”Engkau siapa?”

Assalamu’alaikum dan salam sejahtera kepada semua pembaca FS

Terima kasih admin, meluluskan cerita saya untuk disiar.

Sebenarnya saya juga antara pembaca seperti anda semua, cuma saja nak berkongsi cerita di mana saya rasa ia memang menyeramkan bagi seorang wanita seperti saya yang tak tahu apa-apa.

Cerita ni cuma salah satu pengalaman yang saya lalui. ok. Jadi saya perkenalkan nama saya Mira (bukan nama sebenar). perkara ni berlaku ketika saya dan suami saya berpindah ke rumah baru.

Rumah ni memang nampak suram sebab penyewa lama duduk entah macam apa, tinggal semua barang begitu saja, sofa rosak, dengan habuk yang penuh, botol air mineral bersepah bau hapak, bau asap rokok, hanya Allah saja tahu keadaan rumah seperti telah lama ditinggalkan sedangkan baru sehari dua.

Jadi, balik kerja jam 6 macam tu, saya pun mengemas sambil dibantu oleh suami, sy mop dalam bilik, suami bersihkan ruang tamu. Tiba giliran saya mop ruang tamu, encik suami pun tinggal nak duduk senang lenang atau membantu apa yang patut. berhenti solat bagai saya tak payah cerita la. bilik utama dah bersih, jadi kami solat dalam tu. Rumah ini ada 3 bilik 2 bilik air dimana kami bersihkan dahulu bilik utama dengan ruang tamu. Kami bekerja balik pun sampai maghrib kekadang ke isyak tak sempat nyempat. Jadi saya kemas bilik utama yang di dalamnya ada tandas. Tandas lagi satu tu saya tak mampu nak tengok sebab encik suami kata kotor sangat.

Dijadikan cerita entah saya tak ingat perbualan apa yang kami bualkan sampaikan saya terasa hati dan cakap sesuatu yang buat encik suami pula terasa hati, jadi kami diam dan buat hal memasing. Biasalah perempuan kan biasa rasa dia je betul (huhuhu), dengan egonya saya lantakkan encik suami yang dok baring dengar lagu nasyid and zikir melalui talian bimbitnya di dalam bilik. Dalam hati angin juga la kan tak tolong angkat air kotoran mop dan ambilkan air bersih untuk bilas mop lantai ruang utama tu.

Bila semua sudah selesai dengan tempat diruang tamu yang telah kering tu, saya hamparkan toto nak baring, ye la sakit pinggang kot dok mop berulang kali dah macam pasir penuh kat lantai je rumah tu, haish. Jadi disebabkan ego tadi yang saya taknak panggil suami baring sama kat sebelah dengan harapan dia datang pujuk dan minta maaf, saya tak sedar dah terlelap.
Tiba-tiba…….

BAMMM!!!
Bunyi macam orang tumbuk dinding rumah bergegar, serius lah. Terkejut dari tidur, tengok encik suami masih tiada di sebelah.
Jadi saya pergi jenguk dia di dalam bilik. Tuptup, dia ada dalam bilik air. Saya tanya dia, abang ok ker? dia hanya pandang saya dan bergerak keluar dari bilik air. Sungguh pandangannya kosong. Tapi dia bergerak keluar menuju ruang tamu.

Masa keluar dari bilik, saya tanya dia berkali-kali. Abang ok ker? sambil memujuk dan minta maaf kononnya. Ni minta maaf betul ye sebab rasa bersalah biarkan dia. Dia masih diam tak bersuara dan terus jalan. saya? teruskan bebelan saya cakap, takkan lah marah sangat sampai abg taknak cakap dengan sayang…lepas tu dia pusing pandang saya. ok yang ini seram sangat sebab dia pandang kosong sangat. (masa menaip ni pun tetibe meremang teringat muka dia waktu tu). Disebabkan saya pun dah tak sedap hati saya panggil nama penuh dia, beberapa kali ya dan dia tak beranjak dari tempat dia berdiri. lepas tu saya kata, tak ape lah, jom kita tido. baru dia bergerak ke toto yang saya bentang di ruang tamu bawah kipas.

Kekawan, dia baring dengan menghempaskan badannya dan meniarap. Ya Allah masa tu saya fikir, dia ni kenapa?…seram tadi tu saya tak layan sebab saya memang susah nak layan takut walaupun sebenarnya takut (huhu).

Dah saya ni pun pujuk lah lagi, cakap lah takkan lah marah sampai tido meniarap dan taknak cakap ngan sayang apa-apa, sayang minta maaflah (saya bebel lah panjang mujuk dengan rasa bersalah sampai encik suami tak nak cakap tak nak pandang kita, kan. sebab masa dia meniarap, muka nya dipalingkan ke arah sebelah bertentang saya, maknanya di tak pandang saya pandang tempat lain la.)

Awak tahu tak dia buat ape? dalam keadaan saya peluk dia pujuk dia, dia boleh pusing kepala dia dan tanya ‘awak siapa’?
Allah….
saya terus bangun duduk tekup muka baca ayat Kursi berulang-ulang. Dengar dia mendengus, saya tengok dicelahan jari, dia dalam posisi merangkak, dengar dia buka baju, buka kaca mata dia. Hanya Allah tahu hati saya dupdap macam mana. disebabkan saya jenis ngaji tak suka laju-laju, jadi masa tu baca ayat Kursi pun tak laju, jadi bacaan elok cuma kekadang bila keseraman melampau, saya pun tak tahu betul ke tak, bila rasa salah ulang balik dari mula. ada juga baca 3Qul tapi rasa tak mampu nak ulang 3Qul, ulang semula ayat Kursi.
Tetibe…..

