Pengalaman Di Kem Askar, Ipoh

Assalamualaikum pembaca FS. Nama aku Ira, dalam cerita ni aku bahasa diri “Aku”. Mudah korang faham. Aku nak share kat korang satu pengalaman yg aku takkan lupakan sampai bila bila. Cerita ni masa aku ting3, aku ada kem wakil kadet sekolah aku. Kadet pkbm. Pkbm tu (Persatuan Kadet Bersatu Malaysia) under Askar. Siapa yg sekolah dia ada pkbm dia tahu lah.

Masa ni aku wakil 4Ramd dari tapah, peringkat daerah dorang buat dekat ipoh. Aku kena pergi dalam seminggu kat sana. So first day aku sampai sana, aku dan team kena berkawad dekat dataran lah macam askar biasa buat. Oh lupa nak bagitahu, kitaorang gerak dari tapah sampai ke ipoh dah petang masa tu.

Kitaorang settle kawad, lapor diri pesemua tiba tiba! Hujan turun lebat sgt sgt, dgn angin kuatnya. So masa kt dataran kawad tu ada banyak team, seluruh perak ada. Akibat dari hujan yg lebat sgt tu, kitaorang tak dapat nak lari naik trak askar then cadang nak balik kuarters tempat kami ditempatkan. Tak sempat nak buat apa apa, sarjan suruh kitaorang masuk dekat blok yg berhampiran situ. Blok tu blok kelas act. Tapi korang boleh bayangkan tak, dia punya hujan lebat tu sampaikan dalam kelas pun kena tempias wei. Team aku ni gabungan dari 3sekolah dari batang padang.

Aku taknak lah mention sekolah apa kan,biarlah rahsia hahaa. So masa hujan plus ribut ni mmg basah kuyup lah kitaorang terpaksa lah redho. Tiba tiba ada sorang member aku ni, but dia senior lah masa ni dia ting5, aku kan ting3 tapi dia ni kecik je orangnya, aku plk besar panjang. Nama dia aku gelarkan N lah. N ni tgh hujan ribut ni lah plk nak kencing ah bagai, so aku mintak ah izin sarjan yg jaga kitaorang ni ckp nak pergi toilet.

Then sarjan ckp even sorang pun nak pergi toilet, semua budak perempuan kena follow sekali. Pastu kitaorang ni macam rombongan lah pergi tandas ramai ramai. Sampai je kt toilet, aku mcm pelik. Toilet dia buruk, mcm tak digunakan. Malap je, lampu pun takda. Hujan yg lebat tadi, bersambung pulak dgn guruh dan kilat yg memancar membuatkan kami ramai ramai dalam toilet ni mostly nya menjerit ketakutan. Yang si N ni dah takut, dia peluk aku kawkaw weh. N ni paras dada aku je, dia buat aku ni mcm kakak dia je haha.

Tapi masalahnya kt sini, si N ni dahlah peluk aku, aku ni penakut jgk tapi aku acah kental lah malas nak tunjuk diri lembik. Ha masalahnya tadi N ni peluk aku sambil menangis-nangis. Yg aku ni “ha sudah pehal perempuan ni, yg tidak tidak je takkan hujan pun sampai nak nangis”. Dia punya nangis tu wei mmg tak buat memain, dia punya airmata habis basah baju aku dgn airmata dia.

Dalam keadaan yg cuak, aku pun cuba lah pujuk dia. Tapi dia taknak henti henti menangis, tiba tiba badan dia terus panas, pastu badan dia lemah mcm org nak pengsan. Aku pun apalagi, terus pergi cari cikgu sekolah aku. Cikgu yg bertanggungjawab kena follow kitaorang ni masa kem. Ada dua org, sorang laki sorang perempuan. Tapi yg bawak kereta sendiri masa ni cikgu lelaki ni je. So aku terus pergi kat dia bagitahu keadaan si N ni lain mcm.

Cikgu pun terus ah tanya kat sarjan kat mana klinik askar yg boleh kitaorang pergi. Pastu sarjan ada lah bagitahu, tapi klinik tu bukan dkt dalam tempat yg kitaorang ada skrg. Aku nak ckp pun susah sbb aku lupa nama nama kem tu hahaha. Tapi klinik tu mcm 0.5km ah. Cikgu pun start kereta, aku ni terpaksa jadi mak sanggup kena teman cikgu bawak N pergi klinik.

Yg N ni pun, korang bayangkan dia langsung taknak lepaskan tangan dia dari peluk aku. Aku dah seram sejuk dah masa tu. Cuaca dah lah gelap hampir kemalam hmm. N ni menangis tak henti henti, puas aku pujuk tapi tak berjaya jgk. Sampainya kami kt klinik, terus aku bawak N jumpa doktor. Dalam bilik doktor tu ada dua katil patient yg kosong, so doc suruh N baring atas katil salah satu tu. Masa doc check dia, doc ckp takda apa pun maybe si N ni terkejut tak biasa kt sini.

