langsung, muka macam orang takut dia terus masuk dalam rumah. Bukan aku je yang kena, kawan kawan yang lain pun macam tuh jugak, malas kitaorang nak ambik pusing.
Sebenarnya banyak lagi kitaorang kene dalam rumah ni, tapi kejadian malam tuh yang paling seram bagi aku.
Itu jela yang mampu aku share untuk korang semua, harap korang faham penulisan aku dan semoga terhibur.
Terima kasih.
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
Cerita bosan👎🏻
SPELLING ERROR!!!
1) Kelang kabut = KELAM KABUT
2) Tuh = ITU @ TU
3) Sebok = SIBUK
4) No = NOMBOR
5) Pastu = LEPAS ITU
6) Kene = KENA
7) Jugak = JUGA
8) Ambik = AMBIL
9) Kat = DEKAT
Istilah ‘short form’ dalam penceritaan salah untuk digunakan. Dalam dialog masih boleh diterima.
Sebelum menulis, tolong buat homework penulisan dulu.
setuju.
Biarlah die nk tlis cmne.Kalau kau tlis ponw mesti sama cmni😒
Menegur tak salah kan? Kalau benda sekecil ni pun tak ambil endah. Dekat mana identiti BAHASA MELAYU yang sebenarnya?
Yes, aku sendiri pun kadang eja ikut bunyi sebutan. Tapi bukan didalam penulisan aku. Kau boleh cari persamaan teguran aku didalam cerita2 aku. Kalau aku ibarat ‘ketam mengajar anaknya berjalan’. Tegur aku okay?
Upvote!
Didalam=di dalam
Rina J.
Setahu Saya yg cetsk ilmu ni. Penggunaan ‘di’ ada dua. Jika ianya melibatkan tempat maka ianya perlu dijarakan. ‘di dalam rumah’. Tapi jika ianya tidak melibatkan tempat perlu ‘didekatkan’.
**Kalau salah tegur ye
Maira.
di ada 2 fungsi.
1) kata sendi nama. jadi perlu dijarakkan. di dalam, di luar, di tepi.
2) imbuhan. dipukul, ditolak.
Sekian. 😉
Cikgu BM. Thank you.
Salutee
Wah, Maira on a roll gitu! :’) Ailabit!!
biaq pi eja lagu mana pn. kau pn paham kn? selagi x lew, tew, mew x kesah la. masing2 ade stail penulisan sendiri. janji material bagus. jangan mcm bagus
Secara peribadi, aku tak terganggu sangat dengan gaya penulisan si Bebas Berlari ni tapi aku suka dan terhibur baca komen Maira ni. Mungkin kerana aku seorang nerda (salahkan penterjemah TV)
Relaxkuma. Hahahaha kau ni pun kadang2 menghiburkan tau. Tapi kenapa kau nak salahkan penterjemah TV. Sian kat depa 😅😅
Material yang bagus dalam makna kata yang sebenarnya merangkumi semua segi. Tatabahasa, struktur ayat, ejaan, pengolahan jalan cerita, kesinambungan plot, penanda wacana dan banyak lagi.
Aku tak cakap cerita dia tak best. Aku tegur ejaan. Sebab itu adalah identiti BAHASA MELAYU didalam sebuah cerpen.
Lain la kalau kau nak drop Komen guna ayat sebegitu. Tak ada sape nak tegur.
Sebab aku pernah nampak dia terjemahkan ‘nerd’ jadi ‘nerda’. Aku tak tahu mana dia dapat tapi disebabkan aku terhibur dengan terjemahan dia, aku nak guna juga perkataan nerda ni hahaha! Seingat aku, laman dbp pun tak ada perkataan nerda ni.
Biasanya sari kata Astro ni banyak yang kelakar dan tak kena. Sambil-sambil tengok tu aku betulkan sendiri dalam hati :’)
Didalam=di dalam
Sape=siapa
Maaf, saya fikir penulis berniat kongsi pengalaman. Apa yang berlaku bagi saya berjaya disampaikan dan saya agak terhibur berdasarkan isi penceritaan. Mungkin penulis tidak bercita-cita tinggi menjadi penulis secara serius dan professional. Tak tahu pula kalau laman ini hanya menerima cerpen dalam ertikata sebenarnya dan penulisan haruslah serius dan berkualiti dari segi bahasa.
Alah lu ni maira bajet bagus je lu nk komen2 org pnya cerita,pebende la lu ni maira….
Hasani. Kau memang suke reply komen maira kan? Kau syok kat dia ke? Aku perhatikan je, mana dia drop komen mesti kau akan kutuk.
Alah maira ni jantan… Gila apa aku suka jntan woi… Hang ni xagak2… Aku sllu komen kat maira ni pasai dia sllu cri mslah ngan aku….
Dia perempuan la. Takkan jantan nak guna nama perempuan. Agak2 la kau nak cover ayat pun. Tak baik kau kutuk2 dia Hasani. Hati perempuan tu lembut.
Betultu Anonymous.perasan jugak saya punn.
Sbb dye gedik kot org bengang kt dye, pi pasan nk ngorat. Bluweks :p
gedikkks….. kau fitnah dia ke? yang keluarkan statement hasani nak ngurat tu aku, bukan dia yang perasan. bulan puasa ni, jangan disebabkan kau tak suka maira tu, kau sampai tahap fitnah dia. dan secara tak langsung juga kau menukar statement aku ni untuk orang anggap dia yang perasan.
Bagi saya cara penulisannya santai walaupun agak bosan.Cara awak menegur agak keterlaluan.Maaf jika awak terasa
Mai.
Keterlaluan? Hahaha okaylah sorry kalau writer kecil hati dengan teguran sebegitu.
But then, itu adalah saya. Awak boleh refer pada mana2 komen saya sebelum ni. Saya akan directly tegur penulisan kalau ianya perlu ditegur. Nasib baik saya tak boleh buat style cikgu bm tanda kertas dengan bulatkan kesalahan. Hahaha.
komen camtu keterlaluan??? kau nak budak Maira ni puji melambung dulu ke baru boleh tegur? Dah memang salah.. kire baik la dia nak tegur camtu je.. Dan nasib baik jugak citer ni belum terima komen sebagai citer ‘sampah’ dari sesetengah pengomen yg lagi outspoken.
