Adik Aku

Assalamualaikum. Terima kasih admin sudi post cerita aku. Selama ni aku selalu jugak lepak kat page ni, tapi baru sekarang terasa nak share cerita mistik ni.

Kisah ni terjadi pada adik lelaki aku dalam sebulan sebelum puasa. Aku tak pasti di mana permulaan cerita ni tapi makin teruk selepas dia ikut family kakak aku ke Tasik Kenyir. Aku namakan adik aku Mohd.

Mohd baru lepas habis SPM. Dia tinggal berdua dengan mak aku je kat rumah memandangkan dia anak kedua bongsu. Adik bongsu tinggal di asrama.

Satu hari tu aku baliklah rumah mak aku. Tengah lepak menyembang membawang, Mohd ni join lepak jugak. Mak aku pun terus macam membebel sikit sebab mak aku nak kejut dia bangun subuh pagi tu tapi pintu bilik dia berkunci. Mak aku bebellah dekat dia. Mohd ni pulak terkejut bila mak aku marah dia, dia pun kata, ” bukan mama ke masuk bilik suruh dia bangun subuh?”

Mak aku cakap, macam mana nak masuk, pintu berkunci. Tapi Mohd ni m**i-m**i cakap yang mak aku kejut dia jam lima pagi siap pakai kain sembahyang sentuh dia suruh subuh. Memang mak aku bangun awal, tapi pagi kejadian mak aku terlajak bangun dalam enam lebih pagi. Yang ni kira yang paling awal untuk kejadian yang bakal aku cerita dekat bawah ni.

Lepas dalam dua ke tiga minggu kejadian ni, kakak aku ajak mak aku dan Mohd dan seorang kawan dia (Amar) ke Tasik Kenyir, join family day pejabat dia. Sampai sana dalam jam 10 lebih. Diorang sewa house boat tu.

Esoknya, bangun pagi Mohd dengan Amar ni terus terjun mandi tasik dekat air terjun situ. Biaslah, budak jarang terdedah dengan aktiviti macam ni excited lebih sikit. Lepas tu diorang pergi masuk hutan, pergi melawat meronda sana sini, lepas tu mandi lagi. Mak aku dah penat pesan jangan suka sangat.

Tiga hari dua malam dekat sana, diorang pun balik. Sampai rumah dalam petang macam tu, malam tu mak aku letih sangat dan tidur awal. Tiba-tiba mak aku terjaga, keadaan sangat sunyi, kipas berpusing pun mak aku tak dengar.

Dalam keadaan sunyi tu, mak aku dengar orang menangis… sayu je. Mak aku pun tanya, “dah kenapa menangis?”

Benda tu cakap, “Mohd cantik sangat.” Aku tengah menaip ni pun seriau.

Lepas dengar macam tu, mak aku terus macam tersedar. Baru dengar bunyi kipas. Baru keadaan jadi normal. Jadi mak aku ingat dia bermimpi. Dia pun istighfar dan ludah belah kiri. (Macam yang disarankan bila mimpi buruk tu kan).

Esoknya Mohd jadi tak larat. Asyik teringat pada kawasan air terjun tu. Demam. Jadi penakut. (Mohd ni kira macam ustaz jugak, pernah jadi imam terawih, selalu pergi mengaji, duk rumah pun mengaji). Pergi hospital, doktor cakap kena banyak rehat, mungkin jadi tak larat sebab banyak main air kan. Lepas tu tak boleh kena embun.

Mak aku pun ada tanya orang yang pandai pasal mimpi tu. Orang tu cakap, benda tu macam ular dan saja nak test berkenalan dengan Mohd. Lepas tu berubat dan buang benda tu. Lepas buang tu, Mohd jadi lebih penakut, rasa macam ada orang tengok. Sekali tu dia pergi kelas mengaji, tapi dia tak mengaji. Ustaz tu pun suruhlah dia mengaji. Tiba-tiba Mohd jadi nak marah, tapi Mohd tak berani nak marah ustaz tu, Mohd tahan marah dan minta ke tandas, basuh muka ambik wudhuk. Balik baru OK. Tapi alhamdulillah, Mohd takde meracau ke mengamuk ke, takde. Cuma lemah semangat je.

