!!! PENCERAHAN !!!
- Pada cerita aku sebelum ni yang bertajuk #Maira โ Nanti Kita Jumpa.
Ya! Itu adalah kisah benar yang mana aku ceritakan tentang arwah kakak sepupu aku. Dan aku ada terbaca komen FB yang mengaitkan dengan satu kes yang hampir sama. Innalillahiwainna ilaihi rajiun untuk kedua mereka. Tapi suka untuk aku katakan, ianya tidak ada kaitan dengan kes mereka. Kebetulan nama dan tempat kejadian yang hampir sama.
Dalam cerita NANTI KITA JUMPA tu, di beberapa perenggan terakhir aku ada katakan yang aku tidak dapat apa-apa keratan akhbar tentang kes mereka walaupun kes tersebut mendapat liputan akhbar. Dan berita yang aku selitkan itu cumalah rekaan dari aku yang mana aku cuma Google sahaja untuk dapatkan gambaran dalam penceritaan aku. Maaf dari pihak aku kalau ianya menyentuh sentimen sensitiviti pada pihak keluarga mangsa yang terlibat
- Teruskan menghantar cerita & teruskan usaha menulis.
Terima kasih untuk sokongan kalian. Ya! Pembaca boleh menilai dan meletakkan tulisan aku pada tahap apa sahaja. Dan aku masih menganggap diri aku budak yang baru merangkak dalam dunia penulisan. Penulisan bergenre seram maksud aku. Sebab sebelum ni kerja aku cuma tulis cerita cintan-cintun je. Oh ya! Jangan dicari sebab cerita tu semua aku minta cik puan editor yang tengah buat PhD dekat Jepun tu simpan buat pekasam je. Tak payah diterbitkan sebab aku belum cukup bersedia lagi.
*Allahummasolli โala Muhammad wa โala aliMuhammad.
……………..
Assalammualaikum warga pembaca FS dan juga tak dilupakan sahabat FS yang dikasihi. Thanks admin publish cerita aku kali ni. Cerita ni bukan aku yang lalui, cumanya aku kongsikan penceritaan oleh abang sepupu aku. Kiranya dia dan ahli keluarganya yang mengalami situasi-situasi didalam cerita ni.
Aku : Eh, abang ngah. Share sikit cerita seram ke, terjumpa hantu ke takpun abang ngah ke yang jadi hantu.
Abg Ngah : Nak buat apa?
Aku : Nak post dekat Fiksyen Shasha la. Takkan nak tulis kisah cinta tak jadi abang tu pula.
Abg Ngah : Fiksyen Shasha lagi? Tak habis-habis. Dapat apa duk tulis cerita semua tu?
Aku : Dapat cari boyfriend baru! Hahahah. Fine! Tak kelakar. Cepatlah cerita.
Abg Ngah : Ermm, cerita pasal pokok bunga kertas belakang rumah atuk tu boleh tak?
Aku mengangguk dan terus capai handphone untuk merekod.
ABANG NGAH DALAM CERITA NI SEBAGAI AKU
Waktu ni aku baru je menginjak ke usia 20 tahun. Bak kata orang, budak baru nak kenal dunia. Tapi masa ni aku dah berkerja. Aku tak join budak-budak sebaya aku yang melepak duk tepi-tepi parit, tepi jalan, tepi bus stop sambil usung gitar kapok. Tak! Aku tak berapa nak layan cara yang macam tu. Dalam kepala aku cuma nak kumpul duit je. Senang nak berfoya-foya dikemudian hari.
Aku berkerja sebagai pelayan restoran disebuah resort yang tak jauh dari rumah mak aku. Waktu kerja aku tak menentu, adakalanya masuk awal pagi, adakalanya masuk petang ikut pada jadual yang telah ditetapkan.
Satu hari tu, aku kena masuk petang. Kebetulan hari tersebut ada event. Kerja macam aku ni, waktu masuk kerja boleh tahu, tapi waktu balik tak dapat nak diagak. Dan hari tu aku balik lambat. Hampir pukul satu pagi baru aku punch out dan bersiap untuk balik.
Sesampainya aku di perkarangan rumah, aku terus parkir motor dekat depan rumah dan terus menuju ke pintu dapur. Pergerakan aku memang agak terkocoh-kocoh sebab aku dah tak tahan nak terkencing. Satu kelebihan sebagai orang lelaki ni, nak membuang air kecil tu tak susah mana. Dekat mana-mana pun boleh asalkan tak ada orang yang nampak. Disebabkan aku dah memang tak boleh nak tahan jadi aku tukar haluan kaki ke arah rimbunan pokok bunga kertas dibelakang rumah atuk. Kebetulan kedudukan pintu dapur rumah aku juga menghadap ke arah pokok bunga tersebut.
Dalam masa aku sedang menunaikan hajat tu, aku perasan pintu dapur rumah aku dibuka dan tak lama lepas tu Nani, adik aku menjengah seperti sedang mencari seseorang.
Nani : Abang ngah! Buat apa dekat situ?
Aku : Sibuklah.
Aku menjawab sesudah menyudahkan hajat. Baru sahaja aku nak melangkah, tiba-tiba Nani menjerit menyebut nama aku. Dalam sekelip mata dia rebah ditengah pintu. Aku terus berlari mendapatkan Nani yang dah tak sedarkan diri.
Hampir seisi rumah terjaga dengan jeritan Nani. Dia tiba-tiba sedar dari pengsan dan mencerlung pandang aku. Masa ni aku tahu di depan aku bukan Nani, hanya jasad sahaja. Nani terus meronta-ronta dari pegangan aku dan bila terlepas dia terus berlari menuju ke arah pokok bunga tersebut.
Mak : Along, pergi panggil Tok Mat. Cepat! Angah, pergi tolong ayah tu!
Kalaulah masa ni aku boleh rekod suara mak. Aku dah rekod dah untuk aku didengarkan pada cucu-cucu mak nanti. Biar diorang ketar lutut sikit dengan nenek diorang ni.
Abang long tak berlengah lagi, dia terus start motor dan berdesup ke rumah Tok Mat. Dan aku terus bergegas mendapatkan ayah yang sedang cuba untuk menarik Nani untuk masuk semula ke dalam rumah. Waktu tu Nani berpaut pada batang pokok bunga kertas tu. Pokok bunga tu bukan pokok dalam pasu, tapi ia tumbuh liar dan merimbun, tingginya pula dah mencecah cucur atap.
Habis separuh tenaga aku dengan ayah semata-mata nak menarik Nani masuk ke dalam rumah. Rasanya dah serupa kau tarik tali tambat lembu untuk masuk kandang. Pada waktu yang sama juga abang long dan Tok Mat tiba.
