Part 1:
[GENTLEMAN]
/Current/
Keesokkan harinya.. Lepas aku dan Aarun di marah bertalu2 dengan Ammar atas perbuatan tidak bermoral meninggalkan beliau tidur di dalam bilik keseorangan, dia pun ambil keputusan nak panggil orang yg bijaksana untuk check kalau2 rumah tu dah dimasuki mahluk entiti.. Reko plak takda tanda2 nak balik rumah, maybe still rasa seram dengan kejadian yg menimpa kami semalam.. Aku tak perasan pulak Ammar menunjukkan tanda2 marah akibat di tepuk dahi.. Maybe dia tak ingat yg dia jerit mcm kerbau or dia dah tak dapat pikir dengan waras dah kut..
Dalam masa menunggu2 orang yg patut muncul untuk memberi sedikit nasihat kepada kami, aku pun suruh Ammar sambung cerita pasal kisah yg berlaku di Kem ankerr tersebut..
/Story/
Ammar dan Tony pun mulakan lah perjalanan derang meredah hutan yg agak tidak tebal tu untuk mencari dua biji kubur untuk amik “barang” yg di letakkan oleh Sarjan.. Dalam perjalanan diorang, takda apa yg memberansangkan kecuali beberapa kes yg obviously di setup oleh pekerja2 Sarjan (fasilitator) dengan cubaan menakut2kan budak2 yg hiking malam.. Sampai je kat satu kawasan yg mempunyai beberapa pokok rendang.. Ammar dan Tony ternampak satu pokok bergoncang dengan kuat.. Tony pun merapatkan dirinya ke Ammar akibat peredaran darah ke jantung yg sedikit cepat. Sekali nampak lah mahkluk yg sedang mengoyang2kan pokok tua mcm gila..
Ammar: (jerit) HAHAHAHA, Bang, susah ke kerja jadi fasi?
Makhluk tu pun pandang ke arah Ammar dengan muka yg tersipu2 sambil pergi.. Mcm mana Ammar tau yg makhluk tu bukanlah entiti ankerr.. Jawapan die simple, muka mamat tu memang dia familiar masa jalankan aktiviti lain.. Dan kekantulan brader tu membuatkan Ammar dan Tony agak tenang mengharungi perjalanan diorang. Sampai lah di satu kawasan sebelum jambatan kayu.. Jambatan ni, bukanlah mcm jambatan kayu yg di buat dengan cermat oleh pekerja2 kem.. Just satu batang balak yg besar di kerat dan di letakkan melintasi denai.. Kat tepi jambatan tu ada lah rumput yg tumbuh agak besar.. Di sebelah rumput tu plak, adalah lembaga yg sedang mencangkung.. Ammar dan Tony yg dah dapat baca taktik fasi pun pergi ke lembaga tersebut..
Ammar: Weyh, kau ni orang ke hantu!! Kalau orang, baik kau blah, kalau tak aku sepak ko!!!
Tony: Ya, Ya, Kami sepak awak!!
Sedang mereka menghampiri lembaga yg berpeluh2 sebab mencangkung lebih 1 jam tu.. Si Ammar pun mula mengangkat kakinya nak sepak lembaga tu.. Terus lembaga tu berbunyi..
WXP fasi: Hoi!! Ko pi lintas je la jembatan tue!
Ammar dan Tony pun tergelaklah dengan “mambang” yg takut kene sepak tue.. Diorang pun naiklah jambatan kayu tersebut.. Tengah berjalan2 dengan berhati2, tiba2 Tony hilang imbangan di atas balak tue.. Dengan pemikiran sehabis logik, Tony pun melompatlah dari balak tersebut untuk jatuh ke dalam air jeram di bawahnya.. Tapi ade sikit trick berlaku di sini.. Tony sempat mengapai tangan Ammar.. Dengan Ammar sekali jatuh ke jeram yer kawan2.. Then, terdengar la suara gelakan dari belakang rumput.. Fasi yg menyamar mambang cangkung tengah bergolek2 gelakkan derang.. Takpa, Takpa, Ammar dan Tony pun naiklah ke tebing and teruskan perjalanan diorang menuju ke 1st check point yg di jaga oleh seorang fasi pompuan.. Sampai kat check point tu, Ammar dan Tony di beri password untuk diberikan ke fasi ke check point seterusnya.. Ayat dia agak seram tapi disebabkan aku nie agak pelupa, so korang budget2lah apa ayat seram sebenar yg diberi oleh fasi tu. Maybe sebut cake 10 kali laju2 kut.. Entahla..
Di checkpoint tu ada lah beberapa group lain yg sangkut sebab sesat and baru sampai, or diorang pun jumpe group2 yg dah selesai ambik barang dan menuju ke arah Sarjan balik.. Lepas meneruskan perjalanan yg agak panjang kat trail hiking.. Ammar dan Tony sampailah kat 2 buat rumah papan.. Actually, rumah papan nie mcm gazebo tempat orang2 piknik sebab nak mandi jeram.. Sebab kepenatan yg melanda diri Ammar dan Tony.. Diorang pun ambiklah keputusan untuk rehat kat gazebo tue sambil minum air..
[LADIES]
Tengah lepak2 kat gazebo.. Datanglah sorang pompuan yg Ammar kata muke dia ala2 Sheila Hamzah.. So, kite namakan je lah pompuan ni Sheila okay..
Sheila: Bang, ada air lebih tak ? Hauslah..
Suara si Sheila nie bak kata Ammar memang lembut, tak pernah dia dengar suara pompuan yg seharum Sheila nie.. Eleh, kalau dah cinta pandang pertama, bukan setakat suara je.. Kentut pun dah mcm lagu Awan yg terindah la kan.. Di sebabkan Ammar yg selalu berhati mulia (gatal merenyam) terhadap kaum hawa. Dia pun keluarkanlah stok air mineral baru sebab nak kasi kat Sheila nie.. Dan diorang pun berbual2lah sambil menghilangkan penat.. Tony mase tue tak amik port sangat.. Yala, bukan amoi yg datang, kalau amoi, mau si Tony yg jadi watak utama dalam cerita nie.. So Tony pun mengibar2kan je lah bendera diorang sambil menunggu Ammar jual minyak balsam kat Sheila..
Ammar: Mana kawan ko Sheila, apasal ko sorang je ?
Sheila: Saya bukan dengan group pun..
Ammar: Owh, fasi ke nie ? tak takut ke dalam hutan nie sorang2?
Sheila: (angguk2) Hehehe, takut jugak.. Tapi dah kerja, nak buat mcm mana?
Ammar: Takpa, donβt worry, biar aku temankan Sheila buat kerja Sheila..
(kata Ammar sambil menunjuk2kan bicepsnye kepada Sheila)
Akibat Tony dah tak tahan dengan perbuatan menjual balsam Ammar.. Tony pun mengajak Ammar teruskan perjalanan derang ke destinasi seterusnya.. Ammar yg cuba menerangkan kepada Tony yg pentingnya sikap beramah mesra (jual balsam kene hebat) dengan akak fasi cantik, mendapat tentangan hebat dari Tony.. So, lepas megucapkan selamat jalan cinta kepada Sheila, so Ammar pun sambunglah perjalanannya dengan Tony..
Tony: Aiyya Ammar, kita cepat buat task nie, cepatlah kite balik.. Wa sudah penat woo..
Ammar: Relax la Tony, bukan senang nak jumpe pasangan dalam hidup nie tau.
Tony: Aiyya Ammar, lu mau tackle amoi haa, buat kat tempat tak banyak nyamuk boleh tak ?
Then diorang pun selamat sampai ke checkpoint no 2 untuk bagi password dekat abang fasi.. Tapi, takda orang dekat situ.. So terpaksa lah derang tunggu agak lama sebelum kelibat brader fasi yg goyang2kan pokok tadi sampai.. Lepas beberapa percubaan bagi password salah, diorang pun terpaksalah di denda sebelum boleh meneruskan perjalanan mereka.. Denda diorang senang je, kena tinggal kat kawasan2 yg tertentu sehingga ada fasi yg amik diorang balik.. So abang fasi ni bawaklah derang ke tempat2 yg perlu dituju.. Tony kene letak kat tempat yg agak berbatu2 dan Ammar di bawah pokok yg berhadapan dengan pemandangan hutan/pokok buluh..
