Gangguan Sewaktu Di Hostel

Assalammualaikum, aku rasa bersyukur jika cerita seram aku ini dapat di siarkan di fs ini.

Bismillahirrahmanirrahim, nama aku Lia. Cerita yang aku nak kongsikan pada kali ini ialah berapa orang yang duduk di rumah hostel ini? Baiklah, kisahnya begini ia berlaku baru sahaja pada bulan september tahun 2019 masa itu aku berusia 18 tahun. Aku telah mendapat tawaran masuk ke universiti dan semuanya baik dalam keadaan yang aman sepanjang hari orintasi sepanjang 5 hari. Aku tidak tahu kenapa ianya bermula sejak kami dah nak periksa akhir sem aku masuk dah pertengahan sem jadi memang terkejut apabila sudah tiba dah nak exam sedangkan baru ketahui masuk bulan 8 rasa sebulan sahaja ku pergi ke kelas.

Baiklah ,ia berlaku di rumah dan di bilik hostel.Rumah ni ada 3 bilik dan satu bilik ada 2 katil .Aku dapat katil no.2 saja sebab senang nak jemur pakaian sebab aku rajin membasuh pakaian sebab baju ku pun tak banyak jadi ulang sahajalah.

Ianya bermula ketika semua housemate aku termasuk roomate aku lepak dekat cafe dari jam 5 petang sehingga lah aku whatsaap group kami je tentang perkara yang berlaku dan mereka pula segera pulang dalam jam 11:30 malam.

Ketika itu, aku sahaja yang pulang ke rumah hostel ku lebih kurang jam 9 malam kerana aku malas nak balik awal sebab tak tau nak buat apa. Hari ahad itu rakan housemate aku memang ada yang tak balik kerana duduk jauh dan banyak kerja assignment jadi rakan sebilik aku baru balik tengahari dan itulah mereka luangkan masa di cafe. Cafe tersebut itu berdekatan dengan hostel perempuan dan rumah hostel aku di tingkat 2 .Tengah syok aku dah sampai rumah hostel dengan penat naik tangga dengan bahu yang berat bawa beg yang penuh ngan baju aku pun melangkah masuk ke rumah dengan memberi salam. Aku tengok suasana rumah memang dah berbeza nampak sunyi dan gelap sedangkan mereka kalau keluar tak pernah tutup kipas dan lampu ruang tamu cuma bilik sahaja.

Kembali pada cerita, aku punya bulu roma di tangan sudah mula menegak dan tiba mula berpeluh tapi aku tetap tak pasti mungkin sebab aku penat tanpa buang masa aku masuk ke bilik macam biasa beri salam dan segera mengemas barang dengan segera. Sejurus mengemas aku membuka tingkap bilik kerana rasa panas sesangat. Lepas je aku buka entah kenapa rasa sejuk pula rasa panas sudah hilang .Aku buat tak tau jela macam biasa di sebabkan aku malas nak jumpa mereka di cafe, dalam fikiran aku nanti sampai rumah jumpa juga jadi.. aku pun ambil leptop dalam beg dan pasang la zikir yang baharu tu ya rabbana tu dan start situlah bermula. Aku sedang syok dengar dan join zikir sekali terus aku dengar seperti ada orang nak buka pintu bilik bunyi tombol pintu seperti mahu di buka nasib aku kunci.

Bukan itu sahaja, malah aku terdengar entah makhluk apa syok melompat-lompat di depan pintu bilik sebab dia geram latu tak dapat buka pintu,aku macam biasa buat tak reti jela .Tapi aku ingat semuanya dah berakhir rupanya tengah aku syok sandar kat dinding sambil chat whatsapp dengan rakan housemate ku tentang kejadian ni mereka pun suruh bertenang sebab mereka pun dah nak balik tapi aku tak tau kenapa masa ketika itu rasa lama sebab aku tengok jam fon baru nak masuk pukul 10 malam sedangkan aku dah lama balik.

Teruskan, aku terkejut apabila kerusi yang aku duduk malah tersandar pada dinding itu seperti ada sesuatu hentak meja hingga mampu menolak aku jatuh dari kerusi dan ia datang dari bilik sebelah. Aku berterusan chat mereka dan jawapan nya tetap sama mereka tngah OTW ke rumah.