Tok Mat ni memang orang pandai dalam kampung. Kalau ada budak tersampuk memang bawa jumpa dia je. InsyaaAllah baik seperti sediakala.
Tok Mat : Yam, ambilkan air. Anak kau tersampuk ni.
Arah Tok Mat. Dia duduk di atas kerusi menghadap Nani yang meronta tak berhenti. Aku mengundur ke belakang bila abang long dengan sukarelanya ambil alih tempat aku. Dahlah penat berkerja tak hilang lagi, tambah pula perihal si Nani ni. Sungguh, masa tu aku fikir aku yang bakal pengsan lepas ni.
Tok Mat membaca gelas berisi air yang dihulur mak aku. Dan lepas tu dia merenjis ke muka Nani. Menjerit lagi adik aku tu. Nani ni suara dia tak kuat tapi sedikit nyaring. Bila dia menjerit memang menyakitkan gegendang telinga. Nasiblah masa tu dia tak sedar. Kalau dia normal dan buat hal menjerit macam tu, memang aku bagi penampar biar senyap.
Nani : Arghhh! Arghhh!!!! Sakit bodoh!!!!
Tok Mat : Kalau kau tak nak sakit, keluar dari badan budak ni!!!
Nani : Aku tak nak! Kau balik!!! Ni rumah aku.
Aku pandang muka Nani. Dengan rasa tak bersalahnya Tok Mat yang dia suruh balik. Dasar tak sedar rupa kau ye jin. Dahlah tumpang badan adik aku.
Tok Mat : Ini rumah manusia. Bukan rumah kau. Kau keluar dari badan budak ni!
Nani : Aku tak nak. Biar dorang rasa! Hee~ Hee~ Hee~
Tok Mat : Kenapa kau kacau budak ni?
Nani : Semua salah kau!
Nani tuding jari ke arah aku. Serentak itu juga semua mata pandang aku.
Tok Mat : Dia yang salah kenapa adik dia yang kau kacau. Baliklah ke tempat kau. Budak-budak ni tak tahu.
Nani : Itu rumah aku! Kau kotorkan rumah aku!!!!
Masih lagi ke arah aku Si Nani melampiaskan marahnya. Tapi masa tu aku dah boleh agak dah kenapa benda tu kacau Nani. Memang salah aku pun.
Tok Mat : Dia tak sengaja. Dah kau keluar. Jangan dikacau budak ni.
Tok Mat meneruskan upacara mengeluarkan makhluk yang menumpang tubuh Nani. Dan Alhamdulillah ianya berjaya dikeluarkan dan Nani pulih seperti sediakala cumanya badan dia agak lemah. Menangis-nangis dia peluk mak aku sambil mengadu yang dia nampak seorang nenek bongkok macam nenek kebayan dekat pokok bunga kertas tu. Waktu dia nampak tu, nenek tu berdiri betul-betul dibelakang aku. Itu yang dia menjerit bila nenek tu tiba-tiba meluru ke arah dia. Dan lepas tu dia tak sedar apa-apa.
Dan menurut kata Tok Mat pula, makhluk tu memang dah lama menghuni dekat pokok bunga tu. Memang kawasan rumah kami tu tempat dia berlegar-legar. Cumanya selama ni dia tak pernah mengganggu siapa hinggalah aku yang membuat onar di rumahnya. Itu yang dia marah sangat.
Abang ngah tamatkan ceritanya sampai situ je. Aku terus capai laptop untuk taip cerita ni. Punyalah semangat.
Abg Ngah : Maira, benda hantu-hantu ni jangan selalu sangat diseru. Nanti dia datang baru padan muka.
Aku : Bila masanya yang Maira seru?
Abg Ngah : Tu. Duk tulis cerita seram, baca cerita hantu. Tak ke menyeru namanya? Jangan cakap abang ngah tak warning.
Dan abang ngah terus berlalu meninggalkan aku berseorangan di ruang tamu. Dan dalam nak menyusun ayat demi ayat tu tiba-tiba aku teringat pasal Dayah dan juga pokok bunga kertas yang sama.
SEBELUM RAYA BEBERAPA TAHUN LEPAS
MASIH BERKAIT DENGAN POKOK BUNGA KERTAS
Aku balik ke kampung pada pertengahan puasa. Balik menziarah atuk. Aku parkir kereta bawah pokok mangga. Dekat situ je yang agak teduh, maklumlah musim panas. Mak aku, dah menghilang ke rumah atuk. Cuma aku je yang duk terhegeh-hegeh menjinjit barang-barang untuk diberi pada atuk. Aku perasan Dayah, menantu mak long tengah terbongkok-bongkok dekat pokok bunga kertas belakang rumah atuk tu. Masa tu aku tak tahu apa-apa lagi pasal pokok tu.
Dayah : Uiii Maira! Banyak barang.
Aku : Biasalah, nak raya kan. Buat apa tu?
Dayah : Ni ha, aku nak tebang pokok bunga ni. Merimbun sangat, susah nak parking kereta.
Aku : Tengah-tengah hari buta ni kau nak menebang. Tak reti panas ea?
Dayah : Aku tak takut kulit gelap macam kau.
Aku ketawa menyambut sindiran Dayah tu. Suka hati kau je ye nak perli-perli aku. Senget mulut kau nanti baru tahu. Aku mengomel dalam hati.
Aku terus masuk ke rumah atuk. Rumah atuk dengan rumah mak long tak jauh, tak sampai sepelaung pun. Ibaratnya kalau berjalan berkaki ayam dari pintu rumah atuk nak ke rumah mak long memang tak sempat nak merasa terpijak tahi ayam ke tahi kucing. Memang sangat dekat.
Berbalik pada cerita, aku dan mak balik selepas berbuka puasa. Makan dekat rumah atuk ni walaupun atuk setakat masak asam rebus ikan kembung, sayur sawi goreng dengan telur dadar tambah pula dengan lempeng tepung, dia punya rasa tu dah cukup mewah dah. Mewah yang aku nak korang bayangkan, dah kira sama taraf berbuka dekat hotel dah. Tak percaya? Pergilah balik kampung minta opah, atuk, nenek masing-masing masakkan. Confirm heaven!! Hahaha.
Dalam aku sibuk-sibuk duk mengangkut bekalan yang atuk dah sediakan untuk kami bawa balik tu, tiba-tiba Mak long aku muncul depan pintu rumah atuk.
Mak long : Mak, tolong tengokkan si Dayah tu mak. Tangan dia tu tiba-tiba je bengkak.
Atuk : Laa, kenapa pula. Mana dia nya?
Mak long : Ada tu dekat rumah. Duk menangis dari tadi. Bisa katanya.
Atuk dan mak aku terus mengikut langkah mak long. Aku pun tak lepas peluang. Pertama kali aku rasa excited bila dapat tahu yang atuk ni pun pandai juga bab-bab ni.
