Pengajaran Mengajar di Thailand #4 (Final)

Mohon maaf jika Bahasa yang digunakan, memang Bahasa Pasar. Pertama, terima kasih sekali lagi dan selamat pagi, tengahari, petang ataupun malam saya ucapkah yang anda tengah membaca. Untuk peringatan, saya Chinese, sorry for tatabahasa as usually, saya jenis org cakap pandai, tulis so so. Macam biasa, segala pengalaman nie, anda jangan terpengaruh, anda hanya layan seperti cerita hiburan untuk mengisi masa lapang, Jangan terlalu percaya sama ada ia benar atau tak. Yang lemah semangat, ibu yang berbadan dua, kanak kanak bawah umur, jangan sesekali baca seseorang dalam bilik yang gelap.

Kisah nie, agak panjang ckit tapi banyak pengetahuan dan pengajaran saya diterima secara ikhlas dan kena berjaga jaga apabila kita travel Thailand, pengalaman nie bergantung kepada kepercayaan agama masing2 kemungkinan anda boleh mengambil sebagai nasihat. Percaya atau tak, ia bergantung kepada individual. Kepada yg mengutuk Bahasa yang digunakan, IELTS saya band 8 dan STPM Bahasa Malaysia saya A, tapi dah lama tak menulis BM, kerja pun pakai BI, rumah pakai Chinese (Cantonese + Mandarin + Hakka) Tambahan pulak, Bahasa English di Malaysia pun bukan betul sangat pun. Kita tonton movie US style, belajar English UK standard, kita cakap Malaysia English (rojak). Di samping itu, Bahasa Melayu yg byk digunakan sekarang, I pun x paham, shortform gila, (kipidap), I kena tanya kawan malay I, apa maksudnya, rupa rupa (keep it up). I willing to learn BM, since I duk dia Malaysia, saya terkira nasib baik, boleh berkomunikasi dalam berbagai bahasa, ada cina sekarang langsung tau tahu, ada yang x fasih langsung, x paham shortform korg tau. Setiap orang ada kelebihan dan kekurangan. Saya hanya mencontohi PM ke-6 kita, bahasa dia pun nyawa2 ikan.

Come on guy, kalau citer yang seram all the time, look so fake macam dah plan, tepuk dada tanya selera, kalau u personally kat tempat I, u ada masih ada masa nk pikir susun ayat yg betul atau academic writing bila jumpa ‘benda’ itu secara tiba tiba atau terkejut, Lagipun, ‘benda’ paham atau tak, I pun tau tahu, macam lagi, dia akan semak tatabahasa. my writing here, x nk formal sangat, kalau too formal sangat, korang mesti malas or kata eeee~, copy and paste jek, Saya boleh gunakan ayat wacana, tp perlu kah? Kitaorg nie, kah Insan biasa, kadang kala mesti ada reaction on certain thing. Kalau sape ada tengok Seeker kat NTV7 dulu, dia tau apa perasaan takut. Takut dia lain dari lain, x macam kena rotan dengan makbapak atau cikgu. Memang susah nk explain perasaan takut itu, tapi bila takut, mana ada masa nk pikir, tapi kadang kala kena piker logik juga. Kalau u dah panik, ayat pun jadi merepek.

Masa kecik dulu2, jiran sebelah selalu melayu bciter kisah kisah seram, katanya terrdengar org main guli malam malam pasti ada benda itu, tapi saya pun btanya balik, nape x main sekali. Macam dia nk takutkan u, u main sekali, takutkan dia semula. Ada yang kata, main tarik2 kerusi, I pun kata, cuba u letak benda berat2 kat atas kerusi. So dia x boleh tolak kerusi itu. Yg x boleh dilupakan, katanya ada org beri salam, dia menjawab, tapi tiada org maksudnya benda itu. Tapi kalau tak silap, cikgu sekolah saya kata, kalau tak jawab salam, itu berdosa. Saya pun confuse ??.. Semua nie, masa saya kecik2 citer. Teringat 1 nasihat nenek melayu, katanya apabila nampak benda itu, you tak boleh rasa takut, sbb lagi takut perasaan, lagi happy ‘benda itu’ kacau. Secara benar, kalau you nk tanya saya takut x, sbenar takut itu tetap ada.

