Dendam Housemate Pengotor – Pengakhiran

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera. Perlu mula dari mana, macam kurang pasti pulak. Tadi pagi, (tarikh : 21 September 2018) ternampak thread dari twitter yang Fiksyen Shasha share tentang Dendam Housemate Pengotor. Tak sangka betul admin up balik cerita tu. Lama sungguh, dari 2017 cerita tu. Dan kejadian Nani yang paling awal, tahun 2016.

Dan, setelah sekian lama, aku Sara Liyana, confessor pada story di page IIUMC confession dan Dendam Housemate Pengotor. Hi Semua! Sebenarnya tak terfikir nak share the rest of the story dan SUNGGUH tak sangka aku masih boleh hidup sampai sekarang, dari 2016 sampai 2018, dari umur 24 tahun sampai 26 tahun, lepastu tengok pulak admin up balik cerita lama, mengundang memori berdarah betul :’( Jadi, ini adalah pengakhiran cerita dekat atas, lepas hampir 2 tahun peram cerita ni.

Lepas Pakcik Said tolong pulihkan keadaan aku dan rumah, dan mak datang KL teman anak dia yang ‘sakit’ ni, aku cari balik Nani. Pergi rumah lama, dia dah tiada. Cari facebook account dia, tiada juga. Memang runsing betul masa tu cari jalan mana nak jumpa dia. Sebab memang tak banyak info pasal Nani. Cuba cari dengan buat public post di Facebook, masih tak jumpa. Tanya jiran-jiran lama, mereka semua cakap dah lama tak Nampak Nani sejak aku keluar dari rumah tu. Aduh, makin pelik ni. Macam makin susah dah perjalanan nak jejak Nani. Serabut betul masa tu.

4 bulan lepas Pakcik Said datang rumah (oh ya, aku masih duduk rumah yang sama sampai sekarang), dan masa ni mak balik kampong dah sebab aku yakin aku dah betul-betul sihat… sampailah aku sampai rumah betul-betul waktu senja. Satu tabiat aku dari dulu sampai sekarang, aku akan guna tangga untuk turun naik rumah, tingkat 11 sebab nak keep fit. Tapi lain betul rasa haritu. Tangga tingkat 7, aku jumpa Nani wehh semuaaaaa! Memang dasyat betul keadaan kaget aku masatu. Nani berdiri dekat pintu kecemasan yang selalu jadi exit door dekat tangga tu. Cara dia pandang aku, cara dia senyum, sampai sekarang aku masih ingat. Macam dia dah tahu aku akan naik tangga, jam 720pm. Nani sengih dan…

“Hi Sara. Jom pergi rumah aku?”

“Kau tinggal sini ke Nani?” aku tanya.

“Ya. Tu rumah aku” – sambil tunjuk ke arah lorong rumah. Gelap.

Pelik betul. Apesal floor 7 sepanjang floor gelap gelita. Takkan semua lampu rosak kot!

“Sara! Jom pergi rumah aku?”

“Taknak. Aku nak balik” jawab aku.

Dan….. Nani menjerit sekuat hati dia sampai aku rasa nak terkencing sebab takut sangat. Masa tu aku rasa macam dia nak b***h aku. Serius trauma sangat masa tu. Aku terus lari naik tangga sampai rumah, tak toleh belakang dah.

BAMMM!

Pintu rumah kena tendang. Kalau ingat balik, aku tak rasa perempuan ada kekuatan untuk hasilkan tendangan kuat macam tu. Tapi sekali je tendang, lepas tu dia senyap. Aku terus solat, mengaji dan teruskan sampai Isyak lepas tu aku tido. Penat lain macam.

Bangun pagi, memang rasa takut. Lepas Subuh, sungguh-sungguh aku nangis. Aku fikir apa jadi kalau aku keluar rumah harini, macam mana aku nak survive another days dekat sini sebab aku rasa Nani macam follow aku salama ni, dan mungkin sampai bila-bila.. Jadi aku decide untuk guna lif pulak. Lepas kejadian jumpa Nani dekat tangga floor 7 tu, 4-5 minggu jugak aku tak jumpa dia jadi konklusi yang aku dapat adalah, Nani cuma follow aku selama ni, dia taklah sampai nak pindah rumah tingkat 7 tu kan?

Sara, kau silapppppp besar!