Aku perhatikan je atuk cuba merawat Dayah. Memang betul kata mak long. Tangan kanan Dayah membengkak dari paras siku membawa ke jari. Mungkin disebabkan kulit mencerik dan menegang bila bengkak membuatkan lengan dia nampak sedikit merah. Kesian aku tengok Dayah masa tu. Tapi dalam hati aku tetap duk mengomel sebab dia perli aku siang tadi.
Atuk : Ambil kapur dengan daun sireh. Tak ada apalah ni.
Mak long : Tertegur dekat pokok bunga kertas tu la agaknya. Dah dicakap, jangan diusik pokok tu. Degil. Nasib sikit je ni.
Atuk : Alah, tak ada apalah. Ni tuk dah sembur dengan kapur sireh ni, insyaaAllah baiklah tu.
Atuk : Benda tu dah tak ada Yam. Kan arwah abah kau dah minta orang tolong halaukan dia.
Mak long : Kalau tak ada tu Dayah tu kena apa pula mak?
Atuk : Kita ni hidup bukan kita manusia je. Jin syaitan tu tetap ada. Mungkin tertepis anak jin ke, kena ulat bulu ke. Mana la nak tahu. Dah jangan nak diungkit cerita lama tu.
Mak long tak habis lagi membebel dekat mak aku pasal pokok bunga kertas tu. Atuk, aku dengan Dayah cuma mampu tadah telinga je la. Nak mencelah, mahunya jadi makin panjang pula nanti.
Aku : Padan muka kau. Tadi kau perli aku kan, aku siap dah nak sumpah mulut kau senget tadi tau. Nasib penunggu pokok tu usik sikit je tangan kau ni.
Dayah : Kau ni kan….
Aku dengan Dayah ni sebaya sebab tu la aku boleh selamba je bercakap dengan dia tak bertapis-tapis pun. Dengan sepupu-sepupu yang lain, jangan haraplah nak macam tu. Macam budak bisu je aku ni bila jumpa semua orang.
Aku tersenyum puas. Dapat juga aku bahan untuk dikongsikan kali ni. Yalah, sementara nak menyiapkan satu cerita yang maha panjang tu (tapi tak boleh nak lawan Kawan Aku Psiko punya panjang la). Sekurang-kurangnya dapatlah diselit satu dua cerita pendek-pendek. Haha.
Abg Ngah : Maira!
Aku : Apalagi abang ngah…
Abg Ngah : Apakata tulis sekali cerita pasal ladang kubur tu.
Aku : Ladang kubur?
Abang ngah mengangguk sambil menaikkan kening dia yang tak cukup bulu kening tu. Dia terus menghilang ke dapur. Dah gaya macam mamat gatal pula aku tengok abang ngah ni.
(NOTA : Segala watak, tempat, waktu, tarikh atau apa sahaja yang mungkin ada persamaan dengan cerita dan kisah yang aku kongsikan adalah tidak disengajakan. Dan suka untuk aku katakan, aku tidak ada kaitan dengan cerita-cerita diluar sana. Dan dalam setiap cerita yang aku kongsikan, setiap watak telah aku palsukan nama mereka. Jika terdapat persamaan, semuanya adalah kebetulan.)
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
Wow Maira. Patutlah senyap..
Dok typing dari seminggu lepas rupanya. Huhhu.
Japgi abang baca.
haha bukan yg ni la abg juri.. hahaha
apa abg2 ni?? hahaha
Medicakk dy yg pakse aku panggil macam tu… sebelum ni Medi was block hahaha
hahahaha.
UNBLOCK
haha… kau unblock sendiri ea??
yelah. takde org nk unblock untuk aku. huhu
haha bagus.. lepas ni kau boleh unblock sendiri je..
dia tipu medi. dia pm mintak nak panggil i abang.huhu
yeke maira??? tak sangka ko mairaaaa.
hahaha
*habis tu? u pon bagi lah? haha
i kesian kat dia. tuje.hahaha
hahaha. habis tu i mcm mana? u tak penah pnggil i elok2. hahahahaha
nak ke? oklah
hai elok-elok.huhu
hahaha. sengal. huhu
hmm.mana selfie i?
selfie ape ni?? haha
adalah hal peribadi.hahah
hal peribadi citer kat rumah okay… haha
nilah rumah baru kitorang.hehe
aku redha ni.. haha setiap 1 komen 50 sen
rahsuah
sprm
pdrm
bukan rasuah la senget… tu namanya ufti..
taknak selfie. kita wefiee lah? okey? lagi sweeettt. kahkahkah
ok.bye. tak jadi mintak.haha
hahaha. ???
pitonah di pagi isnin ni medi
kau kan!!! nasib FS takleh tepek gambar.. kalau x aku ss je.. haha
hahaha. pm pm. bahahahahah
hahaha jap lagi aku bukak forum.. kau tengok ea
berani bukak forum la!huhu
betul ea.. tunggu jap…
hehe. janganlah adikku…
takut ke?? tadi cabar sangat
huh..
belagak! siap kau!! haha
bentes kaki maira
Abg Singkong!!!!!! tengok Juri ni..
abg singkong ko tengah bergumbira dekat Danok. huhu
dia baru balik umrah kali ke 6.huhu
6 kali balik umrah. asyik nak kiss hug bagai. huhu.
hebat tok ketua kita
Pe kabo medi Kiss pp
tok bini saya tu tok..hhahaha
Istighfar
tok khilaf jiju
kenapa kiss pp medi?? haha
marah sikit abg ko ni.huuhu
alaa dia khilaf tu jiju.. maafkan je la..haha
ko ni..tak boleh diharap. report cik B
nak tak aku report khilaf kau kat aku Juri? haha
apa apa? ?? haha
apa khilafnya? panggil abg je pun.huuhuuu
haha.. yg sebelum-sebelum tu?? lupe ea?
ko dah check ke Maira? naik double line tak?hahaha.kbye
whaatttttt the heeeee ?
SERIOUSLY?
OMG
haha taktik yang baik medi. i know your game
i canโt believe it
tak larat lah nak komen.you win!
hihi. ok! hadiah?
tuntut di rumah.huh
hihihihihihihiii. ok!
whyyy????
medi gila
haha ???
biasa la khilaf.. hahaha
haha batal air semayang pak haji..
x batal.. sebelum kiss da pakai topeng siap2.. haha
patut rasa lain. rupanya tokkkk. ingat juri. kakakakaka
rasa cane tu? best?
tak pon. ???
ok. i lagi best kan.hahah
??? entahh tak tahu! huhu
nak tahu tak? hhahaha…
run away~
taknak pon. huhuhu wekk ?
ko slow sikit komen, aku nk lintas ko ni
jangan harap!hahaha
ish. jaga ko. sikit lagi aku sampai. huhu
hahaha.. suwit2 kan..
payauuu je tokkkkk. huhuhu
kau kena tgk dr sisi lain.. mmg suwit..
masalahnya tokkk, aku dah cuba tengokk. ko mmg dah takde sisi lain. huhu
kau cer try dr cctv
Allahu jiju.. kiss lg
Umrah la bukan danok.. danok next week haha
hahaha present maira jgn buat2 lupa ea..
kantoi tok. jgn lupa bawak aku sekali tok. huhuhu
Ni da tgk.. ok je abg tgk c juri ni..
okay??? dy pitonah maira tu tau.. haha
setuju hahaha Evil laugh
ade bukti kan abg singkong kan..