Lepas kejadian tu, aku ada tanya Mohd kot dia ada nampak apa apa sepanjang pergi Tasik Kenyir tu. Mohd cerita,

“Ada sekali tu, Mohd dengan Amar ni berenang dan panjat air terjun yang tak berapa tinggi tu. Lepas tu diorang nak terjun balik untuk ke house boat. Mohd ni tiba-tiba tak nampak jalan balik dan rasa was-was untuk terjun. Amar pun azan dan lepas tu dorang terjun jugak dan berenang balik”. Mohd pun ada nampak sesuatu seperti ular semasa berenang, tapi Mohd buat tak tahu je dan sambung mandi.

Sekarang alhamdulillah dah semua dah kembali normal. Maaf kalau cerita ni tak best. Aku cuma cerita pengalaman yang terjadi. Kalau cerita ni disiarkan, aku akan cerita lagi

Salmah

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 4.8]

164 thoughts on “Adik Aku”

    • Ala sekarang semua komen pun nak kena ada penafian macam ni ke tok. Mana pergi kebebasan bersuara. Tegur sikit pun tak boleh OwO

      Reply
    • Tidak perlu rasanya untuk menjustifikasi satu kesalahan ejaan sebagai “bukan kondem”. Komen yang munasabah tidak mungkin mengudang ketidak-puasan hati. Kalau bermaksud menyindir, saudara boleh cuba bersikap lebih matang.

      Reply
      • Hak aku untuk komen.. Aku x tujukan komen itu untuk kau.. Aku tgk lately sebarang komen menegur typo seorang penulis kerap d salah ertikan.. Apa ada yg salah untuk aku tegaskan hal itu?

        Bila menegur dalam jenaka maka di minta untuk bersikap lebih matang.. Bila kematangan di guna pakai, takut yang membaca kurang matang untuk menerima teguran..

        Reply
        • Tiada kena mengena dengan typo, komen saudara seperti masih tidak berpuas hati dengan teguran saya tempoh hari. Kalau yang membaca bijak memahami saudara sepatutnya faham maksud saya.

          Reply
          • Kalau kau ada masalah berkenaan komen maira.. Go ahead continue dengan komen itu.. Kalau kau rajin.. Kau bole refer balik each komen yang aku drop berkenaan typo2 penulis d setiap cerita yang ada.. Komen berkenaan typo bukan benda baru untuk aku.. Aku x de masalah kalau kau nak ckp yg komen aku dalam cerita ini bersangkut dengan ketidakpuasan hati tentang teguran di cerita yang sana.. Itu hak kau utk berfikir sedalam itu..

            Btw.. Knapa bawa aku masuk dalam isu teguran komen maira? Sedangkan aku tak masuk campur dalam hal itu..

          • Gua sokong je lu mat. First sbb awl lg gua nmpak dia dua org ni bajet bgus! Tu je gua nk ckp. Gua chau!

        • Kerana saudara seperti membawa isu tersebut dalam komen di cerita yang lain dengan nada sindiran untuk cuba menegakkan benang basah tanpa mengemukakan sebab untuk menyokong pendapat saudara.

          Reply
          • Saya tiada masalah dengan komen typo, untuk pengetahuan saudara. Cuma komen yang melampaui batas perlu ditegur.

          • Aku tak perlu kemukakan sebab untuk pertahankan jawapan aku.. Komen aku general.. Aku tak tujukan komen itu untuk kau.. Mungkin kau rasa aku tujukan komen ini utk kau sebab kau antara yang lantang bersuara dalam isu teguran itu..

            Kalau tak silap ada beberapa individu lain juga yang turut membuang komen d ruangan tersebut.. Kalau komen aku d anggap satu sindiran buat kamu.. Well i have nothing to say bout that..