Bersambung dimana ‘benda itu’ mengikut saya balik ke rumah and saya tahu dia wujud kat rumah saya tapi apa yang boleh saya lakukah. Baling kat katil dan menangis.. Dengan teknologi tinggi hari ini, kita boleh Google jek. Dari kecik, kita dengar citer org tua, kawan kawan dan tengok movie seram. Kita berani berkata, setakat hantu jek, apa nk takut. Tapi bila terkena, baru rasa takut dan minta tolong.
Apakah tujuan atau niat sebenar telah berlaku, kenapa ‘benda itu’ boleh ikut saya? Dengan niat ingin tahu, walaupun masih tahu benda itu berada di rumah, kemungkinan dia disebelah saya masa itu, tapi untuk make sure apa tujuannya, I cuba Google, ‘how to detect paranormal at home’ dan ‘how to make them stay away’. If you google, a lot method. Biasa yg benda itu datang setakat nk tunjuk tunjuk. #PlsDontTryThisAtHome. Pastu yang paling common, suruh Sifu datang, baca baca. Tapi I terjumpa satu method yang paling common. Methodnya senang, buat steamboat kat rumah, jumpa kawan kawan (pasti orang mesti even number -2,4,6,8,10 ). Ada yg suggest buka lagu kuat kuat, ganggu dia, sbb katanya malam kita tidur, dia bangun, pagi kita bangun, dia tidor. Tak pasti, just cuba jek. Of course, saya pakai this 2 methods – steamboat and buka lagu kuat kuat. So, as result, i tak pasti berjaya atau tapi I boleh rasa ‘benda’ masih ada kat rumah. Selepas buka lagu kuat kuat, dan steamboat beramai ramai,

Malangnya, perkara ngeri mulai datang mengganggu saya.
Kakak saya duk di Europe, masa kita beza 6 jam, so malam itu saya Skype dengan kakak saya, lampu bilik, ruang tamu buka terang terang. Masa di KL jam 2am, di Europe 8pm, masa saya webcam skype dengan kakak, kita borak ‘what is my future plan’, I tak bgtau perkara yang dilalui di thailand, tiba tiba kakak tanya, “u ada kawan stayover ke?” Of course kata, tiada, pastu dia okay, dia on the spot tutup webcam, kata chat kat whatapps. Pastu, saya rasa dia nampak sesuatu. Dia tak reply until next day, 3pm Msia time, dalam whatapps itu, dia kata, dia ternampak ada 1 bentuk bulat macam bola tak macam bola, macam bentuk pizza tengah bergerak di sis pintu. And then, saya bgtau dia apa yang saya experience kat Thailand, walaupun emaknya bawak pergi tokong cina, of course tiada kesan sbb ‘benda’ itu bukan asal usul dari cina, sbb dia ada experience ttg nie. Dia ada bg suggestion, since is from Thai, dia suggest I go to Thai temple. So, saya ambik nasihat dia, gi ke thai temple letak berhampir dengan PJ, masa itu ada niat nk gi, tiba tiba perutnya rasa sakit, nk buang air besar. Biasanya, org selalu bawak handphone masuk tandas, saya tak kurangnya. Bila duk dalam tandas dan pintunya tutup walaupun seorg di rumah, dan bermain game, tiba tiba rasa seram sejuk, macam ada org kat dapur, dengar bunyi org tepuk tepuk, dan tiba tiba terdengar bunyi macam ada orang baling pinggan mangkuk berat dan pecah, bunyi tak macam pinggan buat pecah biasanya, bunyi macam nada ไม่! ไม่! ไม่! (mai mai mai).

Tiba tiba ada rasa pintu tandasnya digosok dengan tapak tangan secara perlahan lahan. Yes, digosok, bukan dicakar.. So I pun takut masa itu, google ‘uncommon sound in house, why’. In google, 1st link kata, some spirit in da house. OMG, kepercayaan cina, anjing boleh halau benda itu, so cepat cepat, open youtube cari ‘barking angry dog’. Bila dah buka, tiba tiba semua bunyi hilang, so cepat2 kuar dan tengok sekeliling, tapi tiada apa apa yang pecah.