Akibat suasana yg agak menyeramkan, Ammar pun suluhlah muka die sendiri dengan torch light bagi mengelakkan kejadian penampakkan sambil menyanyi2 lagu Raihan dengan sekuat2 hati.. Tengah sedap2 nak tarik chorus lagu Raihan (Iman adalah mutiara), tetiba Ammar nampak kelibat Sarjan..
Sarjan: Hamboi hamboi hamboi, best karaoke bang!! Takpa, ko boleh tunggu sini lama sikit.. Okay!!
Ammar: mfmfmfmmmfmfmfmfmfhfhfhfhhmmmm (mencarut2 di dalam hati)
Sarjan: Jap lagi fasi datang kutip ko.. Aku nak pegi tempat lain dulu..
Sarjan pun meninggalkan lah Ammar terkontang kanting kesorangan. Ammar pun meneruskan lagu Raihan beliau..
[MASTER]
/Current/
Tok Tok Tok (pintu rumah kitorang di ketuk)
Aku pun bukaklah pintu sambil melihat seseorang aku tak kenal lansung..
Orang: Assalamualaikum, Ammar ada?
JC: waalaikumsalam. Hoh, masuk lah..
Ammar pun kenalkan lah aku kat budak tue, Tok Guru gelar nye.. Hoh, hebak, muda2 dah ada gelaran Tok Guru..
Tok Guru: Ammar, rumah ko ni panas sikitlah.. Aku dapat rasa sesuatu
JC: Tok Guru!! Humang haih~~ Hebak la ko nie Tok Guru!! Muda2 dah digelar Sifu ni..
TG: Biase lah JC, nak buat camna, bukan aku yg gelar.. Budak2 nie yg panggil aku, aku tak mintak pun
JC: Cuba Tok Guru cerita skit la pengalaman seram Tok Guru..
/Story Tok Guru/
Satu malam tu, Tok Guru sedang tidor nyenyak di katilnya.. Tiba2 badan dia pun mengeletar disebabkan satu aura yg amat kuat datang dari belakang apartment.. Tok Guru pun bangunlah untuk mengusha2 apakah gerangan benda yg dok peratikan dia dari tadi.. Tiba2 Tok Guru nampak satu kelibat hitam yg besar bersaiz seekor lembu.. Tok Guru pun tanpa berpikir panjang, terus menumpukan segala aura keramatnya yg datang dari badannya.. Terus terhunus lembing panjang keluar dari celah2 jari2nya.. Tok Guru pun melompat dari tingkap aparment sambil menikam berkali2 belakang badan makhluk tersebut.. Setiap kali ditikam, setiap kali loceng pada leher lembaga tersebut berbunyi2..
/Current/
JC: (Pandangan sinis ke Ammar) Tok Guru bunuh lembu berloceng?
TG: Lembu tue ada tompok2 kat badan dia, mcm lembu New Zealand tu.. Kalau ko pikir logik, mana ada lembu New Zealand kat Malaysia?
JC: Err.. Kalau lembu tue diimport mcm mana ? Dia mati ke lepas tu..
TG: Xde lah, tapi lepas aku bunuh dia pakai hijab aku, dia pun terus lari..
JC: Tok Guru, ada cerita mistik lain tak ?
/*Story Tok Guru II */
Benda ni berlaku pada pukul 3 pagi semalam.. Tengah Tok Guru sedap2 makan meggi sambil tengok PC.. Tetiba terasa mcm ada benda sedang berlegar2 di belakang dia.. Tok Guru pun memalingkan badan dan terlihat seekor makhluk itam putih yg bersaiz lembu New Zealand….
JC: STOP!!!!!!
JC: Tok Guru takda cerita lain ke selain makhluk lembu..
TG: Okey2, aku cerita pasal benda lain plak
/*Story Tok Guru III */
Tok Guru sebenarnya diturunkan saka dari atuk nenek moyang dia dalam bentuk mimpi.. Dalam mimpi tersebut Tok Guru berjumpa dengan beratus2 orang yg mukanya masing2 Tok Guru tak kenal, Ade yg gemuk, pendek, sedang, kurus, lelaki dan juga wanita.. Masing2 mengaku yg dia adalah atuk nenek moyang Tok Guru.. Sebab Tok Guru je lah merupakan waris terakhir yg boleh disampaikan saka ni.. Jadi diorang pun berpakat nak kasi Tok Guru 200 jenis saka dari berbagai bentuk, ada yg membujur, ada yg melintang, ada yg menegak dan ada yg bersaiz seakan-akan seekor lembu dari..
JC: STOPP!!!!!!
Aku bertenang akhirnya setelah Ammar dan Aarun memegang kedua2 belah tangan aku yg dalam posisi hendak membunuh manusia yg gemar kepada lembu.. Keluar terus 13 keturunan Daeng aku dek kerana peragai Tok Guru ni..
Ammar: Dah Dah!! Sekarang nie mcm mane Tok Guru? Ade benda ke idak dalam rumah kami ?
TG: Donβt worry Ammar.. Aku tau apa masalah ko sejak dari malam tadi.. Aku dah buang dah benda tu dari rumah ko ?
Ammar: Hah!! So kira nya ada benda la dalam rumah kami ni dari malam tadi..
TG: Yes, aku bukan nak berlagak, tapi setakat makhluk dalam rumah ko ni, aku jentikkan aje..
Aarun: Sebenarnya Tok Guru, apa benda yg ada dalam rumah kitorang ni ?
TG: Seekor makhluk bersaiz besar seakan-akan..
Sebelum sempat Tok Guru menghabiskan ayatnya, aku dah terajang die keluar dari rumah.. Lahabau hanjing punye bomoh!!
Sebenarnya, cerita kat atas niadalah emosi aku terhadap the whole thing that happen, cerita sebenarnya lepas Tok Guru dah buat sikit air untuk disapu ke muka kitorang, dia blah dari rumah kitorang. Tapi serious weyh.. Aku tak tahan dengan Tok Guru dan cerita lembu2nya..
[STUDENT]
JC: Ammar weyh, sekarang rumah dah clear, apa kata ko sambung balik cerita ko ?
Ammar: Okay, cerita dia lepas aku duduk dekat bawah pokok tu, ada kejadian pelik terjadi..
KEDEGANG!!!! (sfx: bunyik pintu rumah kami dihempas)
Reko pun masuk ke dalam rumah sambil melilau2 tengok2 syiling rumah, atas meja, bawah kerusi, kat sinki.. Pendek kata habis satu rumah di ushanya lah..
Ammar: Woi!!! Ini panggil dia buang tebiat, sebelum aku buang ko dari tingkap baik ko explain !!!
Aarun: Apa yg ko pandang2 tu Reko?
Reko: Aku nak pastikan kalau2 benda tu takde lagi ?
JC: Woi, benda apa woi ?
/Story Reko/
Malam tu, lepas je balik dari kedai mamak, kepalaReko dah kusut memikirkan kejadian marah memarah di kedai mamak tersebut.. Walaupun Reko tau bukan salah dia, tapi tak patut mamak tu kejar dia sampai ke tempat motor dan membuat semua orang ingat dia curi makan.. Bukan dia takda duit, dia terlupa je dia makan Roti Bakar lepas melantak Mee Goreng Mamak.. Dia pun bawak la motor dalam keadaan mengelamun..