Shing Shing Shing
libas je bont dy tu.. haha
maira tak habes2 dengan mont….huuhuu
hahaha kenapa??? berminat?
em..bolehla.huhu
tp bont kau cukup kriteria tak juri?? hahaha
just nice.hahaha
Aduhhhh….parkinggg
parkinglah lama-lama Delu.. hahaha
Finally!!!!
Alaah jurii x acilahhh kene baca dulu bru komen. Mairaaa seriuslah pokok pon ada juga hantunya. Tpi kita kan berkongsi alam. Mmg x tau pon sapa penghuninya. Kadang2 benda tu sebelah kita pon kita x nmpak. Sib baik x dan pape. Kim slah abang ngah ko maira. Mesti comel hahahah
Finally!! hahaha nah kak nas… tunggu sangat hari tu kan??
Haah hahaha lama juga jadi khazanah kat draft weh hahaha
admin anak tirikan maira kak.. hahaha
hmm. laki. mmg kaki kencing. kencing besepah! ?
#eh
huhu
Woi.mane tahu??
tahulah aku. mcm ko.
Hal dalam kain jgn bawak sini…huhu
i tak pakai kain. pakai seluar. huhu
hahaha betul tu medi!!
maira pun tahu ke? ngintai eh?huhu
hahaha… great sisters think alike..
nyampiah..huh
tak hancing ke? kakakaaka
u yang tolong basuhkan.hahahhaha
Aritu tok nampak jiju kencing dalam plastic
tu bukan kencing tok.. tu ketum.kan kita layan sama-sama
off-recrd
ehh yeke?.. x lpas balik umrh yg ke 6.. mcm da lupa2 la
Alhamdulillah. TJ ingat lagi tak?
giler x ingat.. tu aku pelik.. TJ ngan AJ aku x lupa.. haha
aku tahu tokk. lepastu dia bagi kat FF
hmmm hmm hmm
why it must me?? whyyyyyy??
Cukuplah aku ada teh je. hm hm
kan ko campur dgn ramuan teh ko tu? hahaha
shuttttttt~ rahsiaaaaaaa
Bawa bertenanggg sapa yg ko maksudkan meh akk tala dia
juri kak. huhuhu
apa ni apa ni.pitonah!
ye. kau. huhu
aku baik.( komen lajulaju )
โDapat apa tulis kat diksyen shaha tu?โ
โDapat boyfriendโ
Tergelak hakak dik. Ko dh jumpa ke belom?? Meh suh dia mengadap kak long sini hahaha
hmm saya nak buat pengakuan. sebenarnya saya dgn maira..kami…emmm
Ok teruskann
sambil pegang rotan tepuk2 bantal
hahaha maira imejin ni kak nas.. gila garang
sebenarnya ape armyy?? u jangan macam-macam ea.. haha
hmmm.. nak taknak kita kena jugak berterus terang maira..kita kena bertanggungjawab atas apa yg kita lakukan..hmm
adehhh pasal ape ni?? i amnesia la..
Serban letak atas motor
Tasbih gulung kat tangan
Jubah tarik tinggi
Shingg Tepat kat leher tp x kena sangat*
Apa kau da lakukan?
armyy pun sama abg singkong… hahaha
maira rileks je.. biar abg settle.. g mkn coki2 dlu..
okay-okay.. haha macam tahu-tahu je coki-coki baru beli
abang nmpk td..
nampak saje.. ish!
nak beli duit x de.. maklum baru balik umrah yg ke 6
nak sikit tak?? haha
abg da besar.. mana mkn coki2..
besar la sangattttt
besar la.. compare ngan maira.. Evil laugh
ouhh tak nak kalah ea.. haha
emmm..berat benda ni tok..tak tertanguung rasanya..
maira tak tahu apa-apa ni…
parang da dekt leher kau ni army.. baik kau setori apa adik aku da buat kat kau.. eh apa kau da buat kat adik aku..
hurmm… maira tak tahu apa-apa.. (sambil teran air mata bagi keluar)
Maira yang mula dulu tok..
(backup armyy)
MAIRA DIANIAYA!!
jangan pecaya sangat dia ni tok.. malam-malam dia hilang buat kerja.hehehe
hahaha malam-malam cari ayam je juri…
nah Hulur eye drop sebotol
okay thank you.. haha
Pkai dlu kalau da nmpk mcm real baru abg continue scene parang..
dah… merah-merah mata ni..
ehh army da hilang.. bru prasan haha
hahaha nak cakap jumpe.. belum. nak cakap tak jumpa.. macam dah…
ABG SINGKONG WAS BLOCK
singkong
kau dah kenapa senget???? haha
Apesal banyak sngt story pasal kencing bersepah ni.. ??
Lain kali pakai pampers la senang.. Huhuhuu
patutla senyap sunyi je maira skarang.. Rupanya ada setori baru
haha ciksyer… maira berkabung…
Besttt
tQ Nurul.. hihi
First lagi!!!!
Nama saintifik bagi bunga kertas adalah Bougenvilla kan?
Nah amik kombo belon + lollipop ni maira sebab cerita dah publish. ??
Di villa indah ini
Pernah menjadi saksi
Temasya yang gemilang
Suasana meriah
Termetri di hatiku kau yang memiliki
Kehebatannya di malam itu
??โ
Tak sedapla suara ko FF.. Hahhaha
alahhhhh kacau ah orang tengah pasang line ngorat ni huhu
Di villa indah ini
Pernah menjadi saksi
Temasya yang gemilang
Suasana meriah
Termetri di hatiku kau yang memiliki
Kehebatannya di malam itu
??โ
Kopipes
acaner syer tok nyanyi ok x?
apeni apeni curi lagu ai? hm huhu
pinjam la bukan curi..
kiss pp
pp je? hmm
dah bagi betis nak peha. hahaha
kalau boleh, aku nak ** ฬถsฬถeฬถmฬถuฬถaฬถ** huhu
slow2 beb. huhuhu
hm yelah. biar lambat, asal dapat. eh. hm.
hahaha..oii..ngeri plk aku dgn ko ni ff..hahahaha
hm. asal pulak? alahh jangan lah kede sangat bam. kita kan madu hahaahhahahaha
ishh Jgn nmpak sangat
Abang eh tok kan bru balik umrah yg ke 6
amboi~ merata tempat kau bagitau kau baru balik dari umrah. hahahahahah
biasa la yg eh FF.. lepas baru balik umrah yg ke 6 ni.. tok x sbnrnya x nak nunjuk2 kat orng..
hm baiklah yg. huhu kita jumpa malam ni. bawak boxer lebih tok. hahahahahahhaha
Ni lagu Aiman Tino kan? Tajuk malam pesta muda mudi
ni lagu Uji Rashid lah. Tajuk nya psiko. Huhu
Tak puas ke karoke.hahahha
semalam lupa nak karoke lagu ni hm huhu
nak duet ke?
adehhh i takut belon armyy.. hahaha
patutlah maira senyap je. rupanya tengah tanam pokok bunga kertas. huhu. ?