Aku diam sahaja, sudah itu , bunyi tombol pintul , lompat-lompat dan bunyi guli masih kedengaran pada masa yang sama. Aku sengaja kuatkan lagi volume leptop supaya bagi mereka pergi tetapi tidak lain jadinya apabila terdengar bunyi seretan meja di ruang tamu berulang kali makin gugup jantung ku ini dan aku hanya mampu berzikir serta membaca apa yang patut . Aku hairan semuanya berlaku pada masa yang sama takkan satu makhluk boleh buat semua perkara pada masa yang sama. Tidak itu, bunyi goncangan kunci rumah pula berlaku aku masa tu fikir kenapa semuanya nak berlaku pada hari itu, bersyukur ketika itu aku tidak uzur kalau tidak habis lah.

Aku geram dan aku menyatakan bahawa “jangan kacau aku kerana aku tidak mengacau kehidupan kamu”. Alhamdulillah ia reda sedikit tapi masih ada bunyi sedikit. Dan jam 11.:30 masa tu, mereka semua sampai di rumah dan bertanya khabar aku ok ke tak?. Aku kata “macam yang aku cakap dalam wasap tadilah ,aku ok sikit cuma terkejut. Mereka pun berasa lega dan semua mula membersihkan diri kerana mereka sudah pulang lewat. Aku mula cerita dengan lebih terang dan rakan bilik sebelah aku yang ada bunyi guli itu pun mula berkata dia ni jenis dapat rasa sikit tempat ni keras ke tak dan dia cakap” mungkin sebab kau lupa nak basuh kaki ngan muka sebab kan kau baru balik lagi satu kau buka tingkap itu pun boleh jadi punca juga”.

Aku bertanya lagi” habis, tu takkan ramai sangat duduk sini cuak aku”
Dia pun jelaskan yang dia memang dapat rasa benda tu dah lama nak uji kita lagipun kami ni intake baru jadi dia nak tengok sekuat mana kita ni. Ouh ya, aku sempat tanya kenapa mereka balik lambat dan mereka jawab selepas aku cakap pasal benda ni mereka semua bergegas pulang. Apa yang berlaku sebenarnya. Sejak itu, dah tak berlaku sebab dia dah kacau rumah aku duduk ni. Ah, dan sampai sem 2 aku tinggal dekat rumah ni lepasni kami semua kena pindah dan aku harap rumah seterusnya tidak berlaku apa-apa. Nak cakap yang kami ada berenam 3 kos guru pra sekolah dan 3 lagi fotografi menarikkan . Tapi tulah, mungkin ada benda yang kami lakukan juga sehingga buat dia kacau kami tak aku jer..tapi tak taulah rakan housemate ku yang lain kena ganggu juga ke tak. Baiklah sampai sini sahaja kisah aku sebab ni paling seram agi aku.

Aku jarang la terlibat dengan semua benda ni cuma kadang-kadang jer. Jadi terima kasih dengar kisah tak seberapa seram aku ini. Sekian…

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

emylia

14 thoughts on “Gangguan Sewaktu Di Hostel”

  1. Oiii kau guna google translate ke buat karangan kau? Cuba kau baca balik perenggan pertama kau, “Aku tidak tahu kenapa ianya bermula sejak kami dah nak periksa akhir sem aku masuk dah pertengahan sem jadi memang terkejut apabila sudah tiba dah nak exam sedangkan baru ketahui masuk bulan 8 rasa sebulan sahaja ku pergi ke kelas.” Kau nak sampaikan apa ni sebenarnya???? Kau masuk U mana?

    Reply
  2. adik bahasa alien apa kau tulis ni nakk…kata belajar U, beterabur abis..titik xda, koma tadi..main jalan je ayattttt….aishhhhh..failed!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Reply
    • Baca sikit trus fed up.. mmg x lh nk bca crita dgn cara penulisan haprak mcm ni.. x fhm apa lah.. kata budak U.. mcm budak sekolah rendah je.. opps!

      Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.