Dalam hati kata, since, gangguan macam nie, I pergi ke tokong berhampiran kat PJ, walaupun ferdal highway itu jam gila. Tapi niatnya tercapai ke tokong tersebut, masa tengah bawak kereta, rasa air cond dalam kereta tak sejuk, pastu ada rasa sakit kepala, tapi kali nie sakit x macam biasa, sakitnya macam rasa otak nk pecah. Bila dah nak sampai, rasa itu hilang, as usually. Saya ambik colok dan sembahyang macam Chinese methods. Pastu ada 1 random sami tua thai datang bercakap dalam Bahasa thai, saya tak berapa paham, so saya mohon dia menulis dalam kertas. Bahasa saya tidak erti, saya snap and hantar kepada kawan saya use LINE. Lepas dia ‘read’ mgs itu, dia direct video call saya, namanya N’Farm (bukan nama sebenar), dia kata kat saya, adakah saya pernahkah minta bless/sembah kuil/dewa kecil dimana mana tak. Of course, saya kata tak pernah langsung. Dia mula bgtau kalau saya atau kitorg perasaan tak setiap kedai, rumah, jalan mahupun shopping mall ada 1 kuil kecil/ tokong kecil dewa yang bg org thai sembahyang, meminta bless untuk keselamatan. Secara ringkas, kuil/dewa itu ada tempat dimana mereka menjaga kita. Tetapi ada org menggunakan membuat perkara yang tidak sepatutnya macam menguat keuntungan ataupun membuat competitor jatuh business atau bankrupt. Saya bgtau dia, saya tak benar mohon atau minta bless, sbb kawan kawan Chinese saya kata, kalu kita minta sesuatu kalau berjaya, tiap tiap tahun, kena pulang sana untuk membalasnya terutama yang famous berdekatan Bangkok city.

Memandangkan bukan issue nie, dia bertanya saya lagi, ‘ada tak saya gi mana mana kedai makan, kedai boss dia tanya makanan sedap tak?’ Pastu, I pikir slowly slowly, teringatlah ada 1 kedai yang Malaysian blogger review (famous blogger) dia review makanan sedap gila bab1 bg (10/10 stars). Bila saya gi makan, sebenar tak berapa sedap, and tauke kedai itu dia pernah tanya, saya kata OKAY, not so bad. Kemungkinan disebab nie, dia rasa tak puas hati. Dan kalau kita perasaan kebanyakan kedai makanan Thai, biasa diorg sembah ‘นางกวัก’ untuk mengaut keuntungan. Tapi yg salah guna, kalau ada tutup dengan kain kat mata, bermakna ada curse/ ilmu hitam. So, kawan saya kata, saya kena pulang ke Bangkok, Thailand dan pergi ke kedai makan itu sekali dan order makanan yang sama dan bila nak bayar cakap dekat waiters itu, makanan อร่อยมาก (aroi mak mak = sedap gila). Oleh itu, saya terpaksa beli tiket terbang balik ke Thailand pada minggu itu juga dan pergi ke kedai itu dengan kawan thai saya dan order makanan yang sama dan makan walaupun tak sedap tapi bila bayar, saya cakap the food aroi mak mak, ขอขอบคุณ. Pada masa itu, bulan April di mana Songkran juga saya turut serta untuk membersihkan diri dari ‘bad luck’ and ‘benda kotor itu’.

Semenjak itu, bila saya pulang ke Malaysia, gangguan sudah tiada, dan saya beritau ibu saya dan kakak saya pasal nie, apa yang berlaku sebenarnya. Itulah disebabkah Bahasa yang dibalas disalah anggap ada kemungkinan saya ter‘hurt’ perasaan kedai boss itu, itulah sebab ‘benda’ itu datang ganggu sangat. So, sebagai pengajaran yang saya terima with honour of respect to Thailand culture dan mengubah saya sampai hari nie, Walaupun makanan sedap ke tak sedap masa makan di kedai thai mahupun yang lain, saya selalu bkata, sedap atau tak sedap, kena kata sedap. Dalam hati dah berpesan, kalau makanan tak sedap, sekali cuba, jangan datang lagi, itulah pegangan janji saya sampai hari nie.