โ
?????
maira tengah siram pokok bunga kertas FF
Siram ke kencing? seram pulak aku. hahahahha
haha takkanlah aku nak menyangkung dekat pokok tu pulak.. kah!
hahaahhahaha bunga kangkang wehhhh! hahahahahahahha
uish.menarik
amboi ~ laju je kau eh. huhu.
nak ke?
saya berminat produk anda.hahaha
Awak memang pelanggan tetap saya! haha
saya dah ada kad ahli. agen stokis produk
kangkang by f.f
ahli seumur hidup ke? huhu
biasala. i nk tambahkan pendapatan family kita.produk dia laris.hahahah
nanti jangan lupa bayar yuran. huhu. ingat free ke? hahahahah
cuba ko try jual bunga kangkang pulak? huhuhu
agak2 laku keras x mcm teh aku? hm
hmm. aku rasa teh lagi laku. sebab teh terus minum. dah sebati dalam badan. haha
kau memang memahami aku medi! love you. haha
untung byk bahagi aku sikit wei. huhu
hahahahaha igt teh je ke boleh dpt nama teh kangkang
ko dah try ke maira? huishhh. hahahahahhahahha
aku pun baru nak packing bunga2 ni…. petang karang COD.. kah!
niceeee. hehe
majulah kangkang untuk kampung bunian hahahahahahahha
hahaa trademark baru kampung bunian..
Patut lah jarang nampak maira muncul kat komen, rupanya2 come up with new story hehehe. Macam biasa 5 ? best. Abg sepupu ekk hmm
aida…. “Abg sepupu ekk hmm” ayat ni macam fishy je.. kenapa ye?? haha
haha kirim salam kat abang sepupu maksudnya tu
haha tak nak kirim boleh tak?? nanti dy perasan
haha gurau jela maira dont worry
haha takpe aida.. nanti maira try cakap laju2 biar dy tak perasan.. kah!
Story best
tQ Aurora
tq2
menyibuk je.. nak NAK TRY AURORA ke?
taknak nanti armyy marah.hehe
armyy pun sama nak try Aurora??
ni nak kena pelangkung armyy ni.. haha
hehe..kasi chance lah..
haha.. mongek korang ni
Nice story maira
tQ Beri..
tq2
alamak….terus takut dengan pokok bunga kertas….kat depan rumah banyak lak tu
Meh bagi aku sikit wirda
okay..bak address..nak post laju….harap2 dgn penunggu sekali wirda post…hahah
ayook tak tahu… hee~~ hee~~ hati-hati Wirda.. haha..
btw tQ baca
tq2
Maira… Abg ngah kau single lagi tak…
Kalo single lagi aku nak kenenkan ngn janda jual teh.. Ermm..??
ehemm. sape tu? ?
โ
RC nak letak mana oi
letak kn sebagai spare tyre huhu
abg ngah ea?? haha dy.. dy tak single!!!
one of my favourite writer on fs. storyline, susunan ayat always tersusun. kalo nukilan sblm ni ada unsur seram sedih(yg lily tu), yg ni berbeza pulak. penulisan Maira x pernah menghampakan. keep it up babe!
btw, yg part nani tu i faham mcm mne keadaan dia, sbb pernah alami perkara yg hampir sama. tp x la sampai kena rasuk sekadar nak menumpang je. hehe. lesson learn utk berhati2 kat tempat yg kte x biasa. ada benda lain jugokk hehe
Zeeya.. tQ sudi baca. janganlah letak maira fav writer… cerita entah apa-apa je ni
Maira is the best
Ingtkan bunga kertas yg tak wangi makhluk halus tak minat rupanya ada gak ya..teladan pada lelaki kencing merata tu..dah la tak basuh..eeee.tungau baru tau..
bak kata encik ponti EL… jin sukakan pokok.. hahaha tp pokok bunga kertas ni.. spesis rare kut.. haha
itulah yang nas pelik. kenapa pokok bunga kertas hahaa
hahaha mungkin sbb pokok bunga kertas tak payah nak jaga kut..
Nani berpaut pada batang pokok bunga kertas yg dah dikencing….
haha aku pun tak perasan pasal tu..
hahaha tajam mata
hahaha tahu takpe
Betooolll…!!!
Akk pn lebih seramkan btg pokok bunga kertas yg kena kencing tu drpd kesurupan yg berlaku…
Pastu akk dok geli geleman membygkan plak bapak ngan angah dok bergelut ngan Nani tu yg udahnye sume org dh berselepet air kencing angah…
Eeeuuwwww…
Seraaammm…
hahaha haah kak… kita imejin bau sume orang.. perghhh
Uihhh aku x baca lagi setori ni..
perghh sampai hati..
small heart
Smlm bz haha.. ni baru nak baca..
ADMIN… maira ni sejenis yg eksaited nak tengok dp apa yg admin nak bubuh disetiap cerita.. Haha Maira bayangkan admin mesti letak dp bunga kertas yg merimbun.. rupanya.. satu dahan je.. kah!
samalah kita…. dp tu yang best sangat. tak tau kenapa mcm nak tunggu result spm
haa tahu takpe kak nas… eksaited dy lain macam tau
bunga kertas kan banyak duri..tak sakit ke peluk tu adeh..
ade duri ke?? hahaha.. macam tak perasan pula
kat batang pokok tu maira..sakit kalau kene..
yeke?? hihi nanti maira try cek mana-mana pokok bunga kertas..
x pelik kalau batang pokok tu bsr
Klu pokok yg dh besar tggi paras bumbung tu, batang pokok yg besor tu dh xde duri…
Duri ni byk tang yg ade daun+bunga…
Yg bhgn cabang2 ranting…
ha’ah kak… batang pokok besar dah.. tu sebab pelik dia cakap ade duri..
Hi guys!! Sorry Maira terpaksa mencelah dekat komen cerita Maira.