Sampai je kat depan bukit, Reko nampak aku bagi signal supaya ikut dia naik atas bukit tu.. Even Reko tau tempat tu memang ankerr sikit dengan macam2 cerita, tapi disebabkan kawan punye hal, takpa la, ikut je la.. Dah la dia bawak motor seorang2.. Sampai je kat bawah tank air.. Reko pun nampak la benda mcm buah saga besar 2 biji tengah suluh ke arah dia.. Reko nie jenis yg rabun malam.. Kalau malam2 penglihatan mata dia automatically kabur.. So die pun tenunglah balik benda tu sambil adjust2kan mata dia sebab nak tengok apa benda la biji saga terapung2 atas udara ni.. Makin Reko dekat, makin bergerak2 biji saga tue.. Sampai la ke satu tahap, Si Reko dapatlah melihat benda tua dengan jelas.. Dengan rambut dia yg panjang mengurai sampai ke kaki, muka yg tersangatlah ankerr.. Bila mata Reko bertentang mata dengan benda tue.. Terus Reko mcm sedar yg benda yg dia tengok tu bukan benda yg sepatutnya ada kat dunia ni.. And the part yg Reko betul2 rasa yg benda tu bukan manusia ataupun seekor lembu adalah benda tu kepala dia menghadap ke belakang badan.
Reko tak dapat menahan perasaan dari memulas sekuat2 hati pedal motornya.. Masa dia lalu kat sebelah benda alah tak siuman tu, benda tu seolah2 cuba mengejar Reko.. Dia pun apa lagi, automatically menjerit2 mcm budak dah kene histeria!!! Sampai je kat parking motor dengan Ammar, Reko mcm tak dapat nak lupakan muka Kak Pijah (mahkluk aneh tersebut).. Di pejamnya mata, muka Kak Pijah, di hembusnya asap rokok, muka Kak Pijah.. Masa dia sampai je kat dalam lif.. Dia nampak mcm Kak Pijah yg tengkuk terkehel sampai mengadap ke belakang.. Bila lif terbuka dan dia merangkak2 keluar dari lif.. Kak Pijah seolah2 berada di atas badannya meng-yeehaa-kan Reko.. Pendek kata, Kak Pijah dekat di mata, dekat di hati..
Sampai lah Reko balik ke rumah dengan kitorang yg tengah terbahak2 gelakkan dia tue, dia rasa mcm ada suara Kak Pijah join dia sekali.. Dia masuk je dalam bilik dia.. Guess what ?? Bukan Uqasha Senrose ye kawan2, tapi Kak Pijah la yg tengah posing ala2 Kate Winslet dalam Titanic tu.. Disebabkan gaya Kak Pijah yg agak terlampau, Reko mengambil tindakan berlari ke rumah kawan2 dia yg pandai buat air penawar.. Orang lain kena badi mayat, Reko kena badi Kak Pijah
/Current/
Kitorang yg dalam ketakutan yg dahsyat tu terus ambik keputusan buat solat berjemaah dan bacaan yassin bagi meredhakan keadaan ankerr di rumah kita. Nasib si Aarun ni ada tokoh2 imam.. So tak payahlah kitorang panggil Tok Guru datang imamkan kitorang.. Kang tak pasal2 dengar tazkirah lembu plak.. Moral dia, apa2 pun, berbaliklah kepada sang pencipta.. Bukan sang pembunuh lembu..
JC: Woi Reko!! Apsal ko cerita pasal ko terus ?
Reko: Apsal JC ? Aku dalam ketakutan nie !!
JC: Ko tau tak ko dah overrun lagi sekali cerita Hantu Ammar !!
[ONE LAST DANCE]
/Story/
Ammar pun mengelamunlah kat bawah pokok sambil meneruskan nyayian lagu Raihan..
Ammar: Tabur berbunyi, gemparkan alam sunyiii.. Berkumandang~~~
Unknown Voice: Sedapnya suara..
Ammar terdiam sambil perlahan2 menoleh ke arah suara tersebut.. Ternampaklah Ammar satu lembaga berjalan ke arahnya dari belakang pokok.. Ammar pun suluhlah ke arah lembaga tu.. Rupa2nya Sheila..
Ammar: Sheila ke ? Datang nak pick up aku ke ?
Sheila: Hehehe.. Haah..
Sheila terus duduk kat sebelah Ammar dan bersandar ke pokok tu..
Ammar: Orait, jomlah gerak ke checkpoint balik.
Sheila: Tunggulah kejap Ammar. Sheila nak rehat2 kat sini dulu..
So Ammar pun berborak2lah dengar Sheila supaya Sheila dapat melepaskan lelah.. Diorang borak banyak berkisar pasal tempat mana duduk, datang buat apa.. Kire Ammar pun abis jual ubat balsam la kat awek nie.. Lepas agak lama ulat dah naik daun, Ammar pun mula la cakap kat Sheila..
Ammar: Sheila, aku rasa dah lama la kita melepak kat sini.. Jom lah balik ke checkpoint..
Sheila: Kejap la bang, teman Sheila lama sikit..
Ammar yg hatinya cair umpama air mengalir dari kolah ke dalam tempayan pun termankanlah Sheila lama sikit, bukan rugi pun lepak dengan awek tengah2 hutan.. Sementara kite menunggu Ammar menemankan Sheila, ape kat kita beralih ke Tony plak.. After all, nie cerita seram, bukan chick flick..
[ONE BUCK SHORT]
/Story Tony/
Tony yg merasakan mcm dah 2 hari duduk dekat kawasan batu2 tu dah mula kebas bontotnya.. Dah la sejuk, duduk atas batu plak.. Nasib baik die takde atritis, kalau tidak, saja je mengalami kekejangan tulang di tengah2 hutan.. Membebel2lah si Tony keseorang dalam bahasa yg tidak difahami (bahase cantonese pekatnya), kadang2 dalam mood international, Tony membebel dalam bahasa English ataupun Mandarin..
Tengah Tony sibuk membebel2 tu, tetiba dia rasa mcm ada benda yg berbau busuk yg teramat sangat.. Hidung die pun kembang kempislah untuk mencari punca bau busuk tu.. Akhirnya, terjumpalah Tony punca bau tu di sebalik2 dahan.. Tony terus membulatkan matanye untuk melihat benda yg mengeluarkan bau yg sangat busuk tu.. Sepasang tangan reput yg sedang bergayut2 dari atas dahan..
Tony yg terhilang kewarasan nye terus menjerit2 dan berlari tanpa arah tujuan ke dalam hutan.. Dalam berlari2 tu dia tersandung beberapa akar kayu yg menjalar2.. Tergolek dok la si Tony nie yer. Tony yg dah macam hilang punca tu berlari sampai tak sedar yg dia lepas abang checkpoint no 2 dan terus sampai ke jambatan gantung.. Dalam pada tu, abang yg jage kat checkpoint 2 pelik dengan Tony berlari2 semacam kilat di hadapannya, terus dia mengejar Tony..
Tony plak ingat entiti mana yg mengejar die.. Dia pun memecut dengan kelajuan 3 march melepasi jambatan gantung yg tak brapa nak stabil tu.. Sambil berkejar2an mereka menjerit2..
Abang Fasi: WOI!!! WOI!!! Jangan lari WOI!! Bahaya!!
Tony: MAMA!! MAMA!! Aku tak nak mati!! MAMA!! MAMA!!
Abang Fasi: WOI!! Ko kena kasi password yg betul baru boleh lintas WOI!! Jangan Lari!!
Tony: MAMA!! MAMA!! Ada hantu kejar aku!! MAMA!! MAMA!!
Abang Fasi: WOI!! Salah password la!! Janganlah lari!! Terburai buah pinggang aku ni karang!!
Kesian keadaan diorang yg tak serupa manusia bertamadun berlari2 tanpa arah tujuan.. Mereka pun sampai lah ke pokok besar yg mempunyai dahan besar berbentuk Y.. Di tengah2 dahan tue Tony ternampak lah sebuah muka yg putih pucat sedang menyangkut dagunya sambil menyerigai tepat kearah beliau..
Tony yg dalam keadaan hampir putus nafas kepenatan, terus terputus nafas lepas melihat pemandangan tersebut.. Tony yg bak putus harapan untuk terus hidup automatically kakinya lembik dan jatuhlah beliau berguguran umpama bunga2 sakura yg jatuh dari dahannya selepas ditiup angin.. Tony pengsan di tempat kejadian.. Abang fasi yg mengejar Tony pun gegas ke arah Tony yg tengah pengsan sambil calling rakan2nya di walkie talkie..
Abang Fasi: 3 ke 2M – 3 ke 2M – Tango-Alpha-Eagle di temui pengsan over..