Hari Sabtu beberapa minggu lepas tu, seawal pukul 2.30pagi camtu, aku dengar ada bunyi dekat luar bilik. Macam bunyi plastik. Cuak betul masatu. Aku decide untuk bukak pintu, manalah tahu ada orang jahat masuk rumah ke kan.. tapi kosong. Aku keluar bilik beberapa langkah untuk ke ruang tengah. Dan..

“Sara. Jom pergi rumah aku?”

Astagfirullah. Nani dalam rumah?

“Sara. Jom pergi rumah aku? Kau kan dah lama cari aku?”

“Nani. Aku tak tahu engkau ni apa. Aku nak kau keluar dari rumah aku. Apa kau nak ni?” aku tanya.

“Kenapa kau tinggalkan aku dulu? Kenapa kau keluar tinggalkan rumah kita dulu? Kenapa kau tak bawa aku sekali pindah sini? Kenapa kau—“

Lepas tu terus aku tak ingat apa jadi. Gelap. Aku sedar lepas terdengar bunyi azan. Alhamdulillah. Hidup lagi aku. Nani mana? Dan kalau betul yang tadi tu Nani, macam mana dia masuk rumah ni? Tolonglah jangan jadi lagi kejadian lama. Aku tak sanggup dah. Terus bangun, siap pergi kerja. Hari yang sama, balik kerja, entah macam mana, aku dapat call dari number yang aku tak kenal minta aku pergi Melaka sebab Azri (masatu boifren aku) accident. Aik, bila masa pulak Azri pergi Melaka. Tak beritahu pulak tu. Cuba call Azri, tak dapat. Lepas cakap dengan mak, ayah, aku terus pecut ke Melaka, tak fikir apa dah. Di area Simpang Ampat, aku nampak Nani berdiri tengah-tengah jalan. Allahu. Nani, apa kau buat tengah jalan tu?! Oleh sebab aku cuba mengelak Nani, aku yang accident.

Macam dah panjang sangat cerita ni. Banyak sangat nak kongsi, tapi sampai sini dulu lah kot. Banyak sangat benda jadi masa aku tengah koma, mak ayah, Azri, dan nurse yang cerita waktu aku dah sedar.

Dan, jangan risau. Confession kali ni, Nani tak dapat baca dah. Nanti kita jumpa lagi ya semua, InsyaAllah jika umur aku panjang.

Sara

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 4]

38 thoughts on “Dendam Housemate Pengotor – Pengakhiran”

  1. Cu… Cepat habiskan cerita cu.. Nek tak sabar ni.. Nek bkk email nampak cerita cu, terus nenek bkk n baca sambil tggu kek pisang nenek masak..

    Reply
  2. aduhai . bersambung . cepat sis sambungkan story ni ye . nk thu apa akhir crita ni . dok sorang sorang kt rumah smbil baca crita seram pulak . hahahaha .

    Reply
  3. aku terpaksa bace balik ape yg ko cite dulu..agak2 lupa..dah..tp rare betol cite ko ni..ada sbb knpe ko dpt ujian ni…slh satunya allah tahu kau mmg kuat bole tempuh..kalau aku kat tmpt ko..first time kna kacau dgn nani mmg smpai bila2 la hdp aku akn berteman..kecot wee

    Reply
  4. Amende ko ni cerita sikit2 mcm ni? Yg aku faham ko terserempak dgn nani kat ting.7, pastu nani seolah2 dapat masuk rumah, ko pengsan, ko eksiden & ko koma.
    Kalau benda dah dari 2017 lagi sepatutnya dah boleh cerita habis.
    Tp saya husnozon cik penulis masih truma sbb tu cerita suku suku separuh.
    Teruskan cik penulis!

    Reply
  5. Baru aku fhm nape sara kene bash giler sebab ending x habis. Rupanya gini kisahnya… Patutlah commenters dan viewers marah betol 😅😅😅😅😅

    Reply
  6. Patotlah nani tu hangin dengan kau bingai. Cite sikit2, die dok dalam cite pun sangkut2. Die pun ade keje lain nk buat. Bukan nk hadap kau jea. Die kacau nk suh kau habiskan cerita ngok. Hahahaha.

    Reply
  7. Pak cik rasa nani tu dah m**i kan..?? sebab penulis kata ” Nani tak dapat baca dah “….. harap dipermudahkan segala urusan…

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.