#sispulaygpanas
kamu ke mai yang kena rasuk…
Saya setuju dengan komen maira
Nak kata meremang tu. Tak meremang sangat. Feel pun kureng. Tapi okayla
Tak best 👎🏻 Cliche sangat .
“…dan keesokan hari nya aku terjaga rumah sewa sunyi sangat, aku cari semua orang dalam rumah, TIADA! hanya tinggal aku dalam rumah sewa tuh.”
Kena tinggal macam tu je dengan kawan-kawan ke? Pengkhianat betul dia orang ni ._.
Aku pun baru nak tulis camtu ahaha
Sebenarnya dorg smua ada kelas 8.30pagi. Saya masa tuh pulak kelas 10.30 sbb tuh bila sy bangun, dorg semua dah tak ada. Tp salah sy sbb tak terangkan kt atas tuh kot.. ✌🏻😆
Cetttt betul dia ni. Aku siap dah bersedih untuk kau tahu? :-s
Cerita okeylah, bagus ada cerita tapi dari segi penulisan banyak kekurangan. Bila aku baca, macam kau kurang guna tanda baca. Mungkin perasaan aku je. Tapi jangan putus asa, terus berusaha. Okey?
Thank you 😊
ok je cerita ni…tapi gaya penulisan masih ok…Bukan x paham langsung..Ada cerita yg mcm baca novel dn agak membosankan..Tapi cerita ni ok….
#pendapatSaya
Bosan mcm tipu je mati kena bunuh gan anak sendrii hahaha masuk paper x berita ka hehehe #tnyaaaaaaaajaa
Bolehla😊
PEREMPUAN MMG PENGOTOR
hambooiiiii
Habis yang viral kasi punah rumah sewa siap kencing tilam dapur berulat tu perempuan ke?
betul cakap si maira tu.saya belajar bidang penulisan.penting tatabahasa, penanda wacana dan sebagainya.itu namanya disiplin dalam penulisan.bila kita berdisiplin menulis baru ada identiti bahasa melayu kita.
kepada penulis, jangan ambil hati atas teguran.jadikan semangat untuk belajar dan buat yang lebih baik.insyaallah kalau awak minat menulis, boleh jadi penulis yang berjaya.
semoga kita semua ambil pengajaran dalam mendaulatkan bahasa kebangsaan kita.
Ara.. thanks untuk pencerahan yg lebih jitu. 😘
Kalau betul memperjuangkan bahasa tak mungkin sanggup merojakkan at whatever cost *snigger* #sorrybukanakuyangdengkibajetbagussoakubuattakapa
Sis dah lama perhati budak Maira ni. Dia memang jenis tegur penulisan.. pada sis apa yang dia buat tu bagus.. tapi itulah, tak semua bagus dia ni.. Ada jugak tak betulnya..
tapi budak zaman sekarang ni ambil cincai je semua benda.. jenis tak boleh tegur.. rasa diri tu betul je.. Contoh macam si Mai tu, dia kata komen keterlaluan.. panas hati sis.. dekat mana keterlaluannya???
Writer pun sama je bodoh sombongnya.. komen orang lain kau reply.. Komen budak Maira tu kau buat tak nampak.. tu sejenis sentap tak boleh terima cerita kau ditegur ke kau rasa kau dah cukup bagus tak payah nak betulkan kesalahan kau???
#sispukulrata
Ini macam nampaknya laman ni penuh lah dengan fiksyen2 syok sendiri praktis mau jadi novelis sebab yang kongsi pengalaman penat2 menulis ingat balik kejadian belum apa2 dah kena hentam
Nah, khas untuk Maira “sebelum menulis tolong buat homework penulisan dulu” #discouragingdemands
http://belajarmengarang.blogspot.com/2012/06/tatabahasa-penggunaan-dalam-dan-di.html?m=1
Alright thanks antidengki
Betul tu sis. Time si maira senget ni tak komen penulisan. Aku tengok penulisan beberapa penulis disampahkan, dikutuk macam2. Time budak ni komen pasal penulisan. Ejaan je pun. Ramai pula datang. Siap cikgu bm la. Siap ade bagi link penulisan la. Semua nak bersuara macam si maira tu bunuh writer ni.
Kau Maira. Jangan nak sentap pula. Bak kata Hasani, kau memang suke cipta isu. Haha jadi bertabahlah
Sebab yang direct kata sampah tu menyuarakan pendapat, tapi komen cik Maira bukan setakat pendapat tapi seperti mahu menyekat perkongsian pengalaman secara spontan jika penulis belum cukup maklum ataupun mungkin sedia maklum tetapi semata-mata tidak berminat untuk menulis mengikut kriteria penulisan formal.
Sama-sama 😉
Yelah antidengki. My bad. Kalau aku tegur ejaan pun boleh dikatakan sebagai menyekat writer untuk berkongsi. Aku diam. Mungkin dengan cara aku diam baru semua orang senang hati kut.
Actually, you corrected informal spellings in which the actual spellings are pretty obvious :p.
On top of that you went on to say that bit about doing one’s homework regarding proper writing before sharing anything here. Now that’s what really ticked me off since I’m mostly here for the “real experience” posts (personal preference ofc , idk and idc about the majority. Those novel type fiction stories I don’t discourage but simply skip). Hope this clarifies.
Okay, now I feel awful. Apologies if my words have been abrasive. Keep being the spelling police if you feel its the right thing to do. Maybe it even is.
There’s some ppl out there including myself who take simple things too complex..
Aku sendiri takkan teruskan bacaan sebelum my brain corrected the wrong words/spell.. She just state her side of view and what she think writer should do..
Even writers for those “real experience” type of story.. they shouldn’t used the wrong words or misspell.. as you know pembaca fs tak terhad pada satu kelompok sahaja.. range dia besar.. Some might mistakenly take and use that kind of words..
“Biasakan yang betul”
Tak salah menegur untuk kebaikan.. Dia tak menjatuhkan..
