Kompilasi Kisah Seramku

Assalamualaikum kepada semua pembaca FS. Korang panggil aku Jojo jer. Aku selama ni silent reader kat page ni. Tapi lama-lama terdetik rasa nak share experience sendiri. kalau di ikutkan banyak juga kisah seram yang berlaku pada aku dari kecil. Aku pun tak sure nak start cerita yang mana satu. jadi aku cuba buat kompilasi kisah aku . Harap korang tak bosan la ya.


1. Masa tahun 2005, aku nak amik UPSR time tu. Nak jadi kan cerita, aku memang selalu stay up buat revision. 1 hari tu aku terjaga rasanya dalam pukul 2 ke 3 pagi camtu. Kat tengah-tengah hall rumah aku nampak “emak” aku lepas sembahyang berdoa sambil menangis-nangis menadah tangan. Aku pun terus lelapkan mata lepas tu. Esok pagi aku tanya kat mak aku “kenapa emak berdoa sambil menangis-nangis?”. Terus emak aku buat muka pelik cakap ” Mana emak ada sembahyang tengah-tengah malam semalam?”. Ok fine..sounds creepy huhu. sampai sekarang aku xpasti siapa selain emak aku yang sembahyang tu?

2. Kisah kedua ni masa aku nak ambil UPSR juga la. Aku kenape entah boleh berani belajar dekat luar rumah. Tapi luar rumah ni ada kerusi meja, masih dalam compound rumah berpagar. Depan rumah parents aku dulu ada pokok buluh. Lorong kitorang adalah yang terakhir dan jalan m**i ya. Tengah aku khusyuk buat latihan math, tiba-tiba aku dengar suara budak-budak ketawa. Aku terdiam kejap, mungkin anak jiran-jiran aku kot. Bila aku tengok jam dah pukul 1155pm. Hurmm tak apa lah aku husnuzon.

Kejap lagi aku dengar lagi suara orang ketawa tapi kali ni dia macam mix suara budak dan perempuan dewasa kali ini kuat sikit bunyinya. Ok fine, aku da gigil sikit tapi buat bodoh lagi. Pap, kali ketiga suara perempuan dewasa ya ketawa, tapi sayup-sayup slow jer! Aku menjerit sambil menangis panggil emak dan bapa aku. Kelam kabut diorang keluar. Aku explain semua kat bapa aku. Dah bapa aku kena tunggu aku setelkan kerja sekolah dekat dalam rumah.Tak nak aku stay kat luar lagi huhu.

3.Kisah ketiga ini masa aku n adik perempuan aku teman emak aku balik kampung sebab dia baru lepas operation and that time cuti sekolah rendah. Time tu fikir enjoy jer bila balik kampung. Yelah cuti sekolah sebulan. Nak dijadikan cerita, suatu malam tu mata aku segar sangat tak nak tidur. Aku tengok akak saudara and adik aku bukan main syok lagi tidur.

Jadi aku cuba paksa mata untuk lelap dan selubung badan aku dengan selimut. Bila dah berselubung tu, ada pula lubang-lubang kecil terkoyak pada selimut tu. Mata aku apa lagi melilau tengok kiri kanan melalui lubang kat selimut tu. Tak semena-mena masa mata aku tertengok ke sebelah kiri, aku nampak ada sesusuk tubuh gelap, tinggi separas dengan pintu bilik dan berkepala botak dalam kegelapan hendak keluar dari bilik tidur.

Dalam hati aku bila pulak pakcik aku masuk dalam bilik ni dan kenapa aku tak sedar dari tadi. By the time aku nampak dia hendak pusing tombol pintu, aku terus tergamam dan besar terus biji mata aku. Sebab apa aku cakap macam tu, sebab aku nampak tangan “pakcik” aku Panjang gila sampai kan siku dia pun aku tak nampak! Serius berpeluh jantan aku. Nasib aku tak menjerit. Esoknya aku bagitau pada mak aku, takut dia.

4. Ingatkan peristiwa seram tu dah habis dah, sekali malam seterusnya “benda” tu kacau adik aku pula. Meracau-racau adik aku dan siap menangis-nangis. Esok nya kitorg panggil ustadz untuk tengokkan adik aku. Ustadz cakap, adik aku ada lalu “rumah” dia kat kebun depan rumah makcik aku. Ustadz bacakan ayat-ayat al-quran dan bagi air untuk adik aku minum dan mandi. Alhamdulillah lepas beberapa hari, sembuh adik aku.

5. Kisah yang ini pun berlaku dekat rumah makcik aku yang sama juga. Aduhai banyak betul entiti kat situ huhu. Kali ini masa aku nak solat maghrib. Arah kiblat rumah makcik aku, menghadap tingkap. Lepas tu tingkap dia jenis tingkap “nako”. Nanti korang cuba lah google. Jadi apa-apa yang lalu dekat luar, kira korang memang boleh nampak lah bayang. Ok masa aku tengah nak bentang sejadah dan pakai telekung, aku dengar makcik aku suruh anak perempuan dia sapu sikit keliling rumah dia. Masa aku baru berdiri nak baca niat solat, aku nampak bayang anak dia lalu dengan bunyi tapak selipar.

Bila aku start nak angkat takbir, tiba-tiba ada bayang putih lalu depan cermin tingkap tu slow jer sambil kain putih tu mengibai-ngibai. Masa tu aku kelu kejap pasal nak teruskan solat ker tak tapi aku gagahkan diri untuk habiskan solat maghrib. Aku tawakal jer kalau dia “patah” balik lalu depan tingkap, aku menjerit oit minta tolong. Esok aku tak puas hati..aku tanya direct kat makcik aku. Baru dia nak cerita yang rumah dia ada penjaga huhu. Dia cakap benda tu tak kacau orang. Tak kacau ko cakap? Ini dalam hati aku la cakap. Haish.. Lepas tu, aku dah jarang-jarang nak tidur rumah makcik aku tu..seram haha. Parents aku jer kadang-kadang stay sana.

6. Kisah ke-enam ni pula masa zaman aku dah start diploma. Masa ni aku ikut parents aku pergi tidur rumah bapa saudara aku kat pengerang, kota tinggi. Aku ni budak Sains Komputer. Jadi bila cuti sem, boleh pula lecturer bagi task buat website. Aku memang suka buat kerja tengah malam pasal tenang dan banyak idea. Tengah syok-syok aku masukkan coding pastu try and error (zaman ni still pakai coding) tiba-tiba aku dengar suara sayup-sayup. Aku ignore lagi. Kejap lagi kali kedua aku dengar jelas suara perempuan sayu-sayup panggil nama aku! “Jojo….Jojo..Jojo…” mak aihh….suara tu jelas dan aku boleh imagine dia dari arah atas rumah.

Macam floating sambil memanggil-manggil nama aku. Time ni aku xkira dah, aku menangis sambil panggil mak bapa aku. Ya Allah, kenape lah “benda-benda” ni suka kacau aku tengah buat kerja. Since aritu aku xberani dah stay up seorang diri lagi.

Fuh.. banyak juga dah aku share ni, kalua admin approve cerita aku ni inshaAllah aku akan share lagi experience aku masa dah besar. Yang sempurna itu datangnya dari Allah, yang khilaf tu datangnya dari saya. Assalamualaikum..

-Jojo-

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

JoJo

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 3]

5 thoughts on “Kompilasi Kisah Seramku”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.