#Atoi : Driverless Carriage

Salam warga FS, Atoi kembali menulis, maaflah Atoi tak pandai tulis cerita seram ni secara serious, sesungguhnya tak pandai tapi Atoi cuba sambil buat aksi chaiyok. Sebab aku ni jenis sengal ayam, maka faham2 lah wahai sahabat. Baiklah, ku ketepikan thesis ku demi cintaku pada FS, nak jawab soalan SPM dari commenters, koh3! Wife pak cik Malaysian, tapi peranakan masuk Islam, tapi belah ayah memang converse mostly in English, belah mak cakap sepah2 asalkan ko paham sesame umat. Hah gitu. Kalau tak paham kita bahasakan tangan je lagi2 adik beradik. Haha. Maaflah kalo enta enti rase aku riak psl belajar tu, dah mengkome tanye, haha, kang tak jawab kne panah petir plak.

Pastu ada commenter cakap tak mungkin la tengah solat boleh kene kacau, deyyyy thambey, kalau solat tak khusyuk, jin pon boleh betulkan bacaan solat, siap bersabdu lagi. :p Pasal hantaran, mak cakap tak kesah sebab ada orang nak anak die muke 3 kupang jalan bersepah ni pon dah besar rahmat, sujod syukur mak koi! Yang mintak aku tunjuk muka sebab takde orang nak tu, be careful what you wished for, haha, kang aku tunjuk muka ko tak nak kat aku nanti, aku akan menghantui macam misteri Si Celupar tu. Baiklah, mari kite mengebara ke Estonia, bukak kuda2 semuaa!! Mariii! Bismilllah… sambil dengar I’ll Be Missing You by Puff Diddy

Tallinn, Estonia
Kisah ni berlaku tahun 2015 tak silap, masa tu di German, datanglah makhluk Allah ni, kita namakan dia sebagai Cis. Cis ni kawan sama belajar degree tapi lain course, jumpa pun masa sama2 pergi Bakti Siswa, sampai sekarang rapat. Cis ni hobby die travel, so satu hari tu die ping la aku kat facebook cakap, “Atoi, lagi 3 bulan aku datang German dari Turki, kite ke Finland mengejar Aurora”. Aku tak sure itu ajakan atau arahan. Aku pon okay la, tiba harinya sampai lah die ke German bersama 2 kg serunding daging & 3 bungkus besar maggi kari titipan ibuku. Alhamdulillah.

2 hari kemudian kitorang pon fly ke Helsinki, Finland. 4 hari mengejar Aurora di negara sejuk beku, kitorang naik feri dari Helsinki ke Tallinn, 2 jam je. Sampai Tallinn, kitorang decide nak spent dalam 2 hari satu malam saja, malam esoknya nak naik bus ke Riga, Latvia pula. Di Tallinn kitorang duduk bed & breakfast dalam Old City, tengah2 Tallinn. Nama Old City kan, very old, dari zaman Medieval la, 13th century. Sebelum ke B&B (Bed and Breakfast) lodging, kitorang tapau fillet O’ fish McDonalds kat pintu masuk Old City tu. Masuk je pintu masuk Old City tu Cis bisik kat aku :

Cis: Atoi, seram sejuk la weh, meremang aku lalu entrance ni. Ke sebab aku baca ayatul Kursi beb?
Aku: Leh, -19 kot sekarang, sebab tu kau seram sejuk.
Cis: Kau ni aku kate hodoh marah, bukan aku jatuh dari langit tetiba sejuk.
Aku: Baca la doa pape pon. Aku skarang ni nak makan fillet O’ fish je, lapor.

Tapi dalam hati aku, aku tak terkejut Cis bagi tahu macam tu sebab ikut pengalaman aku yang memang suka pegi tempat2 lama & bersejarah, memang ko akan rasa semacam lagi2 tempat yang tak pernah dibagi ayat suci al-Quran kan. Lagi pulak tempat2 macam ni kat Europe dah wujud sebelum Christianity tersebar, dulu deme ni pagan (tak beragama), amalkan animism dan certain places ada buat human sacrifice back then. Pernah tengok Braveheart? Hah lebih kurang gitu. Maap, iklan sat. Jadi kite2 untung ada Quran sebagai pendinding, gitewwwww.

Dah bungkus makanan, terus la merayap cari B&B tu, nasib baik tak susah tapi B&B tu jalan belakang dan menghadap tembok Old City tu. Masuk bilik bagi salam baca ayat lazim sikit terus loncat atas katil king. Aku & Cis busy check bilik, tetibe Cis jerit, aku terpana bunga bila terkejut.

Aku: Kau dah kenapa syaiton?!
Cis: Ko tengok cermin ni beb.