Mungkin bahasa dia terlihat kasar dalam menegur, tapi ambik sisi baik dalam teguran yang dia bagi..
just my 2cents without gst opinion..
Well you sir, obviously haven’t been out there. Try hanging out on r/nosleep reddit for a change maybe? I too have been stating my opinion regarding the demand she made in her comment, so is she above me that I shouldn’t speak my mind?
well of coz’ you have ur right to say that dear.. my point is can’t she corrected the incorrect words so that next time the writer can use the proper words?
And my point is the story is well understood even with the informal spellings, there are far worse writings that didn’t get huge caps on words even my 17 year old sister knows were deliberately misspelled out of informality. My biggest problem with her comment is that she’s discouraging free sharing of experiences before one is properly schooled on creative writing
i don’t see that she’s discouraging or whatsoever in your terms of knowing… Niat baik dia salah pada penilaian dan pemahaman orang.
well you have state your opinion and so do i, lets respect each other…
Of course you don’t, to each his own..thus I don’t see why you need to be replying to me at all
i only see your comment among the other, that’s the reason why…
I can’t help you with that now can I? I expressed a legitimate view and you disagree, without backing your disagreement up with valid reasons. So, what more do you want then? Hmm?
Typical penulis, cuma nak reply pada feedback yang baik sahaja.
Ada juga kritikan membina dari pengomen lain yang penulis jawab. Mungkin bagi penulis lebih baik diam dari berkonfrontasi, atau pun tidak guna mengucapkan terima kasih tanpa keikhlasan. Saya puji sikap penulis , yang patut saya sendiri contohi.
Seram jugak dengarnya
WRITER BEBAS BERLARI.
Pertama sekali, aku minta maaf kalau cara aku tegur ejaan kau agak keterlaluan. Mungkin kau terasa aku perkecilkan niat kau untuk berkongsi pengalaman. Sejujurnya, aku tak kata cerita kau tak best. Aku cuma sentuh ejaan.
Untuk para komentar sekalian, Rina J, Cikgu BM, thanks untuk teguran. Aku juga ada silap dan aku terima.
Zack, Mai, Antidengki dan lain2. Thank you so much untuk komen kalian yg seolah-olah menghukum terus aku. Aku terima dengan hati terbuka. Dan aku mohon maaf untuk kelantangan aku menjawab komen2 korang.
Kepada maira..awak xbole nak terus judge org mcm tu je..dia just share pengalaman.bukan xfaham pon apa yg dia sampaikan.ok je baca.bole faham.
Awak komen setiap cerita yg org lain buat, mcm awak sorang je yg betul and bagus dlm penulisan.
Saya tengok setiap komen awak, asyik cari kesalahan org je.awak tahu bila awak komen yg tak sepatutnya, awak buat writer2 yg just suka2 nak share pengalaman sendiri.jadi down sangat2.better awak diam dari komen yg menyakitkan hati writer or org lain yg tengok komen awak.
Lepas ni biar awak sorang jela yg buat cerita dlm fs ni.
Maaf, kalau teguran saya buat awak sentap.
Yes I am. Memang aku sentap dengan komen kau. Know why? Sebab aku tak kutuk karya orang. Aku komen menegur dan kebanyakkannya aku akan cakap sekali “keep it up” & “teruskan menulis” Dan seingat aku, aku belum pernah lagi drop komen suruh writer stop menulis atau aku terus hukum writer tu tak layak menulis. Dan kau cakap aku cari kesalahan orang je? Wei bro, kalau betul kau perhati setiap komen aku, then kau boleh nilai aku. Jangan bercakap sebab kau baru tengok komen aku dua tiga minggu ni je. Aku sokong setiap karya yg dipublish. Tapi dalam masa yg sama aku tegur ejaan. Dan itu yg kau nak suruh aku diam? Weh, kau yg menghukum aku sekarang ni. Hebat!!!
Aku bukan nk back up sape2..sbb aku pun bkn la writer yg ade ilmu psl penulisan ni..cuma nk ckp 1 je..kalo kite baca sesuatu dgn hati yg positif (selain komen kata2 carutan), kite akn amek yg positif & akn nampak ade bnd positif yg org tu nk sampai kn..kalo kite baca dgn hati yg negatif, automatik bnd negatif kite pikir kan..contoh nye kite rs org yg bg komen tu mcm bagus, sj nk buat writer down, saje nk tnjuk poyo..tp sbnr nye niat pengomen tu utk share ilmu sj..utk penulis terima lah setiap pandangan pembaca dgn hati yg positif & sbgai pembakar semangat (kalo serius dlm bidang penulisan)..kalo bnd yg tak ok, tp nak pembaca komen yg murni2 je sampai bile2 kite xleh improve..
mgkin ade yg terasa dgn penggunaan ayat maira..anggap je la tu kekhilafan kecil maira pd bulan puasa ni..maklum la..perut tgh lapa kn..hihihi..jap g ade plk yg kecam penggunaan ayat & shortform aku plk..😂
#donekuliahpagi
#janganadeyangsentap
#hakakcakapje
masalahnya tak semua ada masa nak buat homework sblom share crite kat fs ni. diorang bukan penulis novel pun .cuma nak share cerita je. kalau betul betul dirojakkan tu baru lah boleh nak tegur .yang penting masih boleh faham lg ap dia cakap tu .maaf ,bukan nak cari gaduh .hihi
Ini lah yang saya cuba sampaikan. Terima kasih.
Aku baca okay je..paham je..bukan dia guna bahasa indon ke apa pun
Some people yg selalu focus dengan cara penulisan. Memng macamtu. Setiap orang. Berbeza haluannya. Dia berniat nak menegur. Bukan berniat nak jatuhkan identiti orang tu. Jadi yg kita ni. Kalau tak setuju dengan apa yg dia (maira) cakap.janganlah kita masukkan sekali ayat yg mempunyai unsur unsur keterlaluan. Ok byee
Bagus cerita ni.. Typo tu mahal.. Penggunaan ayat hmmmm..