Walkie Talkie: Pale hotak ko!! Ko kat mana?
Abang Fasi: 3 ke 2M – Sila cakap over, over..
Walkie Talkie: Woi, main2lah.. Mana ko nie??
Abang Fasi: 3 ke 2M – over..
Walkie Talkie: bzzttzzz (walkie talkie punye noise) Sarip la tu. Dia memang gila paskal skit.. bzzttztzttt.. cakap dia Sarjan .. bzzbztztt
Abang Fasi: Woi, jangan la bagitahu Sarjan, datang lepas jambatan gantung ni..
Walkie Talkie: Over..
Abang Fasi: Hah, boleh pun cakap over, Over..
Walkie Talkie: Bukan Over tue, ko tue yg over acting.. Jap aku datang!!
Lepas perenggan yg sia2 di atas.. Diorang pun bawaklah Tony ke Dewan makan mengunnakan stretcher.. Kecohlah kejap dewan tue tengok ada manusia yg pengsan berbuih2.. Lepas di simbah dengan air jeram berkali2 terbangunlah Tony.. Bangun2 je Tony nampak ade 2 ekor budak tengah terbaring pengsan berbuih2 sebijik mcm keadaan die..
[ONE WILD NIGHT]
Dah dewan tu penuh dengan orang bergelimpangan pengsan mcm apa.. Masa tengah kecoh2 tu datanglah seorang lelaki yg agak tua umurnya.. dalam awal 50-an datang bersama Sarjan..
Pak Cik: Sarjan, apa dah jadik nie?? Ramai sangat pengsan malam ni.. Korang ade buat bende tak senonoh ka ?
Sarjan: Takde Kolonel!! Kitorang buat aktiviti mcm biasa je..
WXP fasi: Budak nie kitorang jumpa dekat area2 jambatan tue Kolonel Mujib (a.k.a Pak Cik tersebut)..
K.Mujib: Haih, brapa kali aku nak cakap, jangan buat aktiviti area tu..
Kolonel Mujib pun melututlah sebelah 2 ekor budak tu sambil membaca2 benda.. Di hembusnye ke ubun2 budak yg tengah koma tu.. Dan automatically, terus tersedar dah berdiri salah seorang dari budak tu.. Kolonel Mujib pun pelik lah dengan lagi satu budak yg di hembusnya tak bangun2 lagi.. Dan dihembus lagi sekali.. Tak menjadi.. Hembusan kali ke-3.. Tak sampai..
K.Mujib: Nie lagi sorang nie ape cerita ? tak bangun2 ni ?
WXP fasi: Tak tau la siapa yg jumpa.. Sarjan yg jumpe kut..
Sarjan: Eyhhhhhhh!!!!! Bukan aku yg jumpe budak nie.. Okay!! Siapa2 tau dia ni siapa jumpa.
(Semua kat situ samaada geleng kepala atau diam)
Kolonel Mujib pun menampar la pipi budak tu.. Terus budak tu bangun dan gengam tangan Kolonel Mujib sambil merenung tajam ke mata beliau..
Budak Pengsan: WOI!!! APSAL TAMPAR MUKa AKU!!!
Kolonel Mujib merentap tangannya sambil berundur ke belakang.. Agak ganas budak ni. Possibility kes teruk nie..
K.Mujib: Siapa ko ? Apsal ko ada kat sini ??
Budak Pengsan: Nama saya Nasib.. M.Nasib!! Saya tidur kat sini Pak cik, aktiviti dah settle..
Huk aloh, budak nie bukan pengsan rupanya.. Memang budak nie jenis tidur mulut berbuih2 (air liur keluar).. Kolonel pun sorting kan perkara2 tak penting tu (mintak maap sebab tempeleng budak tu and suruh Sarjan bawakkan air minum untuk bebudak pengsan termasuk Tony). Kolonel pun pergi balik kat budak pengsan masih lagi berdiri dalam keadaan blur, J.Man panggilnye..
K.Mujib: J.Man.. Apsal ko pengsan jugak?
J.Man: Tadi saya dapat arahan dari Sarjan nak suruh takut2kan ade sorang budak yg kena denda kat pokok buluh tu.. Cerita dia mcm ni Kolonel..
/Story J.Man/
J.Man adalah seorang fasi yg berpengalaman.. Dia memang dah lama ada kat kem tersebut untuk aktiviti2 motivasi.. Dari budak2 sekolah rendah, sampailah ke budak2 yg dah ada anak tiga, semua dia involved.. Senior la katanye. Mcm biase, malam tu dia ditugaskan untuk menjadi entiti untuk menakut2kan bebudak yg datang..
Group pertama: terdiri dari 2 orang perempuan.. J.Man pun panjatlah pokok.. Sampai je budak2 tu kat bawah pokok.. J.Man terus lompat ke bawah sambil sergah budak2 tu.. Hambik ko.. Tak cukup tanah bebudak2 pompuan tu lari sambil menangis2..
Group kedua: terdiri dari 2 orang lelaki sedang benyanyi2 lagu hindustan dengan gembira.. J.Man pun masuk ke dalam semak, sampai je budak tue dekat J.Man, terus die goyang2kan semak tue sambil mengilai2.. Bertempiaran lari 2 lelaki tersebut sambil masuk ke dalam jeram yg sejuk.. Puas hati J.Man!! Mwahahahaha!!!
Group ketiga: terdiri dari 2 orang budak sedang bejalan2 gaya cat walk.. J.Man tunggu pulak kat tebing jeram.. Sampai je budak tue, terus J.Man naik dari jeram sambil menjerit2 dengan high pitch.. Hambik kau!! Terkeluar suara garau bebudak tersebut.. “Alahh.. Terperanjatlah kita dengan Abang J.Man nie.. Menci taww!!!”.. Huk aloh, bapuk rupanya.. Takpa, prinsip J.Man, makcik, pakcik, lelaki, perempuan mahupun dua alam, abis di sakatnya sebab tu lah bakat J.Man dari kecik lagi..
J.Man pun berehat2lah melepaskan penatnya sambil menghisap rokok kretek yg disailangnye dari budak2 bapok tadi selepas menyakat group yg ke 20.. Datanglah Sarjan menemui J.Man..
Sarjan: J.Man wuii!!! Sini kau!! Aku nak kasik ko satu tugas..
J.Man: Yer Sarjan!! Ape Sarjan!! (sambil memberi tabik hormat)
J.Man yg terlupa die tengah merokok, tercucuhlah rokok di dahinya.. Sambil dia dan Sarjan mengelitat-gelitat memadamkan bara rokok di dahi J.Man.. Sarjan memberi arahan seterusnya..
Sarjan: J.Man, aku nak ko kacau budak yg buat onar dari hari 1st tu.. Aku letak di kat area2 pokok buluh..
J.Man: Faham Jan!!!
Sarjan: Kasik extra special tau!! Double Big Cheese Mc Deluxe Prosperity punya special!!
J.Man: Consider it done Jan!!!
So, lepas dapat arahan dari pihak atasan.. J.Man pun mulalah mempersiapkan diri beliau.. Abis dipakai semua powder muke bininya, bukan takat kat muka, di boh nya sampai ke badan dan area2 armpit.. Takpa, nanti boleh claim dengan Sarjan product Simplicity. J.Man pun mula lah mencari targetnya iaitu Ammar.. Sampai je kat kawasan buluh, dia pun ternampaklah Ammar tengah duduk di sebalik pokok.. Dengan sengehan sakat dibibir, J.Man pun mendekati Ammar dengan keadaan berjalan itik untuk mengejutkan Ammar..
