Siapa Dia Sebenarnya?

Assalamualaikum, pembaca Fiksyen Shasha. Hai, aku Kasturi (bukan nama sebenar). Hari ini aku terdetiklah nak kongsi cerita yang berlaku pada 2012 yang lalu, tapi sebelum itu aku ingin berterima kasih kepada admin Fiksyen Shasha sebab sudi siarkan cerita pertama aku. Well, kelakar jugak bila baca komen-komen. Ada yang kata aku ni sewel sebab berani mengulang al-Quran seorang diri kat bangunan kelas tu. Haha.

Nah link cerita aku untuk sesiapa yang tak baca lagi —–> www.fiksyenshasha.com/disakat/

Awal-awal lagi aku minta maaf kalau kurang menarik, sebab ni cerita sebenar. Tak mainlah kan cerita goreng mamak ni. Haha.

Okey, mengimbas kembali ke tahun 2012, di mana aku masih lagi seorang pelajar tingkatan 1. Masa tu pulak lagu Gangnam Style popular sangat. Aku pun tak terkecuali menerima bahang-bahang fofular (baca: popular) lagu tu. Biasalah, budak-budak baru nak up lah katakan. Aku ingat lagi, aku dan adik-adik aku pulang ke kampung kami yang terletak di Gemas, Negeri Sembilan. Untuk pengetahuan, aku ni cucu sulung dalam keluarga jadinya sepupu-sepapat kebanyakannya masih lagi kanak-kanak ribena masa tu.

Al-kisahnya bermula pada suatu malam, dalam pukul 10 lebih, aku dan sepupu-sepupu aku berpakat nak menari ala-ala artis K-Pop tu. Tak ingatlah siapa yang pertama bagi cadangan gila tu. Kali ni kalau korang nak gelar aku sewel pun tak apalah, yelah kan dah malam orang nak tidur kau bantai nak memekak malam-malam buta. Atuk dan nenek kami dah selamat berlayar ke alam mimpi masa tu. Biasalah orang tua kan selalu tidur awal-awal haha.

Nak dijadikan cerita, adalah hamba Allah ni mencadangkan lagu Gangnam Style. Aku pun semangatlah kan, sebab lagu favorite kut. Maka, bermulalah sesi menari tak ingat dunia dengan adik aku, Melur sebagai koreografernya, menari pulak di ruang tamu. Apa tariannya? Macam-macam. Dah macam cheerleaders pun ada gak bila aku ingat balik, nak-nak lagi part susun orang tinggi-tinggi (ala, macam pyramid tu) pastu buat backflip. Haa pakej, akrobatik sekali. Masa ni energetic belaka semua orang, sebab kecik lagi kan.

Tapi masa tu kami tak sedar yang perbuatan kami tu menempah bala. Bila teringat balik haa padan muka hahaha. Dahlah memekak. Kesian atuk nenek aku dapat cucu nakal macam ni.

Lepas beberapa ketika, kami mula kepenatan. Dah tengah malam masa tu. Jadinya, aku menyuruh yang lain berehat dulu, minum air ke apa kan. Masa tengah berehat tu, aku pun terdetiklah nak pandang nak sliding door kat tepi aku dan kebetulan pulak, nenek aku cabut sliding door tu punya langsir jadi aku boleh nampak terus apa-apa yang ada di beranda rumah. Dan-dan aje aku nampak atuk aku dengan singlet putihnya, kain pelikatnya sambil pegang torchlight besar gedabak bentuk kotak tu keluar. Bezanya muka dia macam tak ada perasaan, jalan menonong je. Buat pengetahuan semua, rumah atuk aku ni rumah felda yang dah renovate, jadinya ada dua pintu, satu pintu sliding dan satu lagi pintu asal rumah tu. Aku fikir atuk aku lalu ikut pintu yang itulah.

Lepas 5 minit rehat, aku pun decide nak sambung latihan (latihanlah sangat) tapi aku tak fokus pun. Sebabnya mata aku asyik fokus pandang ke luar, dan sepanjang menari tu, aku perhati tak ada sesiapa pun yang balik. Aku peliklah, manalah atuk aku tu pergi? Aku pun tanyalah sepupu-sepupu aku.

“Eh, korang nampak tak atuk tadi? Aku nampak atuk keluar tadi.”

“ Eh, mana ada sesiapa yang lalu beranda tu weh. Kan hujan. Mengarut je kau ni,” jawab seorang sepupu aku. Aku macam tak puas hatilah kan jadinya aku decide nak tengok pintu yang satu lagi tu. Berkunci weh! Siap bermangga lagi tu (mangga dia kat dalam okey?). Kalau atuk aku keluar, mesti pintu tu tak berkunci kan? Aku pun menapak ke bilik atuk aku and guess what? Atuk aku tidur nyenyak gila siap berselimut kat sebelah nenek aku. Aku masa tu dah tak fikir apa dah. Ni mesti benda alah tu sibuk nak menyakat aku. Hisy, asal balik kampung je asyik aku je yang kena sakat.

Tanpa lengah masa, aku suruh yang lain berhenti. Bila diorang tanya kenapa, aku pun ceritalah dari A to Z apa yang aku nampak tadi. Masing-masing takut weh. Jahatnya aku masa tu sebab aku tak nak takut seorang, jadi aku share apa yang aku nampak haha. Susah senang sama-sama, ye dok? Haha. Jadi kami pun terus berhenti, masing-masing berdecit masuk ke dalam bilik.

Esoknya, masa sarapan aku cerita balik apa yang aku alami kat atuk dan nenek aku. Macam biasalah diorang tak percaya. Haih. Siap kena gelak lagi dengan nenek aku.

Tapi cerita ni tak terhenti di sini. Lepas aku habis makan, adik aku, Melur approach aku. Dia kata lepas je kitorang masuk bilik, ada siri gangguan lain pulak. Tapi bezanya, dia yang kena ganggu.

“Kau tahu tak kak, tak lama lepas kita masuk bilik tu kan, aku dengar pintu bilik kita kena pulas banyak kali. Padahal, pintu tu tak kunci pun. Puas aku kejut kau kak, kau tak bangun pun. Takut aku masa tu Allah je tahu. Last-last aku terpaksalah bangun kunci pintu tu sebab takut benda alah tu masuk. Alih-alih dia bantai pulas kuat-kuat lepas aku kunci tu. Tak boleh tidur aku malam tadi weh,” panjang lebar dia bercerita haha.

Hailaa, nasiblah kau dik. Nasib baik bukan aku yang kena. Kalau aku yang kena, tak tahulah.

Okeylah, itu sahaja cerita aku. Maaf andai content kurang menarik tapi itulah yang aku alami. Rasanya kalau korang berada di tempat aku mesti korang pun cuak kan kan kan?

Moralnya, bak kato atuk den, jangan riang bona malam-malam, kang nanti mendapat.

Kasturi.

Hantar kisah anda : fiksyenshasha.com/submit

Kasturi

Follow Whatsapp FS KLIK SINI

Rating Pembaca
[Total: 0 Average: 0]

3 thoughts on “Siapa Dia Sebenarnya?”

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.