*Sekilas Info
Untuk menjadi seorang penulis yang baik, teguran terhadap kesilapan sang penulis perlu di ambil kira.. Melainkan dia taknak berkembang dalam bidang penulisan..Cerita yang baik akan jadi lebih baik bila penggunaan ayat terlihat sempurna..
Aku tak boleh komen panjang2.. Sebab aku busy berniaga..
Asalamualaikum..
Hye encik singkong lama x dengr cerita
Kau ni yg typo kencang kan? Maaf aku x nak reply komen kau.. Aku ada hak untuk berdiam diri dan x reply komen kau.. Aku yakin yang keputusan aku ini adalah benar.. Hmmm maaf aku puasa..
Baru sehari puasa ke. Bukan semalam ko cakap ini harinpertama puasa hurmm
Ahh setidaknya puasa aku lebih banyak dr kau.. Aku tau kau baru complete puasa setengah hari..
setuju singkong
Maceh haha
Aku setuju dgn en singkong
maceh..
saya setuju dengan singkong.
komen bijak mcm ni yang kita perlukan bukan komen show off macam maira.
Terima kasih untuk setuju dengan komen aku.. Tapi aku tak drop komen untuk kalian baca dan bandingkan dengan komen2 yang lain.. Pandangan dari maira adalah hak dia untuk bersuara.. Kalau kamu tak suka, cukup untuk kamu ignore komen itu dan tak perlu untuk berlegar diruangan komen yang lain untuk menjatuhkan dia..
satu soalan saya. komen awak bijak tak? dia nak show off pun tak meluakkan pahala puase awak. kalau awak tak berkenan, lebih baik ignore je komen dia. biasalah dia tu manusia, ada juga nafsu nak menunjuk. lainlah kalau dia robot.
Waalaikumsalam Singkong.
aku setuju dengan komen kau. dan pendapat aku, hak dia untuk drop komen. sama juga macam orang lain. ambil yang baik, buat tak pandang je yang buruk. simple. mentaliti netizen ni tahu nak menghentam menghukum je.
**kau kirim salam dia Singkong. kesian pula aku tengok dia kena hadap sorang2 semua ni. niat dia okay je, cuma dimanipulasikan oleh sesetengah individu yg aku sendiri tak faham kenapa diorang anti sangat dengan maira tu.
Best la cite ni. 10/10
Seram tu pasti. Pengajarn pon ade.
Gdjob! Kipidp yow!
aku malas nak tegur cara penulisan…bagi aku kalau aq faham apa yang nak disampaikan sudah mencukupi
Menakutkan kes2 rumah sewa ni…..
Mungkin ‘mende’ tu penari kebudayaan kot. huhu..
Next time sebelum masuk rumah tu, baca 3Qul and ayat Kursi, pastu bagi salam. Langkah masuk kaki kanan. Sebelum keluar jugak. Baca ayat Kursi dan keluar langkah kaki kiri. Insha’Allah, jadikan amalan utk hindar diri dari perkara2 yg tak elok.
Ayat kursi tiga kali. InsyaAllah x da apa
Comel alien ~ ada rambut ikat atas pulak tu. hahahahaha
Hai.. x comel. Biasa2 je
Hatta! behave okay. kite tengok je awak ni.
gediknye ngko nih.. sini bkn tempat utk ko mengedik!
Rambut kat atss. A.k.a rambut pokok kelapa. Hahahah comel
ok jer cerite boleh paham..
wlpn cerite tak berape nak seram tapi ok laa…
Kat sini org nak share cerita dan pengalaman. Bukan tulis novel.
Asalkan bila org lain baca boleh paham, bahasa tak tunggang langgang dan cerita tersusun okla.
Mcm2 la kome ni.
Ad diva sorg tu da la komen poyo sume citer nk kne ayat bgoz tahp dewa, bru leh share kt cni, siap daring lak tuh lau silap leh tego, skli kne tego sentap majuk siap ad geng kroni msk backing, bg warning kat sume owg komen dye x leh tego leby2, dye komen mlampau kat citer owg xpe sbb posa dimahapkan gitew. Aparaaa ckp x srupe bikn hipokrit abadi
Dah alang2 kau mengata tu. kenapa tak terus mention je nama dia? kan senang. bak kata orang, menyeluk pekasam biar sampai pangkal lengan. ke kau nak tunjuk diri kau baik yang mana kau tak mengata dia tapi kau cuma menyatakan fakta apa yg jadi pada ruangan komen ni?
Dia ada bawa geng ke? jangan buat pitonah bulan puasa ni..
aku tengok, dia sorang2 je masa orang lain hentam dia. agak2 la kau nak buat statement. dah kau kutuk dia, kau tambah fitnah pula.
Lu ni geng2 mengarut ke
hasani. aku bukan geng sesiapa. aku cuma drop komen bila aku rasa perlu saja. dan aku mengikuti komen2 mereka yang kau maksudkan geng mengarut tu dan mereka2 yg lain sebelum kau dan pengomen2 terbaru disini.
Bullshit!! Ayat mcm gmpang! Lu ni mthw maira. Pffft
kau pehal Hasani? Rindu aku ke apa? Asyik sebut nama aku je…
Husni.. marah mcm mana pun sila jangan terbawa ke jari.. typo kau aku x rela nak tafsir.. jangan carut2.. mak kau x didik kau untuk guna ayat2 tu dalam pertuturan..
Sebut jelah nm dia mat. Bukan org x tau dia 2 kaki sibuk bro.
Husni ni dia punya rindu kat maira. Sampai seru .
Ha! gua ckp lu… maira ni penyibuk mat.
Lu ni pasal aa hasani. Dah guna nama aku. Buat taik. Lu pehal ni?
Lu diamlah hasani hijau! Bodoh!
Lu hijau juga beb. 🙄
sendiri hijau tak sedo diri ke?
mata pusing2 sebijik otak kau yang takde fungsi
Elok lah lu org mat.. semua jadi gua. Ni muka kencing hancing!
Haaa ko pehal. Sbik sht. Nk dyg sini
lu mat…. jangan macam ini.. wa tasuke orang kopi2 wa
bai mak kau mana?
nama aku tu!!!
