Dia Sandar.

Salam Fiksyen Shasha dan para pembaca fiksyen shasha!

Ini kisah benar yang berlaku..tidaklah seram tapi bagi saya kurang ajar.😂 Gara-gara peristiwa ini la saya kurangkan aktiviti memancing bersama suami.. selama 3 hingga 4 tahun saya dah jarang ikut suami pergi memancing.
Suami kalau lepaskan gian dia akan pergi bersama kawan-kawan.. saya seumpama kena *Badi Mancing* 😂sebaik sahaja melalui pengalaman dan peristiwa memancing pada tahun 2008.

Ok kisah dia begini..
Waktu itu saya sedang mengandung 6 bulan anak yang kedua .., saya dan suami kalau mahu memancing memang suka pergi waktu malam.. sebab berangin dan taklah panas.. sebab tak ada matahari hehe.. (saya yang cerewet.. kalau suami dia okay aje) kita kalau mancing malam mesti lepas subuh baru pulang.

Waktu itu, saya rasa macam mengidam nak memancing malam-malam sebab mak mertua dan mak saya sendiri awal-awal warning dekat saya jangan nak keluar malam2.. nak mancing sangat pergi pagi balik petang.!
Sebab pernahlah terjadi sesuatu waktu memancing ketika hamil anak pertama.. tapi tidak la seteruk waktu saya hamil yang kedua waktu itu. ..(Siapa lah nak layan mancing pagi petang panas terik dengan bawak perut kan.. tak larat wei!)

Ok,
Kejadian ni berlaku saya masih ingat fresh eh dalam kepala otak saya ni , sebab pantat gatalkan tak boleh diam. 😂
Saya dan suami pergi ke salah sebuah tempat yang tersembunyi, di mana jika mahu ke laut harus tempuh selekoh pokok -pokok yang tebal..dah lah
sesak dan punya susah nak tempuh dengan batu bata & jalan-jalan yang tak lurus.

Kebiasaannya saya dan suami kalau masuk ke sana kami masing-masing bawak motor sendiri tetapi waktu itu saya bonceng suami je sebab suami risau perut da besarkan.
Malam itu, tempat itu memang tak ramai orang yang tahu.. segelintir sahaja yang tahu.

Waktu itu hanya saya ,suami bersama abang sedara suami saya dan dua orang lagi kawan suami saya.. kesemuanya lelaki, hanya saya seorang perempuan. Kemudian datang tiga orang apek cina.. di sebelah hujung kanan saya untuk menjala ikan dan tangkap anak2 ketam.
Kita tiba di sana tepat jam 10:30malam..
siap pasang joran settle barang2 semuakan..
macam biasa saya dah taruk umpan terus mintak izin suami..”B, i campak dulu eh.. “

Suami saya sedang busy bikin perambot jadi dia duduk atas tikar gulung bersama abg sedara dia dan kawan2 nya. Suami berikan saya headlights dan suro saya berhati2 jangan pergi dekat sangat tepi laut.

Saya letakkan headlight atas kepala saya, saya ‘ON’ kan lampu.. saya suluh ke arah laut di hadapan saya..saya nak check lah ade batu ke.. pokok atas kepala dekat sangat ke tak.. sebab saya nak campak joran nak tarik joran tu.. sangat important dengan surroundings saya..salah satu sebab saya ni jenis tak penyabar.. 🤣 bila saya dah confirm line clear.. saya pon campak lah joran saya.. fuh malam tu shiok angin tak kuat.. udara segar.. rasa macam suasana tegang sangat tak macam selalu tempat saya pergi memancing ramai orang, angin kencang..

Jadi malam itu saya rasa seronok excited.. sangat! takde lah risau kalau campak kena line orangkan.. 😷
Saya sorang waktu itu yang da pacak joran.
Kemudian kawan suami saya pula mula campakkan jorannya. Tiba dia cakap dekat saya,”elle joran kau goyang.. tarik ah busy tu dia gigit2.. rentap ah”
Saya yang baru nak berjalan ke arah suami nak ambil air.. kelam kabut saya lari angkat rod saya, saya rentap terus saya kayuh.. Naik kc.. seekor ikan kitang.. fuhh kitang ni isi dia sedap Kc. Fuh bangga saya Kc baru campak tak sampai 10 min Kc dah dapat rezeki. Saya pon dalam hati saya cakapla “rezeki bby ni..” sambil gosok2 perot saya Kc.