Tinggal beberape langkah je lagi nak sampai ke Ammar, J.Man mule menarik nafas nak mula aktiviti hilaian mautnya.. 70% pengunjung kem yg terdengar hilaian maut J.Man nie automatically meroyan tak tentu hala.. 20% automatically menjerit2 histeria.. 9% terkotor spender dan lagi 1% pengsan di tempat kejadian.. J.Man pun mula nak melepaskan hilaiannya, tapi suaae die macam tersekat kat kerongkong.. J.Man pun cuba banyak kali, tak boleh2 juga.. Takpa, maybe ada masalah sikit dengan suara nye hari nie.. J.Man pun nak memulakan langkah untuk memautkan ke arah mangsa sambil menaikkan mata hitamnye ke atas, kadar success perbuatan ini adalah 100% pengunjung kem diserang sawan selama 2 hari.. Tapi malang bagi J.Man, kaki dia berat, tak bole melangkah kehadapan.. Di cuba berkali2.. Still tak boleh jugak.. J.Man pun baca sikit ayat2 pelindung dan barulah dia boleh bergerak.. Dan automatically J.Man terpandang satu lembaga dari arah pokok buluh sedang memberi renungan tajam ke arahnya.. Lembaga yg berpewatakan amat dasyat tue membuatkan pemandangan J.Man menjadi kelabu dan mcm terpukau.. J.Man terus diserang migrain yg amat dashyat dan perkara terakhir J.Man dengar adalah Ammar sedang bergelak2 kecil sambil berbual2 seorang diri.. J.Man pengsan di tempat kejadian..
/End of Story J.Man/
K.Mujib: Sarjan!! Siapa budak yg kat area pokok buluh tue?
Sarjan: Nama die Lamar, Kolonel!!
K.Mujib: Lamar? Pemain NBA tu ke ?
Tony: Sebenarnya, nama beliau Ammar, dia group saya Kolonel.. (celah Tony)
K.Mujib: (tegas) Mana Ammar tue?
(Masing2 diam dan beberape abang fasi angkat2 bahu tanda tidak tahu)
K.Mujib: Siapa yg jumpe J.Man.. takkan tak jumpa budak Ammar tue ?
WXP fasi: Masa kitorang kutip J.Man, takde sape2 pun kat tempat tu Kolonel..
K.Mujib pun terus bergegas ke lokasi dimana Ammar ditempatkan.. Berduyun2 fasi dan bebudak U ikut Kolonel Mujib.. Sampai di tempat tersebut, jangankan Ammar, kambing dan anak ikan haruan pun tiada dijumpai.. Sepi, lenggang dan neglected keadaan kawasan tersebut..
K.Mujib: Sudah, mana budak nie pergi pulak? Lancarkan operasi Kod Merah tahap 3!!!..
Derang pun mulekanlah operasi Kod Merah tahap 3 (pencarian orang hilang dengan mengikut protokol kem) disekitar kawasan tersebut, segala tenaga kerja diguna pakai untuk operasi tersebut.. Para peserta kem di arah berkumpul di dewan makan dan beberapa fasi termasuklah J.Man turut berada di dewan untuk mengawal keadaan.. Pencarian yg memakan masa yg agak lama tu tidak membuahkan hasil..
/Current/
JC: Hah!! Abis tu Ammar, diorang jumpa tak ko?
Ammar: mmfpopdpdpdpfpfpfffffmmpp
[THE SUCCUBUS]
/Story/
Jam dah menunjukkan sudah semakin lewat.. Fasi2 dan Sarjan sudah berpeluh2 kepenatan sebab Ammar masih lagi tak dijumpai.. Keputusan Kolonel Mujib untuk tidak melibatkan lagi pihak berkuasa mendapat bantahan secara besar-besaran oleh Sarjan dan beberapa fasi yg bertugas.. Dengan perasaan membara campur sikit cuak habis diredahnya segala pelusuk jeram, sampai ke tingkat yg paling tinggi air terjun di carik kemudian patah balik, semua denai, trail dah digeledah, kelibat Ammar tidak di jumpai lansung oleh mereka.. Kawasan pokok buluh tempat terakhir Ammar di lihat dah di pusing berpuluh2 kali, hanya sepi dan neglected menunggu di tempat itu.. Kolonel Mujib yg semakin yakin bahawa Ammar sebenarnya bukanlah sesat di dalam kawasan kem akhirnya mengunnakan kaedah lain mencari Ammar.. Kaedah alam ghaibbbb~~~ Dieapun menyeru nama Ammar berkali2..
Di sebelah Ammar.. Ammar yg masih lagi leka menjadi salesman berjaya (penjual balsam) tak habis2 mempromotekan productnya sendiri.. Habis dah cerita ke-terrer-an Ammar sejak2 dia masih di alam berudu (sperm) menjadi no.1 sampai ke dia menang acara lumba lari 4×400 sampai lah ke kejayaan dia menang acara tiup belon berganti2. Senang cite, Sheila nie haruslah dipercayakan (ditemberang) oleh Ammar yg dia tengah lepak dengan jagoan.. Sampai satu ketika, Ammar yg sibuk bercerite (kencing) dengan lebat terdengar semacam suara sedang memanggil2 nama beliau..
Ammar: Sheila, aku rasa mcm ada orang tengah panggil aku la, apa kata kita balik ke check point.
Sheila: Isk, Sheila tak dengar la siapa2 yg panggil Ammar, mungkin perasaan Ammar je kut..
Ammar: Betullah, mcm suara lelaki..
Ammar pun bangun untuk melihat2 kalau2 ada siapa2 kat kawasan tu.. Macam biasalah, bunyi cengkerik2 bersahut2 dan kadang bunyi kodok menjual balsam.. Ammar pun mulakan langkah untuk beredar dari kawasan tersebut sebab nak tengok2 kalau ade siapa2 yg panggil dia kat kawasan lain.. Baru beberapa langkah, tangan Ammar dipegang Sheila.. Aww yeahhh!!! Seumur hidup Ammar, dia tak pernah di sentuh oleh mana2 perempuan selain ibu dan kakak dan adik dan makcik2 dia.. Baru dia tau apa perasaan di sentuh oleh wanita lain. Ammar yg tengah berperasaan cair di pegelangan tangan beliau akibat sentuhan dari jari jemari lembut tak sampai hati nak merentap tangan Sheila..
Sheila: Ammar, Ammar tak boleh pergi!!
(Ammar blur)
Sheila: (merayu) Ammar.. Ammar tak nak kawan dengan Sheila lagi ??
Ammar yg seolah2 terpukau dengan perlakuan Sheila tu terus tunduk dan duduk semula di dahan pokok dan sambung kembali perbualan beliau dengan Sheila sambil kali ni dah upgrade sikit dengan tangan Sheila memegang erat Ammar.. Hebat yer ilmu penunduk Sheila nie kawan2, tak yah nak bersusah payah kangkang atas rice cooker, pegang lengan je dah cair dah.. Tapi, aku rasa jangankan Sheila, kalau si Reko yg pegang lengan Ammar pun automatically die cair gak..
[THE APRHODITE]
Ammar yg memula tadi banyak bercakap berkisar tentang kehebatan dirinya mula diam seribu bahasa di depan Sheila.. Otaknya dah mula rasa semacam, tapi fizikal dan hatinya buat bende yg bercanggah dengan apa yg di pikirnya.. Ammar mcm lemah dan tak berdaya melawan Sheila hanya duduk terdiam.. Suddenly, kawasan sekeliling Ammar diseliputi kabus tebal, terus tak nampak apa2 kat kawasan tu.. Ammar mcm bengong dan tak tau nak buat apa.. Dalam2 kabus tu, Ammar dengar lagi suara Kolonel Mujib menyeru namanya..
K.Mujib: Ammar!!! Ammarr!!
Berulang2 kali nama Ammar disebut oleh Kolonel Mujib.. Tapi Ammar masih tak dapat berbuat apa2.. Macam tergari kaki dan tangannya.. Di lihatnya Sheila yg buat dek je dengan suara tua.. Seolah2 yakin yg K.Mujib tak kan dapat di jumpai oleh Ammar.. Akhirnya, Ammar terdengar Kolonel menyeru nama penuhnya..
K.Mujib: Rayyan Ammar Matsuka bin Wak Seman!!!