Aku pon belek2 la cermin dinding tu, tapi sebab tinggi kan, jengket la.

Aku: Takde pape pon, ko nampak bayangan ke? *aku dah seram dah
Cis: Tak lah, tinggi sangat, macam mana nak pakai tudung esok. *tinggi sebab East European average height is 178 cm, so Asians adalah hobbits.
Aku: Kau ni kecik2 tak nak m**i, dah besar nak berkawan dengan aku. Stupik idiek! Pecah lemak aku sebab seram tanpa asbab.

Cis berlalu sambil gelak2, kitorang pon bersiap mandi, solat & makan. Tapi masa Cis mandi, masa aku message2 dengan boboys aku tentang keberadaan aku (aku anak perempuan tunggal, ada 2 abang 2 adik lelaki), mase tu jugak aku dengar orang bersiul luar bilik aku, maksud aku macam die duk bersandarkan pintu bilik aku dan bersiul. Aku pon macam haih, siulan ni macam korang selalu tengok cerita omputih zaman medieval, siul2 lagu folklores deme, seram? Ye aku seram, batu bersurat je boleh tahan takde perasaan seram weh.

Malam tu aku terasa nak baca surah yasin, so aku baca atas katil sebelum tidur. Aku jenguk luar tingkap, menghadap tembok Old City yang gelap, dengan snow mencurah, memang seram. Sebelum sempat aku tutup langsir, aku nampak bayang gelap hitam legap berdiri atas tembok pandang bilik aku. Aku terus mengucap panjang, tarik langsir, tarik selimut, tidoq. Aku diamkan dari Cis, sebab minah ni mulut longkang sket. Nanti sibuk dia nak tumpang intai. Dalam pukul 2 lebih, aku terjaga. Aku dengar bunyi kuda yang ada carrier tu. Dalam hati, kuda apa malam buta ni. Siap dengar bunyi cemeti okay.

Aku cuba sambung tidur, tutup mata, tiba2 rasa ada orang bernafas kat leher aku. Alahaiiii, sape pulak bersukan kat leher aku ni, dah la sejuk. Aku terus bangun duduk, at the same time depan pintu bilik ada budak gelak2 berlari ulang alik. Aku lupa nak panggil Cis, ketar weh. Tapi dalam hati terfikir hantu European ni lut ayat kursi doppppp mak weh. Aku tengok Cis, dia tidur macam Sleeping Beauty la. Aku panggil die dengan nada bisik2, tak gerak sekuit pon. Aku cubit, tak bangun jugak, entah mana datang kekuatan, aku tendang die, terus bangun terduduk. Cis pandang aku, dia pandang pintu, makna die dengar jugak. Masa yang sama bunyi kuda & cemeti kat luar tingkap kembali.

Cis dah mengesot macam suster ngesot ke arah aku, aku tak tau gangguan tu yang seram atau esotan Cis kepadaku lagi seram. Kalau dia boleh duduk atas riba aku, mungkin dia akan buat. Aku tetibe rase berani sebab berdua kan, intai luar tingkap, menghadap tingkat aku ade sebuah carriage dengan 2 ekor kuda, tanpa pemandu tapi kau boleh nampak cemeti bergerak pukul p******g kuda. Alahaiiiiiiii weh, lemah sendi, cair aku atas katil tu, memang nak menitik air mata semua. Cis macam biasa nk tumpang intai, aku tolak die, aku cakap tidur hoi, tidur. Baca la pape. Dekat sejam bunyi kuda dipukul cemeti & budak lari ulang alik depan bilik. Aku & Cis memang melekap macam Sloth & Koala la, pejam mata serapat boleh, aku sampai pagi tak tidur, Cis? Memang cis budak tu, letak kepala jalan, apa2 kondisi sekalipun.

Paginya, lepas subuh terus makan breakfast, check out, keluar berjalan sepenuh hari sampai la waktu bertolak ke Latvia. Perjalan berterusan ke Lithuania, Poland dan Germany. Kat Krakow, Poland tumpang rumah kawan 2 malam, malam pertama tidur rumah kawan aku tu, Cis masa nak tidur die dengar orang nyanyi hymn (nyayian dalam gereja) betul2 sebelah telinga dia, aku suspect minah ni kutip hantu dari Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum site sebab siang tu kitorang merayap kat situ. Well, tempat orang kene seksa dan m**i terseksa kan, memang boleh kata berhantu le. Cis dah dengar org gurindam bahasa Polish kat telinga die, apa lagi, buka kekuda kepang dia, lari ke bawah la sebab aku ngan member aku dok borak mengopi lagi even pukul 2 pagi. Dia punya lari memang skip banyak tangga hoi, terbuntang mata aku, tak sangka die boleh jadi athlete dengan baju tidur. 5 anak tangga last die terjun terus kebawah. Kalau tembus rumah tu sape nak bayar toqqq. -_-‘’