Suami saya dan yang lain2 semua cakap la..
“wah rezeki baby ni.. dia campak dulu dia dapat dulu..”
“Opening ni macam yang best buat semangat ni..” kata abg sedara suami saya.
Dipendekkan cerita, selepas saya dapat ikan kitang tu.. 2 jam turut2 saya seorang sahaja yang dapat. Yang lain. Tak ade. Tak ade kc.. termasuk Suami saya sendiri!! Jangan kata gigit.. goyang satu pon takde..
Ikan saya dapat tak henti2 kc… tengok2 kat dalam cooler box da ade 18 ekor ikan Kc, dapat ikan kitang, ikan kerapu, ikan unga, ikan siakap.. ikan cermin.. ketam besar2 Kc saya dapat. . pergh mulut saya ni asyik bersyukur je takde ingat ape2 Kc, makin seronok saya sampai lupa yang saya ni lagi hamil.

Apek cina di sebelah kanan saya pun tak dapat apa2.. Kc. Saya sedekahkan la brape ekor ikan dan ketam .. suka apek2 tu Kc.. tak henti2 ucap terima kasih kepada saya .
Dan Saya pula jangan kata la Kc, suami dan yang lain2 muka da macam ikan blukang asyik saya je yang dapat🤣..

Sampai lah nak dekat 3 pagi.. saya masih bz eh turun naik joran ni.. tak reti penat.. sampai suami nak pegang rod saya nak cuba feel tarik ikan.. saya marah. Suami pon biarkanlah.. sebab saya bukan dapat pancing selalu pon nanti bila da sarat.. dah rezeki saya malam tu.

Suami dan yang lain semer tukar2 spot Kc tapi tetap tak ada rezeki. Saya ni yang lagi seronok tak hirau da dorang bosan ke bingit ke🤣yang penting dalam hotak saya waktu itu nanti bila pulang ke rumah nak masak ikan tiga rasa..
Tiba2, suami saya teriak , pekik ke arah saya.. kuat. Abg sedara saya dan kawan2 nya juga turut teriak panggil saya

“ eh b naik b naik “ suami saya teriak..
kawan2 dia dan abg sdara saya “ eh elle naik oi naikkkk!!!!” banyak kali saya dengar tapi saya tak boleh nak toleh kebelakang sebab lagi khusyuk tarik ikan..
Makin lama makin kuat suara suami saya.” B jangan b naik b…!”
Saya pon toleh perlahan ke arah suami saya..

“ape u?” kata saya sambil mengerut dahi saya. Heran semua teriak2 kat saya.. kalau bingit tak dapat ikan pon takpayah la lepaskan geram kan kat saya😂
Rupanya, bila saya pusing ke arah suami saya saya cakap “ape u!??”
Suami tgk ke bawah..
Saya pon lihat la bawah.. masyaallah air laut di paras perot saya da .. ya allah saya terus peluk suami.. hampir saya terlepas kan rod di tangan.. sebab bila saya peluk suami.. tangan kanan saya yang sedang memegang rod ni ada tarikkan henjutan yang kuat seakan mahu menarik saya masuk ke dalam laut .
Suami terus peluk saya,tarik rod di tangan saya lalu
pimpin naik ke atas..

Saya tiba2 jadi lemah..
Kawan2 suami saya suro saya duduk berehat.. semua rasa lain macam. Dari air muka dorang saya dah tahu dah dorang nak cakap ape.. tapi takla ditegur.. Jadi kami semua sepakat da .. 15 min kita gerak balik.. sebab saya pon da kelihatan pucat dan penat.. Saya rasa macam baru tersadar.. heran bila masa saya boleh masuk smpai ke dalam laut.. syukur la tak khayal sampai tido dalam laut. 😂
Saya marah suami dan lain jugak.. “eh korang dari tadi takkan tak nampak aku jalan masuk laut??!”

semua cakap dekat saya
pinggang pula sakit da.. saya pon suruh la yang lain2 kemas bungkus barang2 pancing cepat2 ,sebab saya da mula rasa tak sedap..