Lu pikir lu je nama hasani?
kau hasani mana? kampung mana? anak sape?
Apebende siot korang ni. Asal banyak banyak nama. Hasani jugakla yg korang rembat kan. Keje nak membahan orangg je
Menakutkan komen2 kat sini. Lgi takut dari cerita.
nasa coming!!! bubar gais
haha netizen da berubah.. mereka kini lebih seram dari biasa..
Ha ko pehal. Ko ke geng hasani tu?
kau asal? nak carut aku ke? kalau ye.. carutlah.. aku x de hal..
carut kat sini ok.. bukan kat medium lain.. Sila la carut.. kemonn nasa
Tok bukan geng hasani la nasaa. Musuh hasani adala.
Babi! Lu sbut nama gua knpa! Fuck! Pfft
Ya rabbi husni… bawa mengucap sikit, aku bergurau ngn singkong. School mate aku. Aku bukan seru kau. Aku jst tnya je… maaflah. Huhuu
Husni ngan hasani sama ke? dia sebut hasani bukan husni..
Lu dua sama! Fuck!
Kirim salam mak eh..
Gua kasi tau lu lah. Lu singkong and the gang. Gua knal lah lu org kaki cabuk. Carut. Sial! Gua ngh baca citer lu jgn kasi panas ok mat..
ala mat.. kau miskin sangat ke nak panas2? buka la ekon x pun duk dalam freezer..
ni nak nasihat sikit.. tu baru panas dunia tau.. neraka lagi panas dr tu.. jd sila jaga bahasa..
tok nasihat dia, aku pulak yg terasa. hahahahahahahaa
Lu kaya ke ha? Kya. Lu kya.. lu xda sini mat……. lu kerja maa. Lu buang ms. Gua bca citer ni…….. lu xyah nk sbut2 nm gua mat.
kau lain sikit cak.. haha
x de la kaya sangat.. tp kaya la kalau nak compare dengan kau
Fuck tu apa beb.
aku nak reply tapi aku susah nak jelaskan dengan perkataan.. hmmm fuck tu dengan mental bingai c husni tak jauh beza..
Fuck tu fucuk. yg org masak lomak warna putih tu.
Ko baca tjuk apa husni. Aku borak ngn singknb je. Tpi kli nk join ok je beb
woi, typo ko tuu, aduh!
Sebb nama dia. Hasani Husni Haznan bin
Bin tu taktau. Ahahahahah
MeD. Lu pon sm cikaro sm
ngn diaorg ni. Geng2 lu org lah! Pffft
cinnabeng mulut ko. dah lama hidup ke apa ko??
Keh keh keh lu terasa? Cm gmpang! Gua pduli apa
ko apahal petik nama aku bohjan? g mam lah ko. pui~
Mak tak pernah ajor ngko ayat puaka ni sani oiii
Mak dolo2 pun cikaro juga!! kau jangan nak jatuhkan maruah cikaro mcm mak!!
mak. haibat mak dulu2. hahahaha
Mak mmg haibat!! tu pasal lahir insan culake seperti sani tu… kalau ikutkan hati masa muda mak dolo, hasani ni da lama mak buang dalam peti mayat. hmmm mak silap besarkan kau sani.
hahahahaha kelakiaq mak hasani ni. beza betol mak dgn anak. wakakaka. kalaulah hasani macam mak dia. hmm
Hasani tu ikut prangai pengasuh dia. mak ta pernah sentuh sani. sebab sani tu Najis Mughallazah benonye hmmm
Hasani Husni, ko ni poce tak. Aku dtg sini nk rolek2 pikiran. Nmpk pkk ki kt sini
Nak tanya sikit mak hasani. Nama Hasani tu sebenarnya apa? Hasani ke Husni?
Syed habis(nak letak habib benonyer) hasani awang husni
Syed habis hasani awang husni
Ko ni spa? Asal nk memyamar jdi mak hasani?
Ni kawan baru sani ke? acik ni mak dia la. cer jangan kosong sangat pale otak tu. mata da tiga tp masih tak kenal mak sani.
Ehhh mak cik. Mak hasani ke, maaf saya kwn baik dia. Mk cik jgn nk memandai lukakn hti kwn saya!!!
ngko jangan risau dengan perasaan budak sani tu. dia dari kecik acik memang da didik untuk jadi puaka. hmmm tgk muka dia pun da sebijik setan
Ya allah.keluarga hasani ni. Boleh buat cerita dah lat fiksyen syasya. Lagi seram dari cerita ni tau tak
seb baik la mak buat czer dolo takde la terasa sangat hati ni bila baca kau carut macam tu.
lancau tu apak kau punya, hmmm mak takut dia terasa hati je bila baca kau komen barang ni kat public. hmmm sani aib keluarga tu
Telur apak kau tu nak. kan da cakap aib keluarga jangan bawa kat public. telur kau pun kecut juga. bulan pose ni baik kau dinginkan telur kau tu. mak yakin kau macam ni sebab telur kau da fully kecut. hmmm takpe sani lepas raya mak bawa kau g sepital kat korea. kita masukkan silicon terbaik untuk telur kau yg mcm jelly bean tu.
Hasani!!! ko kenapa main telur bapak ni?? ngilu rasanya. seb baik bapak puasa. bapak tak pernah ajar kau macam ni sani! kau lupa ke telur kau dengan bapak sama? dasar anak tak kenang budi!
Apaknye udah ler janganlah d bawa isu telur keluarga dalam ni. Malu si sani tu nanti
mak nye yg mulakan dulu cite pasal telur ni.. mak nye oii ~ ape nak jadi dgn anak kita si sani ni? habis semua org di carut nye mak sani oii..
ikut prangai maid la tu apaknye. tu la apaknye dari dulu lagi dak cakap jangan bela budak sani tu. apaknye degil tanak ikut ckp. hmmmm
itulerrr maknye takde masa nak jaga si sani masa dio kocik2 dulu.. gitulerr jadinye maknye oi ~ air susu maid yg sani minum dulu lah penyebab sani jadi gini..