1st of all… aku terhibur dengan komen merapu korang ni. Juri, Singkong, FF, Medicak, Syer, Maira, Armyy, RC, CeritaNasa, Cik Bunga, feeya dan ramai lagi. Korang memang win bab-bab merapu ni. Sumpah aku memang terhibur setiap kali baca komen korang.
Cumanya… boleh tak dikurangkan sikit merapu korang tu. Hari tu aku baca yang korang kena hentam teruk dengan silent readers sampaikan admin buat ruang forum. Aku perasan yang korang senyap sekejap dan berkampung dekat post2 lama. Laa ni dah start semula ke??
Bukan nak kecam.. jangan salah faham pula. Sebab aku memang terhibur je dengan komen-komen korang. Cumanya tak semua orang suka. Bimbang nanti geng-geng korang akan kena kecam lagi. Tu je yg aku nak cakap..
Hi Annaleese,
Okaylah. ni last komen dari Juri.
Terima kasih semua.
Terima Kasih admin.
Lepas ni jangan cari-cari Juri lagi ye..
Sorry kalau menyampah..
Ikhlas dari hati,
Juri
Juri Undur Diri
hoii!! kau dah kenapa nak undur diri bagai??
merajok
ni betul-betul last
puiii merajuk.. hahaha
dy tak kecam kita pun juri.. dy cume mengingatkan… eh betul x ayat aku ni??
Jikalau orang tak suka tak apa~
betul-betul-betul last comment from Juri ben Adil
kalau u undur diri, i pon undur diri lah.
Thousand trillion sorry from my side.
medi
Goodbye to you my trusted friends
seriously the last ever comment from Juri, Mark my word
Takpe juri saya ambil alih tempat awak
will miss you every moment, ma boy.
last comment
juri ni nak buat drama sama macam kat KAP tu jugak ke apa? haha kalau Annaleese boleh taip “tak semua orang suka”, aku pun nak taip gak “tak semua orang tak suka”. tapi kalau kau mmg dah nekad, tolong bawak medi sekali k. kesian kat dia. ehh
Annaleese, sori kite tak condemn komen awak – every commentator deserve a right to comment what they want, so no offence ok ๐
hahaha betul!!!
apani petik nama kite?
kite tak petik la awak, kite taip je ni haa haha
i ols sebagai pendatang baru ok jer ngn komen2 merapu nie.. tmbahkan lg kemeriahan kt sini.. xyah serius sgtla.. chil2 smbil membaca sudah. xsuka jgn baca.. mudah bukann.. peaceeee
haha takpelah ciklala… kami pasrah je orang nak kata apa pun
tapi anne nasihat dengan berhemah, aku le terima tak ada hal. tak marah, tak kecik hati. yang aku tak suka tu terus sembur hahahaha
kan awak. release stress apa baca and layan komen2 kat sini ๐
hahaha teruskan je aida..
HAHAHA…
Akibat tekanan
Saya mengambil keputusan untuk tidak berkongsi komen lagi di Fiksyen Shasha
Tak ada lagi komen dari Juri
Tak ada lagi sambungan cerita Syaitan Camellia
Terima kasih semua yang mengecam saya
This is Juri last ever ever comment (dated: 6/11/2017 at 12.33 p.m)
tekanan jgak la aku.. bape byk last da komen juri nih..
Juri..please..habiskan dahulu komen anda..ramai peminat tunggu ni.huhuuh
Smekom Juri,
Saya hari-hari refresh Fs sebab nak baca komen dari Juri.
Saya suka. Ramai lagi orang suka..SAYA HARAP JURI TAK STOP KOMEN!
RAJIN BEBENO REFRESH
hahaha korang ni menghiburkan
Oi Juriii bin Adil! Tak payah layan haters tu semua! Tak kisah lah komen kau ni fiksyen ke ape..yang penting aku terhibur. ramai lagi tunngu komen dari kau. Please jangan mudah mengalah!
JURI.. adakah kau dengan sorang lagi yang tertekan tu adalah orang yang sama??
Hi Annaleese.. may i called u as kakak?? hihi
tQ sudi mencelah. sokay, nak mencelah bebanyak dekat story maira pun tak kisah.. kalau nak join merapu pun dipersilakan…
Sye pun tersenarai??? Thanks mengingatkan, sye dah lama cuci tangan dlm keje2 mengomen ni. hehe. sikit2 je mencelah kalo bosan. Kalau terhibur, abaikan mereka2 yg tak terhibur dgn komen merapu tu sume. Mungkin yg tak terhibur tu ada masalah kemurungan.
Annaleese.. Nak tanya, awak adik beradik dengan Annabell ke? Huhu. Tanya jer.
hm. apeni apeni petik2 nama kite? huhu. Aku mana ada merapu. Aku Jual Teh je. huhu. hm. Kalau di ikutkan susunan nama tu, FF orang ketiga yang paling merapu eh? Alahh kesian nya. Baik aku makan ikan kerapu masak 3 rasa je lagi sedap sambil minum teh. huhu.
Ok aku gurau je. Terima kasih beri nasihat, Annaleese. Love you.
Aku nak undur diri jugak lah dari meromen. Eh salah. Mengomen. Huhu.
Last Comment On Monday Blues~
nama aku xde dlm list..so aku masih boleh merepek lg kt sini..yeayyy..yahuuuu..yabedabeduuu..!!
hahahaha merepek je cikbam..
Aikk knp feeya yg tak banyak komen tersenarai haihhh
entahlah feeya.. maira pun tak tahu.. mungkin dy tahu kite pemes kut. kahkah!
Akibat tekanan
Saya mengambil keputusan untuk tidak berkongsi komen lagi di Fiksyen Shasha
Tak ada lagi komen dari Singkong
Tak ada Setori dari Singkong
Terima kasih semua yang mengecam saya
Middle Finger Up Annaleese
This is Singkong last comment (dated: 6/11/2018 at 13:30 p.m)
Akibat tekanan
Saya mengambil keputusan untuk tidak berkongsi komen lagi di Fiksyen Shasha
Tak ada lagi komen dari Maira
Tak ada Setori dari Maira
Terima kasih semua yang mengecam saya
This is Maira last comment (dated: 6/11/2018 at 13:49 p.m)
annaleese, tq for reminder. ๐
Betul cakap engko annaleese,aku dlu silent reader,p kdg2 menyampah pulokk aku tengok balik2 diorang komen,kalau engko nak tahu,nama top ada tropy tu yang banyak merapu weiii!!kahkah
so? hmm?
So ?so fa ti dooooo g tidoo lah babe ouch kahkah
tulah modal ko. huhu
aq sokong kow annaleese.aq pun menyampah!
.
Laju pulak benda ni sent. Tertekan je tu kan dah salah rate ?