Jadi , sewaktu mereka sedang kemas bungkus2 brg pancing.. saya ada di bahagian atas sedikit di mana saya duduk betol2 di bawah pohon rendah.. abg sdara suami saya temankan saya duduk di situ.. suami dan kawan2 nya dengan pantas kemas segala peralatan alat memancing.

Sewaktu saya dan abg sedaranya (yayat). Si yayat ni katakan pada saya..”elle kau pakai earpiece dengar mp3 aku..( dulukan musim mp3..) aku ade download surah2 zikir2 .. kau play kau dengar kasi sedap tenang sikit rasa takut tu..” memang muka saya pucat dan kusut.. sambil terfikir2 macam mana bole masuk laut smpai paras perut😅

Saya pun cakaplah.. “ok k.. thanks.” Saya ambil pouch bag dia.. keluarkan mp3.. cari zikir2 yang bile tenangkan hati.. waktu tu hati saya semakin laju tak tahula kenapa .. tapi tetap saya cucuk earpiece ke dalam telinga saya.
Yayat pun bangun dari tempat duduknya “elle aku hisap rokok jap.. kau duk diam2 situ.. aku diri tepi sini je..” sebab saya lagi hamil memang tak boleh kena asap rokok jadi dorang ni kalau hisap rokok pasti diri jauh sikit dari saya.. Saya pun katakan lah.. “okayyy..”

Bila si yayat ni sedang hisap rokok .. saya nampak suami saya berjalan ke arah tempat saya duduk. Saya fikirkan dia nak letak barang2 pancing dalam bag di atas tikar saya duduk yang ada di belakang saya.. saya pun buat bodoh lah dengar surah2 zikir.. sambil saya melihat ke arah laut.
Tiba2 saya terasa sesuatu himpit bahu saya sebelah kanan.. saya tak lihat kebelakang, saya sibok godeh2 mp3.. dalam hati saya. Saya fikirkan suami.
Lama kelamaan makin berat pula saya rasa badan saya DISANDAR.Dengan pantas saya toleh ke belakang.. Tak ade orang. !

Suami masih dihadapan sana sedang sibuk keluarkan mata kail dari tangsi joran. Saya hanya nampak yayat sedang hisap rokok yang hampir m**i. Saya pon panggil lah dia.. “yat ! cepat lah duduk sini!”
“ye aku dah abis da ni”

Bila yayat ni duduk sebelah saya dia tanya kenapa.
Saya diam. Saya cakap takde pape.. cuma rasa lain aje. Yayat diam. Si yayat pon cakap la “jangan fikir ape2 dah nak balik da ni.. “
Tiba2.. kawan2 suami saya menjerit.. “eh panaskan motor yat! bawak elle diri tempat motor dulu..” Saya dan yayat terus bangun angkat barang2.. Tiba yayat tanya “ikan2 tu nak bawak balik ke tak?” saya terus cakap taknak .. tak tahula kenapa mood dah hilang. Nak kasi apek cina, diorang pun da lesap dah pulang mungkin. Suami pon berkata “eh taknak pulak ikan sedap2 ni.. rezeki ni.. da m**i da ikan b takkan nak buang..” saya jadi serba salah, terpaksa la ambil balik sedekah lah kat jiran2.. memang saya takkan masak dan makan tak tahu la kenapa.😅

Mujur suami faham. Dia pon okay je lah..
Waktu kita start kan motor nak beredar.. bunyi pipe motor kan bising.. saya dan suami di hadapan .. kawan2 suami di belakang kami.. dan yang paling akhir si yayat ni. Jalan keluar dari situ memang sempit. Tiba si yayat ni pekik dari belakang “ korang jalan terus jangan berhenti.. jumpe luar je nanti.”
Suami dan kawan2 nya angkat tangan cakap ok ok!
Semua da rasa lain macam.

