Short Trip Kuala Terengganu.
Hai assalamualaikum untuk semua warga FS. Terima kasih untuk admin jika cerita aku ni dipublishkan. Tapi sebelum tu diingatkan cerita aku ni tak lah seseram mana, so nanti janganlah korang kecam.
Sebelum tu aku kenalkan diri aku, nama aku Sha dan sekarang aku menetap di Johor. Kisah yang aku nak ceritakan ni masa aku belajar dekat salah sebuah IPTA dekat Kuantan, lebih kurang 4 tahun lepas, masatu aku baru semester pertama. Dipendekkan cerita adalah satu hari tu, tak silap aku hari Sabtu. Aku dapat 1 Whatsapp dari kawan aku Lily, dia ajak aku pergi Kuala Terengganu, katanya ada buat short trip aku pon on jelah, maklumlah zaman muda muda dulu semua fikir nak enjoy je. Untuk pengetahuan korang, kami pergi bukan berdua tapi ada 3 orang lagi kawan yang follow trip ni. Aku, Lily, Leya, Raden dan juga Daniel. Dipendekkan cerita tepat jam 9 malam semua dah ready nak mulakan perjalanan.
Bermulalah perjalanan kami ke Kuala Terengganu dengan menaiki Myvi oren yang disewa selama 2 hari, masa mula perjalanan semuanya tak de masalah sampailah kami singgah makan dekat Kemaman.
Lepas selesai isi perut kami pon teruskan perjalanan, dalam rancangan kami bercadang nak guna Highway je sebab lagi selamat, oh ya masatu LPT belum beroperasi lagi ye. Sampai satu simpang Daniel bersuara “ aku rasa ni jalan ikot highway, tengok tu ada signboard” Daniel pon terus membelokkan kereta masok ke kiri, tapi makin lama jalan makin pelik , kami hanya nampak sebuah perkampungan cina.
Daniel masih teruskan perjalanan, tapi dalam hati aku mula dah rasa lain macam. Kami masih pusing pusing dekat dalam perkampungan cina tadi. “Daniel, aku rasa tak sedap hati lah, apa kata kau pusing balik. Jalan ni macam pelik lah” Aku mula bersuara. “ Ye weh baik kau pusing, firasat aku cakap kita ni dah tersalah masok ‘jalan’ sebelom apa apa jadi baik kita keluar” Raden mula bersuara. Untuk pengetahuan korang, Raden ni ada deria keenam, so dia boleh lah rasa kehadiran entiti entiti tu. Daniel pon berhentikan kereta dekat tepi jalan , entah dari mana datangnya tiba2 anjing menyalak dekat sebelah kereta kami. Apa lagi terkejut lah semua sampai Lily dan Leya ni menangis. Nasiblah aku ni jenis kuat semangat sikit. Hura haralah dalam kereta nak menguruskan Lily dengan Leya ni.
Lepas semuanya terkawal, kami pon patah balik cari jalan keluar, tapi yang hairannya bila sampai ke luar takde pula signboard tadi. Kami pon teruskan perjalanan tapi kalini kitorang decide nak guna jalan kampung je. Tak nak dah jadi benda benda pelik macam tadi. Dalam perjalanan tu semuanya smooth sampailah tiba tiba si Leya ni buat konsert rock, dia menyanyi sakan dalam kereta siap berjoget bagai. “Leya senyap sikit boleh tak, kau tau tak kita ni ikot jalan kg, ni dah dekat 2 pagi” Raden menegur Leya. Tapi si Leya ni degil masih dengan kepala dia sampai si Raden ni hulurkan earphone dekat dia nak suruh Leya ni senyap. Keadaan jadi terkawal balik. Aku, Daniel, Raden pon berborak lah untuk teman si Daniel ni drive, nak harapkan Lily dah lama lena.
Tengah rancak berborak, tiba tiba aku perasan Daniel ni senyap. Lepastu dia pusing kan cermin pandang belakang. Dia pusingkan cermin tu hadap ke atas. Baru aku nak buka mulut Raden cuit aku suruh senyap. Aku pon faham , terus senyap dan lena.
Tepat jam 3.30 pagi kami pon sampai dekat Kuala Terengganu, kami singgah Petronas. Lepas fresh up semua Daniel pon buka lah cerita , “kau nak tahu tak Sha kenapa aku pusing cermin tu, sebenarnya aku Nampak benda tu dekat cermin belakang, betul betul belakang kau Sha”. Terus pucat muka aku dengan yang lain. Tapi Raden Nampak relax je, dia pulak bukak mulut “ Benda tu dah ikot kita dari start anjing menyalak lagi sampai lah kat sini, lepastu lagi sekor bertambah masa kita lalu ladang kelapa sawit dia dengar suara si Leya ni melalak tak tentu pasal. Kau tahu tak benda tu melekat dekat cermin sebelah kau ” cerita si Raden sambal menjeling geram ke Leya.