          • Aku rasa komen hasani lagi melampaui batas dari komen2 yg lain. Dah tegur hasani?

            Tanya je. Selamat malam.

          • I have faith that Singkong and Maira are rational people, do you have an issue with that FF?

          • What do you mean by “if i have nothing intelligent to say?” Am i not make myself clear by pointing out the fact that im not posting that comment earlier for you?

          • Aku taknak besarkan isu ni.. Takut mengganggu ruangan komen.. Kalau komen aku buat kau terasa.. Aku susun sepuluh jari mohon maaf.. Bukan niat untuk menyeru kau untuk datang baca komen aku dan terasa di sindir.. Asalamualaikum

          • Ada apa ea kau mention nama aku banyak kali antidengki?? Tak habis lg isu 2 hari lepas? Still belum berpuasa hati?? Aku malaslah nk ckp bnde yg dh lepas yg mana aku dh buat permohonan maaf dh pun. Rasanya kau cukup waras dan bijak utk faham bahasa aku yg simple tu. So, perlu ke nk sebut lg dekat sini? Jgn kaitkan komen aku ngn komen singkong, please… Singkong dr mula fs ni wujud, aku kenal dia sampai sekarang, mmg mata dia nmpk typo je. Dan itulah je komen dia. So, cadangan aku…lebih baik kau fokus pd cerita yg kau baca dan ignore je komen yg kau rasa tak best.

            **orang kata..Orang bijak lebih banyak diam dr berkata2… aku anggap kau bijak ni. 😊

          • Yes, that fact is crystal clear. The latter is a general comment, if you feel that is it about you, that cannot be helped.

            Maira, it is not about you anymore. I simply feel that Singkong’s comment here concerning the single typo is still implying that the reason I criticized your comment was simply because you corrected the typos. When we both know it was due to more than that.

          • Sumpah aku malas nk layan kau ni antidengki. Reply komen ngn kau ni, sampai esok pun belum tentu selesai isu sekecik hama ni.

            1 lg cadangan aku utk kau. Kau tukar je la nama antidengki tu ngn ‘Pendebat Bijaksana’ takpun ‘Pendengki’. Sesuai sikit dgn tugas kau skrg ni yg pantang tengok komen2 yg mcm aku & singkong drop tu.

            Konon ‘bukan pembuli’ ‘antidengki’ tapi apa yg aku nmpak kau ni lebih kuah dr sudu.

            ***Nada komen aku tu mendatar je. Jgn kau isukan pulak kejap lagi.

      • Saya dah jelaskan namun kamu masih tidak faham atau pura-pura tidak faham?
        Isunya sekarang Singkong seperti tidak ikhlas membawa isu teguran saya, yang saya fikir sudah selesai tempoh hari , dengan nada sindiran di sini. Itu sahaja. Cukup sekadar “satu typo” tidak perlu ditambah “bukan kondem” kerana seolah-olah menyindir teguran saya yang kononya tidak wajar kerana ianya berkenaan typo sahaja. Walhal saya beriya-iya menegur bukan kerana kamu menegur typo sahaja bukan?

        Kamu bisa cop diri saya sebagaimana yang kamu suka.

        Reply
          • cucu2 semua.. why so serious.. benda kecik pon nak ajak balah..kalau sesorang tu merasakan dan menganggap sesuatu teguran itu secara positif, tidak timbul isu tidak puas hati, tak bole terima dan sebagainya.. bersabar cucu2 semua..bulan puasa tak elok berbalah sesama sendiri hanya kerana sebuah penulisan..amek yg postif saja ye, yg negative pegi buang jauh2…

            p/s : jaga2, ada yg memerhati..