Ammar tersentak dan tersedar dari kagetnya.. Ammar ternampak sepasang tangan keluar dari celah2 kabus yg tebal tu cuba mencapai tangan Ammar.. Tapi cubaan tangan tu tak sampai, Sheila menjerit dengan kuatnya di sebelah Ammar.. Bukan hanya Ammar dan Kolonel Mujib yg mendengar bunyi tu.. Seluruh kem dengar, dari Tony dan J.Man yg sedang berpelukan di dewan makan kem hinggalah ke Sarjan yg dalam semak tengah tertonggeng2 mencari Ammar.. Habis huru-hara terus kem tersebut akibat terdengar suara tempikan yg misteri.. Nak lari pun tak tau ke mana kat tengah2 jeram + hutan nia.. Masing2 pun hanya boleh pandang2 satu sama lain dalam keadaan ketakutan.. Menambahkan lagi rencah ketakutan mereka, tak semena2 bau wangi menusuk ke hidung masing2.. Sampai la satu ketika, tetiba seorang peserta perempuan diserang histeria.. Dan berjangkit ke seorang lagi, dan berjangkit lagi dan berjangkit lagi dan.. Makin huru-hara lah dewan makan tersebut..
Ammar terdengar ayat2 al-quran dibacakan oleh Kolonel Mujib dengan jelas, seolah2 Kolonel berada betul2 depan Ammar, tapi yg Ammar nampak hanyalah tangan K.Mujib di dalam kabus yg maha tebal tergapai2 angin mencari Ammar.. Sekali lagi Kolonel Mujib melaungkan nama penuh Ammar dengan kuat..
K.Mujib: Rayyan Ammar Matsuka bin Wak Seman!!! Alam kau di alam aku, alam kau bukan di sana.. Pulanglah!!
Ammar cuba mencapai tangan Kolonel, tapi tak berjaya sebab lengannya dah dipeluk oleh Sheila.. Ammar yg claim telah mengalahkan 21 individu manusia dan juga haiwan dalam acara gusti lengan tidak dapat mengalahkan kederat gadis manis disebelahnya.. Maybe sebab Sheila mempunyai kekuatan lengan bersamaan dengan sebuah helikopter ataupun Ammar gatal merenyam, hanya Ammar yg lebih mengetahui.. Sheila merayu2 kat Ammar supaya jangan mengambil tangan Kolonel.. Menangis2 gadis jelmaan tu..
Sheila: (Nangis) Ammar, jangan tinggalkan Sheila!! Jangan tinggalkan Sheila!!
Berkali2, bertubi2, mendayu2 dan teresak2 Sheila.. WOI SHEILA, Ammar tu bukan hensem lagu mana pun, apasal ko nak dia sangat!!! (protes aku, Aarun dan Reko tidak membuatkan Ammar berhenti bercerita).. Kolonel Mujib menyeru nama penuh Ammar buat kali ketiga..
K.Mujib: Rayyan Ammar Matsuka bin Wak Seman!!! Balik!!!
Terus di rentapnya tangan Ammar dengan kuat sampai terasa mcm seluruh lengan Ammar tercabut dek kerana perbuatan ganas tua.. Ammar yg dalam perjalanan dari dada seorang perempuan bernama Sheila ke lelaki tua berusia 50-an bernama Kolonel Mujib sempat menoleh ke belakang untuk melihat Sheila untuk kali terakhir.. Muka Sheila yg lembut sambil sedang mengeluarkan air mata tu membuatkan hati Ammar tergugat untuk membuat keputusan ke dada siapa dia ingin kembali.. Tapi apakan daya, Kolonel Mujib punya kederat lagi hebat dari Sheila, nak tak nak, muka Ammar haruslah terjerumus ke dada Kolonel..
[THE TITANIA]
Sampai je Ammar ke habitat berbulu (dada Kolonel Mujib).. Terus kabus2 tebal disekeliling beliau hilang dan suasana kembali normal.. Ammar nampak ade 2-3 orang fasi di sebelah Kolonel Mujib yg dah berjurai2 air peluh keluar dari dahi mereka membuat aksi muka pucat lesi.. Ammar pun di papah oleh Kolonel Mujib menuju ke gazebo berdekatan.. Otak Ammar yg mase te mmg tak boleh nak pikir apa selain Sheila dan Sheila dan Sheila saja.. Sampai ke gazebo, Kolonel Mujib mengarahkan fasi2 mengambil sebaldi air dari jeram.. Sambil menunggu baldi tue sampai mulut Kolonel tak habis membaca ayat suci al-quran dan diraup atau di hembus ke muka Ammar berkali2 setiap kali habis membaca satu surah.. Ammar yg melihat perbuatan Kolonel Mujib tu menjadi semakin pelik dan pelik.. Di panggilnya Kolonel Mujib berkali2..
Ammar: Pak cik!! Pak cik!! Buat apa nie?? Apasal layan saya mcm ni!!
Tapi panggilan Ammar separa menjerit tu tak di endahkan lansung oleh Kolonel Mujib.. Setiap kali Kolonel menghembus atau meraup ke muka Ammar, dia terasa mcm sakit sangat perbuatan tu.. Macam duri yg berbisa2 tengah menyucuk diri nya.. Ammar terus memanggil2 kolonel Mujib sehingga panggilan yg lemah lembut tu bertukar menjadi jeritan2 dari Ammar.. Still Kolonel mcm tak dengar ape yg Ammar cakapkan..
Sheila muncul dari belakang Kolonel Mujib dengan muka yg amat marah.. Mata Sheila yg sebelum nie pada Ammar umpama air lautan yg tenang bertukar menjadi merah menyala.. Muka Sheila yg licin sebelum ni timbul kerutan2 marah di dahinya.. Sheila yg perwatakannya lembut dia depan Ammar tu bertukar menjadik agresif di depan Kolonel Mujib.. Senang kata, Sheila yg dulu bukanlah yg sekarang.. Sheila pun menolak Kolonel dari gazebo yg dia duduk.. Melambunglah pak cik tua tu ke tanah.. Kolonel bingkas bangun umpama pendekar mustar dan datang balik ke Ammar.. Kolonel meneruskan kembali aktiviti membaca ayat2 al-quran.. Badan Ammar rasa panas dan jeritan dia masih tidak dipedulikan oleh Kolonel Mujib..
Ammar: Jangan!! Jangan!! Berhenti!!
Ammar: WOI berhenti WOI!!! WOI, sudah la WOI!!!
/Current/
Ammar tetiba tersedar yg dia sedang bercerita seorang diri.. Dari luar rumah terdengar teriakan2 dari suara yg familiar.. Ammar pun tengoklah ke luar tingkap dan nampak aku, Aarun dan Reko memegang sepanduk di luar apartment sambil menjerit2 dalam pusingan..
AMMAR TAK HENSEM!! AMMAR TAK HENSEM!! KAMI PROTESS!! KAMI BANTAH!! AMMAR TAK HENSEM!!
Masuk je kami ke rumah nampak Ammar dengan muka excitednye nak mulakan sesi penceritaan..
Ammar: Meyh Aku sambung cerita aku..
Reko: Huh? Tak best, baik aku cerita story aku lagi bagus!!
Ammar: Woi.. Nie cerita pasal aku la, apsal ko nak cerita pasal kawan ko plak?
JC and Aarun: Takpa Reko, cerita je lah pasal kawan ko, kitorang lebih rela dengar!! Kami Protes!! AMMAR TAK HENSEM!!
Ammar yg cube membuat bantahan tidak mendapat sambutan hangat dari kami..
/Story Reko/
Reko sebelum yg sebelum ni duduk di apartment yg jenis berkongsi bilik.. Satu bilik ada 2 katil.. Dan disebabkan ada 2 katil, kenalah 2 orang duduk dalam bilik tue.. Sewa dia murah sikit dari apart. yg satu bilik satu katil.. So dalam tue Reko pun kenallah dengan roomate die yg bername Usain.. Usain nie seorang yg atk suka bercakap.. Banyak masa2 dia suka menyendiri di dalam bilik atau tiada dirumah lansung.. Bila malam je Usain kan pulang ke rumah samada untuk study di mejanya atau terus tidur..