Aku tgk je kau buat drama petang..
ini drama hasani anakku bukan anakku..
Lu blah lh singkong. Geng lu juga lu angkut sini. Xpyh buat bongok!
mak malu dengan kau sani!!! barang mak ngan telur apak kau tu!! Anak tagune!! kalau mak tau kau perangai seiblis ini. mak tak nak jadi cikaro. huuuuuuuuuuuu
Heh babi! Mak hasani. Tu bukn nm gua bodoh!!
maknyeeee! sabar maknyeeee! kalau maknye x jadi cikaro dulu, kita takkan kawen maknye!
apaknye la ni yg salah!! tgk prangai si sani tu da same sebijik ngan asap itam ekzos. da la muka pecah prangai pula setan.
eh aku pulak nak di salahkan?? ngko tu omaknyee.. ngko lah tak pandai jaga anak! rasanya maid salah bagi makan dkt si sani dulu agaknyee.. maid bagi dia makan babi kot.. sebab tu lah perangai babi dok lekat dekat sani tu..
hmmmm sebab tu la ada rasa jijik nak pgg si sani tu apaknye.
bodoh keluarga kita juga yang kau warisi sani hmmmm
anak bapakkkkkk!!! jangan buat perangai sani.. selagi bapak masih hidup, kau jangan nak buat perangai babi ko depan org sani! ingat pesan bapak ni!
Nak di sumpah pun tak guna juga budak sani ni. Sumpah pun jadi sampah je hmmmmm tak sumpah pun sama gak jadi sampah.
Apa ni mak cik kutuk kwn aku! Ko ni mkcik jaga mlot skit!
Acik ta boleh la yunus. maaf ye acik panggil yunus. Sani tu kau renti la kawan dgn dia. Bukannyer ada guna pun kalau kawan dgn budak tu.
itu je ke carut yang sani belajo sani? mak teringin nak baca yang baru la.
kau jangan guna nama adik kau lah sani! pi tukar balikkkk!
Haznan anak cikaro mana pula apaknye?
cikaro pasar malam maknyeee…
Assalammualaikum semua.
Aku dah baca satu persatu komen korang semua. Pada yang kenal aku, korang tahu siapa aku dan tak perlu aku jelaskan. Cuma aku komen dekat sini untuk mohon maaf pada cara adik aku (maira). Mungkin dia tak terfikir cara dia dah menyentuh sensitiviti korang semua. Untuk penulis cerita ni juga, jangan terlalu ambil hati. Ada manusia, cara kasar tapi hati dia ikhlas.
Walaikumsalam ngah oi.
Acik bukan apa ler, nak minta mahap sangat. cerita maira da habis. sekarang ni tengah bincang isu sani dan puakanyer.
Aku baru sempat nak komen ni Mak Hasani. Dah kebetulan Makcik reply komen aku ni, tolong nasihat jugak anak makcik tu. Jangan biadap sangat. Dia mengata adik aku macam2.
Hmmmm acik da 45 tahun ta borak ngan si sani tu. Ntahlah tiap kali nak borak asyik loya je tokak acik nengok dia.
Sibuk!
Ha spe plak lu ni. gua thu lu maira la mat.. lu saja jdi org ni tu lepastu ni apa sume nk trik perhtian ke. Sudhlah lu org ni pffft
epppp sani!! puaka rapik kau tu simpan sikit!! anak tagune yang derhaka betul.
Makcik!! Sy x nk mak cik ktuk ken baik sy!!
Aku sebenarnya dah niat takkan reply komen kau tahu??? sebab aku benci giler ngan kau. Tapi kau sibuk mention nama aku, hahh!!!! kau nak apa syaiton?
Cau lh lu maira. Blah sn. X pyh menyamar lh minta simpati.
Excuse me? Minta simpati??? Wehh sumpah aku tak perlukan simpati korang… setakat drop komen je pun, bukan aku dapat income dari sini pun yg sampai aku kena cari simpati semua orang. Kalau tak aku mati kebulur.. otak kau tu guna ke tak sebelum drop komen???
HASANI HUSNI HAZNAN, mana aku komen situ kau ada. Hal dalam spender kau sikit pun aku tak cuit, yang kau sibuk tepi kain aku tu dah kenapa??? Lantaklah aku nak mengarut ke merepek ke perasan bagus ke, yang buruk aku bkan kau, jadi tak payah sibuk hal orang la derr… perangai dah macam yahudi!!!
Keh keh keh sian pmpuan ni. Sedih! Lu balik msaklah maira. X yah tyang muka sgt….. keh keh keh. Buat kene mki je nnti.
suka hati akulah! kau sibuk pehal?? kau ke yg kena maki?? ke kau panas hati orang maki aku??
Gua x pns hati. Gua sian ngn lu pmpuan. Keh keh keh. Sana sini kene kutuk je keh keh keh
Demi Allah aku tak perlukan kesian dari orang macam kau. So please…mind your own business. Tak payah sibuk dengan hal aku!!!
dah2 lah ko nak cari gaduh dgn maira tu oi! tak bosan ke? kalau aku jadi kau, aku bosan dok carik gaduh dgn org yg sama je. cuba kau cari gaduh dgn org lain pulak? baru ada fight bro!
carilah pasal dgn aku ke, FF ke. eh? hahaha
dahlah maira. biar jelah dia, huhu. ko buat tak nampak dia. jaga nama ko beb. huhu
FF..biaselah. Pengecut je bergaduh dengan pempuan. Maklumlah, Hasani kan telur kecut.
haaa tu lah pasal. meh lah gaduh dgn aku. kita fight!
MeD aku dah diam sebelum ni. Hasani cilanat ni je yg sibuk sangat mention nama aku. Minat sangat ke ngn perkataan “maira” tu agaknya.
abaikan je budak ni maira. telur besar telur burung puyuh je nak kecoh cari gaduh dgn org. tah2 tak sunat lagi si haznan tu. cakap je lebih, padahal dia taip komen sambil nangis.
telur burung puyuh besar bagi hasani, bagi telur cicak jelah. hahaha
Sani mari la sini ngan mak nak. hmmmm kocik ati mak sani tak nak bermesra dengan mak sendiri. hmmmm sani sani
Hai geng mengarut semua..