Haaa baru betul ?
HAHAHA.. 3 JE KE?
okaylah tu 3.. HAHAHA
Best sangat, suka gaya cerita awak… sambung lagi story ye keep it up
tQ Cik Siti baca citer maira
Best…
tQ SGP…
Aummm kawdu
ude.. kawdu tu ape?
Cite best. Tingat arwah nenek aku suka sangat tanam pokok bunga kertas. Macam2 kaler. Berbaris cantek jer kat tepi pagar rumah. Rindu nenek..huhuhu….
tQ Teej.. sudi jugak baca.. mesti cantik..
booo booo saja aku komen p aku malas nak baca cerita ko kahkah,nasib baik aku dapat conect wifi nak komen sini ,baru kena puji sikit dah up kahkahkah
TABUR DEDAK AYAM
haihhh ko ni. tak baik betul ckp org mcm tu. apelahhhhhhh. haihh
La ko jugak cakap aritu selalu aku tabur dedak kahkahkah wei asal korang pakai gambar2 macam tu?seriau aku wei,puak2 persekutuan merapu(PPM) ke wei kahkah
alohhhh nk seriau apa nya??? over kan ko ni? siap bagi bagi pesekutuan. huhu
~btw, cantik tak ?????
Banyak2 gambar aku tengok gambar ko sorang je lawa lagi satuu seriau kahkahkah lah betul lah kann hebat tak aku buat persekutuan untuk korang kahkah
huhuhuhu. ko ni aku mcm kenal je. ke ko ni sape? ke ko menyamar weh????
Mana de weii,aku duk jauhhh di pedalaman,tapi aku duduk dalam hati engko medi kahkahkah,aku kenal ko pun tidokkk,tapi meh la kita kenal alang2 engko kata camtu
come to me saiyang saiyang
ko ni hasan ni. hasan je bukak kilang gula kt FS.
~orang asli ke? huhu
Hasan apa kebende nya,hasan kawan sifaz tu?fatinalya tu?si pensel kaler luna tu?ehhh sakit hati aku wei bila terkenang KAP3 sekerat mcmtu jer haktuih ko medii sengaja nak aku ingat balik cerita yang amat menyakitkan hatiku
haaa tgk! cane ko tahu dia fatinalya luna bagai? ko bukan selalu komen sini pon! aku syakk ko ni JURI EHHHHHH?
~JURI KO KE NI? JGNLAH MAIN2 DGN AKU.
Kan aku dah cakap,aku silent reader,aku bukan juri lah wei,kang juri kerat aku pulokkk.engkon ni medi pitenohhhhh aku jer,aku bukan juriiii aku bukan jurii YA ALLAH
habis tu ko sape? kalau ko bukan Juri dahlah. aku nk cari Juri je. huhuhu
Weh bagilah peluang kat grim wehh hahahah
habis tu? singkong? ko ke ni? singkong je guna โpitonahโ
Engko ni kan ?kalau aku juri atau singkong aku tak kutuk korang laweiiiii apa ke bengap lah engko ni medi kahkahkah,
mana tahu ko ni adaaaaaaaa, apatu org panggil? yg penyakit ada byk identiti tuu? tak tahulah aku org pnggil apa.
Ko cakap aku ada 2personaliti?apa lah engko ni,aku baik aritu ko cakap aku pelik,dah aku tabur dedak ko muskil heran aku dengan engko ni,jgn2 engko ni diva AA?
jadahnya aku diva AA. hahaha. apelah ko ni. mmglah pelik. dulu kemain ko mengutuk mengata bagai. tetiba skang dah tebalik. pelik la jugak aku. pastu pulak. ko rate cite juri. aku pelik lah. masa mula2 kemain ko ngate aku aku ngata ko.
tu je.
Camtu jugok aku apa jadahnya aku juri ke singkong kahkahkah aku rate cerita juri pasai ada nama ku lah weiii kahkah,lahh aku ngate ko ,engko suka lah?kang aku baik ko pelik nanti
tak sesuailah watak baik dgn ko. huhu. dah2. shuh shuh. pegi masuk pedalaman balik. huhu
Heii,aku baru je dapat conect wifi ni ko shuh shuh kan aku? Engko ni kannnn ko ni kannnn
Kurkurkur
grim..aku ade 1 soalan untuk ko..
Apa nye?
adehh la medi..
haha medi tu betul..
abg singkong je yg gune pitonah tapi si grim ni eja lain pitenah
Ko punya pitenoh tu mcm si RC je ejaannya. Ko ni sapa grim??
Rc?amende lak tu?mc aku tauuu lahh kahkah
juri da ade pesaing ni..hahaha..
huhu. aku musykil dgn dia wei.
Entah spalah si grim ni
ko takkan tak kenal aku medi?
aku takkan keluar ayat tak cerdik macam Gerim ni. Geram aku.huhu
mana aku tahuuuu. huhuhu.
kufikir kau sudah mengenal diriku.huhu
Grim_reaper.. kau carut aku ke apa ni??? Hidup tu jangan keje nak dengki dgn org je. Cerita aku, suka hati aku nak bubuh apa pun.. kalau rasa tak nak baca yg nak menyemak dalam komen citer aku kenapa??? Nasib malam tadi aku tak tengok komen kau ni…
Woi mana ada aku carut kat situuu ye2 je engko ni..dah cerita engko xbes sangat nak wat cam mana kahkahkah
Kurkurkurkurrrrrrrrrrr
Ayammm bermcam ayammmmm
cerita aku tak best.. ade suruh kau ke yang tolong taip??? Tak kan?? Kalau tak best baca watpe?? ni kire aku bagi hint dekat kau la grim.. lepas ni ade 5-7 lagi cerita dari aku yang menggunakan nama aku #Maira so please skip my story okay dear?? tak payah nak semak-semak drop komen dekat cerita aku.. deal?
Deal?okeh,nanti ada nama engko #maira,aku nak komen cerita engko yg ada 5-7 lagi tuuuuuuuuuu haha
Attention Seeker?
Tak payah la layan orang mcm ni.. makin d layan makin dia suka..
Tok cadangkan kita pakat2 x nampak dia..
Sepisis dedak mcm ni bukan ada guna pun kalau d layan
Biarlah c luncai dengan labu2nya
betul tu tok aji abg singkong!!
?
?
hia SGP… boleh berkenalan?
aku tengok komen entah papew jer. yg x bkaitan dengan criter. x payah komen. dh korang merepek memanglah grim merepek!!
masalahnya kami merepek sesama kami.. bukan sesama dia!!
ENTAHNYA… kitorang merepek tak sebut nama orang lain pun..
Yekee,tapi semua tempat menempek nama korang je aku tgk,nama sama je merepek ke berebut carta trophy?kahkahkah
eh suka hatilah… ade minta data kau ke??