So Reko pun biar je lah.. Mmg mcm2 jenis manusia dalam dunia ni, dan yg paling tak banyak bercakap adalah jenis yg lebih senang nak hadap.. Hampir setengah semester roomate nye berperangai mcm tu.. Reko yg jenis manusia concern ni pun tanyalah dengan osmet dia yg lain pasal Usain ni.. Tapi sorang pun tak kenal dengan Usain ni dan semua cakap dengar Reko yg sebenarnya dia menyewa bilik tu sorang.. Reko yg dalam perasaan cuak terus pergi check dekat management untuk mengetahui siapa sebenarnya Usain ni.. Management pun mengesahkan yg Reko tak pernah duduk dengan siapa2, takde orang bername Usain menyewa di situ..
/End of Story Reko/
Ammar: Hoi, dah ke? Aku nak sambung plak cerita aku ni!!
Aarun: Aku nak cerita pasal aku punya kisah hantu plak!! Ko tak yah cerita dah!! Menyampah aku!!
JC dan Reko: Yesh!! Yesh!! Silakan yang tuan Aarun, perdulikkan si Ammar ni!! Kami bantah!! AMMAR TAK HENSEM!!
JC: Lepas Aarun cerita, aku nak cerita kisah Aman dan Hangman plak!! Ammar ko tak yah cerita dah!! Kpui!!
/Story Aarun/
Pada satu malam, Aarun berjalan2 di kawasan baru di bina di U kami, tengah2 dalam kesyahduan malam.. Tiba-tiba Aarun ternampak satu cahaya yg amat terang dan..
KEDEGANGG!!!(sfx: bunyik sofa di baling ke arah kipas syiling)
Ammar: Kalau korang tak nak dengar cerita aku, aku baling sofa ni kat muka korang plak!!
JC, Reko dan Aarun: Yes Sir, silalah sambung cite ko Sir.. Kami dengar!! Sir!!
(Kata kami sambil membetulkan kedudukan serius mengadap Ammar)
[CONNECTION ERROR]
/Story/
Ammar: Jangan!! Jangan!! Berhenti!!
Ammar: WOI berhenti WOI!!! WOI, sudah la WOI!!!
Jeritan Ammar kepada Kolonel Mujib tu tak mendapat layanan lansung, semakin di tekan2 jari kaki Ammar, semakin berbisa seluruh badan Ammar.. Sheila yg berada di belakang Kolonel Mujib cuba memukul2 Kolonel tapi setiap libasan beliau lansung tidak dapat menyentuh Kolonel.. Macam ada satu dinding lutsinar yg menghalang Sheila untuk mengapa2kan Kolonel.. Sheila akhirnya pergi ke tepi Ammar dan merayu ke pada Ammar..
Sheila: Ammar, janganlah tinggalkan Sheila.. Marilah ikut Sheila..
Rayuan Sheila itu berulang2 hinggalah fasi2 datang membawa sebaldi air dan diletakkan di sebelah kolonel Mujib.. Diangkatnya baldi air tu dan direnjis2 ke arah Ammar.. Tiap kali Ammar direnjis air tu, setiap kali Ammar nampak semacam asap keluar dari badan2nya yg terkena renjisan air.. Dan akhir sekali, Kolonel Mujib pun terus siram kesemua baldi air tu ke atas badan Ammar.. Keadaan malam yg sejuk beku tu bertambahlah sejuk selepas Ammar dimandikan oleh Kolonel.. Teruslah Ammar terduduk dan Sheila serta merta hilang..
K.Mujib: Hah!! Dah sedar dah!! Bagus!!
Ammar pun blur.. Apa yg dah sedar dah? Dari tadi die elok je dipapah dan dibelasah oleh Kolonel sambil dia menjerit2 kat Kolonel.. Apa ke buta orang tua ni ??
Ammar: Saya memang dah lama sedar dah?? Apa dah jadik ??
Kolonel Mujib pun menceritakan pengalaman dia dan fasi2 ketika sedang mencari Ammar..
/Story of Kolonel Mujib/
Lepas Kolonel membahagikan kawasan2 untuk dicari kepada fasi2, Sarjan dan pekerja kem untuk mencari Ammar.. Dia pun join sekali dengan mengambil 2-3 orang fasi2 sebagai pembantu.. Sepanjang2 perjalanan, cuaca malam yg lebih dingin dari biasa membuatkan Kolonel terasa yg ada mahkluk lain yg dah join sekali aktiviti kem kali ni.. Yang lebih menguatkan lagi percayanya Kolonel adalah beliau yg merupakan founder kem tersebut tersesat beberapa kali dalam kem.. Seolah2 ada sesuatu kuasa yg menghalang dia untuk pergi ke kawasan terkahir Ammar dilihat..
So, Kolonel mulalah mempraktikkan ilmu nya, ini bukan fist time dia jadi tracker budak sesat.. Cakap je, gunung mana budak sesat dia tak pernah jumpa.. Tapi kali nie kawasan dia sendiri dilanggar makhluk tak bertauliah.. Kolonel sedikit emosi dengan kejadian tersebut.. Sampai je kat kawasan pokok buluh, Kolonel ternampak Ammar di bawah pokok sedang bercengkerama dengan makhluk yg pada hemahnya bukanlah seorang manusia.. Dia pun cuba mendekati Ammar, tapi semakin melangkah, semakin jauh Ammar dan pokok tu.. Walaupun secara logiknya, dari arah dia dan pokok tu takde lah sampai 7 langkah, tapi dah lebih 70 langkah, tak sampai2 jugak kolonel ke tempat yg dituju.. Fasi2 escort yg berada dengan Kolonel tak nampak Ammar, tapi masing2 mula terasa seram sejuk.. Ada yg terdengar bunyik ayam berkokok panjang, ade yg terdengar bunyik harimau mengaum.. Masing2 ada version sendiri untuk diceritakan..
Perjalanan tu sedikit sebanyak membuat Kolonel dan escortnya kepenatan.. Masing nampak tempat yg hendak di tuju, tapi tak sampai2.. Kolonel pun melaunglah nama si Ammar.. Laungan pertama, keadaan sunyi.. Kolonel pun launglah lagi sekali.. Tiba2 suasana di sekitar kawasan tu jadi mcm riuh rendah, mcm ramai sangat manusia berada di situ, tapi sebenarnya hanyalah kolonel dan para escort.. Laung lagi nama Ammar, angin pulak menderu2 mcm ada ribut kecik berlaku, tanah tempat diorang berdiri bergegar2 umpama gempa bumi sedang melanda.. Sampai ke satu tahap, Kolonel pun berpaling ke arah escortnya dan berkata..
K.Mujib: Aku nak ambi jasad budak ni.. Mungkin itu je yg kita dapat jumpa.. (read: Roh Ammar x dapat di ambil sekali or Ammar nie kojollah senang cite)
Escort2 beliau yg berada disekeliling beliau mula rasa panik sebab kalau kes kematian ni mereka mungkin berhadapan dengan masalah kem tutup dan digantung kerja.. Tapi apakan daya, lebih elok jumpa dari tak jumpa lansung.. Mcm mana nak cakap dengan Mak Bapak Ammar nanti.. Lepas je Kolonel Mujib cakap mcm tu, terus dia hilang dari pandangan escort2nya.. Lagilah bertambah cuak.. Terkontang-kanting mereka ditinggalkan di tempat itu tanpa arahan dari Kolonel..
Selang beberapa minit.. Tiba-tiba escort Kolonel dengar jeritan yg maha dasyat yg membingitkan telinga.. Letupan suara tu mcm mortar yg dibedil betul2 dekat dgn kaki diorang.. Then, Kolonel muncul sambil memeluk Ammar.. Mata hitam Ammar ke atas membuatkan fasi2 yg berada di situ bersangka yg dibawak oleh Kolonel tu hanyalah mayat.. Diorang pun papahlah Ammar untuk mencari tempat yg sesuai untuk merawat Ammar.. Sampailah mereka ke gazebo yg berdekatan..
