Prep Malam

Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada admin dan warga FS sekalian. Pertama sekali, aku ingin berterima kasih kepada admin FS sekiranya cerita ini dipublishkan. Ni cerita pertama aku, so sebarang kesalahan dalam penceritaan mohon dimaafkan.

Aku Chemas, merupakan seorang kanak-kanak Ribena yang bakal menghadapi peperiksaan UPSR pada tahun 201*. Disebabkan tarikh peperiksaan semakin hampir, pihak sekolah telah bersepakat untuk mengadakan prep malam bermula dari pukul 8:10-10:45 p.m. Aku terpaksa hadir 25 minit awal sebelum kelas bermula kerana ayah mempunyai urusan bersama kawannya.

Sebelum itu, aku ingin menerangkan kedudukan beberapa tempat di sekolahku. Kantin terletak secara bertentangan dan agak jauh dari pintu pagar sekolah. Bilik darjah tahun dua pula terletak bersebelahan kantin. Di belakang bilik darjah tahun dua ada bangunan sekolah 3 tingkat yang menempatkan kelas-kelas. Okay, sorry kalau tak faham.

Setibanya aku di sekolah, ternyata tiada seorang pun rakan mahupun guru yang telah tiba di situ. Aku mengambil keputusan untuk berehat di kantin sementara menunggu ketibaan rakanku yang lain. Cik bulan yang malu-malu menunjukkan dirinya serta angin malam yang menampar pipi memberi tanda bahawa hujan mungkin akan turun membasahi bumi pada bila-bila masa sahaja.

Keadaan kantin yang agak gelap kerana hanya diterangi dua lampu pendafluor itu menambahkan suasana seram yang menyebabkan bulu romaku meremang secara tiba-tiba. Terasa seperti diperhatikan sesuatu, aku menoleh secara perlahan-lahan melihat sekeliling. Dari jauh, kelihatan bayang yang berdiri statik di tengah-tengah jalan koridor yang gelap gelita!

Aku kaku!

‘Tap… tap… tap… taptaptaptaptaptap…’

Si dia yang bergerak perlahan pada mulanya, semakin melajukan langkahnya menerpa ke arahku. Ku pejamkan mata serapatnya dan berharap ini hanya sekadar mimpi. Bunyi derapan tapak kaki semakin dekat.

Semakin kuat.

Semakin laju.

Ya Allah selamatkanlah aku…

“Oi, Chemas! Buat apa sorang2 dalam gelap ni?! Terkejut aku… sampai-sampai ada lembaga hitam!”

Aik? Awat macam kenai ja suara nih?

Aku tarik nafas dan hembus perlahan-lahan. Dengan lafaz bismillah, mata ku buka sedikit demi sedikit. Risau sekiranya ini hanya helah syaitan semata. Wajah Fathini yang marah terpampang di depan mata. Tiada apa yang boleh ku katakan selain menayangkan sengihan. Malu akan sikap diri yang terlalu penakut.

****************

8:55 p.m.

Suasana di dalam kelas amat riuh meskipun kelas mathematic sedang berlangsung. Sudah menjadi kebiasaan bagi Cikgu Musa untuk mengedarkan gula-gula kepada kami untuk mengelakkan kami tertidur kerana kebosanan. Haha! Kelas diadakan di dalam bilik darjah tahun dua yang terletak bersebelahan kantin kerana kelas tingkat atas DILARANG sama sekali untuk digunakan pada waktu malam.

Sesi pembelajaran disambung semula setelah tamat waktu rehat. Sepuluh minit sudah cukup untuk meregangkan otot badan. Ketika cikgu sibuk memberi penerangan, si dia mula memainkan peranan.

‘Ting… Ting… Ting… Ting…’

Bunyi loceng yang entah dari mana menghentikan proses pembelajaran kami. Masing-masing diam tidak berkutik sambil berbalas pandangan.

“Ehem. Sesiapa yang berkenaan, sila silent phone ye,” kata Cikgu Musa.

Kami turutkan sahaja arahan cikgu meskipun masing-masing bingung dari mana datangnya bunyi loceng tersebut sedangkan phone masing-masing telah dimatikan sebelum kelas bermula. Sesi pembelajaran bersambung semula dan diselitkan lawak jenaka sekali-sekala. Mungkin untuk meredakan rasa takut. Hmm…

Kelas yang riuh dengan gelak tawa pada waktu itu kembali senyap secara tiba-tiba. Aku yang sedang menulis ketika itu berhenti apabila melihat kawanku, Ain dan Syuhada yang memberi isyarat mata sesama sendiri. Dengan rasa ingin tahu yang membuak-buak, ku buka mulut ingin bertanya.

“Weh, kenapa hampa dia–”

“Sshhh… dengaq tu.” Belum sempat aku menghabiskan percakapanku, Syuhada memotongnya dengan nada bergetar, menyuruh aku supaya berdiam diri.

Aku senyap dan cuba mengamati bunyi yang mereka cuba katakan. Fokus dan dengar…

Cuak.

Takut.