Eh?engko terase ke?orang cakap yg mudah terasa ni jiwa ny lembut bak sutera auch
Bebulu halus… ko pon baca komen kami jugak ke. Kawan baik ko ke tu si grim? Ke ko ngn grim org yg sama
Nasa aku mnat cerita engkoo,tapi jangan bergaul dengan diaorangsemua nanti mulut ko pun macam puaka lak nanti kahkah
ehh suka hati dialah.. yg kau sibuk sangat ni dah kenapa???
owh ye ke ko minat cite aku grim… time kasih grimm. ok sila pilih.. pilih.. makan je apa yang nak makan, aku belanja hari ni jeeee…
Ye lahhhh aku mnat,kang ko kutuk2 aku,aku merajuk xnak bace cerita ko,rate cerita ko,share cerita ko baru tauu kahkahkah. Ko nak belanja aku?
Mehh belanja aku makan nasi hahaah
halaa tak ikhlas langsung. ko ni hati tisu. kutuk sikit dah tak nak baca cite aku. aku dah tentu ganas, gambar dp pun ganas tak akan nak cakap baik ngan ko. kemon lah grimmm….
Mcm mana ko tau hati tisu ?ada contoh ke ghupr hati tisu?aku hati manusia lah weii,ko ni kan bndingkan aku dgn tisu,ganas ke?seriau aku tgok ade la kahkah
semak je ko ni. huhu
Laah medi tak bagi peluang untuk aku mengomen disini hahahah
aku tahu ko sape. hmm?
tak semua pnggil aku MEDItau. yg kenal2 je pnggil aku MEDI. hmmm? aku syakk ko ni mesti, hmm
Aku tengok orang panggil engko medi,aku suka bagi org tanda tanya ni kahkahkah medicak cakcak cicakk kahkah
tak payahlah weh, cara ko ni mengingatkan aku pada kwan psiko tu. tengoklah ayat2 ko? asal nama ko ni link dgn cite kap3?
dah letak link cerita tu,aku xtuka lah hahaha kenapa cak?ko pkiq aku siapa?luna?faz kemon lahh aku bukan dia
HI gojesss
Jom kawan ? can ahh?
Ko ngn grim ni besfren ehh??
kurr kurr kurr
fitnah tu. huhuhu.
ntah, aku tak kenal dia pon,
Berpura nya engkonmedi,ko cakap ko kenal aku kahkah
dah mmg betul aku tak kenal ko. huhu
Wowww ada geng aku jugok sokong kenyataan aku pis yoooo
kenyataan kau yg disokong sekali sekala… tu pun nak bangga ke??
Bangga kah weiiii walaupin sekali ibarat ko tengah dpt bonus bulanan kahkah
GRIM_REAPER sila komen tempat lain okay.. aku tak suka komen kau bersepah dekat story aku. Kau pun cakap citer aku tak best kan? ape lagi yg duk semak kat sini??
sajaaa aku lalu nak simbah petrol kat stoooryyyyyy engko ni kahkahkah
JADI MANUSIA TU KALAU TAK BOLEH NAK MENDATANGKAN MANFAAT PADA ORANG.. BAIK JAGA HAL SENDIRI JE.
TERUSKANLAH APA YANG KAU NAK BUAT
Sepatutnya engko bersyukur aku kutuk engko supaya engko dpt inspirasi dr kutukan kahkahkah
kau tu pemusnah inspirasi
Bukan prmusnah ,aku pembakar inspirasi ko kahkah bgi semangat untuk ko truskan karya engkoo
Cite x best. Owg tegur nk mrh. Aq pelik btol
weh bebulu… bak mai ko punya penulisan satu aku nak baca…
Dia macam ni la ea.. aku jenis orang cakap elok-elok aku terima dengan elok & lapang hati. Tapi kalau sebaliknya… sebaliknya jugalah yang aku balas. So kau boleh fikir sendiri la.. aku tak pernah paksa pun orang baca cerita aku. Kalau rasa tak best then tak buang masa korang untuk baca.
Apa cerita engko?pertma kali cerita engko share kat sini?bak mai link jap,aku nak baca dr cerita prtma ko haha
tapi aku suka buang masa komen2 sini,kahkah
malas la nak share Grim.. bye
APAKATA KO PULAK TULIS AKU NAK BACA? BEST KE TAK?
Criter aq ada x pyh bgtao. Ngko smua juga yg komen semak kt criter aq. Ngko dh rate 5star pown kt criter aq. Sbb tu aq boleh ckp criter ngko best ke tidk!
TAKE MY MIDDLE FINGER BERBULU HALUS
udah2 le tu korangggg…hahah..terhibur akuuuu….
Diorang atas tuuuuuu? kdg2 tak dapat d tegur terus mengamuk macam harimau nak terkam mangsa je,kahkahkah
mana ada. aku okay je.
papp paapp
sama-sama naik
jibai army hahahahah
Engko?jap aku ingat balik ada x ko mengamuk aku tegur?
Zazzzzzz nak ingat balik
Ohh armyy ko je xde mengamuk
Pap pap pap
Sama2 naik bro
weh aku pun tak ada mengamuk, maki dan mengamuk dua benda berbeza bro… jadi maki tu tak dikira lah.
pap pap turun sana
hmmm.. aku??
hahaha ko kenapa? hahahah
aku nak tahu aku ada mengamuk ke x dgn dia. hm huhu
engko?japjap aku nak remember balik memori aku
zazzz zazzz
ghasenya xdok ko mngamuk dengan aku
asanya bgi teh tawar ada
kahkahkah
terima kasih.. alahhhh. pasal teh tu hmm nanti lah aku buat kan yg manis2 untuk khas untuk ko sorang hehehehehe
Manis bia sedap sikit,jangan manis sngt kang diabetis pulok aku nanti hahaha
โ Kite geng..
sejak bila ko geng dgn armmy??
Baru je… hehe
??
X pyah ler gemok! tmbah semak aq nnti
Nape pulak…?
salah tu. dia kena camni:
papp pappp
sama-sama naik
aku pun terhibur baca benonya… tak da lah besar sangat masalahnya sebenarnya, tapi si grim ni jenis bagi perangat… dia tahu orang marah lagi dia simbahhh lagi dia taruk….
Simbah petrol wei nasa sajaaa nak tengok berjerebu ke idokkk kalau terbakaq kahkah
๐
tQ Pelurupuitis sudi baca…
best2.. yg part suke membuang air bukan pada tempatnya tu mmg selalu sgt suke dibuat sesetengah org. x psl2 org lain tersampuk.
Kan…Chinta. Tq sudi baca
Best
Thanks fia
hehehe, buang air kecil sembarangan lah tu penyebabnye.
best ah cerita k.maira nie . nnt sambung laa lg