So aku pun lega lah hati ni dgr mcm tu, sbb dlm fikiran aku N ni dah kena rasuk ke haha tapi takda plk dia meracau. Dia cuma menangisss je tak henti. Lepas doc dah habis check N, N pun bangun lah duduk atas katil tu tapi yg aku perasan N ni still berkelakuan pelik. Mata dia pandang bawah, kepala dia tertunduk je. And masa ni hujan, guruh still tak stop tahu. Masa doc tinggalkan N dkt katil sorang, doc pergi kt meja maybe nak tulis ubat apa yg dia kena ambil. Katil dgn meja doc tak jauh pun, 3langkah dah sampai.

And part sini lah yg first time aku rasa nak nangis sbb takut sgt sgt sbbnya tiba tiba! Tiba tiba blackout. Blackout wei! Dah lah aku ni pun jenis penakut, nak je aku peluk cikgu aku masa tu tapi cikgu aku ni lelaki. Doc pun lelaki, bayangkan perasaan aku takut dia mcm mana. So masa tgh gelap gelita ni, masa ni aku pakai hp nokia torchlight tu tahu. Aku pun beranikan diri bukak torchlight kt hp aku ni then aku taktahu kenapa org yg first aku suluh ialah N. Masa aku suluh si N ni lah yg aku taktahu nak describe mcm mana. Aku nampak! Aku nampak lembaga hitam yg besar tapi takda muka bertenggek dkt belakang N.

Ya allah sumpah aku yg tgh create kisah ni pun aku tgh nangis tahu. Sbb itulah pengalaman pertama aku nampak benda tu. Tapi tak lama lepas aku suluh tu, dalam 2saat tiba tiba lampu pun terpasang balik. Allah je tahu perasaan aku masa lampu dah terpasang tu bersyukur sangat sangat. Tapi aku ni jenis tak cerita kt sesiapa sbb aku taknak team aku takut. Aku pun decide simpan cerita ni sampai habis kem. Masa dah settle kat klinik tu, cikgu pun ajak balik.

Masa dlm kereta nak pergi tadi aku elok je biar si N ni peluk aku. Tapi masa nak balik, sumpah aku ckp. Punyalah jauh aku jarakkan diri dgn dia. Dia pun senyap je langsung taknak bersembang. Dalam hati “ya allah cepatlah sampai kuarters, tersiksa dah aku ni”. Tak lama tu kitaorang pun sampai lah kuarters. Kuarters ni 4 tingkat tapi yg peliknya tk berpenghuni. Haaa korang bayangkan seram tadi tak habis lagi, dapat seram baru. Dah lah tak berpenghuni, malangnya sekolah aku dapat rumah yg paling atas, tingkat4. Lif takda, yg ada cuma tangga.

Kuarters tu ada elektrik tapi peliknya lampu kt tangga tk dibenarkan buka. Aku pun gagahkan hati, cekalkan diri naik sampai tingkat 4 dgn N. Masa kitaorang balik ni dah malam tahu, dah pukul 8 lebih. Bayangkan naik tangga tu tanpa lampu. Sampai je kami kat rumah, masuk masuk lega hati aku nampak kawan kawan sekolah aku ramai kt dalam. Kembali lah aku mengukirkan senyuman. Tapi keadaan rumah tu mmg teruk sgt sgt.

Lantai dia kotor gila, kami duduk dlm rumah tu mmg tak boleh tak bukak selipar. Kalau tak, kaki kau dah mcm kaki arang hahaha. Aku pun yg baru sampai ni tawaf ah rumah tu, rumah tu mmg besar. Ada satu bilik tu siap ada tub mandi. Rumah tu tak rosak apa pun wei, semuanya elok tapi aku pelik kenapa takda penghuni. Takda ke askar yg dah kahwin, yg still tk dpt Kuarters? Padahal Kuarters tu kosong tkde org duduk kot. Kuarters aku duduk tu berdepan dengan padang bola. So malam tu kitaorang tidur lah mcm biasa. Rumah tu kosong, tkda barang apa pun. Merasa lah aku tidur atas “katil yg sgt empuk” askar punya tu. Haha yg kurus mcm aku mmg ngam ngam je badan, tapi kalau yg gemok mmg tk muat lah katil tu. Tapi tulah, korang fikir ah tidur kat rumah yg dah lama ditinggalkan tak berpenghuni nyenyak ke tidur? Haa sini lah pulak bermula kisah kedua aku.Kalau FS share first story aku. Aku buat sambungannya okay?

Untuk korang yg tertanya tanya kat mana kuarters tu semua. Semua kejadian ni berlaku di ipoh. Korang yg stay, atau selalu g ipoh mesti biasa nampak jalan nak pergi bandar. Kiri kanan ada kem askar kan. Mesti tahu keadaan kat situ mcm mana. Keadaan yg mcm gua diterokai, seram kan. So salah satu kat situ lah. Kuarters tu betul betul tepi jalan, korang mmg boleh nampak. Luarannya mmg cantik kuarters tu tapi dalam, dah mcm masuk Highlands Tower .

Hantar kisah anda: fiksyenshasha.com/submit

ZiraAmin

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 4 Average: 3.8]

13 thoughts on “Pengalaman Di Kem Askar, Ipoh”

  1. kat ipoh banyk kem askar… tk dpt nk agak yang mana stu. ada yang kat tambun, ada kat jln hospital besar ipoh

    Reply

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.