Itulah perasaan ku apabila bunyi bayi menangis sayup-sayup kedengaran di halwa telinga ini. Aku pandang sekeliling dan melihat wajah kawan-kawanku serta cikgu yang mula kelihatan pucat. Bunyi tangisan yang kedengaran hampir tiga minit itu kurasakan begitu lama.

“Err… okay, kelas… hari ni kita–”

Percakapan Cikgu Musa terhenti apabila kedengaran bunyi benda bergolek di atas bumbung. Makin lama makin kuat bunyi tersebut seolah-olah ia semakin hampir dengan kami.

Ia terus bergolek…

Bergolek…

Dan…

BAM!

Bunyi seperti sesuatu dilempar ke atas bumbung kelas menyebabkan kami menjerit ketakutan lalu berlari sekuat hati keluar daripada kelas. Dah semakin kasar gurauannya. Aku, kawan-kawanku beserta Cikgu Musa berkumpul di hadapan kantin. Masing-masing berada dalam keadaan takut sehinggakan ada salah seorang daripada sahabatku yang menangis.

“Okay,  bertenang. Malam ni kita tamatkan kelas awal ya. Kamu semua boleh call parents suruh cepat datang ambik. Takpa, saya tunggu sampai semua balik.”

Kata-kata Cikgu Musa sedikit sebanyak menghilangkan gusar di hati. Parents aku selalu datang lambat. Memang gilalah kalau nak tunggu sorang-sorang walaupun ada pakguard.

Sudah 20 minit berlalu. Dari jauh, kelihatan ayah aku dan Pakcik Anuar (Ayah kepada Fathini) datang untuk mengambil kami pulang. Kami berjalan beriringan untuk keluar dari perkarangan sekolah sambil berbual kosong dan bergelak ketawa untuk menghilangkan rasa takut. Sikap Fathini yang riuh sebentar tadi dan bertukar menjadi pendiam secara tiba-tiba menghairankan aku. Awat minah ni?! Belum sempat aku bertanya, dia terlebih dahulu membuka mulut.

“Chemas… aku nak bagitau something ni…”

“Hah? Apadia?!”

“Tu…”

Fathini menudingkan jarinya ke arah bangunan sekolah yang terdapat kelas-kelas di setiap tingkat (kelas yang dilarang ketika prep malam). Aku melihat ke arah yang ditunjuk olehnya… “Takdak apa pon?” Entah-entah dia nak mainkan aku.

Mungkin perasan akan riak wajahku yang bingung, dia menyuruh aku melihat ke arah kelas 4 Cempaka yang berada di tingkat 2.

Permintaannya aku turutkan saja. Malas nak bertekak malam-malam ni. Apabila mataku terarah ke kelas tersebut, bagai nak gugur jantungku apabila melihat pontianak yang berbaju putih lusuh dan berambut panjang mengurai sedang bertenggek di hadapan kelas itu. ‘Dia’ seolah-olah sedang memerhatikan kawan-kawanku yang masih belum pulang dari atas tempat dia berada. Terbang dari suatu tingkat ke tingkat yang lain. Haih… nasib hampalah dapat bodyguard malam ni.

Kejadian penampakan pontianak tersebut tidak kami ceritakan kepada sesiapa sehinggalah tamat UPSR. Bukan apa, bimbang kalau-kalau aku cerita awal, lepas ni tak ada siapa yang nak datang prep malam dah. Sedangkan ‘dia’ berada di mana-mana saja.

Sekian.

Maaf kalau cerita ni tak berapa seram. Cuma secebis pengalaman yang tidak seberapa dari zaman kanak-kanak. Terima kasih sudi singgah.

Bye!.

Chemas
Tiada lagi iklan menganggu,kini 1 unit iklan sahaja dalam web FS. Web Makin laju. Jika rasa iklan menarik perhatian anda, mohon view untuk support web FS. TQ
Kongsi kisah anda: fiksyenshasha.com/submit
Support FS

14 comments

  1. Dik bagus penulisan awak..keep it up ye..akak baca citer awak lagi bagus bahasa penulisan dr ada setengah baca tu mcm ape dah citer yang hantar kat FS ni..First time akak komen ni sbb bahasa adik guna pun xboring dik…BM akak msa UPSR berterabur dik..hahahhahahaha

  2. Nice story!

    Time upsr dlu ckgu mmg ske bt kelas mlm,penah satu mlm tu,tbe2 angin kuat giler,mcm2 bunyi ada,cth bunyi tingkap dentum2,pintu,grill…tgh2 angin menderu gitu,tbe2 lah letrik xde…ckgu pn terus tamatkn kelas and suh ktorg balik..mujur ler xde bnde pelik2 jd,tp bile otw balik tu tgk angin kencang td dah xde…sunyi sepi je..agak mistik jgk ler mlm tu,tp sbb budak2 lg,xde pk lak hantu ke ape..hehehe..
    Pk nak balik umh tdo je..kekeke~

  3. Pada pendapat saya la eh. Akak pontianak itu pon ingin melihat keadaan kelas pada waktu malam kerana mahu join sekali

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.