Malam kedua sebelum esok nak pulang ke pangkal jalan, Cis kene tolak pulak kat tangga dek sesuatu. Hahaha! Maaf gelak. Cis cerita dia tengah berdiri kat step paling atas pegang cawan kopi kosong, konon nak turun refill. Tengah berdiri nak turun tangga, dia rasa ada orang tolak bahu die kuat gile,berdentum jatuh sampai step paling bawah. Dahi & pipi dia lebam teruk gila. Lepas dia jatuh tu, dia dengar orang ketawa bergema kat luar rumah. Kawan aku si tuan rumah cakap itu kemungkinan Nonictsa, sejenis hantu dalam folklore Slavic, macam Banshee lah, entah. Aku cakap kat Cis, “Cis, lebam kau tu hadiah dari Europe, hantu die cold macam orang dia jugak, tak yah beli buah tangan la, buah lebam kat muka dah ade tu.” Hew3!

Next story kalau ada masa insyaAllah pengalaman kene kacau kat Venice, Italy & Edinburgh, Scotland. Bab hantu overseas ni, aku tak rase takut sangat banding dengan hantu Malaysia, haha, sebab hantu2 ni tak pandai kunci kau, selalunya dia kacau nyanyi2, tunjuk dalam bentuk asap nipis je, idoklah deme jerkah2 depan muka mintak penampo, dan yang penting, tak berbulu, ya ampun. Mak aku pesan, “Atoi, ko d***h Bugis, makanya ia kau bukan penakut. Tapi aku balas dalam hati, “tapi kenapa orang takut dengan mak?”. Hahaha. Nampak tak situ aku takut mak aku?
Baiklah, itu sahaja, sekian. Ciao!

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 5]

21 thoughts on “#Atoi : Driverless Carriage”

  1. Suke kat awak ni.. Hahahhaha….. !! Nnti cite byk2 ye wak.. Sy xdpt peluang jenjalan mcm awk.. Dpt baca cite awk pun dh rasa bahagia.. Kah kah kah!!! Selamat bekenalan awak.

    Reply
  2. Terbaekk mmg best.panggil,cubit xjln. Last2 kne penendang maut baru sedar siap ngesot lg hahahaha. Me like.
    Criita antu overseas,terbaekk. Ko boleh start çonquer bahagian crita antu overseas sbb byk melancong.
    Atok aku pn dlu kne gak dlu kat london. Minah saleh pakai gown tdo zman dulu jln tembus pintu.
    Fmly aku rajin mayap oversea mcm ko ni

    Reply
  3. Menarik! Mama siap google image lagi tempat-tempat yg kau mention untuk lebih mendalami suasana. Keseraman Old City tu memang boleh di-imagine dgn baik. Tahniah pandai olah story & dpt jenjalan tengok negara orang 🙂

    Reply
  4. episod ni pon sama xtaw nak seramm ka nak gelak..
    hahaha ngesott yee cis, cis sunggoh.
    dah ramai komen nak masuk jarum, apa lagi atoii, ber hu hu hu laaa

    Reply
  5. Untung hang atoi boleh berjln merata..aku ni dh berlumut di europe x keluaq2 jugak..kena beli caravan 4g included br boleh gerak ngan kids yg mcm cacing kepanasan altho sejam dlm kereta..huhu

    Reply
  6. Akk tk tahu nk gelak atau nk feel serrem tp mmg terbaek toqq cerita ko ni. pasni ko jgn lupa updste cerita ko lg ye. Akk dh jd kipas susah m**i ko dh ni.. hahaha

    Reply
  7. Memang best cerita Atoi, boleh selit2 a bit about culture and background history lagi tu, dapat cerita seram tapi ada lawak2, dan dapat knowledge juga..two thumbs up! Ceritalah lagi ye..

    Reply
  8. Cis dah mengesot macam suster ngesot ke arah aku, aku tak tau gangguan tu yang seram atau esotan Cis kepadaku lagi seram. hahahaahahahaha kelakar la Atoi niii adoiii

    I perasan you ni dr awal I baca cite mmg kelakar dgn guna bahasa yg simple utk org paham cite you & lawak you.. nak seram tak jadiiii, tp bila pk logic apa yg you cite psl kuda, carriage & cemeti tu mmg seram laa dgn environment kt sana, eh kena sangatttt la nk jadikan seram tu 🙁

    Reply
  9. Mak aku pesan, “Atoi, ko d***h Bugis, makanya ia kau bukan penakut. Tapi aku balas dalam hati, “tapi kenapa orang takut dengan mak?”. Hahaha. Nampak tak situ aku takut mak aku?

    gelak aku oii😂

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.