Watak Hasani Bodoh mana pulak ni. Eh kalau berani mari bertandang. Ewah ewah.
waalaikumsalam ngah.. salam cium tgn pakcik dulu ngah. jgn durhaka ngah!
macam ni lah ngah ye.. pakcik pun nak mintak maap dgn perangai babi anak pakcik si sani tu. dia kocik2 dulu salah minum susu ngah.. pengasuh dia bagi dia minum susu babi.. sbb tu lah perangai babi lekat.. maafkan anak pakcik ye ngah..
Aku senyum je baca komen korang ni.
ko buat kt sini? tepek ayat deep ko kt sini. biar dorang panas. hahaha
Lu spa geng cilepet semua ni juga ke pffft
Anakku hasani, bila kau dewasa nanti omak janji akan belikan kau telur ngan otak yang baru. otak kau ni da tak boleh pakai.
daripada beli baru…baik kebumikan je. hidup pun tak mendatangkan hasil.
Anak aku tu!! jilake acaner pun sampah sekor tu bior la acik sorang yg maki.hmmm
Dia maki saya, maki balas maki sepatutnya. Tapi mulut saya ni belum cukup puaka lagi nak lawan mulut anak acik tu. Maklumlah, saya dididik dengan ilmu, adab dan sopan. bukan macam anak acik tu, tak pergi sekolah
sape cakap dia tak g sekola? sekolah henry gurney 5 tahun!! sekolah pemulihan ahklah 6 tahun hmmm ingat acik ta mampu ke nak sekolahkan natang sekor tu.
Gua thu lah mk hasani ni pon lu maira. Pffft eh x pyh nk minta simpati dari org rmai sgt lh biol……..
oiii malaun… aku tak gila macam kau nak guna nama sendiri menyamar konon2 kena fake acc. perangai bingai kau tu buang2 la sikit.
dahlah haznan, jomlah kita ke sejid.
tak.. sekarang ni yang kau sakit hati sangat dengan aku pehal?? aku picit telur kau ke apa??? aku sembang dengan orang lain, kau yang menggelibas lebih kenapa??
Sian maira ni, x da ksih syg ke mat? Keh keh keh. Lu je yg org x ske skang ni. Sbb luuuuu bajet. Pangai tu bajet sgt lu ingt lu bgus?
Well, memang aku bagus. Orang tak suke aku, sebab aku bagus. Bukan sebab mulut aku puaka macam kau. Silap2 puaka pun tak mengaku kau kaum dia la.
Mak sendiri pun da tak kenal hmmm sodih mak dopek anak natang tenuk mcm kau ni sani. hmmm
Udoh muncul bengah kak maira pulak dohh. Makin berkembang family ye. Makin dibawaknya rombongan
terhibur aku baca komen keluarga hasani ni. hahahahahahhahaha maaf lah tergelak.
keturunan 69 hasani. wakakakaka
hahahahahha lawak mak dia.. terhibur aku.
hmmmm acik ta suke orang gelak keluarga acik. nak gelak sbb si sani acik izinkan.
ff tak gelak cik.. ff gelak sebab ff terhibur dgn keluarga mokcik ni. hahahahhahaha maaf lah cik. tak tahan nak gelak.
Babi!
babi tu nama timangan kau la sani!!
aku tak babi kan ko, kau jangan nak babi kan aku sial !
hmmm takpe la kalau tak bole tahan kesian pula kalau tahan gelak ni. boleh mental orang cakap. hmmm mcm si sani la. da mental budak tu.
terima kasih banyak2 lah mokcik sbb memahami ff nak gelak ni. hmm. ff taknak jadi gila mcm anak mokcik tu. cukuplah dia sorg je yg gila cik.
Sani maki mak sendiri ke tu? mak nak bangga ke caner ni sani?
acik, kalau boleh sumpahkan sikit anak acik tu. perangai dah serupa siamang dah.
Apasal si maira ni nk suh sumph hsani plak??? Jaga sikit
Pduli apa gua ngn lu. Lu ngn geng ni boleh brmbus! Sial ke apa ke. Gua punya suka keh keh keh
aku pun peduli apa dgn ko! ko sape nak halau aku? ko halau lah geng2 keluarga ko ni sendiri. dak mak bapak ko semua ni ko halau lah sendiri
Acik sedih tau bila d halau hmmmmm sani meh sini sayang. peluk sikit mak kau ni.
alahhh mokcik ni. jgn dok bekap sangat anak durhaka mokcik ni. huhu
Jgn nk kutuk mmbe aku hoi! Hasani tu kwn baik aku
Sani ni bekonan ko ngan maira? kalau yo mak bole je masuk minang c maira tuk utk sani hmmm
hahahahah tahiniah mokcik! nanti jangan lupa jemput kitorg
yg betulnya acik nak tanam si sani tu lepas bebuka nanti. tapi kalau da niat dia nak bina masjid hmmmm tak jadi acik nak bunuh budak sani bingai tu hmmm
Maira…. x mengrut lg ke lu mat..
Sebagai kwan lu. Aku sokong lu pnuh. Maira dh pent tu. Dia x da idea bro
Lu ni pehal plk. Bile ms gua ada kwn ni lu dri mana. P cau sn lah lu
ko dah kenapa asyik maira maira. huhu. pegi lah gaduh dgn FF. Tak berani kot? haha
Lu sp setan. Gua x cri psl ngn lu. Lu nk sibuk dlm msalah apa lu ni mat?
tu lah pasal. kenapa cari maira je? meh lah cari aku pulak haznan ~
Jgn cri psal ngn hasani lah gila!!
eh? hasani bawak geng lah. ingatkan berani sorang diri. rupanya? kecut jugak. wakakakakakakaka. kesian bawak kawan untuk bekap kihkihkih
mana la anak acik tu berani sorang2. dia g koncing pun acik temankan hmmm
patutlah bawak keturunan 69 dia datang bekap dia huhu
hmm asyik cari maira je.. meh lah gaduh dgn aku bro. takut ke sebab dah kena sial tadi? alahhh dgn maira boleh lah ko buat main sebab dia x carut ko. takde fight lah gaduh dgn maira bro!
tu je bro? asal sikit sangat? bagi lah lagi banyak2. kenapa nak halau aku? sebab aku bukan maira ke? haa yelahhhh. ko nak maira je kan? ko taknak FF? asal taknak? alahhhh meh lah sini haznan ~
Perghh konpon tak puasa budak ni. huhu. Cedeyh!