          • antidengki..singkong mention ‘bukan kondem’ tu general..sbb ramai yg kondem pengomen yg tulis berkaitan typo sejak 2 menjak ni..kene bagi bukti jgk ke?ko pegi je la crk kt komen cerita lepas..xperlu la aku nk sebut satu2 kt sini..so ko x perlu la terasa ye..itu hanya general.

            aku x bekap sape2..aku hanya bg pendapat je..dr cara penulisan ko aku tau ko org yg bijak pandai..so x susah utk ko hadam ape yg aku cakap ni..aku nak reply dlm bahasa inggeris tp aku hanya tau one two three thank you je..nnt aku komen dlm bahasa inggeris aku takut ade pengomen lain yg kondem aku pny english plk..hahaha..

            selamat berpuasa & selamat beramal..

  1. Ok sy nk komen ye. Keseluruhan cite x best. Pffft bosan dn sy bagi 0/10. Penulisan truk. Sy x nk awk guna ayt tggang lggng. Guna BM yg btol!

    Tolong jgn kecam saya

    Reply
  2. Dgn ini…monyang menjemput seluruh warga fiksyen shasha dtg open house ke rumah nenek yg beralamat di No 10 jln kubur usang taman seoul 59035 Kuala Ketir

    Reply
      • ALLAAHU LAA ILAAHA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUMU. LAA TA’KHUDZUHUU SINATUW WA LAA NAUUM. LAHUU MAA FISSAMAAWAATI WA MAA FIL ARDHI. MAN DZAL LADZII YASFA’U ‘INDAHUU ILLAA BI IDZNIHI. YA’LAMU MAA BAINA AIDIIHIM WA MAA KHALFAHUM. WA LAA YUHITHUUNA BI SYAI-IN MIN ‘ILMIHII ILLAA BI MAASYAA-A. WASI’A KURSIYYUHUSSAMAAWAATI WAL ARDHA. WA LAA YA-UUDUHUU HIFZHUHUMAA WAHUWAL ‘ALIYYUL AZHIIM.

        Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Maha Hidup lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak tidur KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa’at (pertolongan) di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang meraka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (QS : Al-Baqarah : 255)

        Reply
      • Dah la bodoh kurang ajar pulak .. Cilakak punya sani..Tu laa dulu org kata jgn makan otak udang kau kedarah jugak..Nanti aku ambik air penawar kat tok singkong bg kau minum ye

        Reply
    • ALLAAHU LAA ILAAHA ILLA HUWAL HAYYUL QAYYUMU. LAA TA’KHUDZUHUU SINATUW WA LAA NAUUM. LAHUU MAA FISSAMAAWAATI WA MAA FIL ARDHI. MAN DZAL LADZII YASFA’U ‘INDAHUU ILLAA BI IDZNIHI. YA’LAMU MAA BAINA AIDIIHIM WA MAA KHALFAHUM. WA LAA YUHITHUUNA BI SYAI-IN MIN ‘ILMIHII ILLAA BI MAASYAA-A. WASI’A KURSIYYUHUSSAMAAWAATI WAL ARDHA. WA LAA YA-UUDUHUU HIFZHUHUMAA WAHUWAL ‘ALIYYUL AZHIIM.

      Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Maha Hidup lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak tidur KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa’at (pertolongan) di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang meraka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. (QS : Al-Baqarah : 255)

      Reply
    • cuba untuk jadi baik tu lebih baik daripada langsung tak mencuba. dan kau ni sani…bercakap yg kau x percaya ade orang baik dlm dunia ni macam kau hidup tak bertuhan langsung.

      Reply
    • Suka hati la jimbit..ko pegi baca quran byk2 10 mlm terakhir ramadhan ni..Kot2 boleh cerdikkan sikit otak udang kau tu.

      Reply
  3. kalau blh kat tasik kenyir tu xelok utk mandi sbb air kat situ kotor…kami slalu buat sampling air dan ikan kat situ…bnyak bakteria n pnyakit bawaan air dri situ…sbb njis dri houseboat tu trus msuk ke air tsik knyir tu…wallahuaklam…maaf andai trsilap…

    Reply
  4. Cerita ini sekiranya dapat diolah semula dengan garapan dan rencah yang pelbagai pasti akan menjadi lebih menarik. Terasa sedikit hambar dan kosong.

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.