Sepanjang2 perawatan, muka Ammar ni nampak mcm hitam legam kena bakar beransur2 menjadi putih. Sepanjang2 rawatan tu, memang diorang rasa yg Kolonel ni tengah cuba menghidupkan mayat kembali.. Diorang tak lansung dengar jeritan2 atau rayuan Ammar…
/End of Story Kolonel Mujib/
[SYSTEM RESTORE]
Ammar yg dah tersedar tu membuatkan beberapa fasi menarik nafas lega dan diorang pun mengiringi Kolonel Mujib dan Ammar ke surau berdekatan untuk rawatan susulan.. Sampai je di surau, Kolonel suruh Ammar mengambil wudhuk dan duduk bersila di dalam surau mengadap kiblat.. Kolonel pun duduk didepan Ammar..
K.Mujib: Ammar, nama Pak Cik Kolonel Mujib.. Cuba Ammar cakap, Ammar pergi mana tadi?
(Ammar pun menceritekan segala yg terjadi kepada Kolonel)
K.Mujib: Hurm.. (Sambil menggaru2 dagunya).. Sekarang nie Ammar faham tak Sheila ni siapa?
(Ammar angguk2kan kepala tanda paham yg Sheila nie bukanlah manusia)
K.Mujib: Sekarang Sheila ni tak nak lepaskan kau.. Kau tak kisah kalau dia ikut ko balik..
Ammar: Err.. Saye rasa, takperlah Kolonel, tak sanggup rasanye nak berpasangan dengan makhlus halus ni..
K.Mujib pun mulakan bacaan yassin dan beberapa surah di depan Ammar.. Ammar tak sedar yg dah berapa banyak kali Kolonel baca Yassin tu, dari malam hinggalah ke subuh.. Ammar hanya terhangguk2 (tertidur).. Sampailah ke satu masa, Kolonel Mujib menepuk Ammar..
K.Mujib: Okey, Sheila dah mengalah.. Dia tak kan ganggu ko lagi..
Ammar: (sambil mengesat2 mata) Betul ni Kolonel.. Dia dah tak ikut saya lagi dah ?
K.Mujib: Dah settle..
Ammar dan Kolonel pun keluar dari surau tu.. Sempat jugak dia bertanya kepada Kolonel, kenapa Sheila pilih dia..
K.Mujib: Ko nie Ammar, menurut kata Sheila dalamannya bersih.. Dia suka dengan ko.. Senang dia berbual dengan ko.. Betul ko taknak dia.. Untung kahwin dengan puteri gunung..
Ammar: Eyh Eyh Eyhhhhhhhh.. Takpa la, terima kasih lah.. Saya tak nak!!
K.Mujib pun tersenyum.. Ammar kembali ke kem nye pada subuh tu dengan melihat keadaan kem yg kembali terkawal.. Selepas bersarapan pagi dan mandi jeram.. Diorang pun kemudiannya menaiki bas balik ke U.. Sepanjang2 perjalanan, hebohlah dikalangan peserta tentang apa yg berlaku.. Masing2 ada versi sendiri.. Tapi hampir kesemuanya menceritakan penampakan J.Man di merata2 tempat instead of puteri gunung.. Ammar yg lebih banyak mendengar dari bercerita termenung memikirkan pengalamannya dengan Sheila.. Maybe ade sikit rindu or sayang, after all, first love la katanya.. Sekarang, Ammar kadang2 ada termimpi jugak berjumpa Sheila yg datang bertanyakan khabar and stuff.. Tapi dia just anggap permainan tidur..
/Current/
Ammar: So, mcm tu lah cerita aku yer kawan2.. Hoi!! Hoi!! Korang nak pergi mana tu.
Reko: Aku nak bersihkan dalaman aku.. Kami nak ke masjid untuk menunaikan solat..
Ammar: HOI!! Sekarang ni dah pukul 12 malam dah.. Nak bersihkan dalaman kejadah apa ?
Aarun: Ko takyah tanya banyak lah.. Bersihkan dalaman tu bersihkan dalamanlah!!! JC ko bawak sepanduk..
Aku, Reko dan Aarun marching keluar dari rumah sambil membawa sepanduk dan menjerit2..
“BERSIHKAN DALAMAN!! BERSIHKAN DALAMAN!! BERSIHKAN DALAMAN!!”
(sfx: pemandangan gelap… lagu pulangkan misha omar… credit roll..)
[AFTERMATH]
JC: Weyh, Reko pergi mana tu.. Mesjid arah sini lah..
Reko: Aku nak pegi kem Ammar, carik SHEILAA!!! Muka mcm Ammar pun dia berkenan, dia belum tengok muka aku lagi!! BAI BAI!!!
TAMAT
lawak, tp mcm pernah baca cerita ni kt tmpt lain
best la..dri first chapter lagi..wlaupun sparuh2 citer tapi layab dri awal story tu smpai hbis mmg best…terbaikkk..
Penulisan yang bersahaja dan santai. Ada part lawak dan seram yang jadikan polt cerita menarik. Begini la cerita seram sebenar yang di lalui pencerita. Dia akan cerita setiap jalan cerita tu dengan teliti dan tersusun mengikut pengalaman penulis. Keep posting your story bro. Walaupun aku pernah baca story kau dekat forum cari tapi aku tahu lebih ramai pembaca di fiksyen shasha ni belum kenal kau siapa.
Kat mana nk baca cerita2 dia ni bos..
Aku enjoy giler baca cerita kau. Serius aku berdekah. Terima kasih kerana menceriakan hari aku beb π
hahaha lawak syal .. sepanjang aq baca asyik tergelak je π€£ #jc kalau kau ade lagi story share laa ye # sangat terhibu ππ»
Xleh blah Tok Guru Lembu New Zealand tu…
Sampai hakak pon risau kot die tetbe ade scene perah susu lembu kemudian diminum sambil ade misai susu dan tersengih2…
Hahahahhahhaha…
Seram,lawak sume ada
#keepwriting
ni 1st time baca citer hantu tp gelak sakan..best citer nye
terhibur. seronok cerita yang paling best dibaca.mudah faham dekat dengan pembaca.seram, exrem, lawak dan sedih semua ada. semoga ada lagi cerita dari penulis untuk dibaca
sapa yg tulis cerita ni?? SILA TULIS LAGI!!!!!!!!!!!!!! hahahahaha.. part yg paling lawak, sempat kawan-ii turun bawah dan sempat pulakkk tulis banner kata “AMMAR TAK HANDSOME!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!” HAHAHAHAHAHAH.. takkan yg si Ammar nii tak perasan yg semua turun ataupon yg si Ammar nii cerita sambil tutup mata???? hahahahah kipidap
saya rasa tu just emosi atau gambaran perasaan dia je yg diorang protes ammar tak hensem..takdela diorang betul ii buat banner…hhaha
gila kelakar….penat tau gelak x kuar suara..(baca kat opis)… best la ..x sempat nak rasa seram
adoi!!! lawak giler aku baca cite dia ni. besttttt. sempoii
Nice story….. Kalau ada pengalamn
lain share lh lgi. Good writing
Aku baca cerita dah macam orang gila gelak sensorang.
BERSIHKAN DALAMAN!
BERSIHKAN DALAMAN!
HAHAHAHAHA
Seriesly ni first story yg buat aku tergelak gelak haha ! Hope ade lg next story
seram & kelakar..besar mcm lembu…..
pnh bc crita ni sblm ni. nama mujib mmg glemer dlm crita2 hantu ni. byk lg sambungan crita mujib ni mengubat org. tp bkn kolonel mujib ni.
Boleh buat novel kisah ko.ni dik… mama baca satu citer jek dah dekat sejam smbil mata kuyu plus ketawa mngilai….hahaha kipidap!!!
Best cite!!! Kalau ade lagi cite share lah π
Hahahahah…ape laa yg klakor sgt kome2 niii….dgn hantu tu berkenan ngan si amar pun nk jeles…πππ Overall, crite ni best sgt….boleh buat nivel dh kut nii..hahaha
Memg tegelak la baca ceta hang ni hang punya ayat imaginasi tu…
JC kalau baca cerita kau je mesti aku gelak maybe sebab ayat yang kau pakai tu senang nak faham and santai tapi yang aku tak boleh nak move on tu bila dia cerita pasal seluar dekat first chapter adoi JC JCπ
V.I.P eh?Just one last dance~