Lepas selesai trip dan kami pon selamat pulang ke Kuantan. Satu petang tu aku dapat satu whatsapp dari Raden
Raden: alhamdulillah kita selamat pergi dan balik kan Sha
Aku : Ye weh, nasiblah takde apa apa yang jadi
Raden: tapi, kalau kita guna LPT tu aku rasa kita tak selamat balik
Aku : Kenapa kau cakap macamtu?
Raden : Firasat aku
Aku : ……..
Tamat.
Sekian cerita aku yang tak berapa seram ni hanya untuk perkongsian semata semata. Maaf andai cerita ni tak capai piawaian keseraman korang. Terima kasih, assalammualaikum.
P/S : Sentiasalah jaga mulut kita, perbuatan kita tak kira mana pon kita pergi. Doa jangan lupa untuk menghindarkan perkara perkara buruk.
-Lavienda
aduh… dh la nk gi trip ke terengganu tak lma lgi….
Hahahaha… Jalan pantai dengan LPT2 tu sama je kerasnye. Nasib ambe tak pernah nampak or rasa pape. Ahli family lain je selalu kena.
aku tetiap minggu je ulang laik lalu jln highway LPT, atau jln patai atau jln lama KT melalui Bukit Besi utk ke Kuantan. xde ape nya. Rasanya yg jln tu uols salah masuk kg entah mana2 tu.
kampung aku kat trg tu..aku slalu ulang alik dr KL-K.T
biasanya mmg kitorg akan gerak mlm lps abis keje..lalu LPT…
LPT 2 tu mmg keras sikit.. bnyk accident jugak situ..
dlu sebelum LPT 2 bukak, kitorg lalu jalan kampung.. lagi sunyi.. xde keta lalu..so, kena berhati2 n beringat je la..
Nsb mse ktorg buat short vacay pg KT xda pape.dh la bwk membe mak buyong.lg satu mse ktorg lepak dkt petronas karak tu xsdr jam dh pkl 4pg.tu yg smpai dkt.lpt2 lg2 dkt hot spot ajil tu dh pg so xdala tersermpk pape.aku pon sjns kalau tkt mmg tido jela sepnjg jln.nsb la ade membe jns hati kental dia yg take over drive mse nk grk dr petronas tu.
Tu lah psl…disebabkan ada kwn kiter yg jenis x dgr kata org bt paler sendiri…yg jd mangsa kwn2 lain…elok komer tinggalkan dia kt tepi jln jer…br padan muka
“…oh ya masa tu LPT belum beroperasi lagi ye”
“tapi, kalau kita guna LPT tu aku rasa kita tak selamat balik”
Apa maksudnya dua ayat di atas? Aq pernah tinggal di Muadzam Shah dr thn 2002 hingga 2011 dan selalu blk kg melalui Almuktaffi Billah Shah – Bkt Besi – Dungun strsnya melalui jln Jabor-Jerangau hingga ke Jerteh, Besut malah hingga ke Tanah Merah. Al-hamdulillah, tidak pernah mengalami gangguan.
Mungkin maksud dia belum beroperasi sepenuhnya. Masa 2014 mcm tu highway bukak separuh2. Dari kuantan sampai Bukit besi.
signboard lpt..perkampungan cina..ladang sawit..rse mcm tau je kt mane..sbb sy org kemaman..cumanya mcm mana la awk boleh lalu jln tu..awk mkn kt mana ye..seram pulak lahai..kalo btol la jln yg sy agk ni x brani la nk lalu mlm2..
Kg cina? Ladang sawit? Kt jln dalam air putih,payoh,semayor ke?? Rsanya bkn korang kena sakat smpi xjmpa jln msuk ke Lpt tp korang yg tersesat msuk jln kampung tu.. Sbb jln kt situ mmg confuse skit dan akn jmpa laluan sama nk2 lg klu gelap lg xnmpk..kwsan situ mmg lbih kurang sama suasana klu wktu mlm.. Sbb tu korang rsa cm berpusing2 tmpt sama je tu.. Btw kwsan situ mmg keras pun..so,bab bnda tu melekat kt cermin tu yg btol kot..