Bamm,
dia menjatuhkan diri dia ke belakang (kalau tadi tempat tu bahagian kaki dia, dia jatuh kan kepala dia di bahagian kaki, kuat woo. rasa macam pecah jugak kang kepala di ni kang). Dia jatuh terlentang tak sedarkan diri.
dan saya?
Menjeritlah apa lagi, dah la rebah depan saya, dah tu tinggal saya dengan dia je dalam rumah tu, nak minta tolong siapa? saya jerit…ALLAHU AKBAR …terus saya mengundur dalam keadaan duduk melekatlah kat dinding ketakutan.

Dalam otak ni, lantak la jiran fikir ape, nak lari keluar nak kena lalui dia. Otak fikir kang dia bangun tarik kaki macam mana? haaa nampak tak imaginasi tu (huhuhu)
dah tu saya pun dalam keadaan tak bertudung, tentulah tak nak saya keluar, kan.

Saya teringat orang kata, azan kalau keadaan mistik-mistik ni. Ye la orang hilang, azan, rumah baru nak masuk, azan, kan?
Jadi saya azan lah konon sampai dia terjaga. Dia jaga macam takde apa-apa yang berlaku, sambil tanya saya..sayang, kenapa sayang azan. Kemudian dia bangun dan duduk mendekati saya dan tanya berulang ditambah soalan, sayang azan ke iqamat tadi tu? saya yang msih menggigil tak tahu nak jawab ke gelak ke, nak marah ke kan. Dia tanya lagi kenapa abg kat sini, bukan abang kat dalam bilik ke sambil menggosok kepalanya yang sakit. saya masih membisu menggigil ketakutan. Dia panggil saya nama penuh pon saya takut nak jawab, kot tetibe dia berubah lagi cekik saya kan (huhu…nampak tak sendiri menakutkan diri sendiri…adehhh)

Encik suami datang nak peluk sebab tengok saya dah macam ape, saya tepis tangan dia. Dia masih memujuk, sambil cakap klau dengan abang pun sayang takut, macam mana abang nak tenangkan sayang..
Terus saya melenting…cakap senang la, dah la orang sesorang dia jadi macam tu, siapa tak takut. Dia boleh jawab, Allah kan ada. Senang je dia ckap Allah tu ada, kan.
Memang Allah tu ada tapi ketika itu hanya kita je sorang yang mengadap. tak seram ker? haish…dah tak ingat Allah ke apa, fikir apa je jadi kang ngan diri kita hadap mende tu..huhu

lepas tu dia pujuk saya dan ajak tido, rupanya dah 12tengah malam. Kekawan cuba teka apa pulak lepas tu?

ye….lepas tu, mula la drama pindah barang perabot. Saya suruh encik suami baca macam-macam surah. tapi makin berlagu pulak perabot-perabot tu diseretnya. Saya bebel la kat encik suami, encik suami kata abaikan je la, anggap macam tak dengar, benda tu tahu awak takut tu dia kacau. lepas tu benda tu tahu awak layan dia, lagi di suka.

Geram pulak saya, dia senang la tak sampai seminit tido, memang tak la saya biar, saya kejut dia suh baca lagi surah sampai saya yang tertidur…huhuhu

Esoknya encik suami azan dan ajak baca Surah Al-Baqarah. saya baca separuh, dia baca separuh (surah Al-Baqarah kan panjang, jadi bahagi dua baca sejam seorang). Masa baca surah tu letak air botol kat depan kita sebab encik suami kata nak buat pagar rumah.

Lepas selesai semua, kami pun mula cerita apa yang berlaku…
Encik suami kata mungkin dia terlalu beremosi sehingga mudah mende tu masuk. seingat dia, dia dengar lagu (yang ini saya iyakan juga sebab saya dengar, kan) kemudian dia dah tak ingat apa-apa. saya cerita bahagian saya pulak. memasing minta maaf dan encik suami berterima kasih sebab saya tak tinggalkn di walaupun begitu keadaannya. (Dia tak tahu saya punya takut kalau boleh nak rempuh dinding rumah tu bagi pecah untuk larikan diri…huhu…)

Belum lagi habis cerita rumah ni sebenarnya, tapi…ini salah satu pengalaman yang ada yang paling seram saya rasa.

Sekian sahajalah cerita saya. minta maaf kalau kekawan rasa tak best, tak smpai pemahaman cerita. minta maaf sesangat. sekadar berkongsi pengalaman, insyaaAllah.

Pengajaran, jangan terlalu ikut emosi dan jangan suka bersendirian, syaitan sangat suka. jeng..jeng..jeng….jaga-jaga dalam bilik tu…kikikiki

10 thoughts on “”Engkau siapa?””

  1. Penulis boleh abaikan comment2 yang kurang positif dan sambung cerita selanjutnya. Isi cerita masih boleh dibaca dengan baik dan terasa unsur seramnya.

    Reply
  2. Plot dan pengisian cerita tu, menarik dan seram. Tapi agak terganggu dengan sususan ayat yang terlalu santai, susah nak fahamkan bentuk ayat. Apa-apa pun, menarik. Hanya nasihat, kurangkan la membebel atau geram pada suami. Dia pun sama stress dan tension dalam keadaan macam ni, tapi dia lagak tenang supaya awak pun tak terlalu takut.

    Reply
    • dalam cerita pun rasanya tak perlu membebel. coz to me that’s what it feels like, reading the story. boleh kasi kemas lagi ayatnya.

      Reply
  3. Abaikan komen negatif. Serius cerita awak best. Mungkin ada sesetengah pembaca ‘terkelu’ otaknya untuk memahami baris perenggan jalan cerita awak.

    Sambung please….

    Reply

Leave a Comment