Gangguan Rumah Makcik di Gemencheh

Kau Main Pintu Pulak
Assalamualaikum dan salam sejahtera buat admin FS yg segak dan pembaca-pembaca sekalian. Pertama sekali, aku nak ucapkan terima kasih buat admin yang publishkan kisah aku yang lepas bertajuk “tetamu tak diundang” (aku x reti kasi link). Terima kasih jugak kepada reader yang memberi komen2 positif. (terharu wuuu). Nama aku Max, dari Sarawak. Penulisan kali ni aku buat sempoi je supaya senang korang semua nk paham. Ok, kisahnya macamni…

Cuti gawai tahun lepas, mak cik aku ajak tinggal dengan dia kat Negeri Sembilan untuk cuti sekolah 2 minggu tu. Mak cik aku ni janda, tinggal sendiri dan jalankan bisnes burger sendiri . Dia masa tu kekurangan pekerja sebab pekerja dia yang last tu nak kahwin. Aku pun terus setuju lah. Dah settle tiket, baju2 smua aku dah pack, aku pun terbang la ke semenanjung. Sempat lagi bisik kat adik aku 2 org tu aku tak balik lagi dah. Kah2. Aku sampai sana dah malam, dalam 2jam lebih jugak la dari KLIA2 nk ke Gemencheh. Mak cik aku hantar aku balik rumah dulu, simpan barang. Biar aku bagi gambaran, rumah satu tingkat kat taman perumahan xxxxx. Rumah mak cik aku ni ada 3 bilik, mak cik aku duduk kat master bedroom sebelah pintu utama. Aku pulak duduk bilik 1 lagi kat bahagian dapur (bilik no 3).

Bilik no. 2 mak cik aku jadikan stor. Bilik aku dgn stor ni sebelah menyebelah kat dapur.
Selesai simpan barang, Mak cik aku ajak la aku pergi stall burger dia. Aku ni memang dah ada pengalaman bisnes burger ni. Tapi, malam tu aku tak tolong terus. Esoknya baru aku kerja. Untuk makluman, stall mak cik aku ni tak jauh dari rumah, dalam 5 minit jalan kaki je. Aku pun borak2 la dengan mak cik aku tentang stall tu. Cakap Sarawak kan, mana ada orang lain paham. Siap gelak sakan lagi hahaha. Ok dah, tup tup dah pukul 2 pagi, aku tolong pekerja dia kemas2 sikit. Pastu balik.
Balik tu, mak cik aku ajak keluar minum kat kedai makan depan rumah dengan pekerja dia 2 org tu, aku kasi nama Jendul, sebab dahi dia jendul. Yang sorang lagi Black, korang paham2 la. Putih sikit dari kuali mak aku.

Aku cakap aku tak nak, sebab aku penat. Jadi, tinggal la aku sorang2 kt rumah. Aku ambik keputusan nk mandi sebab aku ni memang jenis yang suka mandi tengah malam buta. Masa mandi, aku dengar bunyi pintu bilik aku kena buka (aku dh tutup sebelum mandi). Jadi aku ingat mak cik aku dah balik la kot. Aku tanya lah, “Awal juak balit tek su, kede tutup kah?” (Awal balik su, kedai tutup ke?). Tapi hampa takde jawapan. Aku sambung mandi, tapi lepastu dengar pulak bunyi kipas berkriuk. Kipas tu dah separuh abad, macamtu lah bunyinya. Aku makin pelik. Cepat2 aku bilas badan dan terus keluar. Aku tengok memang pintu bilik aku terbukak dan kipas tu berpusing. Seingat aku, memang aku dah tutup pintu dengan kipas awal2 tadi.

Aku husnudzon je ye, aku ingat aku lupa tutup la. Dah siap pakai baju semua, aku baring la main hp, update gambar kat fb. Niat nak bagi kawan2 aku jeles seketika huhu. Dengar lagi bunyi pintu kena hempas, tapi kali ni pintu bilik mak cik aku pulak. Aku jenguk la kat luar, pintu bilik dia tertutup. Aku whatsapp mak cik aku, “Sine ya su? Masih di kede kah?” (Kat mana tu su, masih di kedai ke). Mak cik aku pun reply “aok, datang la sitok. Nang nyaman nasik goreng sitok”. (ya, datang la sini. Memang sedap nasi goreng sini).

Zuppppp, berderau d***h aku naik ke kepala. Aku jenguk balik, pintu masih tertutup, tapi lampu bilik tu berkelip2. Aku nampak dari celah bawah pintu tu. “BUPPP”, bunyi pintu kena hentak. Kali ni memang takde dah nak husnudzon bagai, aku terus lari pecut ikut pintu belakang. Segala kerusi dapur tu berterabur aku langgar. Lantak engkau la Labu. Yang aku fikir masa tu cuma nak cari mak cik aku. Nasib baik ada satu je kedai makan kt situ. Mak cik aku pun pelik tengok aku tiba2 lari mcm orang ikut marathon, siap dgn pakej muka pucat bagai. Aku cakap ada anjing kejar aku, (baik punya cover). Si jendul dengan Black tersengih2 macam kerang busuk aku tengok. Rupanya aku lari kaki ayam je, yelah mana sempat nak carik selipar.