So, jika anda gi ke Thailand, ingatlah kata saya. Sedap ke tak sedap makanan dimasak, kita cakap ‘ aroi mak mak =sedap gila. Sampai hari nie, Thailand tetap penuh dengan misteri, tetapi nasihati mak kawan thai saya (N’farm Mum) bgtau saya, ‘benda’ thai tak akan merbahayakah kita, just dia nk bermain-main dengan kita, and just bgtau u, ‘saya (benda) tahu awak tahu saya(benda) wujud”, sebenara diorg tiada niat, sbb kuasa ‘benda’ itu macam kanak kanak ingin bermain dengan awak. Macam ajak, nk berkawan dengan saya tak ? Sampai skrng, ada kwn saya tahu experience mystery nie ada nk btanya, saya just bgtau diorg “Is a great experience where you can feel something different thing and see ‘another world’”. Percaya ke atau tak, ia terpulang pada anda tapi kwn2 thai percayakan saya.

Secara ringkasnya, saya menutup dan kalau ada peluang berjumpa dengan’benda’ lagi, saya akan kembali. Terima kasih byk byk, kalau tersilap bahasa, tatabahasa, mahupun ayat yg menyakit hati, racist sign or terkasar Bahasa, ampunkah saya. Kosong kosong-nya.

PS : Penulis hanya insan biasa yang sama seperti anda, perlu makan, minum, tidur dan bayar hutang negara. Yang bezanya hanya nasib kita berlainan, walaupun agama berlainan tapi kita tetap percaya Tuhan yang lebih berkuasa dari segala-galanya. Segala gala nie tiada kaitan dengan hidup atau m**i. Kalau anda diberi peluang terserempak dengan ‘benda’ itu, anda akan tahu apa perasaan yang dilalui oleh saya. Ikhlas dari Chinese, salah tatabahasa aka High paid English teacher thai here ~

hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 2 Average: 5]

11 thoughts on “Pengajaran Mengajar di Thailand #4 (Final)”

  1. TQ….Teacher ….Secara X lansung bagi ilmu kepada pembaca FS…Terus kan berkongsi kisah Seram…. tak perlu ambik peduli la!!!!Kepada suara suara sumbang

    Reply
  2. I selalu nampak vacancies ‘High Paid English Teacher’ dekat job website. And sometimes, I macam ragu2 whether I nak apply or not tapi I tak pernah terfikir selama ni pasal ghost story until you wrote this hahaha. I always think kalau ‘high paid’ mesti sampai sana kena tipu ke or whatnot.

    Reply
  3. thanks foe sharing your great experienced.. macam aku x kisah sangat tatabahasa dia.. tapi aku suka baca cerita penulis ni sebab aku minat nak tau pandangan dan cara diorang tentang dunia mistik ni.. another point of view..

    Reply
  4. Thanks sudi karangkan pengalaman panjang-panjang utk kami baca ☺️☺️

    Banyak perkara yg membuka mata I personally bila baca cerita2 you, bukan pasal budaya kat Thailand tu je..
    I sebenarnya sangat terkesan bila you emphasized bab ‘shortform’ BM zaman skrg yang hampir tak boleh difahami tu.
    Walaupun masih berusia 20an. Tapi rasanya gap generasi skrg dgn zaman I dibesarkan dulu lain sangat ?

    Reply
  5. pengalaman mendewasakan kita..xpe bahasa awak tu masih lagi di fahami..kipidup kalau ada cerita lagi saya sudi membacanya.. (Y)

    Reply
  6. “..kena cari kerja dan buat sumbangan kepada kak Ros untuk beli handbag, cincin dan buat rambut”

    “..bahasa PM ke-6 yg nyawa2 ikan”

    “..insan biasa yang sama seperti anda, perlu makan, minum, tidur dan bayar hutang negara.”

    Ayat2 tu lucu.. hahaha.. sempat diselitkan juga oleh penulis..

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.