Lagi2 saya.. satu macam menggeletar badan saya kena embun pagi, tak boleh nak cakap da rasa dia macam mana. Tak tenteram.!
Sampai dekat luar.. si yayat ni agak berumur dari kami semua dan banyak pengalaman memancing.. sebab tu dia lah yang paling tenang. Dia pon cakapla.. “eh kita pergi kedai kopi minum air panas jap.. bini kau da sejuk tu.. kasi dia relek jap .” Saya pon kalau boleh taknak terus pulang ke rumah dengan keadaan macam ni.. takut mother in law bising..

Akhirnya semua pergi ke al amin.. di woodlands. Sampai je al amin saya turun dari motor.. si yayat datang dekat dengan saya dan suami.. “ balik nanti terus masuk toilet cuci kaki amik wudhuk. Lagi2 kau elle kau tu badan dua.. lepas ni jangan pergi mancing lagi! faham. “ tegur si yayat ni.. cara dia tegur tu bukan marah tapi ade sesuatu yang dia tahu cuma dia taknak cakap dan saya pun kalau boleh taknak tahu. Dengan suami saya pun kena marah dengan si yayat ni.. “kau pun satu jangan manja kan bini layankan sangat mengidam pelik2.. mancing malam2.. nanti korang laki bini susa..” Suami saya diam aje.. tapi nanti balik saya lah kena marah.. sebab paksa suami😂

Sampai kedai kopi.. salah satu kawan suami bersuara .. dia tanya suami saya.. “ eh tadi kita kemas tepi laut tu korang ade dengar tak kat atas pokok korang duduk tu ada orang panggil pssst pssstttt..?!” si yayat pon cakapla “ade… dengar..
dia kacau2.. nasib elle tengah pakai earpiece.. sebab tu korang pekik2 suruh kita pergi tempat mtr kan.. “
Suami saya pun cakap “tulah.. aku risau bini aku tengah ngandung jangan macam2 nak pergi tegur”
“kau nampak apa2 ke yat??”tanya suami.
Si yayat dengan steady je cakap .. “ besar gemok hitam belakang bini kau tengah diri.. tapi dia tak kacaula.. penunggu sana tu.. “
Si yayat pun tanya saya .. “elle kau nampak?” Saya geleng kepala..
“yang brutal dalam laut tu.. dah asyik dia dapat jee.. dia sengaja lah kacau..tadi kita nak gerak balik je dia dah tarik motor aku .. tu sebab aku pekik suruh korang jalan dulu.!” sambung dia lagi.

Saya tak berani nak cakap apa2, untung sampai rumah .. sebelum masuk rumah je saya dan suami baca ayatul kursi .. beri salam lalu masuk tandas cuci kaki amik wudhuk.. 15 min nak subuh dah saya dan suami solat subuh sama2.. tidur lah sampai besok petang .. alhamdullilah tkde pape yang berlaku bila di rumah.. anak dalam kandungan pun okay izin Allah alhamdullilah Allah lindung anak dalam kandungan saya…

Sekarang dah besar da 12 tahun da anak saya. Tapi lepas saya bangun petang tu, fuh demam saya 39c tapi untuk dua hari je.. baru lah saya ceritakan pada suami dan yang lain apa yang saya rasa malam tu waktu memancing.. dan.. paling best. Suami cakap.

“Bila u dalam laut tu.. i nak datang dekat dengan u kaki i macam ada orang tahan dalam laut.. sebab tu i pekik kuat2 suro u naik.. sambil pekik tu i istighfar.. u pusing je baru kaki i ringan sikit nak datang dekat u.. Bila u jalan dengan yayat pergi tempat motor.. pokok yang u duduk bawah dia tu.. ada rambut hitam tunduk kasi jato rambut dia.. tu sebab kita semua kelam kabut.. kan i diam je bila start motor.. i baca2 dalam hati i.. takut u apape.. “ Wow kurang ajar kan ni hantu.. 😂😂 alhamdullilah lah saya takde pape.. Kawan2 suami pun banyak kena kacau sebab tu dorang tukar2 spot. Untung lah kita ni semer jenis tak celupar.. niat nak mancing happy2 balik.. Terakhir skali yayat cuma cakap “ yang sandar tu si hitam.. dari tepi aku hisap rokok tu aku dah nampak!” fuhh sampai sekarang..Saya pangkah tu tempat.!

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Narraya
Rating Pembaca
[Total: 36 Average: 4.6]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.