Selesai makan, aku ngan mak cik aku terus balik rumah. Jendul ngan Black pulak balik rumah dorg (yelah anak org kan). Masuk je dalam, hati aku dup dap2. Satu rumah bergelap, termasuk bilik aku. Aku jadi lagi pelik, sebab aku memang tak sempat nak tutup lampu dengan kipas tadi. Jimat letrik pulak hantu ni. Aku tak berani tidur dalam bilik, aku ajak mak cik aku tidur kat ruang tamu tengok tv. Malam tu aku tidur bertemankan lampu sampai tengah hari. Subuh pun aku terlepas. Tengah hari tu, aku bangun je tengok mak cik aku dah takde kat sebelah. Dalam bilik dia pun takde. Perut lapar jadi aku terus jerang air, nak buat teh. Maggie sebungkus aku tibai pagi tu sambil tunggu air panas.

Kejadian malam tadi memang buat aku takut setengah m**i. Tengah sedap makan Maggie, pintu bilik aku tertutup sendiri. Perlahan je tutup, jadi aku ingat angin lah. Pintu tertutup rapat sebab aku dengar bunyi tu (tau kan). Aku sambung makan sambil scroll fb, tengok balik gambar yang aku post tu. Pintu bilik aku terbukak balik, memang mustahil lah angin yang tolak sebab dah tertutup rapat kan. Aik, ko main pintu lagi Labu?? Sebelum ada apa2 entiti yg kurang menyenangkan menjenguk kat pintu tu, aku ambik keputusan yang bernas macam malam tadi. Lintang pukang aku lari ikut pintu belakang.

Air yang aku jerang tadi pun aku tak tutup. Kalau betul dia menjenguk, boleh m**i kejung aku kat situ.
Aku lari pergi taman permainan yang terletak selang 3 buah rumah dari rumah mak cik aku sambil tunggu dia balik. 5 minit camtu aku nampak kereta dia msuk ke perkarangan rumah. Rupanya mak cik aku baru balik dari supermarket beli barang burger untuk malam nanti. Masuk je dapur, terus mak cik aku bising tengok air yang aku jerang tadi tumpah. Dengan kettle2 tu sekali jatuh atas lantai. Maggie yang aku x sempat habiskan tadi pun licin tak tau pergi mana. Uish main kasar natang ni. Aku pun cerita la dari A ke Z dengan dia. Dia diam je. Mungkinkah dia dah tau??

Aku ambik pengajaran dari tu. Tobat tak nak tinggal rumah sorang2 lagi. Aku tak tau macam mana lah mak cik aku boleh duduk sorang2 dalam rumah tu. Banyak lagi perkara pelik yang berlaku sepanjang dua minggu tu sampai natang tu tunjukkan diri. Kalau ada masa nanti aku ceritakan dalam waktu yang terdekat ni. Si jendul dengan Black tu pun pernah kena kacau jugak rupanya kat rumah tu tapi dorang nye gangguan lgi dahsyat. Lain kali ok, Sehingga bertemu lagi di lain siri ye. Assalamualaikum.
-Max-

Max

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 1 Average: 4]

11 thoughts on “Gangguan Rumah Makcik di Gemencheh”

  1. wow ! kurang asam punya hantu..
    dahsyat nau.. agaknya itu salam perkenalan dia untuk kau kot.. hahaha, tapi baguslah dia pandai tutup suis lampu ngan kipas.. jimat elektrik! hahaha, tapi tak pulak reti nak tutup dapur bila air tu dah masak.. hahaha, natang tu ada kena mengena ke ngan makcik kau tu?? hmm tertanya tanya pulak aku..

    Reply
  2. Jimat letrik….x membazir mknn (megi licin kan) ..hehe….wah ni mmg natang educated sket ni…cuma tu la agaknyer sbb x buat air dia ngamuk jatuhkan kettle tu…huhu…

    Reply
  3. steady ujang. . ko nang steady .. nama ko mcm aku knl .. hahaha .. ney la tauk kot” aku salah org .. ny bok ny .. hahaha .. btw teruskan .. berik skit sarawak laa .. kasi bingung malaya ..

    Reply
  4. Hmm mgkinkah bendd tu mengikut balik tengah malam tu. Yela kan mcm awk cite tu makcik awk mesti balik lewat tiap hari kan. Mgkn tiap balik tu ada bende mengikut dan terus menetap kt rumah tu. Sbb sy pon mcm tu kdg kluar mkn dgn abg balik pkul 11 paling lewat. Msti ada benda ikut balik

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.