Lu sapa mat? Lu punya geng bawa stu lori ke keh keh keh
Mari atuk nak bercerita..
Pada masa dahulu,
Di sebuah laman web seram bernama FS,
Ada seorang budak bodoh bernama SPM Victim 2k17.
Perangai dia sebijik macam Hasani gampang ni.
Aku harap budak tu punya SPM lingkup. Tu je nak cerita.hihihi
hahaha silap2 tu dia sebenarnya.
Mengarut. Nk karut bleh brmbus!
sani sayang asal tak layan mak nak?
Jgn kcau kwn aku. Hasani aku bekap ko. Jgn risau
Khas buat Maira,
Agar kamu dapat merasa bagaimana penulis mungkin merasa dan betapa tidak munasabahnya kehendak kamu:
Ruj : https://fiksyenshasha.com/maira-kau-halang-jalan-aku/
SPELLING ERROR!!!
Kitorang = kami
Ni = ini
Tu = itu
On laptop = pasang computer riba
Lepastu = selepas itu
La = lah
Tak = tidak
Je = saja
Dah = sudah
So = jadi
Je = sahaja
Tulah = itulah
Nak = hendak
Heran = hairan
Toilet = tandas
Start = mula
Call = menelefon
“Istilah ‘short form’ dalam penceritaan salah untuk digunakan. Dalam dialog masih boleh diterima.”
“Sebelum menulis, tolong buat homework penulisan dulu.”
“Menegur tak salah kan? Kalau benda sekecil ni pun tak ambil endah. Dekat mana identiti BAHASA MELAYU yang sebenarnya?”
“Yes, aku sendiri pun kadang eja ikut bunyi sebutan. Tapi bukan didalam penulisan aku. Kau boleh cari persamaan teguran aku didalam cerita2 aku. Kalau aku ibarat ‘ketam mengajar anaknya berjalan’. Tegur aku okay?”
Yang benar,
Saya yang anti buli, (walaupun saya sendiri terpaksa menjadi “pembuli” kerana melakukan ini, saya akan jadikan isu ini satu pengajaran buat diri sendiri juga).
Mohon maaf jika cara saya ini melampaui batas.
Ralat * computer = komputer
Move on la bro, orang lain dh habis isu tu dh…
Kau pula nk memanaskan keadaan sedangkan kau cakap kau ANTI BULI… Tp kau sendiri yg nampaknya sgt tak berpuas hati dgn dia. Dia sendiri dh minta maaf kan..so tak payah la nak memanjangkan cerita…
Kebenaran perlu ditegakkan. Permohonan maaf dia kurang keikhlasan, rujuk jawapan bagaimana dia hanya mengaku memperbetulkan ejaan sahaja dan terlihat sebagai “mangsa” dalam isu ini.
Bro, pernah dengar ‘ikhlas tu rahsia Allah’. Ikhlas ke tidak dia, biar Allah je yg tahu. Jangan kita nak jadi penghukum. Biar tersalah ampun, jangan tersalah hukum, orang katalah…Dia dh minta maaf, anggap je la dia dh tahu silap dia dekat mana. Semua orang buat silap. Kau panjang2 kan isu jadi tak bestlah bro. Dia dh senyap, orang lain pun dh tak mengata dia.
Okay thanks antidengki. Takde hal la.. chill okay. Aku dah tahu silap aku dan aku dah minta maaf. Kalau kedengaran tak ikhlas. Once again.. aku minta maaf
Ok Maria sama-samalah kita muhasabah diri masing-masing. Saya akui kelemahan saya yang kadang kala terlalu melampau dalam mengikut emosi. Maafkan.
0-0
Kepada admin. Mohon padamkan komen-komen saya yang mengaibkan orang lain.
👍👍👍♥
Walau bagaimanapun. Saya fikir cukuplah setakat ini saja. Kita hanya mampu menyemai benih perubahan, dan tidak mampu merubah segalanya (terutamanya sikap angkuh manusia) sekelip mata.
Eh Maria pula..MAIRA 🙂
Harap sangat sangat.kak maira ngan abang Hasani Husni Haznan ni berbaik raya nnt. Kosong kosong. Penat tengok diorang gaduh. Kesian gak memasing. Di bulan mulia ini.
Udoh le tu seru nama kak maira. Tau le crush kat dia. Selamani kak maira comment, dia menggelibas sebb panss lettew kak maira reject. Ye dokk
Dan one last message for Hasani Husni Haznan. Walau apapun terjadi. Janganlah kita lupa daratan ye. Kesian mak bapak tuha sampai terbukak aibnya di sinii. Apa yg terjadi ini. Boleh ambik buat pedoman ngan moral. Dah macam cg dah aku
Hmm~ kenapalah makian yang aku terbaca dalam ruangan komen ini? 😧
kenapa masa bangun pukul 3 am tu kau tinggal sorang je? mana kawan2 yg lain? huhu
Hmm
4/10
Apa ni dah kecoh macam group membawang wasap .. ada sesetengah la.. bagi saya.. tu cerita dari penulis .. pengalaman dia sendiri.. dn fiksyen shasha ni bertujuan satu platform untuk berkongsi pengalaman.. jgn la nk rendahkan orang… Biasalah… Org amua bercerita pengalaman… Biarlah dia nk gunakan bahasa MCM mana.. asal cerita nya Smpai.. Klau tk Smpai.. jaga mulut tu.. jgn dapat dosa free je…
harap fs lepas ni buat terima penceritaan melaui suara, senang sikit baru x ada pengomen2 tegar…. takut aku nk upload cerita dalam ni